Io-techin testissä AMD:n uudet kuluttajaluokan Radeon RX 580- ja 570-näytönohjaimet, joissa käytössä Polaris 20 -grafiikkapiiri.

AMD:n tämän vuoden ehdottomasti odotetuin näytönohjainjulkaisu on uuteen arkkitehtuuriin perustuvalla Vega-grafiikkapiirillä ja HBM2-muisteilla varustettu Radeon RX Vega. Julkaisun on kerrottu tapahtuvan tämän vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa, joten käytännössä lanseeraus tullaan näkemään kahden kuukauden sisällä.

Vega tulee sijoittumaan AMD:n näytönohjainmalliston terävimpään kärkeen ja sen odotetaan tarjoavan ainakin NVIDIAn GeForce GTX 1080:n tasoisen suorituskyvyn, mutta nähtäväksi jää, riittääkö paukkuja myös GeForce GTX 1080 Ti:n haastamiseen. Jos suorituskyky ei riitä GeForce GTX 1080 Ti:n ja Titan Xp:n tasolle, voidaan sen odottaa ainakin tarjoavan aggressiivisella hinnoittelulla järkeä huippunäytönohjainten nykyiseen 1000 euron hintatasoon.

Vegaa odotellessa AMD päivittää Polaris-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 400 -sarjan kuluttajaluokan näytönohjaimet 2. sukupolven Polarikseen eli Radeon RX 500 -sarjaan. Vaikka AMD ei haluakaan käyttää rebrand-termiä, niin käytännössä uudet Polaris Enhanced –iskulauseella markkinoitavat Radeon RX 580- ja 570-mallit ovat lähes identtisiä viime kesänä julkaistujen Radeon RX 400 -sarjan vastaavien mallien kanssa.

Ominaisuuslistaa pikaisesti vilkaistessa ainoat merkittävämmät erot ovat aiempaa korkeammat grafiikkapiirin kellotaajuudet ja uusi kevyen rasituksen kellotaajuustila muisteille, kun käytössä on useampi näyttö tai toistetaan mediaa.

Markkinointimielessä suurin uudistus on ajan myötä kehittyneen 14 nanometrin FinFET-prosessin käyttö grafiikkapiirien valmistuksessa ja RX 400 -sarjan Polaris 10 -grafiikkapiiri on nimetty Radeon RX 500 -sarjassa Polaris 20:ksi. Polaris 20 -grafiikkapiiri rakentuu 5,7 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 232 neliömillimetriä. Grafiikkapiirit valmistetaan Globalfoundriesin  14LPP- eli 14 nanometrin Low Power Plus -prosessilla ja valmistusprosessin kehityksellä viitataan valmistusprosessin parantumiseen ajan kuluessa (matured).

Päivitys 21.4.2017: 

AMD ei jostain syystä kertonut medialle ennen julkaisua, että se tarjoaa näytönohjainvalmistajille todellisuudessa kahta versiota Polaris 20 -grafiikkapiiristä, joita se kutsuu sisäisesti nimillä XTR ja XTX.

Virallisesti AMD:n määrittämät referenssitaajuudet Radeon RX 580 -näytönohjaimelle ja Polaris 20 -grafiikkapiirille ovat 1257 MHz:n perustaajuus ja 1340 MHz:n Boost-taajuus.

Korkeammalle kellotaajuudelle speksattu Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri toimii vakiona 1411 MHz:n kellotaajuudella ja se on käytössä muun muassa MSI:n Radeon RX 580 Gaming X+-, Asuksen ROG Strix Radeon RX 580 TOP-, Aorus Radeon RX580 XTR-, Sapphiren Nitro+ ja XFX:n GTR­-S Black Edition -näytönohjaimista:

Joissain malleissa Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri on asetettu toimimaan jopa 1430-1450 MHz:n kellotaajuudella.

Odotamme tällä hetkellä AMD:lta taustatietoja Polaris 20:n XTR- ja XTX-versioista ja liittyykö niihin jotain muutakin kuin pelkästään esimerkiksi piisirujen binnaus eli parhaimpien yksilöiden valikoiminen XTR-piireiksi.

AMD ehti jo tarkentamaan io-techille, että kaikki Radeon RX 500 -sarjan grafiikkapiirit valmistetaan Globalfoundriesin 14 nanometrin LPP-prosessilla.

Radeon RX 500 -sarjan näytönohjaimissa muisteille on lisätty uusi kolmas kellotaajuustaso kevyempään rasitukseen ja useampaa näyttöä käytettäessä. Aikaisemmin muisteilla on ollut käytössä vain kaksi tasoa, jotka ovat olleet lepotila ja täyden suorituskyvyn tila. Esimerkiksi Radeon RX 580 -näytönohjaimessa lepotilassa muistit toimivat 300 MHz:n ja täyden suorituskyvyn tilassa 2000 MHz:n kellotaajuudella, mutta kevyemmässä rasituksessa, kuten esimerkiksi Youtube- ja Bluray-videoita katsellessa, muistit toimivat 1000 MHz:n kellotaajuudella ja näytönohjaimen tehonkulutus on alhaisempi kuin täyden suorituskyvyn tilassa.

Radeon RX 580- ja 570-mallit käyttävät Polaris 20 -grafiikkapiiriä. RX 580:ssä on käytössä täysi grafiikkapiiri eli 36 CU-yksikköä ja 2306 stream-prosessoria. RX 570:ssä grafiikkapiiristä on kytketty pois käytöstä neljä CU-yksikköä eli käytössä on 2048 stream-prosessoria ja 128 tekstuuriyksikköä.

Suurimmat erot RX 580:n ja RX 570:n välillä löytyy käytössä olevien stream-prosessoreiden ja tekstuuriyksiköiden lukumäärästä. Taulukon tiedoista poiketen markkinoille on julkaistu Radeon RX 580 -malleja myös neljän gigatavun näyttömuistilla ja samoin RX 570:stä tulee kahdeksan gigatavun malleja. Lisäksi RX 570:n TDP-arvo on karsitun grafiikkapiirin ja alhaisempien referenssikellotaajuuksien ansiosta 35 wattia alhaisempi kuin RX 580:llä.

Saimme io-techin testiin MSI:n Radeon RX 580 Gaming X- ja Asuksen Strix Radeon RX 570 -näytönohjaimet, joihin tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykymittaukset on ajettu Full HD -resoluutiolla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lisäksi kokeilimme MSI:n RX 580 -näytönohjaimen ylikellotuspotentiaalia.

 

MSI Radeon RX 580 Gaming X

Io-techin testiin saapui MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G -malli kahdeksan gigatavun näyttömuistilla (RADEON-RX-580-GAMING-X-8G). Näytönohjaimessa on käytössä sama musta-punaisella väriteemalla varustettu Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisu, johon on upotettu kaksi 95 mm:n tuuletinta. Tuulettimet lähtevät pyörimään, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 60 asteeseen. Näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen, 27,5 senttiä pitkä ja lämpöputkien kohdalta 14,5 cm leveä.

MSI on jäänyt jumittamaan punaiseen väriin, kun esimerkiksi Asus ja Aorus ovat hyödyntäneet uusimmissa malleissaan RGB-valaistusta, jonka avulla käyttäjä voi itse vapaasti valita näytönohjaimen väritehostevärin.

Näytönohjaimen hintataso Suomessa julkaisun yhteydessä on alkaen 310 euroa. Edellisen sukupolven MSI:n vastaavan RX 480 -mallin hinta on 290 euroa.

Takapuolella on rei’itetty alumiinilevy, jonka tehtävä on suojata piirilevyä sillä kaikki muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Yksi jäähdytysratkaisun ruuveista on suojattu tarralla, jonka rikkominen evää takuun. AMD:n nykyisissä Radeon-näytönohjaimissa ei ole enää ulkoisia Crossfire-liittimiä, vaan näytönohjaimet kommunikoivat keskenään PCI Express -väylän kautta.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, joka mahdollistaa yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 225 watin tehonkulutuksen (150 + 75 wattia). Kyljessä näkyvä MSI:n logo on RGB-valaistu.

Näyttöliittiminä tarjolla on yksi kaksilinkkinen DVI-liitin, kaksi kullattua HDMI-liitintä ja kaksi DisplayPort-liitintä.

MSI:n Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkevat kolme lämpöputkea taipuvat isokokoiseen tuulettimien alla olevaan jäähdytysrivastoon. Yksi lämpöputkista on 8 mm ja kaksi 6 mm paksua. Vakiotahna vaikutti hyvälaatuiselta ja melko juoksevalta. Muistipiirejä ja virransyöttöä jäähdyttää piirilevyn etupuolen peittävä alumiinilevy, joka samalla tukevoittaa rakennetta.

Piirilevy on varustettu yhteensä kahdeksanvaiheisella virransyötöllä, josta kuusi vaihetta on pyhitetty Polaris 20 -grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5-muisteille.

Virransyöttöä ohjataan uPI Semiconductorin uP9505P-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu M3816N MOSFET-transistorista FH SGF6A1 -draiverilla (netistä ei löydy tarkempia tietoja kyseisistä komponenteista), SFC- eli Super Ferrite Core -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista.

Gaming X -mallin Polaris 20 XTX -grafiikkapiiri on valmistettu tämän vuoden viikolla 7 eli helmikuun puolivälissä. Piisirusta ei ilmene, onko se valmistettu Globalfoundriesin vai Samsungin toimesta, mutta se on paketoitu Kiinassa. 256-bittisen muistiväylän jatkona on kahdeksan gigatavua GDDR5-muistia ja käytössä on Samsungin K4G80325FB-HC25-muistipiirit.

MSI:n medialle toimittamat testinäytönohjaimet on asetettu toimimaan ylikellotetussa OC-tilassa, jolloin grafiikkapiiri toimii 13 MHz ja GDDR5-muistit 25 MHz korkeammalla kellotaajuudella kuin kaupasta ostettavat Gaming-tilassa toimivat näytönohjaimet. Käytimme io-techin testeissä Gaming-tilaa.

Radeon RX 580 Gaming X -malli on asetettu toimimaan Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta 1380 MHz Boost-taajuudella ja 256-bittisellä muistiväylällä ja 2000 MHz:n kellotaajuudella toimivilla GDDR5-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 256 gigatavua sekunnissa. GPU-Z:n ilmoittama grafiikkapiirin ASIC Quality -arvo oli 84,1 % eli melko korkea.

Todellisuudessa Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1270-1300 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 73 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi kahdeksassa minuutissa 60 %:iin (1964 RPM).

 

Asus ROG Strix Radeon RX 570

Io-techin testiin saapui Asuksen ROG Strix RX 570 -näytönohjaimen OC-malli neljän gigatavun näyttömuistilla (ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING). Myös kyseisen näytönohjaimen kohdalla käytössä on sama jäähdytysratkaisu kuin edellisen sukupolven RX 470 -mallissa. Päällipuolen mustaan muovikehikkoon on upotettu kaksi kappaletta 80 mm:n tuulettimia, jotka eivät pyöri ennen kuin grafiikkapiirin lämpötila nousee 54 asteeseen. Käyttäjä voi valita RGB-valaistuksen ansiosta haluamansa tehostevärin loistamaan muovikehikon uumenista. Näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen, 24 senttiä pitkä ja 13 cm leveä.

Näytönohjaimen hintataso Suomessa julkaisun yhteydessä on alkaen 270 euroa. Edellisen sukupolven Asuksen vastaavan RX 470 -mallin hinta on 235 euroa.

 

Takapuolella on paljas piirilevy ja kaikki muistipiirit sijaitsevat etupuolella. Yksi jäähdytysratkaisun ruuveista on suojattu tarralla, jonka rikkominen evää takuun.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, joka mahdollistaa yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 225 watin tehonkulutuksen (150 + 75 wattia).

Näyttöliittiminä tarjolla on kaksi kaksilinkkistä DVI-liitintä, yksi HDMI-liitin ja yksi DisplayPort-liitin.

DirectCU II -jäähdytyksessä Polaris 20 -grafiikkapiiri on suoraan kontaktissa kahteen kupariseen lämpöputkeen, jotka taipuvat jäähdytysrivastoon. Käytetty lämpötahna oli huomattavasti kuivempaa kuin MSI:n RX 580 -näytönohjaimessa. GDDR5-muistipiirejä ei jäähdytetä kuin tuulettimien ilmavirralla ja virransyötöllä on erillinen alumiinisiili. Piirilevyn yläreunaan on kiinnitetty metallinen tukilevy jäykistämään näytönohjaimen rakennetta.

Piirilevy on varustettu yhteensä kahdeksanvaiheisella virransyötöllä, josta kuusi vaihetta on pyhitetty Polaris 20 -grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5-muisteille.

Virransyöttöä ohjataan Asuksen omalla Digi+-brändätyllä ASP1300-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu UBIQin M3056N MOSFET-transistorista Infineonin IR3598-draiverilla, SAP II- eli Super Alloy Power -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista.

Polaris 20 -grafiikkapiiri on valmistettu tämän vuoden 6. viikolla eli helmikuun puolivälissä. 256-bittisen muistiväylän jatkona on kahdeksan gigatavua GDDR5-muistia ja käytössä on Elpidan W4032BABG-70-F-muistipiirit.

Asuksen ROG Strix Radeon RX 470 OC -malli on asetettu toimimaan Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta 1300 MHz Boost-taajuudella ja 256-bittisellä muistiväylällä ja 1750 MHz:n kellotaajuudella toimivilla GDDR5-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 224 gigatavua sekunnissa. GPU-Z:n ilmoittama grafiikkapiirin ASIC Quality -arvo oli 68,5 %.

Todellisuudessa Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1270-1300 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 73 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi kahdeksassa minuutissa 72 %:iin (1926 RPM).

 

Testikokoonpano

Suorituskykymittauksissa vertasimme MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -näytönohjainta ensisijaisesti edellisen sukupolven MSI:n vastaavaan RX 480 -malliin. NVIDIAn leiristä vertailukohtina ovat GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen 3 Gt- ja 6 Gt -näyttömuistilla varustetut mallit. Lisäksi testeissä on mukana tulokset Asuksen ROG Strix Radeon RX 570 -näytönohjaimella.

Testit ajettiin Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla, AMD:n näytönohjaimilla oli käytössä Crimson ReLive 17.10.1030 -lehdistöajurit ja NVIDIA:n näytönohjaimilla GeForce 381.65 -ajurit.

 

Hintataso Suomessa 20.4.2017

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
  • Asus X99-Deluxe (Intel X99)
  • 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
  • Corsair Force GT 240 Gt SSD SATA 6 Gb/s
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1030

  • MSI Radeon RX 580 Gaming X 8G
  • MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
  • Asus ROG Strix Radeon RX 470 OC 4 GB

GeForce 381.65 -ajurit:

  • Asus Strix GeForce GTX 1060 6 GB
  • Asus Dual GeForce GTX 1060 3 GB

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

[read more=”Klikkaa ja lue lisää 99. persentiilistä” less=”Piilota teksti”]

Näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta mitattaessa 60 sekunnin ajan, mitattuja arvoja kertyy useampia tuhat kappaletta. Jos mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on tasan 60 FPS (ruutua sekunnissa), se tarkoittaa että yhden ruudun renderöintiin kulunut keskimäärin 16,67 millisekuntia ja testijakson aikana ruutuja renderöidään yhteensä 3600 kappaletta. Joku ruuduista on saatettu renderöidä hitaammin esimerkiksi 33,33 millisekunnissa (30 FPS) ja joku ruuduista nopeammin esimerkiksi 11,11 millisekunnissa (90 FPS).

Käytännön esimerkissä DOOM-pelissä ruutuja on renderöity 60 sekunnin aikana 3986 kappaletta ja kuten kuvaajasta voidaan nopealla silmäyksellä todeta, että joukossa on muutamia yksittäisiä heikompia renderöintiaikoja.

99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään ensin paremmuusjärjestykseen. Kun 1 % eli 40 ruutua jätetään huomioimatta, 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia. Tästä saadaan laskettua ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1000/aika eli 51,8 FPS.

Esimerkkinä käytetyssä tapauksessa huonoin ruudun renderöintiaika on 24,374 millisekuntia eli 41 FPS ja 2. huonoin ruudun renderöintiaika on 22,182 millisekuntia eli 45 FPS.

Yksittäisten hitaampien renderöintiaikojen huomioimatta jättämisen lisäksi 99. persentiilin avulla pystytään hahmottamaan mahdollisia ongelmia, jos kahdella eri näytönohjaimella on mitattu sama ruudunpäivitysnopeus, mutta toisella pelikokemus tuntuu hitaammalta. Tällöin toisella näytönohjaimella saattaa olla joukossa enemmän hitaasti renderöityjä ruutuja, joka ilmenee korkeampana 99. persentiilin arvona.

[/read]

 

3DMark Fire Strike

3DMarkissa MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:n grafiikkatulos oli 423 pistettä eli 3 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

 

Superposition Benchmark

Superposition Benchmarkissa DirectX 11 -rajapinnalla ja Extreme-asetuksilla Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,89 FPS:ää eli 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

 

Battlefield 1

Battlefield 1:ssä DirectX 11 -rajapinnalla Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,0 FPS:ää eli noin 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

The Witcher 3

The Witcher 3:ssa Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 2,4 FPS:ää eli noin 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Dividedissä Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,8 FPS:ää eli noin 2 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

Doom

Doom testattiin NVIDIAn näytönohjaimilla OpenGL-rajapinnalla, sillä se on GeForce-näytönohjaimilla suorituskykyisempi kuin Vulkan-rajapinta, jota käytettiin Radeoneilla testaamiseen.

Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,5 FPS:ää parempi kuin MSI:n RX 480:llä eli suorituskyky oli käytännössä tasoissa.

Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromedassa Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 1,6 FPS:ää eli noin 3 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

Sniper Elite 4

Sniper Elite 4:ssä Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,6 FPS:ää eli noin 4 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 11 wattia alhaisempi kuin edellisen sukupolven MSI:n Radeon RX 480 Gaming X -näytönohjaimella. NVIDIAn Pascal-arkkitehtuuriin perustuvia GP104-grafiikkapiirejä käyttävillä GeForce GTX 1060 -näytönohjaimilla kokoonpanon tehonkulutus oli io-techin testikokoonpanolla 20-30 % alhaisempi kuin Polaris-grafiikkapiirillä varustetuilla Radeon-näytönohjaimilla.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin AMD:n näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelman monitorointityökalulla ja NVIDIAn näytönohjaimilla EVGA:n Precision OCX -ohjelmalla. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:n Polaris 20 -grafiikkapiirin lämpötila oli kolme astetta korkeampi kuin MSI:n RX 480:n Polaris 10 -grafiikkapiirillä, joten 80 MHz korkeampi grafiikkapiirin kellotaajuus näkyy hieman korkeampana lämpötilana. Asuksen DirectCU III -jäähdytyksellä varustetulla ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB -näytönohjaimella GP104-grafiikkapiirin lämpötila oli 9 astetta alhaisempi kuin Polaris 20:llä MSI:n Twin Frozr VI -jäähdytyksellä.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.

MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:llä tuulettimet pyörivät 60 % eli 1964 RPM:n ja Asuksen Strix Radeon RX 570 OC:lla 72 % eli 1926 RPM:n kierrosnopeudella. MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:llä kokoonpanon melutaso oli 1,3 desibeliä äänekkäämpi kuin RX 480 -mallilla, joten 80 MHz korkeampi grafiikkapiirin kellotaajuus näkyy myös hieman äänekkäämpänä melutasona.

Subjektiivisesti arvioiden molemmilla Radeon RX 500 -näytönohjaimilla melutaso nousi sille tasolle, että voidaan puhua hieman äänekkäästä kokoonpanosta. 36 desibelin tasolla GeForce GTX 1060 -näytönohjaimilla kokoonpano oli vielä kohtalaisen hiljainen.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin AMD:n ajureiden Wattman-välilehdeltä, josta säädettiin Virrankulutuksen yläraja maksimiin eli +50 %:iin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Polaris 20 -grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +6 % korotuksella eli 1475 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR5-muistit toimivat vakaasti 250 MHz:n korotuksella eli 2250 MHz:n kellotaajuudella, joka oli samalla maksimiarvo, johon Wattman-välilehdeltä pystyi muistitaajuutta nostamaan.

Testikokoonpanon tehonkulutus nousi MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G ylikellotettuna 274 watista 335 wattiin eli 61 wattia. Polaris 20 -grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 73 asteesta 79 asteeseen eli 6 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 60 prosentista 90 %:iin (2444 RPM) ja kokoonpanon melutaso hieman äänekkäästä 37,8 desibelistä häiritsevän äänekkääksi 41,9 desibeliin.

Battlefield 1:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G:llä 5,3 FPS:ää eli noin 8 %.

The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G:llä 6,3 FPS:ää eli noin 9 %.

 

Yhteenveto

AMD:n uudet Radeon RX 500 -sarjan näytönohjaimet ovat suunnattu 200-350 euron hintaluokkaan ja sellaisille käyttäjille, joilta jäi näytönohjaimen päivitys edelliseen RX 400 -sarjaan väliin. Polariksen toinen tuleminen ei näytönohjainmarkkinoiden voimasuhteita juurikaan hetkauta, mutta pian julkaistava Radeon RX Vega puolestaan tuo kauan kaivattua säpinää kalliimpaan ja suorituskykyisimpään high-end-kategoriaan.

Teknisestä näkökulmasta Radeon RX 500 -sarjassa ei ole kyse kovinkaan isosta uudistuksesta verrattuna viime kesänä julkaistuihin Radeon RX 400 -sarjan näytönohjaimiin. Ajan myötä parantuneen 14 nanometrin FinFET-valmistusprosessin ansiosta Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuutta on saatu hieman nostettua ja esimerkiksi MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -mallissa grafiikkapiirin kellotaajuus on 80 MHz korkeampi kuin edellisessä 480-mallissa. Kokonaan uutena ominaisuutena mukana on uusi kolmas kellotaajuustaso muisteille, jonka ansiosta kokoonpanon tehonkulutus on saatu aiempaa alhaisemmaksi, kun näytönohjaimeen on kytketty kaksi näyttöä.

Io-techin suorituskykytesteissä Full HD -resoluutiolla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X oli suurimmassa osassa testipelejä suorituskykyisempi kuin Asuksen Suomessa noin 30 euroa kalliimpi ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB -malli. NVIDIAn ja Pascal-arkkitehtuurin etuihin voidaan laskea alhaisempi tehonkulutus, grafiikkapiirin lämpötila ja melutaso.

Edellisen sukupolven MSI:n RX 480 -malliin verrattuna päivitetty RX 580 -malli oli pelitesteissä noin 5 % suorituskykyisempi ja samaan aikaan tehonkulutus oli 11 wattia alhaisempi. Polaris 20 -grafiikkapiiri toimi kuitenkin 3 astetta lämpimämpänä ja melutaso oli 1,3 desibeliä korkeampi.

Ylikellotustestissä MSI:n Radeon RX 580 Gaming X venyi Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta +6 % 1475 MHz:n ja GDDR5-muistien osalta +12,5 % 2250 MHz:n kellotaajuudelle. Suorituskyky parani ylikellotettuna noin 8-9 %, mutta samalla tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 90 %:iin (2444 RPM) ja kokoonpanon melutaso nousi äänekkääksi 41,9 desibeliin.

 

This site uses XenWord.
;