AMD:n tuleva Ryzen 7 5800X -prosessori testivuodoissa (Zen 3 / Vermeer)

Ensimmäisten testitulosten mukaan 8-ytiminen Ryzen 7 5800X tulee peittoamaan 10-ytimisen Core i9-10900K:n ainakin Ashes of the Singularityn prosessoritesteissä.

AMD tulee esittelemään Zen 3 -arkkitehtuurin reilun viikon kuluttua 8. lokakuuta. Tuoreimpien vuotojen mukaan yhtiö tulee hyppäämään Ryzen-prosessoreidensa numeroinnissa yli 4000-sarjan, jotta jatkossa sekä prosessorit- että APU-piirit perustuisivat samaan prosessoriarkkitehtuuriin samoilla numeroinneilla. Epäsuhta prosessoreiden ja APU-piirien välillä syntyi, kun AMD julkaisi ensimmäisen sukupolven Zen-APU-piirit 2000-sarjana.

Tuttu luottovuotaja Tum Apisak on nyt löytänyt ensimmäiset tulokset tulevalla 8-ytimisellä Ryzen 7 5800X -prosessorilla Ashes of the Singularityn tulostietokannasta. Testisovellus ei valitettavasti paljasta prosessorin kellotaajuuksia, mutta itse tulos on varsin vakuuttava. Ryzen 7 5800X saa DirectX 12 -rajapinnalla 4K Crazy -asetuksin CPU Framerate -arvoksi 133,6 FPS, kun esimerkiksi Core i9-10900K:n tulos vastaavin asetuksin on 114,8 FPS. Tarkemmin tuloksia tarkastellessa Ryzen lyö Core i9:n kaikissa prosessoritesteissä selvin marginaalein, mutta häviää Normal Batch- ja Heavy Batch -testien näytönohjaintuloksissa (GeForce RTX 2080) aavistuksen. Medium Batch -testissä myös näytönohjainosuus menee Ryzenin nimiin.

Vermeer-koodinimellisen Ryzen 5000 -sarjan julkaisun odotetaan tapahtuvan 8. lokakuuta samalla, kun AMD esittelee virallisesti itse Zen 3 -arkkitehtuurin. Prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin 500-sarjan emolevyihin, minkä lisäksi 400-sarjan emolevyille on luvattu beetatason tuki. Itse prosessoriarkkitehtuurin muutoksista tiedetään vielä varsin vähän. AMD on paljastanut jo aiemmin, että CCX:n koko tullaan kaksinkertaistamaan neljästä kahdeksaan ytimeen, jolloin kussakin pikkusirussa tulee olemaan yksi CCX ja 32 Mt L3-välimuistia. Lisäksi AMD on kertonut Zen 3:n olevan kokonaan uusi arkkitehtuuri, siinä missä Zen 2 oli edelleenkehitetty Zen-arkkitehtuuri.

Lähde: Tum Apisak @ Twitter, Ashes of the Singularity

Päivitys testilabrasta: Faktaa GeForce RTX 30 -näytönohjaimien ohituskondensaattoreista

Uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien satunnaisten kaatuiluiden arvellaan osittain liittyvän grafiikkapiirin takapuolen kondensaattoreihin.

Uutisoimme io-techissä jo aiemmin NVIDIAn uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien kaatuiluongelmista sekä eri tahojen, kuten Igor’s Labin ja Jayztwocentin selvityksistä aiheeseen liittyen. Valitettavasti kaikki faktat eivät ole olleet täysin kohdallaan kondensaattoreiden nimistä, hinnoista ja laadusta lähtien sekä siitä, miten niitä tulisi käyttää. Tästä syystä viikonlopuna aikana kuluttajien keskuudessa levisi runsaasti epätietoisuutta ja vääriä olettamuksia aiheeseen liittyen.

io-techin omissa testeissä ja näytönohjainvalmistajien kanssa käydyissä keskusteluissa on saatu selvitettyä, että mahdollisissa kaatuiluissa kyse on tosiaankin grafiikkapiirin takapuolen ohituskondensaattoreista, jotka tasaavat ja suodattavat sisääntulojännitettä ja joista grafiikkapiiri ottaa tarvitsemansa kuormavirran. Korkeilla yli 2 GHz:n kellotaajuuksilla pelkät SP-CAPS-kondesaattorit eivät ilmeisesti kykene riittävän nopeasti reagoimaan kuormavirran muutoksiin, joka johtaa kaatuiluihin, kun taas pienemmät Multilayer Ceramic Chip Capacitors- eli MLCC-kondensaattorit pysyvät perässä. Kyse ei ole niinkään siitä, että toiset kondensaattorit olisivat laadukkaampia tai kalliimpia, vaan yksinkertaisesti sopivat kyseiseen käyttötarkoitukseen paremmin.

All retail ROG Strix and TUF Gaming GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling…

Posted by ASUS Republic of Gamers on Tuesday, September 29, 2020

Osa valmistajista, kuten Asus, oli havainnut ongelmat jo kehitysvaiheessa ja päätynyt käyttämään alkuperäisistä suunnitelmista poiketen GeForce RTX 3080- ja 3090 TUF Gaming -näytönohjaimissaan pelkästään MLCC-kondensaattoreita. Ilmeisesti kyseinen pelkkien MLCC-kondensaattoreiden käyttö on ylimitoitettu ja toimivat ratkaisut on toteutettavissa myös MLCC-kondensaattoreiden ja SP-Caps-kondensaattoreiden yhdistelmillä. EVGA kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei pelkästään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio ollut täysin vakaa, mutta esimerkiksi Gigabyte on käyttänyt Gaming OC -malleissaan järeämpiä 470 μF kondensaattoreita, kun erityisesti ongelmia aiheuttaneissa referenssisuunnitteluun perustuvissa malleissa, kuten Zotacin Trinityssä on käytössä 220 μF kondensaattorit.

Saksalainen ylikellottaja ja tekniikkatubettaja Der8auer on perehtynyt aiheeseen käytännön tasolla testaamalla Gigabyten GeForce RTX 3090 Gaming OC -näytönohjainta alkuperäisellä kuudella 470 μF SP-CAPS-kondensaattorilla, poistamalla niistä kaksi käytöstä ja lopuksi korvaamalla kaksi SP-CAPS-kondensaattoria MLCC-kondensaattoreilla. Alkuperäisellä kuuden SP-CAPS-kondensaattorin konfiguraatiolla grafiikkapiiri toimi Time Spy 4k -testissä vakaasti noin +70 MHz:n korotetulla kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondensaattorit irroitettiin, testi kaatui lähes välittömästi kyseisellä kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondesaattoria korvattiin MLCC-kondensaattoreilla, saatiin grafiikkapiirin kellotaajuutta korotettua +100 MHz eli 30 MHz enemmän. Todelliset kellotaajuudet pyörivät 1900 MHz:n tuntumassa ja näytönohjaimen menohaluja näytti rajoittavan Power Limit -tehorajoitus.

Lopputuloksena NVIDIA on uusimmassa ajurissaan säätänyt Boost-algortimin kellotaajuus/käyttöjännite-käyrää ja useampi näytönohjainvalmistaja työstää parhaillaan päivityksiä näytönohjaimiensa piirilevyihin, joissa vaihdetaan ainakin osaa SP-CAP-kondensaattoreista MLCC-kondensaattoreihin. Muistutuksena kuluttajille, kunhan virtalähde on varmasti riittävän tehokas, vakiona epävakaan näytönohjaimen voi lähettää takuuvaihdettavaksi tai väliaikaisena ratkaisuna ennen kuin tavaraa löytyy taas varastoista, säätää manuaalisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta esim. 50-100 MHz alhaisemmaksi. Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa.

Päivitys testilabrasta: Uudet ajurit muokkaavat kellotaajuus/jännite-käyrää uusilla GeForceilla

Testasimme pikaisesti NVIDIAn uusien ajureiden käytännön vaikutusta GeForce RTX 3080 -näytönohjaimella.

NVIDIA julkaisi eilen uudet GeForce 456.55 -ajurit, joiden se ilmoitti parantavan RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta. Testasimme pikaisesti Gigabyten GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimella, miten uudet ajurit vaikuttivat Boost-algoritmin käyttäytymiseen 3D-rasituksessa. Huom! Käyrä mukautuu ja muokkaantuu myös grafiikkapiirin lämpötilan suhteen, mutta testit ajettiin molemmilla ajureilla samassa lämpötilassa, grafiikkapiirin tehonkulutuksella, käyttöasteella ja testiympäristössä.

MSI:n Afterburner-ohjelmasta pystyy avaamaan kellotaajuuden ja käyttöjännitteen suhdetta kuvaavan käyrän ctrl + f -näppäinyhdistelmällä. Vanhoissa 456.38-ajureissa 2055 MHz:n kellotaajuudella käyttöjännite oli 1,031 volttia ja uusissa ajureissa se on noussut 1,062 volttiin. Sen sijaan alhaisemmilla kellotaajuuksilla, kuten 1935 MHz:ssä käyttöjännite on käyrällä laskenut pykälällä 0,962 voltista 0,951 volttiin.

Testasimme lisäksi Battlefield V -pelissä grafiikkapiirin kellotaajuuden käyttäytymistä eri näyttöresoluutioilla ja erot olivat huomattavat. Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla ja pelin 200 FPS:n rajoittimella grafiikkapiirin käyttöaste ja näytönohjaimen tehonkulutus jäivät alhaiseksi, joka mahdollisti Boost-algoritmin tykittävän vanhoilla  456.38-ajureille grafiikkapiirille 2055 MHz:n kellotaajuuden 1,062 voltin käyttöjännitteellä. Uusilla 456.55-ajureilla kellotaajuus laski 2040 MHz:iin, mutta käyttöjännitettä syötettiin hieman enemmän 1,081 volttia.

1440p- eli 2560×1440-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1995 MHz, mutta käyttöjännite laski 1,062 voltista 1,037 volttiin.

4k- eli 3840×2160-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1935 MHz, mutta käyttöjännite laski 0,981 voltista 0,962 volttiin.

Havainnot grafiikkapiirin kellotaajuuden poikkeavasta käyttäytymisestä eri resoluutioilla vaikuttavat ylikellotustuloksiin siten, että io-techin testiartikkeleissa saavutetut grafiikkapiirin ylikellotustulokset soveltuvat ainoastaan 4k-resoluutiolle.

Lisää keskustelua aiheesta löytyy io-techin TechBBS-keskustelufoorumilta NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 -viestiketjusta.

NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce 456.55 -ajurit

Uudet ajurit tuovat Reflex-tuen uusimpiin Call of Duty -peleihin, viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadroniin sekä parantavat RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.55 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 456.55 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki NVIDIA Reflex -teknologialle Call of Duty: Modern Warfare- ja Call of Duty: Warzone -peleissä. Yhtiön sisäisten testien mukaan Reflexin käyttöönotto pienentää pelissä viiveitä näytönohjaimesta riippuen 2–10 millisekuntia. Lisäksi ajureissa on mukana viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadrons -pelille.

Ajureiden luvataan parantavan myös joidenkin pelien vakautta GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla. Tällä viitataan ilmeisesti käyttäjien raportoimiin kaatumisongelmiin ja ainakin väliaikainen ratkaisu on ilmeisesti näytönohjaiden jännitteiden lasku. TechBBS:n käyttäjäraporttien mukaan näytönohjainten jännitekäyrästä olisi viety terävin pykälä pois, minkä lisäksi korkeimmat Boost-kellotaajuudet olisivat jonkin verran matalampia.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattujen bugien listalle ovat löytäneet tiensä muun muassa Windows Event Login prosessorikäyttöasteen kasvaminen, GeForce Experiencen Render Latency -asetuksen satunnainen jumittuminen 0:aan Vulkan-peleissä sekä NVIDIA Container -palvelun kaatuminen uni- tai horrostilasta herättäessä. Lisäksi korjattujen ongelmien listassa mainitaan useiden G-Sync Compatible -näyttöjen poistaminen ajureiden sisäiseltä listalta, mutta ei tarkenneta tarkoitetaanko tällä aiempien ajureiden virheellisesti sieltä poistamien näyttöjen palauttamista listalle, vai näyttöjen poistamista listalta.

Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi pelihahmojen nykiminen World of Warcraft: Shadowlands -pelissä yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla sekä Samsung G9 -näytön pimeneminen 240 hertsin virkistystaajuudella RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimilla. Voit tutustua ajureiden muutoksiin tarkemmin NVIDIAn artikkelissa sekä ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Käyttäjät raportoivat NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan kaatuiluongelmista

GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten on havaittu kaatuvan noin 2050 MHz:n kellotaajuudella, jonka osa korteista voi saavuttaa jopa tehdasasetuksilla

NVIDIA julkaisi kuun alussa uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. GeForce RTX 3080:n saapuminen kahta viikkoa myöhemmin myyntiin ei sujunut kuitenkaan ongelmitta varastojen ollessa auttamattomasti liian pienet, mikä sai NVIDIAn varoittamaan RTX 3090:n pienistä varastosaldoista julkaisussa jo ennakkoon.

GeForce RTX 30 -sarjan julkaisun ongelmat eivät kuitenkaan ole rajoittuneet heikkoon saatavuuteen, vaan jokin aika näytönohjainten myyntiin saapumisesta käyttäjät alkoivat huomaamaan näytönohjaintensa kaatuvan tietyissä tilanteissa. ComputerBase koosti artikkelin aiheesta useamman eri keskustelupalstan ketjujen pohjalta, minkä jälkeen aihe on noussut polttavaksi puheenaiheeksi niin mediassa kuin muillakin keskustelupalstoilla. VideoCardzin koostaman aikajanan mukaan Colorful olisi kuitenkin varoittanut joitain medioita asiasta jo selvästi aiemmin, 15. syyskuuta, sekä kutsunut sen myötä arvostelukappaleensa takaisin.

Käytännössä ongelmasta on kyse siitä, että osa GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimista saattaa kaatua 2050 MHz:n kellotaajuudella, joka on saavutettavissa hyvillä korttiyksilöillä jo tehdasasetuksilla. io-techin testaamista näytönohjaimista yksikään ei yltänyt kyseisille taajuuksille vakiona.

Tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kaatumisiin. Muun muassa Igor’s Labin Igor Wallosekin analyysin mukaan piirilevyn takapuolella grafiikkapiirin kohdalla olevat kondensaattorit olisivat kuitenkin ratkaisevassa tai vähintään merkittävässä roolissa kaatumisten osalta. Tälle on saatu myös tukea useamman valmistajan taholta.

RTX 30 -sarjan näytönohjaimissa grafiikkapiirin takana käytetään SP-CAP- ja/tai MLCC-kondensaattoreita, joiden tehtävä on ruokkia grafiikkapiirin välitön tehontarve kulutuspiikeissä. Paikkoja kondensaattoreille on kuusi ja kuhunkin paikkaan menee joko yksi SP-CAP- tai kymmenen MLCC-kondensaattoria. EVGA kuitenkin kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei kuuden SP-CAPin konfiguraatio ollut täysin vakaa. Yhtiöltä ei lähtenyt myyntiin yhtään tällaista näytönohjainta, mutta osa näytönohjainten arvostelijoista sai esituotantomallin, jotka yhtiö tulee vaihtamaan tuotantoversioihin.

Todennäköisimmin kaatumisesta kärsivätkin kuudella SP-CAP-kondensaattorilla varustetut mallit, joita tiedetään olevan ainakin Zotacin Trinity- sekä Gigabyten Gaming-sarjan näytönohjaimet. Suurin osa näytönohjaimista käyttää sen sijasta joko viittä SP-CAPia ja yhtä kymmenen MLCC-kondensaattorin rypästä tai NVIDIAn Founders Edition -mallien tapaan neljää SP-CAPia ja kahta MLCC-rypästä. Asus on vienyt omat mallinsa äärimmäisyyksiin käyttämällä kuutta MLCC-rypästä ilman ainuttakaan SP-CAP-kondensaattoria. Eri malleissa käytettyjen kondensaattoreiden arvot voivat vaihdella.

Zotac on myös tiedostanut jo ongelman, mutta tällä hetkellä ei ole vielä täyttä varmuutta, miten yhtiö tulee näytönohjaimen jo ostaneiden kanssa toimimaan. Yhtiö kehottaa Facebook-viestissä GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimen jo ostaneita olemaan yhtiöön yhteydessä erillisen kaavakkeen kautta, jonka jälkeen yhtiö tulee olemaan yhteydessä korttien omistajiin henkilökohtaisesti. Gigabyte, jonka Gaming-malleille on listattu niin ikään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio, ei ole tiettävästi vielä kommentoinut asiaa. Lisäksi MSI:n tiedetään siirtyneen Gaming X Trio -malleissaan alun perin käytetystä viidestä SP-CAPista ja yhdestä MLCC-ryppäästä neljän SP-CAPin ja kahden MLCC-ryppään konfiguraatioon.

io-tech tulee seuraamaan tilanteen kehittymistä ja jatkaa tutkimuksia asian tiimoilta myös omalla tahollaan.

Tuleva Nokia 7.3 -älypuhelin OnLeaksin renderöintivuodossa

28.9.2020 - 14:51 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

Vuotokuvat eivät paljasta suurempia yllätyksiä.

OnLeaks on julkaissut yhdessä IPEEWorld-sivuston kanssa joukon CAD-piirustuksiin pohjautuvia renderöintejä toistaiseksi julkaisemattomasta Nokia 7.3 -älypuhelimesta. HMD Globalin odotettiin julkaisevan 7.3:n viime viikolla järjestetyssä tilaisuudessa, mutta päivänvalon näkivätkin vain edulliset Nokia 2.4 ja 3.4. Huhuttujen Nokia 6.3 ja 7.3 -mallien julkaisut tapahtuvat siis oletettavasti myöhemmin syksyllä.

OnLeaksin renderöinnit paljastavat kamerareiällisellä 6,5-tuumaisella Full HD+ -näytöllä varustetun laitteen, jonka ulkomittojen kerrotaan kasvaneen edeltäjämalli 7.2:een verrattuna noin viidellä millillä pystysuunnassa ja millillä leveyssuunnassa. Kehys näyttää kuvissa metallilta ja takakuoren kerrotaan olevan lasin sijaan muovia. Laitteen yläpäädyssä voi havaita 3,5 mm kuulokeliitännän.

Puhelimen takakuoressa Zeiss-neloiskamera (48 MP pääkameralla) sijaitsee HMD:n viimeaikaisille malleille tyypillisessä pyöreässä kehyksessä. Sormenjälkitunnistin on sijoitettu takakuoreen kameran alapuolelle. Viimeisimpien epävirallisten tietojen perusteella 7.3:n odotetaan käyttävän Snapdragon 690 5G -piiriä sekä 90 hertsin näytön virkistystaajuutta ja sisältävän 18 watin pikalatausta tukevan 4000 mAh akun.

Tämänhetkisen tietojen mukaan Nokia 7.3 julkaistaisiin vuoden viimeisen neljänneksen aikana ja hinta tulisi asettumaan noin 400 euron tuntumaan.

Lähde: IPEEWorld, OnLeaks

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

io-tech testasi Xiaomin keskihintaisen 5G-puhelimen – Mi 10 Lite 5G:n

Xiaomi lanseerasi Suomessa huhtikuun lopussa 349 euron suositushinnalla varustetun Mi 10 Lite 5G -älypuhelimen, joka toi mukanaan tuen 5G-verkoille kiinalaisvalmistajan alempaan keskihintaluokkaan. Puhelimen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,57-tuumainen AMOLED-näyttö Full HD+ -resoluutiolla, Qualcommin Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri, 6 gigatavua RAM-muistia ja versiosta riippuen 64 tai 128 gigatavua tallennustilaa. Mi 10 Lite 5G:n neloistakakamera muodostuu 48 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta ja 2 megapikselin makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta.

Artikkelissa perehdymme puhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (39/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 25. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Galaxin uusi GeForce RTX 3090 Gamer hakee inspiraatiota Legoista

Galaxin uuden GeForcen coolerin kuoret on varustettu Lego-yhteensopivilla nyppylöillä, mikä tuo hauskoja mahdollisuuksia teemakokoonpanoihin.

NVIDIAn uudet GeForce RTX 3090 -näytönohjaimet saapuivat myyntiin eilen. Testasimme io-techissä tuoreeltaan Asuksen, Gigabyten ja MSI:n uutuusmallit ja tulemme testaamaan myös NVIDIAn Founders Editionin heti, kun se saapuu testilaboratorioomme.

Uudet näytönohjaimet noudattelevat pääosin tuttuja jäähydytysratkaisuja, mutta joukkoon mahtuu myös yksi mielenkiintoinen poikkeus. Galaxin GeForce RTX 3090 Gamer on varustettu monille Legoista tutun näköisin pienin pyörein nyppylöin. Yhteneväisyydet eivät jää vain ulkonäköön, vaan ne ovat myös oikeaa kokoa Lego-palikoille.

Expreviewissä julkaistun artikkelin mukaan Galaxin uudessa näytönohjaimessa on Legoille sopivia nyppylöitä sekä coolerin kuorten kyljessä että päällä. Coolerin päällä olevat nyppylät on suojattu läpikuultavin ja irrotettavin laatoin ja kyljessä olevat nyppylät ovat heti käyttövalmiina paljaaltaan. Lisäksi kortin takapuolen suojalevyn takapääty on rei’itetty, mikä mahdollistaisi teoriassa Lego-palikoiden kiinnittämisen myös siihen, mutta alue lienee syytä jättää vapaaksi läpi puhaltavalle tuulettimelle. Tiettävästi kyse ei ole kuitenkaan virallisesta yhteistyöstä, sillä nyppylöistä puuttuu Lego-logot.

Lähde: Expreview

OnePlus 8T:n 120 hertsin näyttö vahvistettu ja mahdollinen hinta vuodettu

OnePlus 8T:n näytön luvataan tarjoavan nopean virkistystaajuuden tueksi erittäin tarkat värit, minkä lisäksi vuodot odottavat suositushinnan asettuvan edeltäjäänsä edullisempaan 599 euroon.

OnePlussan toimitusjohtaja Pete Lau on vahvistanut Techradarille antamassaan haastattelussa tulevaan 8T-älypuhelimeen 120 hertsin näytön, jonka halkaisija on edeltäjämallista tuttu 6,55 tuumaa. Näytön nopeuden lisäksi Lau mainosti puhelimen suunnittelussa keskitytyn erityisesti näytön tarkkuuteen ja kirkkauteen.

Omalla Weibo-tilillään Lau onkin jälkikäteen kertonut tulevan 8T:n paneelin olevan JNCD-arvoltaan (Just Noticeable Color Difference) vain 0,3 OnePlus 8 Pron yltäessä vain 0,4-arvoon. JNCD on nimensä mukaisesti väritarkkuuden mittaamiseen käytetty yksikkö hieman samaan tapaan kuin delta E -arvot. JNCD-asteikolla yhden alapuolella yltäviä näyttöjä pidetään väritarkkuudeltaan todella hyvinä, joten Laun paljastama 0,3 viittaisi OnePlus 8T:n näytön yltävän todella hyviin väritarkkuuksiin.

Lisäksi Lau paljasti Weibo-tilillään 8T:n näytön automaattikirkkauden säätöpisteiden määrän kasvavan 4096:sta 8192:een, minkä lisäksi puhelimeen on lisätty poikkeuksellisesti toinenkin ympäristön kirkkautta tarkkaileva sensori puhelimen takapuolelle perinteisen näytönpuoleisen sensorin kaveriksi.

OnePlus on mainostanut myös latausnopeuksien olevan tulevassa puhelimessa erittäin nopeita, minkä lisäksi valmistaja on julkaissut kuvia, jotka paljastavat puhelimen akun muodostuvan kahdesta erillisestä yksiköstä. Tämä voi viitata siihen, että Oppo Find X2:sta tuttu 65 watin pikalataus voisi löytyä myös tulevasta OnePlus 8T:stä.

Digital Chat Station -nimellä tunnettu vuotaja julkaisi lähes samanaikaisesti Laun paljastusten kanssa muut OnePlus 8T:n tiedot. Vuoto itsessään ei sisällä juurikaan uusia tietoja aiempiin vuotoihin verrattuna, mutta sitä voidaan pitää lisävahvistuksena järjestelmäpiiriä koskeneille huhuille – OnePlus 8T tulee vuotojen mukaan todellakin sisältämään Snapdragon 865 -piirin tuoreemman 865 Plussan sijaan. Lisäksi vuodossa mukana olleiden hintatietojen mukaan 8 gigatavun RAM-muistilla ja 128 gigatavun tallennustilan varustetun perusmallin suositushinta olisi 599 euroa, eli kyseessä olisi suositushinnaltaan OnePlus 8:a edullisempi puhelin.

OnePlus on jo vahvistanut julkaisevansa OnePlus 8T:n 14. lokakuuta.

Lähde: GSMArena (1), (2)