Tom’s Hardware pääsi haastattelemaan AMD:n Compute and Graphics -osaston johtaja Jack Huynhia oikein pitkän kaavan mukaan taannoisilla IFA 2024 -messuilla. Sivusto on julkaissut haastattelun hedelmiä tipoittain ja tällä kertaa aiheena oli FidelityFX Super Resolution.
Huynh kertoi Tom’s Hardwarelle tulevan FSR4- eli FidelityFX Super Resolution 4.0 -version tulevan olemaan täysin tekoälyyn perustuva ja olleen kehitystyön alla jo lähes vuoden. Huynh kertoo nykyisten FSR-versioiden olevan analytiikkaan perustuvia ennen kaikkea koska markkinoille oli päästävä nopeasti. FSR4:n pariin insinöörit siirrettiin jo 9-12 kuukautta sitten.
FSR4 tulee keskittymään Huynhin mukaan ennen kaikkea ruutujen generointiin ja interpolointiin, jotka sinänsä ovat jo mukana FSR3:ssa. AMD näkee ne kuitenkin ensisijaisen tärkeänä käsikonsoliluokan tietokoneiden akkukeston parantamiseksi ja mahdollisimman hyvin toimiva ruutujen generointi mahdollistaisi varsinaisen renderöintinopeuden lukitsemisen vaikkapa 30 tai 35 FPS:ään, mikä säästäisi merkittävästi tehobudjettia.
Vaikkei asiasta erikseen mainittu, myös itse ruutujen skaalaus lienee FSR4:n myötä tekoälyyn perustuvaa. Mahdollisista laitteistovaatimuksista ei ollut myöskään puhetta, mutta tekoälyn hyödyntämiseen siirtyminen ei itsessään estäisi laajaa GPU-tukea matriisimurskaimista riippumatta.
Kuulostaa epäloogiselta lisätä laskentaa mutta pienentää tehonkulutusta. Neuroverkot ei ainakaan ole olleet erityisen energiapihejä.
Ne nimenomaan ovat yllättävän energiatehokkaita. Niiden kouluttaminen on uskomattoman tehotonta hommaa, mutta käyttäminen ei kuluta kovin paljoa sähköä.
Nvidia DLSS nimenomaan koulutetaan pelikohtaisesti. Tämä on nyt ihan vastaava virveli.
Piti paikkansa 4-5v sitten vielä DLSS 1:n kohdalla, mutta versiosta 2.0 lähtien ei ole koulutettu pelikohtaisesti.
Se on vain pitkälle kehitetty TAA ratkaisu, jonka mikä tahansa peliengine voi ottaa käyttöönsä.