Microsoft julkaisi Surface Laptop -kannettavan ja Windows 10 S -käyttöjärjestelmän

Surface Laptop on Microsoftin näkemys premiumluokan kannettavasta alumiinirunkoineen, PixelSense-näyttöineen ja Alacantara-päällysteineen.

Microsoft aloitti toukokuun #MicrosoftEDU-tapahtumalla, jossa se julkaisi uuden Surface Laptop -kannettavan ja Windows 10 S -käyttöjärjestelmän. Surface Laptop on nimensä mukaisesti perinteinen kannettava tietokone, eikä se sisällä esimerkiksi Surface Bookin tapaista mahdollisuutta näytön irrottamiseen.

Surface Laptopin sydämenä sykkii Intelin 7. sukupolven Core i5- tai i7-prosessori. Core i5 -malleissa on 4 gigatavua muistia ja 128 Gt tallennustilaa tai 8 Gt muistia ja 256 Gt tallennustilaa. Core i7 -malleissa muistia 8 tai 16 ja tallennustilaa 256 tai 512 Gt. Tallennustila on toteutettu emolevylle suoraan integroidulla PCI Express -väyläisellä SSD-asemalla. Prosessorin jäähdytyksestä vastaavat lämpöputkimaisesti muotoiltu höyrykammiojäähdytin sekä yksi radiaalituuletin.

Surface Laptopin näyttö on kooltaan 13,5-tuumainen ja 3:2 kuvasuhteen myötä sen resoluutio on 2256 x 1504 (201 PPI). Näyttö tukee 10-pisteen monikosketusta ja Surface Pen -stylusta. Kuvaa näytölle piirtää Core i5 -versioissa perinteinen HD Graphics 620, mutta Core i7 -versioissa on 64 Mt:n eDRAM-välimuistilla tuettu Iris Plus 640.

Microsoft on pitänyt Surface Laptopin liitinvalikoiman niin pienenä kuin mahdollista. Kannettavasta löytyy yksi USB 3.0 Type A -liitin, MiniDisplayPort-liitin, kuulokeliitin sekä Surface Connect -liitin. Surface Connect -liitintä käytetään sekä virtaliittimenä että liitäntäväylänä Surface Dock -telakkaan. Kannettava tukee myös Surface Dial -lisälaitetta. Pakettiin kuuluu myös 720p-tarkkuuteen kykenevä webbikamera ja tuki Windows Hello -kirjautumiseen kasvojentunnistuksella.

Kannettavan sisäpinta poikkeaa massasta merkittävästi. Perinteisten muovin ja metallin sijasta kannettavan sisäpinta on päällystetty näppäimistön ja touchpadin puolella mokkanahkaa muistuttavalla Alcantara-mikrokuitukankaalla. Kangas on leikattu muotoonsa laserilla, jottei esimerkiksi näppäinten ja sen väliin jää havaittavaa rakoa. Kannettavan Dolby Premium Audio -sertifioitu Omnisonic-äänentoisto on piilotettu näppäimistön alle ja käytännössä kaiuttimina toimivatkin itse näppäimet ja Alcantara-kangas.

Microsoftin Surface Laptop -kannettavan strategiset mitat ovat 308,1 x 223,27 x 9,9 – 14,48 mm ja painoa alumiinirunkoisella kannettavalla on 1,252 kg. Kannettava tulee saataville neljässä eri värivaihtoehdossa: viininpunainen (burgundi), platina, kobaltin sininen ja kulta-grafiitti. Microsoftin suomenkieliset sivut tosin listaavat täällä saatavilla olevaksi väriksi vain platinan.

Surface Laptop on varustettu oletuksena Microsoftin uudella Windows 10 S -käyttöjärjestelmällä. S-versio eroaa perinteisestä Windows 10:stä siten, että siihen voi asentaa sovelluksia vain Windows Store -kaupasta. Surface Laptop -käyttäjille tarjotaan kuitenkin mahdollisuutta päivittää käyttöjärjestelmä Windows 10 Pro -versioon ilmaiseksi vuoden loppuun saakka, jonka jälkeen päivitys maksaa 50 dollaria. Windows 10 S on suunnattu yleisesti lähinnä koulujen käyttöön ja sisältää joitain yhteisten laitteiden hallinnointia ja asennusta helpottavia yksityiskohtia.

Ennakkotilaukset alkoivat Suomessa välittömästi ja laite tulee saataville 15. päivä kesäkuuta. Sen suositushinnat ovat 1169 ja 1499 euroa Core i5 -malleille sekä 1829 ja 2549 Core i7 -malleille.

Päivitys testilabrasta: Kameravertailussa Samsung Galaxy S8 ja S7 edge

Galaxy S8 -älypuhelimen käyttötestijakson ollessa käynnissä nappasimme muutaman vertailukuvan eri tilanteista edeltäjämalli Galaxy S7 edgen kanssa.

Saimme Samsungin uudet Galaxy S8 -älypuhelimet testiin runsas viikko sitten ja niiden pariviikkoinen käyttötestijakso on vielä kesken. Ennen varsinaisen testiartikkelin julkaisua olemme kuitenkin jo ehtineet ottamaan muutamia vertailukuvia Galaxy S8:n kameralla Galaxy S7 edgen kameraan verrattuna.

Galaxy S8 -mallien kamera on teknisiltä ominaisuuksiltaan pitkälti identtinen viimevuotisten Galaxy S7 -mallien kameroiden kanssa, mutta käytännössä kamerasensori on päivitetty uudempaan. Kameran tarkkuus on edelleen 12 megapikseliä ja se hyödyntää valon vaiheentunnistukseen perustuvaa Dual Pixel -tarkennusta sekä f1.7 aukkosuhteen optisesti vakautettua sensoria. Galaxy S8 -malleista löytyvä kuvasensori on malliltaan Sony IMX333 tai Samsung S5K2L2 ISOCELL, jotka ovat teknisesti identtisiä keskenään (1/2,55-tuumainen sensori, 1,4 um pikselikoko). Sama kamera on siis myös suuremmassa Galaxy S8+ -mallissa. Uutena käyttäjän näkymättömissä tapahtuvana ominaisuutena Galaxy S8 -mallit prosessoivat lopullisen kuvan useamman peräkkäin otetun kuvan kuvadatan perusteella.

Otimme mahdollisimman identtiset vertailukuvat neljästä eri tilanteesta sekä Galaxy S8:lla että Galaxy S7 edgellä. Kuvat otettiin automaattiasetuksella, ilman HDR:ää ja täydellä 12 megapikselin kuvakoolla. Ohessa on tarkasteltavana 415 x 450 pikselin kokoinen rajaus molempien kameroiden kuvista, sekä kuvat erikseen täydessä koossaan. Maininnan arvoisena seikkana kaikki Galaxy S7 edgellä otetut kuvat olivat jostain syystä tiedostokooltaan noin kaksinkertaisia Galaxy S8:aan nähden.

Ensimmäinen vertailukuvapari otettiin aurinkoisena poutapäivänä ja molemmat puhelimet käyttivät alhaisinta ISO 40 -herkkyysasetusta sekä lyhyttä noin 1/1600-1/1800 sekunnin suljinaikaa. Molempien puhelimien kuvat ovat melko saman tyyppisiä, mutta pieniä erojakin löytyy. Galaxy S8:n kuvassa jälkikäsittelyn määrä on kontrastin osalta maltillisempi ja vaaleiden kohtien osalta vähemmän ylivalottunut. Lisäksi Galaxy S8:n värimaailma on hieman sinertävämpi.

Päivänvalossa otetussa lähikuvassa puhelimien kuvausetäisyys ei valitettavasti osunut aivan samaan kohtaan, jonka myötä Galaxy S7 edgellä otettu kuva on aavistuksen lähempää. Molemmat puhelimet ottivat kuvansa lähes identtisellä noin 1/140 sekunnin suljinajalla sekä alhaisella ISO 40 -herkkyydellä. Sekä kokonaisuutena että läheltä tarkasteltuna kuvien väliset erot ovat varsin pieniä. GS7 edgen kuvassa syvyysterävyysalue on kapeampi, mutta se saattaa johtua hieman pienemmästä kuvausetäisyydestä. Lisäksi GS7 edgen kuvassa joissain yksityiskohdissa saattaa olla havaittavissa aavistuksen enemmän korostusta GS8:aan nähden.

Hieman heikommassa sisävalaistuksessa otettu toinen lähikuva tallentui Galaxy S8:lla hieman edeltäjäänsä pidemmällä suljinajalla (1/33 vs. 1/50 s) sekä pienemmällä herkkyysasetuksella (ISO 160 vs. 200). Galaxy S8:lla otettu kuva on aavistuksen valoisampi, joka näkyy myös värien toistossa. Lähempää tarkasteltuna kuvan voi myös havaita olevan selvästi terävämpi ja yksityiskohtaisempi.

Ilta-aikaan otetussa hämäräkuvassa molempien puhelimien kamerat käyttivät identtisiä asetuksia (1/10 sekuntia, ISO 1250). Vallinneisiin valaistusolosuhteisiin nähden molemmat puhelimet onnistuivat taltioimaan mukavasti valoa. Galaxy S7 edgen kuva on kaksikosta hieman kellertävämpi ja samalla myös epäluonnollisempi. Yksityiskohdiltaan GS8:n kuva näyttää lähempää tarkasteltuna hieman skarpimmalta, joskin erot ovat melko pieniä.

Muutaman yksittäisen vertailukuvan perusteella ei toki voi tehdä syvääluotaavia ja kaikenkattavia päätelmiä Galaxy S8:n ja Galaxy S7 edgen kameroiden välisestä kuvanlaatueroista, mutta oheisten neljän kuvan avulla on jo havaittavissa, että erot ovat melko pieniä, kuten kameraspeksien perusteella osasimme jo ennakkoon aavistella. Havaintojemme perusteella Galaxy S8 saattaa kuitenkin tarjota pieniä parannuksia kuvanlaatuun mm. värintoiston ja vähemmän ylikorostuneen kuvaprosessoinnin muodossa.

 


Microsoft rekisteröi DirectPhysics-tavaramerkin

Näytönohjaimella kiihdytetyt fysiikat ovat olleet käytännössä NVIDIAn yksinoikeus PhysX:n myötä. Bullet on avoin vaihtoehto, mutta se ei ole saanut tuulta alleen. Lyökö Microsoft nyt luun kilpailijoiden kurkkuun DirectPhysicsillä?

Fysiikan lakien imitointi laskentavoiman sallimissa rajoissa on nykyään arkipäivää peleissä. Erilaisia fysiikkaratkaisuja on ollut peleissä iän kaiken, mutta nykymuotoisen fysiikan mallinnuksen voidaan nähdä alkaneen Jurassic Park: Trespasser -pelistä, joka sai kunnian olla ensimmäinen ns. räsynukkefysiikoita käyttänyt peli.

Fysiikanmallinnuksen alkuaikoina epäilemättä suosituin fysiikkamoottori oli Havok, josta esiteltiin myös erilaisia näytönohjaimella kiihdytettyjä versioita eri demoissa. Markkinoille asti näytönohjainkiihdytettyä Havok-moottoria ei kuitenkaan saatu. Havokin ohella kenties kuuluisin fysiikkamoottori on alun perin NovodeXin kehittämä PhysX, joka siirtyi yrityskauppojen kautta ensin Ageialle ja sittemmin NVIDIAlle.

PhysX oli myös ensimmäinen markkinoille saatu ns. rautakiihdytetty fysiikkamoottori. Käytännössä tämä tarkoitti, että fysiikat laskettiin prosessorin sijasta Ageian omalla PPU:lla eli Physics Processing Unit -kiihdyttimellä. Näytönohjaimille fysiikkalaskut siirtyivät kun NVIDIA osti Ageian ja kehitti PhysX:stä CUDA-kiihdytetyn version. Valitettavasti NVIDIA on katsonut parhaaksi ratkaisuksi rajata PhysX-kiihdytyksen vain omille näytönohjaimilleen kieltäytymällä esimerkiksi AMD:n ehdotuksesta kääntää PhysX avoimelle OpenCL-rajapinnalle.

Markkinoilta löytyy myös yksi avoin näytönohjainkiihdytetty fysiikkamoottori, Bullet. Tuntemattomasta syystä Bulletin näytönohjainkiihdytetty versio ei ole kuitenkaan ikinä saanut taakseen suosiota, vaikka sen prosessorilla ajettavaa versiota käytetäänkin monissa ohjelmissa, peleissä ja jopa elokuvissa. Havokista toivottiin uutta avointa vaihtoehtoa, kun Intelin omistukseen siirtynyt fysiikkapaja esitteli OpenCL-kiihdytettyjä demoja eri messuilla, mutta kuten aiemminkin, markkinoille asti sitä ei ikinä saatu.

Aina vuodesta 2006 hiljaisina jatkuneet spekulaatiot Microsoftin DirectPhysics-rajapinnasta saivat aimo annoksen lisää pontta, kun Microsoft osti Havokin Inteliltä vuonna 2015. Kauppojen jälkeen huhut kuitenkin laantuivat, kun mitään uutta ei julkaistu tai edes esitelty. WCCFTech on nyt nostanut vanhat huhut jälleen pinnalle, koska Microsoft on rekisteröinyt itselleen DirectPhysics -tavaramerkin.

Pelkkä tavaramerkki ei tietenkään varmista vielä mitään, mutta antaa ainakin selkeän toivon uudesta, kaikille valmistajille avoimesta näytönohjainkiihdytetystä fysiikkaratkaisusta. Microsoftin Havok-kaupoista on nyt aikaa puolitoista vuotta, mikä voi tuntua pitkältä ajalta, mutta toisaalta täysin ulkopuolelta tulleen Havokin eri osien (Physics, Destruction, Cloth, AI) integroiminen DirectX-kompleksiin ei liene insinöörien tehtävien helpoimmasta päästä.

Ainakin allekirjoittanut uskoo, ettei Microsoftin DirectPhysics-aloite tule jäämään pelkäksi tavaramerkiksi, vaan rajapinta tullaan julkaisemaan ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisenä julkaisuajankohtana voitaneen pitää aikaisintaan Windows 10:n seuraavaa, ensi syksylle ajoitettua merkittävää Redstone 3 -päivitystä.

Tee-se-itse-älypuhelin: Entinen Google-insinööri rakensi iPhone 6s:n kiinalaisista irtokomponenteista

Yhdysvaltalainen Scotty Allen otti tavoitteeksi koota itse älypuhelimen Kiinan markkinoilta löytyvistä komponenteista. Videolle taltioitu projekti otti noin pari kuukautta ja lopputuloksena on toimiva iPhone 6s.

Aiemmin mm. Googlen ohjelmistoinsinöörinä Piilaaksossa työskennellyt Scotty Allen on julkaissut YouTubessa mielenkiintoisen runsaat 20-minuuttia pitkän videon, jossa hän esittelee oman parin kuukauden aikana toteutetun iPhone 6s -älypuhelimen rakennusprojektinsa Kiinan Shenzhenissä. Lisäksi videolla tutustutaan myös siihen, kuinka Kiinan älypuhelinkomponenttimarkkinat toimivat ja kuinka valtava määrä kunnostettuja ja kierrätettyjä komponentteja on liikkeellä.

Rakennettavan puhelinmallin valinnan Allen teki kahden kriteerin perusteella. Ensinnäkin häneltä löytyi jo verrokiksi Apple-kaupasta ostettu iPhone 6s ja toiseksi osa uudempien mallien komponenteista on huomattavasti hankalammin saatavissa. Kuten videolta voi huomata, iPhone-osia on saatavilla todella runsaasti, joten päätyminen Applen tuotteeseen ei ole yllätys.

Allenin mukaan puhelinta tyhjästä rakennettaessa se koostuu periaatteessa neljästä pääosasta – alumiinisesta takakuoresta, näyttöelementistä, akusta ja pääpiirilevystä. Lisäksi projektissa tarvitaan toki monia pienempiä komponentteja, jotka Allen sai lopulta yllättävän helposti kaikki samalta myyjältä. Kuorivalinnaksi päätyi lopulta ruusukulta, koska valkoisella Touch ID -moduulilla varustettuja pääpiirilevyjä oli paremmin saatavilla (pääpiirilevy on rautakoodattu yhteen tunnistimen kanssa). Alkuperäistä vastaavat laser-merkinnät hoituivat kuoriin pienessä laser-kaiverruksia tarjonneessa pajassa.

Näyttömoduulin Allen rakennutti korjausliikkeessä vanhan rikkinäisen osan pohjalle uusista komponenteista. Pääpiirilevyn komponentteineen hän halusi aluksi rakentaa itse, mutta aiheeseen tutustumisen jälkeen Allen kuitenkin päätti olla ryhtymättä toimeen, sillä vaikka toimenpide on teoriassa mahdollinen toteuttaa, oli epäonnistumisen riski käytännössä erittäin korkea.

YouTube-videon kommenteissa Allen kertoo projektin komponenttikustannuksiksi noin 300 dollaria, joka on noin puolet uuden iPhone 6s:n tämänhetkisestä hinnasta. On kuitenkin huomioitava, ettei itse kootulla puhelimella ole lainkaan takuuta.

Lähde: Strange Parts

Uusi artikkeli: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X & Aorus GeForce GTX 1080 Ti

Io-techin testissä MSI:n ja Aoruksen omaan piirilevysuunnitteluun ja jäähdytysratkaisuun perustuvat GeForce GTX 1080 Ti -mallit.

Testissä on MSI:n GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G- ja Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti 11G -mallit, joiden hintataso Suomessa on tällä hetkellä reilu 800 euroa.

Tutustumme artikkelissa molempien näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytesteissä sekä tehonkulutus-, melu- ja lämpötilamittauksissa vertailukohtina mukana ovat io-techissä jo aiemmin testatut Asuksen ROG Strix- ja NVIDIAn Founders Edition -mallit.

Mukana on myös ylikellotustestit ja suorituskykymittaukset ylikellotettuna.

Lue artikkeli: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X & Aorus GeForce GTX 1080 Ti

Linarolta ja Huaweilta tehokas HiKey 960 -minitietokone

Minitietokoneet keskittyvät tyypillisesti edulliseen hintaan tehoja enemmän, mutta HiKey 960 tähtää korkeammalle tehokkaista älypuhelimista tutulla Kirin 960 -järjestelmäpiirillä.

Suurin piirtein luottokortin kokoisten minitietokoneiden markkinoilla on nykyään tunkua suorastaan ruuhkaksi asti. Minitietokoneiden suosion voidaan laskea alkaneen helmikuussa 2012, kun Raspberry Foundation julkaisi Raspberry Pi 1 Model B:n.

Edullisten mutta tehoiltaan rajallisten minitietokoneiden lisäksi markkinoilta löytyy myös tehokkaampia vaihtoehtoja, jotka hyödyntävät yleensä puhelimista tuttuja järjestelmäpiirejä. Linaro on lyönyt jälleen hynttyynsä yhteen Huawein kanssa nimenomaan tehokkaampien minitietokoneiden merkeissä ja julkaissut uuden HiKey 960:n. 96Boards-standardia noudattava minitietokone lanseerataan markkinoille Archermindin ja LeMakerin valmistamina versioina.

HiKey 960 antaa vihjeen käytettävästä järjestelmäpiiristä jo nimessään. Sen sydämenä sykkii Huawein tytäryhtiön HiSiliconin Kirin 960 -järjestelmäpiiri, joka sisältää neljä ARM Cortex-A73- ja neljä Cortex-A53-ydintä sekä Mali-G71-grafiikkaohjaimen. Järjestelmäpiirin tukena on 3 Gt LPPDR4-muistia ja 32 Gt UFS 2.0 -tallennustilaa. Järjestelmäpiiri on ollut aiemmin käytössä muun muassa Huawein Mate 9 -puhelimessa.

Linaron ja Huawein minitietokone on varustettu kahdella USB 3.0 Type-A -liittimellä ja yhdellä USB 2.0 -nopeuksiin kykenevällä Type-C-liittimellä. Kuvan tietokoneesta saa ulos HDMI-liittimellä ja langattomia yhteyksiä tarjoillaan kaksitaajuus WiFin (802.11 b/g/n/ac) ja Bluetooth 4.1:n voimin. Piirilevyltä löytyy luonnollisesti microSD-korttipaikka sekä M.2-liitin (PCI Express 2.0). Muita lisälaitteita ja laajenoksia varten piirilevyltä löytyy 40- (+1.8V, +5V, DC power, GND, 2x UART, 2x I2C, SPI, I2S, 12x GPIO) ja 60-pinniset (4L MIPI DSI, 2L+4L MIPI CSI, 2x I2C, SPI (48M)) liitäntärivistöt.

HiKey 960:n oletuskäyttöjärjestelmänä toimii Androidiin perustuva AOSP Linux 4.4 -kerneliin perustuvalla Android Common Kernelillä ja yhtiöt työskentelevät parhaillaan uuden, 4.9-kerneliin perustuvan version parissa.

HiKey 960 -minitietokoneet ovat saatavilla jo nyt Alpha-Star- (Archermind) ja Lenovator-verkkokaupoista (LeMaker). Niiden odotetaan saapuvan laajemmin saataville jälleenmyyjiltä toukokuun alkupuolella. HiKeyn veroton suositushinta on 239 dollaria ja voit tutustua siihen tarkemmin sen tuotesivuilta ja Linaron lehdistötiedotteesta.

Intel Core i7-7740K -prosessorin ominaisuuksille vahvistus

SiSoft Sandra -testiohjelman tietokantaan on ilmestynyt pari testitulosta piakkoin julkaistavalla Kaby Lake-X -koodinimellisellä Core i7-7740K -prosessorilla.

Käytännössä Core i7-7740K käyttää samaa piisirua kuin nykyinen Kaby Lake -koodinimellinen Core i7-7700K, mutta piisirusta on kytketty pois käytöstä integroitu grafiikkaohjain ja käytössä on LGA 2066 -kanta.

Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu neliytiminen 7740K toimii samoilla kellotaajuuksilla kuin 7700K eli 4,3 GHz:n perustaajuudella, mutta käytännössä kaikkien ytimien rasituksessa 4,4 GHz:n ja yhden ytimen rasituksessa 4,5 GHz:n Turbo-taajuudella. Jokaisella ytimellä on oma 256 kilotavun L2-välimuisti ja kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on kahdeksan megatavua. Kaby Lake X -prosessoreissa on kaksikanavainen DDR4-muistiohjain, joka 7740K:ssa toimii 4,2 GHz:n kellotaajuudella.

SiSoft Sandran tietokannasta löytyy parikin tulosta, jotka on ajettu Intelin omalla X299-emolevyllä sekä Gigabyten X299-Gaming 3 -emolevyllä.

Skylake X -prosessoreissa on käytössä eri piisiru, jossa on L3-välimuistia enemmän, TDP-arvo on korkeampi ja muistiohjain on nelikanavainen. Skylake-X:stä on tulossa ainakin 6-, 8- ja 10-ytimisiä malleja ja odotettavissa on myös 12-ytiminen malli.

Intel aikoo esittellä Basin Falls -alustan eli LGA 2066 -kantaiset Kaby Lake-X- ja Skylake-X-prosessorit sekä X299-piirisarjan 30. toukokuuta Taiwanissa järjestettävässä Computex-tapahtumassa. Hothardware-sivuston lähteiden mukaan media saa julkaista omat testitulokset 16. kesäkuuta ja myynti alkaa 26. kesäkuuta. Hinnoittelusta ei toistaiseksi ole tietoa.

Lähde: SiSoftware

Kooste: Viikon 17 kiinalaiset älypuhelinjulkaisut

Kiinalaisvalmistajista Gionee, Leagoo, Meizu ja ZTE julkistivat kuluneen viikon aikana uusia älypuhelinmalleja. Vaikka niistä montaakaan tuskin tullaan näkemään Suomen markkinoilla, käymme julkistukset läpi koosteen muodossa kiinalaispuhelimista kiinnostuneiden lukijoiden iloksi.

Gioneen uutuus on M6S Plus, joka sijoittuu kokonsa puolesta markkinoiden ylempään päähän. Laitteessa on 6,0-tuumainen 1080p AMOLED-näyttö, Snapdragon 653 -järjestelmäpiiri, kuusi gigatavua RAM-muistia, 64 tai 256 Gt tallennustilaa, 12 megapikselin f1.9 aukkosuhteen takakamera ja jättikokoinen 6020 mAh akku. Uutuus tulee kiinassa myyntiin toukokuun toinen päivä 3499 yuanin (64 Gt, ~465 euroa) ja 4299 yuanin (256 Gt, ~570 euroa) suositushinnoilla.

 

Leagoo julkaisi Hong Kongissa viime viikonloppuna järjestetyillä messuilla peräti neljä uutta älypuhelinmallia: M5 Edgen, M7:n, M8 Pron ja Shark 5000:n. Ne kaikki sijoittuvat alle 100 euron hintaluokkaan.

Metallirakenteisen M5 Edgen erikoisuus on kapeareunainen 5″ HD-näyttö pyöreäreunaisella näyttölasilla. Muita keskeisiä ominaisuuksia ovat Mediatek MT6737 -järjestelmäpiiri, 4G-yhteydet, kahden gigatavun RAM-muisti, 16 gigatavun tallennustila, sormenjälkitunnistin, 13 megapikselin takakamera ja 2000 mAh akku. Käyttöjärjestelmänä on Android 6.0 -pohjainen Freeme OS.

M7:n unibody-kuoret ovat ilmeisesti ”metallilta tuntuvaa muovia” ja etupuolta peittää reunoilta pyöristetty Gorilla Glass 4 -lasi. Tekniseen toteutukseen kuuluu 5,5-tuumainen HD-näyttö, nimeltä mainitsematon 1,3 GHz:n neliydinpiiri, 3G-modeemi, gigatavu RAM-muistia, 16 Gt tallennustilaa, sormenjälkitunnistin, kahdeksan ja viiden megapikselin sensoreita käyttävä kaksoiskameraratkaisu sekä 3000 mAh akku. Käyttöjärjestelmänä toimii Android 7.0 Nougat.

M8 Pro -mallin runko on metallia ja 5,7-tuumaista IPS HD-näyttöä suojaa Gorilla Glass -lasi. Puhelimen sisällä on Mediatek MT6737 -järjestelmäpiiri, kaksi gigatavua RAM-muistia, 16 Gt tallennustilaa, 4G-modeemi sekä 3500 mAh akku. Takaa löytyy kaksoiskameraratkaisu, jonka 13 megapikselin värisensorin data yhdistetään hieman erikoisesti pienemmän viiden megapikselin mustavalkokennon tallentamiin yksityiskohtiin. Käyttöjärjestelmä on sama vanhahtava Freeme OS 6.0, kuin M5 Edgessä.

Shark 5000 -mallin erikoisominaisuus on suuri 5000 mAh akku, jota voi käyttää myös virtapankkina muiden laitteiden lataamiseen. Akku tukee 10 watin ”pikalatausta”. Metallikuorisen laitteen IPS-näyttö on 5,5-tuumainen ja tarkkuudeltaan 720 x 1280 pikseliä. Puhelimen sisällä on Mediatekin neliydinpiiri, 3G-modeemi, kahden gigatavun RAM-muisti, 16 Gt tallennustilaa, 13 megapikselin takakamera ja kahdeksan megapikselin etukamera. Käyttöjärjestelmänä toimii Android 6.0 -pohjainen Leagoo OS 2.0.

Tunnetumpiin kiinalaismerkkeihin kuuluva Meizu esitteli keskiviikkona uuden mallistonsa edullisempaan päähän sijoittuvan E2-mallin. Laitteen teknisiin ominaisuuksiin lukeutuvat 5,5-tuumainen Full HD -näyttö, MediaTek Helio P20 -järjestelmäpiiri, kolme tai neljä gigatavua LPDDR4X-RAM-muistia, 32 tai 64 Gt tallennustila, 4G-yhteydet, kahdeksan megapikselin etukamera (f2.0, 1,4 um) ja 13 megapikselin takakamera, jonka peräti neljän LED-valon salama on sijoitettu ovelasti metallikuoren antenniraitaan. 3400 mAh akku tukee 18 watin mCharge 3.0 -pikalatausta. Käyttöjärjestelmänä on Android-pohjainen FlymeOS 6.

Meizu E2:n suositushinnat ovat 1299 (3 Gt RAM) ja 1599 (4 Gt RAM) yuania ja laitteen myynti alkaa Kiinassa huhtikuun 29. päivä.

ZTE esitteli kuluneella viikolla kaksi uutuutta – Axon 7s:n ja Blade MAX 3:n. Molemmat tulevat myyntiin myös Aasian ulkopuolella.

Axon 7s on paranneltu versio vuosi sitten esitellystä Axon 7 -mallista, joka on myynnissä myös Suomessa. Merkittävimpiä uudistuksia ovat Snapdragon 821 -järjestelmäpiiri, suuremmat muistimäärät, kaksoiskamera sekä hieman suurempi akku. Ulkomitat ovat pysyneet tismalleen samoina, mutta metallikuorien muotoilu on nyt hieman pelkistetympää.

Axon 7s:n 5,5-tuumainen AMOLED-näyttö on edelleen resoluutioltaan 1440 x 2560 pikseliä. RAM-muistia on kuusi gigatavua ja tallennustilaa 128 gigatavua. Kaksoiskamera perustuu 20 megapikselin Sony IMX350- sekä 12 megapikselin IMX368-sensoreihin. Objektiivien aukkosuhde on valovoimainen f1.8. Akun kapasiteetiksi kerrotaan 3400 mAh ja se tukee Quick Charge 3.0 -pikalatausta. Axon 7s:n MiFavor 4.0 -käyttöjärjestelmä perustuu Android 7.0 Nougatiin. Suositushinnaksi kerrotaan 4099 yuania, eli noin 545 euroa.

Toinen ZTE:n uutuus on Blade MAX 3, joka tulee myyntiin ainakin Yhdysvalloissa. Kyseessä on suurikokoisella 6,0-tuumaisella Full HD IPS -näytöllä varustettu keskihintaluokan laite. Blade MAX 3:n tekniseltä puolelta löytyy Snapdragon 625 -järjestelmäpiiri, kaksi gigatavua RAM-muistia, 16 Gt tallennustilaa, kahden 13 megapikselin sensorin kaksoiskamera, erillinen DAC-piiri, sormenjälkitunnistin ja 4000 mAh akku. Käyttöjärjestelmänä on Android 6.0.1 Marshmallow.

Yhdysvalloissa uutuus on tällä hetkellä tarjolla ainakin US Cellular -operaattorin valikoimissa 100 euroa alennuksella 199,99 dollarin hintaan.

Intelillä vahva alkuvuosi ja ennätyksellinen liikevaihto

Intel ilmoitti viime vuonna ettei se ole enää PC-yhtiö ja aloitti mittavat uudelleenjärjestelyt. Fokuksen muuttaminen näyttäisi tuottaneen tulosta, sillä yrityksen alkuvuosi oli ennätyksellinen.

Intelin liikevaihto nousi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä uuteen ennätykseen eli 14,8 miljardiin dollariin ja tulos kasvoi 3,6 miljardiin dollariin. Viime vuoteen verrattuna liikevaihto parani 1,1 miljardia dollaria (+8 %) ja tulos 1,6 miljardia dollaria (+45 %).

Client Computing Group, johon lukeutuvat muun muassa työpöytäprosessorit, on edelleen yrityksen isoin ja kannattavin bisnes. Sen osuus liikevaihdosta oli noin 8 miljardia dollaria ja voitosta 3 miljardia dollaria.

Parhaimmin yrityksen sisällä kasvoi Non-Volatile Memory Solutions Group eli Optane-tuotteista vastaava osasto, jonka liikevaihto kasvoi 55 % 866 miljoonaan dollariin, mutta se teki tappiota 129 miljoonan dollaria.

Lähde: Intel

 

Intelin vastaus AMD:n Ryzen-prosessoreille

Intel ei toistaiseksi ole reagoinut julkisesti AMD:n maalis-huhtikuussa julkaisemiin Zen-arkkitehtuuriin perustuviin Ryzen 7- ja 5-sarjan työpöytäprosessoreihin. Vaikka Ryzen-prosessorit ovat hinnoiteltu huomattavasti kilpailukykyisemmin kuin Intelin 6-, 8- ja 10-ytimiset tehoprosessorit, yritys ei ole leikannut hintojaan (PDF).

Ensimmäistä vastaiskua odotellaan touko-kesäkuun vaihteessa Taiwanissa järjestettävien Computex-messujen yhteydessä, kun Intelin odotetaan lanseeraavan uudet LGA 2066 -kantaiset Kaby Lake X- ja Skylake-X-koodnimelliset tehoprosessorit Basin Falls -koodinimelliselle X299-piirisarjaa käyttävälle alustalle. Alunperin julkaisun odotettiin tapahtuvan vasta elokuussa.

Toinen muutos aikatauluihin on 14 nanometrin viivanleveydellä valmistettavan 6-ytimisen Coffee Laken julkaisun aikaistaminen ensi vuodelta tämän vuoden lopulle. Coffee Lake tullaan todennäköisesti näkemään samalla LGA 1151 -kannalla kuin nykyiset Skylake- ja Kaby Lake -prosessorit ja se tuo mukanaan kuusi ydintä kuluttajaluokan alustalle.

Nähtäväksi jää, kuinka aggressiivisesti Intel aikoo hinnoitella tulevat uutuusprosessorinsa suhteessa AMD:n Ryzen-malleihin.

NVIDIAn julkaisemattomat GP108 ja GeForce GT 1030 vuotojen kohteena

GP108-grafiikkapiiri ja GeForce GT 1030 tulevat kilpailemaan edullisimman pään markkinoista AMD:n Radeon RX 550:n kanssa.

NVIDIAn on huhuttu Radeon RX 500 -sarjan julkaisusta lähtien valmistelevan uutta näytönohjainta hintahaitarin edullisimpaan päähän RX 550:n kilpailijaksi. Nyt huhujen tueksi on saatu ensimmäiset konkreettiset näytöt, kun Expreview sai käsiinsä kuvan GP108-grafiikkapiiristä.

Kuvassa esiintyvä GP108-grafiikkapiirin 300-A1-versio tullaan näkemään Expreviewin mukaan markkinoilla GeForce GT 1030 -näytönohjaimessa. Sivuston tietojen mukaan näytönohjain tullaan julkaisemaan virallisesti 17. toukokuuta.

Kuten grafiikkapiirin nimikin jo kertoo, GP108 perustuu Pascal-arkkitehtuuriin. Grafiikkapiirin tarkat ominaisuudet eivät ole vielä tiedossa, mutta Expreviewin mukaan siitä löytyisi todennäköisesti 512 CUDA-ydintä ja 64-bittinen muistiväylä. Piirin tehonkulutuksen kerrotaan olevan vain 30 wattia ja sen sanotaan tukevan vain neljää PCI Express 3.0 -linjaa. Suorituskyvyltään näytönohjaimen kerrotaan osuvan GeForce GTX 750:n ja GTX 750 Ti:n välimaastoon.

VideoCardz on puolestaan saanut käsiinsä kuvankaappauksen GeForce GT 1030:lla ja Core i5-4750S-prosessorilla ajetun Ashes of the Singularity -testituloksesta. 1080p-resoluutiolla ja DirectX 12 -rajapinnalla näytönohjain sai testissä keskimääräiseksi ruudunpäivitysnopeudekseen 11,7 FPS. Normal Batch -tulos oli 12,3, Medium Batch -tulos 11,5 ja Heavy Batch -tulos 11,2 FPS.

Testitulos asettaa Expreviewin väitteet näytönohjaimen suorituskyvystä vähintäänkin kyseenalaiseksi, sillä Ashes of the Singularity -tulostietokannan mukaan GeForce GTX 750 Ti suorastaan murskaisi GT 1030:n suorituskyvyssä. Samalla resoluutiolla, asetuksilla ja rajapinnalla ajettujen GTX 750 Ti -testien keskimääräinen suorituskyky liikkuu noin 22 – 24 FPS:n tienoilla.