LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (12/2018)

Keskustelemme io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa tietotekniikka- ja mobiilimaailman mielenkiintoisimmista tapahtumista.

Viime viikolla ensi-iltansa saaneessa viikon tekniikkakatsaus videopodcastissa käymme io-techin toimituksen kesken läpi 8635189593ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta.8635189593

Lisäksi kerromme, mitä alalla ja sivustolla on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

Lähetys alkaa Twitchissä perjantaina 23. maaliskuuta klo 15 ja video upotetaan myös tähän uutiseen io-techin etusivulle sekä TechBBS-foorumille kommenttiketjuun. Jälkikäteen lähetys julkaistaan lisäksi io-techin Youtube-kanavalla.

Laita io-techin oma kanava seurantaan Twitchissä ja tilaa myös Youtube-kanavamme.

Samsungilta uusi Exynos 9610 -järjestelmäpiiri ylemmän keskihintaluokan älypuhelimiin

22.3.2018 - 23:05 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (3)

Uutuuspiiri mahdollistaa kuvauskohteiden tunnistamisen, kuvadatan tehokkaan prosessoinnin sekä korkean ruudunpäivitysnopeuden videokuvauksen.

Samsung on julkistanut tänään uuden Exynos 7 -mallisarjaan sijoittuvan järjestelmäpiirin, joka kantaa 9610-mallinumeroa. Keskeisinä ominaisuuksina piiri on erikoistunut erityisesti edistyneisiin kuvausominaisuuksiin ja se tukee 480 FPS 1080p -videokuvausta, 4K 120 FPS -videomateriaalin purkua ja pakkaamista HEVC-koodekilla sekä syväoppimista hyödyntävää kuvaprosessointia.

10 nanometrin FinFET-prosessilla valmistettava Exynos 9610 sisältää neljä suorituskykyistä 2,3 GHz Cortex-A73- sekä neljä vähävirtaista 1,6 GHz Cortex-A53-prosesoriydintä. Grafiikkasuorittimena toimii Mali-G72:n kolmiytiminen versio (MP3). Sensoreilta tulevaa dataa käsittelee matalan virrankulutuksen Cortex-M4F-suoritin. Integroitu LTE-modeemi tukee jopa 600 Mbit/s latausnopeuksia (Cat.12, 3CA) sekä 150 Mbit/s lähetysnopeuksia (Cat.13, 2CA).

Exynos 9610 -piirin massatuotanto alkaa kuluvan vuoden toisella puoliskolla.

Lähteet: Samsung (1)(2)

The Register: NVIDIAn Titan V -näytönohjaimissa laskuvirheitä aiheuttava ongelma

The Registerin nimettöminä pysyvien lähteiden mukaan ainakin osassa Titan V -näytönohjaimia on ongelmia, jotka tekevät korteista käytännössä käyttökelvottomia tieteelliseen laskentaan.

NVIDIAn Volta-arkkitehtuurin Titan V on nopein näytönohjain, joka on suunnattu edes teoriatasolla myös kuluttajille. The Registerin mukaan ainakin osa Titan V -näytönohjaimista kärsii bugista, joka vaikuttaa ainakin näytönohjaimen käyttökelpoisuuteen tieteellisessä laskennassa.

The Registerin artikkelin mukaan Titan V -näytönohjaimia vaivaa bugi, jonka vuoksi saman laskutehtävän tulos ei ole aina sama. Sivusto kertoo konsultoineensa artikkelin tiimoilta useita insinöörejä, jotka suostuivat vastaamaan tiedusteluihin vain anonyymeinä. The Register kertoo myös kysyneensä NVIDIA:lta asiasta suoraan jo useaan otteeseen, mutta yhtiö on kieltäytynyt vastaamasta kyselyihin.

Alun perin ongelmasta kertoneen insinöörin mukaan hän ajoi testejä yhteensä neljällä Titan V -näytönohjaimella. Näytönohjaimista kaksi antoi noin 10 % laskukerroista tulokseksi jotain muuta, kuin olisi pitänyt, vaikka näytönohjaimissa ei vaikuttanut muutoin olevan mitään vikaa. Pascal-sukupolven Titan-näytönohjaimilla vastaavaa ongelmaa ei esiintynyt.

Muiden insinöörien mukaan kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaavaa tapahtuu NVIDIAn huippunäytönohjaimissa, mutta aiemmat ongelmat on selvitetty ilmeisesti ajurikorjauksilla. Yksi haastatelluista insinööreistä epäili, että ongelma saattaisi löytyä liian tiukalle venytetyistä muisteista, jotka aiheuttaisivat lukuvirheitä. Toiseksi selitykseksi on esitetty yksinkertaisesti suunnitteluvirhettä, mutta suunnitteluvirheestä johtuvien laskuvirheiden luulisi esiintyvän jok’ikisessä Titan V -näytönohjaimessa, ei vain osassa.

NVIDIA pitää GPU Technology Conference -tapahtumansa ensi viikolla. Tapahtuma olisi otollinen tilaisuus ottaa kantaa mahdolliseen ongelmaan, mikäli se on yksittäistapauksia lajeempi.

Lähde: The Register

Seagaten Multi-Actuator-teknologiasta tuli Mach.2, HAMR ylittänyt luotettavuusvaatimukset

Seagaten Mach.2 kiihdyttää kiintolevyt lähes kaksinkertaisiin nopeuksiin nykyiseen nähden mutta jää vajaaksi perustason SSD-asemien siirtonopeuksista.

Kiintolevymarkkinoilla on käytännössä enää kolme merkittävää tekijää: Seagate, Toshiba ja Western Digital. Joukon vähentyminen ei kuitenkaan tarkoita kehityksen pysähtymistä vaan Seagate on esitellyt nyt Open Compute Summit -tapahtumassa maailman tähän mennessä selvästi nopeinta kiintolevyä.

Seagaten uutuus perustuu aiemmin esiteltyyn Multi-Actuator -teknologiaan, jossa kiintolevyn sisältä löytyy kaksi toisistaan erillään toimivaa lukupäätä. Mach.2:ksi ristityssä teknologiassa voidaan puhua käytännössä yhden aseman sisäisestä RAID 0 -ratkaisusta. Yhtiön mukaan kiintolevy kykenee peräti 480 Mt/s:n siirtonopeuksiin. Tyypillisesti kiintolevyjen siirtonopeudet nopeimmissakin 7200 RPM:n kiintolevyissä rajoittuvat alle 250 Mt/s:ssa ja 15 000 RPM:n kiintolevyissä jäädään alle 300 Mt/s:n.

Seagate kertoi myös HAMR-teknologiansa kuulumisia samassa blogissa. HAMR on lyhenne sanoista Heat-Assisted Magnetic Recording ja viittaa alla piilevään teknologiaan, jossa laser lämmittää kirjoitettavan kohdan kiekosta mahdollistaakseen suuremman tallennustiheyden.

Yhtiön mukaan sen HAMR-kiintolevyt ovat jo ohittaneet reilusti vaaditun kestävyystason ja yhden lukupään tarjoavan tällä hetkellä yli 3,2 petatavun tai noin 6000 tunnin luku- ja kirjoituskestävyyttä. Yhtiön mukaan lukemat ylittävät yli 20-kertaisesti yleisesti vaaditun kestävyyden.

Seagaten suunnitelmissa on lopulta lisätä sekä Mach.2- että HAMR-teknologiat samaan kiintolevyyn. Tällainen kiintolevy mahdollistaisi parhaimmillaan noin 40 teratavun kapasiteetit ja vajaan 500 Mt/s:n siirtonopeudet.

Lähde: Seagate

Futuremark ja Epic Games esittelivät omia säteenseurantatoteutuksiaan käytännössä

Reaaliaikainen säteenseuranta on tämän vuoden GDC-messujen kuumin aihe.

Säteenseuranta on parhaillaan käynnissä olevien Game Developers Conference -messujen kuumin puheenaihe. Tapahtuman yhteydessä on nähty paitsi AMD:n, Microsoftin ja NVIDIAn esityksiä ja teknologioita aiheeseen liittyen, myös ensimmäiset kolmansien osapuolien toteuttamat demot.

Suomalaisosaamista nähtiin jo Remedyn NVIDIAlle tekemässä Northlight-pelimoottoridemossa, mutta lisää on luvassa Futuremarkin suunnalta. Futuremark kertoi GDC:ssä valmistelevansa uutta 3DMark-testiä, joka tulee hyödyntämään DirectX Raytracing -rajapintaa.

Toinen säteenseurantaa oman pelimoottorinsa sisällä esitellyt studio on Epic Games. Yhtiö toteutti Reflections-nimisen Star Wars -aiheisen demon yhteistyössä ILMxLAB:n ja NVIDIAn kanssa käyttäen Microsoftin DXR-rajapintaa ja NVIDIAn RTX-teknologiaa. Peleihin vastaavaa laatua on kuitenkin turha odottaa aivan heti, sillä saavuttaakseen edes 24 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden Epic Games joutui turvautumaan järeään DGX Station -tietokoneeseen. DGX Station sisältää neljä Tesla V100 -laskentakorttia, jotka kommunikoivat keskenään NVLink-väylien avulla.

Game Developers Conferencen aikana voitaneen odottaa vielä lisää säteenseurantademoja ainakin Electronic Artsin Seed- ja Frostbite-studioilta sekä Unityltä.

Lähteet: Futuremark, Unreal Engine

AMD:n säteenseurantateknologiat ovat Radeon Rays ja Radeon ProRender

AMD ei kertonut vielä tuestaan DXR-rajapinnalle, mutta sen Radeon Rays ja Radeon ProRender perustuvat avoimeen lähdekoodiin ja toimivat kaikilla OpenCL 1.2 -yhteensopivilla laitteilla.

Microsoft julkisti edellispäivänä uuden DirectX Raytracing -rajapinnan. Raytracing eli säteenseuranta on muutoinkin parrasvaloissa tällä viikolla, sillä useat yhtiöt ovat esittäneet paitsi tukensa DXR-rajapinnalle, myös omia ratkaisujaan sekä käytännön demoja säteenseurannan tiimoilta.

AMD liittyy Microsoftin ja NVIDIAn seuraan GPUOpen-aloitteeseensa kuuluvalla säteenseurantaratkaisulla. AMD tukee myös Microsoftin DXR-rajapintaa, mutta yhtiön ensisijaiset ratkaisut säteenseurantaan peleissä ovat avoimet Radeon ProRender ja Radeon Rays.

Radeon Rays on tarkoitettu hyödynnettäväksi suoraan pelimoottorissa matalan tason koodaajien toimesta ja sitä ajetaan oletuksena asynkronisesti varsinaisen renderöintiprosessin rinnalla. Avoimeen lähdekoodin perustuvalle Radeon Rays:lle on saatavilla OpenCL-back endin lisäksi myös C++- ja Vulkan-back endit. Uutena ominaisuutena Radeon Rays tukee nyt myös Unity Lightmapper -työkalua.

Radeon ProRender on puolestaan korkeammalla tasolla käytettävä työkalu, jonka tuore uudistus on tuki reaaliaikaiselle säteenseurannalle yhteistyössä rasteroinnin kanssa. Radeon Raysin tavoin ProRender on avointa lähdekoodia ja OpenCL- ja C++-back endien lisäksi se tukee nyt myös Vulkan-back endiä.

Valitettavasti AMD ei ole kertonut vielä juurikaan yksityiskohtia omista säteenseurantateknologioistaan. Yhtiö on ollut myös hiljaa DirectX Raytracing -tuen suhteen, poislukien se tieto että rajapintaa tukeva ajuri on tulossa. Sekä Radeon Rays että Radeon ProRender toimivat kaikilla OpenCL 1.2 -yhteensopivilla alustoilla.

Lähde: AMD

AMD julkaisi tiedotteen koskien CTS Labsin julkaisemia haavoittuvuuksia

AMD:n mukaan haavoittuvuudet ovat aitoja ja ne tullaan paikkaamaan BIOS-päivityksillä. Kokonaisuutena koko kuvio on kuitenkin edelleen epäselvä, liittyen lähinnä CTS Labsin motiiveihin asian suhteen.

CTS Labs kohahdutti yleisöä viime viikolla julkaisemalla 13 AMD:n Ryzen- ja Epyc-alustoja koskevaa haavoittuvuutta antamatta yhtiölle mahdollisuuden tutustua materiaaliin vain vuorokauden ajan. Myös muut julkaisun hämäriltä vaikuttaneet yksityiskohdat saivat lukuisat alan ammattilaiset varpailleen. Nyt AMD on saanut tutustuttua haavoittuvuuksiin ja niiden mahdollisiin korjaustapoihin.

CTS Labsin mukaan AMD:n Ryzen- ja Epyc-alustat kärsivät yhteensä 13 haavoittuvuudesta, jotka voidaan jakaa neljään kategoriaan: Masterkey, Ryzenfall, Fallout ja Chimera. Yhteistä kaikille haavoittuvuuksille on se, että ne vaativat vähintään järjestelmänvalvojan oikeudet. Lisäksi Masterkey-haavoittuvuus vaatii BIOSin korvaamisen vihamielisellä BIOS-versiolla. Masterkey-haavoittuvuuksien avulla toteutetut hyökkäykset jättävät tietokoneen pysyvästi haavoittuvaan tilaan, mutta kolmen muun kategorian hyökkäykset toimivat vain siihen asti, että tietokone käynnistetään uudelleen.

Tapaus sai laajaa huomiota ja niin tietoturva-ammattilaiset kuin muut alan isot nimet kritisoivat voimakkaasti paitsi CTS Labsin tapaa julkaista tieto haavoittuvuuksista, myös niiden vakavuuden liioittelusta. Voit tutustua useisiin ammattilaisten kommentteihin aiemman aihetta koskeneen uutisen kommenttiketjussa. Haavoittuvuuksia ei myöskään pidetä erityisen vakavina, etenkin koska ne vaativat järjestelmänvalvojatason oikeudet – vastaavan tason haavoittuvuuksia löytyy verrattain usein, eikä niiden julkistuksista tai korjauksista pidetä suurta meteliä. Chimera-haavoittuvuuden kohdalla tilanne on myös mielenkiintoinen sinänsä. CTS Labs nosti Chimeran kohdalla esiin vain AMD:n Promontory-piirisarjan, joka sisältää samoja ohjaimia kuin ASMedian erilliset ohjainpiirit, siitä huolimatta että markkinoilta oli pitkään vaikeaa löytää emolevyä, jossa ei olisi CTS Labsin mukaan haavoittuvaa ASMedian piiriä. ASMedian ohjainpiirit esimerkiksi USB 3.1 Gen 2:n toteuttamiseen ovat edelleen suosittuja lukuisilla emolevyillä.

Oman mausteensa tapaukseen tuo myös se, että CTS Labsin omilla verkkosivuilla ei ole SSL-salausta, mikä vaikuttaa tietoturvan ammattilaisten verkkosivuille hyvin erikoiselta. Verkkosivuilta löytyviä tekstejä on myös kopioitu julkisista dokumenteista, eivätkä ne ole yhtiön omaa käsialaa. Kysymysmerkkejä ilmaan jäi myös siitä, miten yhtiö voi samanaikaisesti väittää omaavansa alalta 16 vuoden kokemuksen, kun se selittää haavoittuvuuksien alalla hyväksytyistä julkaisusäännöistä poikkeavan julkaisutavan johtuvan ensikertalaisuudesta.

Suurta närää tapauksessa aiheutti myös Viceroy Research, jonka epäillään olevan tavalla tai toisella kytköksissä CTS Labsiin. Yhtiöiden virallisen kannan mukaan mitään yhteistyötä ei ole ja Viceroy Researchille ei lähetetty asiaa koskevaa materiaalia ennakkoon. Jokainen voi kuitenkin itse päätellä, voiko väite pitää paikkaansa, kun Viceroy Research julkaisi asiaa koskevan 25-sivuisen dokumentin lähteestä riippuen noin 30 minuuttia – 2 tuntia haavoittuvuuksien julkaisun jälkeen. Yhtiön dokumentin mukaan AMD:n osakkeiden arvon pitäisi olla nolla dollaria ja yhtiön ainoa vaihtoehto olisi Chapter 11 -menettely eli konkurssi.

AMD julkaisi oman tiedotteensa koskien haavoittuvuuksia aiemmin tänään. Yhtiön mukaan yksikään haavoittuvuuksista ei liity Zen-prosessoriarkkitehtuuriin, vaan vain sen ARM-pohjaiseen Secure Processor -yksikköön ja Promontory-piirisarjaan. AMD:n mukaan haavoittuvuudet CTS Labsin toimeksiannosta todentaneen Trail of Bitsin artikkeli asiasta on hyvä tiivistelmä tilanteesta.

AMD:n mukaan haavoittuvuudet ovat aitoja, mutta kuten ylläkin todettu, ne vaativat ensin hyökkääjältä pääsyn järjestelmään jotain muuta kautta. Yhtiö aikoo julkaista kaikkiin kuvailtuihin haavoittuvuuksiin BIOS-päivityksen. Chimeran osalta päivitys saattaa viedä muita pidempään, sillä AMD joutuu tekemään tarvittavien päivitysten kanssa yhteistyötä piirisarjan suunnitelleen ASMedian kanssa. Viime aikaisten Meltdown- ja Spectre-kohujen jäljiltä AMD myös kommentoi, ettei haavoittuvuuksien päivittämisen pitäisi vaikuttaa suorituskykyyn millään tasolla.

Lähde: AMD

NVIDIA julkaisi GeForce 391.24 -ajurit näytönohjaimilleen

NVIDIAn uudet ajurit on varustettu Game Ready -leimalla Sea of Thieves -pelille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 391.24 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat GeForce 400 -sarjaa ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia.

GeForce 391.24 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Sea of Thieves -pelille sekä NVIDIA Freestylen kaksi uutta filtteriä: Old Film ja Tilt-Shift. Ajurit korjaavat lisäksi edellisten ajureiden ongelmia, kuten NVIDIA Freestylen toimimattomuus tuetuissa peleissä sekä kokoonpanon nykiminen videon käynnistyksen yhteydessä suositulla Media Player Classic Home Cinema -mediasoittimella.

Ajureista löytyy tuttuun tapaan myös tiedossa olevia ongelmia, kuten NVIDIA Titan V:n ongelmat G-Sync-näyttöjen kanssa muistikellotaajuuksia muutettaessa. Voit tutustua tunnettuihin bugeihin sekä täyteen muutoslogiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi Radeon Software 18.3.3 -ajurit näytönohjaimilleen

AMD:n uudet ajurit tuovat mukanaan muun muassa virallisen tuen Khronoksen tuoreelle Vulkan 1.1 -rajapinnalle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin Edition 18.3.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 18.3.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Khronoksen matalan tason Vulkan 1.1 -rajapinnalle sekä A Way Out- ja Sea of Thieves -peleille. Ajurit korjaavat lisäksi edellisten ajureiden ongelmia, kuten Forza Motorsport 7 -pelin ajoittaiset nykimiset.

Tuttuun tapaan ajureista löytyy myös tiedossa olevia ongelmia, kuten satunnaiset kaatumiset kahdentoista grafiikkapiirin laskentakokoonpanoissa, eli käytännössä järeissä kryptovaluutan louhintakokoonpanoissa. Voit tutustua tunnettuihin bugeihin sekä täyteen muutoslogiin ajureiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

HTC julkisti uuden edullisen Desire 12 -älypuhelimen 18:9-kuvasuhteen näytöllä

20.3.2018 - 12:59 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

Noin 200 euron hintainen uutuus tarjoaa mm. 5,5-tuumaisen 18:9 näytön sekä MediaTekin neliytimisen järjestelmäpiirin.

HTC on lanseerannut tänään uuden Desire 12 -älypuhelimen pohjoismaisille markkinoille. Valmistajan mukaan uutuus tarjoaa enemmän vähemmällä ja sen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat U-sarjasta tuttu muotoilu, näyttö ja HTC Sense -käyttöliittymä.

Laitteen IPS-näyttö käyttää nykyaikaista 18:9-kuvasuhdetta, joka on yleistymässä myös edullisemmassa hintaluokassa. Näytön tarkkuus on kuitenkin vaatimaton 720 x 1440 pikseliä. Laitteen sisällä on MediaTekin neliytiminen MT6739-järjestelmäpiiri, kolme gigatavua RAM-muistia ja 32 Gt tallennustilaa. Varsin kummallisena ratkaisuna HTC on jättänyt nykypäivän puhelimien vakiovarustukseen kuuluvan sormenjälkitunnistimen kokonaan pois Desire 12:sta.

HTC Desire 12 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 148,5 x 70,8 x 8,2 mm
  • Paino: 137 grammaa
  • 5,5″ IPS-näyttö, 18:9-kuvasuhde, 720 x 1440 pikseliä
  • MediaTek MT6739 -järjestelmäpiiri (4 x 1,5 GHz Cortex-A53, IMG PowerVR GE8100 GPU)
  • 3 Gt RAM-muistia
  • 32 Gt tallennustilaa, muistikorttipaikka (max. 2 Tt)
  • Cat.4 LTE-yhteydet (150/50 Mbit/s), Dual SIM (Dual standby)
  • Wi-Fi 802.11 b/g/n 2,4 & 5 GHz, Bluetooth 4.2, GPS, NFC, 3,5 mm ääni
  • 13 megapikselin takakamera, f2.2, PDAF, HDR-tila, LED-salama, 1080p-videokuvaus
  • 5 megapikselin etukamera, f2.4, 720p videokuvaus
  • 2730 mAh akku, Micro-USB 2.0, 5 W lataus
  • Android & HTC Sense

HTC Desire 12 tulee Suomessa myyntiin huhtikuussa 209 euron suositushintaan. Jälleenmyyjillä värivaihtoehtona on Cool Black ja HTC:n omasta verkkokaupasta löytyy myös violetti ja kullanvärinen vaihtoehto.

HTC esitteli tänään myös Desire 12+ -mallin, jossa on mm. suurempi kuusituumainen näyttö, kaksoistakakamera sekä Snapdragon 450 -järjestelmäpiiri. Kyseinen malli ei ole kuitenkaan tällä tietoa tulossa Suomen markkinoille, vaikka se löytyykin yrityksen kotisivuilta.

Lähde: HTC