Uusi artikkeli: Pikatestissä Huawei Honor 8 Lite

io-techin tuoreimmassa pikatestissä tutustutaan Huawein helmikuun alussa esittelemään Honor 8 Lite -älypuhelimeen.

Alempaan keskihintaluokkaan sijoittuva Honor 8 Lite tuli myyntiin Suomessa 17. helmikuuta 269 euron suositushintaan. Kyseessä on seuraaja viime kesäkuussa esitellylle Honor 7 Lite -puhelimelle, joka on ollut Suomessa erittäin suosittu.

Jutussa käydään läpi laitteen fyysinen toteutus, tekniset ominaisuudet, kameraominaisuudet, ohjelmisto sekä suorituskyky ja akunkesto noin viikon testikäytön pohjalta.

Lue artikkeli (io-tech)

Ensituntumat: Huawei P10, P10 Plus ja Watch 2

io-tech vieraili 26. helmikuuta Huawein julkaisutilaisuudessa Barcelonassa ja pääsi tutustumaan ensimmäisten joukossa uusiin P10-älypuhelimiin sekä Watch 2 –älykelloihin. Tässä nopeat ensituntumat laitteista.

Huawei järjesti ”Change the way the world sees you” -julkaisutilasuutensa Italian Pavilion -hallissa aivan Barcelonan ytimessä. Tilaisuudessa ei juuri nähty yllätyksiä, kiitos Huawein itsensä julkaisemien kiusoittelukuvien sekä muiden tahojen toimesta tapahtuneiden tieto- ja kuvavuotojen.

Ulkoisesti P10 on uudistunut maltillisesti. Niiden muotoilu on kehittynyt entistä pyöristetympään suuntaan ja ainakin itselleni tuli ensimmäisenä mieleen viimevuotisten P9- ja Honor 8 –mallien yhteensulautuma. Muotoilun ansiosta laite istuu miellyttävästi käteen, joskaan ei edeltäjämallinkaan kanssa ollut valittamista asian suhteen.

 

Klikkaa ja lue koko juttu

NVIDIA julkaisi odotetun GeForce GTX 1080 Ti:n

GP102-grafiikkapiiriin perustuvan uutuuden luvataan olevan nopeampi kuin NVIDIA Titan X huolimatta liki puolet halvemmasta hinnasta.

NVIDIA on julkaissut GeForce Gaming Celebration -tapahtumassa uuden näytönohjaimen. Julkaisuvuoron GDC:n yhteydessä pidettävässä tapahtumassa sai kauan odotettu GeForce GTX 1080 Ti. Samassa yhteydessä NVIDIA päivitti GameWorks-kirjastonsa DirectX 12 -yhteensopivaksi.

GeForce GTX 1080 Ti perustuu odotusten mukaisesti GP102-grafiikkapiiriin, mutta yleisesti spekuloidut piirikonfiguraatiot eivät ole osuneet oikeaan. GTX 1080 Ti:n GP102-grafiikkapiirissä on käytössä Titan X:n tavoin 28 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä. Niin ikään Titan X:n kanssa yhtenevästi geometriayksiköitä on yhteensä 28 ja teksturointiyksiköitä 224, mutta kapeammasta muistiväylästä johtuen ROP-yksiköitä on käytössä vain 88.

GTX 1080 Ti:n grafiikkapiirin Boost-kellotaajuus on 1,6 GHz ja sen kehutaan ylikellottuvan 2 gigahertsiin saakka. Muistiohjain on varsin erikoisesti 352 bittinen, eli käytössä on yhteensä 11 gigatavua 11 Gbps:n GDDR5X-muistia. Näytönohjaimen suorituskyvyn luvataan olevan pelistä riippuen noin 20 – 40  prosenttia parempi kuin GeForce GTX 1080:n.

GeForce GTX 1080 Ti:n veroton suositushinta on 699 dollaria ja se saapuu myyntiin ensi viikolla.

AMD:n seuraavan sukupolven näytönohjainten nimeksi Radeon RX Vega

Radeon RX Vega -näytönohjaimet julkaistaan vuoden toisen neljänneksen aikana, eli huhti-kesäkuussa.

AMD:n juuri päättyneessä Capsaicin & Cream -esityksessä saatiin uusia maistiaisia tulevasta Vega-arkkitehtuurista, sekä virallistettiin sen brändäys. Vega-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet tullaan julkaisemaan vuoden toisen neljänneksen aikana, eli huhti-kesäkuussa.

Vega-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet tullaan tuntemaan Radeon RX Vega -nimellä. Radeon Technologies Groupin johtajan Raja Kodurin mukaan päätös pitää arkkitehtuurin koodinimi tuotteen nimessä johtuu yksinkertaisesti sen saamasta suosiosta niin AMD:n sisällä kuin mediassa ja netin keskustelupalstoillakin.

Vega-brändäyksen julkaisun lisäksi AMD esitteli tapahtumassa kahta arkkitehtuurin ominaisuutta käytännössä. High Bandwidth Cache Controllerin eli HBCC:n toimintaa esiteltiin Deus Ex: Mankind Divided -teknologiademolla. Demossa Vega-näytönohjaimesta oli disabloitu osa muistista siten, että käytössä oli vain kaksi gigatavua muistia. Määrään päädyttiin koska käytetty peli on optimoitu 4 Gt:n näytönohjainmuistille. HBCC:n avulla Vegan minimi FPS nousi demossa noin kaksinkertaiseksi ja keskimääräinen FPS noin 50 prosentilla verrattuna perinteiseen muistin käyttöön. Voit lukea HBCC:n toiminnasta lisää io-techin katsauksesta Vega-arkkitehtuuriin.

Toinen esittelyyn päässeistä ominaisuuksista oli Rapid Packed Math eli RPM, eli käytännössä kaksinkertaisella nopeudella FP32-suorituskykyyn nähden toimivat FP16-laskut. GCN-arkkitehtuuri kykenee ajamaan useita eri datatyyppejä samanaikaisesti, mikä helpottaa ominaisuuden käyttöä. Kodurin mukaan ominaisuus on jo käytössä joissain konsoleissa, mutta ei tarkentanut onko kyse Xbox Onesta vai PlayStation 4:sta, tai kenties PlayStation 4:n Pro-versiosta. Ominaisuutta esiteltiin AMD:n TressFX-teknologian avulla. Demossa hyödyntämällä kaksinkertaista FP16-suorituskykyä saatiin kirjaimellisesti kaksinkertainen määrä simuloitavia hiussuortuvia samaan suorituskykyyn, kuin ilman RPM-teknologiaa.

Porsche Design esitteli Book One -2-in-1-kannettavan

Luksusmerkiksi laskettavan Porsche Designin ensimmäisen oman hybridikannettavan hintalappuun lyödään Suomessa 2895 euron lukema.

Porsche Design lienee useimmille tuttu lähinnä muiden valmistajien luksusmallien suunnittelusta. Yhtiön tuorein julkaisu tekee kuitenkin tähän poikkeuksen, sillä kyse on sen oman Porsche Design Computing -brändin Book One -2-in-1-kannettavasta. Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmällä varustetun 2-in-1-kannettavan näyttöosa kääntyy saranoiden varassa tarvittaessa näppäimistön taakse, mutta sen voi irrottaa myös täysin itsenäiseksi taulutietokoneeksi.

Book One on 13,3-tuumaisesta taulutietokoneesta ja erillisestä näppäimistöosasta rakentuva 2-in-1-kannettava. 10-pisteen kosketusta tukevan IPS-näytön resoluutio on 3200×1200. Taulutietokonepuolen sisällä sykkii Intelin Core i7-7500U -prosessori, jonka tukena on 16 gigatavua LPDDR3-muistia ja 512 Gt:n PCI Express -väyläinen SSD-asema. Taulutietokonetilan tueksi mukana on Wacomin valmistama, 2048 painetasoa tunnistava Book One Pen -stylus.

Tietokoneesta löytyy 5 megapikselin kamera sekä Windows Helloa tukeva infrapunakamera. Näyttöosassa on yksi USB Type-C 3.1 -liitäntä Thunderbolt-tuella, jonka lisäksi näppäimistöosasta löytyy toinen USB Type-C 3.1 -liitäntä ilman Thunderboltia ja kaksi USB Type-A 3.0 -liitäntää. Porsche Designin uutukaisen näppäimistöosan kosketushiiri on Microsoftin sertifioima Precision Touchpad eli PTP.

Porsche Design Computingin Book One -hybridikannettavan strategiset mitat ovat kokonaisuudessaan 311,4 x 226,5 x 15,9 mm ja näyttöosan yksinään 311,4 x 226,5 x 7,7 mm. Painoa koko komeudella on 1580 grammaa ja tautietokoneosalla yksinään 758 grammaa. 2-in-1-kannettavan luonnolle sopivana tietokoneessa on kaksi akkua. Näyttöosaan piilotetun akun kapasiteetti on 25 Wh ja näppäimistöosan 45 Wh.

Porsche Design Computing Book One saapuu markkinoille huhtikuussa. Sen suositushinta Suomessa on 2895 euroa.

AMD:n Ryzen tarvitsee rinnalleen Windows 10:n tai Linuxin tuoreimman 4.10 -kernelin

Microsoft ehti ilmoittaa jo kauan sitten tukevansa uusia prosessoriarkkitehtuureja vain Windows 10 -käyttöjärjestelmässä.

AMD:n uudet Ryzen-prosessorit saapuvat myyntiin kuluvan viikon torstaina eli 2. maaliskuuta. Prosessorin hankkiville käyttöjärjestelmävaihtoehtoja on käytännössä kaksi: Windows 10 tai Linuxin 4.10-kerneliä käyttävä jakeluversio.

Microsoft on ehtinyt jo kauan sitten ilmoittaa tukevansa uusia prosessoriarkkitehtuureja vain Windows 10 -käyttöjärjestelmässä. Intelin Skylaken kohdalla tuen piti lopulta rajoittua vain Windows 10:een, mutta sen kohdalla Microsoft teki vielä poikkeuksen. AMD:n Ryzen ja Intelin Kaby Lake eivät saa osakseen vastaavia poikkeuksia, vaan niiden kohdalla tuki todellakin tulee vain Windows 10:lle.

AMD:n huhuttiin aiemmin tuovan omatoimisesti tarvittavat ajurit ja tuen Windows 7:lle, mutta ne huhut osoittautuivat vääriksi. AMD on kertonut PCWorldille, että sisäisesti se on varmistanut Ryzenin toimivan myös Windows 7:lle, mutta ajureita ja tukea on luvassa AMD:nkin puolelta vain Windows 10:lle. Käytännössä myös vanhemmat käyttöjärjestelmät tulevat luultavasti käynnistymään Ryzen-kokoonpanoilla, mutta ne eivät kykene ottamaan prosessorista irti kaikkea mitä sillä olisi tarjottavanaan.

Linux-puolella viime joulukuussa julkaistu 4.10-kerneli toi mukanaan lukuisia Ryzeniin liittyviä päivityksiä. Vanhempien kerneliversioiden kohdalla esimerkiksi Simultaneous Multi-Threading- eli SMT-ominaisuus ei toimi oikein. Toinen ongelma Linux-rintamalla voi löytyä Ryzen-emolevyistä, sillä joidenkin emolevyjen käyttämää Realtek ALC1220 -äänipiiriä tullaan tukemaan vasta tulevassa 4.11-kernelissä. Phoronixin mukaan myös kerneliversion 4.9.10 pitäisi toimia, jos siihen on asennettu SMT:n korjaava päivitys, mutta se ei ilmeisesti kykene ottamaan kaikkea irti Ryzenin ominaisuuksista.

Khronos kehittää uutta OpenXR-standardia VR-laseille

Uuden standardin toivotaan selkeyttävän VR-ekosysteemiä, joka on tällä hetkellä ohjelmistokehittäjien kannalta sietämätön sekamelska.

Useista avoimista rajapinnoista kuten Vulkan, OpenGL ja OpenCL tuttu Khronos on kertonut kehittävänsä uutta standardia. Tuleva OpenXR on virtuaalilaseille ja lisätyn todellisuuden laseille tarkoitettu standardi, jonka tarkoitus on helpottaa ohjelmistokehittäjien työtä.

Nykyisellään VR-, AR- ja MR-markkinat ovat varsinainen sekamelska, sillä renderöintimoottoreiden kehittäjät joutuvat rakentamaan tällä hetkellä tuen erikseen jokaisen valmistajan omille rajapinnoille. Khronoksen esimerkissä tuettavia rajapintoja on viisi, Steam VR, OSVR, Oculus, Samsung Gear VR ja Daydream, joista kaksi viimeisintä tukevat vain yhtä VR-lasityyppiä, Steam VR ja Oculus kahta lasityyppiä ja OSVR kolmea.

OpenXR-standardi tulee rakentumaan kahdesta osasta: ohjelmistorajapinnasta ja laiterajapinnasta. Ohjelmien ja renderöintimoottoreiden kehittäjien tarvitsee tukea vain OpenXR:n ohjelmistorajapintaa, kun laitevalmistajat huolehtivat laiterajapintatuesta omille VR-, AR- ja MR-laseilleen. Tällöin myös uusien lasien tukeminen on helppoa, kun valmistajalle riittää niiden lisääminen osaksi OpenXR:n laiterajapintaa. OpenXR-rajapintojen väliin jää vielä valmistajien omat suoritusympäristöt tiettyjen toimintojen suorittamiseen.

OpenXR:n kehitystyö on vasta alkutekijöissään ja Khronos muistuttaakin, että suunnitelmiin saattaa tulla vielä muutoksia. OpenXR-kehitysryhmässä ovat alusta asti mukana AMD, ARM, Collabora, Epic Games, Google, Imagination, Huawei, Intel, LG, LunarG, MediaTek, Mozilla, Nokia, NVIDIA, Oculus, Qualcomm, Razer, Samsung, Sensics, Sony, Starbreeze, Tobii, Unity, Valve, VeriSilicon ja zSpace.

Kilpailu: Voita AMD Ryzen -takki

AMD:n Ryzen 7 -sarjan prosessorit saapuvat myyntiin torstaina ja arvomme virallisen julkaisun kunniaksi Ryzen-takin.

Kilpailuun voit osallistua arvaamalla io-techin Ryzen 7 1800X -artikkelin Cinebench R15 -testin tuloksen kyseisellä prosessorilla. L-kokoinen takki arvotaan kaikkien osallistujien kesken perjantaina 3. maaliskuuta klo 12:00.

Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti profiilista löytyvään sähköpostiosoitteeseen ja yksityisviestillä. Jos arvonnan voittajaa ei tavoiteta viikon kuluessa, arvonta suoritetaan uudelleen.

Kilpailuun voi osallistua yksinkertaisesti vastaamalla ja arvaamalla tuloksen tämän uutisen kommentteihin / viestiketjuun.

Onnea arvontaan!

PS. TechBBS-foorumilta löytyy myös arvonta, jossa on palkintona Ryzen 7 1800X -prosessori, mutta emme anna enempää vinkkejä mistä kyseinen kilpailu löytyy.

Jollan Sailfish OS -käyttöjärjestelmä julkaistaan Sonyn Xperia-puhelimille

27.2.2017 - 15:28 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (20)

Jolla ilmoitti lehdistötilaisuudessaan MWC-tapahtumassa, että se julkaisee virallisen version Sailfish OS -käyttöjärjestelmästään Sonyn Xperia-puhelimille.

Ensimmäisenä projektina Sailfish OS -käyttöjärjestelmä tullaan aluksi julkaisemaan Sonyn Xperia X:lle. Taustalla on ajatus tarjota Sonyn Open Devices Program -ohjelman avulla Sailfish OS:n rauta-alusta lisenssiasiakkaille sekä yhteisön jäsenille. Sony ei ole itse tuomassa Sailfish-puhelimia markkinoille.

Jolla myi viime vuonna pienen erän Jolla C -yhteisöpuhelinta kehittäjille ja innokkaimmille faneille, mutta Sony-yhteistyön avulla Sailfish OS -rauta-alustaan pääsee jatkossa helpommin käsiksi. Xperia X:n Sailfish OS -käyttöjärjestelmän julkaisutavoite on Q2/2017 eli huhti-kesäkuun aikana ja myöhemmin projekti todennäköisesti laajenee myös muihin Xperia-malleihin.

Lähde: Jollan lehdistötiedote (PDF)

Sony päivitti Xperia-puhelinmallistonsa, huippumalleissa 960 FPS:n hidastusvideon mahdollistava kamera

27.2.2017 - 10:42 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (26)

Sony esitteli 960 FPS:n nopeudella kuvattavien hidastusten mahdollistavan Motion Eye -kamerasensorin aiemmin tässä kuussa.

Sony on julkaissut tänään MWC-messujen yhteydessä liudan uusia Xperia-älypuhelimia. Uutuuksista XZ Premium ja XZs on varustettu hiljattain esitellyllä Motion Eye -kameralla, joka mahdollistaa peräti 960 FPS:n nopeudella kuvattavat hidastusefektit. Kamera perustuu samaan DRAM-muistilla varustettuun kuvasensoriin, jonka Sonyn puolijohdeyksikkö julkaisi helmikuun alussa.

Xperia XZ Premiumin avainominaisuudet:

  • 5,5-tuumainen 3840×2160-resoluution Triluminos 4K UHD -näyttö HDR-tuella
  • Qualcomm Snapdragon 835 -järjestelmäpiiri
  • 4 Gt muistia, 64 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max 256 Gt)
  • 19 megapikselin Motion Eye -takakamera (1/2,3” Exmor RS -sensori, F2.0 G-lens, 960 FPS video)
  • 13 megapikselin selfiekamera (1/3,06” Exmor RS -sensori, F2.0)
  • 3230 mAh:n akku Quick Charge 3.0 -tuella
  • IP65/IP68 vesi- ja pölytiivis
  • Sormenjälkilukija

Sony Xperia XZ Premium saapuu myyntiin touko-kesäkuussa 799 euron suositushintaan.

Xperia XZs:n avainominaisuudet:

  • 5,2 -tuumainen 1080p-resoluution Triluminos-näyttö
  • Qualcomm Snapdragon 820 -järjestelmäpiiri
  • 4 Gt muistia, 32 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max 256 Gt)
  • 19 megapikselin Motion Eye -takakamera (1/2,3” Emor RS -sensori, F2.0 G-lens, 960 FPS video)
  • 13 megapikselin selfiekamera (1/3,06” Emor RS -sensori, F2.0)
  • 2900 mAh:n akku Quick Charge 3.0 -tuella
  • IP65/IP68 vesi- ja pölytiivis
  • Sormenjälkilukija

Sony Xperia XZs saapuu myyntiin huhtikuussa 599 euron suositushintaan.

Xperia XA1:n avainominaisuudet:

  • 5-tuumainen 720p-resoluution näyttö
  • MediaTek Helio P20 -järjestelmäpiiri
  • 3 Gt muistia, 32 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max 256 Gt)
  • 23 megapikselin takakamera (1/2.3” Exmor RS -sensori, F2.0)
  • 8 megapikselin selfiekamera (1/4” Exmor R -sensori, F2.0)
  • 2300 mAh:n akku Quick Charge Pump Express+ 2.0 -tuella

Sony Xperia XA1 saapuu myyntiin huhtikuussa 299 euron suositushintaan.

Uusien puhelinten lisäksi Sony esitteli Android-pohjaisen Xperia Touch -projektorin, joka kykenee muuttamaan minkä tahansa tasaisen pinnan 23-tuumaiseksi HD-kosketusnäytöksi, sekä Xperia Ear ”Open-style Concept” -kuulokkeet, eli langattomat nappikuulokkeet, jotka eivät estä käyttäjää kuulemasta ympäröivän maailman ääniä.

Xperia Touch saapuu myyntiin toukokuussa 1499 euron suositushintaan. Sony ei paljastanut Xperia Ear ”Open-style Concept” -kuulokkeiden tulevaa hintaa tai aikatauluja.