Testasimme Red Magicin uuden 500 euron hintaisen 6R-pelipuhelimen.

ZTE:n osakkuusyritys Nubian pelituotebrändi Red Magic lanseerattiin vuoden 2018 alussa ja io-techinkin testissä on piipahtanut Red Magiceja pariinkin otteeseen – eikä aina niin hyvällä menestyksellä. Viime vuoden alussa testasimme 3S-mallin ja viime kesänä 5G-mallin.

Tällä kertaa testivierailulle saapui tuore Red Magic 6R -malli, joka julkistettiin toukokuun lopulla ja saapui Euroopassa myyntiin juhannuksena. Laite sijoittuu aiemmin tänä vuonna julkaistujen 6- ja 6 Pro -mallien alapuolelle. R-kirjain mallinimessä tulee sanasta Racing. Puhelin on toistaiseksi tilattavissa vain yrityksen omilta nettisivuilta, eli suomalaisilta jälleenmyyjiltä sitä ei löydy. 8 & 128 Gt:n Cosmos-malli maksaa 499 euroa ja 12 & 256 Gt:n Mercury-versio 599 euroa. Hinnoittelu on muihin Snapdragon 888 -puhelimiin nähden erittäin kilpailukykyistä.

Testasimme Red Magic 6R:ää ympärivuorokautisessa käytössä runsaan parin viikon ajan. Puhelinta käsitellään tässä artikkelissa täysimittaista suppeamman testirutiinin puitteissa.

 

Pakkaus ja oheistarvikkeet

Toisin kuin aiemmin testaamissamme Red Magic -malleissa, pakkaus ei ole litteä, vaan varsin tavanomaisen mallinen. Kiiltävän punaisin yksityiskohdin koristeltu mattamusta paketti sisältää seuraavat tarvikkeet:

  • 30 watin laturi
  • USB-kaapeli A- ja C-liittimillä
  • 3,5 mm ääniliitäntäadapteri USB-C-liitäntään
  • takuutietolappu
  • läpinäkyvä taipuisa suojakuori
  • korttikelkan irrotustyökalu

Suojakuori on taipuisaa materiaalia ja suojaa puhelinta myös sivuilta ja päädyistä. USB-kaapeli on metrin mittainen ja laturin päässä käytetään perinteistä USB-A-liitintä. Jostain syystä pakkauksen mukana ei toimitettu lainkaan käyttöohjeita, mutta kyseinen puute saattaa koskea vain testikappalettamme.

 

Rakenne ja tekniset ominaisuudet

Fyysiset mitat:

  • Ulkomitat: 163 x 75,3 x 7,8 mm
  • Paino: 186,4 grammaa
  • Näytön ja ulkomittojen suhde: 87,5 %
  • Materiaalit: Gorilla Glass 3 -näyttölasi, muovinen takakuori, alumiinikehys

6R on asemoitu Red Magic -mallistossa 6- ja 6 Pro -mallien alapuolelle ohuemmaksi, pienikokoisemmaksi ja hillitymmän näköiseksi vaihtoehdoksi. Ulkonäkö ei siis ole yhtä räikeän pelihenkinen kuin muissa aiemmin julkaistuissa Red Magic -malleissa.

Kädessä 6R on nykypäivän high-end-puhelimeksi melko tavanomaisen kokoinen, mutta pelipuhelimiin verrattuna keskivertoa solakampi ja näppärämpi. Saman luokan kilpailijoista Moto G100 ja Xiaomi Mi 11i ovat hieman suurikokoisempia ja OnePlus 9 vastaavasti hieman pienempi.

Etupuolelta 6R:ää on lähes mahdoton erottaa lukuisista muista kilpailijoista, mutta muoviseen takakuoreen on haettu hieman pelihenkisyyttä pinnan alle sijoitetuilla hillityillä grafiikoilla sekä hiilikuitua muistuttavalla kuvioinnilla. Väri muuttuu valaistuksen mukaan – tietyssä valossa puhelin näyttää lähinnä tummanharmaalta, kun taas sopivasta kulmasta katsottuna esiin tulee sinertävä väri ja sateenkaarimaisia heijastuksia.

Näyttölasi on Gorilla Glass 3 -lasia ja runkorakenne alumiinia. Viimeistelyn laadussa ei ole kritisoitavaa ja puhelin ei elä tai natise edes voimakkaammin väännellessä. Puhelimen mattapintaiseen alumiinikehykseen on muotoiltu hieman yksityiskohtia – pitkät kyljet ovat keskeltä tasapintaiset ja molemmat päädyt puolestaan aavistuksen koverat. Takakuorta saattaa erehtyä luulemaan lasiseksi, mutta todellisuudessa se on muovia. Takakuori kerää suht helposti sormenjälkiä, mutta on nahkeissa sormissa erittäin pitävä. IP-suojausta ei ole.

Tekniset ominaisuudet:

  • Qualcomm Snapdragon 888 5G -järjestelmäpiiri
  • 8 tai 12 Gt LPDDR5 RAM
  • 128 tai 256 gigatavua UFS 3.1 -tallennustilaa (128 Gt versiossa vapaana n. 106 Gt)
  • 5G-tuki, NSA & SA, Sub 6 GHz (N41, N78)
  • LTE 800/100 Mbit/s, 2CA, 4×4 MIMO, Dual nano-SIM
  • Wi-Fi 6 (802.11ax), 2×2 MIMO, Dual Band 2,4 & 5 GHz
  • Bluetooth 5.2 (A2DP, aptX, aptX HD, aptX Adaptive, SBC, AAC, LDAC), NFC
  • GPS, GLONASS, Galileo, Beidou, A-GPS, NaVIC
  • monokaiutin, näytönalainen sormenjälkilukija, olkapainikkeet
  • 4200 mAh akku, USB Type-C (USB 3.0), 30 watin pikalataus

Rautatoteutuksen peruspalikat ovat tutut useimmista tämän vuoden high-end-älypuhelimista. Järjestelmäpiirinä toimii Snapdragon 888 5G, joka on vielä hetken aikaa Android-markkinoiden suorituskykyisin vaihtoehto (888+ tulossa piakkoin). Jäähdytys on toteutettu monikerrosratkaisulla, jossa hyödynnetään mm. grafeeniarkkeja, höyrykammiotekniikkaa, kuparia ja metallista välirunkoa lämmön johdattamiseen pois piiriltä.

Järjestelmäpiiri sisältää luonnollisesti myös X60 5G-modeemin, mutta mobiiliyhteyksien käytännön toteutus on etenkin tämän luokan puhelimeksi puutteellista. 5G:n osalta tuettuna on vain kaksi taajuuskaistaa, joista toinen (n78) on onneksi laajasti Suomessa käytössä. WiFi ja Bluetooth tukeva tuoreita versioita, kuten tämän hintaluokan laitteelta voikin odottaa. Antennisuunnittelussa on helppo säästää, sillä se ilmenee käyttäjälle yleensä vasta käytön myötä. Havaitsimmekin testijaksolla myös Bluetoothin kuuluvan poikkeuksellisen heikosti – pelkkä käden asettaminen puhelimen eteen aiheutti musiikkitoiston katkeamisen nappikuulokkeissa.

RAM-muisti on modernia LPDDR5:sta ja tallennustila uusimman sukupolven nopeaa UFS 3.1:tä. Hinnat-alkaen-version 8 & 128 Gt:n muistimäärät ovat perustasoa ja kalliimman version 12 & 256 Gt 600 euron puhelimeen peräti hyvä suoritus. Muistikorttipaikkaa ei valitettavasti ole, joten valitun tallennustilan on riitettävä.

Akun kapasiteetti on nykypäivän high-end-tason puhelimelle keskivertoa pienempi 4200 mAh. Latausteho on 30 wattia ja puhelin tukee USB PD 3.0- ja Quick Charge 4 -pikalatausstandardeja. Jostain syystä Kiinassa myytävä variantti tukee korkeampaa 55 watin lataustehoa.

Näytön tekniset ominaisuudet:

  • 6,67” AMOLED-näyttö
  • 144 Hz virkistystaajuus, 360 Hz kosketuksentunnistus
  • 20:9-kuvasuhde, 1080 x 2400 pikseliä, 395 PPI
  • Gorilla Glass 3 -suojalasi
  • yötila, Always On Display, taskutunnistus

Red Magic 6R:n näyttö on nykymittapuulla varsin tyypillisen kokoinen 6,67-tuumainen tasapintainen AMOLED-paneeli. Tarkkuus on tyypillistä Full HD -tasoa, mutta erikoisuutena on korkea 144 hertsin virkistystaajuus ja 360 hertsin kosketuksentunnistus, joilla kosiskellaan juurikin pelaamisesta kiinnostuneita käyttäjiä.

6R tarjoaa asetuksissa vaihtoehdot valita virkistystaajuuden 60, 90, 120 ja 144 hertsin väliltä. Valinnan voi tehdä myös ilmoitusvalikon pikakuvakkeista. Korkeampi virkistystaajuus vaikuttaa luonnollisesti negatiivisesti akunkestoon. Käytännössä Red Magicin toteutus ei käytä kiinteää virkistystaajuutta, vaan mukauttaa sitä dynaamisesti näytettävän sisällön mukaan. Säätely ei havaintojemme perusteella toimi erityisen tarkasti ja esimerkiksi staattisessa sisällössä taajuus on monesti tarpeettoman korkea, mutta positiivisena puolena korkeaa virkistystaajuutta tukevat pelit vaikuttaisivat toimivan 6R:llä ainakin Androidin sisäänrakennetun FPS-mittarin mukaan oikein.

Kuvanlaadultaan Red Magic 6R:n näytössä ei ole valittamista. Valitusta väriasetuksesta riippuen kuvasta saa joko luonnollisen (natural) tai eläväisen värikkään (vivid). Oletuksena valkoisten ja harmaiden sävyjen toisto on hieman sinertävää, mutta sitä voi korjata säätämällä värilämpötilaa lämpimämmäksi. Näytön maksimikirkkaus ei ole markkinoiden huippua, mutta silti riittävä myös auringonpaisteessa käyttämiseen. Minimikirkkaus on ok-tasolla pimeällä, joskin vieläkin himmeämpi valaistus ei olisi pahitteeksi.

Näyttöpaneelin alle sijoitettu optinen sormenjälkitunnistin toimi testijaksolla nopeasti ja luotettavasti.

  • Alapääty:
    • kaiutin
    • mikrofoni
    • USB-C 2.0 -liitäntä
    • dual-SIM-korttikelkka
  • Yläpääty:
    • mikrofoni
  • Etukamera:
    • 16 megapikseliä
    • OmniVision OV16A1-sensori, 1 um pikselikoko
    • 0-aukkosuhde, kiinteä tarkennus
    • 1080p 30 FPS video

Red Magic 6R:n alapäädyn USB Type-C -liitäntä tukee USB 3.0 -versiota, joka ei vielä itsestäänselvyys tässä hintaluokassa. Alapäädyssä sijaitsevan ritilän takana on valitettavasti puhelimen ainoa kaiutin – stereoääntä ei siis ole tarjolla, joka on harmillista pelikäyttöön suunnatulta puhelimelta. Äänenlaadultaan monokaiutin on keskitasoa ja etenkin volyymia irtoaa kohtalaisen hyvin.

Puhelimen yläpäätyyn ei ole sijoitettu mitään toimintoja. 16 megapikselin kiinteätarkenteinen etukamera on sijoitettu erittäin kapeareunaiseen reikään keskelle näytön yläreunaa.

  • Vasen kylki:
  • Oikea kylki:
    • virta-/lukituspainike
    • äänenvoimakkuuden säätöpainike
    • kapasitiiviset olkapainikkeet pelaamiseen

Yläpäädyn tapaan myös vasen kylki on täysin tyhjä, kun taasen oikealla puolella on tavaraa senkin edestä. Perinteisten painikkeiden ohella kyljen molemmissa päissä on kapasitiiviset painikkeet, jotka on tarkoitettu käytettäväksi olkanäppäiminä pelatessa. Näppäinten toiminnon voi määritellä pelikohtaisesti ja niille luvataan 400 hertsin päivitystaajuus sekä alhainen 8,3 ms painallusviive. Olkapainikkeista on selkeä apu tietynlaisissa mobiilipeleissä hyödynnettynä.

 

Kamera

Red Magic 6R:n neloiskamera on sijoitettu takakuoren vasempaan ylänurkkaan nykypäivän puhelimille varsin tyypillisen näköiseen suorakulmaiseen kehykseen, joskin muotoiluun on haettu pientä persoonallisuutta alareunaan lovetulla yksityiskohdalla. Kehys on metallireunainen ja nousee selvästi koholle takakuoresta. Kehyksen saumaan kertyy helposti pölyä. Kaksois-LED-salama on sijoitettu kehykseen kameroiden kaveriksi.

Kameran tekniset tiedot:

  • 64 megapikselin pääkamera (Sony IMX 682 -sensori, 1/1,7”, 0,8 um pikselikoko), f1.8, 26 mm kinovastaava polttoväli
  • 8 megapikselin ultralaajakulmakamera (Hynix HK846 -sensori, 1,12 um pikselikoko), 119 asteen kuvakulma, f2.2, kiinteä tarkennus
  • 5 megapikselin makrokamera (GalaxyCore GC5035 -sensori), f2.4, kiinteä tarkennus 4 cm
  • 2 megapikselin syvyystietokamera (GalaxyCore GC02M1 -sensori), f2.4
  • kaksois-LED-salama
  • Videokuvaus: 4K 30 & 60 FPS, 1080p 30 & 60 FPS, hidastusvideo: 1080p 240 FPS, 720p 1920 FPS

6R:n pääkamera käyttää Sonyn 64 megapikselin IMX 682 -sensoria ja tyypillistä 26 mm:n kinovastaavaa polttoväliä käyttävää f1.8-aukkosuhteen objektiivia. Optista kuvanvakainta ei ole.

Ultralaajakulmakameran tarkkuus on kahdeksan megapikseliä, mutta valmistaja ei ilmoita tämän kameran polttoväliä tai kuvakulmaa. Automaattitarkennusta ei ultralaajakulmakamerassa ole, kuten ei myöskään sen vieressä sijaitsevassa viiden megapikselin makrokamerassa. Kehyksessä alimpana sijaitseva neljäs kamera on syvyystietokamera, jota käytetään syvyysterävyysefektin muodostamiseen.

Red Magic 6R:n kamerasovellus on toteuteukseltaan hyvin tavanomainen, eikä eroa miltään osin positiivisesti massasta. Sen toiminnassa ei ole sinällään mitään valittamista, sillä se käynnistyy, tarkentaa ja ottaa kuvan varsin ripeästi. Käyttöliittymässä olisi sen sijaan parantamisen varaa.

Kuvaustilavalikko sijaitsee listana näkymän oikeassa reunassa ja toistakymmentä lisävaihtoehtoa löytyy ”camera-family”-kohdan takaa. Peruskuvaustilassa näkymän alareunassa yhden käden peukalokäytön ulottumattomissa on zoomauspainike, joka tarjoaa 3x, 5x ja 10x-vaihtoehdot, mutta ei lainkaan mahdollisuutta käyttää ultralaajakulmakameraa. Myöskään kuvan resoluution valintaan ei pääse käsiksi muualta kuin asetusvalikon kautta.

Pienellä lisäkaivelulla selviää, että ultralaajakulmakamera löytyy vain Pro-manuaalikuvaustilasta puita esittävän kuvakkeen takaa, joten laajempaa kuvakulmaa käyttäessä pitää aina vaihtaa myös kuvaustilaa. Manuaalikuvaustilan asetusvalikoima itsessään on perustasoa, joskin raakakuvausmahdollisuutta ei ole, vaan se löytyy omasta erillisestä DNG-kuvaustilasta.

Pääkameran kuvanlaadun osalta koimme ensijärkytyksen, ennen kuin hoksasimme kytkeä AI-tunnistustilan pois käytöstä. Sitä käyttämällä kuvien värimaailma nimittäin korostuu todella räikeään tyyliin, emmekä siten missään nimessä suosittele sen käyttöä.

 

Kokonaisuudessaan pääkamera tekee perushyvää jälkeä. Yleisilmeeltään hyvässä valaistuksessa taltioidut otokset eivät näytä lainkaan hassummilta. Värimaailma on melko totuutta mukaileva, dynamiikassa ei ole valittamista ja yleisilme on ryhdikäs. Osassa kuvista pikselitasolla on havaittavissa hieman maalausmaista suttuisaa prosessointijälkiä.

Kamerasovelluksen tarjoamien zoomaustilojen totesimme olevan puhtaita digitaalisia rajauksia, eikä niistä ole kuvanlaadullisesti mitään hyötyä. Kokeilimme myös täydellä 64 megapikselin tarkkuudella kuvaamista ja otoksiin taltioituu hieman enemmän yksityiskohtia, mutta samalla pikselitason jälki on maalausmaisemmin prosessoitua, joten kokonaisuudessaan sen käytöstä saatava hyöty on melko marginaalista. Maininnan arvoisena seikkana kamerasovellus kaatui useamman kerran täydellä resoluutiolla kuvatessa katkaisten samalla myös musiikkitoiston Bluetooth-kuulokkeista.

Heikommassa valaistuksessa pääkamera tuottaa ok jälkeä, mutta värimaailma jää herkästi hieman haaleaksi. Vaikka prossessointi ei silottele kohinaa liikaa vaan jättää kuvaan sopivaa rakeisuutta, ovat yksityiskohdat melko pehmeitä. Pisimmillään automatiikka venyttää suljinajan maltilliseen 1/14 sekuntiin ja herkkyyden korkealle yli ISO 10000 -tason.

Kuten aiemmin jo mainittiin, ultralaajakulmakameraa voi käyttää vain Pro-kuvaustilan kautta, jolloin automaattinen HDR-toiminto sekä mahdollisesti myös muita kuvanlaatuun vaikuttavia prosessointiominaisuuksia on poissa käytöstä. Kokonaisuudessaan toteutus hankaloittaakin ultralaajakulmakameran käyttöä merkittävästi, emmekä voi ymmärtää mikä järki ratkaisun takana on. Valmistajan mukaan ultralaajakulmakamera on tulossa myös peruskuvaustilaan myöhemmin päivityksen myötä.

Kuvanlaadullisesti kahdeksan megapikselin kiinteätarkenteinen ultralaajakulmakamera on hyvässä valossa käyttökelpoinen. Kokonaiskuvat näyttävät asiallisilta ja värilmaailmaltaan melko luonnollisilta. Tumma pää jää herkästi hieman tukkoiseksi, jossa näkyy juuri HDR-ominaisuuden puuttuminen. Kontrastissa ja terävöinnissä on havaittavissa paikoin ylikorostumista. Pikselitasolle mentäessä voidaan huomata kuvan olevan yksityiskohdiltaan hyvin sumea. Automaattitarkennuksen puuttumisen myötä lähiotosten kuvaaminen ei myöskään onnistu.

Heikossa valossa ultralaajakulmakameran kyvyt loppuvat nopeasti kesken sekä valovoiman että dynamiikan osalta. Jälki on suttuista ja kalpeaa. Yökuvaustilasta ei ole avuksi, sillä se ei tue ultralaajakulmakameran käyttöä.

Kamerasovelluksesta löytyy erillinen yökuvaustila, joka taltioi otosta tyypillisen tapaan muutaman sekunnin ajan. Taltiointia indikoi suljinpainikkeen ympärillä kiertävä kehä.

Yötila kaappaa kuviin hieman lisää valoisuutta sekä houkuttelee etenkin tummista kohdista esiin lisää yksityiskohtia. Miinuspuolena prosessointi lisää kuviin vähän liiankin kanssa kontrastia ja terävointiä, joka tekee yleisilmeestä hieman epäluonnollisen. Yötilan käyttöä kannattaa harkita hieman tapauskohtaisesti.

Erillistä viiden megapikselin makrokameraa hyödynnetään oman kuvaustilansa kautta. Kamera on kiinteätarkenteinen noin neljän senttimetrin etäisyydelle, joten kameran asemoinnin kanssa on oltava tarkkana, jotta lopputulos on onnistunut. Tarkennuksessa on pienenä apuna kuvausnäkymässä oleva ”suurennoslasi”, joka näyttää tarkennettavan osan kuvasta.

Kuvanlaadultaan makrokamera ei valitettavasti ole erityisen kummoinen. Värimaailma on haalea ja hieman vääristynyt ja pikselitason jälki jää pehmeäksi. Parempaa jälkeä saa pääkameralla otetuista kuvista rajaamalla, joten makrokamera on tällaisenaan aika turha.

Videokuvaaminen on mahdollista 6R:llä ainoastaan pääkameralla, joka on jatkumoa käsittämättömään ultralaajakulmakameran käytön rajoittamiseen. Tarjolla on resoluutiot aina 4K 60 FPS:ään ja 8K 30 FPS:ään asti. Äänet taltioituvat melko alhaisella 96 kbit/s bittivirralla ja se on kuultavissa erityisesti hiljaisemmassa taustamelussa pakkaushäiriöinä.

Laadultaan videokuva on pääkameran kuvien tapaan perustasoa. Videoiden bittivirta on keskimääräistä korkeampi – esimerkiksi 4K 60 FPS videossa tehokkaammalla HEVC-pakkauksella noin 100 Mt/s. Yleisilmeessä ei ole suuremmin valittamista ja se on melko luonnollinen. Miinusta tulee keskinkertaisesta dynamiikasta sekä kuvan ajoittaisesta kirkkauden nopeasta muuttumisesta. 1080p videon jälki on hieman suttuista ja kontrastiltaan ylikorostunutta.

8K-videon kuva on yleisilmeeltään hyvän näköistä, joskin paikoin hieman ylikontrastoitua. Yksityiskohtia on enemmän kuin 4K-videossa, mutta ei kuitenkaan resoluution veroisesti. Kuvanvakautuksen puuttuessa 8K-videota kuvatessa ei kannata liikkua käytännössä lainkaan, sillä tärähdykset tulevat todella herkästi läpi videoon. Jo paikallaan kuvattu 8K-video näyttää hieman hermostuneelta.

Elektroninen kuvanvakautus on siis käytössä kaikilla muilla paitsi 8K-tarkkuudella ja se toimii kohtalaisen hyvin, joskin aiheuttaa välillä pientä valoisuusvälkyntää videoon.

 

Käyttöjärjestelmä, suorituskyky & akunkesto

Red Magic käyttää 6R:ssä omaa Red Magic UI -käyttöliittymäänsä, joka poikkeaa visuaalisesti selvästi vakio-Androidista. Pinnan alla on Android 11 -versio.

Yleinen ja monessa eri asiayhteydessä testijaksolla toistunut vaikutelma oli, että Red Magic UI:n toteutus oli monilta jopa yllättäviltäkin osin huonompi ja karsitumpi kuin vakio-Android, vaikka yleensä valmistajien omien käyttöliittymien tarkoitus on juuri päinvastainen. Muutamana esimerkkinä kotinäkymään ei voi lisätä manuaalisesti uusia välilehtiä, sovelluskuvakkeiden pikatoiminnot eivät toimi kotinäkymässä, kalenterisovelluksen muistutusasetukset ovat suppeammat kuin Googlen vakiosovelluksessa ja niin edelleen. Lisäksi käyttöliittymästä löytyy paljon englanninkielisiä suomentamattomia kohtia etenkin valikoista, joihin on valmistajan mukaan suunnitelmissa ”optimointeja”. Toki käyttöliittymään on myös sisällytetty lisätoimintoja, kuten yhden käden tila ja näytön reunasta pyyhkäisemällä aukeava työkaluvalikko.

6R:n vakiosovellukset ovat monilta osin valmistajan omaa käsialaa ja hieman aiempaan viitaten hämmästykseksi useimmiten toiminnoiltaan Googlen vakiosovelluksia suppeampia. Bloatwarea ei ole juurikaan, mutta sekin vähä aiheutti heti alkuun harmaita hiuksia, sillä esiasennettu kolmannen osapuolen NextWord Browser -selain pommitti käyttöönoton jälkeen ilmoitusvalikkoon ilmestyneillä mainoksilla, jotka sai onneksi poistettua käytöstä sovelluksen asetuksista.

Puhelin ei saanut testijaksolla ainuttakaan päivitystä ja tietoturvakorjaukset olivat toukokuun tasolla. io-tech tiedusteli Red Magicilta 6R:n päivityssuunnitelmista, joista ei ole kerrottu julkisesti tuotesivuilla tai julkaisutiedotteessa mitään. Yrityksen mukaan 6R tulee saamaan yhden Android-versiopäivityksen, eli ensi syksynä julkaistavan Android 12:n. Tietoturvakorjauksia on luvassa ensimmäisen puolen vuoden ajan kahden kuukauden välein ja sen jälkeen kolmen kuukauden välein. Tuen kerrotaan jatkuvan 1,5-2 vuoden ajan. Jos tutkaillaan aiempien mallien saamia päivityksiä, niin keväällä 2020 julkaistu Red Magic 5G sai juuri Android 11 -päivityksen, mutta sitä vanhempiin malleihin ei ole päivityksiä tarjoiltu enää yli vuoteen. Kokonaisuutena Red Magic 6R:n päivitystilannetta ei voi nykymittapuulla kutsua kovinkaan hyväksi, vaikka sentään jotain lupauksia valmistaja pystyikin antamaan.

Koska kyseessä on pelipuhelin, kuuluu varustukseen luonnollisesti myös Game Space -pelitila, johon pääsee käsiksi ilmoitusvalikon pikakuvakkeen kautta. Game Spacessa on koostettuna kaikki puhelimeen asennetut pelit ja se tarjoaa useita pelaamisessa hyödyllisiä toimintoja, kuten monitorointityökaluja, suorituskyvyn optimointia, videonkaappaustyökalun sekä mahdollisuuden avata sovelluksia kelluvaan ikkunaan pelin päälle. Pienenä huomion kiinnittäneenä seikkana Game Spacen FPS-mittari näytti jostain syystä useimmiten eri lukemia mitä Androidin oma mittari.

 

Red Magic 6R:n käytännön suorituskyky oli testijaksolla hyvää, kuten Snapdragon 888 -piirilliseltä puhelimelta lähtökohtaisesti voikin odottaa. Satunnaista kaatuilua esiintyi lähinnä kamerasovelluksen kanssa. Rinnakkain vertailtaessa muihin Snapdragon 888 -piirillisiin puhelimiin ei ole havaittavaa suorituskykyeroa, joka on hyvä suoritus laitteen 500 euron hinta huomioiden.

Pelipuhelimen pitäisi luonnollisesti loistaa pelikäytössä ja 6R sopiikin kokemustemme mukaan pelaamiseen mainiosti. Esimerkiksi PUBG Mobilessa on tarjolla Ultra HD -grafiikat ja Extreme-ruudunpäivitysnopeusasetus, jolla peli pyöri sujuvasti. Pelatessa 6R lämpenee havaittavasti, mutta ei häiritsevästi etenkin laitteen metallisesta kehyksestä.

Suorituskykytesteissä tulokset ovat linjassa muiden testattujen Snapdragon 888 -puhelinten kanssa. Pitkäaikaisessa CPU Throttling -prosessorirasitustesissä 6R saavutti kohtalaisen hyvän 83 %:n tuloksen ja suorituskyky laski testin aikana melko tasaisesti. 3DMark Wild Life Stress Test -grafiikkarasituksessa lopputulos ei sen sijaan ollut niin onnistunut, sillä puhelin lämpeni testin aikana takakuoren yläosasta polttavan kuumaksi (yli 65 asteeseen) ja lopulta sammui ennen kuin testi ehti päätökseen. Järjestelmäpiirin virranhallinnassa olisi siis selvästi parannettavaa.

Akunkestoltaan Red Magic 6R edustaa keskitasoa. Yhden päivän yli sillä selviää keskivertokäytössä varsin helposti, mutta kahden päivän ylitys tekee jo tiukkaa. Testijaksolla tyypillisen yhden päivän käytön (16 h) jälkeen akkua oli jäljellä noin 50-60 % 2-3 tunnin näytön päälläoloajalla. Kahden päivän yli selvittiin yhdellä latauksella pariin otteeseen niukasti. Testikokemustemme perusteella puhelimen 144 hertsin ruudunpäivitysnopeudella ei ole valtavaa negatiivista vaikutusta akunkestoon.

Akun lataaminen tyhjästä täyteen ottaa testiemme mukaan melko tarkkaan tunnin verran. Puolessa tunnissa akkuun latautuu noin 60 % varaus. Mielenkiintoisena erikoisominaisuutena pelatessa voi ottaa käyttöön akun latauksen ohituksen, jossa virtaa otetaan johdosta vain puhelimen toimintaan ja näin ollen lämpenemistä voidaan vähentää.

 

Yhteenveto

Red Magicin aiemmat pelipuhelimet eivät ole pärjänneet io-techin testissä erityisen hyvin, joten odotukset myös uuden 6R-mallin suhteen olivat varovaiset. Valitettavasti tälläkin kerralla 6R jäi melko kauas nappisuorituksesta.

Rakenteeltaan 6R:ssä ei ole valittamista – se on kokoluokassaan suht solakan tuntuinen kädessä ja laaduntunnultaan jämäkkä. Muovinen takakuori ei ole välttämättä kaikkien mieleen, mutta ainakin sen pelihenkinen kuviointi on keskiverto-pelipuhelimia hillitympää. 6,67-tuumaisen AMOLED-näytön kuvanlaadussa ei ole valittamista ja 144 hertsin ruudunpäivitysnopeus tekee siitä erittäin sulavan.

Suorituskyky on Red Magic 6R:n vahvinta osaamista. Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri, LPDDR5-muisti ja UFS 3.1 -tyypin tallennustila takaavat voittamattoman suoritustason tässä hintaluokassa. Android-markkinoilta ei löydy tällä hetkellä merkittävästi nopeampaa laitetta, vaikka tiskiin latoisi kuinka paljon taaloja tahansa. Raskaimmissa käyttösovelluksissa kannattaa kuitenkin varautua ylikuumenemisongelmien mahdollisuuteen, vaikka sellaista ei pelikäytössä havaittukaan testijaksolla. 4200 mAh akku ei ole erityisen suuri ja sen tarjoama toiminta-aika onkin keskitasoa. Lataaminen onnistuu kohtalaisen nopeasti.

6R:n neloistakakamera on varsin keskinkertainen kokonaisuus. Hieman edullisemmastakin hintaluokasta löytyy parempia toteutuksia. Pääkamera on vielä varsin käyttökelpoinen, mutta sen jälkeen mennään lähinnä alamäkeä. Ultralaajakulmakameraa ei edes meinaa löytää kamerasovelluksesta ja kun sen vihdoin tekee, ei jälki ole kovinkaan kummoista. Makrokamerasta ja syvyystietokamerasta ei juuri iloa ole. Videokuvauksen laatu on perustasoa ja äänenlaatu heikkoa. Ultralaajakulmakameraa ei edes voi hyödyntää videon tallennuksessa.

Red Magic 6R:n ylivoimaisesti suurin heikkous on tälläkin kertaa ohjelmisto. Ensinnäkin käyttöliittymässä on ärsyttäviä pikku puutteita ja lisäksi valmistaja on tehnyt suorastaan hölmöjä valintoja, kuten jättänyt ultralaajakulmakameran tukematta kamerasovelluksen perustilassa sekä videokuvauksessa. Tällaisia ei suurten valmistajien tuotteissa yleensä koskaan näe. Päivityksiä lupaillaan, joten vaikuttaisi siltä, että myyntiin on kiirehditty keskeneräinen ohjelmisto. Kaikki lapsukset ovat periaatteessa korjattavissa päivityksillä, mutta vastaavissa tapauksissa historiaa tuntien en kuluttajana ostaisi tuotetta sillä ajatusmallilla, että jäisin odottamaan kyseisten päivitysten saapumista. Tähän päälle kun lisätään valmistajan nykymittapuulla varsin heikko päivityslupaus, on ohjelmistopuoli melkoinen rimanalitus, vaikka puhelin sinällään toimiikin nopeasti ja sujuvasti.

Kokonaisuudessaan Red Magic 6R on puhelin, joka tarjoaa erittäin suorituskykyistä rautaa todella kilpailukykyiseen hintaan, mutta lähes kaikki muut osa-alueet onkin sitten jätetty vähemmälle huomiolle. Jos fokus on puhtaasti raa’an suorituskyvyn tarpeessa, saattaa 6R olla harkinnan arvoinen, kunhan ymmärtää esimerkiksi ohjelmistopuolen puutteiden painoarvon. On harmi, että 6R on toteutukseltaan näin epätasapainoinen, mutta se toisaalta osoittanee sen, että tähän hintaan on todella haastavaa valmistaa kokonaisvaltaista Snapdragon 888 -puhelinta. Red Magic 6R:ää onkin hankala suositella äärimmäisestä hinta-suorituskykysuhteesta huolimatta.

Plussaa

  • Mukavan tuntuinen rakenne
  • Hyvä 144 Hz:n AMOLED-näyttö
  • Äärimmäisen kova suorituskyky tässä hintaluokassa
  • Sulava yleinen käyttökokemus
  • Olkapainikkeet mukava lisä pelaamisessa
  • Hinta

Miinusta

  • Ylikuumenemisongelmat raskaassa rasituksessa
  • Bluetoothin heikko kuuluvuus
  • Käyttöliittymän puutteet ja viimeistelemättömyys
  • Ultralaajakulmakamera käytettävissä vain Pro-kuvaustilassa
  • Ultralaajakulmakamera ei käytettävissä videokuvaukseen
  • Ei stereokaiuttimia
  • Ei muistikorttipaikkaa

 

This site uses XenWord.
;