NVIDIA esitteli tammikuun alussa uudet Blackwell-grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisessä erässä julkaistiin neljä suorituskykyisintä mallia eli 5090, 5080, 5070 Ti ja 5070, jotka saapuivat myyntiin tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana. Nyt vuorossa on edullisemmat 5060-sarjan näytönohjaimet, joista tulee myyntiin kolme eri mallia. Ensimmäisenä testivuorossa on 16 gigatavun versio GeForce RTX 5060 Ti:stä ja samaan aikaan myyntiin tuli myös 8 gigatavun malli. Myöhemmin toukokuussa Ti-mallien alapuolelle luvassa on vielä 5060-perusmalli.

NVIDIA kertoi medialle 5060-sarjan julkaisusta reilu viikko sitten ja ensimmäiset testikappaleet io-techin testeihin saatiin tämän viikon alussa. Siinä missä 4060 Ti:n julkaisun yhteydessä medialle lähetettiin testattavaksi ainoastaan edullisempia 8 gigatavun malleja, tällä kertaa 5060 Ti:stä medialle oli tarjolla testattavaksi ainoastaan 16 gigatavun malleja. Yritämme saada 5060 Ti:stä testiin myös 8 gigatavun mallin myöhemmin, jotta voimme vertailla 8 ja 16 gigatavun mallien suorituskykyeroa ja tutkia pienemmän näyttömuistin mahdollisia rajoituksia.

Ensimmäisenä testiimme saapui MSI:ltä GeForce RTX 5060 Ti Gaming OC 16 gigatavun versiona, jonka hinta Suomessa on 580 euroa. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä. Lisäksi kokeilussa on myös uusi DLSS 4 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

MSI GeForce RTX 5060 Ti

5060 Ti:stä ei tule saataville NVIDIAn omaan suunnitteluun perustuvaa Founders Edition -mallia, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien omat custom-mallit. 16 gigatavun mallien suositushinta on 474 euroa ja 8 gigatavun mallin 419 euroa. Testiin saapuneen MSI:n Gaming OC -mallin hinta Suomessa on 580 euroa eli noin 100 euroa yli suositushinnan.

MSI Gaming OC on 2,5 korttipaikan korkuinen, 24,7 cm pitkä ja painoa sillä on 781 grammaa. Muovikehikkoon on upotettu kaksi 95 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä ja takapuolen takaosasta avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon. Erillistä BIOS-kytkintä hiljaisemmalle tilalle näytönohjaimesta ei löydy.

Näytönohjain on varustettu kolmella uutta DisplayPort 2.1b -standardia ja UHBR20 80 Gbps -nopeutta tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1 -liitännällä.

5060 Ti:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 180 wattia eli 20 wattia korkeampi kuin 4060 Ti:llä. Näytönohjain on varustettu yhdellä ATX 3.1 -standardin mukaisella 16-pinnisellä PCI Express 5.0 12V-2×6-lisävirtaliittimellä, joka sijaitsee keskellä näytönohjainta. Myyntipakkauksen mukana toimitetaan adapteri, johon liitetään kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. RGB-valaistusta löytyy tuulettimien vierestä ja näytönohjaimen päädyssä on valaistu MSI-logo.

GeForce RTX 5060 Ti:ssä on käytössä täysi GB206-grafiikkapiiri, jossa on 4608 CUDA-ydintä, 144 teksturointiyksikköä, 144 tensoriydintä, 36 RT-ydintä ja 64 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 4 nanometrin 4N-prosessilla, se rakentuu 21,9 miljardista transistorista ja pinta-ala on 181 neliömillimetriä.

Muistiväylä on 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 tai 16 gigatavua 28 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR7-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 448 Gt/s. PCI Express 5.0 -väylä on puolitettu täydestä 16 linjasta x8-nopeudelle.

Edellisen sukupolven GeForce RTX 4060 Ti:hin verrattuna 5060 Ti:ssä on käytössä hieman enemmän CUDA-ytimiä (4608 vs 4352), teksturointiyksiköitä ja Tensor-ytimiä (144 vs 136) ja säteenseurantayksiköitä (36 vs 34), Nopeampien GDDR7-muistien ansiosta muistiväylän kaistanleveys on 55 % suurempi.

MSI on asettanut Gaming OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2647 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4K-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2700 MHz.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä GeForce RTX 5060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven 4060 Ti -malliin. Valitettavasti käytössämme on 4060 Ti:stä vain 8 gigatavun malli, eikä lainkaan 16 gigatavun versiota. Vastaavasti emme ole vielä saaneet 5060 Ti:stä testiin 8 gigatavun mallia. Mukana Full HD -tuloksissa on myös kaksi sukupolvea vanha GeForce RTX 3060 Ti ja AMD:n leiristä vertailukohtana on noin 440 euron hintainen Radeon RX 7700 XT, joka on varustettu 12 gigatavun näyttömuistilla.

 

Hintataso Suomessa 16.4.2025 (saatavilla):

 

Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.

  • AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori  (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
  • Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
  • Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
  • Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
  • Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
  • Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde

 

Näytönohjainten testimenetelmät

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutioilla

3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 5060 Ti 16 Gt oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 39 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa 5060 Ti 16 Gt oli 36 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja tasoissa Radeon RX 7700 XT:n kanssa.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla ja DLSS Quality -asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 24 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 37 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Alan Wake 2:ssa High-asetuksilla ilman säteenseurantaa 5060 Ti 16 Gt oli 20 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt, mutta Radeon RX 7700 XT oli 1 FPS:n erolla eli 2 % suorituskykyisempi kuin 5060 Ti 16 Gt.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaadulla- ja High-säteenseurannalla 5060 Ti 16 Gt oli 23 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja Radeon RX 7700 XT, jotka olivat tasoissa.

Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ilman säteenseurantaa 5060 Ti 16 Gt oli 24 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 13 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Indiana Jonesissa Supreme-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 43 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 100 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT, jotka molemmat kamppailivat näyttömuistin riittämisen kanssa ja peli toimi huonosti.

Peli ei suostunut käynnistymään 3070:n ja 3070 Ti:n 8 gigatavun näyttömuistilla.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutioilla

Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 31 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 2 FPS:n erolla 2 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla ja DLSS Quality -asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 23 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 39 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Alan Wake 2:ssa Full HD -resoluutiolla ja High-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 16 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt, mutta Radeon RX 7700 XT oli 7 % suorituskykyisempi kuin 5060 Ti 16 Gt.

Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -säteenseurannalla ja DLSS Quality -asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 30 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 58 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 23 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 14 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

Indiana Jonesissa Supreme-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli 32 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt ja 95 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7700 XT.

 

DLSS 4 -suorituskyky 2560×1440-resoluutiolla (Multi Frame Generation)

Edellisen sukupolven GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla DLSS 3 kykeni generoimaan yhden keinotekoisen ylimääräisen ruudun jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. GeForce RTX 50 -sarjan uuden DLSS 4 -ominaisuuden ja Multi Frame Generation -teknologian avulla pystytään generoimaan kolme keinotekoista ruutua jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. NVIDIA on korvannut Blackwell-arkkitehtuurissa Optical Flow Generator -yksikön käytön tekoälymallilla ja lisännyt tuen Flip Metering -teknologialle, mikä mahdollistaa ruutujen tahdistuksen aiempaa paremmin. DLSS 4:n Multi Frame Generation on käytettävissä vain GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla.

Aiemmin DLSS käytti konvoluutiohermoverkkoja (Convolutional Neural Network, CNN) luodakseen uusia pikseleitä analysoimalla paikallista kontekstia ja seuraamalla muutoksia näillä alueilla peräkkäisten ruutujen välillä. Nyt yhtiön mukaan kuuden vuoden kehityksen jälkeen se on saavuttanut DLSS:n CNN -arkkitehtuurin mahdollisuuksien rajat.

DLSS 4 tuo tullessaan uuden etenkin tekoälyn kuvanluonnissa suosiotaan nostaneen Transformer-mallin, joka mahdollistaa itsetarkkailutoiminnot arvioidakseen kunkin pikselin suhteellista tärkeyttä koko ruudulla ja useiden ruutujen yli. Uusi malli käyttää kaksinkertaisen määrän parametrejä, mutta on toisaalta samalla jopa nelinkertaisesti aiempaa raskaampi. Uuden mallin pitäisi tarjota aiempaa parempaa laatua tietyissä tilanteissa, kuten haastavissa valaistusolosuhteissa, ja käytännön esimerkkeinä on mainittu liikkuvat objektit, kuten tuulettimet ja voimalinjoissa hohdon väheneminen.

NVIDIAn mukaan DLSS 4:ää eli Multi Frame Generation- ja Super Resolution -ominaisuuksia käytettäessä jopa 15 pikseliä 16:sta on tekoälyn luomia, joten pelaajalle näytöllä näkyvä kuva on lähes kokonaan tekoälyn luoma. Valitettavasti tämä jättää mahdollisuuden virheille eli artefakteille, joita peleissä saattaa näkyä.

Tammikuun lopulla, kun ensimmäiset RTX 50 -sarjan näytönohjaimet saapuivat myyntiin, NVIDIA mainosti DLSS 4:n uuden Multi Frame Generation -ominaisuuden löytyvän 75 pelistä ja sovelluksesta. 2,5 kuukautta myöhemmin tuki on laajentunut yli 100 peliin ja sovellukseen.

io-techin näytönohjaintesteissä käyttämistä peleistä päivityksen on saanut osakseen muun muassa Black Myth: Wukong, Indiana Jones and the Great Circle, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ja Microsoft Flight Simulator 2024.

Ajoimme GeForce RTX 5060 Ti 16 Gt:llä suorituskykytestit DLSS 4 Multi Frame Generation (4X) -ominaisuus käytössä kaikilla peleillä, jotka olivat mukana 1440p-testeissä.

Cyberpunk 2077:ssa Ray Tracing Ultra -asetuksilla 5060 Ti:n ruudunpäivitysnopeus nousi DLSS 4 Multi Frame Generation -ominaisuuden ansiosta 52 FPS:stä 108 FPS:ään, mutta viive kasvoi 43 millisekunnista 60 millisekuntiin. Peli oli kuitenkin erittäin sulavasti pelattava, eikä kasvanut viive haitannut pelikokemusta merkittävästi. Cyberpunkissa ylimääräisten ruutujen generointi aiheuttaa satunnaisia grafiikka-artefakteja esimerkiksi leijuvissa paperilapuissa, leijuvissa tekstielementeissä, heijastuksissa ja valaistuissa esineissä.

Alan Wake 2:ssa ruudunpäivitysnopeus nousi DLSS 4 Multi Frame Generation -ominaisuuden ansiosta 38 FPS:stä 122 FPS:ään, mutta viive kasvoi jo vakiona melko korkeasta 71 millisekunnista 96 millisekuntiin. Siinä missä peli oli ilman Multi Frame Generation -ominaisuutta hieman heikosti pelattava, ylimääräisten ruutujen ansiosta siitä tuli huomattavasti sulavampi ja miellyttävämpi pelata. Testijakson aikana ei havaittu haittaavia grafiikka-artefakteja kuten 5070:n tapauksessa 4k-resoluutiolla, jolloin lähtötaso eli ruudunpäivitysnopeus oli liian alhainen.

Black Myth: Wukongissa ruudunpäivitysnopeus nousi DLSS 4 Multi Frame Generation -ominaisuuden ansiosta 36 FPS:stä 141 FPS:ään, mutta viive kasvoi 50 millisekunnista 56 millisekuntiin. Siinä missä peli oli ilman Multi Frame Generation -ominaisuutta hieman heikosti pelattava, ylimääräisten ruutujen ansiosta siitä tuli huomattavasti sulavampi ja miellyttävämpi pelata. Aiemmin DLSS Super Resolution -skaalauksen käyttö aiheutti ruohikossa ärsyttävää välkkyvää hohtamista, mutta kyseinen ongelma on korjattu peli/ajuripäivityksessä. Full Ray Tracing käytössä ruudunpäivitysnopeus oli 98 FPS, mutta pelikokemus ei vastannut ruudunpäivitysnopeutta vaan oli heikko johtuen liian alhaisesta lähtötasosta ja viive nousi 87 millisekuntiin.

Indiana Jonesissa ruudunpäivitysnopeus nousi DLSS 4 Multi Frame Generation -ominaisuuden ansiosta 70 FPS:stä 166 FPS:ään. Peli oli jo ilman Multi Frame Generation -ominaisuutta hyvin pelattavissa, mutta sen kanssa se oli erittäin sulavasti pelattava, eikä kasvanut viive haitannut pelikokemusta merkittävästi. Testijakson aikana ei havaittu pelikokemusta haittaavia grafiikka-artefakteja.

 

Suorituskyky 3840×2160-resoluutiolla

3DMarkin Time Spy Extreme -testissä 4k-resoluutiolla 5060 Ti 16 Gt oli 20 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti 8 Gt, mutta Radeon RX 7700 XT oli 7 % suorituskykyisempi kuin 5060 Ti 16 Gt.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4K-resoluutiolla.

GeForce RTX 5060 Ti 16 Gt -kokoonpanolla tehonkulutus oli 330 wattia eli noin 55 wattia korkeampi kuin 4060 Ti 8 Gt:llä. Radeon RX 7700 XT -kokoonpanolla tehonkulutus oli puolestaan 55 wattia ja 5070-kokoonpanolla 78 wattia korkeampi kuin 5060 Ti 16 Gt:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4K-resoluutiolla

MSI:n Gaming OC:n jäähdytyksellä lämmöt olivat erittäin hyvin kurissa ja GB206-grafiikkapiiri toimi 64-asteisena ja GDDR7-muistit 66-asteisina.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4K-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

MSI:n Gaming OC:lla tuulettimen pyörivät rasituksessa 1525 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutaso oli erittäin hiljainen 37 desibeliä.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä näytönohjain oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power Limit -tehonkulutuksen ylärajan sai nostettua 220 wattiin (+22 %) . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

MSI:n Gaming OC ylikellottui grafiikkapiirin osalta +400 MHz eli 3047 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3200 MHz. GDDR7-muistit venyivät vakaasti +2000 MHz eli 32 Gbps:n nopeudelle (2000 MHz). Korkeamman 220 watin Power Limit -rajoituksen myötä tehonkulutus nousi 330 watista 366 wattiin, grafiikkapiirin lämpötila 66 asteesta 71 asteeseen, muistit 66 asteesta 68 asteeseen ja kokoonpanon melutaso 37 desibelistä 38,5 desibeliin (49 % 1950 RPM).

3DMark Time Spy Extremen 7336 pisteen grafiikkatulos oli ylikellotettuna 13 % parempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Vaikka GeForce RTX 5060 Ti:stä julkaistiin 8 ja 16 gigatavun versiot ja niiden molempien piti saapua myyntiin samana päivänä, loistaa 8 gigatavun malli poissaolollaan niin testeistä kuin saatavuudellaan. Medialle testeihin tarjolla oli näytönohjainvalmistajilta todennäköisesti NVIDIAn toimesta hyvin tarkasti ohjeistettuna ainoastaan 16 gigatavun mallia ja NVIDIAn omien sanojen mukaan 8 gigatavun malli on tarkoitettu vain tietyille markkinoille. Todennäköisesti 8 gigatavun malli tulee kuitenkin olemaan Suomessakin normaalisti myynnissä ja saatavilla 16 gigatavun mallin rinnalla.

Siinä missä edellisen sukupolven 4060-sarjalaiset oli NVIDIAn toimesta asemoitu puhtaasti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen, on 5060 Ti yhtiön omissa testituloksissa esitelty 1440p-resoluutiolla pelaamiseen. NVIDIAn lehdistömateriaaleissa hehkutettiin 5060 Ti:n jopa 50-kertaista suorituskykyä DLSS:n ja ylimääräisiä ruutuja generoivan Multi Frame Generation -ominaisuuden avulla verrattuna RTX 2060:een. Kyseisen kaltaiset taulukot kuitenkin vain osoittavat, kuinka irrallaan pelaajista NVIDIA tällä hetkellä on ja kuinka hölmöinä he pitävä kuluttajaa. Todellisuudessa tällä hetkellä pelikokemukseen vaikuttavat ruudunpäivitysnopeuden lisäksi kuvanlaatu ja viive, joita NVIDIA pyrkii paikkaamaan kuvanlaadun osalta DLSS 4:n uudella Transformer-mallilla ja viivettä Super Resolution -ominaisuudella joka renderöi pelin alhaisemmalla resoluutiolla ja skaalaa ylöspäin sen korkeammalle resoluutiolle.

Edellisessä sukupolvessa 16 gigatavun 4060 Ti oli hinnoiteltu 559 euroon ja se lytättiin liian kalliina Full HD -näytönohjaimena. Nyt 16 gigatavun 5060 Ti:n hinta on tiputettu korotettu 25,5 % arvonlisävero huomioiden käytännössä 8 gigatavun 4060 Ti:n tasolle 474 euroon ja nyt sitä markkinoidaan edullisena 1440p-pelaamiseen soveltuvana näytönohjaimena.

io-techin testeissä 1440p-resoluutiolla 5060 Ti 16 Gt:n ruudunpäivitysnopeudet heittelivät noin 40-70 FPS:n välimaastossa, jolla pelit olivat hädin tuskin tai juuri ja juuri pelattavissa, mutta kovinkaan miellyttävästä ja sulavasta pelikokemuksesta ei voida puhua. DLSS 4:n Multi Frame Generation- ja Super Resolution -ominaisuuksien eli ylimääräisten ruutujen generoimisen ja skaalauksen ansiosta pelikokemus saatiin nostettua kuitenkin sulavalle ja miellyttävälle tasolle.

Edellisen sukupolven GeForce RTX 4060 Ti 8 Gt -malliin verrattuna uusi 5060 Ti 16 Gt oli rasterointisuorituskyvyssä noin 16-36 % ja säteenseuranta käytössä noin 23-43 % suorituskykyisempi. Myös 1 % minimit olivat selvästi paremmat suuremman 16 gigatavun näyttömuistin ansiosta. AMD:n Radeon RX 7700 XT:n rasterointisuorituskyky oli melko lähellä 5060 Ti:n kanssa, mutta säteenseurannassa se jäi selvästi jalkoihin.

5060 Ti -kokoonpanolla tehonkulutus oli 330 wattia eli reilu 50 wattia korkeampi kuin 4060 Ti:llä. MSI:n Gaming OC oli rasituksessa lähes äänetön ja lämmöt olivat hyvin kurissa. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua noin 13 % lisää suorituskykyä.

Yritämme saada käsiimme 5060 Ti:stä mahdollisimman pian 8 gigatavun mallin, jotta voimme testata suorituskykyeroa ja mahdollisia näyttömuistin pullonkauloja verrattuna 16 gigatavun malliin. AMD:n puolestaan odotetaan julkaisevan piakkoin Radeon RX 9060 XT -näytönohjaimet ja myös siitä odotetaan kahta eri versiota 8 ja 16 gigatavun näyttömuistilla. Kuluttajan on syytä olla ostoksilla tarkkana, sillä 8 gigatavun mallilla näyttömuisti saattaa loppua parhailla kuvanlaatuasetuksilla 1440p-resoluutiolla pelatessa joissain peleissä kesken.