NVIDIAn CES-messujen keynoteen sisältyi varsinainen pommi, kun yhtiö ilmoitti pitkän odotuksen jälkeen tukevansa jatkossa myös VESA:n Adaptive-sync-teknologiaa, joka tunnetaan paremmin AMD FreeSync -nimellä.

NVIDIA ilmoitti odottamatta CES 2019 -messuilla lisäävänsä näytönohjainajureihinsa tuen VESA:n Adaptive-sync-teknologialle, joka tunnetaan kenties paremmin nimellä AMD FreeSync. Nyt luvatut ajurit, GeForce 417.71:t on julkaistu ja käyttäjät pääsevät testaamaan ominaisuutta myös käytännössä.

NVIDIA on brändännyt Adaptive-sync-tuen G-Sync Compatibleksi. Ominaisuus on tuettuna virallisesti tällä hetkellä 12 eri näytön kanssa, mutta tuki laajenee sen mukaan, kun NVIDIA testaa uusia näyttöjä, olettaen että ne selviävät läpi yhtiön vaatimuksista G-Sync Compatible -leimalle. Muiden FreeSync- tai Adaptive-sync-näyttöjen omistajat voivat ottaa teknologian käyttöön manuaalisesti, mutta tällöin kokemus ei välttämättä vastaa NVIDIAn vaatimaa tasoa.

Adaptive-sync toimii NVIDIAn Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla ja sitä uudemmilla näytönohjaimilla. Toistaiseksi sen käyttö on lisäksi rajoitettu vain yhteen näyttöön kerrallaan. Monen näytön kokoonpanot toimivat luonnollisesti edelleen normaalisti, mutta Adaptive-sync-tuen voi ottaa käyttöön vain yhdessä kerrallaan vaikka kaikki käytetyt näytöt tukisivat teknologiaa.

Tulemme testaamaan io-techissä ainakin joitain saatavilla olevia Adaptive-sync-/FreeSync-näyttöjä yhdessä GeForce-näytönohjaimen kanssa.

Adaptive-sync-tuen lisäksi ajurit tuovat mukanaan tuen CES 2019 -messuilla julkaistuille GeForce RTX 2060 -näytönohjaimille. Mukana on myös uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Shadow of the Tomb Raiderille (Not recommended) ja Darksider 3:lle (Fair).

Tuttuun tapaan uudet GeForce 417.71 -ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyy muun muassa GeForce GTX 1080:n liian korkeat kellotaajuudet työpöydällä kolmen näytön konfiguraatioissa, joidenkin DisplayPort-näyttöjen jumittaminen mustaan ruutuun unitilasta herättyään sekä Shadow of the Tomb Raider -pelin satunnaiset kaatumiset DirectX 12 -rajapinnalla. Ajureissa on myös tiedossa olevia bugeja, kuten Shadow of the Tomb Raider -pelin välkyntä SLI-kokoonpanoilla, kun käytössä on sekä HDR-väriavaruus että G-Sync-teknologia, Ni no Kuni 2:n kaatuminen käynnistykseen kun HDR-tila on käytössä ja hiiren kursorin korruptoituminen tiettyjen linkkien päällä Firefox-selaimessa.

Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

This site uses XenWord.
;