Kun markkinoille julkaistaan uutta rautaa, legendaarinen heitto kuuluu, pyöriikö Crysis? Kyseessä on Crytekin kehittämä ja Electronic Artsin vuonna 2007 julkaisema ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, joka käyttää DirectX 10 -rajapintaa tukevaa CryEngine 2 -pelimoottoria. Alkuperäinen suositus näytönohjaimeksi oli NVIDIAn GeForce 8800 -sarjalainen tai ATI Radeon HD 3870.
Tom’s Hardware ajoi Crysiksellä kattavat suorituskykymittaukset 1920×1080-, 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla Very High -kuvanlaatuasetuksilla ilman reunojenpehmennystä ja 8xAA-reunojenpehmennyksellä. Testissä ovat mukana kaikki 10 vuoden aikana julkaistut näytönohjainsukupolvet ja niiden lippulaivamallit AMD:lta ja NVIDIAlta.
Crysis on edelleen 10 vuotta myöhemmin graafisesti näyttävä ja erittäin vaativa, mutta samalla myös huonosti optimoitu peli. 3840×2160-resoluutiolla ilman reunojenpehmennystä ainoastaan GeForce GTX 1080 Ti saavutti yli 60 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden.
Lähde: Tom’s Hardware
Huonosti optimoitu ehkä, mutta edelleen näyttävä peli. Aikansa edelläkävijä tietyssä suhteessa ja omalla tavallaan jo käsite.
Kestää vertailua vielä 10v myöhemminkin. Jollain tapaa vaikuttaa, että pelien grafiikat on jääneet junnaamaan paikalleen (kiitos konsolikäännöksien?). Tai sitten odotukset muuten vaan liian korkealla ja silmä mallia: puu. Hieno tuo Crysis silti on. 🙂
Ja kaiken kukkuraksi vielä todella nautinnollinen kampanja. Sitä kuumotuksen määrää kun ensimmäisen kerran näki vilaukselta niitä lentäviä sinisiä lonkeroperkeleitä.
Tulee vieläkin melkein kerran pariin vuoteen pelattua kampanja läpi. Loistavat pelimekaniikat ja mun mielestä aivan mahtava juoni.
Fysiikat ovat edelleen paremmat mitä tämän päivän peleissä, taitaa kertoa jonkun verran konsolien prossusta.
Ehkä olisi voinut linkittää tähän yhteyteen THG:n julkaiseman jatkojutun, jossa ajettiin Ryzen 1600X:llä ja nykyisillä midrange-korteilla testejä. Hyvät CPU-kuormitusgraafit, joista näkee että pelimoottori tukee vain kahta ydintä. Kaipaa juuri jotain tappiin asti kellotettua Inteliä tuo peli.
Olis kiva, jos tästä pelistä julkaistaisiin juhlavuoden kunniaksi uusioversio, missä olisi tesselaatio ja monen säikeen tuki. Vaikka myös sitten konsoleillekkin.
Jep, ihan toista kuin nämä "juokse putkessa ja ammu edessä näkyvät viholliset" pelit.
Crysiksessa "putkijuoksusta" seuraa nopeasti piiritetyksi tuleminen.
Johan se alkuperäisessäkin FarCryssa oli parempi tiedustella kohdealuetta usemmasta suunnasta suoraan sisään ryntäämisen sijaan.
Hidden & Dangerous oli tällä saralla omaa luokkaansa, ainakin minun mielestäni.
Ah, hidden&dangerous <3
Ainiin tuokin oli. Ostin tuon Far Cryn myös silloin joskus ja petyin karvaasti kun se ei silloin koneella toiminut 😀
Tuo oli niitä harvoja pelejä, jonka takia oli pakko saada päivitettyä rautaa!
Pitäisköhän ostaa ja kokeilla joskus. Ihan mielenkiinnosta tekis mieli rukailla. 😛
Jep. Lukaisin tuon artikkelin jonkin aikaa sitten ja mielenkiintoinen oli. Vaativa jysäys se on edelleenkin…
Mutta taisi olla viimeisiä vain pc:lle suunniteltuja. Sitten tulivat pikaporttaukset muotiin.
Tossa tullut kaiken maailman prossu benchmarkattua tuolla Crysisella. Niin peli hyödyntää max kolmea ydintä ja niitäkin huonosti.
Jos prossussa on vaan kaksi ydintä ja ne ovat nopeita niin niistä Crysis tykkää.
Näytönohjaimella ei tunnu olevan juuri mitään väliä. Vaan kaiken ratkaisee prossu.
Pitäis asentaa vanha Gtx8800 koneseen ja katsoa miltä se silloin 10v sitten näytti.
Koneen syövereistä löytyis valtaisa gif, jossa crysiksen konsolimuuttujat (cvars) selityksineen. Jos vaikka joku intoontuu säätämään ryysiksestä kaikki irti mitä lähtee.
Kuvan koko 1520×4621
Warheadia tulee aina välillä kokeiltua ja näyttää uusilla koneilla pyörivän kohtalaisen epämääräisesti. SLI:llä pyöri huonommin kuin yhdellä kortilla.
Nykyinen kokoonpano alkoi Core2Duo 3GHz:llä ja HD4870:llä. Päivitin tuon neliytimiseen ja GTX 460Ti:hin, mutten nyt muista, koitinko tuolloin uudelleen peluuta.
Eli pyörii kukakuinkin samoin, kun sillon kymmenen vuotta sitten… Tompan testin perusteella fps vain tuplaantui omien näyttisten väillä.
Pitää ottaa kokeiluun, jos todellisesti saan päivitettyä koneen lähiaikoina.
Pelin kaivoin jo esille, vaatiiko kikkailua Win 10:n kanssa?
Niin nostalgista. Tuntuu että kokonainen ajanjakso omassa elämässä nivoutuu ensimmäisen Crysiksen ympärille 😆
Kasasin ensimmäisen PC:ni hiukan ennen Crysiksen julkaisua. Koneessa oli joku AMD Athlon dualcore ja HD3870 näyttis. Vaihdoin piakkoin Crysiksen takia koneeseen uuden 8800 GTS 512:n. Ei se kyllä mainittavasti paremmin sillä pyörinyt. Hain joskus saikkuakin sen takia, kun ajattelin aamulla ennen töihin menoa pelata vähän Crysistä, mutta siinä menikin koko päivä.
Tuota on kyllä tullut hakattua todella paljon. Mahtava peli. Ostin itse asiassa tänä syksynä vielä GOG:n version, koska siinä saa sen 64bit version joka ei Steamissa toimi kun jollain puukotuksilla. Alunperin peli oli laatikkoversiona tietenkin, tai siis eihän se muistaakseni heti tullutkaan Steamiin.
64-bittinen exe kannattaa laittaa (jos on Steam-versio): Crysis | PCGamingWiki
Jos päätät kokeilla, niin muista pelata Delta-vaikeustasolla.
Joku semmonen missä vihollinen haistaa sun hienkin ?
Delta-vaikeustasossa on hauskaa, kun viholliset puhuvat koreaa eikä lontoota :cigar2:
Niin, ja tietenkin Origin-ekslusiivisena 😡
Kurkit puskasta kuinka kommandot ketjutupakoivat ja nojailevat seiniin 😀
Muistan että oli joskus Core 2 Extreme QX6850 3.74 GHz, 8 GB DDR2-800 muistia ja 8800 Ultra 3-way SLI. 1920×1200 resolla sai Warheadissa muistaakseni jotain 33 fps ja 1680×1050 resolla jotain 41 fps avg siinä timedemossa. Silloin nopeutta sai oikeasti lisää noita kortteja lisäämällä mutta ei se nyt kovin pelattava vielä noilla ollut Enthusiast-asetuksilla joten piti laskea gameriin.
Nyt tuo läppäri ja sen GTX1060 vie tuota kuin litran mittaa. :itku:
P.S. NVIDIA's 3-way SLI: Can we finally play Crysis?
Niinkö, 4k:lla ?
Crysis 10th Anniversary 4K Benchmark Results – Tom's Hardware
Minimit 4K:lla Vega 64 / 37 fps ja 1080Ti / 66 fps eroa ihan julmetusti.
Crysis oli Nvidian mainospeli, joten ihmekös tuo.
Höpö höpö :rofl:
No voihan se olla huonostioptimoitu 3840×2160 resoluutiolle kun ei kukaan ei edes sen pelin tekijät silloin kuvitelleet että peliä voitaisiin joskus pelata sellaisella resolla 🙂
Eka kerta elämässäni kun olen kuullut että Crysis on huonosti optimoitu peli…. En ymmärrä tätä kommenttia millään tavalla.
Onhan se kyllä TWIMTBP-peli, eli sikäli ihan totta väite
Vega varmaan vaatisi ajureihin optimoinnin laskentatehon muuttamiseksi vastaavaksi käytännön suorituskyvyksi.
HD5870:llä tosiaan tuli Crysista silloin pelattua.
Alkuperäisen FarCrynhan nimenomaan piti olla Nvidian DX9 mainos.
Radeon 9700 vain pyöritti kaikkea paremmin kuin GeForce Fx, joka myös teki aikansa ennätyksen tehonkulutuksessa/lämmöntuotossa.
Nykymittapuulla katsottuna se on huonommin optimoitu kuin uudet pelit, joskin DirectX10 taitaa aiheuttaa siitä suurimman osan.
Lisäksi peliä ei ole optimoitu nykyraudalle, joka on ihan ymmärrettävää ottaen huomioon vuosikymmenen iän.
Tuskin näytönohjainvalmistajatkaan hirveästi panostavat ajureissaan noin vanhaan peliin.
Olikohan mulla GTX 470 eka jolla pyöri mukavasti 1920×1080:lla. Mielestäni edelleenkin hyvä peli, ja tosiaan Delta vaikeustasolla on jopa haastettakin. 🙂
Nyt tuli himo pelata peli kun en muista siitä juuri mitään. Mitenkäs nuo muut Crysikset, olivatko yhtä raskaita suhteessa ikään?
Ekasta Crysiksestä eteenpäin alkoi jo konsolikäänökset määrätä mitenkä köykäisellä raudalla sen oli pakko toimia.
Itse pikkasen epäilen että Crysiksien (ja Cryenginen) menestyksen itseasissa tappoi tuo konsolipuoleen panostamien kun se pelimootori oli täysin tehty karkin maksimointiin joka olisi ollu kunnolla mahdollista vain PC puolella niin että kosoleilel panostaessa kyseinen pelitalo vapaaehtoisesti sitoi kädet seläntaakse taistoon lähtiessään.
Kun olen tuon yhden pelin kehityksen seuraaamisen kautta päässyt lukemaan ja kuulemaan juttuja siitä mihin jo ne ihan ensimmäiset Cryenginet olisi pystyneet jos niiden potentiaalia olisi käytetty niin tuo konsolitehoihin rajoittuminen oli myrkkyä koska sen takia monet hienot ominaisuudet jätettiin täysin hyödyntämättä.
Esim. yksi Star Citizenissä toteutettava täysin uusi ominaisuus on itseaissa ollut jo Cryenginen 0.8 versiossa toteutettuna perustasolla mutta ennen Star Citizeniä sitä ei ole koskaan hyödynnetty.
Itse varmaan sitten niitä harvoja joita ensimmäinen Crysis ei niin hetkauttanut. Ostin sen kyllä aikanaan ja pelasin jonkin matkaa, mutta kesken se jäi ennen kuin olin kovin pitkälle siinä edes päässyt. :grumpy: Grafiikat nyt olivat ajalleen hienot, mutta eivät ne ainakaan omaa tajuntaani silti täysin räjäyttäneet.
Jaa tuolla 'pyöriikö crysis' -jutulla ei tarkoitetakkaan tätä uusinta osaa jolla ikää kohta 5 vuotta o_O
Kyllä nuo Crysis 2 ja 3 oli hirveetä kuraa ja täysiä putkijuoksuja jos vertaa ensimmäiseen Crysikseen ja Warheadiin. Warhead oli minusta parempi, en ole tuota alkuperäistä pelannut vuosiin mutta muistelen että ihan ekassa sai ampua niitä vihuja lippaallisen päähän eikä kuolleet mutta Warheadissa niiltä lähti henki vähän helpommin. Voi olla, että muistan väärinkin. Warhead pitäisi kyllä tosiaan pelata läpi, kun nyt pyörii! 😀 Metikössä haulikko+nopeustila päälle ja pumpum.
Eikö olisi voinut testata vähän pienemmällä resoluutiolla.
Täytyy joskus asentaa se uudestaan. Viimeksi jäi kesken kun oli vaan liian vaikea omille taidoille. En ole mikään hyvä fps pelaaja, mutta tykkään peleistä ja niiden tarinoista. Mulle pitäs olla joku oma baby vaikeustaso 😀
Kato se tompan alkuperäinen artikkeli, löytyy muistaakseni fullhdstä lähtien ylöspäin resot
Tarkalleen sanottuna Crysis oli osaksi Intelin ja Nvidian rahoittama. Logot kotelon takapuolella ja tietenkin myös pelin alussa.
Ei tarvinnut kyllä maksimiasetuksista haaveillakkaan muistaakseni, vaikka silloinen rauta kotosalla olikin melkolailla sen aikasta kärkeä. Core 2 Quad Q6600 @ 3,5GHz ja Geforce 8800 GTX. Koneessa oli myös jotkin nopeat kellotusmuistit, mutta en muista enää mitkä ja kuinka nopeat.
😀
Pitäisi kyllä vihdoin pelata läpi tuo rysis, aikoinaan ei oikein pyöriny.
Mulla oli tuohon aikaan Leadtekin 8800gt 512mb- kortti ja silloinen tyttöystävä osti Crysiksen joululahjaksi itselleni. Muistan että melkoisen tahmeaa oli pelaaminen tuollakin, mutta silti yksi kaikkien aikojen hauskimpia pelejä muistoissani. Jatko-osat menetti viehätyksensä kun avoin maailma pieneni ränneiksi. Koitin niitäkin pelata, mutta jäi kesken. Crysis Warhead oli vielä todella hauska, jatkoa vai lisärikö se enemmän oli, ekalle.
Pelittääkö tuo ongelmitta, joskus vuosi kaks takaperin muistan lukeneeni, et jotain toimimattomuusongelmia olis Win10 kanssa? Olis kyl hyvä ottaa uusinnat siitäkin.
Ja pyöri kyl yllättävän hyvin sillosella E8500+4gb+HD4890 combolla. Warheadissa alko tosin jo sit näkyy aika paljon texture-pop-inia.
Silloin taisin olla vielä sen verran nuori, että raudan päivitykset oli täysin faijasta kiinni 😀
Ostin pelin tänään ja tässä illanmittaan vähän testaillu. Pelin sisältä kaikki muu täysille paitsi motion blur, jota en koskaan oo tykänny käyttää, silti pelissä tuntuu olevan väkisin jotain liikesumennusta vielä päällä. FPS tippuu tietyissä paikoissa siihen 60 tuntumaan, mut pääsääntöisesti nykyraudalla pysyy sen päälle. Räppäilin pelin alkuvaiheesta muutamia korkealaatuisia screenshotteja, maisemallisesti peli ei mikään aistillinen ole loppupeleissä:
Vikassa kuvassa vähän vaivaa tuo piirtoetäisyyden lyhyys, noi pintatekstuurit tuolla vastarannalla on tuolleen ''puoliksi'' ladatut, ja ylipäätään noi maaston pintatekstuurit on eniten jälkeen jääneitä kehityksessä. Mutta itse objektien pinnat näyttää edelleen hienoilta. Toistaseks edelleen kuiteski nättiä settiä ja viihdyttävä peli. :tup:
Itse surautin suoriltaan tämän sisään ja aloitin vasta sitten pelailemaan.
Crysis – Maximum Immersion Mod file
Modin featurelista:
No juu, mut pelaan kyseistä peliä ekaa kertaa, ni ajattelin sen kokea ihan ''raakana''.
Juu. Ei tuossakaan ole toki mitään pelimekaniikkaan vaikuttavaa, paitsi nuo kaksi pikanäppäinmääritystä.
Oikein tehty :tup:
Ensimmäinen läpipeluukerta aina ilman modeja, oli peli kuin peli kyseessä.