Reaaliaikainen säteenseuranta on tämän vuoden GDC-messujen kuumin aihe.

Säteenseuranta on parhaillaan käynnissä olevien Game Developers Conference -messujen kuumin puheenaihe. Tapahtuman yhteydessä on nähty paitsi AMD:n, Microsoftin ja NVIDIAn esityksiä ja teknologioita aiheeseen liittyen, myös ensimmäiset kolmansien osapuolien toteuttamat demot.

Suomalaisosaamista nähtiin jo Remedyn NVIDIAlle tekemässä Northlight-pelimoottoridemossa, mutta lisää on luvassa Futuremarkin suunnalta. Futuremark kertoi GDC:ssä valmistelevansa uutta 3DMark-testiä, joka tulee hyödyntämään DirectX Raytracing -rajapintaa.

Toinen säteenseurantaa oman pelimoottorinsa sisällä esitellyt studio on Epic Games. Yhtiö toteutti Reflections-nimisen Star Wars -aiheisen demon yhteistyössä ILMxLAB:n ja NVIDIAn kanssa käyttäen Microsoftin DXR-rajapintaa ja NVIDIAn RTX-teknologiaa. Peleihin vastaavaa laatua on kuitenkin turha odottaa aivan heti, sillä saavuttaakseen edes 24 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden Epic Games joutui turvautumaan järeään DGX Station -tietokoneeseen. DGX Station sisältää neljä Tesla V100 -laskentakorttia, jotka kommunikoivat keskenään NVLink-väylien avulla.

Game Developers Conferencen aikana voitaneen odottaa vielä lisää säteenseurantademoja ainakin Electronic Artsin Seed- ja Frostbite-studioilta sekä Unityltä.

Lähteet: Futuremark, Unreal Engine

This site uses XenWord.
;