AMD antoi ensimaistiaisen RDNA2-arkkitehtuurin ”Big Navin” suorituskyvystä

Valitettavasti AMD:n ajamat suorituskykytestit on tehty sen uudella Ryzen 9 5900X -alustalla, eikä suoria vertailuja voida siten tehdä. Borderlands 3 -pelin perusteella suorituskyky olisi kuitenkin suurin piirtein GeForce RTX 3080:n tasoa.

Vaikka AMD:n tämänpäiväinen julkistustilaisuus koski nimenomaan Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvia Ryzen-prosessoreita, käytti yhtiö tilaisuuden hyväkseen ja julkaisi pieniä lisätiedonmurusia tulevista RDNA2-näytönohjaimista. AMD tulee pitämään RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjainten julkistustilaisuuden 28. lokakuuta eli vajaan kolmen viikon kuluttua.

Lisa Su esitteli Ryzen-julkistustilaisuudessa tänään ensimmäistä kertaa pelikuvaa Radeon RX 6000 -sarjan ”Big Navinakin” tunnetulla näytönohjaimella. Borderlands 3 -pelin benchmarkista nauhoitettu pätkä pyöri AMD:n mukaan yli 60 FPS:n nopeudella. Pian demon jälkeen yhtiö antoikin virallisen lukeman: 61 FPS 4K-resoluutiolla, DirectX 12 -rajapinnalla ja BadAss-asetuksin. Lisäksi yhtiön mukaan näytönohjain saavuttaa 4K-resoluutiolla Call of Duty: Modern Warfare -pelissä 88 FPS:n ja Gears of War 5 -pelissä 73 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Molemmissa käytettiin DirectX 12 -rajapintaa ja Ultra-tason asetuksia.

Ensimmäiset viralliset suorituskykytiedot käynnistivät luonnollisesti keskustelupalstoilla välittömästi kiivaan keskustelun siitä, miten suorituskyky vertautuu NVIDIAn uusiin näytönohjaimiin. Valitettavasti testejä on kuitenkin mahdotonta vertailla suoraan muiden sivustojen ajamiin testeihin, sillä käytetty testialusta on eri. Lisäksi ainakin Call of Dutyn tapauksessa pelistä puuttuu standardoitu testi, mikä tekisi vertailusta turhaa jopa samalla alustalla, ellei pelin testiin käytetty kohta ole tiedossa. Lähin vertailukohta tällä hetkellä lienee Eurogamerin DigitalFoundryn ajama Borderlands 3 -testi, jossa oli niin ikään käytössä DirectX 12 -rajapinta ja BadAss-asetukset. Eurogamerin testin mukaan GeForce RTX 3080:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on pelissä samat 61 FPS, kuin AMD:n ilmoittama lukema Big Naville. Myös tässä testissä on kuitenkin syytä huomioida korkeasta resoluutiosta huolimatta eri testialustat, jotka voivat vaikuttaa tulokseen jonkin verran.

Päivitys: PCWorldin mukaan AMD:n Radeon-puolen johtaja Scott Herkelman olisi painottanut ennen julkaisutapahtumaa pitämässään lehdistöpuhelussa, että yhtiö ei halua tarkentaa millä tulevista Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimista julkistustilaisuudessa nähtävät tulokset olisi ajettu. Jotkut alan sivustot ovat tulkinneet tämän tarkoittavan suorituskykylukujen olevan jollain muulla, kuin huippumallilla. Herkelman mainitsi myös, että yhtiö tekee vielä viime hetken viilauksia lopullisiin kellotaajuuksiin ennen julkaisua.

AMD julkisti Ryzen 5000 -sarjan prosessorit (Zen 3 / Vermeer)

AMD:n mukaan sen Ryzen 5000 -sarja tulee viimein viemään myös pelisuorituskykyvaltikan Inteliltä.

AMD on tänään julkistanut ensimmäiset Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvat prosessorit. Aiemmin Vermeer-koodinimellä tunnetut prosessorit tullaan tuntemaan markkinoilla Ryzen 5000 -sarjana. Yhtiön mukaan sen Ryzen 5000 -sarjasta löytyy jatkossa myös maailman tehokkain peliprosessori, valtikka joka on pysynyt tiukasti Intelin hallussa huolimatta Ryzenin noususta.

AMD ei kertonut julkaisutilaisuudessa tarkempia yksityiskohtia itse Zen 3 -arkkitehtuurista tai sen muutoksista, mutta kehui prosessorin IPC:n parantuneen 19 prosenttia Zen 2:een nähden. Vertailu oli tehty 4 GHz:n kellotaajuudella ja tulos on 25 eri testin geometristä keskiarvosta. Lisäksi prosessorin suorituskyvyn per watti kerrotaan parantuneen 2,4-kertaiseksi alkuperäiseen Zen-arkkitehtuuriin nähden tai 20 % Zen 2 -arkkitehtuuriin nähden. Intelin Core i9-10900K -prosessoriin nähden energiatehokkuuden kerrotaan olevan peräti 2,8-kertainen. Tulemme palaamaan Zen 3 -arkkitehtuuriin tarkemmin erillisen artikkelin muodossa.

Korkealla tasolla isoin muutos arkkitehtuurissa on siirtyminen 8-ytimisiin CCX-yksiköihin (Core CompleX), jotka jakavat yhden L3-siivun. Aiemmissa Zen-arkkitehtuureissa saman L3-siivun ovat jakaneet neljä ydintä ja maksimissaan 16 Mt:n L3-välimuistisiivun. Jatkossa yhdellä prosessorisirulla on vain yksi CCX ja yksi 32 Mt:n L3-välimuisti, mikä pienentää prosessoriydinten välisiä viiveitä sekä kaksinkertaistaa ydinten käytössä olevan L3-välimuistin. Löydät prosessoreiden oleellisimmat tiedot yllä olevasta taulukosta.

Ryzen 5000 -sarjan lippulaivamalli on 16-ytiminen Ryzen 9 5950X. Prosesorin kerrotaan peittoavan Ryzen 9 3950X:n hyötyohjelmissa 5 – 27 %:n erolla ja peleissä 13 – 28 %:n erolla. Core i9-10900K -prosessoriin verrattuna 5950X:n kerrotaan olevan 6 – 59 % nopeampi hyötyohjelmissa ja 0 – 11 % nopeampi peleissä. Se rikkoo myös Cinebench R20:n työpöytäprosessoreiden yhden säikeen ennätyksen peräti 640 pisteen tuloksella.

Pykälää matalammalta löytyy 12-ytiminen Ryzen 9 5900X. AMD nosti esiin etenkin prosessorin pelisuorituskyvyn, jonka kerrotaan olevan prosessorin merkitystä korostavalla 1080p-resoluutiolla 5 – 50 % parempi, kuin 3900 XT:llä. Tämän hetken nopeimman peliprosessorin valtikkaa pitävä Intelin Core i9-10900K voittaa 5900X:n AMD:n testien mukaan Battlefield V:ssä 3%:lla, mutta 5900X on nopeampi yhdeksässä muussa testatussa pelissä 1 – 21 %:n erolla. Ryzen 9 5900X saavuttaa lisäksi Cinebench R20:n yhden säikeen testissä lähes 5950X:n veroisen 631 pisteen tuloksen.

8-ytiminen Ryzen 7 5800X ja 6-ytiminen Ryzen 5 5600X pääsivät parrasvaloihin prosessoreiden suorituskykyä per dollari esittelevissä graafeissa. AMD:n mukaan Ryzen 7 5800X tarjoaa yhtä hyvää suorituskykyä per dollari 1080-pelaamissa, kuin Intelin Core i7-10700K, kun yhden säikeen suorituskyky olisi 9 ja monen säikeen 11 prosenttia parempaa per dollari. Ryzen 5 5600X:n verrokkina samaisissa graafeissa oli Core i5-10600K, johon verrattuna 5600X:n kerrotaan tarjoavan 19 % parempaa yhden ja 20 % parempaa monen säikeen suorituskykyä per dollari, sekä 13 % parempaa 1080p-suorituskykyä per dollari.

Uudet Ryzen 5000 -sarjan prosessorit saapuvat myyntiin 5. marraskuuta. AMD ei ole julkaissut vielä prosessoreiden Suomi-hintoja, mutta Ryzen 5 5600X:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 299 dollaria, Ryzen 7 5800X:n 449 dollaria, Ryzen 9 5900X:n 549 dollaria ja Ryzen 9 5950X:n 799 dollaria. Prosessorin ennen vuoden päättymistä ostavat saavat lisäksi kaupantekijäisiksi koodin ensi vuonna julkaistavaan FarCry 6 -peliin.

AMD on lisäksi ilmoittanut Redditin kautta, että 400-sarjan beeta-BIOSit uusille prosessoreille ovat tulossa saataville tammikuussa 2021.

Voit katsoa AMD:n julkaisutilaisuuden tai io-techin kisastudion myös jälkilähetyksenä YouTubesta.

Proshop julkaisi GeForce RTX 30 -sarjan myyntitilastot ja tilausmäärät

Proshopin mukaan se on tähän mennessä saanut toimitettua yhteensä reilut 420 RTX 30 -sarjan näytönohjainta, kun jonossa on vielä yli 3700 tilausta.

NVIDIA julkaisi Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet reilu kuukausi sitten. Tähän mennessä myyntiin asti on saatu RTX 3080- ja RTX 3090 -mallit, eikä julkaisu ole mennyt ihan niin kuin strömsössä. RTX 3070 -mallin oli tarkoitus tulla myyntiin viikon kuluttua, mutta NVIDIA on ilmoittanut siirtäneensä sen julkaisun kuun lopulle.

Keskustelupalstoilla on käyty kiivasta väittelyä NVIDIAn tuoreimman julkaisun jälkitunnelmissa muun muassa siitä, kuinka paljon näytönohjainten heikko saatavuus on kiinni kysynnästä ja kuinka paljon tarjonnasta. NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huangin mukaan heillä ei ole ongelmia toimitusmäärien suhteen, vaan tuotanto sujuu normaalisti, mutta kysyntä on yksinkertaisesti ylittänyt yhtiön suurimmatkin toiveet.

Faktaa siitä, kuinka suuria toimitukset todella ovat olleet on saatavilla vain vähän. Tiedossa on esimerkiksi se, että ainoana suomalaisena kortteja julkaisupäiväksi saaneella Jimm’s PC-Storella oli myynnissä yhteensä 50 näytönohjainta, mutta sen jälkeisistä myynneistä ei ole saatavilla dataa. Nyt tanskalainen, pohjoismaiden laajuisesti toimiva Proshop on tuonut valoa tilanteeseen julkaisemalla yksityiskohtaista dataa omista toimitusmääristään. Proshop on yksi pohjoismaiden suurimmista verkkokaupoista.

Tiistai-iltaan päivätyissä tilastoissa on eriteltynä mallikohtaisesti kaikki ProShopin myymät GeForce RTX 3070-, RTX 3080- ja RTX 3090 -mallit. RTX 3070 -näytönohjaimet eivät ole luonnollisesti vielä myynnissä, joten asiakkaat eivät ole vielä tilanneet niitä. Proshop on kuitenkin tilannut niitä varastoon yhteensä 3580, joista 180 on tällä hetkellä matkalla valmistajilta ja 25 on jo saapunut sen varastoille.

RTX 3080:n kohdalla päästään katselemaan myös tilausmääriä. Proshopin kautta on tällä hetkellä jonossa 3435 RTX 3080 -tilausta, kun Proshop itse on tilannut varastoonsa 8400 näytönohjainta. Matkalla valmistajilta kaupalle on tällä hetkellä 123 RTX 3080 -korttia ja yhtiö on toimittanut tähän mennessä asiakkailleen yhteensä 344 näytönohjainta.

RTX 3090 -lippulaivamalleja Proshop on tilannut varastoonsa yhteensä 1905. Asiakkaille on toimitettu tähän mennessä 78 näytönohjainta ja jonossa on tällä hetkellä 283 asiakasta. Näytönohjaimia on parhaillaan matkalla valmistajilta Proshopille yhteensä 55 kappaletta.

Lähde: Proshop

Video: Pikatestissä NVIDIAn GeForce RTX 3090 Founders Edition

Videolla esitellään ja testataan pikaisesti NVIDIAn oma 1589 euron hintainen GeForce RTX 3090 Founders Edition -näytönohjain.

NVIDIAn omien GeForce RTX 3080- ja 3090 Founders Edition -näytönohjaimen saatavuus on ollut äärimmäisen rajoitettua ja jälkimmäistä ei tainnut saada edes ostettua Suomesta myyntiintulon yhteydessä.

Saimme io-techin testilabraan suoraan NVIDIAlta GeForce RTX 3090 Founders Edition -näytönohjaimen. Tutustumme videolla näytönohjaimeen, vertailemme sitä muun muassa kokonsa puolesta GeForce RTX 3080 Founders Edition- ja Asuksen ROG Strix 3090 -näytönohjaimiin ja lopuksi ajamme pikaiset testit (suorituskyky, lämpö, melu, tehonkulutus ja ylikellotus).

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

AMD julkaisee tänään uudet Ryzen-prosessorit – io-tech seuraa livenä

AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su kertoo uusista Zen 3 -prosessoreista alkaen kello 19.00.

AMD julkaisee tänään kello 19:00 uudet Zen 3 -prosessorit. io-tech tulee seuraa julkaisua tiiviisti ja lähetämme samanaikaiseti kisastudiomaisen livestream-lähetyksen YouTube-kanavallamme.

Sun odotetaan kertovan yksityiskohtia uudesta Zen 3 -arkkitehtuurista sekä siihen perustuvien Ryzen-prosessoreiden ominaisuudet, myyntiintuloajankohdan ja hinnat.

Where Gaming Begins -tapahtuma on nähtävissä AMD:n Youtube-kanavalla.

io-tech seuraa AMD:n julkaisutilaisuutta Youtubessa suorana lähetettävässä kisastudiossa klo 18:30 alkaen. Spekuloimme etukäteen tulevaa julkaisua ennakkovuotojen pohjalta sekä seuraamme ja kommentoimme AMD:n live-striimiä ja vedämme lopuksi yhteen julkaistutilaisuuden annin. Studiossa ovat äänessä Sampsa ja Petrus.

Tilaamalla io-techin Youtube-kanavan ilmaiseksi ja klikkaamalla kelloikonia, saat ilmoituksen, kun lähetys alkaa.

Katso io-techin live-striimi Youtubessa

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 456.71 -ajurit näytönohjaimilleen

Uusien ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Call of Duty: Black Ops Cold War -pelin beetaversiolle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.71 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Vaikka ajureiden versionumero on sama, kuin hiljattain julkaistuissa Hotfix-ajureissa, ei kyse ole samoista ajureista.

GeForce 456.71 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Call of Duty: Black Ops Cold War -pelin beetaversiolle. Lisäksi mukana on NVIDIA Reflex -tuki samaiselle beetaversiolle. Call of Duty: Black Ops Cold War -pelin beeta alkaa reilun viikon kuluttua 15. lokakuuta.

Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat Divinity: Original Sin 2 Definite Editionin heikompi suorituskyky Hardware-accelerated GPU Scheduling -ominaisuus päällä, pelien mahdollinen käynnistyminen mustaan ruutuun FreeSync/Adaptive-sync-näytöillä, kun G-Sync on käytössä, sekä Fortnite-pelin kaatuilu kannettavilla, kun käytössä on kiihdytettyä säteenseurantaa hyödyntävät varjoat ja heijastukset. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla, YouTube-videoiden tökkiminen vieritettäessä sivua sekä vanhat tutut Forza Motorsport 7 -pelissä tietyillä radoilla kanttareissa esiintyvät mustat viivat. Voit tutustua ajureihin tarkemmin NVIDIAn artikkelissa ja lukea kaikista muutoksista ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Sony julkaisi PlayStation 5 -konsolin purkuvideon

Video antaa muun muassa ensisilmäyksen pitkulaiseen järjestelmäpiiriin.

Uuden sukupolven konsolit julkaistaan jo reilun kuukauden kuluttua. Microsoftin konsoli on nähty jo joka kulmasta ja osissa, mutta Sony on pantannut oman konsolinsa teknisiä ratkaisuja viimeiseen asti. Nyt yhtiö on julkaissut vihdoin purkuvideon tulevasta PlayStation 5 -konsolistaan, mikä antaa samalla ensi silmäyksen muun muassa AMD:n kanssa suunniteltuun semi-custom APU-piiriin.

PlayStation 5:n sydämenä sykkii AMD:n semi-custom APU-piiri. Odotusten mukaisesti monoliittinen piiri on malliltaan huomattavan pitkulainen. Sen sisään on upotettu muun muassa kahdeksan maksimissaan 3,5 GHz:n Zen 2 -prosessoriydintä ja RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva 36 Compute Unit -yksikön, maksimissaan 2,23 GHz:n kellotaajuudella toimiva grafiikkaohjain. APU-piirin GDDR6-muistiväylä on yhteensä 256-bittinen ja sen jatkeena olevat 16 gigatavua muistia on sijoitettu kehään APU-piirin ympärille emolevyn selkäpuolella. Sonyn oma SSD-ohjain ja sen NAND-sirut on juotettu suoraan muutoin verrattain paljaalle emolevylle.

Konsolin kyljet ovat avattavissa ilman työkaluja, mutta mikäli konsolin jalusta on kiinni tarvitaan purkamiseen yksi talttapäinen ruuvimeisseli. Konsolin kyljet on avattava toisen SSD-aseman lisäämiseksi sekä pölyjen imuroimiseksi järjestelmän pölynkeräimistä. SSD-aseman paikkaan sopii standardit PCIe 4.0 -M.2-SSD-asemat, mutta niiden jäähdytys ei videon perusteella voi olla kovin korkea. Sony tulee ilmoittamaan myöhemmin yhteensopivat kolmansien osapuolten SSD-asemat.

Kuorten alta paljastuu SSD-luukun lisäksi massiivinen 45 mm korkea ja 120 mm halkaisijaltaan oleva radiaalituuletin piilotettuna sormisuojien taakse. Konsoli vetää ilmaa sisään sen etupuolen raoista ja koko konsolin takalaita on pyhitetty ilman ulostulolle. Jäähdytysjärjestelmään sisältyy erillinen pölynkeräin, jonka voi imuroida tyhjäksi kahdesta tyhjennysaukosta. Tuuletin puhaltaa ilmaa kookkaan alumiinisiilen läpi. Lämpö johdetaan siileen neljällä lämpöputkella, jotka ovat yhtiön mukaan yhtä tehokkaita, kuin höyrykammio. Sony käyttää APU-piirin ja siilen välissä lämpötahnan sijasta nestemetallia.

PlayStation 5 -konsolin strategiset mitat ovat 140 x 390 x 260 mm (leveys, korkeus, syvyys). Sen I/O-liitännät on jaettu konsolin etu- ja takapuolelle. Konsolin etupuolelta löytyy yksi USB Type-C- ja yksi Type-A -liitäntä, kun takapuolella on kaksi USB Type-A -liitintä, verkkoliitin, HDMI-liitin sekä virtaliitin.

Intel varmisti 11. sukupolven Core-prosessoreiden julkaisuaikataulun (Rocket Lake)

Intelin John Boninin mukaan yhtiö tulee julkaisemaan uudet 11. sukupolven työpöytäprosessorit PCIe4-tuen kera ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Intelin Client Computing Groupin Desktop, Workstations and Gaming -siiven johtaja John Bonini on julkaissut blogipostauksen Medium-palvelussa. Blogissaan Bonini käy läpi Intelin panostusta pelaamiseen ja paljastaa samalla 11. sukupolven Rocket Lake -prosessoreiden julkaisuaikataulun.

Boninin mukaan pelaaminen on ollut aina tärkeä osa Inteliä ja yhtiön tekevän jatkuvasti yhteistyötä lukuisten eri kehittäjien kanssa. Viime aikojen peleistä hän nosti esiin Microsoftin uuden Flight Simulator -pelin, jossa se auttoi Software Masked Occlusion Culling -teknologian käyttöön otossa ja pelin suorituskyvyssä integroiduilla grafiikkaohjaimilla, Gears Tacticsin, jossa yhtiö auttoi Coalition -studiota Variable Rate Shading- ja Asynchronous Compute -teknologioiden optimoinnissa, sekä SEGA:n Creative Assemblyn Total War Saga: Troyn, jossa se auttoi studiota optimoimaan pelin suorituskykyä Intelin 10. sukupolven Core-prosessoreilla.

Blogin mielenkiintoisin osuus löytyy kuitenkin sen lopusta. Intel julkaisi 10. sukupolven Comet Lake -koodinimelliset, näillä näkymin viimeiset Skylake-arkkitehtuuriin perustuvat prosessorit toukokuun lopulla. Uutta sukupolvea on luvassa poikkeuksellisen nopealla aikataululla, sillä Boninin mukaan yhtiö tulee julkaisemaan uudet Rocket Lake -koodinimelliset prosessorit PCI Express 4.0 -tuen kera vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Tämänhetkisten tietojen mukaan prosessoreissa tulee olemaan maksimissaan kahdeksan Sunny- tai Willow Cove -ydintä sovitettuna 14 nanometrin valmistusprosessille. Cove-sarjan ytimiä on käytetty aiemmin vain 10 nanometrin Ice Lake- ja Tiger Lake -arkkitehtuuriin perustuvissa prosessoreissa. 11. sukupolven Core-prosessorit tulevat sopimaan nykyisille Z490-emolevyille, joista osalle on luvattu myös PCIe4-tuki, kunhan prosessori on oikea. Viimeisimmät huhut vihjaavat Intelin kuitenkin valmistelevan Rocket Laken rinnalle myös uusia 500-sarjan emolevyjä.

Lähde: Intel @ Medium

Silverstone julkisti uuden 750 wattisen SFX-virtalähteen ja muistutti tulevasta 1000 watin SFX-L-mallista

Silverstonen SX750 SFX sijoittuu 750 watin tehollaan tukevasti tehokkaimpien joukkoon pienikokoisten SFX-virtalähteiden kategoriassa.

Silverstone on tänään julkistanut uuden pienikokoisen 750 watin SFX-virtalähteen – SX750 SFX. Virtalähde on varustettu 80+ Platinum -sertifioinnilla, joka takaa sen yltävän 92 prosentin hyötysuhteeseen vielä 50 prosentin rasituksessakin 230 voltin jännitteellä. Virtalähde asettuu valmistajan suuritehoisimmaksi SFX-virtalähteeksi 50 watin erolla vanhempaan niin ikään 80+ Platinum -sertifioituun SX700-PT—malliin verrattuna.

750 watillaan Silverstonen uutuus sijoittuu tukevasti SFX-virtalähteiden terävimpään kärkeen. Käytännössä SX750 SFX:lle ei ole markkinoilla tällä hetkellä muita yhtä korkeaan teholuokkaan pääseviä kilpailijoita, kuin Corsairin SF750, joka Silverstonen tavoin on varustettu 80+ Platinum -luokituksella. Kooltaan virtalähde on SFX-standardin mukaisesti 100 mm syvä, 125 mm leveä ja 63,5 mm korkea. Muilta ominaisuuksiltaan SX750 SFX on suhteellisen perinteinen lippulaivatason virtalähde. SX750 SFX on täysin modulaarinen, virtalähteen 92 mm:n tuuletin käynnistyy vasta rasituksen ylittäessä noin 250 watin tason ja jännitevaihtelun luvataan pysyvän 3 prosentin sisällä.

Samassa yhteydessä Silverstone muistutti kuluttajia myös tulevassa olevasta 1000-watin SFX-L-kokoluokan virtalähteestä. Kyseessä on jopa 200 wattia valmistajan tämän hetken tehokkainta SFX-L-virtalähdettä, SX800-LTI:tä, tehokkaampi uutuus, jota Silverstone on esitellyt alun perin jo vuoden 2019 Computex-messuilla. Valitettavasti yhtiö ei kertonut miten nopealla aikataululla 1000 wattista uutuutta on lupa odottaa.

Silverstone ei paljastanut vielä SX750 SFX:n hintaa, kuten myöskään tarkempaa myyntiintuloaikataulua, mutta oletettavasti virtalähde saapuu myyntiin lähiaikoina.

Lähde: Silverstone (1), (2)

Corsairilta uusi edullinen langaton Katar Pro Wireless -pelihiiri

Katar Pro Wireless tarjoaa noin 50 euron suositushintaan pienehkön koon, 96 gramman painon ja Corsairin omaa Slipstream-teknologiaa hyödyntävän langattoman toteutuksen.

Corsair julkaisi tänään uuden edulliseen hintaluokkaan tähtäävän langattoman Katar Pro Wireless -pelihiiren. Katar Pro Wireless on suhteellisen kompakti symmetrisesti muotoiltu hiiri, joka tarjoaa valmistajan omaa Slipstream-teknologiaa käyttävän langattoman yhteyden. Paristokäyttöisen ja 96 grammaa painavan hiiren suositushinta on vain 49,99 euroa ja sen myötä se asettuukin langattomien pelihiirten edullisempaan päähän.

Kooltaan Katar Pro Wireless on 37,8 x 64,2 x 115,8 mm (korkeus x leveys x pituus), eli se on suhteellisen pienikokoinen. 96 gramman painollaan hiiri asettuu selvästi nykyisiä huippukeveitä hiiriä painavammaksi, mutta osa siitä selittyy jo langattomuudella. Symmetrisen muotoilun, pienehkön koon, paristokäyttöisyyden ja edullisen hinnan myötä Katar Pro Wirelessin selkein kilpakumppani lienee Logitechin langaton G305 -pelihiiri.

Katar Pro Wireless tarjoaa kuusi Corsairin iCUE-ohjelmiston kautta ohjelmoitavissa olevaa näppäintä ja 10 000 DPI:n tarkkuuteen yltävän PixArtin PMW3325-sensorin. Kalliimmissa langattomissa hiirissä usein tavattavan ladattavan akun sijaan Katar Prosta löytyy paikka AA-kokoiselle paristolle ja yhdellä paristolla hiirelle luvataan parhaimmillaan 135 tunnin käyttöaikaa. Hiirestä löytyy myös varsin hillitty sininen valaistus, joka on sijoitettu DPI-valintapainikkeeseen.

Samaan aikaan Corsair julkaisi valikoiduille markkinoille myös langallisen Katar Pro -mallin. Muotoilultaan hiiri on identtinen langattoman mallin kanssa, mutta painoa valmistaja on saanut pudotettua 69 grammaan, minkä lisäksi langattoman mallin DPI-painikkeessa sijainnut valaistus on siirretty hiiren rullaan. Myös hiiren sensori on vaihdettu valmistajan mukaan PixArtin custom-sensoriin 12 400 DPI:n tarkkuudella.

Corsair Katar Pro Wireless on saatavilla välittömästi 49,99 euron suositushintaan. Langallinen Corsair Katar Pro tulee saataville vain valikoiduilla markkinoilla, joihin Suomi ei ainakaan toistaiseksi kuulu.

Lähde: Corsair