NVIDIA julkaisi uudet GeForce 460.79 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman Cyberpunk 2077:lle sekä viimeisimmät päivitykset Minecraft RTX:n viralliselle versiolle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 460.79 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön kaikkia mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 460.79 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen Game Ready -leima Cyberpunk 2077:lle ja viimeisimmät päivitykset Minecraft RTX:n viralliselle versiolle. Lisäksi ajureissa on uudet Background Application Max Frame Rate- ja Color Accuracy Mode -asetukset. Kuten jo nimet kertovat, ensimmäisellä voidaan rajoittaa taustalla olevan ohjelman maksimiruudunpäivitysnopeutta ja jälkimmäisellä väritarkkuustilaa.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattuja bugeja ovat esimerkiksi väritilan muuttuminen RGB:stä YCbCr422:ksi, kun virkistystaajuus nostetaan yli 100 hertsiin, väriasetusten puuttuminen 5K-resoluutiolla NVIDIAn ohjauspaneelista sekä pitkään mukana roikkunut bugi, jossa Forza Motorsport 7:n joillain radoilla näkyi mustia viivoja kanttareissa. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Ampere-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten normaalia korkeampi lepokulutus joillain korkean virkistystaajuuden G-Sync-näytöillä, Vulkan-suorituskyvyn tippuminen G-Synciä käytettäessä, jos pelin tilaa vaihtaa täyden ruudun ja ikkunan välillä, sekä YouTube-videoiden pätkiminen, kun nettisivua vieritetään ylös tai alas. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn artikkelista ja julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Tietoturvajätti FireEye joutui tietomurron kohteeksi

FireEyen oman, FBI:n ja Microsoftin alustavien analyysien mukaan hyökkäyksen takana on todennäköisesti valtiollinen taho.

FireEye, yksi suurimmista yhdysvaltalaisista tietoturvayhtiöistä, on joutunut tietomurron kohteeksi. Tietomurrossa varastettiin yhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitettuja hyökkäystyökaluja.

FireEyen tiedotteen mukaan se on joutunut erittäin hienostuneen hyökkäyksen kohteeksi, jonka takana on hyvin todennäköisesti jokin valtio, jolla on ensiluokkaiset tietotekniset hyökkäysvalmiudet. Yhtiön mukaan myös muun muassa FBI:n (Federal Bureau of Investigation) ja Microsoftin alustavat analyysit tietomurrosta tukevat teoriaa valtiollisesta hyökkääjästä.

Yhtiön tiedotteen mukaan hyökkääjät kohdistivat murtonsa nimenomaan sen sisäisiin Red Team -työkaluihin, joita FireEye käyttää asiakkaittensa tietoturvan testaamiseen. Red Team -työkalupakki sisältää laajan kirjon erilaisia hyökkäystyökaluja ja ne hyödyntävät myös reaalimaailman hyökkäysteknologioita, kuten CobaltStrike ja Metasploit. Osa työkaluista on saatavilla myös julkisesti avoimena lähdekoodina, mutta mukana on myös yhtiön itse kehittämään suljettuun koodin perustuvia työkaluja. Varastetut työkalut eivät hyödynnä niin sanottuja zero-day-haavoittuvuuksia tai muita tuntemattomia hyökkäysteknologioita.

FireEye on julkaissut GitHubin kautta joukon työkaluja Snort-, Yara-, ClamAV- ja HXIOC-kielille, jotka mahdollistavat puolustautumisen siltä varastetuilta työkaluilta. Suojausarsenaalia tullaan päivittämään vielä tulevaisuudessa lisää, minkä lisäksi yhtiön omat tuotteet luonnollisesti osaavat puolustautua varastetuilta työkaluilta jo valmiiksi.

Lähde: Reuters, FireEye (1), (2)

Video: Testissä Radeon RX 6900 XT

Käymme videolla läpi AMD:n uuden Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimen testitulokset läpi ja juttelemme saatavuudesta ja hinnasta.

io-techissä julkaistun kirjoitetun Radeon RX 6900 XT -testiartikkelin lisäksi julkaisimme videolla yhteenvedon tuloksista.

Videolla käydään läpi testitulokset 4k-resoluutiolla ja vertailukohtina ovat NVIDIAn GeForce RTX 3090- ja 3080-mallit sekä pikkuveli 6800 XT. Yksityiskohtaisemmat tiedot ja kattavammat testitulokset myös 1440p- ja 1080p-resoluutoilla löytyvät io-techin kirjoitetusta testiartikkelista.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.12.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Radeon Software 20.12.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Cyberpunk 2077 -pelille ja Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimille.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.12.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA2-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.12.1 -ajureiden kaksi merkittävää uudistusta ovat tuki tänään myyntiin tulleille Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimille sekä Cyberpunk 2077 -pelille. Valitettavasti julkaisutiedote ei mainitse mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattuja bugeja ovat Radeon RX 6800 -sarjan näytönohjainten satunnainen jumittaminen normaalia matalammille kellotaajuuksille pelatessa, HP Reverb G2 -virtuaalilaseilla esiintyneet synkronointiongelmat RX 6800 -sarjan näytönohjaimilla sekä ikuisuuksia tiedossa olevissa ongelmissa roikkunut Performance Metrics Overlayn ja Performance Tuning -välilehden ongelma, jossa RX 5700 -sarjan näytönohjaimille näytettiin todellisia korkeampia lepokellotaajuuksia. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi useiden DXR-pelien satunnainen kaatuilu säteenseuranta käytössä, ruudun välkkyminen, kun käytössä on MSI Afterburner sekä näytön kirkkauden vilkunta joissain peleissä FreeSync-näytöillä, jos peli on asetettu reunattomaan ikkunaan (Borderless Windowed). Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

io-techin jokajouluinen piparkakkutalokilpailu on nyt käynnissä TechBBS-foorumilla

io-techin lukijayhteisön jokavuotinen joulumieltä nostattava piparkakkutalokilpailu on käynnistynyt TechBBS-foorumilla!

Perinteinen ja joulumieltä nostattava io-techin ”piparkakkutalokisa” järjestetään tänäkin jouluna! Viimevuotinen kilpailu poiki jälleen yli 30 näyttävää piparkakkuteosta ja äänestäjien suosikiksi nousi nimimerkki 16×7 Sampsan iloista perheenlisäystä onnistuneesti ennustaneella teoksella.

Menneet vuodet ovat osoittaneet, että kilpailijoiden mielikuvitusta ei kannata suitsia liian tiukalla aiherajauksella, joten tänäkin vuonna kilpailun teemana on ”io-tech”, eli sopivan laveasti ja osallistujien luovuutta ruokkien käytännössä kaikki, mikä liittyy sivuston sisältöön ja toimintaan. Teos voi siis olla mikä tahansa piparkakkurakennelma ja koristeluun voi käyttää luovuutta oman harkintansa ja taitojensa mukaan.

Osallistuminen kilpailuun tapahtuu liittämällä/linkittämällä kuvat foorumin kilpailuketjuun: erikseen merkitty kilpailukuva ja rakennusvaiheesta tarvitaan vähintään kaksi kuvaa (2). Kilpailuun hyväksytään yksi työ per henkilö/nimimerkki. Kuvissa täytyy näkyä paperille kirjoitettuna ”io-tech.fi 2020” ja oma fooruminimimerkki.

Kilpailun osallistumisaika päättyy 31.12. klo 23:59. Voittaja ratkeaa äänestyksellä, jossa foorumin käyttäjät pääsevät äänestämään suosikkiaan viikon ajan kilpailuajan päätyttyä. Kilpailuun on sponsoroitu tänä vuonna seuraavat upeat palkinnot:

Kilpailun palkinnot tarjoavat:

Katso lisätiedot kilpailusta foorumin puolelta seuraavan linkin takaa: TechBBS, Piparkakkutalokisa 2020

Uusi artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 6900 XT

Testissä AMD:n suorituskykyisin täydellä Big Navi 21 -grafiikkapiirillä varustettu Radeon RX 6900 XT.

io-techin testissä heti uunituoreena AMD:n Radeon RX 6900 XT -näytönohjain, joka haastaa NVIDIAn GeForce RTX 3090:n. Tutustumme artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on testitulokset kaikilla tänä syksynä julkaistuilla GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla.

Artikkelissa on katsastettu myös DirectX Raytracing -säteenseurannan ja Blenderin suorituskyky sekä ajettu tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lopuksi kokeilimme näytönohjaimen ylikellottamista.

Lue artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 6900 XT

Video: Esittelyssä Porsche Design | AOC AGON 27 -pelinäyttö

Unboksataan ja esitellään AOC:n ja Porsche Designin yhteistyönä toteutettu AGON PD27 -pelinäyttö.

Kaupallinen yhteistyö AOC:n kanssa

Näyttövalmistaja AOC ja Porsche Design ovat tuoneet markkinoille 27-tuumaisen pelinäytön, jonka keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 2560×1440-resoluution VA-paneeli, 240 Hz:n virkistystaajuus ja 1000R:n kaareutuvuus. Hintaa näytöllä on Porsche Designin verkkokaupassa 799 euroa.

Näkyvin osa näytöstä on sen metallijalka, jonka suunnittelussa inspiraationa on ollut Porsche 911 RSR -kilpa-auton turvakehikko.

Unboksaamme videolla näytön ja esittelemme sen ominaisuudet. Lopuksi kokeilemme näyttöä pelikäytössä Dirt 5 -autopelillä.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

Video: Katsauksessa Playstation 5

Katsaus reilulla kädellä uudistetun pelikonsolin ominaisuuksiin, sisuksiin ja pelaamiseen.

Kaupallinen yhteistyö Gigantin kanssa

Sony julkaisi 19. marraskuuta myyntiin uuden Playstation 5 -pelikonsolin, josta saimme käsiimme optisella 4k Blu-ray-asemalla varustetun 529 euron hintaisen kalliimman mallin. Digital Edition -versio on 100 euroa edullisempi, siitä on jätetty optinen asema pois ja pelit ladataan netistä. Playstation 5:n sisuksista löytyy AMD:n 8-ytiminen Zen 2 -prosessori ja RDNA2-grafiikka-arkkitehtuuria käyttävä grafiikkaohjain, jonka laskentateho on 10,3 teraFLOPSia. Muita ominaisuuksia ovat yhteensä 16 gigatavua muistia näytönohjaimelle, prosessorille ja käyttöjärjestelmälle ja 825 gigatavun kokoinen NVMe SSD.

Videolla tutustutaan Playstation 5:n teknisiin ominaisuuksiin, kurkistetaan laitteen sisuksiin ja kokeillaan pelaamista uudella DualSense-ohjaimella

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

Kolink julkaisi uuden V2-version pienikokoisesta Rocket-kotelostaan

Uudistettu Kolink Rocket V2 tuo mukanaan paremman yhteensopivuuden suuremmille näytönohjaimille ja prosessoricoolereille, mutta muutokset ovat kasvattaneet myös kotelon ulkomittoja.

Unkarilaislähtöinen Kolink on julkistanut seuraajan io-techin pienikokoisten mini-ITX-koteloiden testissäkin vierailleelle Rocket-kotelolleen. Uudistettu Kolink Rocket V2 on julkaistu pääasiassa edullisemman pään koteloihin keskittyvälle eurooppalaisvalmistajalle perinteiseen tapaan kaikessa hiljaisuudessa ilman suurempia julkistustilaisuuksia.

Kolink Rocket V2 pohjautuu edeltäjänsä tavoin niin sanottuun ”sandwich”-asetteluun, eli se käyttää PCIe-riser-kaapelia emolevyn ja näytönohjaimen selätysten asettamiseen. PCIe-riser-kaapeli tukee edeltäjänsä tavoin korkeimmillaan  PCIe 3.1 -standardia. Edeltäjäänsä nähden V2 on kuitenkin myös uudistunut suhteellisen merkittäviltä osin. Ulkoisesti kotelon valmistusmateriaali on vaihtunut 2 mm paksusta alumiinista paksumpaan 2,5 mm:n alumiiniin ja kotelolle on lisätty perinteiset neljä jalkaa edeltäjän luotettua tasaiseen pohjaan liimattaviin kumitassuihin. Lisäksi etupaneelin liittimet ja virtapainike ovat siirtyneet oikeasta alakulmasta keskelle paneelin yläreunaa. Myös liitinvalikoimassa on tapahtunut muutos ja kahden USB 3.0 Type-A-liitännän sijaan tarjolla on yksi USB 3.0 Type-A ja yksi USB 3.2 Type-C.

Sisuskalujen osalta kotelo on parantanut yhteensopivuuttaan ja uudessa Rocket V2:ssa onkin tilaa jopa 2,9 korttipaikan paksuisille maksimissaan 330 mm:ä pitkille näytönohjaimille ja 63 mm:n korkuisille prosessoricoolereille. Edellismallista tuttuun tapaan kotelon katossa on 92 mm:n tuuletinpaikka, johon on esiasennettuna valmistajan oma PWM-ohjattava tuuletin. Uudistuksena paikkaan on kuitenkin mahdollista sijoittaa myös 92 mm:n nestejäähdytin, minkä lisäksi se on vaihtanut sijaintiaan kotelon takaosasta etuosaan. Parantuneiden yhteensopivuuksien vastapainona kotelon koko on kasvanut hieman yli 4 litraa 13,8 litraan.

Kolink Rocket V2:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 150 x 270 x 350 (L, K, S), tilavuus 13,8 litraa
  • Paino: 2,6 kg
  • Materiaali: Alumiini
  • Etupaneelin liitännät: 1 x USB 3.0 Type-A, 1 x USB 3.2 Type-C
  • Yhteensopivat emolevyt: Mini-ITX
  • 2,5” levypaikat: 2
  • Laajennuskorttipaikkoja: 2
  • Näytönohjaimen maksimimitat:
    • Pituus: 330 mm
    • Paksuus: 2,9 korttipaikkaa
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 63 mm
  • Virtalähdepaikka: SFX, SFX-L
  • Tuuletinpaikat: 1 x 92 mm katossa (mukana slim PWM HDB -tuuletin)
  • Jäähdytinpaikat: 1 x 92 mm katossa

Kolink Rocket V2 on saatavilla välittömästi titaaninharmaana, mutta valmistaja ei ole ilmoittanut kotelolle suositushintaa. Hinta.fi-hintavertailupalvelun mukaan koteloa on saatavilla Suomessa 157,9 euron hintaan.

Lähde: Kolink

Apple julkaisi korjausohjelman iPhone 11:n kosketusnäytön ongelmiin

7.12.2020 - 16:02 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (11)

Osassa marraskuu 2019 – toukokuu 2020 välillä valmistettuja iPhone 11 -malleja on ongelma, jossa näytön kosketuksentunnistus lakkaa toimimasta normaalisti.

Netissä on puhuttu jo pitkään Applen iPhone 11 -puhelinten näyttöjen kosketuksentunnistuksen ongelmista. Nyt Apple on tunnustanut ongelman myös virallisesti.

Applen tiedotteen mukaan pieni osa marraskuun 2019 ja toukokuun 2020 välillä valmistetuista iPhone 11 -puhelimista kärsii ongelmasta, jossa kosketuksentunnistus lakkaa toimimasta. Tämän myötä yhtiö tulee tarjoamaan ongelmasta kärsiviin puhelimiin ilmaisen näyttömoduulin vaihdon. Korjaus edellyttää, ettei puhelimessa ole siihen vaikuttavia muita vikoja, kuten haljennut näyttölasi tai muu vastaava, tai että ne korjataan ennen näyttömoduulin vaihtoa. Ohjelma on voimassa 2 vuotta puhelimen alkuperäisestä ostopäivästä eteenpäin.

Applen verkkosivuilla julkaistiin samalla työkalu, jolla voi tarkistaa sarjanumeron perusteella kuuluuko puhelin mahdollisesti viallisten puhelinten joukkoon. Apple myös tarkistaa, että korjattavaksi tulevassa puhelimessa todella on kyseinen ongelma, eli pelkästä vaihtamisen ilosta ohjelmaan ei pääse mukaan. Apple kehottaa puhelimensa tämän nimenomaisen ongelman vuoksi jo aiemmin korjauttaneita olemaan yhteydessä sen asiakaspalveluun, jotta se voi hyvittää kyseisen korjauksen hinnan.

Lähde: Apple