DirectX Raytracing on uusi jäsen Microsoftin DirectX 12 -perheeseen ja sen tarkoitus on helpottaa säteenseurannan integrointia osaksi nykyisiä rasterointitekniikoita.

Microsoft esitteli tänään uuden DirectX Raytracing -rajapinnan. DXR toimii nykyisillä näytönohjaimilla, mutta grafiikkapiireihin on mahdollista rakentaa myös ns. rautakiihdytys sen toiminnoille. Sekä AMD että NVIDIA ovat jo ilmoittaneet tukevansa Microsoftin uutta rajapintaa ja pyrkimystä tuoda säteenseuranta osaksi yhä useampaa sovellusta.

Kuten jo todettua, DirectX Raytracing toimii nykyisilläkin näytönohjaimilla. Sen rautakiihdytys on sen sijaan mielenkiintoisempi kysymys, johon ei toistaiseksi ole selvää vastausta. AMD on ilmoittanut yksinkertaisesti tukevansa rajapintaa ja tuovansa sille ajurin lähiaikoina. Selvyys siihen, tukeeko AMD:n näytönohjaimet DXR:n ominaisuuksien kiihdyttämistä ns. raudalla vai vain samalla tasolla kuin kaikki DirectX 12 -näytönohjaimet, saadaan aikaisintaan kyseisten ajureiden myötä.

AMD:n mukaan se on tehnyt Microsoftin kanssa tiivistä yhteistyötä uuden rajapinnan parissa ja tulee puhumaan DXR:n hyödyntämisestä peleissä tällä viikolla pidettävillä GDC-messuilla.

NVIDIA on sen sijaan ilmoittanut, että yhtiön Volta-arkkitehtuuri – eli käytännössä Titan V -näytönohjain – tukee ainakin osittaista DXR:n rautakiihdytystä. AnandTechin mukaan Volta sisältää joitain nimenomaan säteenseurannan kiihdyttämiseen tarkoitettuja ominaisuuksia, joista NVIDIA ei ole kertonut aiemmin. Yllä oleva video on kotimaisen Remedyn käsialaa ja se hyödyntää nimenomaan DXR-rajapintaa NVIDIAn näytönonohjaimella. Remedy hyödyntää DXR:ää Northlight-pelimoottorissaan.

NVIDIAn mukaan se on tehnyt Microsoftin kanssa yhteistyötä varmistaakseen, että yhtiön uutta DXR-rajapintaa hyödyntävät sovellukset tukisivat täysin sen omaa NVIDIA RTX -teknologiaa. NVIDIA ei tehnyt selväksi, vaatiiko sen Volta-arkkitehtuurin ominaisuuksien hyödyntäminen nimenomaan RTX:n käytön, vai voidaanko niitä hyödyntää myös suoraan DXR-rajapinnalla. Lisäksi NVIDIA kertoi lisäävänsä GameWorks-työkaluihin säteenseurannan kohinaa vähentävän työkalun.

NVIDIAn Voltaa vanhemmat arkkitehtuurit tukevat DXR:n fallback-kerrosta, jossa DXR toteutetaan perinteisinä laskentatyyppisinä tehtävinä. Yhtiö on julkaissut myös mielenkiintoisen blogin, jossa se käsittelee rasteroinnin ja säteenseurannan eroja.

This site uses XenWord.
;