HyperX:n ensimmäinen oma 60 % mekaaninen näppäimistö myyntiin Pohjoismaissa

Uutuusnäppäimistö käyttää yrityksen omia lineaarisia näppäinkytkimiä.

HyperX on julkaissut Alloy-näppäimistösarjaansa täydentävän Alloy Origins 60 -näppäimistön. Kyseessä on yrityksen ensimmäinen oma 60 %:n kokoluokkaan sijoittuva näppäimistö. Aiemmin HyperX on toteuttanut Duckyn kanssa yhteistyössä HyperX x Ducky One 2 Mini -mallin, joka kävi vajaa vuosi sitten myös io-techin videokokeilussa.

Uutuusnäppäimistö on varustettu alumiinirungolla ja HyperX:n omilla lineaarisilla punaisilla kytkimillä, joiden yhteydessä on RGB-valaistus. Lineaaristen kytkinten kytkeytymisvoimakkuus on 45 grammaa, kytkeytymissyvyys 1,8 mm ja pohjaussyvyys 3,8 mm. Niille luvataan 80 miljoonan painalluksen elinikä.

Alloy Origins 60 tukee NKRO:ta, eli kaikkien näppäinten painalluksen samanaikaista rekisteröintiä. Näppäinhatut on valmistettu laadukkaasta PBT-muovista kaksoisruiskuvalutekniikalla. Pohjan koroketassut mahdollistavat näppäimistön säätämisen 3, 7 ja 11 asteen kulmaan. 1,8-metrinen USB-kaapeli on irrotettavaa mallia ja käyttää näppäimistön päässä Type-C-liitintä.

Näppäimistö tulee myyntiin 22. maaliskuuta 119,99 euron suositushintaan. Näppäimistöön on saatavilla pohjoismaalainen ISO-Nordic -näppäinasettelu.

Lähde: HyperX

Hinta.fi-hintavertailu julkaisi mobiilisovelluksen

28.2.2021 - 19:30 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (41)

Hintavertailusovellus on ladattavissa Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille.

io-techin kanssa läheistä yhteistyötä tekevä puolueeton Hinta.fi-hintavertailu on julkaissut mobiilisovellukset Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille, jotka on ladattavissa Googlen Play-kaupasta ja Applen Appstoresta.

Sovelluksen avulla pystyy kätevästi vertailemaan tekniikkatuotteiden hintoja Suomessa toimivissa verkkokaupoissa. Sovelluksen ensimmäisessä versiossa on mukana perusominaisuudet, kuten yli miljoonan tuotteen hinnat eri verkkokaupoissa, tuotehaku, tuotekategorioiden selaaminen sekä etusivulla kätevästi listattuna palvelun suosituimmat tuotteet ja tarjoustuotteet. Sovellusta kehitetään tulevaisuudessa ominaisuuksien osalta ja palautteen myötä kattavammaksi.

Hinta.fi-sivuston puolella käteviä ominaisuuksia ostajalle ovat useamman tuotteen vertailun ostoskoriominaisuus ja jokaisen tuotteen hintahistorian seuranta eri kaupoissa.

 

Lataa sovellus ja voita GeForce RTX 3060 Gaming X Trio -näytönohjain

Mobiilisovellusten julkaisun kunniaksi Hinta.fi arpoo yhteistyössä MSI:n kanssa uuden GeForce RTX 3060 Gaming X Trio -näytönohjaimen (suositushinta 499€).

Arvontaan on mahdollista osallistua lataamalla Hinta-sovellus ja klikkaamalla sovelluksen valikosta arvontasivulle ja syöttämällä nimi ja sähköpostiosoite. Voittajan arvonta suoritetaan 1.4.2021 ja tarkemmat ohjeet ja säännöt löytyvät arvontasivulta.

Palautetta, risuja ja ruusuja, bugiraportteja ja kehitysehdotuksia sovelluksesta voi antaa TechBBS-foorumilla Hinta.fi:n omassa viestiketjussa.

Kiitos kaikille sovelluksen ladanneille ja onnea arvontaan! T: Hinta.fi-tiimi

Euroopan ensimmäinen oma HPC-järjestelmäpiiri suunnitellaan Intiassa ja valmistetaan Taiwanissa

Vaikka piirin ominaisuudet on päätetty ja ainakin osin myös kehitetty Euroopassa, hoitaa intialainen Open-Silicon Research varsinaisen fyysisen toteutuksen suunnittelun.

Eurooppa on pikkuhiljaa alkanut heräämään siihen todellisuuteen, että tehokkaat HPC-käyttöön (High Performance Computing) suunnatut prosessorit, kiihdyttimet ja laskentapiirit kehitetään Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Tämän johdosta perustettiin European Processor Initiative eli EPI, jonka ensimmäinen askel on Rhea-perheen järjestelmäpiirit.

Rhea-järjestelmäpiirit tulevat perustumaan sekä ARM- että RISC-V-arkkitehtuureihin ja sen kehitystä johtaa SiPearl. Yhtiö on nyt ilmoittanut yhdessä OpenFiven intialaisen siiven Open-Silicon Researchin kanssa yhteistyösopimuksesta, jonka mukaan OSR tulee olemaan vastuussa järjestelmäpiirin fyysisestä toteutuksesta. Järjestelmäpiirissä tullaan hyödyntämään myös OSR:n osaamista 2,5D-paketoinneissa sekä yhtiön kehittämiä piirien välisiä yhdysväyliä ja HBM2E-ohjaimia.

Euroopan ensimmäinen oman HPC-järjestelmäpiirin tarkat tekniset yksityiskohdat ovat vielä osittain epäselviä, mutta EPI:n julkaiseman roadmapin mukaan siinä tullaan hyödyntämään Armin kehittämiä Zeus-palvelinytimiä, joita järjestelmäpiirissä tulee olemaan yhteensä peräti 72, sekä joukkoa erilaisia kiihdyttimiä. Piiristä tiedetään löytyvän tässä vaiheessa RISC-V-arkkitehtuuriin perustuva EPAC:ksi ristitty kiihdytin, suuresta määrästä pieniä ytimiä rakentuva Multi-Purpose Processor Array- eli MPPA-kiihdytin, ohjelmoitava sulautettu FPGA (eFPGA, embedded Field-Programmable Gate Array) sekä erillisiä kryptografiayksiköitä. Järjestelmäpiirin muistitarpeisiin vastataan neljällä HBM2E-muistiohjaimella ja 4-6:lla DDR5-muistiohjaimella.

Rhea-järjestelmäpiirit tullaan valmistuttamaan TSMC:n 6 nanometrin N6-valmistusprosessilla. Järjestelmäpiirin on tarkoitus valmistua vielä kuluvan vuoden aikana.

Lähde: SiPearl (PDF),

Live: io-techin Tekniikkapodcast (8/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 26. helmikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

NVIDIA julkaisi Resizable BAR -tuen näytönohjaimilleen virallisesti

Aluksi tuettuina ovat juuri myyntiin saapuneet GeForce RTX 3060 -näytönohjaimet sekä RTX 30 -sarjan mobiiliversiot, kun aiemmin julkaistut työpöytämallit jäävät odottamaan tarvittavaa BIOS-päivitystä.

AMD esitteli viime vuoden loppupuolella uuden Smart Access Memory -teknologian. Todellisuudessa kyse oli PCI Express -standardiin kuuluvasta Resizable BAR -tuesta, joka on ollut mukana standardissa jo vuosia, mutta kenenkään käytännössä toteuttamattomana. Pian AMD:n jälkeen myös NVIDIA ja Intel ilmoittivat tuovansa Resizable BAR -tuen omille alustoilleen lähitulevaisuudessa ja Intel on ehtinytkin jo julkaisemaan tuen useille piirisarjoilleen.

Nyt myös NVIDIA on saanut oman työnsä ensimmäisen vaiheen valmiiksi ja julkaissut Resizable BAR -tuen GeForce RTX 3060 -näytönohjaimille sekä RTX 30 -sarjan mobiiliversioille. Aiemmin julkaistut GeForce RTX 3060 Ti-, 3070, 3080 ja 3090 tulevat saamaan oman tukensa BIOS-päivityksen jälkeen. Tämänhetkisen aikataulun mukaan NVIDIA aikoo saada BIOS-päivitykset valmiiksi omille Founders Edition -malleilleen maaliskuun loppupuolella. Partnereiden custom-malleille NVIDIA ei luvannut mitään tiettyä aikataulua, mutta oletettavasti ne tulevat saamaan BIOS-päivitykset samoihin aikohin FE-mallien kanssa.

Alustojen osalta NVIDIA tukee virallisesti ominaisuutta AMD:n 400- ja 500 -piirisarjoilla ja Ryzen 5000 -sarjan prosessoreilla. Intelin puolella tuki riippuu prosessorista; 10. sukupolven Core -prosessoreilla tuettuina ovat Z490-, H470-, B460- ja H410-piirisarjat ja 11. sukupolven Core -prosessoreilla kaikki ko. prosessoreita tukevat piirisarjat, eli käytännössä 500-sarjan piirisarjat, Z490 ja H470.

AMD:sta poiketen NVIDIA ottaa Resizable BAR -tuen käyttöön pelikohtaisesti. Eilen julkaistujen GeForce 461.72 -ajureiden myötä ominaisuus on käytössä tuetuilla näytönohjaimilla Assassin’s Creed Valhalla-, Battlefield V-, Borderlands 3-, Forza Horizon 4-, Gears 5-, Metro Exodus-, Red Dead Redemption 2- ja Watch Dogs: Legion -peleissä. Tuen toiminnan voi tarkistaa NVIDIAn ajureiden hallintapaneelin System Information -painikkeen takaa, jossa lukee selkokielisesti Resizable BAR: Yes, mikäli ominaisuus on tuettu.

Lähde: NVIDIA

NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 461.72 -ajurit

GeForce-ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki uusille RTX 3060 -näytönohjaimille ja Game Ready -leima Outriders-pelin demolle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 461.72 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Ajureista julkaistiin myös Studio 461.72 -versiot, jotka ovat tuettuina Windows 10 -käyttöjärjestelmällä GeForce 10 -sarjasta eli Pascal-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 461.72 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki NVIDIA CMP 30HX- ja 40HX -louhintakorteille, tänään myyntiin tulleille GeForce RTX 3060 -näytönohjaimille sekä Game Ready -leima Outriders-pelin demoversiolle. Lisäksi ajureissa on tuki Nioh 2 – The Complete Edition- ja Mount & Blade II: Bannerlord -peleihin lisätylle DLSS:lle sekä NVIDIA Reflex -ominaisuudelle Rainbow Six Siegessä.

Ajureissa on tuttuun tapaan korjattu myös aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa ratkottuja ongelmia ovat esimerkiksi Chrome- ja Edge-selaimilla esiintynyt satunnainen kaatuilu RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla, työpöytäsovellusten vilkkuminen, kun V-Syncille on valittu ”Use the 3D application setting” -asetus sekä G-Sync-ongelmat Edge of Eternity- ja Hitman 2 -peleissä, kun käytössä on Windowsin Hardware accelerated GPU scheduling -ominaisuus. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Rainbow Six Siegen kaatuilu käynnistyksessä, kun käytössä on Optimus Advanced -teknologiaa tukeva kannettava, World of Warcraft: Shadowlandsissa tietyissä paikoissa esiintyvät satunnaiset vilkkumisongelmat sekä Batman Arkham Knight -pelin kaatuminen, jos pelin asetuksissa on käytössä Turbulence Smoke -ominaisuus. Voit tutustua ajureiden kaikiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja Game Ready -artikkelissa.

Studio 461.72 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki NVIDIA Studio -kannettaville RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla sekä GeForce RTX 3060 -näytönohjaimelle. Lisäksi ajureissa on tuoreimmat optimoinnit Blender-, V-Ray-, Redshift- ja Autodesk Arnold -sovelluksiin. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja Studio Driver -artikkelissa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä GeForce RTX 3060 (Gigabyte & MSI) 

Testissä NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan uusin keskiluokkaan sijoittuva GeForce RTX 3060.

NVIDIAn uuden GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen myynti alkaa tänään 25. helmikuuta klo 19. Saimme io-techin testiin jo hyvissä ajoin Gigabyten ja MSI:n GeForce RTX 3060 -näytönohjaimet, mutta ajurit saatiin valitettavasti käsiin vasta muutama päivä sitten.

Suomalaisilla jälleenmyyjillä GeForce RTX 3060 on listattu myyntiintulon yhteydessä mallista riippuen noin 480-640 euron hintahaarukassa. Näytönohjaimia löytyy varastoista heti ostettavaksi, mutta markkinatilanteesta johtuen ne myydään oletettavasti nopeasti loppuun.

Huom! Proshopissa on julkaisun yhteydessä myynnissä rajoitettu erä Gigabyten Eagle- ja Asuksen Dual -malleja erikoistarjouksessa 345 euron hintaan (65 + 230 kpl).

Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 3060:n sekä Gigabyten Gaming OC- ja MSI:n Gaming X Trio -mallien ominaisuuksiin. Suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä GeForce RTX 3060 (Gigabyte & MSI)

Analyytikot uskovat piiripulan jatkuvan pitkälle vuoteen 2022

Piiripulaa pahentaa omalta osaltaan myös Taiwanissa aloitettu veden säännöstely, jota vastaan TSMC ja muut valmistajat taistelevat tilaamalla tehtailleen vettä tankkereilla.

Koronapandemian nostama kysyntä on tuonut esiin sen ikävän realiteetin, että maailmassa on tuotantokapasiteettia vain rajallisesti. Tällä hetkellä erilaisten piirien kysyntä ylittää tuotantokapasiteetin selvästi ja viimeisimmät ennusteet puhuvat piiripulan jatkumisesta vähintään ensi vuoteen asti.

Tom’s Hardware kertoo analyytikkojen laskeneen, että tällä hetkellä kysyntä ylittäisi maailmanlaajuisen tuotantokapasiteetin vähintään 10:llä mutta mahdollisesti jopa 30 prosentilla. Analyytikkojen mukaan piirituotannolla tulee kestämään vähintään 3-4 vuosineljännestä kiriä ero kiinni, mikä tarkoittaisi pulan jatkuvan todennäköisesti hyvän matkaa vuoden 2022 puolelle. Puolijohdevalmistajat ja muut alan tekijät kasvattavat tuotantoaan jatkuvasti, mutta uusien tehtaiden rakennuttaminen ja varustaminen vie aikaa ja on riippuvaista useista ulkopuolisista yrityksistä.

Lisäksi WCCFTech uutisoi TSMC:n törmänneen jälleen uuteen ongelmaan piirituotannossa. Sivuston mukaan TSMC ja muut Taiwanissa toimivat puolijohdevalmistajat kärsivät tällä hetkellä vesipulasta, sillä saarivaltiossa on jouduttu aloittamaan veden säännöstely useissa maakunnissa. TSMC:n kerrotaan taistelevan tilannetta vastaan muun muassa tilaamalla tankkereita täynnä vettä paikkaamaan säännöstelyn aiheuttamaa pulaa. Piirituotantolaitokset voivat käyttää jopa 15 miljoonaa litraa puhdasta vettä päivässä ja sivuston mukaan kukin 20 tonnilla vettä täytetty tankkeriauto kustantaa yhtiölle noin 1000 dollaria.

Lähteet: Tom’s Hardware, WCCFTech

Microsoft esittelee DirectStorage-rajapinnan Windowsille huhtikuussa

DirectStorage-rajapinta tullaan esittelemään kehittäjille suunnatussa Game Stack Live -tapahtumassa.

PCIe-väyläisten SSD-asemien nopeudet jättäneet SATA-väyläiset serkkunsa jo kauas taakseen. Käytännössä suorituskykyero ei kuitenkaan juurikaan realisoidu ainakaan pelaajan näkökulmast. Uusien konsolien siirtyminen PCIe-väyläisiin SSD-asemiin tuo kuitenkin toivoa paremmasta.

Konsoleiden siirtyminen PCIe-aikaan ja sen tuomiin hyötyihin on saanut rattaat pyörimään myös PC-puolella. Microsoft ilmoitti viime vuonna tuovansa Windowsiin DirectStorage-rajapinnan, joka toimii myös Xboxin Velocity Architecturen ytimenä. DirectStorage-rajapinnan pitäisi mahdollistaa PCIe-väyläisten SSD-asemien koko nopeuden hyödyntämisen selvästi nykyistä mallia paremmin.

Nyt Microsoft on ilmoittanut tulevansa esittelemään DirectStorage-rajapinnan Windowsille 20.-21. huhtikuuta pidettävässä Game Stack Live -tapahtumassa. Virtuaalisesti netissä toteutettavassa tapahtumassa tullaan esittelemään lisäksi esimerkiksi uusi HLSL:n Shader Model 6.6 -taso, käytännön toteutuksia DirectX Ultimaten mahdollistamista uusista tempuista sekä Microsoftin uusia projekteja äänentoiston puolella.

Lähde: Microsoft

AMD pitää Where Gaming Begins: Ep 3. -julkaisutilaisuuden 3. maaliskuuta

Kiusoitteluanimaation perusteella tapahtumassa tullaan julkaisemaan ainakin Radeon RX 6700 -sarjan näytönohjaimet.

AMD julkaisi viime vuoden loppupuolella ensimmäiset RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet. Yhtiö lupasi tuoda sarjaan täydennystä kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Nyt AMD on ilmoittanut pitävänsä 3. maaliskuuta Where Gaming Begins: Ep. 3 -julkaisutilaisuuden, jossa tullaan kiusoitteluanimaation perusteella julkaisemaan ainakin Radeon RX 6700 -sarjan näytönohjaimet. Animaatiossa näkyy RX 6800- ja RX 6900 -sarjoista tuttua muotokieltä noudattava näytönohjain, jossa on kolmen sijasta vain kaksi tuuletinta. Julkaisutilaisuus tullaan lähettämään livenä netissä kello 18.00 Suomen aikaa.

Aiempien vuotojen perusteella RX 6700 -sarjan näytönohjaimet tulevat perustumaan Navi22-grafiikkapiiriin, jossa olisi parhaimmillaan 40 Compute Unit -yksikköä ja sen myötä 40 Ray Accelerator -kiihdytintä. 2560 stream-prosessorin tukena oletetaan olevan 192-bittinen muistiväylä, jonka jatkeena olisi 12 Gt GDDR6-muistia. Mahdollisesta Infinity Cache -välimuistista ei ole tällä hetkellä tietoa.

Lähde: AMD