AMD on valmistuttanut semi-custom tuotteita jo lukuisille eri yrityksille, viimeisimpänä rakkaalle veriviholliselleen Intelille. Nyt yhtiön semi-custom asiakkaiden listaan liittyy kiinalainen Zhongshan Subor.
AMD:n mukaan se on luonut kiinalaiselle Zhongshan Suborille uuden semi-custom SoC-piirin, jota Subor tulee käyttämään sekä pelitietokoneessaan että tulevassa konsolissaan. Todellisuudessa konsoli ja pelitietokone ovat kuitenkin yksi ja sama laite, joiden ainoaksi eroksi jää käyttöjärjestelmä.
AMD:n mukaan uudessa semi-custom piirissä yhdistyy neliytiminen Zen-arkkitehtuuriin perustuva prosessori SMT-tuella sekä 24 Compute Unit -yksikön Vega-grafiikkaohjain. Prosessoriytimet toimivat 3,0 GHz:n kellotaajuudella ja grafiikkaohjain 1,3 GHz:n kellotaajuudella.
Erikoiseksi ratkaisun tekee se, että AMD:n mukaan kyse olisi yhdestä piiristä ja siihen kuuluisi myös 8 gigatavua GDDR5-muistia. Olettaen, että AMD:n julkaisemassa tiedotteessa ei ole virheitä, olisi ”yhden piirin” (”single chip”) tarkoitettava todellisuudessa MCM-piiriä. Piirin olisi oltava myös kooltaan merkittävän suuri, sillä siihen olisi mahduttava kahdeksan erillistä GDDR5-piiriä sekä Zen- ja Vega-grafiikkaohjaimen sisältävä järjestelmäpiiri.
Suborin pelitietokoneen kerrotaan olleen jo esillä ChinaJoy-messuilla ja sen on tarkoitus saapua kiinan markkinoille kuluvan kuun loppupuolella. Konsoliversio tietokoneesta julkaistaan vuoden loppuun mennessä. Valitettavasti sekä pelikone että konsoli julkaistaan yksinomaan Kiinan markkinoille.
Päivitys 4.8 klo 14.55:
AMD on päivittänyt tiedotettaan. Kyseessä ei ole MCM-piiri, vaan alkuperäisessä tiedotteessa puhuttiin virheellisesti yhdestä piiristä. Neljästä Zen-arkkitehtuuriin perustuvasta prosessoriytimestä ja 24 CU:n Vega-grafiikkaohjaimestä rakentuvassa järjestelmäpiirissä on 256-bittinen GDDR5-muistiohjain, mutta muistipiirit ovat erillisinä piireinä emolevyllä.
Lähde: AMD Kuva: Zol.com.cn
MInusta GDDR5 muistia omituisempaa on, että eivät päättyneet HBM:ää käyttämään.
Toi ei taida toimia kauhean hyvin ns "keskumuistina" ja on kallista/vaikeasti saatavilla kun taas ddr5 taitaa olla "halpaa" ja sitä on helposti/paljon saatavilla?.
Mahdollisesti, mutta ajattelin sitä ton mainitun muistit samaan pakettiin ajattelun vuoksi, mikä uutisessa mainittiin. Kuulostaa äkkiseltään kovalta hommalta mahduttaa sellanen määrä lastuja yhteen MCM-moduuliin, jos yksi GDDR5-lastu on 8 gigabittiä, vai onko niitä suurempiakin?
Eli voimme odottaa vastaavia kannettavia.
Ei ole suurempia
Ei ole kuolemassa mihinkään ja tämä on asiakkaalle tehty semicustom, ei AMDn oma piiri eikä siten ole tulossa mihinkään kannettaviin tms (ellei ko. kiinalaisvalmistaja tuo sellaisia läppäreitä)
HBM on kallista ja valmistuskapasiteetti kokoinaisuudelle taitaa olla melko rajattu.
——————-
Onko tuosta pistettu mitä suorituskykyarviota VS uusimmat PS ja Xbox?
Prossuhan pieksää nuo helposti, mutta mites GPU?
Niin siis Xbox one Xssä on 40 CUn GPU ja tässä jutussa puhutaan 24 CU. Vertailun vuoksi täydessä Polaris piirissä on 36 CU. Vega 64ssä 64 CU.
PS4 Pron GPU:ta vastaan saattaa teoriassa pärjätä (tuskin) mutta Xbox One X:ää vastaan ei toivoakaan
Tää Suborhan on mielenkiintoinen tapaus, tehneet 80-luvulta asti lähinnä Nintendo-kloonivehkeitä (tai ainakin niistä se tunnetaan parhaiten), nyt sitten omaa rautaa rajalle?
Subor
Eiköhän se ole juuri päin vastoin, että HBM:n kaltaisissa piireissä on nimenomaan tulevaisuus. Ehkä vähän liian kunnianhimoinen tuote vielä nykytekniikalle vaan…
Eiköhän sekäettä tulla menemään pitkään, mutta jostain syystä porukka kuvittelee että HBM olisi vain näyttiksille tarkoitettu muisti, mitä se ei missään nimessä ole
Selailin että jos löytäisin mitä pelejä tuolle uudelle konsolille mahtaa tulla, ja kuvia konsolista ja juttua löytyi Anandtech sivustolta:
AMD Creates Quad Core Zen SoC with 24 Vega CUs for Chinese Consoles
josta pääsikin kiinalaiselle sivustolle.
Peleistä ei löytynyt mitään tietoa, ja suomeksi käännettynä uutiset ovat aika sekavia, mistä johtuen aika äkkiä sitä päätyikin harhailemaan vaikka minkälaisille sivustoille tuolla kiinalaisilla sivuilla 😆
Liekkö tuo vega yhtään polarista kehittyneempi, eli antaako tuo sukupolven muutos lisäsuorituskykyä sinänsä, jos yksiköitä olisi sama määrä ja samat kellot?
Jos tuota ei ole lukittu järjettömästi, niin tuosta voi tulla markkina-alueellaan melko suosittu laite. Pikkuisen jos ajureihin panostavat, niin esim STEAM tai GOG antaa melko ison pelikirjaston jo heti julkaisuun..
RPM mainittu eli on
AMD partners with Zhongshan Subor to create a custom, high-performance Ryzen+Vega SOC/console
"The console itself will run a modified version of Windows 10 and ship with four Ryzen processing cores that will run at 3GHz with SMT enabled and a Vega Graphics component that has 24CUs running at 1.3GHz. This configuration makes the graphics portion of this APU roughly as powerful as a PS4 Pro, with the GPU's higher clock speeds compensating for the unit's lower CU count. 8GB of GDDR5 memory will be used with this console, making it very similar to today's PS4 series consoles. "
Vegan ytimet voivat laskea kahdenkokoisen fp16 (half)-vektorin yhden fp32(float)-skalaarin tilalla. Jos softassa voidaan laskea halffivektoreilla ja softa optimoidaan niitä käyttämään, voidaan saada huomattava nopeutus.
Muutenkin moneen paikkaan on tehty muutoksia joilla yleisen suorituskyvyn pitäisi olla keskimäärin ~10% parempi samalla kellolla, samalla yksikkömäärällä.
Tuli just mieleen, että tuo viritys on prosessorin ja näyttiksen osalta vertailukelpoinen ton intelin i7-8809G+vega moduulin kanssa AotS: Escalation, Civilization VI, Dawn Of War III – Intel NUC 8 VR (NUC8i7HVK) Review: Core i7, AMD Vega Meet in Hades Canyon Toki muistit on aivan eri tavalla toteutettu.
AMD on päivittänyt tiedotettaan, Zen+Vega+256bit DDR SoC ja ihan emolevyllä ne 8 Gt GDDR5sta, eli ei ole MCM. Päivitän uutisen kun pääsen kotio
katso liitettä 123925
Eli tehdään yksi spesiaali piiri eikä sen suunnitteluun käytettyjä kuukausia tai vuosia käytetä missään muussa. Aika naivia ajattelua. Kaikki tavallisetki prosessorit perustuu edelliseen suunnitteluun eikä niitä vedetä saman tien vessanpöntöstä alas.
Vähän niin kuin beta nauhurit. Jos tuotetta ei käytetä juuri missään, eipä sitä myydä ja kehitetäkkää.
Kaistaa
Siis:
1) Tuossa käytetään täysin samoja CPU-ytimiä kuin muissakin zen-piireissä
2) Tuossa käytetään tasan samoja Vega-näyttisytimiä kuin muissakin Vega-näyttiksissä
3) Tuossa todennäköisesti käytetään melko samoja GDDR5-muistiohjaimia kuin Polariksessa
4) Tuossa todennäköisesti käytetään tasan samoja IO-ohjaimia kuin muissakin Zen-piireissä
Eli tuossa tarvi tehdä vain piirin ylemmän tason suunnittelu ja layouttaus.
Verrattuna Raven Ridgeen erot on että näyttisytimiä onkin 24 kpl (ja ROPeja varmaan myös 4x enemmän) ja muistiohjaimia on tuplasti suurempi määrä ja ne on GDDR5- eikä DDR4-tyyppiä. Ja osa IOsta voitu poistaa, esim. ulkoiselle näyttikselle varattu PCIe.
HBM-muistissa on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, mitä esim. konsoleissa pystyisi hyödyntämään joissain määrin ja se on tilan säästö. Kun konsoli saadaan järkevän jäähdytyksen rajoissa mahdollisimman pieneksi, niin saadaan kuljetettua niitä enemmän ja säästetään kuljetuskustannuksissa.
Varmaan, mutta jotta kustannukset olisi järkevät, pitäisi cpu ja muisti valmistaa samassa paikassa.
Mutta jäähdytyksen kannalta hajautettu ratkaisu on helpompaa järjestää, ei tarvita vesijäähdytyksiä ym.
Konsolissa ei ole tavoite tehdä se mahdollisimman pieneksi vaan tehdä se mahdollisimman halvalla. Ei nykyistenkään konsoleiden huippumallit ole olleet myyntimenestyksiä kun hinta on lähes tuplaantunut.
Koko ei ole tekniseltä osalta etu vaan logistiikkapuolen etu, koska kuljetus välttämätön kulu kun konsoleita kuljetetaan tuhansia ja tuhansia jokaiseen maailman nurkkaan. Se vaikuttaa väistämättä lopulliseen hintaan.
Vaan kun niitä HBM-muisteja käytetään eikä näytönohjaimet ole ainut paikka missä niitä käytetään
3D XPointille ei ole käynyt mitenkään, ainut mikä muuttui on että jatkossa sitä kehittää kaksi firma erikseen eikä yhdessä
Itse järjestelmäpiiri on ihan oma piirinsä joka on suunniteltu vain tuolle kiinalaisfirmalle, se mikä muuttui uutisen päivityksessä on vain muistin sijainta samasta paketoinnista emolevylle.
Ei tarvitse valmistaa samassa paikassa, ei niitä piirejä muutoinkaan valmisteta ja istuteta paketointiin yhdessä paikassa.
New Subor-Z Console Previews AMD Ryzen's Console Game Performance – ExtremeTech
Tämäkin on nyt jo ihan toimiva tuote ja ensimmäiset on pääsyt jo testit ajelemaan kyseisellä kapistuksella. Kyllä sen mitä tuosta olen testejä katsellut niin tuolleisen voisi hyvinkin huolia television kaveriksi.
Mjoo näämmä otettu digitalfoundryn testeistä nuo tulokset, loppupäätelmä laitteesta oli ettei softa ole vielä valmis(AMD:n ajurit tarvitsevat viilaamista) muuten kyllä vaikuttaa lupaavalta tuotteelta rakeenteessakaan ei mitään suurempaa vikaa ole(tosin itsellä ei luottoa kyllä Foresee merkkiseen ssd:hen olisi :D). Andantechiltä myös tulossa testit kyseisestä laitteesta.
Longsys Foresee S500 SSD Review
but we do know Lenovo, Sony, G.Skill, Verbatim and Silicon Power all procure drives from Longsys.
Mites tämä nyt liittyy ketjuun?
Tossa Suborissa on Foreseen ssd. Tosin ei taida ihan juuri tuo asema olla.