NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 545.92 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 545.92 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima kotimaisen Remedyn Alan Wake 2 -pelille. Ajureissa tuki ja viimeisimmät päivitykset myös Ghostrunner 2:lle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole mainintoja. Voit tutustua pelitukeen tarkemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
Tällä kertaa ajureissa on korjattu vain yksi bugi, joka aiheutti työpöydän värien ylivalottumisen VR-sovelluksen sulkemisen jälkeen. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan vanha tuttu Halo Infiniten ssuorituskykyongelmat Maxwell-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä uuden NVIDIA-ikonin ilmestyminen tehtäväpalkkiin, kun koneella vaihdetaan Windowsin käyttäjää. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Eikö noita pelioptimointeja voisi hoitaa jotenkin muuten kuin pakottaa kaikkia lataamaan kohta gigan asennuspaketteja?
No toinen järkevä olisi varmaan driver spesifiset peli pätsit. sitten valitettaisiin siitä että miksi aina pitää erikseen ladata jotain pätsejä tietylle driver/näytönohjain/peli kombolle, että miksi ne ei voi tulla vain valmiina siinä pääajurissa.
Tai vaihtoehtoisesti tarjolle aina kokopaketti + mahdollisimman pieni päivitys patch.
Itse ihmetellyt samaa miten pelkkä ajuripaketti voi olla yli 700Mb kokoinen !
Luulisi että 70Mb riittäisi…
Gane Ready -ajuripäivityksiä ei kuitenkaan tule kaikille peleille eli kyse on pitkälti näistä isommista julkaisuista, mutta jos pelit hyödyntävät jo korkean tason rajapintaa (esim. DirectX 12 Ultimate), niin mitä muuta pitäisi tehdä?
Toisin sanoen, eikö optimoinnit, joita tässä tapauksessa on tehty Alan Wake 2:lle voisi hyödyttää muitakin pelejä? Tai paremmin kysyttynä, mikä Alan Wake 2:ssa vaatii lisää "tuunausta"?
En tiedä, miten tämä toimii konsoleilla, mutta harvemmin on täytynyt päivittää konsolin ohjelmistoa uuden pelin tullen. Vai voisiko olla, että tällaiset ajuripäivitykset on upotettu pelin koodiin?
Itse käytän NVCleanstallia ja ruksin asennettavaksi vain itse ajurin ja PhysX:n ja koko on silti reilu 500 MB, eli kyllähän noi pelkät ajuritkin on paisuneet melkoisesti vuosien saatossa, oheisroskasta puhumattakaan..
Eikös tuo onnistu ihan pelkästään ajamalla se installeri ja sieltä valitsemalla vain nuo? Itse ainakin niin tehnyt aina.
Sieltä tulee telemetriaa ym. tauhkaa taustalle pyörimään, jota ei Nvidian omasta installerista pysty poistamaan.
Ok. Mua ei niin haittaa kun käytän windowsia vain nykyään harvoin, ja vain pelaamiseen jotain pelejä mitä ei linuxilla onnistu (nykyään näyttää onnistuvan käytännössä kaikkien pelaaminen kun sain Bottles ohjelman käyttöönotettua/opiskeltua, eli Winen kautta kaikki pelit näyttäisi toimivan.. ainakin ne mitä olen yrittänyt).