Imagination Technologiesin laskujen mukaan sen PowerVR RTU -yksiköt olisivat NVIDIAn RT-ytimiä energiatehokkaampia skaalattuna samaan suorituskykyluokkaan, mutta laskelmissa on oiottu mutka jos toinenkin.

Säteenseuranta nousi kaikkien huulille viime vuonna Microsoftin DirectX Raytracing -rajapinnan ja NVIDIAn Turing-arkkitehtuurin RT-ydinten myötä. Imagination Technologies ehti samoille apajille kuitenkin jo vuosia aiemmin omilla Ray Tracing Unit -kiihdyttimillään (RTU) ja niitä sisältävän grafiikkapiirinkin yhtiö sai valmiiksi vuonna 2016.

Nyt Imagination on ilmoittanut aloittavansa oman säteenseurantateknologiansa lisensoinnin ulkopuolisille. Yhtiön PowerVR Ray Tracing technology -nimellä lisensoitava paketti sisältää asiaan kuuluvat patentit, valmiin RTU-arkkitehtuurin, tietoja yksiköiden integroinnista osaksi grafiikkapiiriä sekä standardeihin pohjautuvan rajapinnan tuen integroimiseksi sovelluksiin. Tuettuja rajapintoja ovat ainakin tässä vaiheessa OpenGL ES ja Vulkan. Yhtiön mukaan sillä on hallussaan yli 220 säteenseurantaan liittyvää patenttia ja sovellusta. Imaginationin tiedotteen mukaan sen kohdemarkkinoita ovat tässä vaiheessa muiden muassa mobiililaitteet, autot ja palvelimet.

Samassa yhteydessä yhtiö julkaisi uusimman whitepaperinsa säteenseurantateknologioiden saralta. Paperissa avataan muun muassa Imaginationin ja NVIDIAn säteenseurantakiihdytinten eroja. Yhtiön mukaan sekä sen PowerVR RTU -yksiköiden että NVIDIAn RT-ydinten toiminta perustuu samaan periaatteeseen, eli Bounding Volume Hierarchy -puihin, ja molemmat kiihdyttävät säteiden osumien laskentaa. Merkittävimmät erot ovat PowerVR RTU:sta löytyvä Scene Hiearchy Generator, joka kiihdyttää itse BVH-puun luontia merkittävästi nopeammaksi, mikä puolestaan nopeuttaa selvästi säteenseurantaa dynaamisen geometrian kanssa. Lisäksi PowerVR:n toteutukseen voidaan integroida Ray Coherency Engine -yksikkö, mikä vähentää säteiden heijastuman jälkeisen seurannan muistikaistan tarvetta huomattavasti.

Imagination vertailee myös yksiköiden suorituskykyä, todeten sen PowerVR RTU -yksiköillä varustetun 28 nanometrin grafiikkapiirin kuluttaneen noin 10 wattia 600 MHz:n kellotaajuudella, jolloin sen se laskee parhaimmillaan 300 MRays/s. NVIDIA puolestaan tuottaa 1,5 GHz:llä noin 8 GRays/s 225 watin kulutuksella. Mutkia oikomalla Imagination on laskenut, että jos sen PowerVR RTU -yksiköillä varustettu GPU skaalattaisiin tarjoamaan samat 8 GRays/s, se kuluttaisi selvästi vähemmän tehoa kuin NVIDIAn Turing-arkkitehtuuri.

Lähde: Imagination

This site uses XenWord.