NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 399.24 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 399.24 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Shadow of the Tomb Raiderille, Call of Duty: Black Ops 4:n avoimelle beetaversiolle sekä Assetto Corsa Competizionen early access -versiolle. Ajureissa ei ole uusia SLI-, 3D Vision- tai 3D Compatibility -profiileita.
Ajurit korjaavat luonnollisesti jälleen edellisten ajureiden ongelmia ja tällä kertaa korjauslistalta löytyy todella erikoinen tapaus. NVIDIAn mukaan aiemmat ajurit kirjaimellisesti puolittivat suorituskyvyn peleissä 32 ytimisillä ja 64 säiettä suorittavilla prosessoreilla verrattuna 16 ytimisiin ja 32 säiettä suorittaviin. Käytännössä tämä on samalla ainakin yksi selitys AMD:n uuden Ryzen Threadripper 2990WX -prosessorin erittäin heikolle pelisuorituskyvylle.
Lisäksi ajurit korjaavat edellisten ajureiden asennusongelmat Core 2 Duo- ja Quad -prosessoreilla. Ajureiden avointen ongelmien listalta löytyy muun muassa maininta mikrostutteroinnista jos näytönohjaimen tietoja tarkkaileva ohjelma tarkkailee myös näytönohjaimen tehonkulutusta. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Kai te uusitte testit?
Milloinkahan tuo tehonkulutusseurannan mikrostutterointi meinataan korjata, ilmeisesti kyseessä on perustavanlaatuinen vika sillä kuvittelisi olevan aika korkealla prioriteettilistalla. Vika tosin on ollut tiedossa jo ”jonkin aikaa” joten..
Vaikuttaako siis esim afterburner?
Tämän ajurin myötä alkoi näytönohjaimen tuulettimet käydä vähän väliä ~680rpm ja sitten taas sekunnissa nollaan. Tähän mennessä näytönohjain (Asus Cerberus 1070ti) ei käynnistänyt tuulettimia OLLENKAAN ennen kuin lämpötila oli 60C.
En usko että tämä uusi ominaisuus tekee kovin hyvää näytönohjaimen iälle.
Aina välillä saa lukea foliohattujuttuja siitä, että NVidia sabotoisi AMD:n prosessorien toimintaa pelikäytössä, mutta tässä tuli nyt täysin päinvastainen esimerkki.
Niin siis ei se ihan foliohattuilua ole että joku siellä NVIDIAlla pissii Ryzeneiden kanssa, koska testit osoittavat että NVIDIAn näytönohjaimella suorituskyky tippuu joissain peleissä selvästi Ryzenillä vrt ~about vastaava Intel, mutta AMD:n näytönohjaimella vastaavaa ei ilmene samassa testissä
Kuinka niin? Tuollaisen bugin olemassaolo on sitä sabotointia. Korjaus on vain sabotoinnin poistaminen.
Hmm. AMD:n linux ajureihinkin julkaistiin juuri ryzen optimointeja. Sattumaako? 😮
AMD's RadeonSI/Gallium3D Linux Graphics Driver Gets Optimized For Ryzen CPUs – Phoronix
Kyllä, sattumaa ja aika varmasti erilaisesta asiasta kyse.
Ei ole todisteita mistään sabotoinnista tai muusta, vaan että jokin siellä pissii. Se voi olla tahallista tai tahatonta.
Nimenomaan. Kuitenkaan tuo korjaus ei ole "esimerkki päinvastaisesta".
Kyllä on. Nythän on kyse korjauksesta, joka korjaa suorituskykyongelmia vain muutama viikko sitten julkaistun prosessorin kohdalla, joten korjausaikataulu on ollut jopa ripeä.
Bugi joka puolittaa nopeuden kun käytössä on 32 ydintä menee kategoriaan "ei pitäisi olla olemassakaan", jolloin sellainen ei vaatisi korjaustakaan edes. 32-ytimisiä prosessoreita on saatu AMD:lta pidemmän aikaa, joten ei voida sanoa etteikö olisi ollut aikaa testata. Eikä tuollaisen asian huomaamiseen ei voi mennä paljoa aikaa koska se tulee esiin hetkessä.