Alphacoolilta 420 mm jäähdytinkennolla varustettu nestejäähdytteinen Eisbaer-prosessoricooleri

Alphacool lanseerasi 420 mm jäähdyttimellä varustetun valmisnestecoolerin.

Saksalainen Alphacool on laajentanut nestejäähdytteisten Eisbaer-prosessoricoolereidensa valikoimaa suurella 420 mm jäähdytinkennolla varustetulla mallilla. Kyseessä on tiettävästi markkinoiden ensimmäinen kolmen 140 mm tuulettimen jäähdytintä käyttävä valmisnestecooleri.

Muiden Eisbaer-mallien tapaan myös 420 mm versio on esitäytetty valmis kierto, joka on kuitenkin tarvittaessa laajennettavissa ja uudelleentäytettävissä. Jäähdytin on täysin kuparinen ja sen ulkomitat ovat 489 x 144 x 30 mm. Sen parina on kolme Eiswind 14 -tuuletinta, joiden spekseiksi ilmoitetaan 1100 RPM, 62,31 CFM, 1,55 mmH2O ja 29,4 dBA. Niiden pyörimisnopeuden säätäminen onnistuu mukana toimitettavalla PWM-adapterilla.

Järjestelmän muut komponentit ovat tuttuja aiemmin markkinoille tulleista Eisbaer-malleista. DC-LT 2600 -pumppu on integroituna blokkiyksikön yhteyteen ja blokki on yhteydessä jäähdyttimeen 11/8 mm letkuilla sekä pikaliittimillä. Liittimet ovat kiinni standardimallisilla G1/4-kierteellä, joten käyttäjä voi halutessaan vaihtaa ne toisenlaisiin.

Eisbaer 420 on välittömästi saatavilla ja sen suositushinta on valmistajan verkkokaupassa 144,95 euroa.

Lähde: Alphacool

AMD:n uusissa ajureissa tuki Radeon RX Vegoille, NVIDIAlta Game Ready -leima Agents of Mayhemille

AMD:n uudet ajurit on tarkoitettu vain uusille Radeon RX Vega -näytönohjaimille eivätkä ne virallisesti tue muita näytönohjaimia. NVIDIAn uudet ajurit puolestaan tuovat mukanaan perinteiseen tapaan uudet Game Ready -leimat, tällä kertaa Agents of Mayhemille ja VR-puolella Killing Floor: Incursionille.

AMD ja NVIDIA ovat kumpikin julkaisseet uudet näytönohjainajurit. AMD:n uudet ajurit tottelevat versionumeroa 17.30.1051 beta 6 eikä niillä ole perinteistä Radeon Software -versionumeroa. Ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille. NVIDIAn uudet GeForce 385.28 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia GeForce-näytönohjaimia 400-sarjasta lähtien.

AMD:n uudet Radeon Software -ajurit on omistettu vain Radeon RX Vega -näytönohjaimille, eivätkä ne virallisesti tue muita näytönohjaimia. Ajureiden tunnettujen ongelmien listalta löytyy Radeon WattMan -ylikellotukseen liittyvät ongelmat, 3DMark Fire Strike:n satunnaiset kaatumiset GT2-testissä, Radeon Software -asetusten resetoinnin virheellinen toiminta HBCC-ominaisuuden suhteen ja ongelmat joidenkin HDR-televisioiden kanssa. Voit lukea julkaisutiedotteen kokonaisuudessaan AMD:n sivuilta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

NVIDIAn GeForce 385.28 -ajurit lisäävät Game Ready -leiman Agents of Mayhemille ja Game Ready VR -leiman Killing Floor: Incursionille. Lisäksi ajureissa on uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Agents of Mayhemille (Fair) ja F1 2017:lle (Not recommended). Ajurit korjaavat lisäksi joukon vanhoja bugeja, mukaan lukien Call of Duty Infinite Warfaren suorituskykyongelmat. Voit tutustua täyteen listaan ajureiden korjauksista ja tiedossa olevista bugeista niiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Nokia 6

io-techin testissä vieraili HMD Globalin 249 euron hintainen Nokia 6 -älypuhelin.

io-techin elokuun ensimmäisessä mobiililaiteartikkelissa tutustutaan HMD Globalin odotettuun Nokia 6 -älypuhelimeen, joka on saapunut hiljattain kauppoihin 249 euron hintalapulla varustettuna. Laitteen keskeisiin ominaisuuksiin lukeutuvat 5,5-tuumainen Full HD -näyttö, Snapdragon 430 -järjestelmäpiiri, 16 megapikselin takakamera sekä 3000 mAh akku.

Tutustumme artikkelissa puhelimeen runsaan parin viikon käyttötestijakson pohjalta ja perehdymme tuttuun tapaan puhelimen fyysiseen ja tekniseen toteutukseen, kameran ominaisuuksiin ja kuvanlaatuun, ohjelmistoon, suorituskykyyn ja akunkestoon.

Lue artikkeli: Testissä Nokia 6

Steelseriesiltä uusi mekaaninen Apex M750 -näppäimistö omilla QX2-kytkimillä

Steelseriesin uusi mekaaninen pelinäppäimistö käyttää Gateronin kanssa kehitettyjä QX2-näppäinkytkimiä.

Pelituotevalmistaja Steelseries on esitellyt uuden Apex M750 -näppäimistön, joka käyttää valmistajan omia uusia mekaanisia QX2-näppäinkytkimiä sekä alumiinista kansirakennetta.

Uudet Gateronin kanssa yhteistyössä toteutetut QX2-kytkimet eivät sinällään tarjoa mitään uutta tai mullistavaa, sillä ne ovat painallustuntumaltaan lineaariset ja aktivointivoimakkuudeltaan 45 grammaiset. Aktivointisyvyydeksi kerrotaan tavanomaiset kaksi millimetriä ja pohjaussyvyydeksi neljä millimetriä. Kytkimien sisällä käytetään kuparisia kontakteja sekä Duracon-POM-muovista valmistettua stemmiä. Kytkimiin sopii yleisesti markkinoilla käytössä olevat standardimalliset näppäinhatut.

Apex M750 tukee NKRO:ta sekä näppäinkohtaista RGB-valaistuksen kustomointia. Steelseries Engine -ohjelmisto tarjoaa Apex M750:n yhteydessä uusina ominaisuuksina integroinnin Discord-pikaviestipalvelulle, GIF-animaatioiden muuttamisen näppäimistön valaistusefekteiksi ImageSync-ominaisuuden avulla sekä musiikin tahdistamisen LED-valaistuksen kanssa Audio Visualizer -ominaisuuden myötä.

Steelseries Apex M750:n suositushinta valmistajan verkkokaupassa on 169,99 euroa ja se on saatavissa välittömästi.

Lähde: Steelseries

Uusi artikkeli: Testissä AMD Radeon RX Vega 64

io-techin testissä AMD:n uusi Radeon RX Vega 64 -lippulaivanäytönohjain.

Tutustumme artikkelissa tänään myyntiin saapuneeseen ja Pohjoismaissa noin 530 euron hintaiseen (Komplett) AMD:n Radeon RX Vega 64 -referenssinäytönohjaimeen.

Suorituskykymittauksissa vertailukohtina ovat AMD:n edellinen lippulaivamalli Radeon R9 Fury X sekä NVIDIAn leiristä GeForce GTX 1080 ja 1080 Ti Founders Edition sekä Asuksen tehdasylikellotettu ROG-STRIX-GTX1080-O8G-11GBPS-malli. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä Vegan kokeiluasteelle jäänyt ylikellotustesti.

Lisäksi ajoimme mukaan nopeasti tulokset edullisemmalla Vega 56 -mallilla, josta luvassa erillinen artikkeli myöhemmin:

”AMD:n leirissä Vega 56:een löytyykin ilmeisesti enemmän luottoa, sillä se pyysi viikoloppuna mediaa mahdollisuuksien mukaan priorisoimaan Vega 56 -testejä Vega 64:n sijaan. Io-techin toimituksessa päätökset tehdään kuitenkin lukijoiden edun eikä valmistajan toiveiden mukaan, joten koimme parhaaksi ajaa rauhassa Vega 56 -artikkeliin kunnolliset testit 1920×1080- ja 2560×1440-resoluutioilla ja ylikellotustesteillä. Lisäksi Vega 56 saapuu myyntiin vasta kahden viikon kuluttua, joten päättömälle kiirehtimiselle ei lopulta nähty järkevää syytä.”

Lue artikkeli: Testissä AMD Radeon RX Vega 64

BlurBusters sai käsiinsä peräti 480 hertsin virkistystaajuudella varustetun prototyyppinäytön

BlurBustersin käsiinsä saama prototyyppinäyttö tuplaa virkistystaajuuden nykyisten huippunäyttöjen 240 hertsistä 480 hertsiin. Mutta onko 480 hertsin virkistystaajuudelle edes todellista tarvetta, vai jääkö ihmisen näköaistin jo jälkeen näytön tarjoamasta nopeudesta?

Pelikäytössä näytöiltä haetaan nopeita vasteaikoja ja korkeita virkistystaajuuksia. 144 hertsin virkistystaajuudesta on tullut jo liki vakio alle 4K UHD -resoluution pelinäytöissä ja useimpien tukena on joko VESA:n Adaptive-sync (AMD:n FreeSync) tai NVIDIAn G-Sync-teknologia, jotka mahdollistavat virkistystaajuuden sitomisen pelin tai ohjelman ruudunpäivitysnopeuteen.

Taistelu siitä, kuinka korkea virkistystaajuus on kyllin korkea, ei tule luultavasti taukoamaan ikinä. Ihmissilmä ei toimi kuin kamera ja vielä tähän päivään mennessäkään tiede ei ole kyennyt antamaan yksiselitteistä vastausta ihmisen näkökyvyn ”virkistystaajuudesta”. Ihmisten tiedetään kyenneen erottelemaan yli 200 hertsin nopeudella välkähtävän kirkkaan kuvan mustien kuvien joukosta, mutta toisaalta ihminen ei luultavasti kykenisi ikinä erottelemaan 200 hertsin nopeudella vaihtuvia erilaisia kuvia.

Nopeimmat pelinäytöt markkinoilla on varustettu tällä hetkellä 240 hertsin virkistystaajuudella. BlurBusters-sivusto on saanut kuitenkin käsiinsä mielenkiintoisen näytön prototyypin, jonka virkistystaajuus on peräti 480 hertsiä, tai tarkemmin 479,81 hertsiä. Sivusto ei kerro, minkä yrityksen näytöstä tai näyttöpaneelista on kyse, mutta näytöstä kuultaneen epäilemättä piakkoin lisätietoja. Kerro kommenteissa meneekö 480 hertsin virkistystaajuus mielestäsi jo liiankin korkealle, vai onko markkinoilla todella kysyntää yli 240 hertsin näytöille?

Lähde: BlurBusters

G.Skill julkaisi 128 Gt:n ja 32 Gt:n Flare X -DDR4-muistikittejä Samsungin B-die-muistipiireillä

G.Skillin uudet 128 Gt:n ja 32 Gt:n DDR4-muistikitit on varustettu etenkin AMD:n Ryzen- ja Ryzen Threadripper -alustoille halutuilla Samsungin B-die-muistipiireillä.

Muistien valinta AMD:n Ryzen- ja Ryzen Threadripper -alustoille voi viedä sormen suuhun vähän kokeneemmiltakin käyttäjiltä. Vaikka alustat tukevat DDR4-muisteja, ei ole itsestään selvää, että kaikki DDR4-muistikammat toimisivat niillä.

Halutuimpia muisteja AMD:n uusille alustoille ovat ilman muuta Samsungin B-die-muistipiirejä käyttävät DDR4-muistit, mutta useimmat valmistajat eivät paljasta käytettyjä muisteja paketin kyljessä ja voivat pahimmillaan jopa vaihdella yhdessä mallissa käytettäviä muistipiirejä saatavuuden mukaan.

G.Skill on yksi valmistajista, joka on merkinnyt tietyt sarjansa erikseen ”AMD-yhteensopiviksi”. Yhtiön tuorein julkaisu AMD-yhteensopivaan Flare X -sarjaan on suunnattu ensisijaisesti Ryzen Threadripper -alustoille, mutta niiden pitäisi toimia normaalisti myös Ryzeneillä. Uudet muistit perustuvat Samsungin B-die-muistipiireihin.

G.Skill julkaisi kerralla yhteensä neljä uutta Flare X -muistikittiä. Hitain muistikiteistä on kapasiteetiltaan selvästi suurin, tarjoten peräti 128 Gt muistia kahdeksalla 16 Gt:n DDR4-2933-muistikammalla. Muistit toimivat mainostetulla nopeudella 14-14-14-34 asetuksin 1,35 voltin käyttöjännitteellä.

Loput kolme muistikiteistä tarjoavat 32 Gt:n kapasiteetin neljän 8 Gt:n muistikamman voimin. Hitain kolmikosta toimii DDR4-3200 nopeudella 14-14-14-34 muistiasetuksin. Keskimmäinen kitti toimii DDR4-3466-nopeudella ja 16-18-18-38 asetuksin ja nopein kitti DDR4-3600-nopeudella ja samoin 16-18-18-38 asetuksin. Kaikkien kolmen muistikitin käyttöjännite on 1,35 volttia.

Lähde: G.Skill

Android O on OnePlus 3:n ja 3T:n viimeinen ”suuri” päivitys

Android O tulee olemaan viimeinen OnePlus 3 -malleille saapuva käyttöjärjestelmän versiopäivitys.

OnePlussalla tuotepäällikkönä toimiva Oliver Z on kommentoinut yrityksen foorumilla OnePlus 3 ja 3T -mallien päivityssuunnitelmia. Hänen mukaansa Android O tulee olemaan viimeinen kyseisille malleille tuleva merkittävä päivitys. Sen jälkeen laitteet tulevat saamaan vielä Androidin tietoturvapäivityksiä, mutta Open Beta Program -ohjelma tulee siirtymään OnePlus 5:n pariin.

Elokuun tietoturvapäivitys on luvassa yrityksen viimevuotisille lippulaivamalleille aivan lähiaikoina ja OxygenOS 4.5 -päivitys on puolestaan tulossa 1-2 kuukauden sisään. Päivityksestä tulee puuttumaan ne OnePlus 5:ssä nähdyt ominaisuudet, jotka vaativat laitteelta rautatason tukea (Reading Mode, off-screen-eleet, DCI-P3-näyttökalibrointi).

Lähde: OnePlus

Video: AMD Radeon RX Vega unboksaus ja ensituntumat

Io-techin testiin saatiin AMD:n uudet Radeon RX Vega 64- ja 56-pelinäytönohjaimet.

AMD on antanut medialle luvan esitellä näytönohjaimet unboksausvideolla ja kuvissa ennen NDA-salassapitosopimuksen päättymistä maanantaina 14. elokuuta klo 16. Tutustumme videolla testiin saapuneeseen Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimeen ja pakkaukseen sekä edullisempaan Radeon RX Vega 56 -malliin.

Radeon RX Vega 64 on varustettu täydellä Vega 10 -grafiikkapiirillä eli 64 laskentayksiköllä ja 4096 stream-prosessorilla. Grafiikkapiirin Boost-taajuus on 1546 MHz ja TDP-arvo 295 wattia. Näytönohjain saapuu myyntiin maanantaina 14. elokuuta ja veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria eli Suomessa 24 % ALV:n kanssa todennäköisesti yli 500 euroa.

Vega 56 on varustettu 56 laskentayksiköllä ja 3584 stream-prosessorilla. Grafiikkapiirin Boost-taajuus on 1471 MHz ja TDP-arvo 210 wattia. Näytönohjain saapuu myyntiin 28. elokuuta ja veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 399 dollaria eli Suomessa 24 % ALV:n kanssa ainakin 420 euroa.

Molemmat näytönohjaimet on varustettu kahdeksalla gigatavulla HBM2-muistia ja Vega 64:n muistiväylän kaistanleveys on 484 Gt/s ja Vega 56:n 410 Gt/s.

 

Käy tilaamassa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

NVIDIAn Jensen Huang vihjaa Volta-pelinäytönohjainten saapuvan markkinoille vasta ensi vuonna

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang on kertonut yhtiön osavuosikatsauksessa, että näillä näkymin Pascal tulee olemaan parasta mitä pelaajille on tarjolla tulevana joulusesonkina. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei Volta-arkkitehtuuriin perustuvia GeForce-näytönohjaimia kannata odotella markkinoille ennen ensi vuotta.

NVIDIAn Volta-arkkitehtuuriin perustuvia pelinäytönohjaimia on odotettu jo hyvä tovi, eikä arkkitehtuuriin perustuvan GV100-laskentapiirin julkaisu ainakaan hillinnyt odottavien intoa mahdollisuudesta saada uusi sukupolvi käyttöön jo tänä vuonna. Tämä huolimatta siitä, että NVIDIAn virallisissa roadmapeissa Volta on ollut koko ajan vuoden 2018 tuote.

NVIDIAn osavuosikatsauksen jäljiltä seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimia odottavat pelaajat voivat riisua ostohousunsa ja ripustaa ne loppuvuodeksi kaappiin. Yhtiön toimitusjohtajan Jensen Huangin mukaan Pascal tulee olemaan näillä näkymin parasta, mitä markkinoilla on tulevana joulusesonkina. Huang varmisteli kuitenkin samalla, että näytönohjaimet ovat kyllä kehitteillä ja mukana on uusia, pelaajia kiinnostavia teknologioita. Voit lukea suoran lainauksen alta.

Volta for gaming, we haven’t announced anything. And all I can say is that our pipeline is filled with some exciting new toys for the gamers, and we have some really exciting new technology to offer them in the pipeline. But for the holiday season for the foreseeable future, I think Pascal is just unbeatable. It’s just the best thing out there. And everybody who’s looking forward to playing Call of Duty or Destiny 2, if they don’t already have one, should run out and get themselves a Pascal.

Volta-arkkitehtuuriin pelaajien kannalta saapuvat uudistukset ovat vielä hämärän peitossa. Laskentakäyttöön suunnattu GV100 antaa varmasti vinkkejä tulevasta, mutta esimerkiksi Tensor-ytimiä tuskin tullaan näkemään kuluttajanäytönohjaimissa. Tensor-ytimet ovat tietyntyyppisiin matriisilaskuihin erikoistuneita yksiköitä, joiden käyttökohde löytyy neuroverkoista ja muualta tekoälyn alalta.

Näillä näkymin ensi vuonna tapahtuva julkaisu voisi sopia hyvin yksiin SK Hynixin GDDR6-suunnitelmien kanssa. SK Hynix kertoi aiemmin ajoittaneensa GDDR6-muistien massatuotannon ensi vuoden alkupuolelle sopimaan yksiin nimeämättömän näytönohjainvalmistajan aikataulujen kanssa.

Lähde: SeekingAlpha