Testissä Gigabyten 32-tuumainen 4k-resoluution ja 144 hertsin M32U-pelinäyttö HDMI 2.1 -liitännöillä.

Tällä kertaa otimme testiin lukijoiden toiveesta Gigabyten M32U-pelinäytön, joka on varustettu 4k-resoluution ja 144 hertsin paneelilla sekä HDMI 2.1 -liittimillä, joten se soveltuu PC- ja uuden sukupolven konsoleilla pelaamiseen. Paperilla M32U:n ominaisuudet ovat lähes identtiset io-techissä aiemmin testatun AOC AG324UX:n kanssa, mutta M32U on hinnaltaan pari sataa euroa halvempi. Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

Gigabyte M32U on varustettu tasaisella 4k- eli Ultra HD-resoluution IPS-paneelilla, joka tukee 144 hertsin virkistystaajuutta. DisplayHDR 400 -sertifioidun paneelin MPRT-vasteajaksi luvataan 1 millisekunti. Virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii AMD FreeSync Premium Pro ja tuettuna on G-Sync-yhteensopivuus. Näyttöliittiminä on tarjolla kaksi HDMI 2.1 -liitäntää ja yksi DisplayPort 1.4 DSC-tuella, joista ensin mainitut tukevat 4K120-tilaa konsoleilla. Näytön hinta Suomessa on artikkelin kirjoitushetkella 850 euroa.

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: IPS
  • Paneelin koko: 31,5″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 3840×2160
  • Virkistystaajuus: 144 Hz
  • Taustavalaistus: Edge type
  • DisplayHDR: VESA Display HDR400
  • Vasteaika: 1 ms (MPRT)
  • Ulkomitat (jalustalla): 71,5 x 58,5 x 24,4 cm
  • Paino: 10 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync Premium Pro

 

Näytön jalusta on sisuksiltaan metallia, mutta se on päällystetty muovilla. Jalusta on erittäin tukeva, mutta se vie melko paljon pöytätilaa kookkaiden jalkojensa takia. Jalustasta löytyy myös aukko johtojenhallinnalle.  Näyttö itsessään on melko pelkistetty eikä siinä ole pelinäytöille tyypillisiä RGB-valaistuksia. Takapuolen yläosa on kiiltävää ja heijastavaa mustaa muovia, loppuosa taas mattamustaa muovia. Näytöstä löytyy kaksi sisäänrakennettua kolmen watin kaiutinta.

Jalustan säätömahdollisuuksiin kuuluu noin 13 cm korkeussäätö, kallistuskulma (tilt) -5 asteesta 20 asteeseen ja kääntökulma (swivel) 30 astetta molempiin suuntiin. Pivot mahdollisuutta ei ole.

Liitinosastolta löytyy kaksi HDMI 2.1 -liitintä ja yksi DisplayPort 1.4 -liitin DSC-tuella, joista ensin mainitut tukevat 4K120-tilaa konsoleilla. USB-liittimiä löytyy yhteensä viisi, joista yksi on Alt-Modea tukeva USB Type-C -liitin (DisplayPort 1.4, Power Delivery), kolme Type-A 3.0 ja yksi Type-B tyyppinen, joiden lisäksi on vielä 3,5 mm audioliitin sekä virtaliitin. Näytön virtalähde on sisäänrakennettu ja varustettu erillisellä virtakatkaisijalla.

Näytön OSD-valikkoja ohjataan näytön takaosasta löytyvällä ohjaustikulla, mutta asetuksia voidaan säätää myös ohjelmallisesti Gigabyten OSD Sidekick -ohjelmistolla. Näytön takaa, ohjaustikun yläpuolelta löytyy myös KVM-painike (Keyboard-Video-Mouse), jonka avulla on mahdollista käyttää tietokoneen rinnalla toista laitetta, kuten kannettavaa, taulutietokonetta tai puhelinta samalla näytöllä, hiirellä ja näppäimistöllä, kun hiiri ja näppäimistö on kytketty näytön USB-hubiin ja toinen laite näytön USB-C liittimeen.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Lisäksi mittasimme paneelin viivettä NVIDIAn LDAT (Latency Display Analysis Tool) -työkalulla. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa.

Testasimme aiemmin AOC AG324UC -pelinäytön, joka on ominaisuuksiltaan lähes identtinen Gigabyte M32U:n kanssa, mutta hinnaltaan AOC on hieman kalliimpi. Vertaamme testituloksia ensisijaisesti siis AOC:n näyttöön.

 

Värintoistoalue

Gigabyten M32U:n väriavaruus kattoi 100% sRGB-, 88% DCI-P3-, ja 83% AdobeRGB -väriavaruudesta. Väriavaruutensa puolesta M32U on muutaman prosentin edellä AOC:n AG324UX:ään verrattuna.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

Eri gamma-asetuksia näytöstä löytyi viisi kappaletta, joista oletuksena käytössä on Gamma 2.2. Mittaustemme perusteella kaikki viisi gamma-asetusta olivat täydellisesti linjassa mitatun gamman arvon kanssa.

 

Väritarkkuus

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

M32U:n väritarkkuus oli ilman erillistä kalibrointia toistaiseksi io-techissä testatuista näytöistä paras 0,59 Delta-E:n keskiarvolla.

 

Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso

Tehdasasetuksilla näytön luminanssiksi mitattiin 239 kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja 0,23 cd/m² mustan taso, jolloin kontrastisuhteeksi muodostui 1052:1 .

Kun näytön kirkkaus asetettiin maksimiin eli 100 prosenttiin, näytön kontrastisuhteeksi mitattiin 1026:1, joka on hieman heikompi kuin AOC:n AG324UX:ssä.

Täydellä 100 prosentin kirkkaudella näytön kirkkaudeksi mitattiin 333 cd/m². Tulos on lähes sama kuin AOC AG324UX:llä.

Kun näytön kirkkaus oli asetettu 100 %:iin, mustan tasoksi mitattiin 0,32 cd/m² eli täysin sama kuin AOC:n AG324UX:llä.

 

Väritasaisuus

Paneelin väritasaisuudessa suurimmaksi poikkeamaksi mitattiin 5,4 Delta-E vasemmassa alakulmassa kirkkauden ollessa täysillä. AOC AG324UX:n väritasaisuus oli erittäin hyvä kaikilla kirkkauksilla, joten tällä osa-alueella Gigabyte M32U häviää AOC:n AG324UX:lle.

 

Valotasaisuus 

Valotasaisuudessa paneelin suurimmat poikkeamat havaittiin paneelin vasemmassa reunassa, jotka olivat 18 prosentin luokkaa alhaisilla kirkkauksilla. Paneelin valotasaisuudessa M32U vie voiton AOC:n AG324UX:stä.

Katselukulmat

M32U:n katselukulmat olivat IPS-paneelille tyypillisen laajat, eikä inhimillisistä kulmista katsottuna havaittu juuri minkäänlaista poikkeamaa.

 

Tehonkulutus

Mittasimme tehonkulutusta seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, kun näytöllä oli Windowsin työpöytä. Näytön tehonkulutukseksi mitattiin 48 wattia eli noin 8 wattia enemmän kuin AOC:n AG324UX:llä.

 

Valovuoto

Valovuotoa havaittiin M32U:lla hyvin vähän.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet. Oletusasetuksilla näytön Overdrive-tila on ”Smart OD”.

Overdrive-asetuksilla tarkkuutta pystytään parantamaan ja UFO-testin perusteella kaikki Overdrive-asetukset ovat varsin käyttökelpoisia, Speed-vaihtoehtoa lukuun ottamatta, jossa esiintyi jo huomattavasti artifaktia. Liikesumeutta muilla asetuksilla on nähtävissä erittäin vähän. AOC:n AG324UX:ään verrattuna liikesumeuden määrä on kutakuinkin samalla tasolla.

Testasimme NVIDIAn LDAT-laitteella viivettä aiemmin käyttämämme suurnopeuskameran sijaan. LDAT sisältää itsessään valosensorin ja toimii samalla hiirenä, jolloin ulkopuolisten laitteiden aiheuttamat lisäviiveet vähenevät. Otimme LDATin omalla sovelluksella 100 näytteen sarjoja, joista lasketaan keskimääräinen viive. Ensimmäisessä testissä otimme sarjan ohjelman sisäisellä testillä, jossa laite mittaa viiveen signaalin lähettämisestä siihen, kun ruudulla välähtää harmaa tausta. Toisessa testissä teimme saman, mutta Counter Strike: Global Offensive pelin sisällä, jossa viive mitattiin, kun AWP-tarkkuuskiväärin luoma musta alue häviää ruudulta. Testien aikana virkistystaajuuden synkronointi ei ollut käytössä.

LDATin oman sovelluksen testissä keskimääräinen viive oli 24,7 millisekuntia, joka on millisekunnin nopeampi kuin AOC AG324UX:ssä.

CS:GO:ssa viive oli 23,6 millisekuntia eli käytännössä sama kuin AOC:n AG324UX:llä.

Testinäytössämme oli paketista otettuna firmware-versio F02, jolloin mitatut viiveet olivat huomattavasti suuremmat, lähes kaksinkertaiset. Näytön omistajien kannattaa siis varmistua, että firmware on päivitetty Gigabyten kotisivuilta tuoreimpaan versioon.

 

Loppuyhteenveto

4k-resoluutiolla varustetut pelinäytöt ovat yleistyneet markkinoilla huomattavasti uusien GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimien sekä uuden sukupolven pelikonsoleiden ja HDMI 2.1 -tuen myötä. Tällä kertaa testissämme oli Gigabyten kyseisillä ominaisuuksilla varustettu 31,5-tuumainen M32U-pelinäyttö. Ominaisuuslistaus on lähes identtinen viimeksi testaamamme AOC:n AG324UX-näytön kanssa eli IPS-paneeli, VESA Display HDR400, AMD FreeSync Premium ja kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä, jotka tukevat 4K120-tilaa konsoleilla. Hintaa Gigabyten M32U:lla on Suomessa tällä hetkellä 850 euroa eli se on AOC:n vastaavaa 200 euroa edullisempi.

Gigabyte M32U:n jalusta on melko kookas, mutta erittäin tukeva, sisältä metallia ja päältä muovia. Itse näytössä ei ole pelinäytöille tyypillisiä RGB-valaistuksia, ei kuulokepidikkeitä eikä muitakaan ylimääräisiä ominaisuuksia, jotka yleensä pumppaavat hintaa turhaan ylöspäin. M32U:n erikoisin ominaisuus Gigabyten M-sarjan näytöistä löytyvä KVM-painike. Kun hiiri ja näppäimistö on kytketty näytön USB-liittimiin, voidaan näytön takaa löytyvällä KVM-painikkeella siirtyä hallitsemaan näytön USB-C -liittimeen kytkettyä toissijaista laitetta käyttämällä samaa hiirtä ja näppäimistöä. Sisäänrakennettu virtalähde on myös plussaa, etenkin johtojenhallinnan näkökulmasta.

M32U:n paneeli on väritarkkuudeltaan erittäin tarkka, tarkemmin sanottuna meillä io-techissä tähän asti testatuista näytöistä tarkin ilman erillistä kalibrointia. Paneelin väriavaruus kattaa pelaamiseen tarkoitetun alueen ja viiveidenkin osalta paneeli suoritui varsin hyvin. Jos verrataan testituloksia kalliimpaan AOC:n AG324UX:ään, M32U on valtaosassa testeistä joko tasoissa tai hienoisesti parempi ansaiten Toimituksen valinta -maininnan.

Hyvää

  • Paneelin erinomainen väritarkkuus
  • Ominaisuuksien hallittavuus ohjelmallisesti sisäisten valikkojen lisäksi
  • Kattavat liitännät
  • Sisäänrakennettu virtalähde
  • Alhainen viive

 

Huonoa

  • Jalustan viemä pöytätila

 

This site uses XenWord.
;