DRAM-hintojen kasvulle ei näy loppua: Micron joutui sulkemaan tuotantolaitoksen laitteistovian vuoksi *Päivitys*

6.7.2017 - 11:49 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (12)

Suljettu tuotantolaitos on vastuussa noin 5,5 %:sta kaikesta DRAM-tuotannosta maailmassa. Tuotantolaitoksen vastuulla on myös suurin osa Micronin LPDDR4-muistien tuotannosta, mikä saattaa vaikuttaa mm. Applen tulevien iPhone-mallien saatavuuteen.

Päivitys:

Reuters on julkaissut tiedotteen, jossa se kertoo Micronin kieltävän alun perin TrendForcen raportoiman typpivuodon. Micronin mukaan tehtaalla tapahtui pieni tarkemmin määrittelemätön välikohtaus, mutta tuotannon odotetaan palautuvan normaaliksi pikavauhtia.

Alkuperäinen uutinen:

DRAM-muistien hinnat ovat nousseet hitaasti mutta varmasti jo yli vuoden päivät. Ainakaan hetkeen hintojen kasvuun ei näyttäisi olevan luvassa helpotusta, vaan päinvastoin, sillä Micron on joutunut sulkemaan yhden tuotantolaitoksistaan laitteistovian vuoksi.

Micron on joutunut sulkemaan Taiwanin Taoyuan Cityssä sijaitsevan Fab-2-tuotanlaitoksensa. Sulkemisen syyksi kerrotaan epäkuntoon mennyt typpikaasun jakelujärjestelmä. Epäkuntoon mennyt järjestelmä saastutti laitoksessa olleet piikiekot sekä erilaisia muistien valmistukseen käytettäviä laitteistoja. Micron ei ole toistaiseksi julkaissut arviota siitä, miten nopeasti tuotantolaitos saadaan takaisin käyttöön.

DRAMeXchangen arvioiden mukaan tuotantolaitoksen sulkeminen vähentää Micronin tuotantokapasiteettia noin 60 000 piikiekolla kuukaudessa, mikä vastaa noin 5,5 prosenttia kaikesta DRAM-tuotannosta maailmassa. Fab-2-tuotantolaitoksessa valmistetaan muisteja sekä palvelin-, PC- että mobiilikäyttöön ja tapahtumasta uutisoineen Evertiq:n mukaan siellä valmistetaan suurin osa Micronin LPDDR4-muisteista, joita Apple aikoo käyttää tulevissa iPhone-malleissaan.

DRAMeXchangen mukaan hintojen kasvun odotetaan jatkuvan edelleen ja Micronin Fab-2-tuotantolaitoksen sulkemisen kiihdyttävän sitä entisestään ainakin väliaikaisesti. Evertiq kertoo muutamien toimittajien myös ennustaneen hintojen nousevan lähitulevaisuudessa huomattavasti.

Lähde: Evertiq

HMD Global ja Zeiss yhteistyösopimukseen tulevien Nokia-älypuhelimien kameratekniikasta

6.7.2017 - 10:41 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (14)

Nokia-brändillä nykyään Android-älypuhelimia valmistava suomalainen HMD Global ja saksalainen Zeiss ovat solmineet eksklusiivisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä tulevissa Nokia-älypuhelimissa tullaan näkemään Zeissin kameratekniikkaa.

Käytännössä Zeiss-yhteistyö tarkoittaa laaja-alaisesti kuvakäsittelyä eli kokonaista ekosysteemiä liittyen ohjelmistoihin, näyttöjen laatuun ja optiikkasuunniteluun.

Nokian ja Zeissin yhteistyö juontaa juurensa alunperin jo yli 10 vuoden taakse, kun Zeissin optiikkaa käytettiin ensimmäisen kerran Nokia N90 -puhelimessa. Sen jälkeen Nokian puhelimissa on nähty erilaisia Zeissin kanssa yhteistyössä kehitettyjä teknisiä kuvausinnovaatioita, joista mieleenpainuvimmat mallit ovat Nokia 808 PureView, Nokia N8 ja hirviökamerapuhelimeksikin tituleerattu 41 megapikselin kamerakennolla varustettu Lumia 1020.

Pitkästä historiastaan huolimatta HMD Globalin ja Zeissin piti solmia yhteistyösopimus virallisesti uudelleen sillä Nokia myi puhelinliiketoimintansa Microsoftille.

Valitettavasti tarkempia yksityiskohtia esimerkiksi tulossa olevista tuotteista tai aikatauluista ei vielä kerrottu, mutta käytännössä Zeiss-kameratekniikkaa uskotaan olevan käytössä jo seuraavaksi julkaistavissa korkeamman hintaluokan Nokia-älypuhelimissa, joiden mallinimet ovat 7, 8 ja 9.

 

Huhu HMD Globalin ja Xiaomin yhteistyöstä oli uutisankka

HMD Globalin ja Zeissin yhteistyöilmoitus tulee vain päivä sen jälkeen, kun Nokia ja kiinalainen Xiaomi ilmoittivat solmineensa sopimuksen liiketoimintayhteistyöstä sekä monivuotisesta patenttiyhteistyöstä.

Netissä on liikkunut viime päivinä epämääräisiä huhuja myös HMD Globalin ja Xiaomin potentiaalisesta yhteistyöstä, mutta huhu on jo osoittautunut uutisankaksi. Huhut edullisen Xiaomi Surge S1 -järjestelmäpiirin käytöstä Nokia-älypuhelimissa voidaan haudata.

HMD Global ei halunnut kommentoida io-techille Nokian ja Xiaomin sopimusta , sillä osapuolina ovat kaksi ulkopuolista yritystä. Teoriassa HMD Globalilla lienee kuitenkin Nokian kautta mahdollista neuvotella yhteistyöstä myös Xiaomin kanssa, jos sille on tarvetta.

Lähde: HMD Global

Oletetusta Radeon RX Vegasta 3DMark 11 -testituloksia

5.7.2017 - 19:18 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (70)

Futuremarkin 3DMark-tulostietokantaan on ilmestynyt uusia 687F:C1-laitetunnuksella varustetulla Radeonilla ajettuja tuloksia. 687F:C1:n oletetaan aiempien vuotojen perusteella olevan nimenomaan pelikäyttöön tarkoitettu Radeon RX Vega.

AMD julkaisi viime kuun lopulla Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimen. Vega-arkkitehtuurin ensiesiintyminen kuluttajien käsissä ei jättänyt arkkitehtuurista onnistunutta kuvaa etenkään pelisuorituskyvyn osalta, mutta AMD varoitti jo etukäteen, ettei Vega Frontier Editionin suorituskyvystä pidä vetää johtopäätöksiä pelikäyttöön tarkoitetun Radeon RX Vegan suorituskyvystä.

Nyt Futuremarkin 3DMark-tietokantaan on ilmestynyt uusia Vega-tuloksia, jotka ovat oletettavasti tulevalla Radeon RX -mallilla ajettuja. RX-malliin viittaa vanha tuttu 687F:C1 -laitetunnus, 8 Gt:n muisti ja Frontier Editionia korkeammat kellotaajuudet. 3DMarkin mukaan näytönohjaimen grafiikkapiirin kellotaajuus on 1630 MHz ja muistit toimivat 1,89 Gbps:n nopeudella. Ensimmäisenä 687F:C1:llä ajetun tuoreen tuloksen löysi WCCFTech, jonka jälkeen VideoCardz kaivoi esiin vielä lisää eri kokoonpanoilla ajettuja tuloksia.

3DMark 11 Performance -testillä ajetut tulokset antavat ainakin tässä vaiheessa paremman kuvan Vegan suorituskyvystä kuin Frontier Edition. Vega 687F:C1 nettoaa testiajosta ja kokoonpanosta riippuen 27 890 – 31 873 pisteen tuloksen Graphics Scoren osalta. Korkein 31 873 pisteen tulos on ajettu 4 GHz:n kellotaajuudella toimivalla Core i7-6700K -prosessorilla. WCCFTechin mukaan GeForce GTX 1080 nettoaa samassa testissä Graphics Score -pistemääräkseen 27 618 ja GeForce GTX 1080 Ti 38 389 pistettä, kun prosessorina on vastaavasti 4 GHz:n kellotaajuudella toimiva i7-6700K.

VideoCardzin mukaan MSI:n tehtaalla ylikellotettu GTX 1080 Gaming X saisi vakiona 30 400 pistettä ja maksimiinsa ylikellotettuna 32 194 pistettä, mutta sivustolla ei ole tarjota testiajoihin 3DMark-tietokantalinkkiä, joten on mahdotonta varmistaa onko ne ajettu vastaavalla kokoonpanolla. VideoCardz on myös merkinnyt osaan tuloksista Radeonin kellotaajuuden perään +-merkin, mutta ei ole kertonut sille syytä. 3DMark 11 tunnistaa kaikissa ajoissa näytönohjaimen kellotaajuudeksi 1630 MHz.

3DMark 11 Performance -tulokset antavat huomattavasti suorituskykyisemmän kuvan Vega-arkkitehtuurista, kuin Frontier Editionilla ajetut testit. Niistä ei kuitenkaan kannata vielä tässä vaiheessa vetää pitkälle vieviä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Realistinen kuva Radeon RX Vegan suorituskyvystä saadaan, kun näytönohjain julkaistaan SIGGRAPH-messujen yhteydessä kuun lopussa ja näytönohjaimet tulevat riippumattomien tahojen testattaviksi.

GlobalFoundriesin 7 nanometrin LP-prosessista kolme sukupolvea, EUV mukana suunnitelmissa

5.7.2017 - 17:47 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (4)

GlobalFoundriesin 7LP- eli 7 nanometrin Leading Performance -prosessista on luvassa kolme sukupolvea, joista kahdessa hyödynnetään EUV-litografiaa. 7LP-prosessi on suunnattu etenkin korkean suorituskyvyn piirien kuten työpöytäprosessoreiden ja grafiikkapiirien tarpeisiin.

Uutisoimme aiemmin GlobalFoundriesin kertoneen yhtiön 7 nanometrin valmistusprosessin olevan aikataulussa ja sen riskituotannon alkavan jo ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Yhtiön suunnitelmien mukaan se tulee julkaisemaan yhteensä kolme sukupolvea 7 nanometrin Leading Performance- eli 7LP-prosessista.

Ensi vuonna käyttöön otettava 7LP-prosessi käyttää perinteista DUV- eli Deep UltraViolet -litografiaa. Sen on tarkoitus olla perinteinen uusi prosessi, joka parantaa prosessilla valmistettavien piirien suorituskykyä, vähentää tehontarvetta ja nostaa transistoritiheyden aiempaa korkeammaksi. Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan prosessi tulee tarjoamaan yli 40 % parempaa suorituskykyä kuin 14LPP-prosessi samalla tehonkulutuksella tai vaihtoehtoisesti yli 60 % pienempää tehonkulutusta samalla suorituskyvyllä. Prosessi tulee mahdollistamaan yli 17 miljoonaa hilaa neliömilliä kohden ja maksimissaan 700 mm^2:n kokoiset piirit.

GlobalFoundriesin suunnitelmien mukaan se tulee päivittämään 7LP-prosessin käyttämään DUV-litografian lisäksi EUV- eli Extreme UltraViolet-litografiaa. EUV-litografiassa käytettävän valon aallonpituus on vaivaiset 13,5 nanometriä verrattuna 7LP:ssä käyettävän DUV-litografian 193 nanometrin aallonpituuteen. Aluksi EUV:ta on tarkoitus hyödyntää saantojen parantamiseen ja prosessin vaiheiden yksinkertaistamiseen. Päivitetyn prosessin ei odoteta tarjoavan tässä vaiheessa parannuksia piirien tehontarpeisiin, suorituskykyyn tai kokoon.

Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, tulee GloFo päivittämään 7LP-prosessia vielä toiseenkin kertaan kehittyneemmällä EUV-litografialla. Nimellisesti kolmannen sukupolven 7LP-prosessin odotetaan parantavan piirien suorituskykyä, pienentävän tehonkulutusta ja nostavan transistoritiheyttä, mutta GlobalFoundries ei lähde tässä vaiheessa arvioimaan kuinka suurista parannuksista on kyse.

GlobalFoundries ei ole valmis asettamaan vielä tarkkoja aikatauluja 7LP EUV -prosessien käyttöönotolle, mutta optimitilanteessa ensimmäisen sukupolven EUV otetaan käyttöön 2019 ja toisen sukupolven 2020. EUV-litografian käyttöönotossa on vielä useita selvitettäviä ongelmia, kuten käytettävien maskien kestävyys.

Lähde: AnandTech

Kaksoiskameralla varustetun Moto X4:n pressirenderöinti livahti nettiin

5.7.2017 - 13:43 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Motorolan tuleva Moto X4 -älypuhelin esiintyy vuotaneessa pressikuvassa.

Motorola ei ole tänä vuonna onnistunut pitämään tulevia Moto-älypuhelinmallejaan kovinkaan hyvin salassa. Nyt luotettu tietovuotaja Evan Blass on julkaissut Twitterissä renderöidyn pressikuvan toistaiseksi julkaisemattomasta Moto X4 -älypuhelimesta. Motorolan uutuudesta on huhuttu jo pidemmän aikaa ja se löytyy mm. aiemmin vuotaneesta Motorolan roadmapista. Moto X4 sijoittuu Motorolan mallistossa keskihintaluokkaan Z- ja G-sarjojen väliin.

Blassin julkaiseman kuvan perusteella Moto X4:n muodoissa on hyvin paljon sukunäköä muiden tämänvuotisten Moto-mallien kanssa. Kuvan perusteella takakuori vaikuttaisi olevan reunoiltaan pyöristettyä lasia, kuten joissain aiemmissa huhuissa on puhuttu. Takakameran pyöreän kehyksen sisältä löytyy kaksi kameraa. Etupuolella näyttö vaikuttaisi yltävän lähes reunoja kiertävään metallirunkoon asti.

Blassin ja VentureBeat-sivuston saamien tietojen mukaan Moto X4:n ominaisuuksiin lukeutuvat mm. IP68-suojattu lasi-alumiinirakenne, 5,2-tuumainen Full HD -näyttö, Snapdragon 630 -järjestelmäpiiri, neljä gigatavua RAM-muistia, 64 Gt tallenustilaa, muistikorttipaikka, 3000 mAh akku, 16 megapikselin etukamera sekä 12 ja 8 megapikselin sensoreihin perustuva kaksoistakakamera.

Moto X4:n huhutaan tulevan saataville vuoden viimeisellä neljänneksellä, mutta sen julkaisuajankohdasta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Lähteet: Twitter, Venturebeat

Uusi artikkeli: Testissä Nokia 3

5.7.2017 - 13:12 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (31)

io-tech testasi HMD Globalin uuden 149 euron hintaisen Nokia 3 -älypuhelimen.

io-tech sai Nokia 3 -testikappaleen käsiinsä juhannuksen korvilla ja julkaisimme siitä heti kärkeen unboksaus ja ensituntumat -videon. Sen jälkeen laite matkasi hiljattain io-techin toimitukseen liittyneen Pekko Lainialan käsiin, jossa se pääsi runsaan viikon kestäneeseen ympärivuorokautiseen käyttötestiin.

Pekon artikkelissa tutustutaan Nokia 3:n vahvuuksiin ja heikkouksiin reilun viikon käyttökokemusten perusteella. Luvassa on nopeahko katsaus rakenteeseen, teknisiin ominaisuuksiin, kameraan, käyttöliittymään sekä yleiseen suorituskykyyn ja käyttökokemuksiin.

Pohjille voi myös lukea io-techin helmikuiset MWC-ensituntumat uusista Nokia-älypuhelimista. Nokia 5 on parhaillaan io-techin testattavana ja sen testiartikkeli julkaistaan näillä näkymin heinäkuun lopulla. Nokia 6 testataan, kunhan sen testikappaleet tulevat saataville.

Lue artikkeli: Testissä Nokia 3

Nokia ja Xiaomi solmivat yhteistyösopimuksen ja patenttisopimuksia

5.7.2017 - 10:39 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (11)

Nokia ja Xiaomi solmivat sopimuksen patentteihin ja strategiseen yhteistyöhön liittyen.

Nokia ja kiinalainen Xiaomi ovat ilmoittaneet sopineensa liiketoimintayhteistyöstä sekä monivuotisesta patenttiyhteistyöstä. Sopimus sisältää matkapuhelintekniikoihin liittyvien keskeisten patenttien ristiinlisensointia, jonka lisäksi Xiaomin kerrotaan hankkineen patenttiomaisuutta käyttöönsä. Sopimukseen liittyvistä rahasummista ei myöskään ole mainintaa.

Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri kertoi myös suunnitteilla olevista strategisista yhteistyöprojekteista, jotka liittyvät mm. verkkoinfrastruktuuriin, datakeskusten optisiin siirtoratkaisuihin ja infrastruktuuriin sekä Nokian tuoreeseen FP4-verkkoprosessoriin.

Yllä mainittujen ohella yritykset tutkivat yhteistyömahdollisuuksia mm. IoT-ratkaisuihin, tekoälyyn sekä lisättyyn- ja virtuaaliseen todellisuuteen liittyen. Nokialta lisensoitujen patenttien avulla Xiaomin arvioidaan olevan helpompi laajentaa toimintaansa Aasian markkinoiden ulkopuolelle.

Viimeaikaisten huhujen mukaan HMD Global saattaa käyttää Xiaomin järjestelmäpiirejä tulevissa Nokia-älypuhelimissaan. Xiaomi esitteli ensimmäisen alempaan keskiluokkaan sijoittuvan Surge S1 -piirinsä viime helmikuussa.

Lähde: Nokia

Kuva: MIUI

Razer aikoo listautua pörssiin ja laajentaa tuotevalikoimaansa mobiililaitteella

4.7.2017 - 21:54 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (2)

Razerin osakeannin uskotaan toteutuessaan tuottavan yli 600 miljoonaa dollaria. Yhtiön suunnitelmat mobiilipuolelle laajentumisesta viittaavat todennäköisesti ensimmäiseen Razer-brändättyyn älypuhelimeen.

Tietokoneiden oheislaitteista tuttu Razer aikoo listautua Hong Kongin pörssiin. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun yhtiö harkitsee pörssilistautumista, mutta tällä kertaa aikeista näyttää tulevan myös totta.

Razerin osakeantihakemus ei paljasta, milloin listautuminen tulisi tapahtumaan tai kuinka korkealle yhtiön arvo on asetettu, mutta TechCrunchin mukaan tämän hetkisen arvion mukaan yhtiö tulisi tienaamaan osakeannista yli 600 miljoonaa dollaria. Viimeisimmän rahoituskierroksen aikaan yhtiön arvoksi todettiin 2 miljardia dollaria.

Osakeantihakemuksen yhteydessä julkaisu jättimäinen tietopaketti (PDF) yhtiöstä paljastaa sen sijaan mielenkiintoisia seikkoja yhtiön tulevaisuudesta. Yhtiö muun muassa suunnittelee ensimmäisen mobiililaitteensa julkaisua tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa. Koska yhtiö on aiemmin julkaissut jo taulutietokoneen, tarkoitetaan mobiililaitteella kaikella todennäköisyydellä älypuhelinta. Asiasta mainitaan samassa yhteydessä, kun yhtiö kertoo ostamastaan Nextbit Systems -puhelinvalmistajasta ja sen Robin-älypuhelimesta.

Razer jättää tietopaketissaan avoimeksi myös mahdollisuuden valmistaa tulevaisuudessa konsoleita joko yksin tai yhteistyössä toisen yrityksen kanssa, mutta mitään konkreettisia suunnitelmia tai aikatauluja asian suhteen ei ole. Yhtiö on aiemmin ostanut Android-konsolivalmistaja Ouyan.

Ryzen-prosessorilla rikottiin DDR4-4000-muistinopeus

4.7.2017 - 21:38 / Sampsa Kurri Tietotekniikka Kommentit (13)

Australialainen ylikellottaja Newlife on onnistunut saamaan G.Skillin muistikamman toimimaan Ryzen-prosessorilla yli DDR4-4000-nopeudella.

AMD:n keväällä julkaisemilla Zen-arkkitehtuuriin perustuvilla Ryzen-prosessoreilla suurimmat yhteensopivuusongelmat ovat liittyneet DDR4-muisteihin. Kevään ja kesän aikana emolevyille onkin julkaistu tasaiseen tahtiin BIOS-päivityksiä, jotka ovat parantaneet muistien yhteensopivuutta ja samalla päivittäneet prosessorin mikrokoodia. Uusin mikrokoodipäivitys on AGESA 1.0.0.6, joka tuo mukanaan muistikertoimet DDR4-4000-nopeudelle asti, mutta käytännössä Ryzenin kanssa muistit voi tällä hetkellä saada toimimaan jokapäiväisessä käytössä noin DDR4-3600-nopeudella.

Hwbot.org-sivuston tietokantaan on lähetetty Ryzen 5 1400 -prosessorilla ja Gigabyten AORUS AX370-Gaming K7 -emolevyllä saavutettu CPU-Z-validointi, jossa yksi G.Skillin neljän gigatavun TridentZ DDR4-muistikampa (F4-3600C17-4GTZ) on saatu toimimaan 18-20-20-58-93-1-asetuksilla 2039,6 MHz:n kellotaajuudella eli DDR4-4079-nopeudella. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Ryzen-prosessorilla on saavutettu yli DDR4-4000-nopeus.

Vertailun vuoksi tällä hetkellä korkein DDR4-muistilla saavutettu kellotaajuus on 2750 MHz eli DDR4-5500-nopeus. Tulos on saavutettu Intelin uudella Kaby Lake-X -koodinimellisellä Core i7-7740K -prosessorilla, MSI:n X299 Gaming Pro Carbon AC -emolevyllä ja G.Skillin kahdeksan gigatavun TridentZ-sarjan muistikammalla (F4-3200C14-8GVR). Ennätysajossa prosessori ja muisti olivat jäähdytetty nestemäisellä typellä.

Lähde: hwbot.org

NVIDIA tutkii MCM-grafiikkapiirejä ratkaisuna tulevaisuuden suorituskykytarpeisiin

4.7.2017 - 21:22 / Petrus Laine Tietotekniikka Kommentit (35)

NVIDIAn yhteistyössä yliopistojen ja supertietokonetutkimuskeskuksen kanssa tekemän selvityksen mukaan MCM-GPU on realistinen tapa ylläpitää suorituskyvyn kasvua, kun valmistusprosessin rajat monoliittisten grafiikkapiirien osalta tulevat vastaan.

NVIDIAn GV100-grafiikkapiiri on kooltaan 815 mm^2 ja se on samalla suurin mahdollinen piiri, mitä nykyisillä valmistusprosesseilla voidaan valmistaa. Pienentyvät valmistusprosessit mahdollistavat transistorimäärien kasvattamisen vielä GV100:n 21,1 miljardista, mutta kasvu ei ole riittävää vastaamaan kaivatun suorituskyvyn tarpeisiin.

Yksi mahdollinen ratkaisu tyydyttämään tulevaisuuden suorituskyvyn tarpeet olisi käyttää useampaa grafiikkapiiriä, jotka työskentelevät yhteistyössä keskenään. Tapoja toteuttaa useamman grafiikkapiirin kokoonpanot on useita, joista tähän mennessä on käytetty joko useampaa erillistä näytönohjainta tai useampaa grafiikkapiiriä samalla piirilevyllä.Kummassakin tapauksessa ongelmaksi muodostuu piirien välisen kommunikaation hitaus sekä vaikeus jakaa työ järkevästi kaikkien grafiikkapiirien kesken.

NVIDIAn yhteistyössä Teksasin Austinin ja Arizonan osavaltion yliopistojen sekä Barcelona Supercomputing Center -tutkimuslaitoksen kanssa tekemä selvitys lähestyy ongelmaa tutkimalla mahdollisuuksia käyttää useampaa piiriä samassa MCM-paketoinnissa (Multi-chip Module), mikä mahdollistaa erittäin nopean kommunikaation eri piirien välillä. Simulointimallissa käytetyssä mallissa oli käytössä neljä GPU-piiriä ja erillinen järjestelmä- ja I/O-piiri. Tutkimukseen käytettiin NVIDIAn omaa grafiikkapiirien simulointimallia.

GV100-grafiikkapiirissä on yhteensä 84 SM-yksikköä.  Julkaistussa tutkimuksessa on sovittu, että lähitulevaisuuden suurin mahdollinen grafiikkapiiri voisi sisältää 128 SM-yksikköä. Tutkimuksessa vertaillaan neljän ratkaisun suorituskykyä toisiinsa: kaksi 128 SM-yksikön grafiikkapiiriä optimoituna kehittäjille yhtenä piirinä näkyväksi, neljän 64 SM-yksikön GPU:n MCM-ratkaisu 768 Gt/s:n väylillä, neljän 64 SM-yksikön GPU:n MCM-ratkaisu 6 Tt/s:n väylillä ja 256 SM-yksikön monoliittinen grafiikkapiiri. Vertailun lähtötasona on kaksi 128 SM-yksikön grafiikkapiiriä, jotka käyttäytyvät nykyisten ratkaisujen tavoin erillisinä piireinä. Vertailun MCM-ratkaisua 6 Tt/s:n väylillä ja 256 SM-yksikön monoliittipiiriä ei voida selvityksen mukaan valmistaa lähitulevaisuudessa, joten ne ovat mukana vain referenssinä teoreettisista, optimaalisista ratkaisuista.

Simuloidun suorituskyvyn mukaan kahden 128 SM-yksikön GPU:n ratkaisu optimoituna tappiinsa tarjoaisi noin 25 % parempaa suorituskykyä kuin optimoimaton perinteisempi kahden GPU:n ratkaisu. MCM-ratkaisulla suorituskyky nousisi jo reilut 50 % paremmaksi ja 256 SM-yksikön monoliittipiirillä, jota ei voida valmistaa, reilut 60 % paremmaksi kuin optimoimaton kahden GPU:n ratkaisu. Teoreettinen MCM-ratkaisu, jossa piirien välinen kaista olisi 6 Tt/s, suoriutuisi lähes yhtä hyvin kuin yksi monoliittinen GPU, mutta monoliitin tapaan sellaista ei voida vielä lähiaikoina valmistaa.

Selvityksen lopputulema on selkeä: Monoliittiset grafiikkapiirit ovat edelleen optimaalinen ratkaisu, mutta MCM-GPU:t ovat realistinen vaihtoehto suorituskyvyn kasvattamiseen valmistusprosessien asettamien rajojen vuoksi. Io-techin toimitus suosittelee lämpimästi kaikkia asiasta lähemmin kiinnostuneita lukemaan itse tutkimuspaperin (PDF).