Huawei P30:n ja P30 Pron tekniset ominaisuudet vuotivat julki

15.3.2019 - 15:56 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (32)

Sekä P30 että P30 Pro noudattavat muotokieletään varsin tuttua ja turvallista liki koko etupuolen peittävällä näytöllä, jonka yläreuna rikkoutuu pisaratyyppisellä etukameran sisältävällä lovella, mutta P30 Pron takapuolelta löytyy mielenkiintoinen 10-kertaista häviötöntä zoomia lupaava hybridizoom-kamera.

Huawein tulevat P30 ja P30 Pro ovat esiintyneet jo lukuisissa vuodoissa, mutta niiden tekniset ominaisuudet ovat pysyneet tähän asti osittain salassa. Nyt tuttu luottovuotaja WinFuturen Roland Quandt on vuotanut 26. päivä kuluvaa kuuta julkaistavien puhelinten kaikki tekniset yksityiskohdat.

Siinä missä Huawei P30 on varsin perinteinen lippulaivaluokan puhelin, on P30 Pro varustettu poikkeuksellisella enimmillään 10-kertaisella hybridizoom-kameraratkaisulla, joka hyödyntää periskooppirakennetta. Todellisuudessa periskooppikameran zoom-kerroin on 7,8x, mutta ohjelmiston ominaisuuksien avulla sen kerrotaan vastaavan käytännössä 10-kertaista häviötöntä zoomia. Kamerat on toteutettu tuttuun tapaan yhteistyössä Leican kanssa.

Huawei P30:n ja P30 Pro:n tekniset ominaisuudet:

  • Näyttö:
    • P30: 6,1” 2340×1080 OLED-näyttö
    • P30 Pro: 6,47” 2340×1080 OLED-näyttö, reunoilta kaareva
  • Järjestelmäpiiri: HiSilicon Kirin 980
    • Muisti ja tallennustila:
    • P30: 6 Gt / 128 Gt, NM-korttipaikka
    • P30 Pro: 8 Gt / 128, 256 tai 512 Gt, NM-korttipaikka
  • Etukamera: 32 megapikseliä
  • Takakamera:
    • P30: 40 megapikseliä (f/1.8), 16 MP laajakulma (f/2.2), 8 MP kauko-objektiivi (f/2.4)
    • P30 Pro: 40 megapikseliä (f/1.6, OIS), 20 MP laajakulma (f/2.2), 8 MP 10x Hybrid Zoom -kamera, Time of Flight -kamera
  • Muuta: IP68-suojaus pölyltä ja vedeltä, näyttöön upotettu sormenjälkilukija, NFC
    • P30: Kuulokeliitäntä
    • P30 Pro: IR-lähetin
  • Akku:
    • P30: 3650 mAh, Huawei SuperCharge -lataus, USB Type-C
    • P30 Pro: 4200 mAh, Huawei SuperCharge -lataus, USB Type-C

Puhelimet tulevat saataville mustina, Twilight- ja Aurora Blue -väreissä, jonka lisäksi P30 Prosta julkaistaan Sunrise Red -värivaihtoehto.

Lähteet: WinFuture, GSMArena

AMD julkaisi Radeon Software 19.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uudet Radeon Software -ajurit tuovat mukanaan liudan uusia Vulkan-laajennoksia sekä virallisen tuen The Division 2 -pelille, Civilization VI:n Gathering Storm -lisäosalle sekä DirectX 12 -rajapinnalle sitä tukevissa Windows 7 -peleissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.3.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Tom Clancy’s The Division 2- ja Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm -peleille. Jälkimmäiselle luvataan myös parhaimmillaan 4 % parempaa suorituskykyä Radeon VII -näytönohjaimella, kun verrokkina ovat 19.2.3-ajurit. Lisäksi ajureissa on tuki DirectX 12 -rajapinnalle Windows 7 -käyttöjärjestelmällä sitä tukevissa peleissä, eli tällä hetkellä World of Warcraftissa.

Ajureiden mukana tulee myös pitkä liuta uusia Vulkan-laajennoksia. Uusia tuettuja laajennoksia ovat VK_EXT_depth_clip_enable, VK_EXT_memory_priority, VK_EXT_memory_budget, VK_KHR_vulkan_memory_model, VK_EXT_debug_utils, VK_KHR_depth_stencil_resolve, VK_KHR_shader_float16_int8 ja VK_EXT_transform_feedback. Voit lukea kuvaukset uusista laajennoksista ajureiden julkaisutiedotteesta.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia, kuten WattManin manuaalisen tuuletinkäyrän mahdollinen toimimattomuus, jos vakioasetukset ovat edelleen oletusvalintana sekä Radeon Overlayn kautta tehtyjen säätöjen toimimattomuus satunnaisesti sen sulkemisen jälkeen. Ajureista edelleen löytyviä ongelmia ovat puolestaan Rainbow Six Siegen satunnainen grafiikan korruptoituminen tai vilkkuminen ja Radeon WattManin mittareiden epäluotettavuus Radeon VII:llä. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (11/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 15. maaliskuuta tavanomaiseen aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intelin Linux-päivitykset varmistivat huhut Comet Lake -prosessoreista

Intelin päivitykset ovat varmistaneet Comet Lake -prosessoreiden tulevan markkinoille parhaimmillaan 10-ytimisinä. Lisäksi päivityksissä varmistettiin muun muassa tulevan Atom-arkkitehtuurin nimeksi Elkhart Lake.

Ensimmäiset vihjeet Intelin Comet Lake -prosessoreista saatiin jo viime kesänä, mutta varsinaisesti otsikoihin ne löysivät tiensä vasta marraskuun lopulla. Nyt tulevista prosessoreista on tihkunut lisää tietoa kiitos Intelin omien Linux-päivitysten.

Intelin tuoreet Linux-päivitykset ovat antaneet lopullisen varmistuksen Comet Lake -arkkitehtuurin olemassaololle. Viime vuosilta tuttuun tapaan kyseessä on jälleen yksi Skylake-arkkitehtuurin päivitys, joka valmistetaan 14 nanometrin valmistusprosessilla. Tälle varmistus saatiin grafikkaohjainpäivityksessä, joissa INTEL_CML_GT1_IDS ja INTEL_CML_GT2_IDS on merkitty Coffee Lake -arkkitehtuuriin kuuluviksi ja Gen9-grafiikkaohjaimella varustetuiksi.

CoreBoot-päivitys puolestaan paljasti Comet Lake -prosessoreiden tulevia konfiguraatioita sekä työpöydän että kannettavien puolelta. Kannettaviin luvassa on sekä tehokkaat H-sarjan prosessorit että vähävirtaiset U-sarjalaiset. U-sarjaan saadaan ilmeisesti kolme mallia: 6-ytiminen ja GT2-grafiikkaohjaimella varustettu A0, saman konfiguraation K0 sekä neljän ytimen ja GT2-grafiikkaohjaimen S0. H-sarjan sirut ovat identtiset työpöydälle saatavien S-sarjan sirujen kanssa. Kummatkin tulevat saataville 6- ja 10-ytimisinä malleina GT2-grafiikkaohjaimilla.

Grafiikkaohjainpäivitysten puolella listattiin myös tulevia Gen11-grafiikkaohjaimella varustettuja prosessoreita. Mukana oli odotetusti Icelake ja nyt uutena Elkhart Lake. Elkhart Lake on tuleva Atom-luokan arkkitehtuuri, jossa hyödynnetään Gen11-grafiikkaohjaimen lisäksi Tremont-arkkitehtuuriin perustuvia prosessoriytimiä.

Lähteet: Golem.de, Phoronix

Päivitys testilabrasta: Nokia 9 Pureviewin kamera kuvanlaatuvertailussa

Vertailimme tänään kauppoihin tulleen Nokia 9 Pureview -kamerapuhelimen kuvanlaatua Honor View20- ja Samsung Galaxy S10+ -puhelimiin muutamassa eri kuvaustilanteessa.

HMD Global toi uuden Nokia 9 Pureview -huippumallinsa Suomessa myyntiin tänään ja myös ensimmäiset testikappaleet saapuivat suomalaiselle lehdistölle vihdoin eilen. 599 euron hintaisen laitteen saatavuus on io-techin tietojen mukaan tällä hetkellä hyvin rajallista.

Nokia 9 Pureviewin keskeisimpiä teknisiä ominaisuuksia ovat 5,99-tuumainen QHD-tarkkuuden Plastic OLED -näyttö, Snapdragon 845 -järjestelmäpiiri, kuuden gigatavun RAM-muisti, 128 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa, Cat.16-nopeusluokan LTE-yhteydet, 20 megapikselin etukamera sekä 3320 mAh akku 18 watin pikalatauksen sekä langattoman latauksen tuella.

Ehdottomasti mielenkiintoisin ja odotetuin ominaisuus on kuitenkin takapuolelta löytyvä viiteen kamerasensoriin perustuva Pureview-kamera, joka on kehitetty yhdessä Lightin ja Zeissin kanssa. Ratkaisussa käytetään viittä 12 megapikselin 1,25 mikrometrin pikselikokoon perustuvaa kuvasensoria, joista jokaisen parina on f1.8-aukkosuhteen Zeiss-objektiivi. Sensoreista kaksi on värillisiä ja kolme mustavalkoisia, joiden avulla kameran luvataan kykenevän poikkeukselliseen dynamiikkaan, syvyysterävyyteen ja kerättävän valon määrään.

Heti saatuamme Nokia 9:n eilen käsiimme päätimme laittaa kameran simppeliin testiin ja nappasimme vertailukuvia erilaisista hämärätilanteista. Jatkoimme vertailukuvien ottamista tänään hieman paremmassa valossa. Otimme vertailuun verrokiksi samassa hintaluokassa kilpailevan ja io-techin toimituksen valinnan hiljattain saaneen Honor View20:n sekä parhaillaan io-techin testattavana olevan uunituoreen Galaxy S10+:n, joka saa luvan edustaa vertailussa markkinoiden kärkipäähän kuuluvaa ylemmän hintaluokan vaihtoehtoa.

Honor View20:n takakamera käyttää Sonyn 48 megapikselin IMX586-kuvasensoria, joka käyttää Quad Bayer -suodatinta. View20:n objektiivissa ei ole optista vakainta ja sen valovoima on f1.8. Galaxy S10+:n kolmoiskamera perustuu 12 megapikselin pääsensoriin optisesti vakautetulla vaihtuvan aukkosuhteen (f1.5-2.4) objektiivilla, sekä erillisiin 12 megapikselin tele- ja superlaajakulmakameroihin.

Tämän alustavan pikavertailun tarkoituksena on ensisijaisesti tutustua Nokia 9 Pureviewin kameran kuvanlaatuun erilaisissa tyypillisissä kuvaustilanteissa – valoisassa ulkona ja sisällä sekä hämärässä ja lähestulkoon pimeissä olosuhteissa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli tässä vaiheessa heikon valon kuvaustilanteet, joista on ollu tähän mennessä vähemmän ennakkotietoa ja mallikuvia sekä johon liittyen sosiaalisessa mediassa ja keskustelufoorumeilla on kohdistunut eniten kiinnostusta viime päivinä.

Kaikki kuvat on otettu käsivaralla normaalikäyttäjän näkökulmasta samoista kuvaustilanteista automaattiasetuksilla parhaalla mahdollisella kuvanlaadulla/resoluutiolla JPG-muodossa. Kuvatessa ei käytetty salamaa. Vertailukuvissa on pikselitason 277 x 600 rajaus kuvista (poikkeuksena ensimmäinen kuvasarja, jossa View 20:n kuvat on otettu korkeammalla resoluutiolla ja muiden rajaus on skaalattu samaan kokoon). Nokia 9 käytti 4.19A-version ohjelmistoa, joka oli uusin laitteeseen saatavilla ollut ohjelmistoversio testihetkellä.

Ulkokuva, talvipäivä, hyvä valaistus

Ensimmäinen vertailukuvaustilanne sijoittu pilviseen talviaamupäivään, jolloin valoisuus oli hyvä, vaikka suoranaista auringonpaistetta ei ollutkaan. Kuvassa kameroiden dynamiikka ei joutunut erityisen kovalle koetukselle lumen eri sävyjä lukuun ottamatta, sillä auringonpaiste ei aiheuttanut kuvaushetkellä maisemaan erityisiä varjoja ja kirkkaita kohtia.

Sisäkuva, normaalit sisävalaistusolosuhteet

Toinen vertailukuvakolmikko on otettu normaalissa sisävalaistuksessa lähikuvana. Tilanne tuo esiin kameran lähikuvausominaisuuksia sekä kykyä piirtää yksityiskohtia.

Sisäkuva, hämärät valaistusolosuhteet

Kolmas kuvaustilanne sijoittui toimistotilan nurkkaan, jossa sisävalaistus oli sammutettuna, mutta sälekaihtimien välistä huoneeseen pääsi tulvimaan pehmeää valoa. Kyseisessä melko tyypillisessä hämärävalaistuksessa on hyvä kiinnittää huomiota kuvan kokonaisilmeeseen, yksityiskohtien säilymiseen, värintoistoon sekä kohinanhallintaan.

Sisäkuva, ei valaistusta tilassa, lähes pimeät olosuhteet

Viimeinen vertailukuvakolmikko on kuvattu sisällä lähes täysin pimennetyssä tilassa, jossa ainoa valonlähde oli huoneen toisella reunalla sijainneet tietokonenäytöt. Tilannetta voi kuvailla varsin haastavaksi. Silmin nähty valoisuus oli lähempänä Nokia 9:n kuvaa kuin kahden muun vertailulaitteen kuvia.

Ensimmäisten kuvauskokemusten perusteella Nokia 9 Pureview tekee hyvässä valaistuksessa terävää ja yksityiskohtaista sekä dynamiikaltaan erinomaista jälkeä. Tavanomaisissa hämäräolosuhteissa (esim. öinen kaupunki valoineen) laite tuntuisi myös tekevän varsin hyvää jälkeä, mutta valon määrän vähentyessä erittäin haastavalle tasolle kameran kyky muodostaa selkeää kokonaisotosta ei pärjää markkinoiden parhaimmistolle.

Jätämme tässä vaiheessa vertailukuviin liittyvät syvemmät analysoinnit lukijoiden kommentoitavaksi ja palaamme asiaan myöhemmin. Nokia 9 Pureviewin kameran toimintaan, RAW-kuvaukseen ja kuvanlaatuun perehdytään tarkemmin parin viikon päästä julkaistavassa testiartikkelissa.

NVIDIA julkaisi GeForce GTX 1660 -näytönohjaimen

GeForce GTX 1660 on edullisempi versio helmikuussa julkaistusta 1660 Ti -mallista.

NVIDIA jatkaa edullisempien Turing-arkkitehtuuriin perustuvien GeForce-näytönohjainten julkaisuputkea ja tänään vuorossa on GeForce GTX 1660 -mallin lanseeraus, joka saapuu samalla välittömästi myyntiin.

Valitettavasti emme ehtineet saamaan io-techin testilaboratorioon GeForce GTX 1660 -näytönohjainta etukäteen. MSI:ltä tarjottiin pari päivää aiemmin kalliimpaa Gaming X -mallia, mutta valitettavasti edullisempi GeForce GTX 1660 Ventus XS -malli lähti Hollannista kohti Suomea vasta eilen. Artikkeli näytönohjaimesta on luvassa io-techissä ensi viikon alussa.

GeForce GTX 1660 käyttää samaa TU116-grafiikkapiiriä kuin helmikuussa julkaistu suorituskykyisempi 1660 Ti -malli, mutta käytöstä karsittu 128 CUDA-ydintä ja GDDR6-muistit on vaihdettu hitaampiin GDDR5-muisteihin. Aktiivisena on siis 1408 CUDA-ydintä ja 192-bittisen muistiväylän jatkeena on 6 gigatavua 8 Gbps nopeudella toimivaa GDDR5-muistia. Muistiväylän kaistanleveys on 94 gigatavua sekunnissa alhaisempi kuin 1660 Ti -mallilla.

Suorituskykymittausten perusteella GeForce GTX 1660 sijoittuu suorituskyvyltään Pascal-sukupolven 1070- ja 1060-mallien välimaastoon. 1660 Ti on puolestaan reilu 10 % suorituskykyisempi kuin 1660.

GeForce GTX 1660:n veroton hinta Yhdysvalloissa on 219 dollaria ja Suomen hintataso on alkaen noin 239 eurosta ylöspäin. GeForce GTX 1660 Ti:n hintataso on asettunut kuukaudessa Suomessa edullisimmillaan 300 euroon. NVIDIAn odotetaan julkaisevan ensi kuussa vieläkin edullisempi GeForce GTX 1650 -näytönohjain.

Lähde: NVIDIA

Ensimmäinen Android Q -beetaversio on nyt ladattavissa Pixel-puhelimille

Kyseessä on ensimmäinen Android Q:n yhteensä kuudesta esiversiosta.

Google on julkaissut eilen ensimmäisen beetaversion tulevasta Android Q -mobiilikäyttöjärjestelmästään. Beetaversio on asennettavissa Googlen omiin Pixel-sarjan puhelimiin. Positiivisena yllätyksenä mahdollisuus tuli tarjolle myös ensimmäisen sukupolven Pixel-malleille, vaikka niiden elinkaarituki on jo virallisesti loppunut.

Android Q Betan voi asentaa Pixel-puhelimiin joko manuaalisesti Googlen sivuilta ladattavan järjestelmäkuvatiedoston avulla tai vaihtoehtoisesti kirjaamalla laitteen mukaan Android Beta Program -ohjelmaan, jolloin uusi versio tulee OTA-päivityksenä suoraan puhelimeen. Ennen Android Q Betan asentamista on hyvä huomioida, että kyseessä on aikainen testi- ja kehityskäyttöön suunnattu versio, jota ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Monet käyttöjärjestelmän kuluttajille näkyvistä ominaisuuksista puuttuvat vielä ensimmäisistä beetaversioista.

Google aikoo julkaista Android Q:sta kaikkiaan kuusi esiversiota, joista neljä (maalis-kesäkuu) on varsinaisia beetaversioita ja kaksi ns. release candidate -versioita (Q3), jotka ovat lähellä käyttöjärjestelmän lopullista muotoa sisältäen mm. lopulliset sovellusrajapinnat. Lopullisen version julkaisu on suunniteltu tuttuun tapaan kolmannelle vuosineljännekselle, eli syyskuun loppuun menessä.

Android Q tuo mukanaan useita parannuksia tietoturvaan, sovellusoikeuksien hallintaan, yhteysominaisuuksiin, multimediarajapintoihin sekä suorituskykyyn ja laitteen resurssien hyödyntämiseen. Android Q sisältää lisäksi natiivin tuen taittuvanäyttöisille laitteille. Tutustumme io-techissä Android Q:n uusiin ominaisuuksiin myöhemmin omassa jutussaan.

Lähde: Android Developers, Android Developers Blog

DigiTimes: Intelin pahenevat toimitusvaikeudet vauhdittavat AMD:n markkinaosuuden kasvua

Intelin toimitusvaikeuksien uskotaan pahenevan, kun etenkin edullisten prosessoreiden kysynnän ennustetaan nousevan samaan aikaan kun Intel panostaa tuotantokapasiteettinsa korkean katteen kalliimman pään prosessoreihin.

Intel on kärsinyt jo pitkään tuotantokapasiteettinsa riittämättömyydestä. Tuotannon riittämättömyys juontuu yhtiön ongelmiin 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan yhtiön prosessoreiden olisi pitänyt siirtyä jo 10 nanometrin prosessille, jolloin 14 nanometrin kapasiteettia olisi riittänyt muille uusille piireille. Koska prosessorit käyttävät kuitenkin edelleen 14 nanometrin prosessia, on sen kapasiteetti yksinkertaisesti loppunut kesken ja pakottanut yhtiön muun muassa siirtämään joitain piirisarjoja vanhemmalle valmistusprosessille.

Intelin tuotantokapasiteettiongelmien povattiin alun perin päättyvän viimeistään nyt kuluvan vuosineljänneksen aikana. DigiTimesin tutkimusten mukaan nyt näyttää kuitenkin siltä, että ne päinvastoin tulevat pahentumaan vuoden toisen neljänneksen aikana. Ongelmia tulee etenkin edullisemman pään prosessoreissa, joiden kysynnän uskotaan kasvavan muun muassa Chromebook-tietokoneiden myötä samaan aikaan kun Intel pyhittää mahdollisimman paljon tuotantokapasiteettiaan parhaat katteet omaavan kalliimman pään prosessoreihin. Riippumatta 10 nanometrin prosessin tilasta Intelin ongelmat tulevat helpottamaan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kun se saa käyttöönsä lisää 14 nanometrin tuotantolinjoja.

Sivuston mukaan etenkin kannettavien kohdalla Intelin toimitusvaikeudet näkyvät AMD:n suosion huomattavassa kasvussa. Yhtiö on onnistunut kasvattamaan vuodessa markkinaosuuttaan kannettavissa yli 60 prosentilla 9,8 %:sta 15,8 %:iin. Digitimes uskoo tutkimustensa perusteella AMD:n vain kiihdyttävän markkinaosuutensa kasvua nousemalla 18 prosenttiin vuoden toisen neljänneksen aikana kiitos yhtiön prosessoreita käyttävien Chromebook-kannettavien.

Lähde: DigiTimes

Kotimainen kannettava pelipöytä unEvn One hakee Kickstarter-joukkorahoitusta

unEvn One on täysmittainen sähköllä korkeussäädettävä ja ITX-kokoonpanon sisälleen mahduttava pelipöytä, jonka voi taittaa keskeltä kahtia siirtoja varten.

Useat valmistajat ovat tuoneet viime vuosina markkinoille pelipöytiä, joissa tietokone rakennetaan suoraan itse pöydän sisälle. Nyt Kickstarteriin on ilmestynyt mielenkiintoinen kotimainen pelipöytäerikoisuus, unEvn One.

unEvn One vaikuttaa päällisin puolin varsin tavanomaiselta pelipöydältä. Sen sisälle on rakennettu paikka ITX-emolevylle, SFX-virtalähteelle (max. 130 mm pitkät) ja käytännössä täysmittaiselle näytönohjaimelle (350 x 150 x 60 mm). Pöydässä on lisäksi yksi 140 mm:n tuuletin, jonka voi vaihtaa tuulettimineen maksimissaan 80 mm paksuun nestekierron jäähdyttimeen sekä paikat kahdelle 140 mm:n tuulettimelle. Prosessorin jäähdytin voi olla maksimissaan 60 mm korkea. Tallennustilaa varten pöydässä on neljä 2,5-tuumaisen aseman paikkaa (maksimissaan 10,5 mm korkeat asemat).

Pöydän erikoisuus on sen liikultetavuus. Koko komeus on suunniteltu ainakin teoriassa kannettavaksi ja koko pöydän voi taittaa helpompaa liikuttelua varten keskeltä kahtia. Pöytään rakennettu kaasujousella varustettu näyttövarsi tukee maksimissaan 32-tuumaisia näyttöjä VESA 75×75 tai 100×100 kiinnityksin, mutta mikäli näyttö on korkeintaan 25-tuumainen, sen voi taittaa varren mukana pöydän sisään, kun kokoonpanoa siirretään. Pöytään on saatavilla myös enimmillään kaksi lisävartta näytöille.

unEvn Onen kaarevaan etureunaan on integroitu tietokoneen puolelle virtapainike, kaksi USB 3.1 Type-A -liitäntää sekä 3,5 mm:n kuuloke- ja mikrofoniliitännät. Heti I/O-paneelin vierestä löytyy lukittava laatikko ja toiselta laidalta puolestaan pöydän korkeuden säätöön tarkoitettu hallintapaaneli. Muita pöydän ominaisuuksia ovat mm. erilaiset kaapelinhallintaominaisuudet, teline hiiren johdolle (”mouse bungee”) sekä virran läpiviennit enimmillään kahdelle laitteelle, kuten näytöille, jolloin koko pöydästä lähtee vain yksi johto seinään.

Pöydän strategiset mitat ovat käyttövalmiina 80 x 121 x 60 – 80 senttimetriä ja kokoon taitettuna 60 x 80 x 20 cm. Sähköistetyn pöydän korkeutta voi muuttaa nappia painamalla ja siihen voi ohjelmoida neljä eri esiasetettua korkeutta 60 ja 80 cm:n välillä. Koko komeuden paino on noin 25 – 30 kg riippuen näytön ja komponenttien painosta.

unEven Onen kehittäjät ovat asettaneet projektilleen 40 000 Yhdysvaltain dollarin tavoitteen ja rahoitus toimii kaikki tai ei mitään -periaatteella, eli mikäli tavoite ei tule täyteen 15. huhtikuuta mennessä, projektia tukeneet eivät menetä rahojaan. Uutista kirjoittaessa tavoitteesta on koossa 11 312 dollaria.

Edullisimmillaan unEvn Onen saa Super Early Bird -pakettina 1249 dollarin hintaan. Pakettiin kuuluu itse pöytä, yksi näyttövarsi, virtajohto itse pöydälle sekä toinen pöydän ja näytön väliin. Tällä hetkellä Super Early Bird -paketteja on lunastamatta vielä kaksi, joiden jälkeen hinta nousee 1369 dollariin. Kaikkien Early Bird -erien jälkeen pöydän Kickstarter-hinta tulee olemaan 1599 dollaria ja lopulliseksi jälleenmyyntihinnaksi mainitaan 2499 dollaria. Lisäksi saataville tulee 49 dollarin hintainen kantolaukku ja 69 dollaria kappaleelta kustantavia näyttövarsia. Paketin toimituskulut Suomeen ovat 149 dollaria.

Lähde: unEvn One @ Kickstarter

World of Warcraft tuo DirectX 12:n Windows 7:lle

Microsoft on taipunut Blizzardin ja muiden kehittäjien painostukselle ja tuonut Windows 7:lle DirectX 12:n User mode -osuuden. Tuki mahdollistaa rajapinnan hyödyntämisen vanhemmalla käyttöjärjestelmällä, mutta sen nopeus ei vastaa Windows 10:n toteuttusta.

Pelaajien kannalta yksi Windows 10:n merkittävimmistä uudistuksista on ollut uusi matalan tason DirectX 12 -rajapinta. Osa uuden rajapinnan Direct3D-ominaisuuksista tuotiin vanhemmille käyttöjärjestelmille osana Direct3D 11.3 -päivitystä, mutta sen tuki on ollut käytännössä olematonta.

Microsoft on nyt ilmoittanut tuovansa DirectX 12:n myös Windows 7 -käyttöjärjestelmälle. Aiemmin yhtiö on sanonut, että rajapinnan tuominen vanhemmille käyttöjärjestelmille olisi käytännössä mahdotonta muuttamatta alla olevaa käyttöjärjestelmää perustavanlaatuisella tavalla. Windows 7:n DX12 ei ole täysin identtinen Windows 10:n kanssa, sillä 7:n versio sisältää vain rajapinnan User Mode -osuuden eikä syvemmälle käyttöjärjestelmään tehtyjä muutoksia, jotka nopeuttavat rajapinnan toimintaa.

Microsoftin mukaan kiitos tästä toteutuksesta kuuluu Blizzardille, jonka DirectX 12 -renderöijä World of Warcraftille on saatu hiottua merkittävästi DirectX 11 -versiota nopeammaksi. Yhtiö lähestyi Microsoftia saadakseen tuotua vastaavat suorituskykyparannukset myös Windows 7 -käyttäjille. Myös muut nimeltä mainitsemattomat kehittäjät ovat viestineet Microsoftin suuntaan vastaavanlaisia pyyntöjä. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisista eroista Windows 7:n ja 10:n DX12-toteutusten välillä puhutaan.

Microsoftin mukaan tulevaisuudessa saattaisi olla luvassa myös muita pelejä, jotka tukisivat DirectX 12 -rajapintaa Windows 7:lla, mutta niitä ei nimetty ainakaan tässä vaiheessa. Yhtiö kuitenkin kertoo tekevänsä parhaillaan yhteistyötä muutamien muiden pelinkehittäjien kanssa. Blogipostaus tekee selväksi myös sen, että DirectX 12:n hyödyntäminen Windows 7:lla vaatii erikseen Microsoftin kanssa toteutettavan pelikohtaisen tuen rajapinnalle.

Lähde: MSDN