Qualcomm on laajentanut ylemmän keskiluokan järjestelmäpiiritarjontaansa uudella Snapdragon 675 -mallilla, joka sijoittuu Snapdragon 670– ja 710-mallien väliin. Yrityksen mukaan uutuuspiiri on suunnattu erityisesti pelikäyttöön useiden pelimoottorioptimointien myötä (Unity, Unreal, Messiah, NeoX) ja niiden ansiosta pelien kehutaan tökkivän jopa 90 % vähemmän ja latautuvan 30 % nopeammin kuin Snapdragon 670 -piirillä.
11 nanometrin prosessilla valmistettavan Snapdragon 675 -piirin merkittävin uudistus ovat uudet Kryo 460 -prosessoriytimet, joista kaksi suorituskykyisintä perustuvat ARM:n uusimman sukupolven Cortex-A76-ytimeen (2,0 GHz). Loput kuusi ydintä perustuvat vähävirtaisempiin Cortex-A55-ytimiin (1,7 GHz). Moniytimisen AI Engine -tekoälysuorittimen ansiosta tekoälysuorituskyvyn kehutaan parantuneen jopa 50 % ja uudistetun Spectra 250L -kuvasignaaliprosessorin myötä piiri tukee kolmoiskameraratkaisuja, 5x optista zoomausta sekä rajoittamatonta 720p 480 FPS -hidastuskuvausta.
X12 LTE -modeemi, Bluetooth- ja WiFi-ominaisuudet, Hexagon 685 DSP sekä Quick Charge 4+ -pikalataustuki ovat samat kuin Snapdragon 670 -piirissä. Grafiikkasuoritin on puolestaan hieman erikoisesti aavistuksen heikompi Adreno 612 -malli (670:ssä Adreno 615).
Piiri on parhaillaan samplausvaiheessa ja se nähdään ensimmäisissä kuluttajatuotteissa ensi vuoden alussa.
Mielenkiintoista tässä on tuo 11nm valmistusprosessi. Anandtechin mukaan pohjautuu parannettuun 14nm versioon eli käytännössä 14nm ++ mutta myyvämmällä nimellä 🙂
Hinnan pitäisi olla kohtuullinen valmistusteknologiasta johtuen. Virran kulutus voi olla vastaavasti vähän isompaa.
Perustuuko tuo heikompi GPU pelkästään tuohon numeroon 612<615, vai mihin?
Tähän asti ainakin Qualcommilla saman sukupolven sisällä isompi numero on parempi
Siihen se perustuu. Näin on ainakin aiemmin aina ollut asian laita.
Android ilmeisesti mahdollistaa GPU ajureiden päivittämisen Play Kaupan kautta Android Oreosta lähtien (treble?), joten nähkäänköhän noita pelimoottori optimointeja myös vanhempia Qualcommin piirejä käyttävissä luureissa? Kuitenkin kyseessä on vain softaratkaisu ja piiri ei muuten ole merkittävästi muuttunut.
”pelien kehutaan tökkivän jopa 90 % vähemmän”
Nyt on kyllä mielenkiintoset ilmaukset
Saa semmosen kuvan, että ne on aikasemmin tökkiny ihan koko ajan =D
tämä pisti silmään itseänikin mutta tosiaan brief -lehdykässä mainitaan " with over 90% fewer janks" 😀
Tää on nyt omaa mutua, mutta Qualcomm saattaa soveltaa tuossa jotain Huawein GPU Turbon -kaltaista tekniikkaa :think:
Välikehitysversio joka myydään merkinnällä "gaming" lopullista versiota odotellessa.
On se mielenkiintoista että kännykäpuolella mainostetaan erityisesti keskitason piiriä pelaamiseen.
Taitaisi olla Qualcommilla opittavaa markkinoinnista ja kuluttajien ohjaamisesta kalleimpiin tuotteisiin…
Commercial devices expected in Q1…
Eli ei taida ihan keretä joulumyyntituotteisiin.
No on tässä kuitenkin kaksi A76-pohjaista ydintä, nopeampi tämä varmaan on monessa tilanteessa kuin mikään muu Snapdragon.
Ovat kuitenkin kohtalaisen maltillisella 2,0 GHz maksimikellotaajuudella, joten ei tuolla vielä ihan Snapdragon 845:n prosessorisuorituskykyyn taideta kuitenkaan venyä.
Juuh totta tosiaan, 2,8 GHz näyttäisi olevan 845:n kellotaajuus jopa, enpä ole seurannut päästäänkö moiseen käytännössä. 675 keskimäärin hitaampi siis, mutta sanatarkasti luettuna väitteeni pitänee paikkansa.
Valmistusprosessikin kun on tuo halvemmaksi tarkoitettu 14nm ja 10nm ristisiitos, niin energiatehokkuuden ylläpitokin rajoittanee käytännön kelloja.