Esittelemme artikkelissa näytönohjaimen ominaisuudet ja testaamme suorituskyvyn 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla. Mukana on lisäksi tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

NVIDIA esitteli viime viikolla San Franciscossa järjestetyssä GDC 2017 -pelikehittäjätapahtuman yhteydessä vihdoin jo pitkään odotetun GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen. Uutuutta on saatu odotella jo kuukausia kilpailun puuttuessa, mutta heti alkoi tapahtua, kun AMD ilmoitti julkaisevansa uuden sukupolven Radeon RX Vega -näytönohjaimen huhti-kesäkuussa.

Esittelemme artikkelissa näytönohjaimen ominaisuudet ja testaamme suorituskyvyn 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla. Mukana on lisäksi tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang totesi GeForce GTX Gaming Celebration -tapahtuman esityksessään ”It’s time” eli nyt on aika ja esitteli yleisölle uuden GeForce GTX 1080 Ti:n. Huang kutsui uutuutta lempinimellä Ultimate eli suomeksi äärimmäinen GeForce. Samassa yhteydessä kerrottiin, että NVIDIAn omaan suunnitteluun perustuva Founders Edition -malli saapuu myyntiin 10. maaliskuuta ja sen veroton hinta Yhdysvalloissa on 699 dollaria. Suomessa myyntihinta on NVIDIAn verkkokaupan kautta 850 euroa.

Näytönohjainvalmistajien omiin piirilevysuunnitelmiin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat tehdasylikellotetut mallit saapuvat myyntiin maaliskuun aikana ja niiden hintatason odotetaan olevan 850 eurosta ylöspäin.

GeForce GTX 1080 Ti:ssä on käytössä sama Pascal-arkkitehtuuriin perustuva GP102-grafiikkapiiri kuin Titan X:ssä ja kokonaisuudessaan se rakentuu kuudesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine).

Yhdessä GPC:ssä on viisi Texture Processing Clusteria (TPC), joka sisältää geometriayksikön ja 128 CUDA-ydintä käsittävän Streaming Multiprocessor- eli SM-yksikön. Jokaisessa SM-yksikössä on puolestaan kahdeksan tekstuuriyksikköä. SM-yksiköitä on yhteensä 30 eli CUDA-ytimiä on 3840 ja tekstuuriyksiköitä 240 kappaletta. Muistiohjain on yhteensä 384-bittinen.

Kuten Titan X:ssä myös GeForce GTX 1080 Ti:n GP102-grafiikkapiiristä on kytketty kaksi SM-yksikköä pois käytöstä eli käytössä on ominaisuuksiltaan karsittu grafiikkapiiri yhteensä 3586 CUDA-ytimellä ja 224 tekstuuriyksiköllä. Näiden lisäksi GTX 1080 Ti:n GP102-grafiikkapiirissä on käytössä 88 ROP eli Render Output -yksikköä, kun Titan X:ssä niitä on täydet 96 kappaletta.

TSMC:n 16 nanometrin FinFet-prosessilla valmistettava GP102 rakentuu 12 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 500 neliömillimetriä. Io-techin testinäytönohjaimessa oli käytössä grafiikkapiirin GP102-350-K1-A1-versio, joka on valmistettu vuoden 2017 viikolla 2 eli tammikuun puolivälissä.

Vaikka CUDA-ytimien lukumäärä on sama kuin Titan X:ssä, NVIDIA on kikkaillut GeForce GTX 1080 Ti:n muistikonfiguraation kanssa. Siinä missä Titan X:ssä on 384-bittisen muistiväylän jatkeena on 12 gigatavua 10 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR5X-muistia, GeForce GTX 1080 Ti:ssä on käytössä poikkeuksellinen 352-bittinen muistiväylä ja 11 gigatavua 11 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR5X-muistia.

Käytännössä 11 gigatavun muistimäärä on toteutettu jättämällä GeForce GTX 1080 Ti:n piirilevyltä yksi Micronin 8 gigabitin eli gigatavun kokoinen D9VRL-muistipiiri pois.

Lopputuloksena GeForce GTX 1080 Ti:n muistiväylän kaistanleveys on korkeamman kellotaajuuden ansiosta 484 gigatavua sekunnissa eli 4 Gt/s nopeampi kuin Titan X:n muistiväylä (480 Gt/s).

GeForce GTX 1080 Ti:n neljä avainominaisuutta ja uudistusta verrattuna viime vuonna julkaistuun GeForce GTX 1080 -malliin ovat sama GP102-grafiikkapiiri kuin Titan X:ssä, nopeammat GDDR5X-muistit, paranneltu jäähdytysratkaisu ja järeämpi virransyöttö.

Parannettu jäähdytysratkaisu viittaa uudistettuun näyttöliittimien metallisuojukseen, johon on lisätty lämpimän ilman ulostuloaukkoja ja tilaa on järjestetty jättämällä DVI-liitin kokonaan pois. NVIDIAn omien markkinointipuheiden mukaan uudistuksen avulla 220 watin lämpökuormalla on mahdollista saavuttaa joko 5 astetta alhaisempaa lämpötilaa tai 2,5 desibeliä hiljaisempaa melutasoa.

Virransyöttöä on vahvistettu ja hyötysuhdetta parannettu lisäämällä jokaiselle vaiheelle toinen FET-transistori (dualFET), jonka ansiosta virransyöttö toimii aiempaa viileämpänä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on mainittava, että 1350 euron hintainen Titan X käyttää samaa piirilevyä kuin 850 euron hintainen GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition, mutta Titan X:n piirilevyltä virransyötöstä on jätetty puolet FET-transistoreista pois.

Founders Edition -näytönohjaimen esittely

Ulkomitoiltaan GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition on vastaava kuin Titan X eli se on kahden korttipaikan korkuinen ja 24 cm pitkä. Ilmanohjain on väriltään mustan sijaan hopeinen, ikkunan takaa näkyy alumiininen jäähdytysrivasto ja GTX 1080 Ti -teksti on kirjailtu hopean värisenä.

Takapuolta peittää alumiinilevy, joka ensisijaisesti suojaa piirilevyä sillä kaikki GDDR5X-muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Osan takapuolen alumiinilevystä voi poistaa paremman ilmakierron ja jäähdytyksen varmistamiseksi, jos käytössä on useampi GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjain SLI-konfiguraatiossa.

NVIDIAn Founders Editionin jäähdytyksessä grafiikkapiiri on kontaktissa höyrykammioon, jonka päällä on alumiinirivasto. Radiaalituuletin imee ilmaa kotelon sisuksista ja puhaltaa suurimman osan alumiinirivaston läpi ulos kotelosta näyttöliittimien viereisistä rei’istä.

Paremman jäähdytystehon saavuttamiseksi näyttöliittimien joukosta on poistettu DVI-D-liitin, jotta ylärivi on saatu pyhitettyä kokonaan lämpimän ilman ulostulolle. Alarivistä löytyy edelleen kolme DisplayPort 1.2 -liitintä ja yksi HDMI 2.0b -liitin ja lisäksi NVIDIA toimittaa näytönohjaimen mukana DisplayPort-DVI-adapterin.

NVIDIA ilmoittaa GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen TDP-arvoksi 250 wattia. Virransyöttö on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCI Express -lisävirtaliittimillä, jotka mahdollistavat teoriassa yhdessä PCI Express x16 -väylän kautta 300 watin tehonkulutuksen (75 + 75 +150 wattia). NVIDIA suosittelee käytettäväksi vähintään 600-wattista virtalähdettä.

Virransyöttö on yhteensä 9-vaiheinen, josta seitsemän vaihetta on pyhitetty GP102-grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5X-muisteille. NVIDIA on kuitenkin terästänyt virransyöttöä lisäämällä jokaiselle vaiheelle toiset FETin eli jokaisella vaiheella on kaksi FETtiä (dualFET).

Virransyöttöä ohjataan uPI Semiconductorin uP9511-ohjainpiirillä (8 Phase Buck Controller) ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu kahdesta Fairchild Semiconductorin DG52BV-MOSFET-transistorista Texas Instrumentsin 53603A-draiverilla , R22-kelasta ja kahdesta 330 μF tantaalikondensaattorista. NVIDIAn mukaan virransyöttö kykenee syöttämään grafiikkapiirille 250 ampeeria virtaa.

NVIDIA on asettanut GeForce GTX 1080 Ti:ssä GP102-grafiikkapiirin toimimaan 1481 MHz:n perustaajuudella ja Boost-taajuus 3D-rasituksessa on 1582 MHz.

354-bittisellä muistiväylällä ja 11 Gbps:n eli 11000 MHz:n tehollisella kellotaajuudella toimivilla GDDR5X-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 484,4 gigatavua sekunnissa.

Todellisuudessa GP102-grafiikkapiirin kellotaajuus laski 3D-rasituksessa viidessä minuutissa reilusta 1700 MHz:stä 1480 MHz:iin, kun lämpötila nousi 84 asteeseen. Kuten kuvaajasta näkyy, grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli säännöllisesti noin 1480-1550 MHz:n välimaastossa Tuulettimen kierrosnopeus nousi viidessä minuutissa 50 %:iin (2400 RPM).

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

Vertasimme GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition -näytönohjaimen suorituskykyä ensisijaisesti 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla GeForce GTX 1080 Founders Edition -näytönohjaimeen.

Testeissä oli mukana myös aiemmin io-techissä testattu Titan X (Pascal), Asuksen tehtaalla valmiiksi ylikellotetut ROG Strix GeForce GTX 1080- ja Strix GeForce GTX 980 Ti -mallit sekä AMD:n tämän hetken suorituskykyisin Radeon R9 Fury X.

GeForce GTX 1080 Ti:llä ja 980 Ti:llä oli käytössä uusimmat 378.78-ajurit, muilla GeForce-näytönohjaimilla testit ajettiin 378.49-ajureilla. NVIDIAn mukaan uusissa 378.78-ajureissa on mukana suorituskykypäivityksiä DirectX 12 -peleihin, joka saattaa näkyä pienenä erona erityisesti GeForce GTX 1080 Ti:n ja Titan X:n välillä.

Päivitys 10.3. Ajoimme pelitestit uusiksi GeForce GTX 1080 -näytönohjaimella ja 378.78-ajureilla, mutta merkittävää parannusta suorituskyvyssä ei havaittu artikkelin testipeleissä.

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
  • Asus X99-Deluxe (Intel X99)
  • 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
  • Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

GeForce 378.78 -ajurit:

  • NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti
  • Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING
  • NVIDIA GeForce GTX 1080
  • Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING

 

GeForce 378.48 -ajurit:

  • NVIDIA Titan X

 

Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.3.1

  • AMD Radeon R9 Fury X

 

Suorituskyvyn skaalautuminen resoluution mukaan

Vertasimme GeForce GTX 1080 Ti:n ja GeForce GTX 1080:n suorituskyvyn skaalautumista Full HD-, QHD- ja Ultra HD -resoluutioilla Battlefield -pelillä. Full HD- ja QHD-resoluutioilla käytössä oli Ultra-tason ja Ultra HD -resoluutiolla High-tason kuvanlaatuasetukset.

GeForce GTX 1080 Ti on Full HD -resoluutiolla 23 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 1080, mutta korkeammilla QHD- ja Ultra HD -resoluutioilla ero kasvaa 26 %:iin.

GeForce GTX 1080 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski noin 32 %, kun resoluutio nostettiin Full HD:sta QHD:ksi ja 28 %, kun resoluutio nostettiin QHD:sta Ultra HD:ksi. Käytännössä peli on 2560×1440-resoluutiolla hyvinkin pelattava parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, mutta 3840×2160 -resoluutiolla High-tasolle tai muuten ruudunpäivitysnopeus laskee alle 50 FPS:ään.

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

[read more=”Klikkaa ja lue lisää 99. persentiilistä” less=”Piilota teksti”]

Näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta mitattaessa 60 sekunnin ajan, mitattuja arvoja kertyy useampia tuhat kappaletta. Jos mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on tasan 60 FPS (ruutua sekunnissa), se tarkoittaa että yhden ruudun renderöintiin kulunut keskimäärin 16,67 millisekuntia ja testijakson aikana ruutuja renderöidään yhteensä 3600 kappaletta. Joku ruuduista on saatettu renderöidä hitaammin esimerkiksi 33,33 millisekunnissa (30 FPS) ja joku ruuduista nopeammin esimerkiksi 11,11 millisekunnissa (90 FPS).

Käytännön esimerkissä DOOM-pelissä ruutuja on renderöity 60 sekunnin aikana 3986 kappaletta ja kuten kuvaajasta voidaan nopealla silmäyksellä todeta, että joukossa on muutamia yksittäisiä heikompia renderöintiaikoja.

99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään ensin paremmuusjärjestykseen. Kun 1 % eli 40 ruutua jätetään huomioimatta, 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia. Tästä saadaan laskettua ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1000/aika eli 51,8 FPS.

Esimerkkinä käytetyssä tapauksessa huonoin ruudun renderöintiaika on 24,374 millisekuntia eli 41 FPS ja 2. huonoin ruudun renderöintiaika on 22,182 millisekuntia eli 45 FPS.

Yksittäisten hitaampien renderöintiaikojen huomioimatta jättämisen lisäksi 99. persentiilin avulla pystytään hahmottamaan mahdollisia ongelmia, jos kahdella eri näytönohjaimella on mitattu sama ruudunpäivitysnopeus, mutta toisella pelikokemus tuntuu hitaammalta. Tällöin toisella näytönohjaimella saattaa olla joukossa enemmän hitaasti renderöityjä ruutuja, joka ilmenee korkeampana 99. persentiilin arvona.

[/read]

 

 


3DMark Fire Strike Ultra

3DMarkissa GTX 1080 Ti:n grafiikkatulos oli 1564 pistettä eli 36 % parempi kuin GTX 1080 -näytönohjaimella.

 

Battlefield 1

Battlefield 1 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, sillä DirectX 12 -rajapinnalla OCAT-sovellus ei jostain syystä tallentanut koko 60 sekunnin testisessiota. GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 13,4 FPS:ää eli noin 26 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

The Witcher 3

The Witcher 3:ssa GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 17,8 FPS:ää eli noin 34 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Dividedissä GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 14 FPS:ää eli noin 30 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

Doom

Doom testattiin NVIDIAn näytönohjaimilla OpenGL-rajapinnalla, sillä se on GeForce-näytönohjaimilla suorituskykyisempi kuin Vulkan-rajapinta, jota käytettiin Radeon R9 Fury X:n testaamiseen.

GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 19,5 FPS:ää eli noin 29 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

Gears of War 4

Gears of War 4:n sisäisessä testissä GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 17,8 FPS:ää eli noin 30 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

Total War: Warhammer

Total War: Warhammerin sisäisessä testissä GTX 1080 Ti:n ruudunpäivitysnopeus oli 16,6 FPS:ää eli noin 38 % parempi kuin GTX 1080:llä.

 

Blender 2.78c

Ajoimme Blenderillä suositut BMW Benchmark CUDA-testit GeForce GTX 1080 Ti:n ja 1080:n kesken.

GeForce GTX 1080 Ti suoriutui molemmista BMW Benchmark -renderöintitesteistä noin 23 % nopeammin kuin GeForce GTX 1080.

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 50 wattia korkeampi kuin GTX 1080 -referenssinäytönohjaimella.

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin EVGA:n Precision XOC -ohjelman Hardware Monitoring -työkalulla ja 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

NVIDIAn omaa jäähdytysratkaisua käyttävillä GeForce GTX 1080 Ti- ja Titan X -näytönohjaimilla GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi nopeasti NVIDIAn vakiona asettamaan Temperature Target -maksimiarvoon eli reiluun 84 asteeseen.

Referenssijäähdytys ei yksinkertaisesti ole riittävän tehokas GeForce GTX 1080 Ti:lle ja näytönohjaimen ulos puhaltama ilma on polttavan kuumaa. Lisäksi itse näytönohjain on 3D-rasituksessa ja rasituksen jälkeen tulikuuma.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.

250 watin TDP-arvolla varustetun GeForce GTX 1080 Ti -kokoonpanon melutaso oli 1,5 desibeliä korkeampi kuin 180 watin GeForce GTX 1080:llä.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin EVGA:n Precision XOC -ohjelmalla, josta säädettiin Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

GeForce GTX 1080 Ti:n ylikellottaminen oli hyvin samanlainen kokemus kuin Titan X:llä. Näytönohjain ylikellottui olosuhteisiin nähden hyvin, mutta referenssijäähdytys huusi hoosiannaa.

GP102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +150 MHz korotuksella eli 1732 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli 3D-rasituksessa todellisuudessa 1830 MHz:n tuntumassa.

GDDR5X-muistit toimivat vakaasti +300 MHz korotuksella, joka tarkoittaa 11,6 Gbps siirtonopeutta eli 11610 MHz:n tehollista kellotaajuutta. EVGA Precision XOC -ohjelma ilmoittaa ylikellotettujen GDDR5X-muistien kellotaajuudeksi 5805 MHz ja GPU-Z-ohjelma puolestaan 1451 MHz.

Testikokoonpanon tehonkulutus nousi GeForce GTX 1080 Ti ylikellotettuna 279 watista 362 wattiin eli 83 wattia. GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 84 asteesta 87 asteeseen eli 3 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 50 prosentista 68 %:iin ja kokoonpanon melutaso 38 desibelistä todella äänekkääksi 44 desibeliin.

Battlefield 1:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla GeForce GTX 1080 Ti:llä 6,5 FPS:ää eli noin 10 %.

The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla GeForce GTX 1080 Ti:llä 7,4 FPS:ää eli noin 10 %.

Yhteenveto

Markkinatilanteen kiristyessä ja AMD:n Vegan kurkkiessa nurkan takaa, NVIDIA julkaisi vihdoin odotetun GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen, joka saapuu myyntiin huomenna 10. maaliskuuta 850 euron suositushinnalla.

Kyseessä on lähes vastaava tuote kuin jo viime vuoden elokuussa julkaistu ja hiljattain io-techissä testattu Titan X, mutta pieniä muutoksia NVIDIA on kuitenkin tehnyt tehdäkseen edes marginaalisen eron tuotteiden välille.

Tärkein eli GP102-grafiikkapiiri on GTX 1080 Ti:ssä sama kuin Titan X:ssä eli käytössä on 3584 CUDA-ydintä, mutta grafiikkapiirin Boost-kellotaajuutta on nostettu 51 MHz. GDDR5X-muistit ovat puolestaan uudempaa sukupolvea toimivat 10 Gbps:n sijaan 11 Gbpsn:n siirtonopeudella, mutta muistiväylä on karsittu 384-bittisestä 352-bittiseksi ja näyttömuistia on 12 gigatavun sijaan 11 gigatavua.

Jäähdytysratkaisua on parannettu jättämällä DVI-liitin kokonaan pois ja pyhittämällä säästetty ala lämpimän ilman ulostulolle. Lisäksi virransyötön vaiheissa on tuplattu FET-transistorien lukumäärä, jonka ansiosta virransyötön hyötysuhde on parempi ja se toimii viileämpänä.

Io-techin suorituskykymittauksissa GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition oli NVIDIAn lupausten mukaisesti pelitesteissä 26-34 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 1080 ja marginaalisesti suorituskykyisempi kuin Titan X.

Ylikellottamalla GeForce GTX 1080 Ti:stä saatiin puristettua vielä 10 % parannus suorituskykyyn, vaikka jäähdytysratkaisu on lähes riittämätön jo vakiona. Ylikellotettuna tuulettimen kierrosnopeus nousi 50 prosentista 68 %:iin ja kokoonpanon melutaso 38 desibelistä todella äänekkääksi 44 desibeliin.

GeForce GTX 1080 Ti on odotetusti markkinoiden suorituskykyisin ja ensimmäinen kunnolla 4k-pelaamiseen soveltuva pelinäytönohjain aiemmin julkaistun Titan X:n rinnalla. Erittäin runsaan lämmöntuoton takia kannattaa kuitenkin ehdottomasti odottaa näytönohjainvalmistajien omiin piirilevysuunnitelmiin ja järeämpiin jäähdytysratkaisuihin perustuvia malleja.

850 euron hintaista GeForce GTX 1080 Ti:n Founders Edition -mallia voi suositella lähinnä käytettäväksi custom-loop nestekierrossa, jolloin hinta on 1080 Ti -mallien edullisimmasta päästä ja vakiojäähdytyksen voi vaihtaa nesteblokkiin.

Suorituskykyisistä GeForce 10 -sarjan näytönohjaimista parhaan vastineen rahoille tarjoaa GeForce GTX 1080, kun lasketaan näytönohjaimen hinta jaettuna io-techin neljän testipelin ruudunpäivitysnopeuksien keskiarvolla (€/FPS). Titan X:ään verrattuna GeForce GTX 1080 Ti tarjoaa saman suorituskyvyn 40 % prosenttia edullisempaan hintaan.

Lopuksi vertailimme vielä Battlefield 1 -pelissä GeForce GTX 1080 Ti:n ja GeForce GTX 1080:n suorituskyvyn hintaa eri resoluutioilla.

This site uses XenWord.
;