Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessoreissa on ilmennyt vakausongelmia

Intel on kertonut olevansa tietoinen ja tutkivansa huippuprosessoreittensa epävakautta etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä.

Nettiin on alkanut ilmestymään enenevissä määrin raportteja Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessoreiden vakausongelmista. Raportit eivät ole myöskään perättömiä, sillä Intel on jo varmistanut olevansa tietoinen ongelmasta ja tutkivansa sitä.

Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessorit ovat alkaneet osoittamaan epävakauden merkkejä etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä, joissa varjostimien kääntämisvaihe on kaikkein alttein kaatumiselle. Kaatumissyyksi saattaa näkyä jokin täysin asiaan liittymättömältä kuulostava virhe, kuten näytönohjaimen muistin loppuminen. Raporttien mukaan epävakaudet katoavat, kun prosessoria alikellotetaan.

Epävakaiksi osoittautuneita tai sellaisiksi käytössä muuttuvia prosessoreita on ilmennyt ympäri maailman, mutta etenkin Koreassa niitä on ilmeisesti ollut liikkeellä huomattavan paljon, jopa kymmeniä palautettuja prosessoreita päivittäin. Intelin lausunto asiasta saatiinkin Korean ZDNetiltä, joka lähestyi yhtiötä käyttäjäraporttien pohjalta.

Päivitys 23.4.:

NVIDIA on liittänyt ajureidensa julkaisutiedotteeseen maininnan epävakaudesta ja ohjasi käyttäjät Intelin tukifoorumeille.

Asus on puolestaan päättänyt tarttua ongelmaa sarvista ja julkaissut ainakin joillekin emolevyilleen BIOS-päivityksen, joka lisää Intel Baselinen uudeksi vaihtoehdoksi suorituskykyprofiileihin. Profiili perustuu Intelin tehdasasetuksille ja siinä on matalampi tehoraja, kuin Asuksen muissa profiileissa. Sen käytön luvataan auttavan pelien epävakauteen, mutta hintaa maksetaan luonnollisesti suorituskyvystä.

HardwareLuxx on ehtinyt jo ajaa testit Asuksen emolevyllä Intel Baseline -profiilia käyttäen. Testistä riippuen suorituskyky laski Core i9-14900K -prosessorilla 0-11 %. Pienimmillään ero oli Controlissa, jossa se menee 720p High -asetuksin virhemarginaalin sisään helposti, ja suurimmillaan Y-Cruncher Multi Core 500M -testissä. Tehonkulutus laski muutoksen myötä 20 % ja prosessorin lämpötila 12 %.

Lähde: WCCFTech

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe -näytönohjaimille (5444)

Tällä kertaa Intel on keskittynyt ajureissa pelkkiin bugikorjauksiin

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 31.0.101.5444 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 31.0.101.4444 -ajureiden uudet ominaisuudet ja pelioptimoinnit:

  • Arc-näytönohjaimilla
    • Astroneer parhaimmillaan +30 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • Days Gone parhaimmillaan +5 %  @ 1080p Very High (DX11)
    • Dyson Sphere Program parhaimmillaan +5 % @ 1080p Default (DX11)
    • Fortnite Performance Mode parhaimmillaan +15 % @ 1080p Epic (DX11)
    • Lethal Company parhaimmillaan +14 % @ 1080p Default (DX11)
    • Mass Effect Legendary Edition parhaimmillaan +14 % @ 1080p Ultra
    • Mount & Blade II: Bannerlod parhaimmillaan +8 % @ 1080p Very High (DX11)
    • Need for Speed: Heat parhaimmillaan +36 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • Unturned parhaimmillaan +5 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • VRChat parhaimmillaan +5 % @ 1080p High (DX11)
    • World of Warships parhaimmillaan +7 % 1080p Max (DX11)
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • American Truck Simulator parhaimmillaan +10 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Dyson Sphere Program parhaimmillaan +17 % @ 1080p Default (DX11)
    • Fortnite Performance Mode parhaimmillaan +12 % @ 1080p Medium
    • Grim Dawn parhaimmillaan +11 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Lethal Company parhaimmillaan +24 % @ 1080p Default (DX11)
    • Mass Effect Legendary Edition parhaimmillaan +48 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Needf or Speed: Heat parhaimmillaan +19 % @ 1080p Medium (DX11)

Korjatut bugit:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • No Rest for the Wickedin kaatuilu prologin aloituksen yhteydessä (DX11)
    • Assetto Corsassa grafiikan korruptoituminen Alt+Tab-tehtävänvaihdossa (DX11)
    • Halo Infiniten grafiikan korruptoituminen säteenseuratut varjot käytössä (DX12)
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Diablo IV:n maastografiikan korruptoitumiset (DX12)

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • No Rest for The Wickedin kaatuilu pelin aikana (DX11)
    • Enshroudedin kaatuilu pelin aikana (Vulkan)
    • Doom Eternalissa esiintyvät hetkelliset vilkkuvat graffikan korruptoitumiset (Vulkan)
    • PugetBench Extended Preset Benchmarkissa osa Adobe Premiere Pro -testeistä saattaa jäädä kesken
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Avatar: Frontiers of Pandora saattaa kaatua latauksen aikana (DX12)
    • Uncharted: Legacy of Thieves Collection saattaa kaatua ladatessa (DX12)
    • Suicide Squad: Kill the Justice Leaguen korruptoituvat varjot (DX12)
    • PugetBench Extended Preset Benchmarkissa osa Adobe Premiere Pro -testeistä saattaa jäädä kesken
    • Autodesk Maya saattaa kaatua SPECAPC-testin aikana
    • Blender saattaa kaatua tietyillä keskusmuistikonfiguraatioilla kesken renderöinnin
    • Topaz Video AI:ssa saattaa esiintyä virheitä joillain videonparannusmalleilla
    • Procyon AI saattaa kaatua float32-tarkkuutta käyttävän testin aikana
  • 12. – 14. sukupolven Core-prosessoreiden Xe-grafiikkaohjaimella
    • Dragon Quest X Online saattaa kaatua kesken pelin (DX9)

Lataa Intelin ajurit täältä

Gamers Nexus: EKWB on rahahuolten riivaama

Raportin mukaan yhtiöllä on ollut maksurästejä niin työntekijöilleen kuin alihankkijoilleen jopa neljän kuukauden edestä, mutta tutkimuksista kuultuaan sen kerrotaan tehneen ryhtiliikkeen.

Sloveniasta ponnistava EK Water Blocks tai EKWB on yleensä otsikoissa nestejäähdytykseen liittyvien tuotteittensa kautta. Gamers Nexuksen tuore tutkivan journalismin taidonnäyte tuo yhtiön ja sen Yhdysvalloissa toimivan tytäryhtiö EK Cooling Solutionsin esiin astetta ikävämmissä merkeissä.

EK:sta on esitetty hiljattain vakavahkoja väitteitä niin entisten kuin nykyistenkin työntekijöiden tahoilta. Gamers Nexuksen Steve Burke lähti tutkimaan väitteitä ja niiden todenperäisyyttä, eikä selvinneet tulokset ole varsinaisesti mieltä lämmittäviä.

Burken selvityksen mukaan ongelman juurisyy on yhtiön erittäin laaja tuotevalikoima, johon lukeutuu yli 230 nestejäähdytysblokkia, 40 nestejäähdytyskittiä, 85 nestesäiliötä, 40 pumppua, 73 jäähdytintä ja 212 erilaista lisäosaa. Kun tähän yhdistetään se, että vaikka EK antaa mielellään kuvan itsestään itsenäisenä toimijana, valmistuttaa se todellisuudessa osan tuotteistaan alihankkijoilla suht merkittävillä minimitilausmäärillä, on soppa valmis.

Raportin mukaan EK ei ole ollut täsmällisimmästä päästä mitä tulee laskujen maksuun, mikä on johtanut jo joidenkin alihankkijoiden kohdalla tilanteeseen, jossa tilaukset hyväksytään vain etukäteismaksulla. Laskujen maksuvaikeuksissa ei ole kuitenkaan ilmeisesti kyse laiskuudesta, vaan huonon toimintamallin ja johdon aiheuttamasta varattomuudesta.

Yhtiöt joutuvat tilaamaan laajaan tuotekirjoonsa huomattavasti osia allihankkijoilta ja kun iso osa tuotteista on yhdelle tai muutamalla yksittäiselle tuotteelle sopivia, on niiden myynti hidasta ja osat kalliita. Yhtiöllä kerrotaan olevan varastossa miljoonien arvosta myymättömiä tuotteita samaan aikaan kun laskupino kasvaa kasvamistaan. Myös työntekijät ovat jääneet ilmeisesti ilman palkkaansa ja EK Cooling Solutionsin työntekijät saivat tietää yksikkönsä sulkemisesta saapuessaan työpaikalle; yhtiö ei ollut maksanut Texasin osavaltion toimilupaveroa.

Raha-, tuotanto- ja varastohuolien lisäksi myrskypilviä yhtiön ylle luo skisma yhtiön ja sen tytäryhtiön välillä. Erilaisten kommunikaatio-ongelmien vuoksi yhtiöiden kerrotaan haukkuvan ja syyttelevän toisiaan varkaiksi. Rahaa kuulemma on, mutta se on sidottuna erilaisiin sijoituksiin ja muuhun vastaavaan, Burke kertoo yhden työntekijän kertoneen.

Vaikka tilanne näyttää synkältä, on mahdollista, että auringonsäteet löytävät vielä tiensä risukasan läpi. EK:n kerrotaan ruvenneen kiirehtimään maksujaan saatuaan kuulla Burken tutkimuksista. Yhtiön kerrotaan olevan myös myymässä yhtä omistamistaan rakennuksista velkojen kuittaamiseksi. Lisäksi se on ulkoistanut EK Fluid Works- ja EK Fluid Gaming -tietokonebrändinsä SwiftTechille, minkä odotetaan tuottavan positiivista kassavirtaa.

Lähde: Tom’s Hardware

 

Päivitys 24.4.: EKWB on julkaissut virallisen lausunnon uutisointiin liittyen.

Roccat-pelibrändi tiensä päässä – mallisto integroituu Turtle Beachin tarjontaan

Turtle Beach uskoo hyödyntävänsä yhtiön resurssit paremmin keskittymällä vain yhteen, yhteiseen brändiin ja laadukkaisiin tuotteisiin.

Lähes parikymmentä vuotta markkinoilla vaikuttanut pelituotebrändi Roccat on tullut tiensä päähän. Roccatin valikoimiin kuului pelikäyttöön suunnattuja näppäimistöjä, hiiriä, kuulokemikrofoneja sekä muita PC-oheislaitteita Renê Korte perusti Roccatin Saksassa vuonna 2006 ja siirtyi vuonna 2019 yhdysvaltalaisen Turtle Beachin omistukseen 9,2 miljoonalla dollarilla. Yhtiö on jäänyt Suomessa monen mieleen etenkin kotimaisen kuulostavasti kalskahtavien tuotenimien myötä.

Turtle Beachin mukaan yhtiö siirtää Roccat-brändin eläkkeelle tuodakseen koko tuoteportfolionsa lähemmäs toisiaan, minkä pitäisi säästää paitsi aikaa ja resursseja, kun kaikki tehdään yhden yhtenäisen brändin alla. Sosiaalisessa mediassa yhtiön kanavat jatkavat tutuilla teemoillaan, mutta ne tullaan siirtämään Turtle Beach PC -nimen alle.

Roccatin tuotteet eivät sinänsä ole kuitenkaan katoamassa mihinkään, vaan ne jatkavat eloaan Turtle Beach -brändin alla muutoin tutuin nimin. Esimerkkinä tästä toimivat mainiosti vasta julkaistut uutuudet, joista ainakin Pure-hiiret, Sense Aimo -hiirimatot ja Vulcan II -näppäimistöt ovat Roccatilta tuttuja nimiä.

Roccatin nykyisten tuotteiden tuki ja takuu jatkuu luonnollisesti täysin normaalisti, mutta niiden tukisivut on yhdistetty osaksi Turtle Beachin omia tukisivuja. Yhtiön tuotteet jatkavat toimintaa Swarm-hallintasovelluksen kanssa, mutta keväällä luvassa on uusi Swarm II-, joka on suunniteltu tukemaan uusia Turtle Beach -tuotteita ja niitä Roccat-tuotteita, jotka siirtyvät uuden brändin alle. Vanha Swarm tulee pysymään tämänkin jälkeen vanhempien tuotteiden käytöstä ja Turtle Beachin lataussivut osaavat ohjata käyttäjän omalle tuotteelle sopivan ohjelman pariin.

Lähde: Turtle Beach

Live: io-techin Tekniikkapodcast (16/2024)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 19. huhtikuuta tavalliseen aikaan noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intelin Xeon 6 -prosessorit vuotojen kohteina

Mikäli Xeon 6 -prosessorit saapuvat markkinoille ennen AMD:n Zen 5 -sukupolven Epycejä, tulee Intel tarjoamaan palvelimiin pitkästä aikaa enemmän ytimiä per prosessorikanta.

Intel ilmoitti viime viikolla hylkäävänsä Xeon Scalable -nimeämisen ja seuraavan sukupolven palvelinprosessoreiden tottelevan nimeä Xeon 6. Nyt seuraavan sukupolven alustat päässeet useammankin eri vuodon kohteeksi.

Intelin tulevat Xeon 6 -prosessorit jaetaan kahtia P-ytimiä käyttäviin Granite Rapids- ja E-ytimiä hyödyntäviin Sierra Forest -prosessoreihin. Molempia prosessoreita tulee saataville kahteen eri kantaan niiden konfiguraation perusteella. LGA4710-kantaan ja Beechnut City -alustalle sopivat SP-sarjan maksimissaan 350 watin TDP:llä varustetut prosessorit, kun LGA7529-kantaan ja Avenue City -alustalle menevät -AP-sarjan maksimissaan 500 watin TDP:llä varustetut prosessorit.

Granite Rapids-AP -sarja tulee tekemään omalta osaltaan pienimuotoista historiaa, sillä se tulee olemaan 128-ytimisenä ensimmäinen prosessori sitten 64-ytimisten Epycien, kun Intelillä on tarjota yhteen kantaa enemmän täyden suorituskyvyn ytimiä – olettaen tietenkin, että uudet Xeon 6 -huippumallit tulevat myös saataville ennen AMD:n Zen 5 -sukupolven Epycejä. Sierra Forest tekee saman myös SP-sarjan osalta, sillä siinä on käytössä maksimissaan 144 ydintä, kun AP-sarjassa niitä on jopa 288. Löydät prosessoreiden tarkemmat yksityiskohdat yllä olevasta kuvasta.

Lähde: Tom’s Hardware

Razerin uusi Firefly V2 Pro -pelihiirimatto vie RGB-valaistuksen uusiin ulottuvuuksiin

Koko maton pinnan kattava 15 alueen RGB-valaistus varmistaa, ettei pelaaja voi syyttää ohilaukauksistaan ainakaan hiirimattoa.

Hiirimattojen markkinat eivät kehity turhan nopeassa tahdissa, vaikka viime vuosina markkinoille onkin saatu uusia innovaatioita paitsi RGB-valaistujen mattojen, myös hiirtä pelatessa lataavien mattojen muodossa. Kaikkien pelaajien ikiomana lifestylebrändinä itsensä näkevä Razer on päättänyt, että nyt markkinat ovat kypsiä toisen sukupolven RGB-valaistuille pelihiirimatoille.

Razer Firefly V2 Pro -hiirimatossa RGB-valaistus ei rajoitu tylsästi esimerkiksi sen reunoille, vaan koko maton pinta on RGB-valaistusalueiden peitossa. valaistuksen salaisuus löytyy maton ylälaidan rakenteesta, joka kätkee sisälleen 15 erikseen osoitettavaa LED-valoa. Hiiren pohjalta löytyy liukuestepinnoite, sen päältä lasi- tai pleksikerros ja lopulta joukon päällimmäisenä on huurettu ja mikroteksturoitu pinta, joka viimeistelee valaistuksen näyttävyyden. Valitettavasti verkkosivuilta ei selviä, onko kyse lasista vai pleksistä.

Hiirimaton takaosan rakennetta on hyödynnetty paitsi LED-valoille, myös irrotettavalla USB-C-virtakaapelilla sekä USB 2.0 -nopeutta tukevalla USB-läpivientiportilla. Yhtiön mukaan sen käyttö esimerkiksi langattoman hiiren lähettimelle on omiaan minimoimaan häiriöt signaalissa, kun se joutuu kulkemaan lyhyemmän matkaa ja vähempien rakenteiden läpi.

Razer Firefly V2 Pron strategiset mitat ovat 278 x 360 x 4,6 mm ja se tulee saataville sekä mustana että valkoisena varianttina. Se on saatavilla välittömästi ja hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 109,99 euroon.

Lähde: Razer, Firefly V2 Pro

Harrastajaprojektit pitävät 3dfx:n Voodoot hengissä

VoodooX 4900:n on tarkoitus tuoda Voodoo4 4500 nykypäivään uudella piirilevyllä ja näyttöliittimillä, kun Voodoo2 4444SX -nimellä kulkeva projekti on astetta kunniahimoisempi Voodoo2:n uudelleenlämmittely.

Näytönohjainten ehdoton kuningas 3dfx kuoli erinäisten vaiheiden myötä pian vuosituhannen vaihteen jälkeen vuonna 2002. NVIDIA osti suurimman osan yhtiön IP:stä ja palkkasi suurimman osan sen insinööreistä muiden siirtyessä mm. ATI:n ja muiden alan yritysten leipiin. Nykyään 3dfx:n tavaramerkit ovat nykypäivänä tiettävästi vapaata riistaa NVIDIAn jätettyä niiden uusinnan tekemättä.

Vaikka 3dfx on historiaa, ei yhtiön nimeä ole unohdettu, saati kuopattu. Erilaiset harrastajaprojektit pitävät legendaa elossa ja nyt uutisotsikoihin on noussut Oscar Barean ja Ash Evansin työstämä ”3dfx VoodooX 4900”.

VoodooX 4900 perustuu kaksikon omaan suunnitteluun, mutta sen sydämenä sykkii aito 3dfx:n VSA-100-piiri. Piirejä on saatavilla edelleen ainakin nimellisesti uusina, tai vähintään toimivista näytönohjaimista irrotettuina. PCI-väylään sopivassa näytönohjaimessa on samat 32 Mt muistia, kuin Voodoo4 4500:ssa. Näyttöliitinten puolella on kuitenkin tapahtunut uudistuksia, sillä tutun VGA-liitännän eli D-SUBin rinnalta löytyvät myös DVI ja HDMI. DVI-liitäntään Voodoo4:ssä oli sinänsä valmius ja Voodoo5 5500:n Mac-versiossa se oli myös käytössä, mutta PC:llä liitäntää ei nähty markkinoilla asti. Barea ja Evans aikovat saada näytönohjaimessa käyttöön myös 64 Mt muistia ja kytkimen, joka vaihtaisi tilojen välillä. 3dfx valmisteli aikoinaan Voodoo4 4800 -mallia 64 Mt:n muistilla, mutta sitä ei ikinä julkaistu markkinoille asti.

Beyond3D:n keskustelufoorumien käyttäjä Swaaye on kaivanut esiin myös toisen mielenkiintoisen projektin Vogons-sivustolta. Sivuston käyttäjä sdz:n projektina on luoda ”Voodoo2 4444SX” -näytönohjain. Projekti on vielä erittäin keskeneräinen, sillä koko toiminnan mahdollistava FPGA on vielä ohjelmoimatta.

Jos ja kun Voodoo2 4444SX valmistuu, se tulee olemaan Quantum3D:n valikoimasta inspiraatiota hakien yhden piirilevyn Voodoo2 SLI, johon on lisätty PixelFX-piirien kavereiksi normaalin kahden sijasta vielä kolmannet TexelFX-teksturointipiirit. Näytönohjain on PCI Express -väyläinen, mikä on mahdollistettu PCIe-PCI-siltapiirillä. Näyttöliittimien puolella VGA-liittimet on korvattu HDMI-liittimillä ja FPGA-piirin on tarkoitus korvata RAMDACit ja mahdollistaa HDMI-liitinten passthrough-käyttö perinteiseen Voodoo-malliin. sdz:n laskelmien mukaan FPGA:lta jää vielä käyttämättä ainakin neljä nopeaa lähetinvastaanotinta ja 512 Mt DDR3-muistia.

Epäilijöiden hiljentämiseksi hän on julkaissut myös piirilevykaavion projektistaan, mutta sen valmistumisaikataulu on vielä täysin avoin.

Lähteet: Tom’s Hardware, Vogons

Elgato julkaisi uuden Neo-tuoteperheen peräti viiden tuotteen voimin

Uusi Neo-perhe on suunniteltu täyttämään striimaajan perustarpeet yksinkertaistetun tyylikkäässä, pyöristetyssä valkoisessa teemassa.

Corsairin talliin kuuluva Elgato on päivittänyt striimausvälinetarjontaansa kerralla peräti viidellä uudella tuotteella. Uudet Neo-sarjan laitteet ovat yksinkertaistettuja ja suunnattu ennemmin siistiin kotitoimistoon, kuin kilpapelaavan puoliammattilaisen pyörävajan RGB-välkkeeseen.

Elgaton uutuusviisikon ensimmäisenä esille on nostettu Wave Neo -mikrofoni. Pyöristetty valkomusta kondensaattorimikrofoni seisoo normaalia korkeammalle yltävän pöytätelineen päässä ja sen etupuolta koristaa mykistyspainikkeena toimiva valaistu painike. Mikrofoni on varustettu USB-C-liitännällä ja sen luvataan toimivan ilman ohjelmistoasennuksia ainakin tietokoneilla, iPadeilla ja iPhoneilla sekä PlayStation-konsoleilla. Mikrofonin takaa lähtevän USB-johdon yläpuolelta löytyy 3,5 mm liitäntä kuulokkeille mikrofonin monitorointiin.

Kuten nimestäkin jo arvaa, Facecam Neo on webbikamera. Kamera kaappaa kuvaa 1080p-tarkkuudella 60 FPS:n nopeudella ja se tukee myös HDR-teknologiaa. Kameran näkökenttä on 77° leveä ja siitä löytyy fyysinen yksityisyyssuoja. Uusi Facecam toimii plug’n’play-periaatteella, mutta tuettuna on myös Camera Hub -sovellus, joka mahdollistaa erilaisia kustomointeja kameran toimintaan.

Key Light Neo valaisee yhtiön markkinointipuheiden mukaan kuvattavan kohteen pehmeällä, ihon sävyjä imartelevalla valkoisella, mikä varmistaa ammattimaisen vaikutelman. Se on suunniteltu kiinnittymään suoraan näytön ylälaitaan, mutta mukana on myös standardi ¼”-kiinnitys esimerkiksi tripodille. Valon saa päälle jo USB-virralla, mutta töpseliin kytkettynä se tarjoaa jopa 1000 lumenin maksimikirkkauden. Key Light Neo tukee Elgaton Control Center -sovellusta sen ominaisuuksien hallintaan.

Vaikkei Neo-perhe ole sinänsä ehkä pelaajille suunnattu, Game Capture Neo on. Se on suunniteltu käytettäväksi ennen kaikkea konsoleiden kanssa ja se välittää eteenpäin maksimissaan 4K60 HDR -kuvaa televisiolle ja saman 1080p60:ksi kutistettuna toiselle laitteelle striimaamista varten. Game Capture Neon lähettämä toimii minkä tahansa videosovelluksen kanssa ja sen saa upotettua osaksi striimiä helposti esimerkiksi OBS Studion avulla.

Stream Deck Neo on kutistettu versio tavallisesta ja se tarjoaakin vain kahdeksan kustomoitavaa painiketta. Vaikka painikkeita on kahdeksan, voi niihin konfiguroida usean sivullisen verran eri toimintoja. Eri ”sivujen” välillä pääsee selaamaan pienen kellon ja päivämäärän näyttävän infotaulun molemmilta puolin löytyvillä painikkeilla.

Neljä viidestä Elgaton uuden Neo-perheen jäsenestä saapuu myyntiin välittömästi, mutta Facecam Neoa joudutaan odottamaan markkinoille myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan saakka. Stream Deck Neo, Wave Neo ja Key Light Neo on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 99,99 euroon, kun Game Capture Neosta joutuu latomaan tiskiin 129,99 euroa.

Lähde: Lehdistötiedote, Neo-tuoteperhe

Turtle Beach esitteli toukokuun pelituotetarjontaansa – mukana avoimet pelikuulokkeet

Turtle Beach tuo toukokuussa myyntiin niin uutta kuin uudistettuakin pelituotetta kuulokkeista hiirimattoon.

Yhdysvaltalainen laitevalmistaja Turtle Beach on esitellyt täyslaidallisen uusia pelituotteita, jotka tulevat myyntiin toukokuussa. Kattaukseen kuuluu pelikuulokkeita, pelihiiriä ja pelinäppäimistöjä, joista tosin osa on valmistajan aiemmin julkaisemien tuotteiden päivitettyjä versioita.

Pelikuulokeuutuuksista mielenkiintoisin lienee avoimen rakenteen langattomat Atlas Air -kuulokkeet, jotka tukevat 24-bittistä äänentoistoa. Kuulokkeissa on 40 millimetrin kaiutinelementit ja ne painavat 301 grammaa. Niitä mainostetaan PC-pelaamiseen, mutta yhteensopiviksi laitteiksi mainitaan myös PlayStation 4 ja 5 sekä Nintendo Switch. Akunkestoksi lupaillaan 50 tuntia. Atlas Airin värimaailmaa voi myös muokata vaaleanpunaisen, violetin tai sinisen suuntaan erikseen myytävillä kuulokehihnoilla ja korvatyynyillä.

Toinen langaton kuulokeuutuus on jo kolmannen sukupolven Stealth 600 -kuulokkeet, joita valmistaja markkinoi 50 mm:n Nanoclear-elementeillä ja toisen sukupolven malliin nähden huomattavasti paremmalla 80 tunnin akunkestolla. Yksi kolmannen version uudistuksista on myös tekoälyohjattu mikrofonin melunvaimennus. Päivitetyt Stealth 600 -kuulokkeet tulevat saataville PC:lle, PlayStationille ja Xboxille. Värivaihtoehdot ovat musta ja valkoinen. Lisäksi Turtle Beach tuo myyntiin astetta edullisemmat Stealth 500 -kuulokkeet, jotka nekin ovat langattomat ja tarjoavat 40 tunnin akunkeston. Myös ne tulevat sekä PC:lle että konsoleille.

Turtle Beachin parrasvaloihin nostama uutuuspelihiiri on langaton Burst II Air, joka painaa vain 47 grammaa.  Hiiressä on optiset kytkimet ja 26 000 DPI:n (dots per inch) sensori. Sille luvataan 40 tunnin akunkestoa 2,4 GHz:n matalaviiveisessä tilassa ja Bluetooth-tilassa jopa 120 tuntia. Burst II Air on symmetrisesti muotoiltu, mutta peukalonäppäimet ovat vasemmalla puolella. Muita esiteltyjä hiiriä ovat 54-grammainen langaton Pure Air optisilla kytkimillä ja 49-grammainen langallinen Pure Sel mekaanisilla kytkimillä.

Pelinäppäimistöpuolelle valmistaja tuo tenkeyless-mallisen Vulcan II TKL Pron, joka on langallinen ja varustettu magneettisilla Hall Effect -kytkimillä, jotka rekisteröivät painalluksen magneettikentän avulla. Perinteisillä mekaanisilla kytkimillä painallus rekisteröidään kytkinten sisällä olevien fyysisten kosketuspintojen avulla. Vulcan II TKL Pron näppäinten toimintapistettä voi säätää välillä 0,1–4 mm valmistajan omalla Swarm II -ohjelmistolla, jolla onnistuu myös esimerkiksi RGB-valaistuksen mukauttaminen. Värivaihtoehtoina on musta ja valkoinen.

Muita Turtle Beachin uutuuksia ovat muun muassa langaton Kone XP Air -hiiri, täysikokoiset Vulcan II ja Vulcan II Max -näppäimistöt, pienikokoiset Vulcan TKL ja Vulcan II Mini Air -näppäimistöt sekä Sense Aimo XXL -hiirimatto. Kaikki pelituoteuutuudet ovat ennakkotilattavissa heti Turtle Beachilta ja tulevat saataville 19. toukokuuta.

Tuotesivut ja ennakkotilaushinnat:

Lähde: Turtle Beachin sähköpostitiedote