NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 512.15 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn julkaistiin myös Studio 512.15 -ajurit, jotka tukevat näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 512.15 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Ghostwire: Tokyolle ja tuki Tiny Tina’s Wonderlandille sekä DLAA-tuen lisääville päivityksille Chorukseen, Jurassic World Evolution 2:lle sekä No Man’s Skylle. Mahdollisista suorituskykyparannuksista verrattuna aiempiin ajureihin ei ole mainintoja.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi DWM-prosessin ylimääräiset rekisterinluvut kun käytössä on G-Sync- ja G-Sync Compatible -näyttö, Enscapen virheellinen varjojen renderöinti sekä GeForce RTX 30 -sarjan kannettavien mahdollinen uudelleenkäynnistyminen, kun kannettava herätetään unesta nostamalla näyttö ylös dGPU-tilassa Advanced Optimus käytössä. Tiedossa olevia onglemia ovat puolestaan jo ominaisuudeksi laskettava Sonic & All-Stars Racing Transformedin mahdollinen kaatuminen veden läpi ajettaessa, Dolby Atmos -äänien katkeilu RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla HDMI 2.1 -laitteeseen kytkettynä sekä Club3D CAC-1085 DP-HDMI-sovittimen rajoittuminen 4K-resoluutioon 60 hertsin virkistystaajuudella. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
Studio 512.15 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki GTC-tapahtumassa esitellyille uusille ominaisuuksille, kuten Omniversen päivityksille Create-, Machinima- ja Showroom-sovelluksiin, sekä Unreal Engine Omniverse Connectorin beetaversiolle. Lisäksi mukana on tuki esimerkiksi Blender Cycles 3.1 -päivitykselle, Luxion Keyshot 11:lle ja GPU Audio Inc:lle. Voit tutustua Studio-ajureiden muutoksiin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Studio-blogissa.
Lataa GeForce Experience niin se muistuttaa, aina kun uudet ajurit saatavilla ja päivitys on 1 klikkaus, ei tarvii nvidian sivuille mennä ettii ajuria
Jos haluaa jättää kaiken ylimääräisen pois asennuksesta ja keskittyä vain olennaiseen, niin tästä:
https://forums.guru3d.com/threads/512-15-clean-version.433367/
Onko nuo clean -ajurit ok? Sylettää asennella kaikkea skeidaa, vaikka tarvii vaan ajurit.
Tällä NVCleanstall (v1.13.0) Download voi itse tehdä nuo missä saa kaiken turhan pois, esim. analytiikat.
Jos yhdet toimivat ajurit löytää, niin eihän sitä periaatteessa ole tarvetta päivittääkkään. Mun kokemuksella sekä Nvidialla että AMD:lla tuppaa vanhojen bugien tilalle tulemaan uusia jos jatkuvasti päivittää ajureita, sen takia itse päivitän aika harvoin. Mutta kukin tyylillään, ja ajoittain ajureiden mukana tulee myös hyödyllisiä lisäyksiä, jolloin on joku syykin päivittää.
Geforce Experiencea moni pitää syöpänä, mutta minusta oikein käyttökelpoinen softa nykyään. Afterburner sekä Rivatuner aiheutti mulla pelien kaatuilua ynnä muuta harmia, ja Geforce Experiencestä löytyy perus GPU lämmöt, kellotaajuudet yms. eli peruskäyttäjä (ei kellottaja) pärjää tuolla.
Mutta pienestä se on kiinni milloin softa ärsyttää, jos tuo pukkaisi esim. jotain ilmoituksia säännöllisesti, niin varmasti lähtisi mullakin poistoon. Toistaiseksi Geforce Experience ei pidä itsestään meteliä, eikä näytä suorituskykyään imevän.
Mulla on tässä GTX 1080 Ti. Eikö ole enää yhteensopiva uuden ajurin kanssa? Windows on 10 Home suomenkielinen. Nykyinen ajuri on 456.71. Jooh, en oo käyttänyt tätä tietokonetta vähään aikaan…
Kannattaa huomioida, että Windows 10 päivittää Windows Updaten kautta ajurit jossain vaiheessa automaagisesti, jos kovin vanhoja käyttää. Aikamoisella viiveellä nuo sinne tosin tulevat, esim. 476.xx-versio taitaa olla jakelussa GTX 1000 -sarjalle tällä hetkellä WUpdatessa.
Itsekään en tuota Experienceä käytä, ei ole tarvetta moisille kikkareille ja pelien "optimoinnille"..