NVIDIAn GameGAN opetteli Pac-Man-pelin toiminnan ja grafiikat katsomalla tallenteita itse pelistä yhdistettyinä kunkin tallenteen näppäinsyötteisiin.

Tekoäly on päivän sana monessa tutkimustyössä, vaikka tulokset harvoin kenties tavallisen kansan tietoisuuteen ikinä tuleekaan. NVIDIA ja Namco Bandai ovat nyt esitelleet puhtaasti tekoälyn ”koodaaman” pelin.

NVIDIAn GameGAN-tekoälymalli on opetellut miltä Pac-Man-peli näyttää ja miten se toimii ja luonut sen pohjalta pelin ilman mitään varsinaista pelimoottoria. Sen oppimateriaaleina ovat toimineet Namco Bandain videotallenteet Pac-Man-pelistä yhdistettyinä kunkin nauhoituksen näppäinsyötteisiin. Noin 50 000 ”jakson” ja usean miljoonan ruudun jälkeen.

Neuroverkko luo itse oppimansa perusteella peliympäristön sääntöineen. NVIDIAn blogin mukaan se kykenisi oppimaan minkä tahansa pelin säännöt yksinomaan katsomalla pelistä tallenteita yhdistettyinä niiden näppäinsyötteisiin. Se osaa lisäksi erotella esimerkiksi taustat ja pelihahmot toisistaan, eikä edes pelkkä Pac-Manin oppimäärä rajoitu identtisen kloonin tekemiseen. GameGANin luomat pelit ovat luonnollisesti myös ihmisen pelattavissa.

Yhtiön mukaan GameGANia voisi soveltaa esimerkiksi pelien kehitystyössä uusien ympäristöjen tai hahmovariaatioiden automatisointiin aiemmin luodun datan perusteella. Pelimaailman ulkopuolella teknologialle nähdään tulevaisuutta esimerkiksi erilaisten simulaattorimallien luomisessa autonomisten robottien opetukseen.

Lähde: NVIDIA

This site uses XenWord.
;