Samsung lanseerasi kamerasensoreilleen Isocell-brändin – tuotteita neljässä eri kategoriassa

29.6.2017 - 13:07 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (4)

Samsungilta uusi Isocell-kamerasensoribrändi sekä neljä uutta sensorituoteperhettä.

Samsung Electronics on ilmoittanut Shanghaissa käynnissä olevilla MWC-messuilla ottavansa kamerasensoreissaan käyttöön Isocell-brändäyksen. Nimensä brändi on saanut Samsungin Isocell-kameratekniikalta, jonka se esitteli ensimmäistä kertaa vuonna 2013. Isocell-tekniikan perusideana on erottaa sensorin pikselit fyysisesti toisistaan vähentäen näin niiden välisiä häiriöitä.

Samsung ilmoitti jakavansa Isocell-kamerasensorinsa neljään alakategoriaan, joita ovat Bright, Fast, Slim ja Dual. Bright-sarjan sensorit ovat suunniteltu erityisesti hämäräkuvausta silmällä pitäen, Fast-sarjan sensorit keskittyvät nopeaan tarkennukseen ja liikkuvien kohteiden seurantaan, Slim-sarjan sensorit ovat mahdollisimman ohuita ja käyttävät 0,9-1,0 mikrometrin pikseleitä ja Dual-sarjalaiset ovat nimensä mukaisesti kaksoiskameraratkaisuja erilaisiin käyttötarpeisiin.

Esimerkkinä kaksoiskameraratkaisusta Samsung esittelee Shangain MWC:ssä kahdesta 13 megapikselin sensorista koostuvaa esimerkkiä, joista toinen on värillinen ja toinen mustavalkoinen sensori. Esimerkkiratkaisun sensorien pikselikoko on 1,12 mikrometriä ja objektiivien aukkosuhde f2.0. Kyseinen kameraratkaisu saatetaan hyvinkin nähdä tulevassa Galaxy Note 8 -älypuhelimessa, johon on huhuttu kaksoiskameraa.

Lähde: Samsung

AMD:n Radeon Vega Frontier Edition ensimmäisessä riippumattoman tahon 3DMark-testissä

Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjain julkaistiin eilen ja nyt ensimmäiset täysin riippumattomat tahot ovat saaneet näytönohjaimet käsiinsä.

AMD julkaisi eilen virallisesti ensimmäisen Vega-arkkitehtuuriin perustuvan näytönohjaimensa, Radeon Vega Frontier Editionin. Yhtiö ei ole lähettänyt lehdistölle testikappaleita, mutta ulkopuoliset kehittäjät ovat saaneet niitä jo käsiinsä.

Yksi näytönohjaimen käsiinsä saaneista on #define-nimimerkkiä käyttävä WCCFTechin lukija Klaudiusz Kaczmarzyk. Kaczmarzyk on ehtinyt ottaa näytönohjaimesta jo sarjan kuvia sekä ajanut sillä ensimmäiset testit.

GPU-Z ei tunnista Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjainta vielä oikein. Siitä uupuu iso joukko tietoja näytönohjaimen ominaisuuksista, jonka lisäksi se tunnistaa muistivalmistajan väärin. GPU-Z:n mukaan näytönohjain käyttäisi Micronin valmistamia HBM2-muisteja, vaikkei yhtiö valmista HBM-muisteja lainkaan. HWInfo puolestaan tunnistaa grafiikkapiirin Greenland-nimellä, vaikka ainakin ajureissa AMD on erotellut Greenlandin ja Vega 10:n toisistaan.

Varsinaisia pelitestejä Klaudiusz ei ole vielä julkaissut, mutta 3DMark FireStrike -testin hän on ehtinyt ajaa. 22 916 pisteen Graphics Score asettuu suurin piirtein GeForce GTX 1080:n tasolle tai vähän sen yli. Prosessorina testissä oli Intelin Core i7-4790K. Klaudisuzin mukaan näytönohjaimen kellotaajuudet heittelevät rajusti testin aikana, eikä hänellä ole kokemusta Radeon WattMan -hallintaohjelmistosta sen korjaamiseksi. Päivitämme uutista tarpeen mukaan uusilla tuloksilla.

Ainakaan ensimmäinen 3DMark-testi ei lupaa hyvää Vegalle, mutta toisaalta AMD on painottanut, ettei Radeon Vega Frontier Editionia ole tarkoitettu pelikäyttöön ja että Radeon RX -mallin odottaminen olisi sen arvoista. Toistaiseksi ei ole myöskään tiedossa, missä kunnossa Vega FE:n ajurit ovat pelikäyttöä ajatellen.

Kuriositeettina mainittakoon, että myös Suomeen on saatu jo ainakin yksi Radeon Vega Frontier Edition, kun AMD:n Rys Sommefeldt luovutti näytönohjaimen Sebastian ”sebbbi” Aaltoselle eilen Helsingissä. Aaltonen tunnetaan muun muassa Ubisoftin Trials-pelisarjasta ja hän pyörittää nykyään omaa indiestudiotaan Second Orderia.

Toshiba julkaisi maailman ensimmäisen 3D QLC BiCS Flash -muistin

QLC-muisteissa kuhunkin soluun tallennetaan 4 bittiä dataa, mikä nostaa merkittävästi muistien kapasiteettia ja laskee hintaa per gigatavu.

Toshiba valmistelee parhaillaan Flash-muistiosastonsa myymistä ulkopuoliselle yritykselle. Tästä huolimatta yhtiö ei ole lyönyt jarruja osaston kehitystyölle vaan on nyt julkaissut uuden sukupolven BiCS Flash -muistin.

Toshiban BiCS Flash -muistit ovat yhtiön näkemys kolmiulotteisista Flash-muisteista. Nyt julkaistu versio kolmannen sukupolven BiCS Flash -muisteista on maailman ensimmäinen 4-bittisiin soluihin perustuvat QLC-tyyppiset (Quadruple-Level Cell) 3D Flash -muistit. QLC BiCS Flash -muistit nostavat yhden muistisirun kapasiteetin 768 gigabittiin eli 96 gigatavuun. Teknologia mahdollistaa peräti 1,5 teratavun kokoiset muistipiirit, kun yhteen paketointiin voidaan pinota 16 QLC BiCS Flash -muistisirua.

Toshiba näkee etenkin datakeskusten hyötyvän merkittävästi uusista muisteistaan, sillä ne mahdollistavat saman datamäärän tallentamisen merkittävästi pienempään fyysiseen tilaan pienemmällä tehonkulutuksella. QLC-muistien pitäisi myös olla selvästi halvempia kuin MLC- tai TLC-muistien, mutta edullisuus kostautuu heikommassa suorituskyvyssä ja kestävyydessä. Toshiba ei julkaissut uusien muistiensa suorituskykylukemia tai kuinka monta kirjoitus- ja lukusykliä muistisolut kestävät.

Toshiba ei kertonut milloin QLC BiCS Flash -muisteihin perustuvia SSD-asemia on odotettavissa markkinoille, mutta paljasti että näyte-eriä muistipiireistä on toimitettu valmistajille aiemmin tässä kuussa.

Qualcommilta Snapdragon 450 -järjestelmäpiiri sekä edistynyttä sormenjälkien tunnistustekniikkaa

28.6.2017 - 13:52 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (8)

Qualcomm esitteli 14 nm viivanleveydellä valmistettavan Snapdragon 450 -järjestelmäpiirin sekä eri materiaalien läpi toimivia sormenjälkitunnistimia.

Qualcomm on esitellyt tänään MWC Shanghai 2017 -tapahtumassa uuden edullisiin mobiililaitteisiin tarkoitetun Snapdragon 450 -järjestelmäpiirin sekä uutta edistynyttä sormenjäljen tunnistus- ja autentikointitekniikkaa.

Uusi Snapdragon 450 -järjestelmäpiiri valmistetaan puolta pienemmällä 14 nanometrin FinFET-prosessilla, kuin puolitoista vuotta sitten esitelty Snapdragon 435 -edeltäjämalli. Qualcommin mukaan Snapdragon 450 tarjoaa 25 % parantuneen prosessori- ja grafiikkasuorituskyvyn sekä 30 % alhaisemman pelivirrankulutuksen kuin edeltäjä. Piiri rakentuu kahdeksasta 1,8 GHz Cortex-A53-prosessoriytimestä sekä Adreno 506.

Yhteyksien osalta integroitu X9 LTE -modeemi tukee 2×20 MHz carrier aggregation -tekniikkaa sekä 300/150 Mbit/s nopeuksia. Kameraosastolla piiri tukee 2×13 megapikselin kaksoiskameraratkaisua tai yhtä 21 megapikselin kameraa sekä 1080p-videon purkua ja pakkausta 60 FPS ruudunpäivitysnopeudella. Tuettuna on myös USB 3.0 -tiedonsiirto ja Quick Charge 3.0 -pikalataus.

Uuden järjestelmäpiirin ohella Qualcomm esitteli uuden sukupolven ultraääntä hyödyntävät sormenjälkitunnistimet, joita on kolmea eri tyyppiä: näytön, lasin ja metallin alla käytettäväksi tarkoitetut versiot. Uusi tekniikka tunnistaa myös pyyhkäisyeleet, sormenjäljen tunnistamisen veden alla sekä sydämen sykkeen ja veren virtauksen. Uudet sensorit ovat tarkoitettu käytettäväksi sekä Snapdragon- että muiden valmistajien järjestelmäpiirien kanssa.

Qualcommin näyttöjen alla käytettäväksi tarkoitettu sensori kykenee tunnistamaan sormenjäljen jopa 1,2 mm paksun OLED-näyttöpaneelin läpi. Lasin alle tarkoitettu sensori pystyy tekemään tunnistuksen jopa 0,8 mm paksun lasikerroksen läpi ja metallille tarkoitettu sensori tunnistaa puolestaan jopa 0,65 mm paksun alumiinikerroksen läpi. Edellisen sukupolven ratkaisun kerrotaan kykenevän toimimaan vain 0,4 mm:n lasi tai metallikerroksen läpi.

Snapdragon 450 -piiri nähdään kuluttajalaitteissa vielä ennen vuoden loppua. Lasin ja metallin alle tarkoitetut sormenjälkitunnistimet tulevat laitevalmistajien saataville tässä kuussa ja ensimmäisten niihin perustuvien laitteiden odotetaan saapuvan markkinoille ensi vuoden alkupuoliskolla. Näytön alle sijoitettava sensori tulee laitevalmistajien saataville vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Lähde: Qualcomm (1)(2)

Hyllytetty alumiinikuorinen Lumia 960 -älypuhelin esiintyy kuvavuodossa

Viime vuonna hyllytetyn Lumia 960 -älypuhelimen prototyyppi komeilee Kiinassa julkaistuissa kuvissa.

Kiinalaisessa yhteisöpalvelu Weibossa on julkaistu kourallinen kuvia, joissa väitetään esiintyvän Microsoftin edesmennyt Lumia 960 -älypuhelin. Vastaavasta laitteesta nähtiin yksittäinen kuva jo toukokuussa.

Kuvien laitteen sisäisen koodinimen kerrotaan olleen Northstar, jonka huhuttiin vielä vuonna 2015 liittyvän tulevaan Surface-puhelimeen. Jos Northstar olisi tullut markkinoille, olisi se kuitenkin tiettävästi ollut varustettu Lumia 960 -brändäyksellä. Kyseessä on siis tiettävästi Microsoftin lippulaivamalli, jonka se hyllytti viime vuonna yhdessä Lumia 750 ja 850 -mallien kanssa. Tällä hetkellä älypuhelimet eivät kuulu lainkaan Microsoftin tuotestrategiaan.

Kuvissa esiintyvä laite on selvästikin prototyyppi ja sen metallisista unibody-kuorista löytyy useita aukkoja mittauspisteitä ja lisävirransyöttöä varten. RM-1162-koodinimellisen puhelimen varustukseen kerrotaan kuuluneen mm. 5,5-tuumainen QHD-näyttö, Snapdragon 820 -järjestelmäpiiri, neljä gigatavua RAM-muistia, 32 Gt tallennustilaa, 20 megapikselin takakamera kolmois-LED-salamalla sekä etupuolelle sijoitetut stereokaiuttimet. Ainakin paperilla se olisi siis ollut varsin kilpailukykyinen muiden vuoden 2016 lippulaivaälypuhelimien kanssa.

Lähde: Windows Latest

AMD julkaisi virallisesti Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimen

Ensimmäisenä myyntiin saapuva ilmajäähdytetty Radeon Vega Frontier Edition on suunnattu pelaamisen sijaan peli- ja sovelluskehittäjille sekä muille kokeilunhaluisille pioneereille.

AMD:n luoma Frontier Edition on vastine NVIDIAn Titan-sarjan näytönohjaimille, joiden hinta on selvästi korkeampi kuin puhtaasti pelaamiseen tarkoitettujen GeForce-näytönohjaimien. Käytännössä yritys pyrkii rahastamaan ensimmäisillä Vega-näytönohjaimillaan niin paljon kuin mahdollista yrityksiltä ja kuluttajilta, jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräistä saadakseen uutuuden ensimmäisenä käsiinsä.

Medialle ei toimitettu Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimia testattavaksi.

Radeon Vega Frontier Editionilla on mahdollista käyttää pelaamiseen tarkoitettuja ajureita sekä ammattikäyttöön suunnattuja Pro-ajureita, jotka on yhdistetty samaan asennuspakettiin. Myöhemmin tällä viikolla on vielä tulossa ladattavaksi erillinen laskentakäyttöön suunnattu ROCm-ajuri.

Radeon Vega Frontier Editionissa on käytössä täysi Globalfoundriesin 14 nanometrin FinFET-prosessilla valmistettava Vega-grafiikkapiiri 4096 stream-prosessorilla, jotka toimivat ilmajäähdytetyssä versiossa 1382 MHz:n Typical Engine -kellotaajuudella ja 1600 MHz:n Peak-taajuudella. Ilmoitettu FP32-suorituskyky on 13,1 TeraFLOPSia ja FP16-suorituskyky 26,2 TFLOPS.

AMD käyttää ensimmäistä kertaa grafiikkapiiriensä kellotaajuuksista termejä Typical- ja Peak-taajuus, eikä ole toistaiseksi kertonut, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Oletettavasti grafiikkapiirin kellotaajuus vaihtelee käyttöasteesta, lämpötilasta ja tehonkulutuksesta riippuen.

Grafiikkapiirin rinnalla on käytössä 16 gigatavua HBM2-muistia. 2048-bittisen muistiväylän jatkeena olevat muistit toimivat 1,89 Gbps:n siirtonopeudella tarjoten kaistanleveydeksi 483 gigatavua sekunnissa.

Näyttöliittiminä tarjolla on kolme DisplayPort 1.4 -liitintä ja yksi HDMI 2.0 -liitin. Piirilevyltä löytyy kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä.

Sinisillä alumiinikuorilla varustetun ilmajäähdytetyn Radeon Vega Frontier Edition -version veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 999 dollaria ja TDP-arvo on 300 wattia. Myöhemmin myyntiin saapuu myös kullanvärinen ja nestejäähdytetty versio, jonka suositushinta on 1499 dollaria ja TDP-arvo 375 wattia. Tällä hetkellä AMD:n kotisivuilta ainoa ostolinkki ohjaa yhdysvaltalaiseen Newegg-verkkokauppaan, jossa otetaan vastaan ennakkotilauksia ja toimitusten ilmoitetaan alkavan torstain jälkeen.

Pelikäyttöön suunnattu Radeon RX Vega -näytönohjain esitellään 30. heinäkuuta – 3. elokuuta Los Angelesissa järjestettävillä Siggraph-messuilla.

Lähde: AMD

Imagination Technologies ilmoitti hakevansa ostajaa koko yritykselle

Uutta omistajaa etsivä Imagination Technologies on parhaiten tunnettu muun muassa Applen käyttämistä PowerVR-grafiikkaohjaimistaan.

Imagination Technologies on ollut pitkään yksi johtavista mobiilikäyttöön suunnattujen grafiikkaohjainten suunnittelijoista. Yhtiön PowerVR-grafiikkaohjaimet ovat käytössä muun muassa Applen järjestelmäpiireissä.

Aiemmin tänä vuonna Apple ilmoitti Imaginationille aikovansa tulla jatkossa toimeen ilman yhtiön PowerVR-grafiikkaohjaimia. Kuukautta myöhemmin Imagination ilmoitti etsivänsä ostajia yhtiön MIPS- ja Ensigma-osastoille voidakseen keskittyä entistä enemmän grafiikkaohjaintensa kehittämiseen. Samalla yhtiö aloitti myös uuden selvitysprosessin sen ja Applen välisestä kiistasta yhtiöiden tulevaisuudesta.

Tuoreessa lehdistötiedotteessa Imagination kertoo MIPS- ja Ensigma-osastojen myyntiprosessin edistyvän ja yhtiön saaneen niistä jo joitain tarjouksia. Sen lisäksi Imagination kertoo saaneensa tarjouksia koko yhtiön ostamisesta. Ostotarjousten myötä Imagination on nyt päättänyt hakea virallisesti ostajia myös koko yhtiölle pelkkien MIPS- ja Ensigma-osastojen sijasta.

Kaikkien kielten päällä lienee tällä hetkellä sama kysymys: Mitkä tahot ovat esittäneet ostotarjouksia koko Imagination Technologiesista? Kysymykseen ei luonnollisestikaan ole olemassa julkista vastausta, mutta loogisia ehdokkaita on olemassa lukuisia. Kenties potentiaalisimpina ostajaehdokkaina voidaan pitää mobiilimaailman jättejä, kuten Softbankin omistama ARM, Qualcomm ja Samsung. Myös paremmin PC-maailmasta tutut AMD, Intel ja NVIDIA voisivat olla erittäin kiinnostuneita PowerVR:n grafiikkateknologioista ja patenttisalkuista. Itsestään selvä ehdokas lienee myös Apple, mutta ottaen huomioon yhtiön ilmoituksen hylätä Imagination ja siitä syntyneet kiistat, saattaisi kilpailuviranomaisilla olla sanansa sanottavana mahdollisista kaupoista.

Intelin vielä julkaisematon 6-ytiminen Coffee Lake -prosessori Geekbench-vuodossa

Coffee Lake on Intelin kuluttajaluokassa kolmas Skylake-pohjainen ja neljäs 14 nanometrin prosessilla valmistettava arkkitehtuuri.

Intel valmistelee parhaillaan kuusiytimisiä Coffee Lake -prosessoreita julkaisuvalmiiksi. Ensimmäiset Coffee Laket saapuvat markkinoille näillä näkymin elo-syyskuussa 8. sukupolven Core-prosessoreina.

Olemme uutisoineet aiemmin Coffee Laken esiintyneen SiSoft Sandra -tulostietokannassa jo useampaankin otteeseen. Uusin vuoto tulee niin ikään tutulta taholta julkaisemattomien tuotteiden saralla, eli Geekbench-tulostietokannasta.

Hardwareluxx-sivusto löysi Geekbenchin tietokannasta 3,2 GHz:n peruskellotaajuudella toimineen Coffee Laken testitulokset. Ohjelma tunnistaa prosessorin Kaby Lakena, mikä ei sinänsä ole yllättävää ottaen huomioon SiSoft Sandra -tuloksissaki näkyneen Kaby Lake -nimen. Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että Coffee Lake eroaa Kaby Lakesta vain ydinmääriltään huolimatta siitä, että se tulee huhujen mukaan vaatimaan sekä uuden piirisarjan että uuden prosessorikannan. Testissä käytetty MSI:n emolevy tunnistuu nimellä MS-1T31, mitä ei ainakaan toistaiseksi ole osattu yhdistää mihinkään julkaistuun emolevymalliin.

Kuusiytiminen Coffee Lake saa Geekbench 4.1.0 -testissä yhdellä ytimellä tuloksekseen 4619 pistettä ja kaikkien ydinten testissä 20828. Toistaiseksi ei ole tiedossa oliko prosessorissa käytössä Turbo-kellotaajuuksia lainkaan ja jos oli, mitkä ne olivat. Myös myyntiin saapuvien prosessoreiden peruskellotaajuudet ovat edelleen arvailujen varassa, sillä merkittävä osa Engineering Sample -prosessoreista toimii myyntiversioita pienemmillä kellotaajuuksilla. Riippumatta kellotaajuuksista vielä julkaisemattomien prosessoreiden testituloksista ei kannata vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

Valve valmistelee uutta sormien asennon tunnistavaa Knuckles-VR-ohjainta

Valven Knuckles-ohjain lupaa tuoda entistä realistisemman otteen VR-peleihin, kun pelkän ohjaimen sijainnin ja asennon sijasta peli tietää myös käyttäjän sormien asennot.

HTC:n kanssa Vive-virtuaalilasien ja niiden VR-ohjainten sekä paikannusmajakoiden tiimoilla yhteistyötä tehnyt Valve on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt uuden VR-ohjaimen. Knuckles-ohjaimet eivät ole vielä vapaasti saatavilla, mutta niitä on ilmeisesti jo lähetetty kehittäjille.

Knuckles-ohjaimet vaikuttavat päällisin puolin varsin perinteisiltä VR-ohjaimilta. Kummallekin kädelle on oma ohjaimensa ja ne tukevat luonnollisesti liikkeentunnistusta ja ohjainten seurantaa. Knucklesissa on Valven ohjaimille tyypillinen kosketuslevy sekä tietenkin liipaisin ja joukko tarpeellisia painikkeita.

Ohjainten varsinainen erikoisuus ei näy sen pinnalle, mutta ainakin ajatuksen tasolla on erittäin tervetullut edistysaskel VR-ohjaimissa. Knucklesin kosketuslevy, painikkeet, liipaisin ja ohjaimen kahva on nimittäin varustettu yhteensä viidellä kapasitiivisella tunnistimella, jotka tunnistavat käyttäjän sormien asennot. Kosketuslevy ja painikkeet tunnistavat peukalon asennon, liipaisin etusormen ja kahvan kolme aluetta keskisormen, nimettömän ja pikkusormen asennot. Toistaiseksi julkaisusta materiaalista ei selviä miten tarkkaan ohjain tunnistaa sormien asennot, mutta varmuudella tunnistettavia asentoja on kuitenkin enemmän kuin vain kapasitiiviseen tunnistimeen koskeminen (1) tai koskematta oleminen (0).

Ohjainten tämän hetkinen versio on varustettu 500 mAh:n akulla, jota voidaan ladata micro-USB-liitännän kautta. Akun luvataan kestävän nykyisellään noin 3 tuntia käyttöä ja latauksen tyhjästä täyteen onnistuvan tunnissa.

Valve ei ole vielä ilmoittanut milloin Knuckles-ohjaimet saapuvat myyntiin tai miten ne tullaan hinnoittelemaan. Voit tutustua ohjaimiin tarkemmin niiden Steam-ryhmässä.

Cooler Masterilta kaksi mekaanista näppäimistöä kestävillä PBT-muovisilla näppäinhatuilla

Cooler Masterin uusissa MasterKeys PBT -näppäimistöissä on kestävästä PBT-muovista valmistetut näppäinhatut.

Cooler Master on esitellyt kaksi uutta mekaanista näppäimistöä, joissa käytetään laadukkaita PBT-muovisia (Polybutyleenitereftalaatti) näppäinhattuja. Uutuusmallien nimet ovat MasterKeys PBT S ja MasterKeys PBT L, joista ensin mainittu on tenkeyless-kokoinen ja jälkimmäinen täysikokoinen malli. Valmistajan mukaan MasterKeys PBT -malleissa on keskitytty ulkonäön sijaan käyttötuntumaan ja kestävyyteen.

MasterKeys PBT -mallien 1,5 mm paksut näppäinhatut ovat ruiskuvalettuja, kuituvahvistettuja ja lasermerkattuja, joten ne kestävät kulumatta kovaakin käyttöä. PBT on yleisesti käytössä olevista näppäinhattumateriaaleista kestävin. Näppäinhattujen alta löytyy Cherryn MX-näppäinkytkimet, joita on saatavilla viitenä eri vaihtoehtona (punainen, sininen, vihreä, ruskea ja hopea). Näppäimissä ei ole taustavalaistusta.

Näppäimistöt tukevat NKRO:ta (kaikkien näppäinten samanaikainen rekisteröinti), makrojen ohjelmoimista ja tallentamista rautapohjaisesti näppäimistöstä käsin sekä näppäimistöasettelun vaihtoa lennosta QWERTY:stä Dvorakiin tai Workmaniin. USB-kaapeli on irrotettavaa mallia.

MasterKeys PBT S:n ja MasterKeys PBT L:n alustavat suositushinnat ovat 99 ja 109 euroa, mutta maakohtaisiin hintoihin saattaa vielä tulla muutoksia. Saatavuudesta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Valmistajan takuu on kahden vuoden pituinen.