Nykyiset FidelityFX Super Resolution -versiot perustuvat Huynhin mukaan tekoälyn sijasta analytiikkaan koska ne oli saatava markkinoille mahdollisimman nopeasti.

Tom’s Hardware pääsi haastattelemaan AMD:n Compute and Graphics -osaston johtaja Jack Huynhia oikein pitkän kaavan mukaan taannoisilla IFA 2024 -messuilla. Sivusto on julkaissut haastattelun hedelmiä tipoittain ja tällä kertaa aiheena oli FidelityFX Super Resolution.

Huynh kertoi Tom’s Hardwarelle tulevan FSR4- eli FidelityFX Super Resolution 4.0 -version tulevan olemaan täysin tekoälyyn perustuva ja olleen kehitystyön alla jo lähes vuoden. Huynh kertoo nykyisten FSR-versioiden olevan analytiikkaan perustuvia ennen kaikkea koska markkinoille oli päästävä nopeasti. FSR4:n pariin insinöörit siirrettiin jo 9-12 kuukautta sitten.

FSR4 tulee keskittymään Huynhin mukaan ennen kaikkea ruutujen generointiin ja interpolointiin, jotka sinänsä ovat jo mukana FSR3:ssa. AMD näkee ne kuitenkin ensisijaisen tärkeänä käsikonsoliluokan tietokoneiden akkukeston parantamiseksi ja mahdollisimman hyvin toimiva ruutujen generointi mahdollistaisi varsinaisen renderöintinopeuden lukitsemisen vaikkapa 30 tai 35 FPS:ään, mikä säästäisi merkittävästi tehobudjettia.

Vaikkei asiasta erikseen mainittu, myös itse ruutujen skaalaus lienee FSR4:n myötä tekoälyyn perustuvaa. Mahdollisista laitteistovaatimuksista ei ollut myöskään puhetta, mutta tekoälyn hyödyntämiseen siirtyminen ei itsessään estäisi laajaa GPU-tukea matriisimurskaimista riippumatta.

Tom’s Hardware

This site uses XenWord.
;