VESA julkaisi DisplayHDR-standardin helpottamaan näytön valintaa

VESA:n DisplayHDR-standardi jakaa HDR-näytöt kolmeen kategoriaan, mikä helpottaa usein vaikeaselkoisten ominaisuuksien tulkintaa.

Useita vapaita näyttöstandardeja hallinnoiva VESA on julkaissut uuden DisplayHDR-standardin tietokonekäyttöön tarkoitetuille näytöille. Standardi kattaa aluksi kannettavien ja pöytäkoneiden LCD-näytöt, mutta tulevat versiot tulevat huomioimaan myös OLED-näyttöjen ominaisuudet.

DisplayHDR-standardi on suunniteltu helpottamaan kuluttajien arkea näyttöjen ominaisuuksia ihmetellessä luokittelemalla näytöt kolmeen eri kategoriaan: perustason DisplayHDR 400:aan, keskitason DisplayHDR 600:aan ja high-endin DisplayHDR 1000:een.

Perustason DisplayHDR 400 -sertifikaatti lupaa, että näytössä käytetään aitoa 8-bittistä paneelia, se tukee taustavalon himmennystä koko näytön alueelta, kykenee vähintään 400 kandelan kirkkauteen neliömetriä kohden sekä ylittää perinteisten SDR-näyttöjen väriavaruuden ja kontrastin.

DisplayHDR 600 nostaa vaaditun kirkkauden 600 kandelaan neliömetriä kohden, jonka lisäksi sen on kyettävä koko ruudun ”salama”-efektiin. Lisäksi vaatimuksiin kuuluu taustavalon säätyminen alueittain, mikä mahdollistaa selvästi suuremman kontrastisuhteen, sekä silmin nähden laajempi väriavaruus DisplayHDR 400:aan nähden. Näytön on kyettävä myös 10-bittisen kuvan prosessointiin, vaikkei itse paneelin tarvitsekaan olla 10-bittinen.

DisplayHDR 1000 jatkaa samalla linjalla nostaen kirkkausvaatimuksen 1000 kandelaan neliömetriä kohden. Koko ruudun ”salama”-efektin lisäksi sen on kyettävä lisäksi pitämään piikkikirkkausarvonsa huomattavan pitkän ajan. Alueittain säätyvän taustavalon on mahdollistettava kaksinkertainen kontrastisuhde DisplayHDR 600:aan nähden ja väriavaruuden on jälleen kasvettava silmin nähtävästi.

Alla olevasta kuvasta löydät vielä tarkemmat määritykset kullekin standardille

Lähde: VESA / DisplayHDR

Katsaus Radeon Software Adrenalin Edition -ajureiden suorituskykyyn ja päivittyneisiin ominaisuuksiin

Adrenalin Edition -ajureiden päivittyneet ominaisuudet keskittyvät käyttäjän toiveisiin ja ReLive-streamaukseen.

Uutisoimme erillisessä uutisessa jo AMD:n uusien Radeon Software Adrenalin Edition -ajureiden täysin uusista ominaisuuksista sekä Linux-päivityksistä. Tässä uutisessa paneudumme ajureiden suorituskykyyn sekä päivitettyihin ominaisuuksiin.

Vaikka AMD:n mukaan uudessa ajurijulkaisussa ei ole mukana mitään erityisiä suorituskykyparannuksia, niissä on parannettu selvästi ajureiden aiheuttamaa latenssia. Esimerkkipeleissä latenssit paranivat pelistä riippuen 4 – 9 millisekuntia verrattuna 17.11.1 -ajureihin. Suorituskyky on parantunut puolestaan viidessä testipelissä 10 – 19 %, mutta niissä verrokkina on ensimmäiset Radeon Software Crimson ReLive Edition -ajurit vuoden takaa.

AMD laskee suorituskyvyn alle myös tuen Multi-GPU-konfiguraatioille reunattomassa ikkunatilassa (Borderless Windowed), kunhan käytössä on Windows 10 ja ohjelma käyttää joko DirectX 9-, 10- tai 11 -rajapintaa. FRTC-ominaisuuteen on lisätty tuki Vulkan-rajapinnalle ja louhijoiden suosima laskentaan keskittyvä Compute-ajuriprofiili on nyt vakiona mukana kaikissa ajureissa kytkimen takana. AMD:n mukaan ajuriprofiili parantaa suorituskykyä Ethereum-louhinnassa parhaimmillaan 15 % ja vaikka virallista lausuntoa sen vaikutuksesta pelisuorituskykyyn ei ole dioissa mukana, kertoi AMD:n edustaja ennakkoon pidetyssä lehdistötilaisuudessa sen olevan luultavasti noin 5 – 10 %.

Radeon WattMan -ylikellotusominaisuuteen on lisätty tuki erillisille profiileille. Käyttäjä voi luoda ja tallentaa koneelleen useita erilaisia profiileita sekä jakaa niitä muiden käyttäjien kanssa. Radeon Chill -ominaisuuden pelitukea on puolestaan lisätty lähes kaikkiin peleihin. Aiemmin ominaisuus toimi ns. whitelistin perusteella, eli sitä pystyi käyttämään vain AMD:n hyväksymissä peleissä, mutta Adrenalin Editionista lähtien yhtiö siirtyi käyttämään ns. blacklistia, eli ominaisuus toimii kaikissa peleissä, ellei sitä ole erikseen estetty. AMD:n mukaan Radeon Chill -päivitys oli toiseksi kysytyin päivitys ajureihin.

Käyttäjien puolella kaivattiin eniten päivitystä Enhanced Sync -ominaisuuteen. Adrenalin Editionin myötä ominaisuus on nyt tuettu kaikilla GCN-arkkitehtuureihin perustuvilla näytönohjaimilla. Uutta on myös tuki Vulkan-rajapinnalle, kannettavien erillisnäytönohjaimille, Multi-GPU-konfiguraatioille sekä Eyefinity-näyttöteknologialle. FreeSync-ominaisuutta on puolestaan päivitetty lisäämällä ajureihin mahdollisuus kytkeä se päälle tai pois päältä pelikohtaisesti, jonka lisäksi sitä voidaan hallita myös kesken pelisession Radeon Overlayn kautta.

Radeon ReLive -ominaisuudet ovat saaneet jälleen osakseen isoja päivityksiä. Uusi Connect-välilehti yhdistää alleen tehtyjen nauhoitusten hallinnan, jakamisen ja mahdollisuuden pienimuotoiseen videoiden muokkaukseen. ReLive tukee jakamista Facebookiin, YouTubeen, Twitchiin, Stage Teniin, Twitteriin, Sina Weiboon, Youkuun sekä Mixeriin.

Reliven kautta nauhoitettuihin videoihin on nyt mahdollista liittää videota kuvatessa käydyt chat-keskustelut Twitchistä, Facebookista, Mixeristä ja YouTubesta, mikä lienee ainakin streamejaan jälkikäteen muualla jakaville tervetullut ominaisuus. Streamaamista on parannettu myös Chroma Key -tuella, mikä mahdollistaa taustan häivyttämisen webbikameran kuvasta, jolloin itse pelistä näkyy ruudulla enemmän.

AMD ei ole unohtanut suorituskykyäkään ReLiven osalta, vaan Adrenalin Edition leikkaa jo entuudestaan pienen tiputuksen suorituskyvyssä parhaimmillaan alle puoleen 17.11.1 -ajureihin verrattuna. ReLiven tukemaa pelikirjoa on puolestaan laajennettu Vulkan-rajapinnan tuella ja ikkunassa pelaavia lämmittää vain tietyn ikkunan sisällön nauhoittaminen reunattomaksi videoksi. Nauhoituksissa voi erotella mikrofonin ja pelin äänet erillisiksi ääniraidoiksi ja kuvan tallentaminen on tuettu nyt myös Eyefinity-näyttökonfiguraatioilla.

Kirsikkana kakun päällä AMD tuo kolme uutta teemaa, RX-sarjaan viittaavan Crimsonin, Pro-sarjaan viittaavan Bluen ja Instinct-sarjaan viittaavan Yellowin.

Lataa AMD:n uudet ajurit täältä

AMD julkaisi uudet Radeon Software Adrenalin Edition -ajurit näytönohjaimilleen

Ruusulajikkeelta nimensä saaneet Adrenalin Edition -ajurit tuovat mukanaan uuden Radeon Overlay -ominaisuuden ja AMD Link -sovelluksen älypuhelimiin ja taulutietokoneisiin. Myös Linux-puoli on kokenut merkittäviä uudistuksia.

AMD on julkaissut jokavuotisen merkittävän ajuripäivityksensä. Seuraavan vuoden ajan yhtiön näytönohjainajurit tunnetaan nimellä Radeon Software Adrenalin Edition. Adrenalin-nimen kerrotaan tulevan erityisen kauniin värisestä Adrenalin-ruusulajikkeesta.

Radeon Software Adrenalin Edition -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat kaksi täysin uutta ominaisuutta: Radeon Overlay ja AMD Link.

Radeon Overlay  lisää peleihin näytön sivuun ilmestyvän Overlay-ikkunan, josta on mahdollista seurata suorituskykyä sekä hallita useita ajureiden ominaisuuksia kesken pelin. Hallittavia ominaisuuksia ovat ReLive-videonauhoitus, tehonkulutusta optimoivat Chill ja Frame Rate Target Control (FRTC) sekä FreeSync- ja väriasetukset.

AMD Link on puolestaan uusi sovellus älypuhelimille ja taulutietokoneille. Androidia ja iOS:ää tukeva sovellus kommunikoi tietokoneen kanssa WiFin välityksellä ja se mahdollistaa suorituskyvyn seurannan sekä ReLive-nauhoitusominaisuuksien hallinnan puhelimen tai taulutietokoneen kautta. Lisäksi sovellus tarjoaa AMD:hen liittyvää uutisointia ja ilmoituksia ajureiden versiopäivityksistä.

Radeon Software for Linux tuo käyttäjille yhden paketin, joka sisältää sekä avoimeen että suljettuun lähdekoodiin perustuvat ajuripaketit. Käyttäjät voivat paitsi valita kuluttaja- (AMDGPU) ja ammattilaisajureiden (AMDGPU-PRO) välillä, myös valita parhaat palat avoimista ja suljetuista ajurikomponenteista oman makunsa mukaisesti.

AMD tuo samaan syssyyn myös saataville avoimeen lähdekoodiin perustuvan Vulkan-ajurin Linuxille. Vulkan-ajurin luvataan tuovan nopealla aikataululla tuen uusille näytönohjaimille ja mahdollisuuden käyttää Radeon GPU Profiler -työkaluja. Ajuri helpottaa lisäksi AMD:n omien Vulkan-laajennosten käyttöönottoa. Avoimen lähdekoodin luonteen vuoksi myös ajureihin voidaan sisällyttää myös kolmansien osapuolien tarjoamaa koodia.

Paneudumme toisessa uutisessa tarkemmin ajureiden päivittyneisiin ominaisuuksiin sekä luvattuihin suorituskykyparannuksiin.

Lataa AMD:n uudet ajurit täältä

AMD Link Google Play Storessa

AMD Link Apple App Storessa

Nokia 6:n ensi vuoden versio paljastui Kiinan telehallintoviranomaisen lupakuvissa

12.12.2017 - 14:04 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (19)

Nokia 6:n 2018-vuosimallissa näytön reunukset pienenevät merkittävästi.

HMD Globalin toisen sukupolven Nokia 6 -älypuhelin (TA-1054) on vieraillut Kiinan telehallintoviranomaisen TENAA:n hyväksyttävänä ja laitteen kuvat ovat julkaistu sen kotisivuilla.

Kuvista voi huomata näytön ylä- ja alareunan pienentyneen nykytyylin mukaisesti ja sormenjälkitunnistimen siirtyneen takakuoren puolelle. Tietojen mukaan laitteessa olisi nykysuuntauksen mukainen 18:9-kuvasuhteen näyttö, mutta kuvasta hahmoteltuna näytön mitat vaikuttaisivat tosin olevan lähempänä perinteistä 16:9 suhdetta.

Viimeaikaisten huhujen mukaan uuden Nokia 6:n näyttö olisi edeltäjänsä tapaan 5,5-tuumainen, mutta jos 18:9-kuvasuhde pitää paikkaansa, on näyttö fyysisesti kapeampi ja pinta-alaltaan hieman pienempi. Puhelimen sisältä huhutaan löytyvän Snapdragon 630 -järjestelmäpiiri, neljä gigatavua RAM-muistia ja 32 Gt tallennustilaa. Kameran spekseistä tai akun koosta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Nokia 6 (2018):n julkaisuajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta laite saatetaan nähdä heti vuoden alussa, sillä sen edeltäjä esiteltiin tämän vuoden tammikuun alussa. io-techin testiartikkeli ensimmäisen sukupolven Nokia 6:sta on luettavissa täältä.

Lähde: TENAA

Ensimmäiset suorituskykytestit Titan V -näytönohjaimella julki

NVIDIA ei toimittanut medialle Titan V -näytönohjaimia testiin, joten tässä vaiheessa testituloksia on alkanut ilmestyä näytönohjaimen ostaneilta tai käsiinsä saaneilta kuluttajilta.

NVIDIAn viime viikolla lanseeraamaa 2999 dollarin hintaista Titan V -näytönohjainta on alkanut valua kuluttajien käsiin ja nyt netissä on julkaistu käyttäjien omia testituloksia. Volta-arkkitehtuuriin perustuvalla GV100-grafiikkapiirillä ja 12 gigatavun HBM2-muistilla varustetussa näytönohjaimessa on käytössä 5120 CUDA-ydintä ja näytönohjain toimii uusimmilla GeForce 388.59 -ajureilla.

Reddit-käyttäjä ja grafiikkaohjelmoija hellotanjent on ajanut läpi joukon eri testejä Core i7-8700K -prosessorilla varustetulla kokoonpanolla. Helpoimmin vertailtavat tulokset ovat Unigine 2 Superposition sekä 3DMark Fire Strike ja Timespy.

Titan V

  • Superposition 1080p Extreme: 8552
  • 3DMark Firestrike: 33501 (graphics)
  • 3DMark Firestrike Extreme: 16120 (graphics)
  • 3DMark Firestrike Ultra: 7585 (graphics)
  • 3DMark Time Spy: 12517 (graphics)

Tulosten perusteella Titan V on esimerkiksi Superpositionissa Full HD -resoluutiolla noin 40 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 1080 Ti ja 3DMark Fire Strike Ultra -testissä grafiikkatestin tulos 4k-resoluutiolla on noin 13 % parempi. Vaikka NVIDIA ei toimittanutkaan medialle testikappaleita, muutamat julkaisut ovat kuitenkin päätyneet ostamaan näytönohjaimen ja Titan V -artikkeleita on odotettavissa kunnollisilla vertailutuloksilla lähitulevaisuudessa.

Lähde: Reddit

Roadmap-vuodossa esiintyy 2. sukupolven Ryzen

AMD:n nettiin vuotaneeseen Ryzen-roadmappiin on merkitty toisen sukupolven Ryzenit julkaistavaksi ensi vuoden alussa.

Kiinalaiselta moepc.net-sivustolta peräisin olevassa kuvassa näytetään AMD:n Ryzen-prosessoreiden julkaisusuunnitelma ensi vuoden ensimmäisen ja toisen neljänneksen osalta. Kuvan aitouteen kannattaa suhtautua varauksella, kuten kaikkiin vuotoihin.

Merkintöjen perusteella roadmap-diaa on esitelty syys-lokakuussa, sillä 26. lokakuuta julkaistuihin Ryzen Mobile -prosessoreihin viitataan tulevaisuuden julkaisuna.

Vuotaneen roadmapin mukaan AMD olisi julkaisemassa 2. sukupolven Ryzen -prosssorit ensi vuoden alkupuolella. Kyseessä ei kuitenkaan ole Zen 2 -arkkitehtuuripäivitys, vaan nykyisen Zen-arkkitehtuurin ja valmistusprosessin optimointi paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi.

AMD:n odotetaan julkaisevan ensi vuonna Pinnacle Ridge -koodinimelliset 2. sukupolven Ryzen-prosessorit, jotka valmistetaan Globalfoundriesin 12 nanometrin FinFET-valmistusprosessilla (12LP – Leading Performance). Aikaisemmin kyseinen prosessi oli merkitty AMD:n roadmapeissa 14nm+:ksi.

Aikajanalta on mahdoton päätellä tarkkaa julkaisuajankohtaa, mutta roadmappiin on merkitty vuoden ensimmäinen ja toinen neljännes eli todennäköisesti puhutaan maalis-kesäkuusta.

Raven Ridge -koodinimellisten Vega-grafiikkaohjaimella varustettujen Ryzen Mobile -prosessoreiden saralla luvassa on ensi vuoden alussa Ryzen 3 -sarjan mobiiliprosessori ja sen jälkeen suorituskykyisemmät Ryzen 7- ja 5-sarjan mobiiliprosessorit pelikäyttöön.

 

Viralliset roadmapit

Ensi vuoden suunnitelmia on toistaiseksi esitelty AMD:n virallisissa roadmapeissa vuoden ensimmäisen puoliskon tarkkuudella, jolloin on tarkoitus lanseerata Mobile Ryzen Pro -prosessorit yrityskäyttöön.

Lähde: Reddit

Jonsbolta odotettu alumiinikuorinen UMX5-miditornikotelo

UMX5 sijoittuu Jonsbon kotelotarjonnan huipulle.

Jonsbo on lanseerannut odotetun UMX5-miditornikotelonsa, jota se esitteli ensimmäistä kertaa yleisölle jo kesän alussa Computex-messuilla. Jonsbon kotelomalliston uudeksi huippumalliksi sijoittuva UMX5 on varustettu teräsrungolla ja 5,5 mm paksusta alumiinista valmistetulla ulkokuorella. Molemmat kylkipaneelit ovat viisimillistä karkaistua lasia.

UMX5:n pohjassa on edeltäjämallista tuttu 35 mm korkea rako, jonka kautta kotelo ottaa jäähdytysilmansa. Kotelon pohja on valaistu kahdella RGB-ledillä. Kotelon sisällä kiintolevy- ja virtalähdepaikat on suojattu hunajakennokuvioidulla lasilevyllä, joka on myöskin RGB-valaistu. RGB-valaistuksen ohjaus sijaitsee etupaneelissa.

ATX-virtalähdepaikka sijaitsee ylhäällä kotelon etuosassa ja sen alapuolella on neljä alumiinista valmistettua levykelkkaa. Kotelossa on kaikkiaan viisi 120 mm tuuletinpaikkaa, joista yhdessä on esiasennettu tuuletin. Kotelon pohjaan ja kattoon on mahdollista asentaa 240 mm jäähdytin.

Jonsbo UMX5 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 507 x 224 x 485 mm (K x L x S)
  • Paino: 15,5 kg
  • Materiaali: Teräs, alumiini, karkaistu lasi
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • Etupaneeli: 2 x USB 3.0, HDMI, mikrofoni, kuuloke, RGB-valaistussäädin
  • 3,5 tuuman levypaikat: 4 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 6 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 8 kpl
  • Lisäkorttien maksimipituus: 325 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 166 mm
  • Tuuletinpaikat:  Pohjassa ja katossa 2 x 120, takana 1 x 120 mm
  • Tuulettimet: 1 x 120 mm takana
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 240 mm pohjassa ja katossa, 120 mm takana

UMX5 tulee saataville välittömästi mustana ja hopeanvärisenä vaihtoehtona. Molempien verolliset (alv. 19 %) suositushinnat ovat 199,99 euroa.

Lähde: Jonsbo

NVIDIA julkaisi GeForce 388.59 -ajurit näytönohjaimilleen

Uusien GeForce-ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Titan V -näytönohjaimelle ja Fallout 4 VR -pelille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 388.59 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön näytönohjaimia GeForce 400 -sarjasta lähtien.

GeForce 388.59 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Titan V -näytönohjaimelle ja Game Ready -leima Fallout 4:n VR-versiolle. Ajureissa ei ole uusia SLI- tai 3D Vision -profiileita. Mielenkiintoisena yksityiskohtana NVIDIA listaa uuden Volta-arkkitehtuuriin perustuvan Titan V -näytönohjaimen osaksi GeForce 10 -sarjaa yhdessä Pascaleiden kanssa.

NVIDIAn uudet ajurit korjaavat tuttuun tapaan jälleen joukon ongelmia, jonka lisäksi niissä on luonnollisesti myös tunnettuja bugeja. Voit tutustua täyteen listaan muutoksista ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIA julkaisi Titan V -näytönohjaimen

NVIDIA julkaisi yllättäen 2999 dollarin hintaisen Titan V -näytönohjaimen, joka on suunnattu tutkijoille ja tiedemiehille.

Toimitusjohtaja Jensen Huang yllätti eilen NIPS 2017 -konfrenssin yleisön lanseeraamalla uuden Titan V -näytönohjaimen, jossa on käytössä NVIDIAn uuteen Volta-arkkitehtuuriin pohjautuva ja 110 teraFLOPSin tensorilaskentatehoon kykenevä GV100-grafiikkapiiri.

Toukokuussa GTC-konfrenssissa esitelty GV100-grafiikkapiiri rakentuu 21,1 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 815 neliömillimetriä. Grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 12 nanometrin FFN-prosessilla, joka on räätälöity NVIDIAlle.

Titan V:ssä GV100-grafiikkapiiri toimii 1200 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1455 MHz:n Boost-taajuudella. Käytössä on 80 SM-yksikköä eli 5120 CUDA-ydintä ja 320 tekstuuriyksikköä. Grafiikkapiiristä löytyy myös 640 koneoppimiselle pyhitettyjä Tensor-yksiköitä, jotka ovat erikoistuneet tensoreiden laskentaan. Käytännössä kukin Tensor-ydin suorittaa ”D = A x B + C” -laskutoimituksia 4 x 4 -matriiseilla ja kykenee yhteensä 64 FMA-operaatioon ((Fused Multiply-Add) FP16-kertolasku, FP32-akkumulaatio) kellojaksossa.

3072-bittisen muistiväylän jatkeena on 12 gigatavua 850 MHz:n kellotaajuudella toimivaa HBM2-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 652,8 gigatavua sekunnissa.

Näyttöliittiminä on tarjolla kolme Displayport-liitintä ja yksi HDMI-liitin. Näytönohjaimen TDP-arvo on 250 wattia, virransyöttö on 16-vaiheinen ja piirilevy on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCI Express -lisävirtaliittimille. NVIDIA suosittelee 600-wattisen virtalähteen käyttöä.

Jäähdytysratkaisu on NVIDIAn tutuksi tullut blower-mallinen ratkaisu, jossa grafiikkapiiriä jäähdytetään höyrykammiolla varustetulla kuparisiilillä. Muovinen ilmanohjain on värjätty pronssin väriseksi.

NVIDIA ei informoinut mediaa Titan V:n lanseerauksesta ennakkoon eikä ole myöskään toimittanut medialle testikappaleita. Näytönohjain on kuitenkin ostettavissa välittömästi NVIDIAn kotisivuilta 2999 dollarin hintaan, joten ennemmin tai myöhemmin sillä tullaan näkemään myös pelitestejä, vaikka se onkin suunnattu ensisijaisesti koneoppimisen sovelluksiin.

Lähde: NVIDIA

Huawei julkisti Honor 7X- ja Honor View 10 -älypuhelimet Euroopan markkinoille

7.12.2017 - 23:03 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Näillä näkymin kumpaakaan uutta Honor-mallia ei tulla näkemään Suomen markkinoilla.

Huawei on julkistanut odotetusti Honor 7X- ja Honor View 10 -älypuhelimet Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille. Honor 7X julkistettiin alunperin Kiinassa lokakuun alkupuolella ja View 10 puolestaan runsas viikko sitten.

Honor View 10 on puolestaan hieman karsittu versio Mate 10 Pro -mallista. 18:9-kuvasuhteen näyttö on kooltaan 5,99 tuumaa, mutta sen paneelitekniikka on IPS LCD AMOLEDin sijaan. Järjestelmäpiirinä on tuore Kirin 970 ja sen parina on 4 tai 6 Gt RAM-muistia sekä 64 ja 128 Gt tallennustilaa. Takakamera luottaa 20 megapikselin mustavalkosensoriin sekä 16 megapikselin värisensoriin. Käyttöjärjestelmänä toimii tuore Android Oreo sekä EMUI 8.

Honor 7X vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan melko lähellä Suomessakin myynnissä olevaa Mate 10 Lite -mallia. Laitteen näytön koko on 5,93 tuumaa ja se on tarkkuudeltaan 1080 x 2160 pikseliä. Rautapuolelta löytyy Kirin 659 -järjestelmäpiiri, neljä gigatavua RAM-muistia ja kolme eri tallennustilavaihtoehtoa. Takakuoren ylänurkassa sijaitseva kaksoiskamera käyttää 16 ja 2 megapikselin kamerasensoreita.

Honor View 10 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 157 x 75 x 7 mm
  • Paino: 172 grammaa
  • 5,99-tuumainen IPS LCD -näyttö, 1080 x 2160 pikseliä, 403 PPI
  • Kirin 970 -järjestelmäpiiri (4×2,36 GHz Cortex-A73, 4×1,8 GHz Cortex-A53, Mali-G72 MP12 GPU)
  • 4 tai 6 Gt RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, muistikorttipaikka (jaettu toisen SIM-paikan kanssa)
  • LTE-yhteydet, VoLTE, Dual-band ac-WiFi, Bluetooth 4.2, NFC
  • 16 + 20 Mpix kaksoiskamera, 2x häviötön hybridizoom, PDAF, kaksisävysalama
  • 13 megapikselin etukamera
  • 3750 mAh akku, 22,5 W pikalataus
  • Android 8.0 Oreo & EMUI 8

Honor 7X tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 156,5 x 75,3 x 7,6 mm
  • Paino: 165 grammaa
  • Näytön ja ulkomittojen suhde: 77,0 %
  • 5,93″ näyttö, 1080 x 2160 pikseliä, 407 PPI
  • HiSilicon Kirin 659 -järjestelmäpiiri (4 x 2,36 GHz Cortex-A53-ydintä, 4 x 1,7 GHz Cortex-A53-ydintä, Mali-T830 MP2 GPU)
  • 4 Gt RAM-muistia
  • 32/64/128 Gt tallennustilaa, muistikorttipaikka
  • LTE-tuki, dual-SIM, Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.1, NFC, GPS, Glonass
  • 16 + 2 megapikselin kaksoistakakamera, 16 megapikselin kenno 1/2,9 tuumaa, 1,25 um pikselikoko, PDAF
  • 8 megapikselin etukamera, 1080p videokuvaus
  • 3340 Ah akku, 10 W lataus, micro-USB 2.0
  • Android 7.0 Nougat & EMUI 5.1

Honor 7X:n myynti alkaa Keski-Euroopassa 15. joulukuuta 299 euron suositushintaan. Honor View 10:n myynti alkaa puolestaan 8. tammikuuta 500 euron suositushintaan. Näillä näkymin kumpikaan malli ei ole valitettavasti tulossa Suomen markkinoille.

Lähteet: HiHonor (1)(2)