Asus esitteli ROG Zephyrus -kannettavia AMD:n 7 nanometrin Ryzen 4000 -APU-piireillä

ROG Zephyrus G14 -mallissa huomio kiinnittyy sen näytön kanteen upotettuun valomatriisiin, johon voi ohjelmoida näkyviin erilaisia tekstejä, kuvia tai vaikka kellonajan.

AMD esitteli viime viikolla CES 2020 -messuilla uudet 7 nanometrin Ryzen 4000 -sarjan APU-piirit Zen 2 -prosessoriytimillä ja Vega-grafiikkaohjaimella. Tapahtumassa nähtiin myös lukuisia kannettavia AMD:n uusilla siruilla muun muassa Asukselta.

Asuksen kenties mielenkiintoisin kannettavauutuus on ROG Zephyrus G14. Parhaimmillaan Ryzen 7 4800HS -prosessorillla varustettu kannettavan silmiinpistävin yksityiskohta on sen kansi, jonka pinta-alasta yli puolet on yhteensä 6536 pienen reiän peitossa. Kanteen on upotettu AniMe Matrix -LED-valaistus, joka mahdollistaa kustomoitavien viestien, logojen tai vaikka kellonajan näyttämisen tyylikeinona.

Asus ROG Zephyrus G14 on varustettu parhaimmillaan AMD:n Ryzen 7 4800HS -APU-piirillä, NVIDIAn GeForce RTX 2060 -näytönohjaimella, 32 Gt:llä DDR4-3200-muistia ja teratavun M.2-SSD-asemalla. Näyttö on nimen mukaisesti 14-tuumainen ja siihen voi valita joko 60 hertsin FullHD- tai WQHD-paneelin, tai 120 hertsin FullHD-paneelin. Kaikki näyttövaihtoehdot on toteutettu IPS-paneeleilla ja ne tukevat FreeSync/Adaptive-sync-teknologiaa.

ROG Zephyrus G15:ssä Asus on keskittynyt enemmän toiminnallisuuteen kuin ulkonäköä korostaviin efekteihin, eikä siinä ole esimerkiksi pikkuveljen valomatriisia takakannessa. Kannettava on varustettu Ryzen 7 4800HS -prosessorilla, GeForce GTX 1660 Ti- tai RTX 2060 -näytönohjaimella, maksimissaan 32 Gt:n DDR4-3200-muistilla ja 512 Gt:n tai 1 Tt:n M.2-SSD-asemalla. Näyttö on nimeen viitaten 15,6-tuumainen ja valittavissa on 144 hertsin ja 240 hertsin vaihtoehdot, kumpikin FullHD-resoluutiolla, IPS-paneelilla ja FreeSync/Adaptive-sync-tuella.

Molemmissa Asuksen ROG-uutuuksissa huomion herättää RGB-valaistuksen vähäisyys. G14-mallissa näppäimistö on RGB-valaistu, mutta näytön taustalla oleva valomatriisi on toteutettu valkoisin LEDein. G15-mallissa RGB-valoja ei ole senkään vertaa, vaan näppäimistössä on turvauduttu valkoiseen taustavalaistukseen.

Molemmat kannettavat saapuvat myyntiin vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja niiden hintatasosta kerrotaan lähempänä julkaisua.

Lähteet: ROG Zephyrus G14, ROG Zephyrus G15

Panasonic esitteli pienikokoiset VR-lasit UHD-resoluutiolla ja HDR-tuella

Panasonicin VR-lasit muistuttavat jo nyt enemmän aurinkolaseja kuin perinteisiä VR-laseja, mutta myyntiin aiottu malli tulee olemaan vielä nykyistä prototyyppiä selvästi kevyempi.

Viime viikolla pidetyt CES 2020 -messut tuskin jättivät ketään kylmäksi, sillä uutta ja mielenkiintoista teknologiaa oli tarjolla liki joka alalta. Tietokonemaailmassa verrattain pientä roolia vetänyt Panasonic esitteli tapahtumassa omat valtavirrasta poikkeavat virtuaalilasinsa.

Panasonicin virtuaalilaseilla ei ole tällä hetkellä virallista nimeä, eivätkä ne tule saapumaan markkinoille esitellyssä muodossaan. Tästä huolimatta steampunk-henkisesti muotoillut lasit ovat aurinkolasimaisuudessaan raikas tuulahdus massiivisten virtuaalilasien täyttämälle kentälle. Engadgetin mukaan lasit ovat keveydestään huolimatta vielä sen verran etupainoiset, että ne voivat tuntua joidenkin käyttäjien mielestä epämukavilta, mutta Panasonicin kerrotaan työskentelevän nykyistä kevyemmän ja paremmin tasapainotetun mallin parissa.

Panasonicin esittelemät lasit ovat yhtiön mukaan ensimmäiset HDR-näytöillä varustetut virtuaalilasit. Yhtiö kehitti yhteistyössä Kopin Corporationin kanssa micro-OLED-paneelit, jotka tarjoavat laseissa UHD-resoluution, joskin epäselväksi jäi, onko kyse kummankin näytön resoluutiosta, vai molempien yhteen lasketusta. Korkean resoluution kerrotaan olleen myös avain, jonka vuoksi lasit ovat vapaat ns. screendoor-efektistä eli pikselirajojen näkymisestä häiritsevänä verkkona.

Steampunk-henkisiä aurinkolaseja muistuttavan rakenteen laseille on mahdollistanut Panasonicin, Kopin Corporationin ja 3M Companyn yhteistyössä kehittämä kokonainen optinen moduuli. Virtuaalilasien muodon ja koon vuoksi silmälasien käyttö niiden kanssa ei onnistu, mutta lasit tukevat sen sijasta vaihdettavia linssejä eri vahvuuksilla. Äänentoistosta ovat vastuussa sankoihin asennetut in-ear-nappikuulokkeet. Kuulokkeissa hyödynnetään Technicsin kehittämiä magneettista nestettä hyödyntäviä elementtejä.

Lähde: Panasonic, Uutiskuva: Palmer Luckey @ Twitter

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (2/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 10. tammikuuta noin klo 16:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana ainoastaan YouTubessa. Äänessä ovat peruskokoonpano Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet viimeisten kahden viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Dell esitteli pelaajille suunnatun Alienware Concept UFO -taulutietokonekonseptin

Dellin insinöörit ovat ottaneet oppia Nintendon Switch -konsolista suunnitellessaan Concept UFOa.

CES 2020 -messuilla on perinteisesti esillä pian julkaistavien uutuuksien lisäksi myös selvästi konseptitason tuotteita. Dell esitteli Las Vegasissa tällä kertaa muun muassa Nintendo Switchistä vaikutteita ottaneen pelitaulutietokonekonseptin.

Concept UFO -nimen saanut konseptitietokone on varustettu 8-tuumaisella 1900×1200-resoluution näytöllä ja taulutietokoneen sivuille Switchin tapaan kiinnittyvillä peliohjaimilla. Ohjaimet voi erillisen välikappaleen avulla yhdistää myös perinteisemmän ohjaimen oloiseksi Nintendolta tuttuun tapaan ja ne on varustettu luonnollisesti, kun kerran tietokoneesta on kyse, RGB-valaistuksella tattiohjainten ympärillä. Konseptitietokoneen sydämenä sykkii ainakin tässä vaiheessa Intelin 10. sukupolven Core -prosessori ja se tukee luonnollisesti myös liittämistä ulkoisiin näyttöihin ja televisioihin, sekä tietenkin näppäimistön ja hiiren käyttöä normaalisti.

Concept Duet on puolestaan kahdella 13,4-tuumaisella näytöllä varustettu kannettava. Toinen kannettavan näytöistä tukee sekä kosketusta että kynäohjausta. Taittuvanäyttöinen Concept Ori taas muistuttaa erehdyttävästi Lenovon julkistamaa ThinkPad X1 Flexiä 13-tuumaisine näyttöineen.

Lähde: Dell

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.1.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Monster Hunter World: Icebornelle lisätyn virallisen tuen ohella uudet Radeon Software -ajurit keskittyvät korjaamaan aiempien julkaisujen ongelmia ja liiskattuja bugeja onkin peräti 27.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.1.1 -ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Monster Hunter World: Iceborne -pelille, mutta mahdollisista suorituskykyeroista ei ole mainintaa. Muutoin ajurit keskittyvät vain korjaamaan aiempien julkaisujen ongelmia.

Uudet Radeon Software -ajurit korjaavat poikkeuksellisen suuren määrän aiempien ajureiden ongelmia. Yhteensä listalla on peräti 27 liiskattua bugia, kuten esimerkiksi HDR:n toimimattomuus Windowsissa, Radeon R9 200-, R9 300- ja R9 Fury -sarjoja vaivannut joidenkin DirectX 9- ja 11 -pelien toimimattomuus, Lost Ark -pelin nykimiset, Trials Rising -pelissä esiintyneet ylimääräiset sumut ja savut sekä Resident Evil 2:ssa esiintynyt ruudun vilkkuminen käynnistyksen yhteydessä DirectX 12 -rajapinnalla. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi joidenkin Vulkan-rajapintaa käyttävien pelien kaatuminen hypätessä Windowsin ja pelin välillä Radeon Image Sharpening käytössä, Integer Scalingin aiheuttama videoiden vilkkuminen kun näytön resoluutio on alle natiivin ja saman ominaisuuden näkymättömyys Radeon Software -hallintapaneelissa joillain Windows 7 -kokoonpanoilla. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intel julkisti Xe-arkkitehtuurin DG1-näytönohjaimen

DG1 perustuu vähävirtaiseen Xe-LP-varianttiin, joka on käytössä myös integroiduissa Xe-grafiikkaohjaimissa. DG1 ei ole tulossa myyntiin vaan se on suunnattu kehittäjille.

Intel julkisti CES 2020 -messuilla tänään virallisesti Xe-arkkitehtuuriin perustuvan DG1-näytönohjaimen. Vaikka nyt esitelty DG1 on PCI Express -väyläinen kortti, on sen käyttämä grafiikkapiiri nähty jo tositoimissa kannettavan sisällä Intelin aiemmassa CES-lehdistötilaisuudessa.

DG1 ei tule olemaan minkään kuluttajanäytönohjaimen myyntinimi, vaan kyseessä on Intelin Xe-arkkitehtuurin Software Development Vehicle eli kehittäjille suunnattu näytönohjain, joka mahdollistaa tutustumisen Intelin uuteen arkkitehtuuriin. Todennäköisesti markkinoille tullaan kuitenkin saamaan myös samaan grafiikkasiruun perustuva kuluttajanäytönohjain.

Xe-arkkitehtuurin DG1 edustaa arkkitehtuurin virtapihimpää päätyä ja se kuuluu samaan Xe-LP-mikroarkkitehtuuriin kuin Tiger Lake -prosessoreiden integroitu grafiikkaohjain. Vuotojen perusteella siinä on itseasiassa käytössä samat 96 Execution Unit -yksikköä, kuin Tiger Laken GT2-tason integroidussa grafiikkaohjaimessa. Mistään tehohirmusta ei siis ole kyse, mutta kannettavaan asennetun version perusteella se kykenee ajamaan Desinty 2 -peliä lukitulla 60 FPS:n nopeudella toistaiseksi tuntemattomilla asetuksilla.

Näytönohjaimessa on hopean sävyinen uritettu kuori, jonka materiaalista ei ole tällä hetkellä varmuutta. Kuoreen lähelle kortin etupäätä on sijoitettu sinisenä hohtavat LED-valot. Jäähdytysratkaisuun kuuluu yksi tuuletin ja varsin heppoisen oloinen alumiinirivasto. Näytönohjaimelle ei ole tarjolla lisävirtaa, vaan PCI Express -liittimen syöttämä virta on sille riittävä. Intel on aiemmin kertonut skaalaavansa Xe-LP-sirut korkeimmillaan 20 – 25 watin tuntumaan, vaikka ne voisivat venyä 50 wattiin asti. Messuilla esillä olleissa korteissa oli AnandTechin mukaan neljä DisplayPort-liitäntää, mutta Intelin renderöinneissä on käytössä standardimainen yhden HDMI:n ja kolmen DisplayPortin ratkaisu.

Lähde: AnandTech

Sonyn tuleva Xperia 5 Plus komeilee renderöintivuodossa

Renderöintien perusteella Sonyn huippumallin muotoilu muuttuu kulmikkaammaksi ja kuulokeliitäntä tekee paluun.

OnLeaks on julkaissut yhdessä Slashleaks-sivuston kanssa joukon renderöintejä Sonyn tulevasta lippulaivamallista. Jos mainittu Xperia 5 Plus -mallinimi pitää paikkaansa, Sonyn malliston nimeäminen sekavoituu entisestää. Malliston kärkeen on myös huhuiltu erillistä Xperia 3 -mallia.

Kuvien perusteella Sony on onnistunut kutistamaan näytön ylä- ja alareunusta havaittavasti nykyisestä Xperia 5 -mallista, mutta siitä huolimatta reunukset ovat edelleen olemassa. 6,6-tuumaisen näytön kerrotaan perustuvan OLED-paneeliin. Puhelimen muotoilu vaikuttaisi siirtyneen askeleen-pari kulmikkaampaan suuntaan etenkin kehyksen osalta. Maininnan arvoisia yksityiskohtia ovat myöskin eteen suunnatut stereokaiuttimet, kyljessä sijaitseva sormenjälkitunnistin sekä yläpäätyyn paluun tehnyt 3,5 mm:n ääniliitäntä. Takakuoren pystysuuntaiseen kamerakehykseen on sijoitettu kolme teknisiltä tiedoiltaan tuntematonta kameraa sekä ToF-syvyystietosensori.

Xperia 5 Plussan teknisistä ominaisuuksista ei ole toistaiseksi erityisen tarkkoja tietoja. Järjestelmäpiirinä toimii todennäköisesti Snapdragon 865, jonka myötä Xperia-mallisto siirtyy väistämättä myös 5G-aikaan. Xperia 5 Plussan julkaisun odotetaan tapahtuvan MWC:ssä helmikuun lopulla.

Lähde: Slashleaks

Huhuttu ”pikku-iPhone” esiintyy OnLeaksin renderöintivuodossa

Vuotolähteen mukaan puhelimen nimeksi saattaa tulla iPhone 9.

OnLeaks-tiliä Twitterissä ylläpitävä Steve Hemmerstoffer on julkaissut yhdessä iGeeksblog-sivuston kanssa renderöintejä väitetystä tulevasta pienikokoisesta iPhonesta. Aiemmin laite on kulkenut huhuissa iPhone SE 2 -nimellä, mutta OnLeaksin mukaan nimeksi saattaisi olla tulossa iPhone 9.

Renderöintien perusteella iPhone 9:n ulkonäkö tulee olemaan hyvin perinteinen, eikä se poikkea merkittävästi vuonna 2017 julkaistusta iPhone 8:sta. CAD-kuvien perusteella laitteen ulkomitat ovat 138,5 x 67,4 x 7,8 mm, eli se on hieman iPhone 8:aa paksumpi. Näytön ylä- ja alareunus ovat melkoisen kookkaat ja näytön alla sijaitsee edelleen Touch ID -sormenjälkitunnistin.

Näytön koon kerrotaan olevan edelleen iPhone 8:n tapaan 4,7 tuumaa, mutta sisältä löytyy uusimman sukupolven A13 Bionic -järjestelmäpiiri sekä kolme gigatavua RAM-muistia. Takakuoren ylänurkassa on edelleen vain yksi kamera LED-salamalla avustettuna.

Huhujen mukaan uusi pieni iPhone saatetaan julkaista maaliskuussa yhdessä uusien iPad Pro -mallien kanssa. 64 gigatavun mallin hinnaksi huhutaan 399 dollaria.

Lähde: iGeeksblog

MediaTekiltä integroidulla 5G-modeemilla varustettu Dimensity 800 -järjestelmäpiiri

MediaTekin tuorein järjestelmäpiiri tulee kasvattamaan edullisempien 5G-puhelimien tarjontaa tänä vuonna.

MediaTek on esitellyt CES-messuilla uuden keskihintaisiin puhelimiin suunnatun Dimensity 800 -järjestelmäpiirin integroidulla 5G-modeemilla. Piiri asemoituu marraskuun lopulla julkaistun Dimensity 1000 -piirin alapuolelle.

TSMC:n seitsemän nanometrin prosessilla valmistettava Dimensity 800 sisältää neljä 2,0 GHz:n Cortex-A76- sekä neljä 2,0 GHz Cortex-A55-prosessoriydintä ja se tukee kaksikanavaista LPDDR4X-muistia. Grafiikkapuoli on toteutettu ARM Mali-G57 MP4 -suorittimella. Piiriin integroitu 5G-modeemi tukee non-standalone (NSA) sekä standalone (SA) -verkkotekniikoita ja 2CC Carrier Aggregationia, mutta ainoastaan alle 6 GHz:n taajuusalueita. Kuvasignaaliprosessori tukee maksimissaan 64 megapikselin sensoreita ja kolmannen sukupolven tekoälysuoritin kykenee jopa 2,4 miljardiin operaatioon sekunnissa (TOPS).

Ensimmäiset Dimensity 800 -piiriä käyttävät puhelimet saapuvat MediaTekin mukaan markkinoille ennen vuoden puoliväliä.

Lähde: MediaTek

Omnivision julkaisi suurikokoisen 48 megapikselin kamerasensorin 1,2 mikrometrin pikseleillä

Sensorissa käytetyt pikselit ovat 50 % suuremmat kuin muissa markkinoilta löytyvissä 48 megapikselin mobiilisensoreissa.

Kamerasensorivalmistaja OmniVision on julkaissut CES-messuilla uuden mobiililaitteisiin suunnatun OV48C-sensorin, jossa käytetään kilpailevia tuotteita suurempaa pikselikokoa. OV48C:n resoluutio on 48 megapikseliä (8064×6048), mutta sen fyysinen koko on sama 1/1,3″ kuin Samsungin 108 megapikselin ISOCELL Bright HMX -sensorissa. Tämän myötä sensorin pikselikoko on tavanomaisen 0,8 mikrometrin sijaan 1,2 mikrometriä. OV48C:ssä käytetään Quad Bayer -suodatinta, jossa neljän vierekkäisen diodin suodatin on samanvärinen, ja sensori tukee rautatason uudelleenmosaikointia (remosaic) 48 megapikselin Bayer-muotoon. Neljän pikselin ryppääksi yhdistettynä pikselikooksi muodostuu täten 2,4 mikrometriä.

Sensorin kerrotaan tarjoavan nopean sisäänrakennetun HDR-ruutujen yhdistämistuen, rajaukseen perustuvan zoomauksen 12 megapikselin tarkkuudella, erinomaisen signaali-kohinasuhteen (SNR) sekä edistyneet hämäräkuvausominaisuudet. Sensori tukee myös pikselien binnausta nelinkertaisen herkkyyden mahdollistamiseksi jopa 4K 60 FPS -videokuvauksessa.

OV48C on parhaillaan samplausvaiheessa ja laitevalmistajien saatavilla. Sensoria käyttävistä kuluttajatuotteista ei ole toistaiseksi tietoa.

Lähde: OmniVision