Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (36/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 4. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

NVIDIA vastasi useisiin uusia GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia koskeviin kysymyksiin

NVIDIAn kyselytunnilla saatiin muun muassa selitys kaksinkertaistuneelle CUDA-ydinten määrälle sekä HDMI 2.1 -liitännän ominaisuuksille.

NVIDIA julkaisi edellispäivänä uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Itse keynote-tilaisuudessa näytönohjaimet ja niiden ominaisuudet esiteltiin lähinnä pintapuolisesti ja nyt yhtiö on vastannut joihinkin kysymyksiin uusista näytönohjaimista Redditissä.

NV_Tim -nimimerkillä Redditissä liikkuva NVIDIAn edustaja on koostanut yhteen postaukseen yhtiön muiden edustajien tiivistetyt vastaukset monien kysymiin kysymyksiin uusista GeForce-näytönohjaimista. Vastaukset antavat uutta tietoa myös arkkitehtuurin sisäisitä piirteistä, mutta paljon pureksittavaa on jäämässä myöhemmin julkaistavaan whitepaper-julkaisuun sekä näytönohjainten arvosteluihin.

NVIDIAn rajusti kasvanut CUDA-ydinten määrä nostatti useita kulmakarvoja ja Tony Tamasi avasi Ampere-arkkitehtuurissa tehtyjä muutoksia, mitkä johtivat uusiin lukuihin. Turing-arkkitehtuurissa NVIDIAn SM-yksiköt rakentuvat yhteensä neljästä elementistä, joista kussakin on kaksi datapolkua: yksi FP32-CUDA-ytimille ja toinen INT32-ytimille. Amperessa on edelleen samat kaksi datapolkua, mutta nyt toinen poluista voi laskea pelkkien INT32-laskujen sijasta joko INT32- tai FP32-laskuja. Turingin SM-yksikön elementit kykenivät siis yhdessä kellojaksossa 16 FP32- ja 16 INT32-laskuun, kun Amperen kykenevät joko 32 FP32-laskuun tai 16 FP32- ja 16 INT32-laskuun. NVIDIA laskee CUDA-ytimiksi vain FP32:een kykenevät yksiköt, minkä myötä niiden määrä siruissa on nyt kaksinkertaistunut. Tulemme pureutumaan aiheeseen tarkemmin Ampere-arkkitehtuuria käsittelevässä artikkelissamme myöhemmin.

Moni on ihmetellyt myös RTX 3080:n ”vain” 10 gigatavun muistia, etenkin kun RTX 3090 -mallissa sitä on peräti 24 Gt. NVIDIAn näkemyksen mukaan 10 Gt on riittävä nykyisille ja tuleville peleille 4K-resoluutiolle asti. Yhtiön mukaan useimmat pelit käyttäisivät todellisuudessa vain 4 – 6 Gt muistia kyseisellä resoluutiolla. Myös muistin hinnalla on ollut luonnollisesti merkitystä, eikä näytönohjainta olisi voitu julkaista samaan hintaan suuremmalla muistimäärällä.

NVIDIA varmisti lisäksi, että heidän käyttämänsä HDMI 2.1 -linkki tukee täyttä 48 Gbps:n nopeutta sekä Display Stream Compression -teknologiaa. Ne riittävät parhaimmillaan 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella ja 12-bittisillä HDR-väreillä ilman kroman alinäytteistystä. Videonpakkauksesta Amperessa huolehtii sama 7. sukupolven NVENC-versio, kuin Turingeissa, mutta purkupuolesta on vastuussa uusi 5. sukupolven NVDEC, mihin on lisätty tuki AV1-purulle.

Väylänopeuksiin liittyvä ihmetyksen aihe on PCI Expressin nopeus, tai pikemminkin rajoittaako PCI Express 3.0 uusia näytönohjaimia. NVIDIAn edustajan mukaan suorituskykyero PCIe 3.0:n ja 4.0:n välillä on useimmiten vain muutamia prosentteja ja käytettävän prosessorin suorituskyvyn merkitsevän enemmän, kuin näytönohjaimen väylän nopeuden.

NVIDIAn eksoottinen jäähdytysratkaisu RTX 3080- ja RTX 3090 -malleissa on myös herättänyt paljon keskustelua ja kysymyksiä. NVIDIAn mukaan jäähdytys tulee toimimaan normaalisti kotelossa kuin kotelossa riippumatta näytönohjaimen varsinaisesta asennosta, kunhan kotelosta löytyy tuuletin syöttämään näytönohjaimelle viileää ilmaa ja toinen puhaltamaan kuumaa ilmaa ulos kotelosta, kun näytönohjaimen taaempi tuuletin on ensin imenyt sen jäähdytysrivaston läpi. RTX 3090:n ”The Silencer” -coolerin kerrotaan olevan hiljaisempi kuin Titan RTX:n tai RTX 2080 Superin Founders Edition -versiot, mutta yhtiö ei lähtenyt vertaamaan sitä näytönohjainvalmistajien omiin jäähdytysratkaisuihin.

RTX IO:n osalta yhtiö varmisti, että teknologia tulee olemaan tuettu vain Windows 10 -käyttöjärjestelmällä ja vaativan NVMe-teknologiaan perustuvan SSD-aseman. Syykin tälle on selvä, sillä RTX IO:n hyödyntämiseen vaadittu DirectStorage-rajapinta on tulossa vain Windows 10 -käyttöjärjestelmille. Lisäksi pelinkehittäjien pitää tukea DirectStorage-rajapintaa erikseen, eikä se ole automaattisesti tuettu kaikissa uusissa peleissä.

NVIDIA Broadcast -sovellus poikkeaa merkittävästi siitä kuvasta, mikä siitä annettiin keynote-lähetyksessä. Sen sijasta, että kyse olisi kilpailijasta esimerkiksi OBS:n streamaussovellukselle, kyse on lisätyökalusta Streamlabsin ja muiden vastaavien tueksi. NVIDIA Broadcastia käytetään välikerroksena, johon voidaan liittää esimerkiksi webbikameran ja mikrofonin sisääntulot erilaisten tekoälypohjaisten efektien, kuten virtuaalisen greenscreenin, käyttöön. Sen jälkeen sovellus luo virtuaalilaitteet, mitä voidaan käyttää lähteenä esimerkiksi Streamlabsissa tai muussa vastaavassa sovelluksessa.

Lähde: Reddit

Arm julkaisi Cortex-R82:n, ensimmäisen 64-bittisen reaaliaikaprosessorin

Reaaliaikaprosessoreita käytetään muun muassa SSD-asemien ja kiintolevyjen ohjainpiirin ytiminä.

Arm tunnetaan luonnollisesti parhaiten Arm-prosessoreistaan, mutta yleensä huomio on kiinnittynyt lähinnä Cortex-A-sarjaan. Cortex-R-sarja on elänyt kuitenkin aina sen rinnalla ja useimpien kokoonpanoissa käyttäjän siitä edes tietämättä.

Cortex-R-sarjan prosessorit ovat ns. reaaliaikaprosessoreita, joita käytetään muun muassa SSD-asemien ja kiintolevyjen ohjainpiireissä. Armin arvion mukaan peräti 85 % kaikista tallennusratkaisujen ohjainpiireistä nykypäivänä perustuisi heidän ytimiinsä. Nyt julkaistu Cortex-R82 on yhtiön ensimmäinen 64-bittinen Cortex-R-prosessori ja samalla ensimmäinen 64-bittiseen ARMv8-käskykantaan perustuva prosessori. Sitä käyttävien tuotteiden lopullinen konfiguraatio on kiinni piirivalmistajasta, mutta Arm on suunnitellut R82:n tukemaan enimmillään kahdeksaa rinnakkaista ydintä.

Yhtiön lehdistötiedotteen mukaan Cortex-R82 on parhaimmillaan kaksi kertaa niin nopea, kuin Cortex-R8 ja 64-bittisen arkkitehtuurinsa avulla se tukee parhaimmillaan jopa teratavun muistiavaruutta. Uuteen pakettiin kuuluu valinnaisina lisäosina Arm Neon -tuki sekä muistinhallintayksikkö (MMU, Memory Management Unit), mikä mahdollistaa prosessoreiden käytön reaaliaikaisten käyttöjärjestelmien lisäksi myös perinteisemmillä Linux-käyttöjärjestelmillä. Idea raskaampien käyttöjärjestelmien takana on mahdollistaa tiettyjen sovellusten ajo suoraan esimerkiksi SSD-asemalla, mikä voi paitsi nopeuttaa tehtävää, vapauttaa resursseja muualta.

Lähde: Arm

Intel uudistaa brändiään uusilla logoilla

Intelin uusi logo perustuu yhtiön alkuperäiseen ”Dropped e” -logoon, mutta e on nyt nostettu samalle tasalle muiden kirjainten kanssa.

Intel julkaisi tänään uudet Tiger Lake -arkkitehtuuriin perustuvat 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella. Samassa yhteydessä yhtiö uudisti myös imagoaan uusilla logoilla ja brändäyksillä.

Intelin uusi logo on yhdistelmä vanhaa ja uutta. Se käyttää samaa fonttia, kuin yhtiön alkuperäinen ”Dropped e” -logo, mutta e-kirjain on nostettu samalle tasalle muiden kanssa. Lisäksi i:n piste on värjätty siniseksi tai vaaleansiniseksi, kun muun tekstin fontti on sininen, vaalean sininen, musta tai valkoinen taustasta riippuen. Yhtiö vaihtoi logoaan viimeksi vuonna 2006, jolloin se otti käyttöön modernisoidun fontin ja Intel Inside -logosta inspiraatiota hakeneet kaaret logon ympärille.

Core-prosessoreiden uusi logo rakentuu sinisestä neliöstä, jonka sisäosa on jaettu kahdella pienemmällä neliöllä osiin. ”Core” on kirjoitettu tyylitelty isoin kirjaimin, pois lukien Intelin logosta tuttu pikku-e, logon keskelle ja pienempi ”intel”-logo on asetettu valkoisena vasempaan ylänurkkaan. Prosessorin perheen merkitsevä iX-merkintä löytyy taas oikean alakulman pikkuneliöstä.

Iris Xe -logo on vastaavasti neliö, mutta värimaailma on hyvin poikkeava. Intel-logo löytyy normaalissa värityksessään vasemmasta yläkulmasta ja sen alla on tyylitelty iRIS xe -teksti. Alareunasta löytyy lisämaininta Graphics ja reunukset on värjätty kattamaan koko väriskaala punaisesta siniseen, poislukien oikean alanurkan tumman sininen kuutio.

Intel Evo on suorakaiteeksi venytetty kokonaisuus. Siihen on upotettu Core-logosta tuttu laatikkoasettelu sekä muihin logoihin nähden ylimääräinen kaistale yläreunassa. Logo on musta ja tummanharmaa ja varustettu valkoisella intel-logolla, suurella vaaleansinisellä evo-logolla ja sen alla pienemmällä präntillä olevalla ”powered by Core” -merkinnällä. Prosessorin perhe on merkitty vaaleansiniseen alanurkan neliöön. Evo-brändäys on tulossa käyttöön toisen sukupolven Project Athena -kannettavissa.

Lähde: Intel

Intel julkaisi uudet 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella (Tiger Lake)

Tiger Lake -arkkitehtuurin prosessoreissa on uuden sukupolven Willow Cove -prosessoriytimet ja Xe-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.

Intel on julkaissut tänään odotetusti Tiger Lake -koodinimelliset uudet 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella kannettaviin tietokoneisiin. Uudet prosessorit valmistetaan Intelin 10 nanometrin SuperFin-valmistusprosessilla.

Tiger Lake -koodinimelliset uudet prosessorit rakentuvat uusien Willow Cove -ydinten ja Xe-arkkitehtuurin integroidun grafiikkaohjaimen ympärille. Prosessoreissa on enintään neljä ydintä Hyper-threading-SMT-tuen kera ja GT2-tason Iris Xe -grafiikkaohjain 96 Execution Unit -yksiköllä. Lisäksi ne on varustettu Intel Gaussian and Neural Accelerator 2.0 -kiihdyttimellä (Intel GNA) nopeuttamaan tekoälytehtäviä.

Tiger Laken prosessoriytimet toimivat huippumalli Core i7-1185G7:ssä 3,0 GHz:n perus- ja 4,8 GHz:n Turbo-kellotaajuuksilla. Kaikkien ydinten samanaikainen Turbo-kellotaajuus on maksimissaan 4,3 GHz. Iris Xe -grafiikkaohjain toimii nopeimmillaan 1,35 GHz:n kellotaajuudella. Prosessoriydinten tukena on 12 Mt L3 -välimuistia ja prosessoreiden konfiguroitava TDP-arvo on 12 – 28 wattia. Löydät kaikkien mallien tarkemmat tiedot alla olevasta taulukosta.

Yhtiön testien mukaan prosessori olisi parhaimmillaan sisällöntuotannossa, jossa se tarjoaa Intelin testien mukaan jopa 2,7-kertaa parempaa suorituskykyä, kuin kilpailevat prosessorit. Prosessorin luvataan olevan myös parhaimmillaan kaksi kertaa nopeampi kuin kilpailijat, kun kannettavalla striimataan peliä nettiin.

Intelin kumppaneilta on luvassa markkinoille yhteensä yli 150 erilaista Tiger Lake -kannettavaa. Niitä odotetaan saataville sekä Windows- että Chromebook-kannettavissa. Prosessorit tullaan näkemään kannettavissa sekä perinteisellä Core-brändäyksellä, että uudella Evo powered by Core -brändäyksellä. Evo-brändäys on käytössä toisen sukupolven Project Athena -kannettavissa.

Lähde: Intel

Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien RTX 30 -tarjontaan: EVGA ja MSI

EVGA esitteli yhteensä 11 erilaista RTX 30 -sarjan mallia, kun MSI:n valikoimista löytyy heti peräti 14 erilaista uutta GeForcea.

NVIDIA julkaisi eilen odotetut Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Myös AIB-valmistajat ovat nyt julkaisseet omia mallistojaan ja ne ovat tulossa myyntiin samaan aikaan NVIDIAn omien Founders Edition -mallien kanssa. Esittelemme tässä uutisartikkelissa pikaisesti EVGA:n ja MSI:n uutuusmallit.

EVGA

EVGA esitteli kerralla koko GeForce RTX 3070-, RTX 3080- ja RTX 3090 -mallistonsa. Kaikki kolme tulevat saataville edullisimpana XC3-mallina ja FTW3-mallina, joiden lisäksi RTX 3080- ja RTX 3090 -malleista tulee saataville hybridijäähdytetty Hybrid-malli sekä nestejäähdytettynä Hydro Copper -malli. RTX 3090:stä on lisäksi luvassa erillinen hybridijäähdytetty Kingpin-malli.

Yhtiö nostaa esille sen uuden ICX3 Interactive Cooling -coolerin, jota käytetään yhtiön FTW3-malleissa. ICX3:n sydämenä on sekä grafiikkapiirin että piirilevyn etupuolen muistit alleen peittävä kupariblokki, johon on kiinnitetty yhteensä seitsemän lämpöputkea. Kortin etupuolelle lämpöputkien päälle tulee koko kortin mittainen jäähdytysrivasto ja sen päälle kolme asymmetrisesti sijoitettua HDB 2.0 0dB -tuuletinta. Etupuolen kruunaa RGB-valaistu sivupalkki ja tuuletinten tapaan asymmetriset kuoret.

FTW3-mallin piirilevy ei pääty ennen kortin päätyä, mutta myös siitä löytyy läpileikkauksia, jotta yksi tuulettimista voi puhaltaa osan ilmasta läpi näytönohjaimen. Piirilevyn takapuolelta löytyy suojalevy, johon on upotettu erittäin ohuita lämpöputkia levittämään lämpö tehokkaasti koko suojalevyn alueelle.

MSI

MSI ei ole kursaillut malliston koossa ja julkisti kerralla yhteensä kuusi Gaming-sarjan mallia ja peräti kahdeksan Ventus-mallia. Varsinaisesti erilaisia malleja on kuitenkin vain puolet, sillä toinen puolisko on ylikellotettuja versioita edellisistä.

Gaming-sarja kattaa GeForce RTX 3070:n, RTX 3080:n ja RTX 3090:n ja kaikista kolmesta tulee saataville Gaming Trio -perusversiot ja tehdaskellotetut Gaming X Trio -mallit. Gaming-sarjan uudistuneessa Tri Frozr 2 -coolerissa hyödynnetään kolmea Torx 4.0 -tuuletinta, uusia koneistettuja Core Pipe -lämpöputkia sekä Fin + Airflow Control -rakenteita itse jäähdytysrivastossa.

Ventus -sarjaan kuuluvat niin ikään kaikki kolme uutta RTX 30 -sarjan näytönohjainta. Kaikista kolmesta tulee saataville Ventux 3X -mallit ja niiden ylikellotusversiot, joiden lisäksi RTX 3070:stä tulee saataville Ventus 2X perus- ja ylikellotusversioina. Ventus-sarjan coolerissa käytetään kahta tai kolmea vanhempaa Torx 3.0 -tuuletinta sekä Gaming-sarjasta tuttuja uusia Core Pipe -lämpöputkia.

Lähteet: EVGA, MSI

Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 30 -tarjontaan: Asus ja Gigabyte

Sekä Asus että Gigabyte ovat uusineet coolereitaan uuden näytönohjainsukupolven myötä ja molemmat hyödyntävät piirilevyä pidempiä jäähdytysrivastoja, jotta osa ilmavirrasta pääsee suoraan läpi näytönohjaimesta.

NVIDIA julkaisi eilen odotetut Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Myös AIB-valmistajat ovat nyt julkaisseet omia mallistojaan ja ne ovat tulossa myyntiin samaan aikaan NVIDIAn omien Founders Edition -mallien kanssa. Esittelemme tässä uutisartikkelissa pikaisesti Asuksen ja Gigabyten uutuusmallit.

Asus

Asus on suunnitellut uuden näytönohjainsarjan kunniaksi jo pitkään käytössä olleen ROG Strix -coolerin uudelleen. Yhtiön mukaan uusi kolmituulettiminen cooleri tarjoaa entistä cooleria enemmän ilmavirtaa sekä laajemman jäähdytysrivaston pinta-alan. Pinta-alaa on kasvatettu tekemällä näytönohjaimesta 2,9 korttipaikan korkuinen, kun aiempi cooleri vaati 2,7 korttipaikkaa.

Ilmavirtaa on kasvatettu tuulettimiin kohdistuneilla muutoksilla. Uudessa coolerissa ulommaisimmat tuulettimet ovat 11-lapaisia ja pyörivät vastapäivään, kun keskimmäisessä ja myötäpäivään pyörivässä tuulettimessa on 13 lapaa. Asus on myös lyhentänyt piirilevyä NVIDIAn tapaan ja viimeinen kolmesta tuulettimesta puhaltaa ilmaa osittain näytönohjaimen läpi. RGB-valaistus on toteutettu koko näytönohjaimen esiin jäävän sivun kattavalla RGB-nauhalla. LEDit valaisevat samalla tuuletinten yhden reunan coolerin kuorien sisäpuolelta. Piirilevyllä on enimmillään kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä ja Asus kertoo ottavansa niistä kaiken irti tarjoten maksimissaan 400 watin kulutuksen.

Myös TUF Gamingin puolella on uusittu cooleriratkaisua ainakin RTX 3080- ja RTX 3090 -mallien osalta. Uusi TUF Gaming -cooleri on varustettu mustalla metallikuorella ja teollisuus-estetiikkaa hakevalla muotoilulla. Coolerilla on korkeutta 2,7 korttipaikkaa ja siinä on kolme tuuletinta, joista keskimmäinen pyörii myötä- ja reunimmaiset vastapäivään.

Asuksella on varastossaan luonnollisesti myös muita malleja, kuten Dual GeForce RTX 3070, joka on varustettu vähän yli kahden korttipaikan korkuisella 2-tuulettimisella coolerilla. Yhtiö ei kuitenkaan kertonut vielä näistä tai esiteltyjen ROG Strix- ja TUF Gaming -mallien teknisistä yksityiskohdista kuten kellotaajuuksista. Asus on myös lisännyt jokaiseen malliinsa toisen HDMI-liittimen, kun Founders Edition -malleissa niitä on vain yksi.

Gigabyte

Gigabyte on esitellyt puolestaan uudet RTX 3080- ja RTX 3090 -mallit sekä perus- että Aorus-sarjoihin. Aorus-puolella on jalostanut tuulettimet limittäin asettavaa Max-Covered Fan -teknologiaansa ja uudessa ratkaisussa lähimpänä näytönohjaimen I/O-liittimiä oleva tuuletin pysyy 100 millimetrisenä, kun keskimmäinen ja perimmäinen tuuletinten koko on kasvatettu 115 millimetriin. Reunimmaiset tuulettimista pyörivät vastapäivään ja keskimmäinen myötäpäivään pyörteidden minimoimiseksi. Yhtiön Wind Claw -lavat on suunnitteltu parantamaan etenkin ilmavirtaa tuuletinten reunoilla ja perimmäinen tuulettimista pääsee puhaltamaan ilmaa näytönohjaimen läpi, sillä rivastoa on jatkettu selvästi itse piirilevyä pidemmälle.

Perusmallisto jakautuu Gaming- ja Eagle-malleihin, joista kummassakin on käytössä Windforce 3X -cooleri, josta löytyy kaksi vastapäivään pyörivää 90 mm:n tuuletinta ja yksi myötäpäivään pyörivä 80 mm:n tuuletin. Tuulettimissa käytetään grafeenipohjaista voitelua, minkä kerrotaan parantavan tuulettimien elinikää peräti 2,1-kertaiseksi normaaleihin voiteluaineisiin verrattuna. Coolerin perä tulee yli itse piirilevyn mitan ja se antaa perimmäiselle tuulettimelle mahdollisuuden puhaltaa ilmaa suoraan näytönohjaimen läpi.

Gigabyten esiteltyyn mallistoon lukeutuu neljä tuotesarjaa, joista kustakin on sekä GeForce RTX 3080- että RTX 3090 -versiot: Aorus Master, Aorus Extreme, Gaming ja Eagle. Asuksen mallien tapaan myös Gigabyten mallistosta löytyy Founders Editioneiden kolmen DP- ja yhden HDMI-liittimen sijasta kolme DP- ja kaksi HDMI-liitintä.

Lähteet: Asus, Gigabyte

Samsungilta uusia mobiililaitteita – Galaxy A42 5G -puhelin, Tab A7 -tabletti ja Fit2-älykello

Tänään julkaistut mobiililaitteet keskittyvät malliston edullisempaan päähän.

Samsung esitteli tänään virtuaalisessa Life Unstoppable -tapahtumassaan joukon edullisemman pään mobiililaitteitaan. Päivänvalon näkivät Galaxy A42 5G -älypuhelin, Galaxy Tab A7 -taulutietokone sekä Galaxy Fit2 -älyranneke.

Galaxy A42 5G on tähän mennessä edullisin Samsungin julkaisema 5G-älypuhelin. Samalla yritys sekoittaa vuosittaista julkaisusykliään, sillä A41-malli esiteltiin alle puoli vuotta sitten tämän vuoden huhtikuussa. Samsung paljasti toistaiseksi hyvin vähän laitteen teknisiä tietoja ja mm. järjestelmäpiiri, muistimäärät, kameraspeksit ja akun koko ovat toistaiseksi hämärän peitossa. Tiedossa on, että näyttö on 6,6-tuumainen Super AMOLED -paneeli ja että laitteen takapuolella on neljä kameraa. 5G-yhteyksiä tukeva järjestelmäpiiri saattaa olla esimerkiksi Snapdragon 690 tai sitten joku toistaiseksi julkaisematon malli.

Päivitys 9. lokakuuta 2020: Samsung on julkistanut vihdoin laitteen tarkemmat speksit. Näyttö tukee HD+-tarkkuutta ja järjestelmäpiiri on ydinasettelun perusteella ilmeisesti Snapdragon 750G. RAM-muistia on variantista riippuen 4, 6 tai 8 Gt ja tallennustilaa aina 128 Gt. Neloistakakamera koostuu 48 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta sekä 5 megapikselin makro- ja syvyystietokameroista. Akun kapasiteetti on 5000 mAh ja se tukee 15 watin pikalatausta.

Uusi Galaxy Tab A7 -taulutietokone on nimestään huolimatta varustettu 10,4-tuumaisella TFT LCD -näytöllä, jonka tarkkuus on 2000×1200 pikseliä. Sisällä on nimeltä mainitsematon kahdeksanydinsuoritin (3 x  2 GHz, 5 x 1,8 GHz), kolme gigatavua RAM-muistia, 32 tai 64 Gt tallennustilaa, muistikorttipaikka sekä kalliimmista malleista tutut neljä kaiutinta. Takakameran tarkkuus on kahdeksan megapikseliä, edessä viisi. Sisäinen 7040 mAh akku latautuu USB Type-C -liitännän kautta.

Kolmantena uutuutena Samsung esitteli Galaxy Fit2 -älyrannekkeen, joka on suunnattu edulliseen hintapisteeseen. Kapearakenteisessa IP68-suojatussa laitteessa on 1,1-tuumainen AMOLED-näyttö, sykemittaus sekä 159 mAh akku, jossa yhden latauksen pitäisi riittää jopa kolmeksi viikoksi.

Galaxy A42 5G tulee myyntiin marraskuussa, ja sen suositushinta on 399 euroa. Hinta on vain teoriatasolla Samsungin malliston edullisin, sillä myös A51 5G -mallia saa nykyään jo 399 euron hintaan ja hinta saattaa tippua vielä lisää loppuvuotta kohti mentäessä. Galaxy Tab A7:n ja Fit2:n hinnoista ja saatavuudesta ei ole vielä tarkempaa tietoa. Samsung esitteli myös 99 euron hintaisen Wireless Charging Trio -latausalustan, jolla voi ladata kolmea Qi-yhteensopivaa laitetta samanaikaisesti.

Lähde: lehdistötiedote, Samsung

Asus julkaisi 32-tuumaisen IPS-pelinäytön kehittyneillä ominaisuuksilla ja 79 gramman pelihiiren

Asuksen uusi ROG Swift PG329Q on maailman ensimmäinen NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioitu näyttö, joka tukee variable overdrive -teknologiaa

Asus julkaisi tänään Meta Buffs -videostreamissaan uuden ROG Swift PG329Q -nimeä kantavan 32-tuumaisen IPS-näytön 1440p-resoluutiolla ja 175 hertsin virkistystaajuudella ja kevyen 79 gramman painoisen pelihiiren – ROG Keris Wireless.

Asus ROG Swift PG 329Q on nimensä mukaisesti 32-tuumainen. Sen IPS-paneeli tarjoaa 1440p-resoluution ja 175 hertsin virkistystaajuuden ja valmistajan mukaan vain 1 millisekunnin vasteajan (Gray-to-Gray). Näyttö on varustettu DisplayHDR 600 -sertifioinnilla, joka takaa samalla myös 600 nitin maksimikirkkauden. Uutuus on tehdaskalibroitu ja se kattaa 98 prosenttia DCI-P3-väriavaruudesta ja 160 prosenttia sRGB-väriavaruudesta. Näyttö tukee Asuksen ELMB-sync-teknologiaa (Extreme Low Motion Blur), joka mahdollistaa näytön liiketerävyyden parantamisen ELMB-teknologialla yhdessä Adaptive-syncin kera. ROG Swift PG 329Q:lla on myös NVIDIAn G-Sync compatible -leima.

Erikoisuutena Asuksen uutuusnäyttö tukee ennen vain G-Sync-näytöissä nähtyä variable overdrivea, joka tarkoittaa käytännössä overdrive tilaa, joka on käytettävissä myös Adaptive-syncin kanssa. Overdrive on näytön ghostingia, eli haamukuvaa vähentävä teknologia, joka parantaa pikseleiden vasteaikaa nostamalla näytön voltteja ja siten nopeuttaen pikseleitä. Tämän seurauksena overdrive toimii normaalisti G-Sync-näyttöjen ulkopuolella ainoastaan kiinteällä virkistystaajuudella, mutta Asuksen uuden variable overdrive -teknologian myötä tuki on saatu myös Adaptive-sync-näytöille.

Asus lupaa variable overdriven olevan tulossa myös muihin ROG-sarjan näyttöihin lähitulevaisuudessa.

 

ROG Keris Wireless on Asuksen pelinavaus kevyiden hiirten kategoriassa. 79 gramman painoinen uutuus on valmistajan mukaan suunniteltu yhteistyössä e-urheilijoiden kanssa. Langaton hiiri on varustettu kolmella erilaisella yhteysvaihtoehdolla – 2,4 GHz:n langattomalla yhteydellä, Bluetooth L -yhteydellä tai vaihtoehtoisesti langallisena yhteytenä USB-kaapelin yli. Hiiren nimeltä mainitsematon sensori on Asuksen säätämä ja yltää 16 000 dpi:n herkkyyteen, 400 tuuman  sekuntinopeuteen ja 40 G:n kiihtyvyyteen. Kytkimenä hiiressä toimii Asuksen oma ROK Micro Switch, jolle taataan 70 miljoonan klikkauksen elinikä.

Asuksen oman suunnittelun lisäksi ROG Keris Wirelessin kytkinten erikoisuutena toimii push-fit -liitäntä. Kyseisen liitännän myötä Asus lupaa kytkimille helppoa vaihdettavuutta jopa käyttäjien itsensä toimesta. Kevyestä painostaan huolimatta ROG Keris Wireless ei hyödynnä nykyisin yleistynyttä rei’itettyä designia, vaan sen kuori on täysin umpinainen, minkä myötä hiiri kestää Asuksen mukaan paremmin pölyä ja nesteitä. Hiiren pääpainikkeet on valmistettu PBT-muovista ja kyljestä löytyvät eteen ja taakse -painikkeet ovat käyttäjän vaihdettavissa.

Asus ei ole vielä ilmoittanut ROG Swift PG329Q -näytön tai ROG Keris Wireless -hiiren julkaisuajankohtaa tai hintatasoa.

Lähde: Asus (1), (2)

NVIDIA esitteli Ampere-näytönohjainten rinnalla uusia teknologioita pelikäyttöön

NVIDIA esitteli muun muassa viiveiden minimointiin tähtäävän NVIDIA Reflex -teknologian sekä NVIDIA Broadcast -sovelluksen streamaajille.

NVIDIA julkaisi tänään uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce-näytönohjaimet. Samaan syssyyn julkaistiin myös joukko uusia teknologioita, joista osa hyödyntää myös vanhempia näytönohjaimia.

NVIDIA Reflex on yhtiön uusi teknologia, mikä parantaa G-Sync-näyttöjen viiveitä. Pelinkehittäjät voivat lisätä NVIDIAn kehitystyökaluilla peliinsä tuen Reflex-rajapinnalle, mikä ajoittaa pelimoottorin tehtävät tulemaan valmiiksi juuri ajoissa, jotta ruutu saadaan renderöityä valmiiksi näytettäväksi.

Tuki Reflex-teknologialle tulee ensimmäisenä Valorant, Destiny 2- ja Fortnite-peleihin. NVIDIAn testien mukaan teknologiasta on hyötyä eniten hitaammilla näytönohjaimilla ja parhaimmillaan esimerkiksi GeForce GTX 1050:n latenssit laskevat Fortnitessä lähes puoleen.

Ilmeisesti teknologia vaatii uuden version NVIDIAn G-Sync-moduulista, sillä yhtiön mukaan teknologia tulee käyttöön ensimmäisenä myöhemmin tänä vuonna saataville tulevissa Acerin, Alienwaren, Asuksen ja MSI:n näytöissä. Kyseisillä vielä nimettömillä näytöillä on myös mahdollista saada näytölle näkyviin sen hetkiset hiiren ja muun järjestelmän viiveet millisekunteina, sekä niiden summana kokonaisviive.

Toinen uusista teknologioista on RTX IO. Se mahdollistaa vielä PC:lle julkaisemattoman DirectStorage-rajapinnan kautta pakatun datan siirron suoraan nopealta SSD-asemalta näytönohjaimelle, joka voi hoitaa sen purun prosessorin sijasta aiempaa tehokkaammin. DirectStoragen kehittäjille suunnattu esittelyversio on tarkoitus julkaista tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna. RTX IO tulee toimimaan sekä Turing- että Ampere-arkkitehtuurin RTX-näytönohjaimilla.

Kolmas uusista teknologioista on NVIDIA Broadcast. Käytännössä kyse on NVIDIAn omasta sovelluksesta streamaajille ja kilpailemaan esimerkiksi OBS:ää vastaan. Se sisältää NVIDIAn RTX Voice -ominaisuuden taustahälyn minimoiseksi sekä mahdollisuuden käyttää tekoälyä virtuaalisen greenscreenin luontiin missä tahansa huoneessa. NVIDIA Broadcast tulee toimimaan kaikilla RTX-sarjojen näytönohjaimilla.

Neljäs uutuus on saanut mahtipontisen NVIDIA Omniverse Machinima -nimen. Machinima tarkoittaa yksinkertaisimmillaan reaaliaikaisen grafiikan käyttöä videon tuottamiseen, mutta tässä yhteydessä sillä viitataan ennen kaikkea pelimoottoreilla toteutettuihin elokuviin. Se antaa sisällöntuottajille keskitetyn sovelluksen, johon voi tuoda 3D-malleja ja muuta sisältöä lukuisista eri peleistä, omat materiaalikirjastot, tuki tekoälyn kirjoitetun tekstin perusteella animoimille puhuville kasvoille, erilaisia fysiikkaefektejä sekä tekoälyn tukemia asento- ja animointityökalun, jossa liikkeet luodaan webbikameralla kuvattujen liikkeiden pohjalta. Tuodut materiaalit ja muut integroidaan käytettäväksi NVIDIAn omassa PBR-renderöintimoottorissa (Physically Based Rendering).

Lähteet: NVIDIA (1), (2), (3)