io-techin historian ensimmäisessä näytönohjaintestissä on NVIDIAn tämän hetken suorituskykyisin malli eli Titan X.
Esittelemme artikkelissa 1359 euron hintaisen näytönohjaimen ominaisuudet ja testaamme suorituskyvyn 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutioilla. Perinteisen keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden rinnalla tutkimme suorituskykyä myös 99. persentiilin näkökulmasta.
Testeissä vertailukohtina ovat mukana NVIDIAn GeForce GTX 1080-refenressinäytönohjain ja Asuksen tehtaalla valmiiksi ylikellotettu ROG Strix GeForce GTX 1080 -malli. Mukana on lisäksi tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit ilmalla ja vedellä.
Lue artikkeli: NVIDIA Titan X (Pascal)
"(Raster enigne)"
Hyvä artikkeli, vaikka "vanha" kortti.
Testin luonne, otetaan käyttäjiä mukaan, ihan 5.5/5!
Korjattu. Tässä tehtiin samalla pohjaa Vega-artikkelia varten 😉
Ihan samaa mieltä. Hienoa hyödyntää foorumin resursseja.
Foorumi tehdään käyttäjien ehdoilla ja testit käyttäjien komponenteilla, arvostan :kippis:
Erinomainen testi! :tup: Käyttäjien komponenttien käyttö on hyvä idea.
Tjooh hienoa nähdä taas kunnon kotimaista näyttistestiä :kippis:
Hieman kyllä vieläkin niuhottaisin tosta äänen kaksinkertaistumisjutusta. Teillä on käytössä äänenpainemittari, joten sen mittaama lukema kaksinkertaistuu 6dB välein(jos laskisitta äänen tehon äänenoaineesta tuo 3dB:n muutos pitäisi paikkaansa). Toisekseen 10dB nousu ei kyllä kymmenkertaista mitään, se saa äänen tuntumaan ihmiskorvalle kaksinkertaista koerkeammalta. Tästä oli jo vääntöä murossa aikoinaan ja sen joskus korjasitte oikeaksi.
Wikipedia – a change in power by a factor of 10 corresponds to a 10 dB change in level.
Suomeksi – vahvistin kuluttaa tehoa 10 kertaisesti kun äänenpaine nousee 10 dB ja 2 kertaisesti kun äänenpaine nousee 3dB. 6dB kaksinkertaistaa amplitudin l. digitaalisen samplen arvon.
Hyvä artikkeli ja hyvä, että näille tulee jatkoa.
Ainut miinus, että vertailukohtana oli normaali 980, kun 980Ti olisi ollut ehkä parempi vertailukohta?
Minulla ei artikkeli skaalaudu oikein Firefoxissa. Oikea reuna jää osittain näkymättömiin? (1080p -näyttö).
Eikä sivulle tule scrollbaria, josta voisi kelata oikealle.
Zoomaamalla saa toki kaiken näkyviin, mutta menee todella pieneksi ennen kuin oikean reunan mainokset näkyvät.
MS Edgellä näkyy oikein, mutta sitä en haluaisi käyttää.
Öööh…mikä 980? 😀
1080 tuossa on.
Piti kirjoittaa 980Ti, kun tuntuu valtaosalla olevan se 😀
Ei ongelmaa Firefoxilla. 51.0.1
Samaa esintyy myös täällä Firefoxilla, kolmisenkymmentä merkkiä jää oikealle eikä ilmesty scrollbaria. Käytössä 45.4.0.
Onko käytössä aito Firefox vai joku muokkaus?
Hyvä ja tärkeä artikkeli tulevien julkaisujen kannalta.
Kiitos hyvästä artikkelista, itse toivoisin jatkossa että näihin näytönohjaintesteihin saataisiin myös tuota VR näkyvyyttä. Itse pelaan paljon laseilla ja olisi kiva saada tietoa enemmän siitä, millainen vaikutus tehokkaamalla näytönohjaimella on siihen. Esim. itsellä tällä hetkellä on Asus 1080 A8G, niin kuinka paljon tuolla Titanilla saisi lisää potkua tuohon VR touhuun.
Hyvä arvostelu ko. kortista. Oli hieman "ilkeän" näköinen tuo jatkojohto missä tuo Etech PM-300 mittari oli kiinni =)
Kuvituskuva, vähän detailia mukaan 😉
Hyvä artikkeli. Näköjäään ainut kunnollinen 4k kortti on tämä titani custom jäähyllä. Ainut mikä jäi mietityttään oli, että eikö vega vertailuihin tule verrokiksi ollenkaan GTX 1070?
Toki ja varmaan monta muutakin verrokkia. Tämän artikkelin näkökulma tällä aikataululla oli nyt, että kuinka paljon paremman suorituskyvyn Titan X ja GP102 tarjoaa 4k-pelaamisessa vs 1080 GP104.
Minulla on myös sama ongelma, ja ollut kaikissa arvosteluissa tähän mennessä. Käytössä Firefox ESR 45.5.1.
Syynä on tuo ESR-versio. Normi Firefoxilla toimii ok. Yritetään saada korjattua tuo.
hauska tuo pakettien kokovertailu avauskuvassa. Ei ihan heti hiffannut miten valtava Titanin paketti on kun vertaa taustalla olevan näytön pakettiin 🙂
Jos totta puhutaan niin tuo näytön paketti on aika kompakti 😀
Hyvä artikkeli! Täältä myös plussaa sille, että käyttäjät otettu huomioon tämänkin osalta. 🙂
Meinaakohan Nvidia jatkaa tuota linjaa, että lippulaivaa ei saa muualta kuin heidän kauttaan..
Kyllähän ne kovasti ovat tuota Founders Editionia tuoneet viime aikoina esille ja markkinoille, kilpaillakseen suoraan näytönohjainvalmistajien eli asiakkaidensa kanssa..
Nyt pitäisi olla Firefoxin ESR-versiolla esiintynyt ongelma korjattu(?)
aito firefox
Mainio artikkeli taasen ja foorumilaisten kanssa vuorovaikuttaminen tällä tasolla loistava idea! :tup:
Hyvä artikkeli! :kahvi:
Joo, nyt näkyy sivu oikein.
Hyvä artikkeli :tup:
6/5 tähteä artikkelista. Jokos @Sampsa on kartalla, koska saa veggulin kätösiin? Vähän rankasti vihjailit siihen suuntaan, että voisi tulla ennemmin kuin Q2 lopussa..
Hieno artikkeli :tup:
Käyttäjien saavuttamat tulokset iso plussa!
Ihan vaan jatkoa miettien, mitäs muut on siitä mieltä, että näitä ylemmän tason korttejakin testattais vähintään sellaisella resoluutiolla, että saavutetaan 144 FPS. Eli ei välttämättä tarvis sitä FullHD:ta testata jos se fps mittari paukuttaa jo kahtasataa WQHD:lla, mutta senki voisi kattoa, joistakin peleistä (esmes moninpelit, joissa tästä ruutumäärästä hyötyy eniten).
Lähinnä vaan kun näissä testeissä aika universaalisti näkyy jo se, että FullHD:lla ei kannata ajella ku 300e näyttiksellä, vaikka nekin kyykkää ku lyö AA:ta päälle tai jos toivoo suurempaa lukemaa kuin 50fps min.
Toki tämmöstä titania tuskin kukaan hankinnee FullHD käyttöön, mutta esim. 1080 korttia ite siihen harkinnut ihan vaan, että sais ne parhaimmat reunat päälle ja ruutujaki nii paljon, että ei tarvi katella pudotteluja.
Onhan tuossa Titanissa potkua, mutta järjetön hintapyyntö saa pysymään erossa.:btooth:
Ainakin jos puhutaan kattavammista uusien näytönohjainten testeistä olisi toki hyvä että käydään lävitse 1080p, 1440p ja 4k. Niin mahdollisimman moni näkee paitsi miten hyvä/huono se verrattava uusi hieno näytönohjain olisi omassa käytössä myös miten oman ruudun kanssa ja ehkä oman näytönohjaimen kanssa tulokset eroavat.
Miettien siis henkilöitä jotka pohtivat näytön/ohjaimen päivittämistä tai sitten ovat vaan avuliaita ihmisiä ja voivat myöhemmin todeta "osta vaan se näyttis XXX kun Sampsan testissäkin kävi ilmi että se on ihan riittävä tuohon sun 1080p näyttöösi".
Hyvä artikkeli taasen. Sais kyllä jo 1080Ti ja Vega tulla, että pääsisi ostamaan vähän tehokkaampaa näyttistä. Tää 980Ti alkaa olla äärirajoilla 3440*1440 reson kanssa, mutta teholisäys 1080:n kanssa on liian pieni ja Titan x Pascal järjettömän hintanen ja paskalla jäähyllä.
Tosi hyvä artikkeli. Hienointa siinä on, että voidaan osoittaa linkillä OCAT-metodin tarkoituksesta ja hyvällä esimerkillä saadaan sille 99. persentiilin tarkoituksesta. Tuo on parempi menetelmä kuin minimi-FPS. Hyvä, että on myös linkki persentiili-sanalle. En ole kuullutkaan moisesta sanasta ja nyt ymmärrän, olen minä aina sanonut sadasosista tai tuhannesosista… Ajattelin, että menikö jotain typoa ja kuvittelin: "Tiiliä per*een…":D
Noniin, josko keskityttäisiin sitten siihen, miten asia saadaan ilmaistua oikein ja hyödyttämään lukijoita.
Eli mittauksissa ilmotetaan Velleman DVM805 -mittarin näyttämä lukema, jossa käytössä A-painotus:
Sound level meter (0.1db resolution)
Sitten miten tulosta tulkitaan. Eli mittari mittaa äänenpainetasoa desibeleinä ja korva aistii äänenpainetason 10 dB kasvun äänekkyyden kaksinkertaistumisena. Erot mitatuissa tuloksissa eivät siis vastaa samoja eroja, mitä kuuloaisti havaitsee. Eikö?
"99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään paremmuusjärjestykseen ja 1 % eli 40 hitainta renderöintiaikaa jätetään huomioimatta. 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia."
Tämä on jotenkin hankalasti ymmärrettävä. Ilmaisisin asian ennemmin:
99%:sta nopeimmin renderöidyistä ruuduista hitain ruutu on sijalla 3946 ja tämän ruudun renderöintiin kului 19,301ms. Tästä saadaan ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1/aika, eli 1/0.019301 =51.8FPS
Hyvä artikkeli. On se surullista, että Nvidia ei voimafantasioissaan kykene suunnittelemaan kunnon jäähyä high-end-kortilleen.
Loistava artikkeli !
Ylikellotusten kanssa voisitte "apinoida" ehkä jotain guru3d kaltaista taulukkoa, jossa siis tyyliin: referenssi, tämä malli, tämä malli kellotettuna ja allekkain coren/muistin kellotaajuudet. Antaisi mahdollisuuksen nopeasti silmäillä millaista ylikellotuspotentiaalia on.
Nyt muista miten tarkkaan ihmiskorva nuo äänenpaine-erot huomaa, taisi tuosta olla joskus aikoinaan nimeltämainitsemattomalla foorumillakin ihan hyvää vääntöä(näyttäis olevan 1-2dB:tä että korva huomaa eron). Ainoastaan tuo 3dBn maininta itseäni häiritsee, kun artikkelissa ei mitään äänenmittaukseen liittyvää ole mihin tuo voisi liittyä.
Varmistan vielä: onko tämä 99-persentiili siis sama asia kuin 1% low englanninkielisissä artikkeleissa?
Jos nyt jalostetaan lisää tämän artikkelipohjan jatkokäyttöä niin:
Aloin miettimään tuota anistropic filteringin mainitsemista noissa pelitestien graafeissa . En oo kuullut asiaan liittyen mitää muutakuin, että 16x AF ei vie tehoja kuin korkeintaan ruudun tai kaks. Käytännössä oon pitänyt sitä aina lähes merkityksettömänä perf hittinä verrattuna saatuun hyötyyn. Tuon sijaan olisi se käytetty AA hyvä mainita vakiona, koska nykyään niitäkin on useita erilaisia, TXAA MSAA SMAA FXAA ja niiden eri voimakkuudet. Silloinkin kun se on OFF.
Erityisesti liittyen tuohon yllämainitsemaani FullHD ja WQHD testaukseen, näitä voisi lyödä päälle siinä vaiheessa jos tuntuu että korttia ei saada haastettua edes 144hz näytöllä. Eihän ne sitten toki vertailukelpoisia tuloksia tuottaisi alempien korttien kanssa, mutta eniveis.
Olisikohan 1% low huonoimpien 1% ruutujen keskimääräinen renderöintiaika/ruudunpäivitysnopeus eli sama kuin tuossa Gears of War 4 benchmarkissa bottom 5 %.
"AMD on ilmoittanut julkaisevansa seuraavan sukupolven Vega-grafiikkapiirin huhti-kesäkuussa, joten NVIDIAn voisi olettaa vihdoin julkasevan GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen. Nähtäväksi jää, kuinka paljon NVIDIAn tarvitsee puristaa tehoja irti GP102-grafiikkapiiristä, jotta se pystyy kilpailemaan Vegan kanssa."
Tässäkin artikkelissa nähtiin mihin "vajaa" Titan X venyy referenssijäähyllä. Toisaalta nvidia on julkaissut gp102 piiriin perustuvat p5000 ja p6000 quadrot ja taitaapa p100 piiriin perustuva hbm2 näytönohjain olla tulossa joten faktat huomioon ottaen enemmän huolestuttaa vaiheessa olevien vega piirien kilpailukyky.
Introducing NVIDIA Quadro Graphics Powered by Pascal