Yhdysvalloissa on taisteltu jo pitkään ns. right-to-repair -laista, joka pakottaisi laitevalmistajat tarjoamaan kaikille tahoille mahdollisuuden samoihin varaosiin ja työkaluihin reiluun hintaan. Nyt tälle taistelulle on tullut stoppi Applen osalta.
Apple on ilmoittanut kuluneen viikon tiistaina tukevansa Yhdysvaltojen right-to-repair -aloitetta, jota vastaan se on taistellut jo vuosien ajan. Right-to-repair on kuluttajien oikeuksia korjauttaa laitteensa itse tai missä haluaa tukeva laki, jolla Bidenin hallinto pyrkii estämään ylimääräiset maksut todellisten korjauskulujen päälle.
Yhtiö oli hyväksynyt kotiosavaltionsa Kalifornian vastaavan lain jo elokuussa ja nyt sitoutuu siis samaan koko maassa. Varaosia yhtiö on toimittanut ainakin joillekin itsenäisille toimijoille jo vuodesta 2019 lähtien, mutta diagnostiikkalaitteet ja muut viralliset työkalut ovat olleet aiemmin niiden tavoittamattomissa.
Apple on luvannut tuoda sekä varaosat, työkalut että kaikki tarvittavat dokumentit yhtiön puhelinten, tietokoneiden ja muiden laitteiden korjaamiseen sekä itsenäisten korjauspajojen että kuluttajien saataville. Yhtiön muuttuneen kannan toivotaan ajavan myös muita yritysjättejä tukemaan aloitetta. Yhdysvalloissa on arvioitu laitteiden korjausmahdollisuuksien parantamisen voivan säästää jopa 49,6 miljardia dollaria kuluttajien rahoja vuosittain samalla, kun se parantaisi itsenäisten toimijoiden kilpailuasemia ja vähentäisi maassa syntyvää elektroniikkajätettä jopa 7 miljoonaa tonnia per vuosi.
Lähde: Reuters
Eihän tuossa sanotakkaan että Apple jättäisi nuo liimaukset yms tekemättä. Apple lupaa vain antaa dokumentaation joka kertoo miten helvetin tiukkaan ne osat on liimattu joka puolelta ja antaa neuvon miten sitä parhaalla tavalla saa sahattua irti. Lopputulos ei tietenkään kotikutoisesti ole hääppöinen mutta nyt noudatetaan lakia ja kerrotaan miten se laite on kasattu.
Applen ei missään nimessä tulisi lopettaa ko. käytäntöä, koska sen jälkeen iPhonet olisi lukittunakin varkaiden suosiossa, mikä lisäisi vain lisäisi kuluttajienkuluja ja SER-jätteen määrää varkauksien myötä.
Ihan kuin se nyt oikeasti olisi jotenkin yleistä, että ihmisillä on kotona kasa eri lailla rikkinäisiä saman mallisia iPhoneja, joista sitten kasailevat yhtä ehjää.
Ei ole varmasti yleistä että ihmisillä on kotona kasa rikkinäisiä iPhoneja, enkä usko että on kovin yleistä, että kuluttajat itse tilailevat varaosia, mutta ehkä he korjauttaisivat laitteita useammin uuden ostamisen sijasta, jos laitteita olisi edullisempaa korjauttaa liikkeissä. Tai helpompaa korjata itse.
Uusia puhelimia varmasti ostetaan pääasiassa ihan vain turhamaisuutta, mutta unohdatko nyt näyttöjen hajoamiset ihan kokonaan? Onko tämä mielestäsi jotenkin poikkeuksellinen tapahtuma?
Mikä noiden kohdalla nyt on ongelmana? Tilaat applelta varaosan ja asennussarjan ja hoidat homman. Tai sit meet vapaavalintaiseen liikkeeseen jolla on em. osat ja työkalut.
Missään ei sanota, että Apple olisi tekemässä sitä varsinaista huoltotoimenpidettä fyysisesti helpommaksi ja yksinkertaiseksi. Ja takaa varaosien toimivuuden, edullisuuden ja saatavuuden. Kaikki kolme.
Sen sijaan kiillotetaan sitä julkisivua: Hei, me noudatetaan lakia (minimitasoa) pilkulleen, jota olimme mukana lobbaamassa. Ei iphonea ikinä voi verrata mihinkään Fairphoneen.
Edullisuus on aika vaikea speksata hyvin. Muut on kyllä kunnossa. Lupaavat hyvän saatavuuden vähintään 5 vuotta kaikille varaosille tuotemallin myynnin päättymisestä, ja säilyttävät 7 vuotta jos osia jäi käyttämättä.
Laki taitaa jenkeissä vaatia korkeintaan kohtuullista katetta varaosamyynnille. Lainsäätäjä valvokoon että pysyttiinkö noissa rajoissa.
Näyttöjen rikkoontuminen oli esimerkki yleisestä "viasta" jonka takia ihmiset ostavat uusia puhelimia (ja tuottavat turhaa jätettä), koska niiden korjaaminen on suhteellisen hankalaa ja kallista. Se voisi olla edullisempaa ja helpompaa, jos valmistajilla olisi tahtoa. Mitä tulee tuohon Applen asennussarjaan, niin se on ihan hyvä askel joka toivottavasti tulee myös tänne Eurooppaan.
Yleisesti elektroniikan korjauksesta toivoisin, että kuluttajalla olisi mahdollisuus itse päättää, käyttääkö valmistajan virallisia ja kalibroituja A-luokan varaosia, vai B-luokan kalibroimattomia varaosia, tai kenties toisesta hajonneesta laitteesta vaihdettuja osia ilman, että on pelkoa että ohjelmisto lukitsee ominaisuuksia pois käytöstä. Tai jos itseltä ei löydy kädentaitoa, niin voisi valita muitakin korjaamoja kuin valmistajan valtuuttamia.
Vaan miten tuon toteuttaisi fiksusti siten, että harmaatuontia ja varastettuja laitteita ei voida hyödyntää kaupallisesti? Tai että tarvikeosin korjattua laitetta ei myytäisi virheettömänä?
Itseä ainakin harmittaisi jos näiden jälleenmyyntiarvo menisi vessasta alas tarvikepaskalla saastumisen takia, tai jos luurini arvo varkaalle olisi yli 0€.
Laitteen korjaus töineen maksaa kuitenkin kotivakuutuksen omavastuun verran, ja em. haitat ovat mielestäni merkittäviä.
Kilpailun lisääntyminen on hyvästä kirjauksissa totta kai. Mutta se ei vaadi sitä, että iPhoneista pitää tehdä varkailla houkuttelevampia.
Ja kyllä, näytön hajoaminen on poikkeuksellinen tapahtuma, ja suurin osa luureista poistuu käytöstä ihan vanhuuttaan joko sitten ”turhamaisuuden” tai softatuen lopun tai speksien loppumisen takia omaan käyttöön.
Poikkeuksellinen ei toki tarkoita, ettei niin ikinä tapahtuisi, mutta jos joka luurista hajoaa näyttö niin kyllä se ongelma on käyttäjässä. Eikä tälläinen jatkuva rikkominen ole mitään ekologisuutta.
Ja muistetaan nyt että niitä vaihtonäyttöjä on olemassa, ja iPhone melkeimpä helpoin vaihdattaa (yhdessä muiden suosituimpien mallien kanssa), koska yleisimpiin malleihin löytyy keskiverto kauppakeskuksesta joku vaihtamaan ja osia hyllystä. Keskivertokuluttajalle tämä on huomattavasti parempi kuin se että varaosan voi tilata valmistajan sivuilta ja vaihtaa itse.
Ja siis toistan vielä, että minulla ei ole mitään korjaamista vastaan, päinvastoin, mutta tosiasia on se että jos jotain ison mittakaavan muutosta halutaan niin tärkeintä on se kuinka laitteet kestävät, sen jälkeen löytyykö korjauspalvelua läheltä edullisesti ja läheltä ja/tai luurien kierrätyspalveluita (kuten Swappie). Omalla pöydällä korjaaminen netistä tilastuilla tai muiden rastojen osilla on niin marginaalitouhua, ettei sillä paljoa merkitystä SER:in määrään ole. Ja sanon tämän henkilönä joka itse huomattavasti keskivertokuluttajan enemmän korjaa laitteita itse.
Toki jokainen voi myös ostaa sen Fairphonen, ei ole kallis jos sitä sitten pitää toista kymmentä vuotta. Kovin harva sellaista vaan haluaa.
Mietityttää kans maailma jossa jossain yläkoulussa kaikilla olis fairphonet ja miten kävis jos jollain koulukiusaajalla hajoais oman luurin näyttö. Osien lukitseminen jollain tapaa on mielestäni todella hyvä idea. Se että tulisiko lukitsemisen poistaminen olla mahdollista laitteeseen paritetun tunnuksen kautta on mielenkiintoisempi kysymys.
Mä pitäisin kyllä 10 vuotta puhelinta. Tämä 2017 Xperia on niitä harvoja ”leveämpinäyttöisempiä” (16:9) premium-luokan malleja nykyään, jota suosin. Ja pc on vm 2012 joka on x79 emon rajoissa lähes tappiin asti itse päivitetty. Hyvä että harrastelijalle suodaan siihen mahdollisuus.
Ei kukaan pakota sinua laittamaan tarvikeosia, vai tarkoitatko että käytettyjen markkinoilla ylipäätään liikkuisi tarvikeosilla korjattuja malleja, jotka sitten laskisivat muidenkin arvoa…? Itse taas olen sitä mieltä, että jälleenmyyntiarvon "romahtaminen" tai mahdollisuus että varkaat voivat vaihtaa osia on pienempi paha isossa kokonaisuudessa. Oli miten oli, voidaan olla eri mieltä sovussa. Itse pelkään enemmän että kännykkä putoaa kuin että joku varastaa sen, mutta toisaalta kukapa halpis Androidia haluaisikaan varastaa…
Äkkiseltään en parempia lähteitä löytänyt, mutta kyllä noita puhelimia ihan tarpeeksi iso määrä hajoaa ennenaikaisesti, että korjaamisessa on pointtia.
data-unfurl="true" data-result-id="529961" data-url="https://www.wbur.org/cognoscenti/2018/12/11/right-to-repair-nathan-proctor" data-host="www.wbur.org" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Americans Toss 151 Million Phones A Year. What If We Could Repair Them Instead?
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.wbur.org
data-unfurl="true" data-result-id="529962" data-url="https://www.miamiherald.com/news/nation-world/national/article222040170.html" data-host="www.miamiherald.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
http://www.miamiherald.com
Tarkistin äsken Fonumin hintoja niin järkytyin, että esimerkiksi OnePlus 11 näytön korjaaminen oli 170 euroa kalliimpaa kuin iPhone 14 näytön. Voisin kuvitella että 550 euron hintainen näytön vaihdattaminen ohjaa äkkiä ostamaan uuden laitteen.
Laite kertoo että varaosa ei ole autentikoitu ja sitten käyttäjä/korjaaja kirjautuu valmistajan sivulle josta valitsemalla osan sarjanumeron ja sitten sivusto hyväksyy korjauksen käyttäjän selityksellä jonka jälkeen homma toimii. Jos komponentti on jo merkitty varastetuksi ja/tai myöhemmin näin tehdään niin valitus tulee luuriin takaisin (tai ensimmäisen tapauksessa validointi ei mene läpi). Jos kerran Apple jo parittaa ne osat, niin tällöin myös tietää mihin ne paritetut osat on myyty.
Mieluiten kuitenkin siten, että osat on aina lähtökohtaisesti lukittuna, ja ne pitäisi vaihdon yhteydessä erikseen molempien osapuolien vahvan tunnistautumisen kanssa siirtää uuteen isäntälaitteeseen.
Tarvikeosissa taas on hyvä ymmärtää että mitä ollaan vaihtamassa. Joku käämi tai ruutu ei ketään kiinnosta, mutta vaikkapa tunnistamiseen käytettyjen laitteiden vaihto tarvikeosiin olisi hyvä estää. Tuossa muuten alkaa kytemään tietoturvaongelma jos toinenkin. Näyttöjen ja akkujen suhteen riittäisi IMO että puhelimen lokista näkee että tilalla on tarvikepaskaa, ja että luuri ilmoittaa moisesta käyttäjänvaihdon yhteydessä todella selvästi.
Valmistaja saa kans mielestäni päättää ihan vapaasti että mitkä ominaisuudet se sitoo vaikka omiin näyttöihinsä. Et sä audiinkaan kia:n mediakonsolia saa asennettua, siten että audin kaikki ominaisuudet siinä toimisivat.
En kyllä näe järkeväksi lähestymistapaa, jossa laitteiden korjaamiseen ja huoltamiseen pitäisi lähestyä ensisijaisesti siltä näkökannalta, mitä jotkut rikolliset saattavat laitteilla tehdä. Kyllä homma pitää saada toteutettua niin, että käyttäminen ja huoltaminen toimii mahdollisimman sujuvasti ja vaivatta sille joka sen laitteen omistaa ja on siitä maksanut ja sen jälkeen tehdään tarvittavat toimenpiteet varastettujen laitteiden osalta, jos sellainen on merkittävä ongelma.
Ja mikäänhän ei edelleenkään estä esimerkiksi laitteen asetusvalikossa näyttämään, onko laitteeseen asennettuna alkuperäinen vai tarvikeosa ja vaikkapa laitteen alkuperäinen osa vai vaihdettu osa. Ilman, että sen laitteen toimintaa rampautetaan mitenkään.
Mutta toimiiko siinä audin oman konsolin true tone -teknologia?
Tyhmien osien vaihtoa toi autojenkin tarvikeosahuolto koskee. Kukaan ei vaadi audia avaamaan tarvikefirmoille että miten heidän moottorinojauslogiikkansa toimii.
Eihän tossa vahvassa tunnistautumisessa menisi kuin joitain sekunteja. Mielestäni hyvä kompromissi, jos samalla täysin tuhotaan varastettujen laitteiden markkinat. Jos esim. toimivan näytön jälleenmyyntihinta on 100€, niin kyllä noita alkaa katoamaan enemmän. Nyt näistä luureista ei saa varastettuna pennin hyrryllää, ja se on todella hyvä juttu.
Muutenkin tää koko keskustelu näytön vaihtamisesta luurista toiseen on täysin toissijaista, eikä moiselle ole käytännössä koskaan tarvetta. Se mitä tarvitaan olis saavutettavaat huoltovälineet ja varaosat. Jos vaikka kirjastossa olis näytönvaihtovälineet, niin niille luultavasti olis käyttöä.
Jos Apple tekee nämä paritukset pelkästään puhelimen varastamisen estämiseksi, niin miksi kaikkia osia ei ole linkitetty puhelimen Find My:n lukitukseen? Tuolloihan saisi helposti isot tekstit "Tämä näyttö/kamera/akku/USB-C portti on varastettu" näkyville jos puhelin on merkattu varastetuksi ja myyty osina eteenpäin?
Käänteisesti tämän järjestelmän myötä aidot alkuperäiset käyttämättömät osat voisi myös parittaa vanhaan puhelimeen, jos ne ovat purettu iPhonesta mitä ei ole koskaan aktivoitu Applen aitoon iCloudiin.
En tiedä, kannattaa kysyä applelta. Varastettujen osien seuraaminen olisi hyvä lisä.
Parempi olisi kun varastetut osat vaan eivät toimisi ollenkaan ellei niitä ole vapautettu "find my"-appsilla oikean omistajan toimesta.
Syy suunnan vaihtoon on varman paineet että tulee useita oikeustaisteluita.
Myös epäilen että noi softalaitteet tulee maksamaan isoja summia että pienillä yrityksillä ei ole varaa niihin sijoittaa tai sitten tulee jotain lisenssointimaksuja.
Pääasia että menee silti vielä takuuseen vaikka olisi kuinka kotivälineillä sahattu luuria halki.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä