io-techin näyttötestejä varten askartelimme hiiren kytkimeen ledin, jonka avulla saamme mitattua yhdessä suurnopeuskameran kanssa näytön sisääntuloviiveen.

Olemme testanneet io-techissä pelinäyttöjä nyt reilun vuoden verran ja jatkuvasti kehittäneet niiden testirutiinia. Uusimpana päivityksenä tuleviin näyttötesteihin otetaan mukaan tee-se-itse-henkinen ratkaisu näytön sisääntuloviiveen eli input lagin mittaukseen. Sisääntuloviive tarkoittaa aikaa, joka näyttöpaneelilta kestää reagoida näytönohjaimelta tulevaan signaaliin.

Juotimme hiiren kytkimeen punaisen ledin, joka syttyy, kun hiiren nappia painetaan.

Testit suoritetaan Counter Strike: Global Offensive -pelissä kuvaamalla näyttöä 960 FPS:n suurnopeuskameralla ja laskemalla ledin syttymisestä kuluneet ruudut siihen asti, kun näytöllä ase reagoi hiiren napin painamiseen. Ruutujen lukumäärästä saadaan laskettua sisääntuloviive millisekunteina.

Näyttöjen sisääntuloviiveen mittaaminen todellisessa peliympäristössä on lukijalle helposti ymmärrettävä käytännön testi. Huomioimisen arvoista on, että mitattu tulos ei ole näytön absoluuttinen sisääntuloviive, vaan vertailukelpoinen tulos eri näyttöjen välillä meidän käyttämällä testilaitteistolla ja -konfiguraatiolla.

Näyttötesteissämme on mukana myös Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla mitattuna väriavaruus, gammavastaavuus, väritarkkuus, kontrasisuhde, kirkkaus, mustan taso, valovuoto, väri- ja valotasaisuus. Lisäksi testeissä mitataan näyttöjen tehonkulutus ja UFO-testillä vasteaika.

Linkki io-techin näyttötesteihin

This site uses XenWord.
;