Meta julkisti Meta Horizon OS -käyttöjärjestelmän virtuaalilaseille

Androidin pohjalta kehitetty käyttöjärjestelmä on myös muiden käytettävissä ja ainakin Asus ja Lenovo ovat jo ilmoittaneet valmistelevansa sitä käyttäviä VR-laseja.

Facebookista parhaiten tunnettu Meta on ollut yksi merkittävimmistä tekijöistä virtuaalilasien saralla sen ostettua Oculuksen vuosikymmen takaperin. Nyt yhtiö on helpottamassa kilpailijoiden liittymistä VR-lasimarkkinoille tarjoamalla Meta Horizon OS:n myös muiden yritysten käyttöön

Meta Horizon OS on Androidiin perustuva käyttöjärjestelmä, jota on yhtiön mukaan kehitetty jo kymmenen vuoden ajan. Käyttöjärjestelmä sisältää mm. tuen lisätylle todellisuudelle, silmien, käsien ja kehon seurannalle sekä inside-out trackingille eli virtuaalilasien ja -ohjainten seurannalle. Meta on kehittänyt myös joukon omia ohjelmistokehyksiään ja työkalujaan lisätyn todellisuuden sovellusten kehitykseen ja tarjoaa nekin kilpailijoiden käyttöön.

Samassa yhteydessä Meta Quest Store muuttaa nimensä Meta Horizon Storeksi alleviivatakseen sen avoimuutta kaikille Horizon OS -laitteille. Yhtiön mukaan työskentelee tuodakseen samalla kauppapaikan ja App Labin lähemmäs toisiaan. App Lab on yhtiön vaihtoehtoinen kauppapaikka enemmän tai vähemmän kehitysasteella oleville sovelluksille, joiden se ei katso olevan vielä valmiita julkiseen pääkauppaan. Kun työ on valmis, tulee App Labin sovellukset näkymään Meta Horizon Storessa omana kategorianaan. Lisäksi Meta kertoi käyttöjärjestelmän olevan avoin ulkopuolisille kauppapaikoille ja muodollisesti kutsui Googlen tuomaan alustalle Play-kaupan 2D-sovelluksia varten.

Meta kertoi samassa yhteydessä myös ensimmäisistä Meta Horizon OS:n ulkopuolisista käyttäjistä. Yhtiön mukaan Asus työskentelee parhaillaan Republic of Gamers -brändättyjen, suorituskykyisten ja pelikäyttöön tarkoitettujen VR-lasien parissa. Oculus Rift S:n suunnittelussa mukana ollut Lenovo puolestaan kehittää ilmeisesti useampiakin käyttöjärjestelmää hyödyntäviä virtuaalilaseja tuotanto-, opetus- ja viihdekäyttöön. Microsoft on puolestaan työstämässä yhteistyössä Metan kanssa rajoitetun painoksen, Xboxin inspiroiman version Meta Questista.

Lähde: Meta

DeepCool julkaisi uuden mini-ITX-kokoisen CH160-kotelon

Kookkaampien CH-sarjan sisarusten tapaan myös CH160 panostaa hyvään ilmankiertoon ja mukaan on mahtunut myös hiljattain kilpailijoillakin nähty kantokahva.

DeepCool on täydentänyt CH-kotelosarjaansa hiljattain uusilla mATX-kokoluokan CH360-koteloilla. Nyt sarjan kutistustalkoot jatkuvat uuden mini-ITX-kokoluokan CH160:n muodossa.

DeepCool CH160 on pienikokoinen, tilavuudeltaan 19,05 litrainen mini-ITX-kotelo kantokahvalla. Sisarmalleista tuttuun tapaan kotelossa on panostettu ilmankiertoon ja se onkin niin etupaneelin, pohjan, katon kuin takaseinänkin osalta käytännössä pelkkää metalliverkkoa. DeepCoolin tyylille uskollisesti verkko on rei’itetty nelikulmaisin rei’in. Kotelon katosta löytyy keskeltä metalliverkkoa myös kantokahva, joita on näkynyt hiljattain myös muiden valmistajien pienikokoisissa koteloissa.

Pienemmän kokonsa myötä uutuuskotelossa ei ole voitu toteuttaa isompien sisarusten selkeää vasemman kyljen hybridipaneelia, vaan se on CH160:ssa pientä kaistaletta lukuun ottamatta yhtä ikkunaa. Pieneen alas jäävään metallipaneeliin on upotettu DeepCoolin logo sekä kotelon I/O-paneeli. Digital-malleista tuttua infonäyttöä ei CH160-malliin ole tarjolla ainakaan tässä vaiheessa.

DeepCool CH160:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat ja paino: 336 x 200 x 283,5 mm, 3,3 kg
  • Materiaalit: ABS-muovi, SPCC-teräs, Karkaistu lasi
  • Emolevytuki: mini-ITX
  • Virtalähdetuki: ATX (max 140 mm), SFX, SFX-L
  • I/O-paneeli: 2 x USB-A 3.0, 1 x USB-C 3.2 Gen 2, 3,5 mm ääniliitin
  • Asemapaikat: 1 x 2,5/3,5”/120 mm tuuletinpaikka
  • Lisäkorttipaikat: 3 kpl
  • Näytönohjaimen maksimipituus: ATX-virtalähteellä 230 mm, SFX/SFX-L-virtalähteellä 305 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 172 mm
  • Tuuletinpaikat:
    • Edessä 1 x 120 mm (jaettu asemapaikan kanssa)
    • Katossa 2 x 120 mm
    • Takana 1 x 120 mm

DeepCool CH160 tulee saataville sekä mustana että valkoisena versiona. Kotelon veroton suositushinta on 59,99 dollaria.

Lähde: Tuotesivut

Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessoreissa on ilmennyt vakausongelmia

Intel on kertonut olevansa tietoinen ja tutkivansa huippuprosessoreittensa epävakautta etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä.

Nettiin on alkanut ilmestymään enenevissä määrin raportteja Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessoreiden vakausongelmista. Raportit eivät ole myöskään perättömiä, sillä Intel on jo varmistanut olevansa tietoinen ongelmasta ja tutkivansa sitä.

Intelin 13. ja 14. sukupolven Core i9 -prosessorit ovat alkaneet osoittamaan epävakauden merkkejä etenkin Unreal Engine 4- ja 5 -peleissä, joissa varjostimien kääntämisvaihe on kaikkein alttein kaatumiselle. Kaatumissyyksi saattaa näkyä jokin täysin asiaan liittymättömältä kuulostava virhe, kuten näytönohjaimen muistin loppuminen. Raporttien mukaan epävakaudet katoavat, kun prosessoria alikellotetaan.

Epävakaiksi osoittautuneita tai sellaisiksi käytössä muuttuvia prosessoreita on ilmennyt ympäri maailman, mutta etenkin Koreassa niitä on ilmeisesti ollut liikkeellä huomattavan paljon, jopa kymmeniä palautettuja prosessoreita päivittäin. Intelin lausunto asiasta saatiinkin Korean ZDNetiltä, joka lähestyi yhtiötä käyttäjäraporttien pohjalta.

Päivitys 23.4.:

NVIDIA on liittänyt ajureidensa julkaisutiedotteeseen maininnan epävakaudesta ja ohjasi käyttäjät Intelin tukifoorumeille.

Asus on puolestaan päättänyt tarttua ongelmaa sarvista ja julkaissut ainakin joillekin emolevyilleen BIOS-päivityksen, joka lisää Intel Baselinen uudeksi vaihtoehdoksi suorituskykyprofiileihin. Profiili perustuu Intelin tehdasasetuksille ja siinä on matalampi tehoraja, kuin Asuksen muissa profiileissa. Sen käytön luvataan auttavan pelien epävakauteen, mutta hintaa maksetaan luonnollisesti suorituskyvystä.

HardwareLuxx on ehtinyt jo ajaa testit Asuksen emolevyllä Intel Baseline -profiilia käyttäen. Testistä riippuen suorituskyky laski Core i9-14900K -prosessorilla 0-11 %. Pienimmillään ero oli Controlissa, jossa se menee 720p High -asetuksin virhemarginaalin sisään helposti, ja suurimmillaan Y-Cruncher Multi Core 500M -testissä. Tehonkulutus laski muutoksen myötä 20 % ja prosessorin lämpötila 12 %.

Lähde: WCCFTech

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe -näytönohjaimille (5444)

Tällä kertaa Intel on keskittynyt ajureissa pelkkiin bugikorjauksiin

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 31.0.101.5444 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 31.0.101.4444 -ajureiden uudet ominaisuudet ja pelioptimoinnit:

  • Arc-näytönohjaimilla
    • Astroneer parhaimmillaan +30 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • Days Gone parhaimmillaan +5 %  @ 1080p Very High (DX11)
    • Dyson Sphere Program parhaimmillaan +5 % @ 1080p Default (DX11)
    • Fortnite Performance Mode parhaimmillaan +15 % @ 1080p Epic (DX11)
    • Lethal Company parhaimmillaan +14 % @ 1080p Default (DX11)
    • Mass Effect Legendary Edition parhaimmillaan +14 % @ 1080p Ultra
    • Mount & Blade II: Bannerlod parhaimmillaan +8 % @ 1080p Very High (DX11)
    • Need for Speed: Heat parhaimmillaan +36 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • Unturned parhaimmillaan +5 % @ 1080p Ultra (DX11)
    • VRChat parhaimmillaan +5 % @ 1080p High (DX11)
    • World of Warships parhaimmillaan +7 % 1080p Max (DX11)
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • American Truck Simulator parhaimmillaan +10 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Dyson Sphere Program parhaimmillaan +17 % @ 1080p Default (DX11)
    • Fortnite Performance Mode parhaimmillaan +12 % @ 1080p Medium
    • Grim Dawn parhaimmillaan +11 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Lethal Company parhaimmillaan +24 % @ 1080p Default (DX11)
    • Mass Effect Legendary Edition parhaimmillaan +48 % @ 1080p Medium (DX11)
    • Needf or Speed: Heat parhaimmillaan +19 % @ 1080p Medium (DX11)

Korjatut bugit:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • No Rest for the Wickedin kaatuilu prologin aloituksen yhteydessä (DX11)
    • Assetto Corsassa grafiikan korruptoituminen Alt+Tab-tehtävänvaihdossa (DX11)
    • Halo Infiniten grafiikan korruptoituminen säteenseuratut varjot käytössä (DX12)
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Diablo IV:n maastografiikan korruptoitumiset (DX12)

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • No Rest for The Wickedin kaatuilu pelin aikana (DX11)
    • Enshroudedin kaatuilu pelin aikana (Vulkan)
    • Doom Eternalissa esiintyvät hetkelliset vilkkuvat graffikan korruptoitumiset (Vulkan)
    • PugetBench Extended Preset Benchmarkissa osa Adobe Premiere Pro -testeistä saattaa jäädä kesken
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Avatar: Frontiers of Pandora saattaa kaatua latauksen aikana (DX12)
    • Uncharted: Legacy of Thieves Collection saattaa kaatua ladatessa (DX12)
    • Suicide Squad: Kill the Justice Leaguen korruptoituvat varjot (DX12)
    • PugetBench Extended Preset Benchmarkissa osa Adobe Premiere Pro -testeistä saattaa jäädä kesken
    • Autodesk Maya saattaa kaatua SPECAPC-testin aikana
    • Blender saattaa kaatua tietyillä keskusmuistikonfiguraatioilla kesken renderöinnin
    • Topaz Video AI:ssa saattaa esiintyä virheitä joillain videonparannusmalleilla
    • Procyon AI saattaa kaatua float32-tarkkuutta käyttävän testin aikana
  • 12. – 14. sukupolven Core-prosessoreiden Xe-grafiikkaohjaimella
    • Dragon Quest X Online saattaa kaatua kesken pelin (DX9)

Lataa Intelin ajurit täältä

Gamers Nexus: EKWB on rahahuolten riivaama

Raportin mukaan yhtiöllä on ollut maksurästejä niin työntekijöilleen kuin alihankkijoilleen jopa neljän kuukauden edestä, mutta tutkimuksista kuultuaan sen kerrotaan tehneen ryhtiliikkeen.

Sloveniasta ponnistava EK Water Blocks tai EKWB on yleensä otsikoissa nestejäähdytykseen liittyvien tuotteittensa kautta. Gamers Nexuksen tuore tutkivan journalismin taidonnäyte tuo yhtiön ja sen Yhdysvalloissa toimivan tytäryhtiö EK Cooling Solutionsin esiin astetta ikävämmissä merkeissä.

EK:sta on esitetty hiljattain vakavahkoja väitteitä niin entisten kuin nykyistenkin työntekijöiden tahoilta. Gamers Nexuksen Steve Burke lähti tutkimaan väitteitä ja niiden todenperäisyyttä, eikä selvinneet tulokset ole varsinaisesti mieltä lämmittäviä.

Burken selvityksen mukaan ongelman juurisyy on yhtiön erittäin laaja tuotevalikoima, johon lukeutuu yli 230 nestejäähdytysblokkia, 40 nestejäähdytyskittiä, 85 nestesäiliötä, 40 pumppua, 73 jäähdytintä ja 212 erilaista lisäosaa. Kun tähän yhdistetään se, että vaikka EK antaa mielellään kuvan itsestään itsenäisenä toimijana, valmistuttaa se todellisuudessa osan tuotteistaan alihankkijoilla suht merkittävillä minimitilausmäärillä, on soppa valmis.

Raportin mukaan EK ei ole ollut täsmällisimmästä päästä mitä tulee laskujen maksuun, mikä on johtanut jo joidenkin alihankkijoiden kohdalla tilanteeseen, jossa tilaukset hyväksytään vain etukäteismaksulla. Laskujen maksuvaikeuksissa ei ole kuitenkaan ilmeisesti kyse laiskuudesta, vaan huonon toimintamallin ja johdon aiheuttamasta varattomuudesta.

Yhtiöt joutuvat tilaamaan laajaan tuotekirjoonsa huomattavasti osia allihankkijoilta ja kun iso osa tuotteista on yhdelle tai muutamalla yksittäiselle tuotteelle sopivia, on niiden myynti hidasta ja osat kalliita. Yhtiöllä kerrotaan olevan varastossa miljoonien arvosta myymättömiä tuotteita samaan aikaan kun laskupino kasvaa kasvamistaan. Myös työntekijät ovat jääneet ilmeisesti ilman palkkaansa ja EK Cooling Solutionsin työntekijät saivat tietää yksikkönsä sulkemisesta saapuessaan työpaikalle; yhtiö ei ollut maksanut Texasin osavaltion toimilupaveroa.

Raha-, tuotanto- ja varastohuolien lisäksi myrskypilviä yhtiön ylle luo skisma yhtiön ja sen tytäryhtiön välillä. Erilaisten kommunikaatio-ongelmien vuoksi yhtiöiden kerrotaan haukkuvan ja syyttelevän toisiaan varkaiksi. Rahaa kuulemma on, mutta se on sidottuna erilaisiin sijoituksiin ja muuhun vastaavaan, Burke kertoo yhden työntekijän kertoneen.

Vaikka tilanne näyttää synkältä, on mahdollista, että auringonsäteet löytävät vielä tiensä risukasan läpi. EK:n kerrotaan ruvenneen kiirehtimään maksujaan saatuaan kuulla Burken tutkimuksista. Yhtiön kerrotaan olevan myös myymässä yhtä omistamistaan rakennuksista velkojen kuittaamiseksi. Lisäksi se on ulkoistanut EK Fluid Works- ja EK Fluid Gaming -tietokonebrändinsä SwiftTechille, minkä odotetaan tuottavan positiivista kassavirtaa.

Lähde: Tom’s Hardware

Roccat-pelibrändi tiensä päässä – mallisto integroituu Turtle Beachin tarjontaan

Turtle Beach uskoo hyödyntävänsä yhtiön resurssit paremmin keskittymällä vain yhteen, yhteiseen brändiin ja laadukkaisiin tuotteisiin.

Lähes parikymmentä vuotta markkinoilla vaikuttanut pelituotebrändi Roccat on tullut tiensä päähän. Roccatin valikoimiin kuului pelikäyttöön suunnattuja näppäimistöjä, hiiriä, kuulokemikrofoneja sekä muita PC-oheislaitteita Renê Korte perusti Roccatin Saksassa vuonna 2006 ja siirtyi vuonna 2019 yhdysvaltalaisen Turtle Beachin omistukseen 9,2 miljoonalla dollarilla. Yhtiö on jäänyt Suomessa monen mieleen etenkin kotimaisen kuulostavasti kalskahtavien tuotenimien myötä.

Turtle Beachin mukaan yhtiö siirtää Roccat-brändin eläkkeelle tuodakseen koko tuoteportfolionsa lähemmäs toisiaan, minkä pitäisi säästää paitsi aikaa ja resursseja, kun kaikki tehdään yhden yhtenäisen brändin alla. Sosiaalisessa mediassa yhtiön kanavat jatkavat tutuilla teemoillaan, mutta ne tullaan siirtämään Turtle Beach PC -nimen alle.

Roccatin tuotteet eivät sinänsä ole kuitenkaan katoamassa mihinkään, vaan ne jatkavat eloaan Turtle Beach -brändin alla muutoin tutuin nimin. Esimerkkinä tästä toimivat mainiosti vasta julkaistut uutuudet, joista ainakin Pure-hiiret, Sense Aimo -hiirimatot ja Vulcan II -näppäimistöt ovat Roccatilta tuttuja nimiä.

Roccatin nykyisten tuotteiden tuki ja takuu jatkuu luonnollisesti täysin normaalisti, mutta niiden tukisivut on yhdistetty osaksi Turtle Beachin omia tukisivuja. Yhtiön tuotteet jatkavat toimintaa Swarm-hallintasovelluksen kanssa, mutta keväällä luvassa on uusi Swarm II-, joka on suunniteltu tukemaan uusia Turtle Beach -tuotteita ja niitä Roccat-tuotteita, jotka siirtyvät uuden brändin alle. Vanha Swarm tulee pysymään tämänkin jälkeen vanhempien tuotteiden käytöstä ja Turtle Beachin lataussivut osaavat ohjata käyttäjän omalle tuotteelle sopivan ohjelman pariin.

Lähde: Turtle Beach

Live: io-techin Tekniikkapodcast (16/2024)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 19. huhtikuuta tavalliseen aikaan noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intelin Xeon 6 -prosessorit vuotojen kohteina

Mikäli Xeon 6 -prosessorit saapuvat markkinoille ennen AMD:n Zen 5 -sukupolven Epycejä, tulee Intel tarjoamaan palvelimiin pitkästä aikaa enemmän ytimiä per prosessorikanta.

Intel ilmoitti viime viikolla hylkäävänsä Xeon Scalable -nimeämisen ja seuraavan sukupolven palvelinprosessoreiden tottelevan nimeä Xeon 6. Nyt seuraavan sukupolven alustat päässeet useammankin eri vuodon kohteeksi.

Intelin tulevat Xeon 6 -prosessorit jaetaan kahtia P-ytimiä käyttäviin Granite Rapids- ja E-ytimiä hyödyntäviin Sierra Forest -prosessoreihin. Molempia prosessoreita tulee saataville kahteen eri kantaan niiden konfiguraation perusteella. LGA4710-kantaan ja Beechnut City -alustalle sopivat SP-sarjan maksimissaan 350 watin TDP:llä varustetut prosessorit, kun LGA7529-kantaan ja Avenue City -alustalle menevät -AP-sarjan maksimissaan 500 watin TDP:llä varustetut prosessorit.

Granite Rapids-AP -sarja tulee tekemään omalta osaltaan pienimuotoista historiaa, sillä se tulee olemaan 128-ytimisenä ensimmäinen prosessori sitten 64-ytimisten Epycien, kun Intelillä on tarjota yhteen kantaa enemmän täyden suorituskyvyn ytimiä – olettaen tietenkin, että uudet Xeon 6 -huippumallit tulevat myös saataville ennen AMD:n Zen 5 -sukupolven Epycejä. Sierra Forest tekee saman myös SP-sarjan osalta, sillä siinä on käytössä maksimissaan 144 ydintä, kun AP-sarjassa niitä on jopa 288. Löydät prosessoreiden tarkemmat yksityiskohdat yllä olevasta kuvasta.

Lähde: Tom’s Hardware

Razerin uusi Firefly V2 Pro -pelihiirimatto vie RGB-valaistuksen uusiin ulottuvuuksiin

Koko maton pinnan kattava 15 alueen RGB-valaistus varmistaa, ettei pelaaja voi syyttää ohilaukauksistaan ainakaan hiirimattoa.

Hiirimattojen markkinat eivät kehity turhan nopeassa tahdissa, vaikka viime vuosina markkinoille onkin saatu uusia innovaatioita paitsi RGB-valaistujen mattojen, myös hiirtä pelatessa lataavien mattojen muodossa. Kaikkien pelaajien ikiomana lifestylebrändinä itsensä näkevä Razer on päättänyt, että nyt markkinat ovat kypsiä toisen sukupolven RGB-valaistuille pelihiirimatoille.

Razer Firefly V2 Pro -hiirimatossa RGB-valaistus ei rajoitu tylsästi esimerkiksi sen reunoille, vaan koko maton pinta on RGB-valaistusalueiden peitossa. valaistuksen salaisuus löytyy maton ylälaidan rakenteesta, joka kätkee sisälleen 15 erikseen osoitettavaa LED-valoa. Hiiren pohjalta löytyy liukuestepinnoite, sen päältä lasi- tai pleksikerros ja lopulta joukon päällimmäisenä on huurettu ja mikroteksturoitu pinta, joka viimeistelee valaistuksen näyttävyyden. Valitettavasti verkkosivuilta ei selviä, onko kyse lasista vai pleksistä.

Hiirimaton takaosan rakennetta on hyödynnetty paitsi LED-valoille, myös irrotettavalla USB-C-virtakaapelilla sekä USB 2.0 -nopeutta tukevalla USB-läpivientiportilla. Yhtiön mukaan sen käyttö esimerkiksi langattoman hiiren lähettimelle on omiaan minimoimaan häiriöt signaalissa, kun se joutuu kulkemaan lyhyemmän matkaa ja vähempien rakenteiden läpi.

Razer Firefly V2 Pron strategiset mitat ovat 278 x 360 x 4,6 mm ja se tulee saataville sekä mustana että valkoisena varianttina. Se on saatavilla välittömästi ja hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 109,99 euroon.

Lähde: Razer, Firefly V2 Pro

Harrastajaprojektit pitävät 3dfx:n Voodoot hengissä

VoodooX 4900:n on tarkoitus tuoda Voodoo4 4500 nykypäivään uudella piirilevyllä ja näyttöliittimillä, kun Voodoo2 4444SX -nimellä kulkeva projekti on astetta kunniahimoisempi Voodoo2:n uudelleenlämmittely.

Näytönohjainten ehdoton kuningas 3dfx kuoli erinäisten vaiheiden myötä pian vuosituhannen vaihteen jälkeen vuonna 2002. NVIDIA osti suurimman osan yhtiön IP:stä ja palkkasi suurimman osan sen insinööreistä muiden siirtyessä mm. ATI:n ja muiden alan yritysten leipiin. Nykyään 3dfx:n tavaramerkit ovat nykypäivänä tiettävästi vapaata riistaa NVIDIAn jätettyä niiden uusinnan tekemättä.

Vaikka 3dfx on historiaa, ei yhtiön nimeä ole unohdettu, saati kuopattu. Erilaiset harrastajaprojektit pitävät legendaa elossa ja nyt uutisotsikoihin on noussut Oscar Barean ja Ash Evansin työstämä ”3dfx VoodooX 4900”.

VoodooX 4900 perustuu kaksikon omaan suunnitteluun, mutta sen sydämenä sykkii aito 3dfx:n VSA-100-piiri. Piirejä on saatavilla edelleen ainakin nimellisesti uusina, tai vähintään toimivista näytönohjaimista irrotettuina. PCI-väylään sopivassa näytönohjaimessa on samat 32 Mt muistia, kuin Voodoo4 4500:ssa. Näyttöliitinten puolella on kuitenkin tapahtunut uudistuksia, sillä tutun VGA-liitännän eli D-SUBin rinnalta löytyvät myös DVI ja HDMI. DVI-liitäntään Voodoo4:ssä oli sinänsä valmius ja Voodoo5 5500:n Mac-versiossa se oli myös käytössä, mutta PC:llä liitäntää ei nähty markkinoilla asti. Barea ja Evans aikovat saada näytönohjaimessa käyttöön myös 64 Mt muistia ja kytkimen, joka vaihtaisi tilojen välillä. 3dfx valmisteli aikoinaan Voodoo4 4800 -mallia 64 Mt:n muistilla, mutta sitä ei ikinä julkaistu markkinoille asti.

Beyond3D:n keskustelufoorumien käyttäjä Swaaye on kaivanut esiin myös toisen mielenkiintoisen projektin Vogons-sivustolta. Sivuston käyttäjä sdz:n projektina on luoda ”Voodoo2 4444SX” -näytönohjain. Projekti on vielä erittäin keskeneräinen, sillä koko toiminnan mahdollistava FPGA on vielä ohjelmoimatta.

Jos ja kun Voodoo2 4444SX valmistuu, se tulee olemaan Quantum3D:n valikoimasta inspiraatiota hakien yhden piirilevyn Voodoo2 SLI, johon on lisätty PixelFX-piirien kavereiksi normaalin kahden sijasta vielä kolmannet TexelFX-teksturointipiirit. Näytönohjain on PCI Express -väyläinen, mikä on mahdollistettu PCIe-PCI-siltapiirillä. Näyttöliittimien puolella VGA-liittimet on korvattu HDMI-liittimillä ja FPGA-piirin on tarkoitus korvata RAMDACit ja mahdollistaa HDMI-liitinten passthrough-käyttö perinteiseen Voodoo-malliin. sdz:n laskelmien mukaan FPGA:lta jää vielä käyttämättä ainakin neljä nopeaa lähetinvastaanotinta ja 512 Mt DDR3-muistia.

Epäilijöiden hiljentämiseksi hän on julkaissut myös piirilevykaavion projektistaan, mutta sen valmistumisaikataulu on vielä täysin avoin.

Lähteet: Tom’s Hardware, Vogons