Futuremarkin 3DMark API Overhead -testiin tuki Vulkan-rajapinnalle

24.3.2017 - 22:29 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (2)

Vulkan-rajapinta korvaa 3DMarkin API Overhead -testissä sen aiemmin tukeman Mantle-rajapinnan. Khronos on kehittänyt Vulkanin AMD:n Mantle-rajapinnan pohjalta.

3DMark-testiohjelmistaan tuttu, kotimaista perää ja nykyään kansainväliseen UL-konserniin kuuluva Futuremark on julkaissut uuden version 3DMark API Overhead -testistään. Alun perin API Overhead -testi julkaistiin kaksi vuotta sitten 26. maaliskuuta 2015 vertailemaan matalan tason DirectX 12- ja Mantle-rajapintoja DirectX 11 -rajapintaan.

3DMarkin API Overhead -testi on luotu mittaamaan itse rajapintojen pullonkauloja ja suorituskykyä. Yhtiö painottaa, ettei sitä ole tarkoitus käyttää eri valmistajien näytönohjainten vertailuun. Testi nostaa erityisen selvästi esiin ns. matalan tason rajapintojen tehokkuuden draw call -komentojen kanssa verrattuna vanhempiin rajapintoihin kuten DirectX 11.

Rajapintojen suorituskykyä vertaillaan käyttämällä suurta määrää draw call -käskyjä. Draw call -käskyä käytetään aina, kun prosessori kertoo näytönohjaimelle, että sen pitää renderöidä jokin objekti ruudulle. API Overhead -testissä draw call -komentojen määrää lisätään niin kauan, että suorituskyky laskee näytönohjaimen, prosessorin tai rajapinnan rajoitusten vuoksi alle 30 FPS:n. Voit lukea lisää testin toteutuksesta 3DMark Technical Guide -oppaasta (PDF).

API Overhead -testin uusi 1.5-versio lisää testiin tuen Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinnalle. Se korvaa testissä aiemmin mukana olleen AMD:n Mantle-rajapinnan, jonka pohjalta Khronos on kehittänyt Vulkanin. Testin tuorein Windows-versio tukee Vulkanin lisäksi Microsoftin DirectX 11- ja DirectX 12 -rajapintoja. 3DMark API Overhead -testistä on olemassa myös iOS -versio, joka tukee Metal- ja OpenGL 3.0 ES -rajapintoja.

Guru3D on ehtinyt jo testaamaan uutta API Overhead -testiä alustavasti ja julkaissut tulokset sivuillaan. Sivuston testien mukaan Vulkan-rajapinnalla NVIDIAn huippunäytönohjaimet saavat ajettua ruudulle 3 – 7 prosenttia ja GTX 1060 peräti 26 % enemmän draw calleja, kuin DirectX 12 -rajapinnalla. AMD:n näytönohjaimilla Vulkan suoriutuu puolestaan hieman heikommin, ja DirectX 12:lla saadaan näytönohjaimesta riippuen 2,4 – 4,5 % enemmän draw calleja, kuin Vulkanilla.

Baselworld-kellotapahtuma toi mukanaan vyöryllisen Android Wear 2.0 -älykelloja

24.3.2017 - 17:34 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (17)

Sveitsissä eilen alkanut Baselworld 2017 -kellotapahtuma on tuonut mukanaan lukuisia Android Wear 2.0 -älykelloja eri valmistajilta.

Google julkaisi puettaville laitteille tarkoitetun Android Wear 2.0 -käyttöjärjestelmänsä pitkän odottelun jälkeen helmikuun alussa ja sen myötä älykellomarkkinat tuntuisi saaneen pienen piristysruiskeen. Eilen Sveitsissä alkaneilla Baselworld 2017 -kellomessuilla useat brändit ovat esitelleet omia näkemyksiään Android-älykellosta. Useimmat uutuuksista perustuvat samaan Qualcommin Snapdragon Wear 2100 -järjestelmäpiiriin.

Fossil Groupin alaisuuteen kuuluvan Dieselin ensimmäinen älykello on nimeltään Diesel On ja se on muotoiltu brändille tyypillisesti varsin näyttävästi ja maskuliinisesti. Väri- ja hihnavaihtoehtoja tulee saataville useita. Teknisestä toteutuksesta tiedetään toistaiseksi vain Snapdragon Wear 2100 -piiri, pyöreä AMOLED-näyttö sekä Bluetooth-yhteys. Dieselin omien kellotaulujen lisäksi laitteesta löytyy ”filttereitä”, jotka luovat kellon näytölle efektejä eri tilanteissa. Esimerkiksi ”älä häiritse” -tilassa jokaisesta uudesta ilmoituksesta näytölle ilmestyy uusi särö ja käyttäjän ollessa paikallaan näyttö huurtuu hiljalleen umpeen. Diesel On -älykellot tulevat saataville loppuvuodesta 325 dollarin suositushintaan.

Casio esitteli Baselworldin kynnyksellä uuden rajattuna 500 kappaleen eränä valmistettavan Pro Trek WSD F20S -kellon, joka perustuu tammikuussa julkaistuun Pro Trek WSD F20 -malliin. Erikoisuutena S-mallissa on safiirilasilla suojattu näyttö sekä siniset ionipinnoitetut metalliyksityiskohdat. Kellossa on 1,32-tuumainen kaksikerroksinen 320 x 300 pikselin kosketusnäyttö, joka osaa kytkeytyä vähän virtaa vievään mustavalkotilaan. Myös muut tekniset ominaisuudet, kuten vähän virtaa kuluttava GPS-yhteys ovat samat kuin edullisemmassa sisarmallissa. Käyttöjärjestelmänä toimii Android 2.0, jota on höystetty Casion ulkoilupainotteisilla lisäsovelluksilla. Kellon hinnaksi kerrotaan 500 dollaria.

Myös Fossilin lisensoimiin brändeihin lukeutuva Emporio Armani esitteli oman Connected-älykellonsa, jotka muistuttavat muotoilultaan Emporio Armanin viimeaikaisia rannekellomalleja. Teknisen toteutuksen yksityiskohdat ovat toistaiseksi varsin vajaavaisia, sillä kellojen ominaisuuksista mainitaan ainoastaan Snapdragon Wear 2100 -piiri sekä pyöreä korkean resoluution AMOLED-näyttö. Hinnoittelusta ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta kellot tulevat saataville syyskuussa.

Fossil julkaisi omaan mallistoonsa uudet Q Venture- ja Q Explorist -mallit, joista ensin mainittu on solakampi naisille suunnattu malli. Venturen läpimitta on 42 mm ja paksuus 11,5 mm. Hihnan leveys on 18 mm. Exploristin halkaisijaksi kerrotaan 44 mm ja paksuudeksi 12,6 mm. Hihnakoko on 22 mm. Molempien sisällä on samaa rautaa – pyöreä AMOLED-näyttö, Snapdragon Wear 2100 -piiri, neljä gigatavua tallennustilaa sekä WiFi- ja Bluetooth-yhteydet. Akunkestoa luvataan yhdellä latauksella 24 tuntia. Fossilin uutuusmallit saapuvat kauppoihin syksyllä 255-275 dollarin suositushintaan.

Sveitsiläisen Gc:n uudet Connected-älykellot perustuvat muotoilun osalta yrityksen miesten ja naisten Sturctura-malliston rannekelloihin. Kellojen teräsrakenteessa on käytetty harjattua sekä kiillotettua viimeistelyä ja ruusukultaisia sekä pronssisia yksityiskohtia. Kelloja tulee saataville eri väreissä ja metallisilla, nahkaisilla sekä silikonisilla rannekkeilla. Sisällä on Snapdragon Wear 2100 -järjestelmäpiiri ja pyöreää näyttöä suojaa mineraalilasi, mutta muita tarkempia tietoja kellosta ei ole vielä tarjolla. Myöskään saatavuus tai hinnoittelu eivät ole vielä tiedossa.

Muotibrändi Guess esitteli uudet älykellomallinsa sekä naisille että miehille. Naisten mallien läpimitta on 41 mm ja miesten mallien vastaavasti 44 mm. Naisten malleissa on käytetty väreinä kultaa, ruusukultaa ja hopeaa sekä kristallikoristeita. Miesten malleista on tarjolla sporttinen ja klassinen tyylivaihtoehto. Kellojen rannekkeet ovat standarimallisia ja vaihdettavia. Guessin älykellojen sisältä löytyy Snapdragon Wear 2100, 512 tai 768 Mt RAM-muistia, 4 Gt tallennustilaa sekä Android Wear 2.0 -käyttöjärjestelmä. Guessin uudet Connected-mallit tulevat saataville ensi syksynä.

Michael Korsin (Fossilin alainen brändi) uusia älykellomalleja ovat Access Sofie naisille sekä Access Grayson miehille. Sofie on malleista selvästi sirompi ja siinä on kristallein koristeltu kehys. Grayson-mallin kerrotaan olevan moderni ja sporttinen. Värivaihtoehtoja on sekä kellon että rannekkeen osalta useita. Tekniseltä puolelta löytyy pyöreä AMOLED-näyttö sekä Snapdragon Wear 2100 -piiri. Michael Kors Access -älykellojen hinnat alkavat 350 dollarista ja ne tulevat kauppoihin loppuvuodesta.

Fossilin siipien alla toimiva Misfit lanseerasi Vapor-älykellonsa, joka on hinnoiteltu houkuttelevasti 199 dollariin. Modernisti muotoiltu kello on läpimitaltaan 44 mm ja vedenkestävä 50 metrin syvyyteen asti. Laitteen tekniseltä osastolta löytyy 1,39-tuumainen AMOLED-näyttö (326 PPI), Snapdragon Wear 2100 -järjestelmäpiiri, neljä gigatavua tallennustilaa, optinen pulssimittari, GPS, Bluetooth, WiFi ja Android Wear 2.0 -käyttöjärjestelmä. Misfit Vapor tulee myyntiin loppukesästä jet black ja rose gold -väreissä.

Luksuskellovalmistaja Montblacin ensimmäinen älykello on nimeltään Summit ja se tulee kilpailemaan Tag Heuerin Connected -mallien kanssa ylemmässä hintaluokassa. Suurikokoinen Summit on läpimitaltaan 46 mm ja sen IP68-suojatussa rakenteessa on käytetty terästä, titaania ja safiirilasia. Väriyhdistelmiä on tarjolla useita. Summitin AMOLED-näyttö on kooltaan 1,39 tuumaa ja tarkkuudeltaan 400 pikseliä halkaisijalla. Sisällä on tuttu Snapdragon Wear 2100 -piiri, 512 Mt RAM-muistia sekä neljä gigaa tallennustilaa. Varustukseen kuuluu myös Bluetooth, WiFI- ja GPS-yhteydet, 300 mAh akku sekä optinen pulssimittari. Montblanc Summit tulee saataville toukokuussa ja sen hinnat liikkuvat 765 – 15 000 punnan haarukassa.

Movado Groupin ensimmäinen Android-älykello on nimeltään Movado Connect, joka tulee saataville syksyllä 2017 viitenä eri miesten mallina. Kellojen teknisistä ominaisuuksista ei valitettavasti ole vielä tarkempia tietoja. Movado Connect -kellot tulevat ainakin aluksi saataville vain Pohjois-Amerikassa 495 dollarin hintaan.

Samsung puolestaan esitteli messuilla kolme suunnittelija Yvan Arpan kanssa yhteistyössä toteutettua muotoilukonseptia Samsung Gear S3 -älykellostaan. Konseptikelloista kaksi oli varustettu lähinnä uudelleen muotoillulla kehyksellä sekä erikoismallisilla hihnoilla, kun taasen kolmas on hieman erikoisempi mekaanisella kellokoneistolla varustettu taskukello. Lisäksi Samsung esitteli viisarikellotaululla varustettuja Gear S3:een pohjautuvia hybridiversioita, jotka myöskin olivat pelkkiä konsepteja.

Corsair julkaisi ensimmäisen tietokoneensa, ITX-kokoluokan Onen

23.3.2017 - 20:00 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (45)

Etenkin muisteistaan ja virtalähteistään tuttu Corsair laajentaa markkinoitaan nyt myös valmiisiin tietokonepaketteihin ITX-kokoluokkaan kuuluvalla One-tietokoneellaan.

Corsair tuli alun perin tunnetuksi etenkin muistivalmistajana. Sittemmin yhtiö on laajentanut toimintaansa muun muassa virtalähteisiin, koteloihin, näppäimistöihin ja muihin oheislaitteisiin. Nyt yhtiö on tehnyt jälleen uuden aluevaltauksen julkaisemalla ensimmäisen tietokoneensa, Corsair Onen.

Corsair One on ITX-kokoluokan tehopakkaus, jonka sisään on ahdettu markkinoiden nopeimpia komponentteja. Saataville tulee sekä perus- että Pro-versiot, jotka erottaa toisistaan Pro-version astetta tehokkaammista komponenteista ja suuremmasta tallennustilasta. Molempien mallien käyttöjärjestelmäksi on valittu Windows 10:n Home-versio.

Perusversion sisältä löytyy Intelin Core i7-7700 -prosessori, MSI:n valmistama Z270-piirisarjaan perustuva ITX-emolevy, 16 Gt DDR4-2400 muistia ja NVIDIAn GeForce GTX 1070 -näytönohjain. Prosessoria jäähdytetään suljetulla nestekierrolla. Lisäksi perusversioon kuuluu 240 gigatavun SSD-asema ja SFX-kokoluokan 400 watin 80 Plus Gold -sertifioitu virtalähde.

Pro-versiossa prosessori on päivitetty Core i7-7700K-malliksi ja näytönohjain GeForce GTX 1080:ksi. Pro-versiossa jäähdytetään prosessorin lisäksi myös näytönohjain suljetulla nestekierrolla. Emolevy, muistit ja virtalähde ovat Pro-versiossa identtiset, mutta tallennustila on kaksinkertaistettu, eli tietokoneesta löytyy 480 Gt:n SSD-asema ja 2 Tt:n kiintolevy.

Molempien mallien I/O-paneelista löytyy PS/2liitin näppäimistölle tai hiirelle, yhteensä kuusi USB-liitäntää (1x USB 3.1 Gen 2 Type-C, 3x USB 3.1 Type-A, 2x USB 2.0), ääniliitännät, yksi HDMI- ja kaksi DisplayPort-liitäntää, verkkoliitäntä sekä antennipaikat WiFi 802.11ac -verkolle. Lisäksi etupaneelista löytyy yksi HDMI-liitäntä ja USB 3.1 -liitäntä.

Corsair Onen kotelon ulkomitat ovat 200 x 176 x 380 mm ja tilavuus viistettyjen kulmien myötä noin 12 litraa. Perusversion veroton suositushinta on 1799,99 dollaria ja Pro-version 2199,99 dollaria. Corsairin verkkokaupan yksinoikeutena on saatavilla lisäksi 960 Gt:n SSD-asemalla varustettu kiintolevytön Pro-versio 2299,99 dollarin hintaan. Niin ikään Corsairin verkkokaupan yksinoikeudeksi on jäämässä myöhemmin julkaistava GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella ja 960 Gt:n SSD-asemalla varustettu versio, jonka veroton suositushinta on 2599,99 dollaria.

Uusi artikkeli: Ensituntumat: Android O Developer Preview 1

23.3.2017 - 00:28 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (12)

Asensimme Nexus 6P -älypuhelimeen Android O:n ensimmäisen kehittäjäversion ja tutustumme sen uudistuksiin ensituntumat-artikkelin muodossa.

Google julkisti hieman yllättäen tiistaina ensimmäisen Developer Preview -version tulevasta Android O -käyttöjärjestelmästään. Developer Preview -versio on suunnattu ensisijaiset sovelluskehittäjille ja sen tarkoitus on antaa esimakua uuden Android-version ominaisuuksista sekä mahdollistaa uusia ominaisuuksia hyödyntävien sovellusten testaaminen uudella alustalla.

Android O:n aikaista Developer Preview 1 -versiota ei ole vielä tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, joten sitä ei ole tarjolla Android-beetaohjelmaan rekisteröityneille, vaan päivitys on asennettava manuaalisesti Androidin kehittäjäsivuilta ladattavasta tiedostosta. Latasimme 1,41 gigatavun asennuspaketin ja syötimme sen Nexus 6P -älypuhelimen sisuksiin.

Tässä artikkelissa käymme läpi ensituntumia ja huomioita Android O:n ensimmäisestä kehittäjäversiosta.

Lue artikkeli: Ensituntumat: Android O Developer Preview 1

AMD varmisti FMA3-bugin Ryzen-prosessoreissa, korjaus luvassa mikrokoodipäivityksellä

22.3.2017 - 22:23 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (25)

Ryzen-prosessoreiden FMA3-bugi voi kaataa koko järjestelmän User Mode -tilassa, mikä saattaa muodostaa tietoturvaongelmia etenkin virtuaalikäyttöjärjestelmien kohdalla.

AMD:n Zen-arkkitehtuuriin perustuvien Ryzen-prosessoreiden julkaisun jälkimainingeissa löydettiin pari viikkoa sitten prosessoreista ensimmäinen merkittävä bugi. Bugin löysi HWBotin keskustelupalstojen käyttäjä Alexander ”Mysticial” Yee.

AMD:n Ryzen-prosessoreista löytynyt bugi koskee niiden tukea FMA3-käskykantalaajennokselle (FMA, Fused Multiply Add). Bugi löytyi Yeen itse kehittämällä avoimen lähdekoodin Flops-testiohjelmalla tai tarkemmin sen Intelin Haswell-prosessoreille käännetyllä Windows-versiolla, mutta se ei rajoitu vain Flops-testiohjelmaan.

Kuka tahansa käyttäjä voi todentaa ongelman Ryzen-kokoonpanolla lataamalla ohjelman lähdekoodin GitHubista ja kääntämällä sen Visual Studiolla x64 Haswell -binääriksi. Järjestelmä kaatuu tyypillisesti Flops-testin Single-Precision – 128-bit FMA3 – Fused Multiply Add -osiossa, vaikka joissain tapauksissa kaatuminen tapahtuu vasta vähän myöhemmin testin aikana. Ryzen-prosessoreiden FMA3-bugi kaataa koko kokoonpanon huolimatta siitä, että ohjelma ajetaan User Mode -tilassa, missä ohjelmien ei pitäisi kaataa virheen sattuessa koko järjestelmää. Bugin olemassaolo ja järjestelmän kaataminen User Mode -tilassa voi luoda tietoturvaongelman etenkin virtuaalikäyttöjärjestelmissä.

AMD on kertonut Digital Trends -sivustolle todentaneensa FMA3-bugin olemassaolon sisäisissä testeissään ja löytänyt syyn miksi se kaataa koko järjestelmän. Vaikka bugi on itse prosessorissa, se voidaan kaikkien onneksi korjata BIOS-päivityksen yhteydessä jaettavalla mikrokoodipäivityksellä. AMD ei ole vielä varmistanut BIOS-päivitysten tarkkaa aikataulua, vaan yhtiö kehottaa käyttäjiä vain seuraamaan emolevyvalmistajien tukisivustoja päivityksen varalta.

Oikaisu: Usean grafiikkapiirin kokoonpanot toimivat Vulkan-rajapinnalla myös vanhemmilla Windowseilla

22.3.2017 - 20:48 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (3)

Väärinkäsitys Vulkanin usean grafiikkapiirin tuen rajoittumisesta Windows 10:lle juontaa juurensa MSDN:n eli Microsoft Developer Networkin epäselvyyksiin.

Viime viikolla uutisaiheeksi nousi Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinnan tuki useamman grafiikkapiirin kokoonpanoille ja sen rajoittuminen Windows-alustoila 10:n yksinoikeudeksi. Nyt Khronos on julkaissut asiaa koskevan tiedotteen, jossa selvennetään koko sopan olleen väärinkäsitys; usean grafiikkapiirin kokoonpanot toimivat myös vanhemmilla Windows-versioilla, sekä tietenkin Linuxilla.

Väärinkäsitys lähti liikenteeseen Khronoksen GDC 2017 -tapahtumassa pitämästä diaesityksestä, jossa mainitaan usean grafiikkapiirin käyttämisen vaativan Windowsin WDDM:n asettamista Linked Display Adapter -tilaan. Microsoftin MSDN-sivut listaavat kyseisen tilan WDDM 2.0:n ominaisuudeksi, mikä tarkoittaisi sen olevan rajoitettu Windows 10:lle.

Khronoksen tiedote asiaa koskien kuitenkin selventää, ettei LDA eli Linked Display Adapter -tila ole rajattu vain Windows 10:lle, vaan toimii myös muilla Windows-käyttöjärjestelmillä. Khronos kertoi myös, ettei LDA:n käyttö ole edes välttämätöntä, mutta he uskovat sen olevan helppoutensa vuoksi suosituin tapa toteuttaa tuki usealle grafiikkapiirille Vulkan-rajapinnalla.

PC Perspective löysi Microsoftin tukisivuilta viitteen LDA:han Windows 7:n kohdalla ja io-techin lisätutkimukset paljastivat sen olleen tuettu ominaisuus jo Windows Vistassa. Se, miksi Microsoft on listannut LDA:n WDDM 2.0:n ominaisuudeksi MSDN:ssa eikä mainitse sitä aiempien WDDM-versioiden kohdalla jää toistaiseksi mysteeriksi.

Galaxy S8 -puhelimien akut, näyttöresoluutio ja tuotepakkaus uusien kuvavuotojen kohteena

22.3.2017 - 17:05 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (10)

Tuoreimmat uskottavilta vaikuttavat kuvavuodot paljastavat Samsungin Galaxy S8 -mallien akkujen kapasiteetin sekä näytön resoluution.

Samsungin Galaxy S8 -älypuhelimien julkaisuun on enää viikko ja tietovuodot niiden ympärillä sen kuin kiihtyvät. Useimmat laitteisiin liittyvät yksityiskohdat ovat jo paljastuneet, mutta muutamat seikat ovat pysyneet vielä hieman hämärän peitossa. Tuoreimmat kuvavuodot valottavat laitteissa käytettävien akkujen kapasiteettia sekä näytön resoluutiota.

Näyttöön liittyvät kuvavuoto on peräisin Twitteristä ennalta tuntemattomalta ”UniverseIce”-käyttäjältä. Vuodossa on esitteillä Galaxy S8 näytöllä auki oleva resoluutiovalikko, joka tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden valita näytön tarkkuuden kolmesta eri vaihtoehdosta. Täysi WQHD+-tarkkuus on 2960 x 1440 pikseliä, eli hieman enemmän kuin LG G6:ssa. FHD+-tarkkuus on puolestaan 2220 x 1080 pikseliä ja alhaisin HD+-vaihtoehto 1480 x 720 pikseliä.

Kuvan yhteydessä ei kerrota, mikä asetuksista on oletuksena käytössä GS8:ssa, mutta on mahdollista, että näyttöä ajetaan maksimitarkkuutta alhaisemmalla resoluutiolla virrankulutuksen laskemiseksi. Vastaava ratkaisu havaittiin Galaxy S7 -puhelimissa niihin tulleen Nougat-päivityksen jälkeen. Galaxy S8 -mallien näyttöjen kooksi on jo aiemmin paljastunut 5,8 ja 6,2 tuumaa. Näytön kuvasuhde on epätavallinen 18,5:9.

Sama Twitter-tili julkaisi myös kaksi kuvaa Galaxy S8+:n tuotepakkauksesta. Pakkaus kuuluu laitteen Verizon-operaattorille brändätylle versiolle. Mattamustan pakkauksen kantta koristaa metallisen sinihohtoinen ”S8+”-teksti ja taustapuolelle on painettu lista pakkauksen sisällöstä. Itse puhelimen ohella pakkauksesta kerrotaan löytyvän laturi, USB-kaapeli, micro-USB-adapteri, pikaopas, tuoteturvallisuus- ja takuuohje sekä korvakuulokkeet, jotka ovat huhujen mukaan Samsungin Harman-kaupan myötä AKG-brändätyt.

SlashLeaks-sivuston vuotamien kuvien akuista löytyy merkinnät EB-BG955ABA ja EB-BG950ABA, jotka viittaavat suoraan Galaxy S8+:n (SM-G955) ja Galaxy S8:n (SM-G950) mallikoodeihin. Akkujen kapasiteetit ovat 3500 ja 3000 mAh, jotka ovat melko maltilliset mallien näyttökokoon nähden. Galaxy S8:n akku on siis saman kokoinen kuin edeltäjässä, kun taasen GS8+:n akku on kutistunut 100 mAh:lla. Note 7 -katastrofin jälkeen Samsung on selvästi varovainen akkukennojen tiheyden suhteen.

Lisäksi akkujen merkinnät paljastavat akkukennojen valmistuksen tapahtuneen Koreassa ja kokoonpanon Vietnamissa, jossa Samsungin puolijohdeyksiköllä on suuri tuotantolaitos. Suuremman akun Samsung Electronics Japan -teksti saattaa viitata siihen, että suunnittelu on tehty yhteistyössä japanilaisen Muratan kanssa.

Lähteet: SlashLeaks, Twitter (1)(2)

AMD julkaisi uudet Radeon Software 17.3.3 -ajurit Mass Effect: Andromedalle

21.3.2017 - 21:34 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (4)

AMD:n uudet ajurit tuovat peliin virallisen tuen useamman grafiikkapiirin kokoonpanoille DirectX 11 -rajapinnalla ja korjaa niillä aiemmin esiintyneen tekstuurien vilkunnan.

AMD on julkaissut uudet Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.3.3 -ajurit näytönohjaimilleen. Ajurit tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Ajurit ovat saatavilla 32- ja 64-bittisille Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille sekä 64-bittiselle Windows 8.1:lle.

Radeon Software 17.3.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset koskevat tuoretta Mass Effect: Andromeda -peliä. Ajurit lisäävät peliin tuen Multi GPU -tekniikalle (kytketään päälle lisäämällä pelin käynnistyskomentoon ”-RenderDevice.AmdCrossfireEnable 1”. Tämän lisäksi ajurit korjaavat samassa pelissä tekstuurien vilkkumisen Multi GPU -kokoonpanoilla. Voit tutustua ajureiden tunnettuihin bugeihin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Google julkaisi Android O:n ensimmäisen kehittäjäversion

21.3.2017 - 20:44 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (22)

Android O:n nimeksi on ehditty jo ehdottaa muun muassa Oreota. Uuden käyttöjärjestelmäversion ei odoteta tuovan suuria visuaalisia muutoksia, vaan keskittyvän uuteen ja paranneltuun toiminnallisuuteen.

Google on ottanut tavakseen julkaista tulevista Android-versioista ennakkoversioita kehittäjille jo hyvissä ajoin. Android N:n ensimmäinen Developer Preview julkaistiin 9. maaliskuuta viime vuonna. Nyt Google on julkaissut ensimmäisen Developer Preview -julkaisun tulevasta Android O:sta.

Android O:n ensimmäinen Developer Preview on heti saatavilla Android-emulaattorille sekä Nexus 5X-, 6P-, Player-, Pixel C-, Pixel- ja Pixel XL -laitteille. Googlen suunnitelmien mukaan Android O:sta tullaan julkaisemaan yhteensä neljä Developer Preview -versiota. Lopullisen version julkaisu tapahtuu tämän hetkisen aikataulun mukaan jälleen vuoden kolmannen neljänneksen aikana eli heinä-syyskuussa.

Käyttöjärjestelmän uusista ominaisuuksista on toistaiseksi tarjolla tietoa vain niukalti. Varmoja uudistuksia tai uusia ominaisuuksia ovat muun muassa Notification Channels, Picture-in-Picture mode, Adaptive icons ja Autofill Framework. Täyteen listaan tämän hetkisistä muutoksista voit tutustua Googlen Android O Features and APIs -sivuilla.

Notification Channels antaa sovelluksille mahdollisuuden tehdä eri tyyppisiä ilmoituskanavia, jotka ovat käyttäjän muokattavissa. Ilmoituskanaville voi antaa sääntöjä kuten ilmoituksen automaattisen poistamisen tietyn ajan kuluttua, tai tietyn tyyppisten ilmoitusten piilottamisen väliaikaisesti nappia painamalla. Yksi Googlen käyttämä esimerkki ilmoituskanavasta on uutisohjelman ilmoitusten näyttäminen uutisten aihepiirin perusteella.

Picture-in-Picture mode lienee itsestään selvyys jo nimensä puolesta. Se tarjoaa mahdollisuuden käyttää kuva-kuvassa toimintoa. Toiminto oli aiemmin tuettuna jo Android TV -puolella, mutta Android O tuo sen kaiken tyyppisille laitteille.

Adaptive icons tuo mahdollisuuden lisätä ikoneihin erilaisia visuaalisia efektejä sekä esimerkiksi laitteen tyypin mukaan vaihtuvia ikoneja. Autofill Framework puolestaan antaa käyttöjärjestelmätason tuen kaikenlaisten käyttäjätunnusten, salasanojen, luottokorttitietojen ja muiden vastaavien täydentämisen ohjelmien kenttiin automaattisesti. Ainakin tässä vaiheessa käyttäjän on otettava Autofill-ominaisuus itse käyttöön, eikä se ole oletuksena päällä.

Perinteiseen tapaan Google lupaa uuden Androidin parantavan jälleen laitteiden akkukestoa. Tällä kertaa pidempiä käyttöaikoja tavoitellaan Background Execution Limits -ominaisuudella, eli rajoittamalla tehtäviä, joita taustalla pyörivä sovellus voi suorittaa. Toinen akkukestoa parantava ominaisuus on Background Location Limits, joka rajoittaa taustasovellusten mahdollisuuksia seurata laitteen sijaintia. Background Location Limits koskee kaikkia sovelluksia riippumatta siitä, mille Android-versiolle ne on suunniteltu.

Android O saapuu kaikella todennäköisyydellä markkinoille 8.0 -versionumerolla, ja nyt julkaistu Developer Preview on hyvä ajankohta aloittaa jokavuotiset vedonlyönnit tulevan Android-version herkkuun viittaavasta lisänimestä, joka alkaa tänä vuonna O-kirjaimella. Jotkut tahot ovat jo ehtineet ehdottaa todennäköisimmäksi nimeksi Oreota. Muistin virkistämiseksi aiemmat lisänimet ovat olleet Cupcake, Donut, Eclair, Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich, Jelly Bean, KitKat, Lollipop, Marshmallow ja Nougat.

Samsung esitteli Bixbyn – kunnianhimoinen projekti käyttöliittymän mullistamiseksi

21.3.2017 - 13:56 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (4)

Samsung Galaxy S8 -huhujen yhteydessä on puhuttu useaan otteeseen Bixby-avustajasta. Nyt yritys on julkaissut tiedotteen, jossa kerrotaan mikä Bixby tarkalleen on ja mitä suunnitelmia Samsungilla on sen suhteen.

Samsung ei ole ainoa, joka on viime aikoina esitellyt koneoppimiseen ja tekoälyyn pohjautuvia toimintoja puhelimiinsa, mutta ensiesittelyn perusteella Bixby on ehkäpä tämän hetken edistynein toteutus. Samsungin ohjelmistojen ja palveluiden kehitystyöstä vastaava Injong Rhee ei puhu yrityksen tiedotteessa pelkästä avustajasta, vaan yritys pyrkii luomaan täysin uuden käyttöliittymän laitteen ja ihmisen välille. Bixbyn kerrotaan olevan Samsungin ohjelmistokehityksen keskiössa ja projektin tavoitteena on käyttöliittymävallankumous. Rhee kuitenkin myöntää Samsungin tiedostavan, ettei muutos realisoidu heti.

Sen sijaan, että käyttäjän pitäisi opetella kuinka laite toimii vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, pitää Samsungin nykyisen vision mukaan laitteen sopeutua ja oppia käyttäjän tarpeisiin. Samsungin näkemyksen mukaan käyttöliittymän täytyy olla niin luonnollinen ja intuitiivinen, että oppimiskynnys pysyy matalana toimintojen kasvavasta määrästä huolimatta. Tämän vuoksi Samsung kertoo hyödyntävänsä syväoppimisella vahvistettua tekoälyä uuden Bixby-käyttöliittymänsä suunnittelussa. Tarkalleen ottaen Bixby perustuu Samsungin viime syksynä itselleen ostaman Vivin kehittämään tekoälytekniikkaan, vaikka Rhee ei sitä Samsungin tiedotteessa suoraan mainitsekaan.

Samsungin mukaan Bixby on perustavanlaatuisesti erilainen kuin muut markkinoilta löytyvät älypuhelinassistentit, sillä se tarjoaa huomattavasti syvemmän käyttökokemuksen kolmen seikan – täydellisyyden, kontekstitietoisuuden ja kognitiivisen suvaitsevaisuuden – avulla. Täydellisyydellä Samsung viittaa siihen, että Bixby pystyy suorittamaan lähes kaikki toiminnot sitä tukevissa sovelluksissa. Kontekstitietoisuus tarkoittaa puolestaan sitä, että käyttäjä voi kutsua Bixbyn avuksi milloin tahansa ja se ymmärtää mitä käyttäjä on tekemässä ja aikoo tehdä.

Kognitiivisen toleranssin avulla Bixby osaa puolestaan ymmärtää käyttäjän komentoja, vaikka niiden informaatiosisältö olisi vajaavaista. Kyseisissä tapauksissa Bixby pyrkii ensin suorittamaan tehtävän parhaan ymmärtämyksensä mukaan ja vasta tarvittaessa kysyy käyttäjältä lisätietoja. Samsungin mukaan tämä tekee Bixbyn kanssa toimimisesta luonnollisempaa, koska käyttäjän ei tarvitse muistaa ennalta määriteltyjä komentoja.

Jotta Bixbyn käyttö olisi mahdollisimman yksinkertaista, sille on pyhitetty tulevissa Galaxy S8 -puhelimissa oma fyysinen näppäimensä, jolla käyttäjä voi herättää apurin missä tahansa käyttötilanteessa. Galaxy S8:n julkaisun yhteydessä vain osa puhelimeen esiasennetuista sovelluksista on Bixby-yhteensopiva, mutta Samsung lupaa sovellusten määrän kasvavan ajan myötä. Lisäksi yritys aikoo julkaista tulevaisuudessa sohjelmistokehityspaketin (SDK) kolmansien osapuolien sovelluskehittäjiä varten. Galaxy S8 -puhelimet tulevat olemaan ensimmäiset Bixbyllä varustetut laitteet, mutta lähitulevaisuudessa ominaisuutta tullaan hyödyntämään myös Samsungin muissa laitteissa. Tulevaisuudessa myös Samsungin TV:tä tai pesukonetta voi ohjata Bixbyn avulla.

Lähde: Samsung