AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.
Radeon Software 17.10.2 -ajurit sisältävät selvästi normaalia enemmän parannuksia ja uusia ominaisuuksia. Ajurit tukevat nyt virallisesti Windows 10 Fall Creators Updatea, kun aiemmin sitä tuki vain yksi beetaversio ajureista. Mukana on myös uusi GPU Workload -kytkin, jolla voi tietyillä näytönohjaimilla valita joko grafiikkaan tai laskentatehtäviin optimoidun toimintatilan sekä tuki maksimissaan kahdelletoista samanaikaiselle RX 400-, RX 500- tai RX Vega -sarjan grafiikkapiirille laskentatehtävissä.
Ajureiden mukana tulee myös joukko parannuksia peleihin. Radeon RX Vega 56:lle luvataan 17.10.1 -ajureihin verrattuna parhaimmillaan 8 % parempaa suorituskykyä Wolfenstein II: The New Colossuksessa, parhaimmillaan 16 % parempaa suorituskykyä Assassin’s Creed: Originsissa ja peräti 43 % parempaa suorituskykyä Destiny 2:ssa. Radeon RX 580:lle suorituskykyparannukset samoissa peleissä ovat parhaimmillaan 4, 13 ja 50 %.
Ajurit korjaavat lisäksi tuttuun tapaan jälleen liudan tiedossa olleita ongelmia. Voit tutustua tarkkaan listaan korjatuista ongelmista ja tiedossa olevista bugeista ajureiden julkaisutiedotteessa.
Eikä vieläkään Overwatchin kaatuilua korjattu. Surkeaa on.
Onko viime aikoina tehty missäään mitään nopeusvertailuja uusien ja vanhojen ajureiden suhteen kun nämä suorituskyky parannukset alkavat olla sekä punaisten ja vihreiden leirissä aika korkeita vai onko se normi käytäntö kun luvataan 40%parannusta se on todellisuudessa 4-6%?
Gamers Nexus oli tehny jotakin analyysiä Destiny 2:n osalta:
Destiny 2 GPU Benchmark: Massive Uplift Since Beta
Jokin tuossa vertailussa "High" ja "Highest" presetin välillä kuitenki itseä häiritsee. AMD ja/tai Bungie on saanu AMD:n kortit toimimaan paremmin tuolla "Highest" presetillä, jopa niin, että mennään ohi GTX 1080:stä (V64) ja GTX 1070:stä (V56) 1440p resolla. Sitten, kun vaihdetaan presetti yhtä alemmaksi "High":lle niin 1080 kerää 50fps enemmän, V64 22fps enemmän ja osat vaihtuu.
Ehkä siinä vaan häiritsee se, etteivät ole tehneet tuosta mitään päätelmiä tai keksineet syitä sille miksi tuo tapahtuu, kun ei se ainakaan itselle ole suoraan selvää.
Sama linja on myös muualla, jopa Vega 56 voittaa GTX 1080:n 1440p- ja 2160p-resoilla, vaikka GTX 1080 voittaa Vega 64:n 1080p-resolla
Eikä hoi4 toimi ilman että pitää käyttää opengl:ää.
Jopa 980TI vie Vegaa Destiny 2 PC im Technik-Test mit Benchmarks: Die ultimative Version von Destiny 2 [Update]
3.840 × 2.160 resolla 1080 vie kumpaakin Vegaa Destiny 2 im Benchmark (Seite 2)
Se niistä samoista linjoista ettei kenellekään jää epäselväksi.
pcgameshardware.de saanut kyllä erikoisia tuloksia 1080p:llä, kun 1080Ti ja 1080 on tasoissa 101 fps nurkilla. Guru3D, linkkaamasi computerbase ja GamersNexus saanut kuitenkin (huomattavaakin) eroa vielä noiden välille. Destiny 2: PC graphics analysis benchmark review
E: Sanovatkin kyllä tuossa että prosessoritehoa vaativan kohdan olivat testanneet ja tuo testi oli "Destiny 2:n teknisen toteutuksen katsaus"
Toisaalta computerbase.de on ainoa jolla 2160p resolla 1080 on edellä Vegaa.
Ota näistä nyt selvää. Toki se pitää kai ymmärtää, että asetuksissa, testikokoonpanoissa ja -ajoissa voi olla eroavaisuuksia (ainakin Highest presettiä nuo kaikki taitaa mainostaa).
Mutta tätä kytkintä ei ole Vegalle, harmi.
AMD Releases Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.2: Workload Toggle and 12x GPU Compute Support
Pelin sisälläkin on kohtia joissa nopeus ero vaihtelee.