Testissä Asuksen 32-tuumainen Mini-LED-taustavalaistu ROG Swift PG32UQX -pelinäyttö jossa on IPS-paneeli, 4k UHD -resoluutio ja 144 hertsin virkistystaajuus.

Asus esitteli vuoden alussa CES-messuilla maailman ensimmäisen Mini-LED-taustavalaistun pelinäytön, joka on mallinimeltään ROG Swift PG32UQX. Näyttö on nyt saapumassa Suomessa myyntiin ja se saatiin heti tuoreeltaan io-techin testiin. PG32UQX edustaa tekniikkansa ja ominaisuuksiensa osalta tällä hetkellä lähes parasta, mitä PC-pelinäytöltä voidaan teknisestä näkökulmasta odottaa. Ominaisuuslista onkin varsin vakuuttavaa luettavaa: 4K-resoluution IPS-paneeli, 144 hertsin virkistystaajuus, DisplayHDR 1400 -sertifiointi ja G-Sync Ultimate -tuki. Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

 

Mini-LED?

Nimensä mukaisesti mini-ledeillä toteutettu FALD- eli Full Array Local Dimming -taustavalaistus rakentuu pienistä LED-valoista, joilla pystytään ohjaamaan ja säätelemään taustavalaistusta paikallisesti eri alueilla. Pienikokoisempien ledien ansiosta alueiden määrä on saatu tuplattua ja jokainen 1152 alueesta on varustettu neljällä mini-LEDillä, joita on siis käytössä yhteensä 4608. Edeltäviin malleihin nähden, useammalla alueella pystytään mm. vähentämään taustavalaistuksen aiheuttamaa haloefektiä. PG32UQX:lla kyetään saavuttamaan 1400 cd/m² eli nitin maksimikirkkaus HDR-tilassa.

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

Asus ROG Swift PG32UQX on 32-tuumainen 4K UHD- eli 3840×2160-resoluution näyttö, jonka virkistystaajuus on 144 hertsiä. Sen 10-bittinen IPS-paneeli on FALD-taustavalaistu Mini-LED -tekniikalla, jonka avulla paneelin taustavalaistus on saatu jaettua 1152 eri alueeseen, joka on noin kaksin tai kolminkertainen määrä alueita aiempiin Asuksen FALD-taustavalaisuihin pelinäyttöihin verrattuna. PG32UQX on VESA HDR1400 -sertifioitu, virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii NVIDIA G-Sync Ultimate ja se on värien suhteen tehtaalla esikalibroitu. Näyttö ei ole vielä Suomessa myynnissä, eikä sille ole tiedossa tarkkaa hintaa, mutta Yhdysvalloissa näytön veroton suositushinta on 2999 dollaria. Suomihinnan voi siis odottaa olevan noin 3000 euron tienoilla ja myyntiin näyttö on tulossa Euroopassa toukokuun lopulla.

 

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: IPS
  • Paneelin koko: 32″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 3840×2160
  • Virkistystaajuus: 144 Hz
  • Taustavalaistus: 1152-alueen mini-LED FALD
  • DisplayHDR: Vesa Certified DisplayHDR 1400
  • Vasteaika: 4 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalkaa): 72,7 cm x 44,1 cm x 9,5 cm ​
  • Paino: 10,9 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: NVIDIA G-SYNC Ultimate

Näytön jalusta on Asuksen ROG-malliston näytöille perinteinen metallinen kolmijalka. Jalustassa ei ole pikakiinnitystä ja se toimitetaan valmiiksi näyttöön kiinnitettynä. Jalustan yläosassa on punaisilla ledeillä valaistu ROG-logo ja RGB-valaistu logo heijastuu myös pöydän pintaan jalustan alle. Johtojen vientiä varten näyttö tarjoaa reiän jalustan alaosassa.

Korkeussuunnassa säätövaraa on noin 7 cm verran, näytön kallistuskulma (tilt) on säädettävissä -5 asteesta 20 asteeseen ja kääntökulma (swivel) 20 astetta molempiin suuntiin. Pystysuuntaan (pivot) jalustassa ei ole säätömahdollisuutta.

Liitinosastolta löytyy kolme HDMI 2.0 -näyttöliitintä, DisplayPort 1.4 -näyttöliitin, kaksi USB 3.0 Type-A -liitintä, USB 3.0 Type-B -liitin sekä 3,5 mm kuulokeliitin. Näytön yläosassa on vielä yksi USB 2.0 Type-A -liitin sekä kiinnitysreikä esimerkiksi web-kameralle. Näytön takaosassa on suurehko RGB-valaistu ROG-logo.

DisplayPort 1.4 -liittimen kautta saadaan DSC- eli Display Stream Compression -teknologian avulla 10-bittiset värit ilman kroman alinäytteistystä aina 120 hertsin virkistystaajuuteen saakka. 144 hertsillä bittisyys putoaa 8-bit+FRC tasolle, kuitenkin myös ilman kroman alinäytteistystä. Näytön suunnittelu on todennäköisesti aloitettu niin aikaisin, ettei HDMI 2.1 -liitäntää ole saatu enää mukaan.

PG32UQX on myös aktiivisesti jäähdytetty sisäänrakennetulla tuulettimella samaan tapaan kuin aiemmin testaamamme Asus ROG Swift PG27UQ. Tuulettimen aiheuttama melu ei ole kovin suuri, mutta tuuletin pyörii aina kun näyttö on päällä tai edes valmiustilassa. Tuuletin sammuu noin 40 sekunnin kuluttua kokonaan virtojen sammuttamisen jälkeen. Melun taso saattaa olla häiritsevä hiljaisempaan aikaan kuten yöllä nukkumaan mennessä, jolloin näytöstä on katkaistava virta kokonaan tuulettimen sammuttamiseksi.

Näytön OSD-valikkoja ohjataan Asukselle ominaisen ohjaustikun sijaan näytön alaosassa sijaitsevalla, melko isokokoisella ohjausrullalla ja sen molemmilla puolilla sijaitsevilla kahdella painikkeella. Navigointi valikoissa sujuu rullan kanssa ongelmitta, mutta toisaalta aikaisempien mallien ohjaustikussakaan ei mitään suurempaa vikaa ollut ja se oli näytön ulkoasun kannalta huomaamattomampi, joten hieman tässä on korjattu jotain, mikä ei välttämättä korjausta olisi tarvinnut. OSD-valikot ovat todella monipuoliset säätömahdollisuuksien suhteen. Säädettävissä on eri värilämpötiloista ja gamman arvoista aina FPS-laskuriin, sisäänrakennettuihin tähtäimiin ja muihin pelinäytöille tyypillisiin asetuksiin. Valikoista saa myös halutessaan mm. kytkettyä näytön ulkoiset RGB-valaistukset ja FALD-taustavalaistuksen pois päältä.

 

Näytön alareunassa sijaitsee 2-tuumainen OLED-paneeli, johon käyttäjä voi määrittää näkymään esimerkiksi näytönohjaimen- ja prosessorin lämpötiloja, erilaisia animoituja mustavalkokuvia tai logoja sekä pelkkää tekstiä. Näytön hyödyllisyys käytännössä riippuu käyttäjän mielihaluista, mutta meidän testijakson aikana se osoittautui lähinnä häiritseväksi ja sen saa onneksi kytkettyä pois päältä.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Tämän kyseisen näytön kohdalla jätimme kalibroinnin suorittamatta, koska näyttö on tehtaalla kalibroitu ja antoi mittauksissamme niin hyviä arvoja, että kalibroimalla niitä tuskin juuri olisi saanut parannettua.

 

Uutena mittauslaitteena käytössämme oli nyt ensimmäistä kertaa NVIDIAn LDAT (Latency Display Analysis Tool), jonka avulla mittasimme näytön viivettä kahdessa eri skenaariossa. Pureudumme itse laitteeseen ja sen toimintaan tarkemmin erillisessä sille omistetussa artikkelissa.

Testien ajan näyttöä ajettiin tehdasasetuksilla, jos ei toisin mainita. Tehdasasetuksena käytössä oli näytön ”Racing” -väriprofiili.

 

Värintoistoalue

Asus ROG Swift PG32UQX pitää sisällään kaksi eri asetusta väriavaruuden osalta, sRGB- ja Wide Gamut -tilat. Oletuksena on käytössä sRGB-tila, jossa sRGB väriavaruus on pyritty saamaan mahdollisimman tarkaksi etenkin pelaamista ajatellen. Wide Gamut -tilassa taas näytön koko väriavaruus, joka testeissämme kattoi täydet 100 prosenttia sekä sRGB-, että AdobeRGB-väriavaruudesta. Näin ollen näyttö soveltuu hyvin myös graafiseen työhön ainakin väriavaruutensa kattavuuden puolesta.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

PG32UQX:ssä on valittavissa viisi eri gamma-asetusta, joista oletuksena käytössä on Gamma 2.2. Mittauksiemme mukaan kaikki eri gamman arvot vastasivat hyvin lähelle todellisuutta.

 

 

Väritarkkuus

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

Tehtaalla esikalibroidun PG32UQX:n väritarkkuus oli odotetusti hyvällä tasolla. sRGB-tilassa mitattu keskiarvo oli 1,58 Delta-E ja Wide Gamut -tilassa vieläkin parempi tuloksella 0,84 Delta-E.

Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso

FALD-taustavalaistuksen ollessa käytössä näytön mustan taso on täysin musta eli 0 cd/m²​, samoin kuten OLED-paneeleissa. Tästä syystä artikkelin mustan tason sekä kontrastisuhteen taulukot on jätetty kokonaan pois. Näytöstä voi halutessaan kytkeä FALD-taustavalaistuksen pois päältä, jolloin kontrastisuhteen ilmoitetaan olevan IPS-paneelille tyypillinen 1000:1, mutta koska tämän näytön kohdalla oli jo paljon uutta tekniikka tutkittavaksi, emme ajan säästämiseksi mitanneet näytön arvoja ilman FALD-taustavalaistusta.

Näytön maksimikirkkaus SDR-tilassa oli 489 cd/m², joka on toistaiseksi kirkkain mittaustulos meidän testeissä käyneistä näytöistä.

PG32UQX:llä on Vesa HDR1400-sertifikaatti, eli se on kykeneväinen 1400 cd/m² maksimikirkkauteen HDR-tilassa. Mittasimme myös kyseisen arvon, jonka tulokseksi saatiin 1330 cd/m².

 

Väritasaisuus

Väritasaisuudessa suurimmat poikkeamat mitattiin paneelin vasemmasta alakulmasta, jossa poikkeama oli suurimmillaan 9,2 Delta-E täydellä kirkkaudella.

 

Valotasaisuus

Valotasaisuudessa suurimmat poikkeamat löytyivät paneelin vasemmasta yläkulmasta 7 prosentin eroavaisuudella.

 

Katselukulmat

IPS-paneeleille tyypilliseen tapaan PG32UQX:n katselukulmat ovat laajat. Valmistajan ilmoittamat katselukulmat ovat 178°(H) / 178°(V).

 

Tehonkulutus

Tehonkulutus tehdasasetuksilla Windowsin työpöydällä oli 69 wattia, joka on toistaiseksi testaamistamme näytöistä korkein.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.

Oletuksena näytön Overdrive-tilana on ”Normal”, jolla kuvista on havaittavissa melko huomattavaa liikesumeutta etenkin IPS-paneeliksi.

Testasimme myös kaikki näytön eri Overdrive-tilat erikseen, joista Overdriven ollessa pois päältä (OFF) liikesumeuden määrä kasvoi entisestään. Extreme-tilassa liikesumeus oli hieman maltillisempaa, joskin edelleen huomattavaa, jonka lisäksi alkoi ilmetä artifaktia ufon vasemmalla reunalla.

Testasimme NVIDIAn LDAT-laitteella viivettä aiemmin käyttämämme suurnopeuskameran sijaan. LDAT sisältää itsessään valosensorin ja toimii samalla hiirenä, jolloin ulkopuolisten laitteiden aiheuttamat lisäviiveet vähenevät. Otimme LDATin omalla sovelluksella 100 näytteen sarjoja, joista lasketaan keskimääräinen viive. Ensimmäisessä testissä otimme sarjan ohjelman sisäisellä testillä, jossa laite mittaa viiveen signaalin lähettämisestä siihen, kun ruudulla välähtää harmaa tausta. Toisessa testissä teimme saman, mutta Counter Strike: Global Offensive pelin sisällä, jossa viive mitattiin kun AWP-tarkkuuskiväärin luoma musta alue häviää ruudulta. Testien aikana G-Sync ei ollut käytössä.

LDATin oman sovelluksen testissä PG32UQX:n keskimääräinen viive oli mitatuista näytöistä suurin 27,1 ms tuloksella. Tulos oli noin 9 millisekuntia hitaampi kuin verrokki TN-paneelin näytöllä.

CSGO:ssa PG32UQX:n viive oli lähes samalla tasolla kuin VA-paneelillisen verrokkinäyttömme, tuloksella 27,3 ms. Tulos oli noin 7 millisekuntia hitaampi kuin verrokki TN-paneelin näytöllä.

Loppuyhteenveto

Asus ROG Swift PG32UQX on Asuksen ensimmäinen mini-LED-taustavalaistu ja maailman ensimmäinen DisplayHRD 1400 -sertifioitu pelinäyttö, joten se pitää sisällään hyvin pitkälti viimeisintä näyttöpaneelitekniikkaa. 32-tuumainen näyttö on varustettu 3840×2160-resoluution IPS-paneelilla ja se kykenee parhaimmillaan 144 hertsin virkistystaajuuteen. MiniLED-taustavalaistu näyttö tukee FALD-tekniikkaa (Full Array Local Dimming) yhteensä 1152 itsenäisesti ohjattavalla alueella ja sisuksista löytyy myös G-Sync Ultimate -moduulilla. Tämä kaikki korreloituu suoraan myös näytön hintaan, joka ei artikkelin kirjoitushetkellä ole vielä tiedossa, kun Suomen markkinoista puhutaan. Yhdysvalloissa näytön hinta on verottomana 2999 dollaria.

Näytön jalusta ja ulkonäkö ovat Asuksen ROG-brändille tutut – jalusta on metallinen ja tukeva ja RGB-valaistua ROG-logoa löytyy joka puolelta. Uutuutena ulkoasullisiin seikkoihin on OSD-valikoissa navigointiin tarkoitettu melko isokokoinen navigointirulla näytön alaosassa, sekä 2-tuumainen OLED-näyttö sen yläpuolella. Molemmat uudistukset ovat toki toimivia, mutta niiden tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on, että vanha ohjaussauva oli rullaa parempi ja huomaamattomampi, OLED-näyttö taas lähinnä turhake, jonka saa onneksi kytkettyä halutessa pois päältä.

PG32UQX on monien aiempien Asuksen lippulaivanäyttöjen tapaan tehtaalla kalibroitu ja sen mukana toimitetaan kalibrointiraportti. Paneelin väriavaruus ja väritarkkuus ovat erittäin hyviä ja näiden valossa näyttö soveltuu hyvin myös tuottavaan työhön kuten painotuotteiden kanssa toimimiseen sekä kuvan- ja videoiden käsittelyyn. Paneeli kykenee myös täysveristen 10-bittisten värien toistamiseen 120 hertsin virkistystaajuudella ja sen alle DSC-teknologian ansiosta. 144 hertsin virkistystaajuudella näyttö pakotetaan 8-bit+FRC-tilaan koskematta kuitenkaan alinäytteistykseen. 1152 alueeseen jaettu taustavalaisu on vähentänyt ns. haloefektiä (”hohto” vaaleiden objektien ympärillä etenkin tummaa taustaa vasten) huomattavasti aiempiin FALD-taustavalaisulla varustettuihin malleihin verrattuna, mutta se on edelleen havaittavissa esimerkiksi valkoisissa ja kirkkaissa objekteissa tummalla taustalla.

Pelikäytössä näytön viive on sitä luokkaa, että sitä ei voi suositella ainakaan kilpailulliseen pelaamiseen peleissä kuten CS:GO ja Valorant. HDR-pelaaminen sen sijaan on näytöllä erittäin näyttävää. 1400 cd/m² maksimikirkkaus yhdistettynä mini-LED-taustavalaisuun luo HDR-pelaamiselle erittäin hyvät puitteet. Esimerkiksi Cyberpunk 2077 -pelissä värit ovat eloisammat, aurinko ja kuu loistavat ja valaisevat taivaalla intensiivisemmin.

Pähkinänkuoressa voisi todeta, että Asus ROG Swift PG32UQX edustaa tekniikaltaan pelinäyttöjen kärkipäätä, mutta korkean hintansa takia se jää monille pelaajille vain haaveeksi.

 

Hyvää

  • Laaja väriavaruus ja tarkat värit
  • Kirjaimellisesti häikäisevä HDR kokemus
  • Laajat säätömahdollisuudet valikoissa
  • Tehtaalla kalibroitu

Huonoa

  • Todennäköisesti erittäin korkea hinta
  • Jäähdytystuulettimen aiheuttama ääni (varauksin)
  • Melko iso viive kilpailullisia pelejä ajatellen
This site uses XenWord.
;