NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 430.39 -ajurit ovat ensimmäiset Release 430 -sarjan ajurit ja ne ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille. Ajurit tukevat yhtiön näytönohjaimia työpöytäpuolella Kepler-arkkitehtuurista lähtien ja mobiilipuolella Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 430.39 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Mortal Kombat XI-, Anthem- ja Strange Brigade -peleille sekä tuki GeForce GTX 1650 -näytönohjaimelle ja GTX 1660- ja 1660 Ti -mobiilinäytönohjaimille. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Windows 10:n May 2019 Update -versiolle ja sen mukana tulevalle DirectX:n omalle Variable Rate Shading -ratkaisulle. Mukana on myös G-Sync Compatible -tuki seitsemälle uudelle näytölle ja mahdollisuus liitää kaksi pystytilassa olevaa näyttöä yhdeksi vaaka-asennossa olevaksi näytöksi.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat jälleen edellisistä ajureista löydettyjä ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalla ovat muun muassa G-Syncin toimimattomuus Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla Surround-konfiguraatiossa, muistivuoto pelien käynnistyksessä sekä työpöydän satunnainen vilkkuminen usean näytön konfiguraatioissa. Tiedossa olevia ongelmia on tällä kertaa mainittu vain yksi: Adaptive Sync (half refresh rate) -asetuksen käyttäminen jumittaa V-Syncin toimimaan vain näytön natiivilla virkistystaajuudella, kunnes järjestelmä on käynnistetty uudelleen.
Release 430 -ajureiden myötä NVIDIA on nyt tiputtanut pois tuen Kepler-arkkitehtuuriin perustuville mobiilinäytönohjaimille sekä 3D Vision -tekniikalle. Voit lukea kaikista ajureiden muutoksista niiden julkaisutiedotteesta.
Itsellä ei suostunut asentumaan kunnolla, nvidia control panel ja kaikki puuttui asennuksen jälkeen. Eikä auttanut uudelleen asennukset. Palautus aikaisempaan 425.31 ja taas toimii.
Jännää että läppäreissä ei tueta samaa arkkitehtuuria kuin työpöytäpuolella.
Kepler tuotanto alkoi kait 5 v sitten, päättyi luultavasti 4 v sitten ja vimpat kannettiin kaupasta kotiin ehkä 3 v sitten.
Täällä Windows smartscreen esti asennuksen, syynä ”tuntematon julkaisija”.
Nvidia sivuston lataus ei toimi.
Näköjään piti ladata Geforce sivuston kautta muuten latasi ainostaan 25mb tiedoston.
Tullut nyt kolme-neljä kuukautta asenneltua ajurit NVCleanstall-ohjelman kautta. Voi valita mitä kaikkea ajureista haluaa asentaa. Yleensä asennan vain minimi asennuksen, eli ajurin.
NVCleanstall – Clean installer for NVIDIA drivers (Alpha)
Nvidian kaikki latausvaihtoehdot näköjään rikki tällä hetkellä. Lataa vain jonkin pienen ~20mb tiedoston josta Winukan smartscreen sitten valittaa.
Kyllä tää mulla lataa. Vauhti vaan ei päätä huimaa.
katso liitettä 219998
NVIDIA DRIVERS GeForce Game Ready Driver WHQL
Et kuitenkaan DCH-versiota asentanut? Noista meinaan Control Panel puuttuu ja täytyy ladata erikseen Windows Storesta.
Get NVIDIA Control Panel – Microsoft Store
Eipä nuo edelleenkään asennu. laitteistoa ei tunnisteta ja vanhemmatkin ajurit meni solmuun, huoh :btooth:
DCH ajurin asennuksen jälkeen nvidia control panel ei käynnisty. Herjaa että "nvidia driver is not installed on your system".
DCH paketista puuttui myös NGXCore kansio kokonaan, mutta se löytyy kyllä standardista WHQL versiosta.
Windows Storessa lukee että "Tämä tuote on asennettu."
Itsehän en noihin Nvidian DCH-ajureihin koskisi ellei ole pakko. Ja jos nuo päättää asentaa, niin poistaisin ensin vanhat Standard ajurit alta esim. DDU:lla. Muuten ainakin saattaa ongelmia ilmetä.
Ei jostain syystä ole pitkään aikaan standardit suostuneet asentumaan, niin DCH:lla on menty.
Hieno tuotejulkistus kyllä GTX 1650 kun ajurit julki vasta kortin jälkeen. 😀
Sen olen ainakin ymmärtänyt, että standardit ei välttämättä asennu jos nykyiset ajurit on DCH:t. Voisit kuitenkin kokeilla poistaa nykyiset ajurit DDU:lla ja katsoa menisikö sitten Standardit sisälle tai DCH:ssa toimisi tuo Control Panel.
Tolla meni standardit sisään ja control panelikin toimii nyt uusien ajureiden kanssa. :tup:
Nyt on ajurit ladattu (hitaasti mutta varmasti) ja asennettu, eikä yllä mainittuja ongelmia ainakaan minulla esiinny. Tiedä sitä sitten mistä muilla ongelmat johtuu.
Latasin Guru3D sivuilta ilman ongelmia. Vakaat on kun muutamaa peliä testasin (GTA 5, Total war: warhammer 2 ja Division 2).
Standardit siis..
Tuli myöskin testattu ja näyttää toimivan.
Yksi peli vasta testattu.
Jospa vihdoin loppuisi näytön vilkkuminen =)
Mites sen tekis toisinpäin, changelogissahan se kortti tulisi julki joka tapauksessa… o_O
Olenko ainut joka on hiukan huolestunut tästä Nvidian ajurin koosta? Vuosien saatossa paisunut ihan urakalla, samaa rataa jos jatketaan niin ensi vuonna ollaan jo gigoissa.
Toki ei itsellä pelkoa että jäisi ajurit lataamatta koon takia mutta hieman pelottavaa katsella.
Ainahan se koko paisuu kun teknologia kehittyy. Muistan kun Nvidian ajurit oli joskus jotain 100mb, ja pelit oli 500mb, ja nykyään pelit voi olla 50gb.
Kun oliskin pelit 50GB, uusimmat isot AAA-pelit haukkaa jo sen 100+ GB … Mikä on ihan hullua.
No nyt se sitten tapahtui. Tuki uskolliselle sotaratsulleni (670MX) oli siinä! :btooth:
Kiitokset näistä vuosista. Noh, eiköhän tällä viellä jonninaikaa kuljeta siitä huolimatta.
Meinaan vaan että testaajilla oli kortteja mutta ei ajureita. 😀
Mikä on standardin ja dch:n ero? Mistä tiedän kumpi ajuri on itsellä käytössä?
DDU käsittelyn jälkeen suostuivat asentumaan, vilkkuminen jatkuu eli takaisin 3xx ajureihin tieni käy 🙁
Mikä näytönohjain sulla on ja millä ajureilla toiminut aikaisemmin? Onko käytössä ollut juurikin useampi näyttö?
Päivitin uusimmat siinä toivossa että välkkyminen loppuisi 2080:lla mutta ei toivoakaan.
Suora lainaus uutisessa linkitetyltä sivulta:
Tuo lainaus ei kerro minulle mitään. Hyödynkö tuosta mitenkään jos vaihdan dch-ajureihin? Näköjään standardit on asennettuna
Et hyödy. DCH ajurit ovat työkäyttöön optimoituja, "normaalit" eli standardit eli nykyään tunnetut Game Ready ajurit on optimoitu normi/peli käyttöön.
No ei, DCH-ajurit on tarkoitettu ihan kaikille ja ovat ihan samoja ajureita kuin standarditkin, vain uuden Universal Windows driver -mallin mukaiset. Sekoitat nyt varmaan Creator Ready -ajureihin.
DCH-ajureiden idea on helpottaa OEM-koneiden ja kannettavien jne päivityksiä, kun eri osat ajureista on erotettu toisistaan. Niiden kanssa sen päheen peliläppärin ostajan ei tarvitse arpoa onko kaikki optiot käytössä standardiajureilla kun OEM-valmistaja ei ole jaksanut taaskaan päivittää ajureita, koska hän voi asentaa DCH-paketista päivitetyt ajurit sisään. OEM:n mahdolliset kustomoinnit ovat erillinen paketti ja päivittyy kun päivittyy. Kaveriksi on sitten se Windows Storen kautta jaettava kontrollisofta.
Tukevatko 1650, 1660 ja 1660ti VRS:ää?
Tukevat.
Noin vanha lappu ei hyötyisi ajuripäivityksistä muutenkaan.
Tuli asennettua threadin mukaiset ajurit, pari päivää emmin kun ollut huonoja kokemuksia maailmalla näistä, asensin GFE:n kautta ja kuten aina, entisten päälle vaan. Win10 1809 käyttiksenä.
Toimivat kuin se kuuluisa junan vessa ja nykyisellä näytölläni kaikista sulavin pelikokemus mitä edelliset 2-3 Game Ready Whql ajuria tarjosivat.
Nämä ajurit jatkoon.
Nvidia’s 430.39 GPU driver is causing high CPU loads, here’s how to fix it
Jos on näiden ajureiden kanssa epätavallisen korkeaa CPU-kuormaa näkyvissä niin tässä korjaus:
C:Program FilesNVIDIA CorporationDisplay.NvContainerpluginsLocalSystemDisplayDriverRAS,
and C:Program FilesNVIDIA CorporationDisplayDriverRAS.
GeForce Hotfix Driver Version 430.53 | NVIDIA
Ja nyt tuli hotfixit