NVIDIA julkaisi sisällöntuottajille suunnatut NVIDIA Creator Ready Driver 419.67 -ajurit

NVIDIAn uudet Creator Ready -ajurit parantavat GeForce- ja Titan-näytönohjainten suorituskykyä hyötysovelluksissa kuten Blenderissä, Cinema 4D:ssä sekä Adoben Photoshopissa ja Premiere Prossa.

NVIDIA on julkaissut erikoisesti nimetyt NVIDIA Creator Ready Driver 419.67 -ajurit näytönohjaimilleen. NVIDIA 419.67 -ajurit ovat saatavilla vain Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. Ajurit tukevat lataussivujen ja hakutoiminnon mukaan GeForce 10 -sarjaa ja sitä uudempia GeForce- ja Titan-näytönohjaimia, mutta julkaisutiedotteen mukaan ajurit tukisivat tuttuun tapaan kaikkia näytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

NVIDIA Creator Ready -ajurit keskittyvät nimensä mukaisesti erilaisiin hyötyohjelmiin. Nyt julkaistuissa ajureissa on erilliset Creator Ready -leimat Autodesk Arnoldille, Unreal Engine 4.22:lle, REDCINE-X PRO:lle, Adobe Lightroomille sekä Substance Designer by Adobelle. Ajureiden luvataan parantavan GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen suorituskykyä parhaimmillaan 13 % Blender Cyclesissä, 9 % Photoshop CC:ssä, 9 % Premiere Pro CC:ssä ja 8 % Cinema 4D:ssä.

Ajurit lisäävät Turing-näytönohjaimille Surround-tuen G-Sync Compatible -näytöille ja lisäävät G-Sync Compatible -sertifioitujen Adaptive-sync / FreeSync -näyttöjen listalle Asuksen VG278QR:n ja VG258:n. Lisäksi ajureissa tulee uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Devil May Cry 5:lle (Not recommended) ja Total War: Three Kingdomsille (Not recommended). NVIDIAn ohjauspaneelista on vaihdettu Manage GPU Performance Counters -asetuksen vakioasetus. Tämä muutos on tehty CVE-2018-6260-haavoittuvuuden paikkaamiseksi.

Korjattujen bugien listalle ovat tällä kertaa päässeet muun muassa DaVinci Resolven suorituskykyongelmat, Ghost Recon: Wildlandsin suorituskyky ja kaatuilu Ansel-ominaisuutta käytettäessä sekä Adoben sovelluksissa esiintyvät artifaktit. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi artifaktit Adoben sovelluksissa, kun käytössä on SLI-kokoonpano, ARK: Survival Evolvedin pahimmillaan BSOD:iin päätyvät kaatuilut sekä Shadow of the Tomb Raiderin hidastelu ja kaatuilu Anselia käytettäessä sekä työpöydän satunnainen vilkunta usean näytön konfiguraatioissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.3.3 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uudet Radeon Software -ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Sekiro: Shadows Die Twice- ja Generation Zero -peleille.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.3.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Sekiro: Shadows Die Twice- ja Generation Zero -peleille. Ajurit korjaavat lisäksi Rainbow Six Siegessä esiintyneen satunnaisen graafiikan korruptoitumisen ja vilkunnan sekä DOTA 2 VR -pelin joillain VR-laseilla tapahtuneet nykimiset Vulkan-rajapinnalla. Tiedossa olevien ongelmien listalta löytyy tällä hetkellä hiiren kursorin katoaminen tai liikkuminen näytön rajojen ulkopuolelle Ryzen-APU-piirien mobiiliversioilla sekä Radeon WattManin mittareiden sekä Radeon Overlayn Performance Metricsin epätarkat ja vaihtelevat lukemat Radeon VII -näytönohjaimella. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Apple päivitti Retina iMacit uuteen uskoon ja laajensi iMac Pron muokattavuutta

Apple päivitti iMac-tietokoneiden prosessorivaihtoehdot Intelin tuoreimpiin 8. ja 9. sukupolveen ja lisäsi näytönohjainvalikoimaan uudet Radeon Pro Vega -vaihtoehdot.

Apple jatkaa tuotekirjonsa päivittämistä kaikessa hiljaisuudessa. Tällä kertaa päivitysvuorossa ovat työpöytäpuolen Retina-näytölliset iMacit, joiden lisäksi iMac Pro:sta voi nyt konfiguroida aiempaa tehokkaamman.

21,5-tuumaisen 4K Retina -näytöllä (4096×2304) varustetun iMacin sydämenä sykkii oletuksena mallista riippuen Intelin 8. sukupolven 3,6 GHz:n Core i3- (4 ydintä, 4 säiettä) tai 3,0 GHz:n Core i5 (6 ydintä, 6 säiettä) -prosessori. Valinnaisena päivityksenä 21,5” iMaciin on saatavilla myös 3,2 GHz:n Core i7 (6 ydintä, 12 säiettä). Prosessorin rinnalle on asennettu oletuksena 8 Gt DDR4-muistia, mutta valinnaisena päivityksenä muistia on saatavilla 16 – 32 Gt.

Näytönohjainpuolella Core i3 -malli on varustettu Radeon Pro 555X -näytönohjaimella ja i5-malli Pro 560X:llä. Jälkimmäiseen on valittavissa myös MacBook Pro -kannettavista tuttu Radeon Pro Vega 20 -näytönohjain. Tallennustilasta vastaa i3-mallissa teratavun kiintolevy ja i5-mallissa saman kokoinen hybridikiintolevy, mutta kumpaankin voi valita suurimmillaan teratavun SSD-aseman.

27-tuumainen 5K Retina iMacissa (5120×2880) prosessorivalikoima alkaa 3,0 GHz:n Core i5 -mallista, mutta vaihtoehtoina on myös 3,1 GHz:n ja 3,7 GHz:n i5-prosessorit. Nopeimpiin kahteen malliin voi valita prosessoriksi myös 9. sukupolven 3,6 GHz:n Core i9 -prosessorin (8 ydintä, 16 säiettä). Muistia on oletuksena samat 8 Gt, mutta hitaimmassa mallissa sen voi päivittää 16 – 32 ja kahdessa nopeimmassa 16 – 64 gigatavuun.

Hitain 27” iMaceista on varustettu Radeon Pro 570X -näytönohjaimella, keskimmäinen Pro 575X:llä ja nopein Pro 580X:llä. Kolmikon nopeimpaan voi valita myös iMac Pro -puolelta tuodun Radeon Pro Vega 48 -näytönohjaimen. Hybridikiintolevyllä vakiona toteutettua tallennustilaa on hitaimmassa mallissa teratavu ja muissa kaksi, mutta pikkuveljien tapaan kaikkiin voi valita myös SSD-aseman. SSD-aseman maksimikapasiteetti on kahdessa hitaimmassa mallissa teratavu ja nopeimmassa kaksi teratavua.

Muilta osin Applen uudet iMac-versiot ovat identtisiä edeltäjiensä kanssa. Core i3 -version lähtöhinta on 1549 euroa ja i5-version 1749 euroa. Tehokkaimman mahdollisen konfiguraation hinta kipuaa liki 4000 euroon ja Magic Mouse 2 + Magic Trackpad 2 -kombolla yli 4100 euroon.

Järeämpiä iMac Pro -työasemia Apple ei lähtenyt varsinaisesti päivittämään vielä, mutta niiden konfiguraatiomahdollisuuksia parannettiin. Muistia työasemaan voi konfiguroida nyt 32 – 256 Gt ja näytönohjaimeksi saa edellisten Radeon Pro Vega 56:n ja 64:n lisäksi Vega 64X:n. Samassa yhteydessä muistipäivitysten, 4 teratavun SSD:n ja Radeon Pro Vega 64:n päivityshintoja laskettiin aiemmasta.

Apple iMac -tuotesivut

Apple iMac Pro -tuotesivut

Scytheltä uusi vaakamallinen Big Shuriken 3 -prosessoricooleri

Matalaprofiilinen cooleri käyttää Scythen uutta ohutta 120 mm tuuletinta.

Scythe on julkaissut uuden Big Shuriken 3 -prosessoricoolerin, joka on suunnattu erityisesti pienikokoisiin kokoonpanoihin. 120 mm tuuletinta käyttävän coolerin kokonaiskorkeus on ainoastaan 69 mm.

Big Shuriken 3:n vaakamallinen alumiinirivasto asettuu viiden kuparilämpöputken varassa epäsymmetrisesti prosessorikantaan nähden, mahdollistaen paremman yhteensopivuuden muistipaikkojen ja lisäkorttipaikkojen kanssa. Coolerissa käytetään uutta Kaze Flexx Slim -tuuletinta, joka on suunniteltu tuottamaan hyvän ilmavirtauksen ohuesta rakenteestaan huolimatta. Halutessaan käyttäjä voi vaihtaa tuulettimen paksumpaan 25 mm:n malliin.

Tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 122 x 122 x 69 mm (P x L x K)
  • Paino: 475 g (tuulettimen kanssa)
  • Materiaali: alumiinirivasto, kuparipohja ja -lämpöputket
  • Lämpöputket: 5 x 6 mm
  • 120 x 120 x 15 mm PWM-tuuletin (200-1800 RPM; 8,3-50,8 CFM, 2,7-30,4 dBA, 0,23-1,35 mm H2O)
  • Yhteensopivuus: Intel LGA 775, 115x, 1366, 2011v3, 2066; AMD AM2(+) / AM3(+) / AM4 / FM1 / FM2(+)

Big Shuriken 3:n saatavuudesta tai hinnoittelusta Euroopassa ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Lähde: Scythe

Noctua julkaisi uuden premiumluokan NH-U12A -prosessoricoolerin

NH-U12A edustaa jo U12-sarjan viidettä sukupolvea ja se on käynyt läpi merkittäviä uudistuksia esimerkiksi yli kolmanneksella kasvaneen jäähdytinpinta-alan ja seitsemän lämpöputken myötä.

Noctua on esitellyt tänään uuden sukupolven U12-sarjan prosessoricoolerista. NH-U12A on sarjan viidennen sukupolven edustaja, jonka luvataan puskevan 120 mm:n kokoluokan coolereiden suorituskyvyn uudelle tasolle.

NH-U12A:n kerrotaan käyneen merkittävän uudelleensuunnittelun ja se on nyt varustettu yhteensä seitsemällä lämpöputkella, jonka lisäksi jäähdytinrivaston pinta-ala on 37 % aiempaa suurempi. Epäsymmetrisen muotoilun vuoksi cooleri ei myöskään osu muistipaikkojen päälle LGA115x- tai AM4-emolevyillä, joten se on yhteensopiva järeilläkin lämmönlevittäjillä tai muilla jäähdytinratkaisuilla varustettujen muistien kanssa. Coolerin mukana toimitetaan kaksi Noctuan parasta osaamista edustavaa NF-A12x25-tuuletinta.

Noctua NH-U12A:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat: Ilman tuulettimia: 158 x 125 x 58 mm, Vakiotuulettimilla: 158 x 125 x 112 mm
  • Paino: Ilman tuulettimia: 760 grammaa, Vakiotuulettimilla: 1220 grammaa
  • Materiaalit: Kuparinen pohja ja lämpöputket, alumiini, nikkelipinnoite
  • Tuulettimet: Vakiona 2x NF-A12x25 PXM -tuulettimia, tukee universaalisti 120 mm:n tuulettimia (SecuFirm2 -kiinnitys)
  • Muuta: Mukana tulee NT-H1-lämpötahnaa, 4-pin PWM-y-kaapeli, kaksi L.N.A.-adapteria (Low-Noise Adaptor) ja Noctuan metallinen kotelotarra
  • Yhteensopivuus: Intel LGA115x, LGA2011, LGA2066, AMD AM4, AM3(+), AM2(+), FM1, FM2(+)

Noctua ei ole valitettavasti ilmoittanut jäähdyttimelle virallisia TDP-suosituksia, vaan viittaa vain tuettujen prosessoreiden olemattomaan listaan.

Noctua NH-U12A on hinnoiteltu 99,90 euroon ja se on jo saatavilla yhtiön virallisista Amazon- ja eBay-kaupoista. Muut myyjätahot tulevat saamaan coolerin valikoimiinsa lähiaikoina.

Lähde: Noctua

Applen iPad Air ja iPad mini päivitettiin nykyaikaan kaikessa hiljaisuudessa

19.3.2019 - 22:40 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (17)

iPad Air ja iPad mini ovat päivittyneet sisuskaluiltaan nykypäivään, mutta ulkoisesti ja liitännöiltään ne ovat tuulahdus menneestä.

Apple on julkaissut sen suuremmitta fanfaareitta päivityksiä iPad-taulutietokoneisiinsa. Nyt päivitysvuorossa olivat iPad mini ja hetkeksi markkinoilta kadonnutkin iPad Air.

Uudet iPad mini ja iPad Air ovat pitäneet ulkoiset muutokset varsin pieninä. Merkittävin ero lienee iPad Airin aiempaa pienemmät reunukset, mutta myös koko laite on aiempaa kookkaampi.

Mielenkiintoisena ratkaisuna kummatkin on varustettu puhelimista ja iPad Pro -taulutietokoneista jo hävitetyillä kotipainikkeilla. Taulutietokoneiden sormenjälkilukija on integroitu kotipainikkeeseen. Myös liitinpuolella on pitäydytty Lightning-liitännässä USB Type-C:n sijasta.

iPad minin ja iPad Airin tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat ja paino:
    • iPad mini: 203,2 x 134,8 x 6,1 mm, 300 (WiFi) tai 308,2 grammaa (WiFi + LTE)
    • iPad Air: 250,6 x 174,1 x 6,1 mm, 345 (WiFi) tai 464 grammaa (WiFi + LTE)
  • Näyttö:
    • iPad mini: 7,9” 2048×1536 Retina IPS LCD (DCI-P3, TrueTone)
    • iPad Air: 10,5” 2224×1668 Retina IPS LCD (DCI-P3, TrueTone)
  • Järjestelmäpiiri: Apple A12 Bionic (2 x Vortex @ 2,5 GHz, 4 x Tempest @ 1,59 GHz)
  • Tallennustila: 64 tai 256 Gt
  • Etukamera: 7 megapikseliä, f/2.2
  • Takakamera: 8 megapikseliä, f/2.4
  • Yhteydet:
    • WiFi: 802.11a/b/g/n/ac (2×2 MIMO), Bluetooth 5.0 LE, GPS, Glonass
    • WiFi + LTE: Kuin yllä, lisäksi Cat 16 LTE (4×4 MIMO, LAA), max 1 Gbps latausnopeus (Nano SIM, eSIM)
  • Liitännät: Apple Lightning, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä.
  • Muuta: Neural Engine, M12-liiketunnistinprosessori, tuki 1. sukupolven Apple Pencil -styluksille ja Logitech Crayonille
  • Akku:
    • iPad mini: 19,1 Wh
    • iPad Air: 30,2 Wh

Sekä iPad Air että iPad mini ovat myynnissä välittömästi. iPad minin hinnat alkavat WiFi-mallin kohdalla 469 eurosta ja WiFi + LTE -mallin kohdalla 609 eurosta. iPad Airin lähtöhinnat ovat puolestaan 579 ja 719 euroa.

iPad Air -tuotesivut

iPad mini -tuotesivut

Googlen Project Streamista tuli Stadia

Stadia-streamauspalvelussa pelit pyörivät AMD:n semi-custom prosessorilla ja grafiikkapiirillä Googlen palvelimilla. Yhtiön laajat datakeskusverkostot takaavat hyvälaatuisen streamin ja pienet viiveet ympäri maailman.

Google käynnisti Game Developers Conference 2019 -tapahtuman omalta osaltaan esittelemällä Stadian. Stadia on uusi pelien streamauspalvelu, joka tunnettiin aiemmin Project Stream -nimellä.

Stadian tarkoitus on mahdollistaa laadukkaiden AAA-tason pelien pelaaminen missä ja millä laitteella tahansa. Virallisesti tuettuja alustoja julkaisussa ovat tietokoneet, televisiot, taulutietokoneet ja puhelimet, kunhan sille on saatavilla Googlen Chrome-selain. Pelejä voi ohjata ainakin kaikilla USB-liitäntäisillä ohjaimilla sekä hiirellä ja näppäimistöllä, mutta Google julkaisee myös oman Stadia-ohjaimen, joka ottaa yhteyden WiFin avulla suoraan pelipalvelimeen. Alusta tukee myös pelitilanteen tallentamista ja pelin jatkamista välittömästi toisella laitteella.

Googlen datakeskuksissa kutakin Stadia-pelisessiota varten on kustomoitua AMD:n rautaa. Google ei paljastanut raudan tarkkoja yksityiskohtia, mutta kukin tietokone sisältää kustomoidun 2,7 GHz:n x86-prosessorin yhteensä 9,5 Mt:n L2- ja L3-välimuisteilla sekä AVX2- ja SMT-tuella. Grafiikoista vastaa puolestaan kustomoitu 10,7 TFLOPSin suorituskykyyn yltävä grafiikkapiiri 56 Compute Unit -yksiköllä ja HBM2-muistilla. Muistia kussakin instanssissa on 16 Gt. UL Benchmarksin esittelemässä demossa esitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä, jonka lisäksi Google aikoo skaalata rautaa tarvittaessa ylöspäin tulevaisuudessa.

Stadian käyttöjärjestelmänä toimii Linux ja sen pelit tulevat pyörimään Vulkan-rajapinnalla. Alustalle on luvattu mm. täysi tuki Unreal Engineltä ja Unityltä. Ensimmäisten pelien joukkoon on saatu ainakin Doom Eternal, kunhan se julkaistaan. Pelit tullaan streamaamaan aluksi maksimissaan 4K-resoluutiolla 60 FPS:n nopeudella ja HDR-värimaailmalla. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo kasvattaa maksimiresoluution 8K:hon ja ruudunpäivitysnopeudeen 120 FPS:ään tai yli. Äänipuolella on tuettuna Project Streamin stereoäänen lisäksi tarkemmin määrittelemättön surroundääni.

Yksi alustan mielenkiintoisista erikoisuuksista on moninpelit eri Stadia-käyttäjien välillä. Googlen palvelimilla pyörivät pelit mahdollistaisivat muun muassa nykyistä laajemmat fysiikkaan perustuvat efektit pelimaailmassa entistä korkeammin pelaajamäärin. Alusta on lisäksi täysin avoin alustojen välisille moninpeleille, mikäli kehittäjät haluavat tukea ominaisuutta.

Stadia hyödyntää myös Googlen muita palveluita. Stadia-ohjaimessa on esimerkiksi erillinen YouTube-painike, jota painamalla pelistä voi lähettää suoraan tallennettuja pätkiä YouTubeen parhaalla mahdollisella laadulla. Lisäksi esimerkiksi YouTubeen lisätään painike, jonka kautta voi käynnistää suoraan videolla näkyvän pelin. Myös esimerkiksi livestream-lähetyksiin hyppääminen onnistuu, mikäli pelissä on tilaa.

Google perustaa myös oman Stadia Games and Entertainment -jaoston, joka hoitaa paitsi yhtiön omien yksinoikeuspelien julkaisun, myös yhteistyön ulkopuolisten studioiden kanssa. Googlen mukaan se on lähettänyt kehitysrautaa jo yli sadalle eri kehittäjälle ympäri maailman.

Stadia julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa ja suurimmassa osassa Eurooppaa. Tarkemmat tiedot julkaisuun mahtuvista Euroopan maista sekä hinnoittelusta julkaistaan lähempänä julkaisuajankohtaa.

Lähde: Google

Video: Tutustutaan pelituoleihin

Videolla tutustutaan pelituoleihin, pelataan ja yritetään nukkua tuolissa.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Deltacon kanssa.

Tutustumme io-techin uusimmalla videolla pelituoleihin ja kokeiltavaksi saapui Deltacon reilun 200 euron hintainen kangaspäällysteinen GAM-051-malli. Kyseessä on allekirjoittaneen ensimmäinen kosketus pelituoleihin, joten videolla kasataan tuoli ja kokeillaan sitä käytännössä pelaamaalla.

Videon viihdearvon lisäämiseksi pelisession päätteeksi suoritettiin haaste, jossa yritettiin nukkua pelituolissa tietokoneen ääressä lanien hengessä. Deltacon pelituolit löydät muun muassa Jimm’sin valikoimasta.

Järjestimme io-techin Youtube-kanavalla hiljattain äänestyksen, jossa kysyttiin, mitkä pelitarvikkeet kiinnostavat eniten. Vastauksia tuli jopa 3000 ja eniten kiinnostusta keräsi pelinäppäimistöt 36 % osuudella, mutta  hyvänä kakkosena oli pelituolit 34 % osuudella. Youtube-kanavamme on kasvanut viime aikoina noin 1000 tilaajaa/viikko tahdilla ja nyt kanavalla on jo 25 000 tilaajaa.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videota, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

NVIDIA laajentaa säteenseurantatuen Pascal-arkkitehtuurille ja GeForce GTX 1660 -sarjalle

NVIDIAn mukaan säteenseuranta tulee toimimaan DXR- ja Vulkan-rajapinnoilla GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimella ja sitä nopeammilla Pascal-, Volta- ja Turing-arkkitehtuureiden näytönohjaimilla.

NVIDIA julkaisi ensimmäiset virallisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevat Turing-näytönohjaimet viime syksynä. DXR-kiihdytyksen vaatimuksista on kuitenkin riittänyt epäselvyyksiä liittyen muun muassa niin sanottuun Fallback Layeriin, jonka avulla minkä tahansa näytönohjaimen pitäisi voida hyödyntää DXR-rajapintaa, vaikkakin sitten hitaasti.

Nyt NVIDIA on omalta osaltaan selventänyt tilannetta kertomalla, että se tulee julkaisemaan ensi kuussa ajurit, joilla säteenseuranta niin DXR- kuin Vulkan-rajapinnoilla tulee olemaan tuettu RTX-näytönohjainten lisäksi Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla, Volta-arkkitehtuurilla sekä Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla GTX-näytönohjaimilla, joissa ei ole RT Core- tai Tensor-yksiköitä.

Tuki tulee saataville vähintään GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimelle ja sitä nopeammille Pascaleille sekä kaikille GeForce GTX 1660 -sarjan näytönohjaimille. Myös Volta on virallisesti tuettu, mutta se tukee ainakin jollain tasolla DXR-kiihdytystä jo nykyisillä ajureilla.

NVIDIA kertoo, että näytönohjaimet ilman RT Core -yksiköitä yksinkertaisesti laskevat samat laskutoimitukset CUDA-ytimillään. Tämä vahvistaa oletukset siitä, että DXR-rajapinnan hyödyntäminen täysmääräisesti onnistuu nykyisillä näytönohjaimilla myös ilman RT Core -yksiköiden kaltaisia kiihdyttimiä. NVIDIAn mukaan RT Core -yksiköillä varustetut RTX-näytönohjaimet tarjoavat noin 2 – 3 kertaista säteenseurantasuorituskykyä verrattuna näytönohjaimiin ilman niitä.

Lisäksi NVIDIA esitteli työstämänsä Quake II RTX -peliä. Quake II RTX perustuu kotikutoiseen Christoph Schiedin kehittämään Q2VKPT-toteutukseen, jossa hyödynnettiin polunseurantateknologiaa (Path tracing). Polunseuranta on perinteistä säteenseurantaa raskaampaa, sillä käytetään enemmän säteitä ja sen sijasta, että törmäyspisteistä laskettaisiin reitit valonlähteisiin, se heijastaa säteitä niin kauan kunnes ne saavuttavat todellisen valonlähteen (tai esiasetettu raja heijastuspisteille saavutetaan). Polunseurannan negatiivisena puolena kuvaan tulee huomattavasti enemmän häiriöitä (noise) samoilla sädemäärillä säteenseurantaan nähden ja lisäsäteiden laskenta luonnollisesti tekee työstä merkittävästi raskaampaa.

Quake II RTX:ssä NVIDIAn omat säteenseurantaekspertit ovat jatkaneet Schiedin työtä ja parannelleet pelin ulkonäköä merkittävästi. Projektia on kehitetty eteenpäin esimerkiksi eri materiaalien, kuten lasin ja metallin, käytön osalta tehden lopputuloksesta selvästi Q2VKPT:tä näyttävämmän. Quake II RTX hyödyntää DirectX 12:n ja DXR:n sijasta Vulkan-rajapintaa ja sen säteenseurantaominaisuuksia.

Lähteet: NVIDIA (1), (2), AnandTech

Crytekin Neon Noir -demo toteuttaa reaaliaikaista säteenseurantaa ilman DXR-kiihdytystä

Crytekin Neon Noir -demo pyörii sulavasti Radeon RX Vega 56 -näytönohjaimella, vaikkei siinä ole säteenseurantaa kiihdyttäviä yksiköitä tai muita ominaisuuksia.

Säteenseuranta on ideana ja teknologiana vanhaa perua, mutta se nousi jälleen kaikkien huulille Microsoftin DirectX Raytracing -rajapinnan ja NVIDIAn GeForce RTX -näytönohjainten myötä.

Nykyisissä säteenseurantatoteutuksissa saavutetaan fysiikan lakeja noudattavat heijastukset laskemalla valonsäteiden reittejä kamerasta kohti objekteja. NVIDIAn RTX-näytönohjaimet osaavat kiihdyttää BVH-puiden (Bounding Volume Hierarchy) laskentaa, mikä nopeuttaa säteenseurantalaskuja merkittävästi.

Crytek on nyt lisännyt oman lusikkansa säteenseurantasoppaan esittelemällä Neon Noir -demon. Poikkeuksellisen demosta tekee se, että se mahdollistaa säteenseurannan ilman erillisiä kiihdyttimiä menettämättä kuitenkaan suorituskykyään. Yhtiön julkaisemassa demossa nähdään futuristista noir-henkistä kaupunkia pitkin liikkuva drone. Kaupunki on ikkunoineen ja muineen täynnä heijastavia pintoja, joiden lisäksi myös dronen pinta on valmistettu heijastavasta materiaalista. Demo on toteutettu reaaliajassa CryEnginen omassa editorissa Radeon RX Vega 56 -näytönohjaimella.

Crytek on toteuttanut Neon Noir -demon säteenseurannan Total Illumination -työkaluilla hyödyntäen vokseleihin perustuvaa SVOGI-tekniikkaa (Sparse Voxel Octree Global Illumination). Tuki SVOGI-tekniikalle on löytynyt jo aiemmin CryEngine-pelimoottorista, mutta siihen perustuva säteenseurantatoteutus on uutta ja vielä kokeellisella asteella. Crytek on luvannut kertoa lisää demonsa teknisestä toteutuksesta lähitulevaisuudessa.

Lähde: Crytek