![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/01/amd-radeon-nvidia-geforce-drivers-20170111.jpg)
AMD ja NVIDIA ovat julkaisseet Prey-pelin merkeissä uudet ajurit näytönohjaimilleen. AMD:n uudet Radeon Software Crimson ReLive Edition -ajurit ovat versiota 17.5.1 ja NVIDIAn uudet GeForce-ajurit versiota 382.05.
Kummankin valmistajan ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10-käyttöjärjestelmille. AMD:n ajurit tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja NVIDIAn GeForce 400 -sarjaa ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia.
AMD:n uudet Radeon Software 17.5.1 -ajurit lupaavat Prey-peliin parhaimmillaan 4,7 % parempaa suorituskykyä Radeon RX 580 -näytönohjaimella verrattuna edellisiin 17.4.4-ajureihin. Lisäksi ajureissa on mukana uusi Multi GPU -profiili Preylle. Ajurit korjaavat myös liudan vanhoja bugeja. Voit tutustua niihin ja tiedossa oleviin, ajureissa vielä oleviin bugeihin niiden julkaisutiedotteesta.
NVIDIAn uudet GeForce 382.05 -ajurit tuovat Preyn lisäksi Game Ready -leimat myös Battlezonelle ja Gears of War 4:n Multi-GPU-päivitykselle. Yhtiö ei kuitenkaan kerro mahdollisista suorituskykyparannuksista. Ajureissa on myös uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Sniper: Ghost Warrior 3:llle ja Warhammer 40 000: Dawn of War III:lle, jolle on tarjolla myös uusi tai päivitetty 3D Vision -profiili (Not recommended). Voit tutustua ajureiden bugikorjauksiin ja tiedossa oleviin bugeihin niiden julkaisutiedotteesta (PDF).
Hieno homma kun raportoitte täällä uusista ajureista, kun Nvidia experiencea ei enää halua käyttää!
Tuo tuntuu oudolta että uusi peli vaatii uuden ajurin. Miksi ei ole vain patch, jonka voisi halutessaan ladata jos kyseistä peliä käyttää.
Kysymys: kun pelejä on tapana patchata ajureihin, ja kun pelejä alkaa olla melkoisesti, tuleeko tällaisen tavan toimistotyöläisen koneeseen paljonkin bloattia noiden tweakkien myötä?
Omia benchejä verrattuna edelliseen ajuriin nVidialla:
381.89:
Company of Heroes 2, max/AA medium – 69min. fps, 102avg. fps
GTA V, Very High++ – 95.0 avg fps
Ghost Recon:Wildlands Very High – 1st: 75/88fps, 2nd: 76/87fps
Assetto Corsa, max details – 83/151fps
Dirt Rally, Ultra+8xSMAA – 1st: 104/124fps, 2nd: 103/125fps
Firestrike (1080) GPU – 28803
TimeSpy GPU – 9699
382.05:
COH2 – 68/98 fps
GTA V – 96.9fps
Ghost Recon:Wildlands – 76/89fps
Assetto Corsa – 84/154fps
Dirt Rally – 1st: 107/128fps, 2nd: 106/129fps
Firestrike (1080) GPU – 28971
TimeSpy GPU – 9811
Näiden uusien ajurien myötä Tulosteen dynaaminen alue -asetus ei pysy enää Täydessä, vaan reverttaa joka buutilla Rajoitettuun (Tarkkuuden vaihtaminen -> Käytä NVIDIAn väriasetuksia).
Mielestäni mitään muuta muutosta en ole tehnyt kuin tuon ajuripäivityksen.