
AMD on parhaillaan valmistelemassa uusien Zen 4 -arkkitehtuurin Ryzen 7000 -sarjan prosessoreiden julkaisua, joka tarkoittaa kuluttajille uuden prosessorin ostamisen lisäksi myös investointia uuteen AM5-kantaiseen emolevyyn ja DDR5-muisteihin. Viimeisen viiden vuoden aikana markkinoille ehdittiin julkaista neljä Ryzen-prosessorisukupolvea, jotka kaikki sopivat samaan AM4-kantaan ja BIOS-päivityksillä prosessorit ovat keskenään yhteensopivia myös lähes kaikkien 300- ja 400-piirisarjojen ja emolevyjen kanssa. Viimeiseksi AM4-kantaiseksi prosessoriksi julkaistiin tänä keväänä 3D-välimuistilla varustettu 8-ytiminen Ryzen 7 5800X3D, jonka hinta on 500 euroa.
Tutustumme tässä artikkelissa, miten Ryzen-prosessoreiden suorituskyky on parantunut viidessä vuodessa sukupolvesta toiseen niin hyötyohjelmissa kuin peleissä. Lisäksi testaamme, miten uudempi piirisarja, PCI Express 4.0 -väylä, Resizable Bar -ominaisuus ja enemmän ja nopeampaa DDR4-muistia vaikuttaa suorituskykyyn Ryzen 7 5800X3D -prosessorin kanssa.
Testitulokset eri Ryzen-sukupolvilla
Testit ajettiin vuonna 2017 julkaistulla Asuksen X370-piirisarjaan perustuvalla ROG Crosshair VI Hero -emolevyllä, 16 gigatavulla DDR4-3200-muistia 16-16-16-32-latensseilla ja GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjaimella. Emolevylle päivitettiin tuorein elokuulle 2022 päivätty 8601 BIOS-versio, jokainen prosessori toimi testeissä vakiona ja käyttöjärjestelmänä oli 64-bittinen Windows 10 Pro.
Prosessorit:
- Ryzen 7 1800X (Max Boost 4,0 GHz)
- Ryzen 7 2700X (Max Boost 4,3 GHz)
- Ryzen 7 3800XT (Max Boost 4,7 GHz)
- Ryzen 7 5800X (Max Boost 4,7 GHz)
- Ryzen 7 5800X3D (Max Boost 4,5 GHz)
Testikokoonpano:
- Asus ROG Crosshair VI Hero -emolevy (X370)
- 16 Gt G.Skill Trident Z RGB DDR4-3200 (16-16-16-32)
- Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti
- Samsung 950 Pro 512 Gt
- Windows 10 Pro 64-bit
Ryzen 7 5800X:n suorituskyky oli 67 % parempi kuin alkuperäisellä Ryzen 7 1800X:llä. 5800X on hyötykäyttöön korkeampien kellotaajuuksiensa ansiosta hieman parempi vaihtoehto kuin Ryzen 7 5800X3D. Useampaa ydintä hyödyntävissä sovelluksissa vieläkin parempaa suorituskykyä tarjoavat AMD:n prosessoreista 12-ytiminen Ryzen 9 5900X- ja 16-ytiminen Ryzen 9 5950X.
Vuonna 2015 julkaistu The Witcher 3 oli hittipeli, kun alkuperäinen Ryzen 7 1800X julkaistiin ja on Full HD -resoluutiolla yksi prosessoririippuvaisimmista peleistä, joita olemme testanneet.
Uudella Ryzen 7 5800X3D:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli jopa 92 % parempi kuin 1800X:llä ja 19 % parempi kuin 5800X:llä.
Uudemmassa vuonna 2020 julkaistussa Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 5800X3D:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli 83 % parempi kuin 1800X:llä ja 27 % parempi kuin 5800X:llä.
1440p-resoluutiolla 5800X3D:llä ja 5800X:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli tasoissa, mutta 5800X3D:llä minimi oli 16 % parempi kuin 5800X:llä. Ruudunpäivitysnopeus oli noin 37 % parempi kuin 1800X:llä.
4k-resoluutiolla Cyberpunk 2077 on täysin näytönohjainriippuvainen ja kaikilla prosessoreilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli sama. Uudemmilla prosessoreilla minimi oli noin 10 % parempi kuin 1800X:llä ja 2700X:llä.
Piirisarja, PCI Express 4.0, Resizable Bar ja DDR4-muistinopeus

Seuraavaksi päivitimme testikokoonpanoon vuonna 2017 julkaistun Asuksen X370-piirisarjaa käyttävän ROG Crosshair VI Hero -emolevyn uuteen X570-piirisarjalliseen Asus ROG Crosshair VIII Extreme -emolevyyn.
X570-piirisarja tuo mukanaan nopeamman PCI Express 4.0 -väylän näytönohjaimelle ja M.2 SSD:lle sekä uudemmille prosessoreille Resizable Bar -ominaisuuden, jolla prosessorilla on pääsy koko näytönohjaimen muistiin pienen 256 megatavun siivun sijasta. Kokeilimme myös DDR4-muistinopeuden ja Single Rank vs Dual Rank -muistirakenteen vaikutusta suorituskykyyn päivittämällä 16 gigatavun keskusmuistin 32 gigatavuun.
Ryzen 7 5800X3D:llä Cinebench R20 -testissä piirisarjalla, PCI Express 4.0 -väylällä, muistinopeudella tai määrällä ei ollut käytännön merkitystä suorituskykyyn. Siinä missä vanhemmat Ryzen-prosessorit yleisesti hyötyvät merkittävästi korkeammasta muistinopeudesta, Infinity Fabric -väylänopeudesta, kireämmistä muistilatensseista ja Dual Rank -muistirakenteesta, 5800X3D:llä prosessoriin integroidulla 64 megatavun 3D-välimuistilla saavutetaan samat hyödyt suorituskyvyssä.
The Witcher 3:ssa X570-piirisarjan emolevyyn vaihtaminen, Resizable Bar -ominaisuuden käyttöönotto ja muistipäivitys eivät parantaneet suorituskykyä käytännössä lainkaan (alle 1 %).
Cyberpunk 2077:ssä uudempi X570-alusta paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta alle 2 %.
Suorituskyky GeForce GTX 1080 Ti vs 3080 Ti -näytönohjaimella
Lopuksi kokeilimme, minkälainen suorituskyky on vuonna 2017 julkaistulla alkuperäisellä Ryzen 7 1800X:llä ja vanhemmalla samana vuonna julkaistulla GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella verrattuna Ryzen 7 5800X3D -prosessoriin ja GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjaimeen.
The Witcher 3:ssa Ryzen 7 1800X on täydellinen pullonkaula ja ruudunpäivitysnopeus säilyy muuttumattomana, vaikka GeForce GTX 1080 Ti päivitettäisiin 3080 Ti:hin.
GeForce GTX 1080 Ti:llä 1800X:n päivittäminen 5800X3D-prosessoriin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 17 %.
GeForce RTX 3080 Ti:llä 1800X:n päivittäminen 5800X3D-prosessoriin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 92 %.
Cyberpunk 2077 on grafiikkasuorituskyvyn suhteen vaativampi peli kuin The Witcher 3 ja GeForce GTX 1080 Ti puolestaan on täydellinen pullonkaula, vaikka 1800X päivitettäisiin 5800X3D:hen.
1800X:llä 1080 Ti:n päivittäminen 3080 Ti:hin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 21 %.
5800X3D:llä 1080 Ti:n päivittäminen 3080 Ti:hin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 120 %.
Loppuyhteenveto
Kuten jo alkuperäisessä Ryzen 7 5800X3D -testissämme totesimme, se on erinomainen prosessori monelta eri kantilta katsottuna. Tärkein hyöty on kuitenkin sen tarjoama erinomainen päivitysmahdollisuus vuosiksi eteenpäin vanhemmille AM4-kantaisille 300- ja 400-sarjan emolevyille BIOS-päivityksellä.
500 euron hintainen 5800X3D tarjosi testeissämme Full HD -resoluutiolla The Witcher 3- ja Cyberpunk 2077 -peleissä jopa 80-90 % paremman keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden, kuin viisi vuotta sitten julkaistu Ryzen 7 1800X. Täyden hyödyn 5800X3D:stä saa kuitenkin irti vasta riittävän nopealla näytönohjaimella, kuten 3080 Ti:llä, kun taas viisi vuotta vanhalla 1080 Ti:llä keskimääränen ruudunpäivitysnopeus ei parantunut pelkällä prosessoripäivityksellä esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä lainkaan.
1440p-resoluutiolla Cyberpunk 2077:ssä 1800X:n päivittäminen 5800X3D:hen paransi ruudunpäivitysnopeutta vielä 37 %, mutta 4k-resoluutiolla prosessorilla ei enää ollut merkitystä, vaan 3080 Ti -näytönohjain oli jo täydellisenä pullonkaulana.
Kokeilimme myös X570-emolevy- tai muistipäivitystä, mutta niillä ei ollut 5800X3D:n kanssa merkittävää vaikutusta Cinebench R20- tai pelisuorituskykyyn. Viisi vuotta vanha Crosshair VI Hero pyöritti BIOS-päivityksen jälkeen uutuusprosessoria aivan yhtä hyvin kuin uusin X570-piirisarjallinen Crosshair VIII Hero. Uuden emolevyn hankintaa voi perustella suorituskyvyn sijaan paremmilla liitännöillä tai PCI Express 4.0 -tuella ja paremmilla nopeuksilla M.2 SSD:lle.
Hauskaa on ajaa omalla 3:s koneella testejä missä on i7 ja GTX980Ti ja sitten verrata vaikka tuohon 5900X:n ja 6800XT:n tuloksiin. Tosin edelleen tuolla vanhalla pyörii suurin osa peleistä ihan ok. HD laadulla ja jopa uudetkin jos malttaa vähän viilata asetuksia. On se jotenkin hupaa kun vanha melkein 900€ maksanut näyttis on ihan low endiä:)
Voisihan tuota verrata 7700K:n tuloksiin ja katsoa kumpi pärjää paremmin.
Se nyt oli ihan itsestäänselvää, vaikka pahimmat AMD fanipojathan tuota kovasti rummutti. Toki plussaa tuossa oli AM4 kannan pitkä elinkaari.
Tuon 1800 kohdalla voisin sanoa että riippuu vähän siitä mistä roikkuu sen kohdalla. Ei nyt välttämättä mikää peliprossu mutta kyllä sillä vielä ihan hyvin pärjää tietyissä tilanteissa vs. aika moni muu saman ikäpolven prossu.
Olihan se aikoinaan sitten taas 8 ytimellään hyötyohjelmiin ja hinnallaan melko kova ostos vs Intelin silloinen HEDT-tarjonta. Peliprossuna 1. sukupolven Zen ei ollut parhaasta päästä, mutta kehitystä on kuitenkin tapahtunut sukupolvi toisensa jälkeen.
Joo kyllä peleissä se IPC-suorituskyky ja kellotaajuudet on vielä viimeisen 5 vuodenkin aikana olleet tärkeämmät kuin pari lisäydintä.
En kyllä muista nähneeni testiä 1800X vs. 7700K witcherissä ja cyberpunkissa. Voisi olla ihan kiinnostava.
Ja itse aiheeseen liittyen; olen itsekin nähnyt jotta 1000/2000-sarjaiset eivät vielä peleissä pärjänneet, mutta toimivat edelleen hyötykäytössä kiitettävästi. Pelinopeus parani oikein reilusti 3000-sarjassa ja 5000-sarja saavutti vihdoin Intelin käytännössä kaikessa. Tosin vähintään 3000-3200MHz DDR4 on liki pakollinen jotta 3000/5000-sarjaisista saa kaiken irti.
Testissä AMD Ryzen 7 2700X & Ryzen 5 2600X (Pinnacle Ridge) – io-tech.fi
http://www.io-tech.fi
Näköjään 8700K:n testissä oli mukana myös 7700K ja 1800X ja pelivalikoimassa Witcher.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/10/cfl-bench-w3-2.png
Eli näköjään minimit melko samoissa ja maksimeissa Intel vie, toki itseä ainakin kiinnostaa lähinnä nuo minimit. Hyötyohjelmat onkin toki sitten asia erikseen.
Ajankohtainen asia nyt kun jo 7kk:ssa on energian hinta nousut n. 5-kertaiseksi. Kummasti on saanut miettimään komponenttienkin energiankulutusta.
Bueno, nyt ainakin tietää ettei tartte heti laittaa ostohousuja kinttuun. Hyvä testi, näkee ”Historiaan” vaikka puhe onkin vain 5 Vuodesta. Ja tässä puhkuu edelleen Ryzen 1600X
Oma Ryzen 5 5600 ja 3200 MHz CL16 (2x8Gb) muistit antaa CB R20 4429 pistettä, näin jos joku tahtoo 6 ydin prossun tulosta vertailla näihin 8 ydin prosessoreihin.
Resibzable Bar olisi mielenkiintoinen ominaisuus saada käyttöön, mutta ei ole tuettuna tällä GTX 1660 Superilla (testattu, ei näy Nvidian ominaisuuksissa käytössä), taisi vaatia 2000-sarjaa minimissään vissiinkin. Ja vähän jäi sellainen kysymysmerkki olo kun asiaa tutkiskelin, että miten hyvin se edes on Nvidialla tuettu?
Hyvinhän toi 1800x vielä jaksaa , ei mitenkään yllätä että ottaa pataan kun korttina 3080ti. Jos kortiksi lyötäs vaikka rtx3050 niin aika tasoissa menis uudempien kanssa. Eli budjetti pelaajille edelleen ihan käypä peli.
No siellähän on se 1080Ti joka on samaa luokkaa kuin tuo 3050 tai iteasiassa vähän parempi, vastaa jotakuinkin 3060
Tätähän sitä on paljon vuosien varrella spekuloitu, että vaikka alkupään ryzeneillä ei maksimi-fps:t hirmu mairittelevia olleetkaan, niin frametimet saattaisivat tulevaisuudessa (nyt) olla tasaisemmat ja ehkä minimit kaiken kaikkiaan korkeammat kuin sillä 7700K:lla joka ajaa kyllä yhden säikeen kuormaa nopeammin.
Kiitos viestistäsi
Juu, ja tädilläni oleva q8300 ja joku gtx 550 ti riittää hänelle oikein hyvin netin selaukseen ja laskujen maksuun yms. Eikä ole edes tarvinnut vaihtaa windows 10 pois.
Osat valitaan käyttökohteen mukaan. Kokeileppa koneelasi pelata cyberpunkkia ja kerro vieläkö kone on riittävä?
Katsos tämäpä se oli juuri tämän hieman sarkastisen kommenttini tarkoitus: Kaikki eivät pelaa. Iso osa aikuisia käyttää konetta ihan muuhun. Kommenttiin kätkeytyi myös toinen viesti: käyttöjärjestelmät. Windows on ajautunut pahasti hakoteille siinä tehtävässä mikä on köyttöjärjestelmien perimmäinen tarkoitus, eli auttaa sovelluksia käynnistymään ja jakaa koneen resursseja. Se pitäisi olla ne käytetyt sovellukset, eikä käyttöjärjestelmä, mikä määrittää resurssien tarpeet. Ihmiset joutuu päivittämään/vaihtamaan laitteita usein vain siksi, että käyttöjärjestelmä paisuu. Aivan turhaa ajan ja rahan hukkaa. No onneksi on vaihtoehtoja
Jep. Ilman sitä prosessori pystyy käsittelemään näytönohjaimen muistia vain 256 megatavun paloissa, sen kanssa koko näyttömuistia kerralla.
Näitä juttuja, joissa tarkastellaan kehitystä suhteuttamalla muutamia vuosia taaksepäin, on ilo ja antoisaa lukea.
Kannattaa miettiä artikkelin osittaista kääntämistä englanniksi, koska varmasti herättäisi mielenkiintoa myös Suomen ulkopuolella.
Itellä 3700x (3080) ja pojalla 5 1600 (2070s) ryzenit. 2k pelaamisessa menee vielä hienosti. Katotaan päivitystä sitten kun tuon 5800x3d saa halvalla.
Itsellä on tähän asti aina ollut Intelin prosuja, muutamia Duroneita lukuunottamatta. Sen takia olisi erittäin mukava saada myös vastaavanlainen artikkeli myös Intelin leiristä.
Viimeiset pari vuotta olen kasannut AMD prosuja tuttaville/kavereille. Mielenkiintoista nähdä vaihtuuko leiri muutamien vuosien sisällä.
Harvemmin mikään on, ainakaan niille joilla pitää aina olla se uusin. Silti ne pelit ratkotaan penkin ja näppiksen välissä, ei sillä mikä konehuoneessa jauhaa. Paremmin se AMD on future proof mitä intel, jolla tarvitaan lähes joka kerta uusi emo jne. Jolloin päivitys tulee huomattavasti kalliimmaksi.
Näyttää siltä kuin 1800X ja 1080Ti olisivat ns. täydellinen pari toisilleen. Eli kumpaakaan yksittäistä komponenttia vaihtamalla suorituskyky ei juurikaan parane, vaan pitää pistää molemmat kiertoon yhtaikaa.
edelleen pelattavia vaikka ei 2000fps annakaan
Kiitos mielenkiintoisesta artikkelista!
Tehoista puhe ni pikkuveli kyl pelas Cyperpunkin läpi i5 6600 non k ja GTX 970 ja 16 g rammil läpi. Et vähän vanhemmallakin voi pelata uusii jos säätää asetuksii. Uudet ryzenit kyl kiinnostaa se varmaan seuraava päivitys pikkuveljen koneeseen.
Se mitä itse olisin kaivannut olisi ollut vielä 1800X @4GHz tulokset. Tuon zen1 boostihan oli single core ja sen jälkeen tiputettiin kaikki base taajuudelle. Uudemmat boostaa useammilla ytimillä. All core 4GHz auttaa siis ihan hyvin tuota nopeutta ja melkein kaikki zen1 pääsee 3.9GHz tai yli.
Öö häh? Nyt saat kaupasta uuden prossun. Vaihto 5min ja kone on yhtä nopea kuin uusimmat parhaimmat. Jollain 4 ytimisellä ei näin kauaa olisi voinut sinnitellä.
Moniydintesteissä voisin kuvitella että ekan generaation ryzen olisi ollut aika paljon kilpailukykyisempi ja olisi saattanut yksittäisen säikeen tehoonkin jonkin verran vaikuttaa. Omassa käytössä eka generaation (1700x) kun kellottuu ainakin 2000 (2600x) ja 5000 (5800x) sarjalaisiin nähden todella reilusti.
Mutta aika hienosti testissä näkee, että kyse on tasapainoisen kokoonpanon hakemisesta jos peliresolla mennään noilla alemmilla tasoilla.
Vastailen nyt itselleni ainakin cinebenchin osalta.
ja 1700 @4GHz saa pisteitä noin 3800. Muutamia prosentteja siis nopeampi kuin tuo testattu 1800X ja samassa suhteessa myös peleissä (zen1 boostaa yhdellä ytimellä tai ei ollenkaan).
Täytyy katsoa jos jostain tulee hyvällä hinnalla vastaan 5800X3D niin voisihan siihen joskus päivittää. Ehkä ensi vuoden lopulla?
5800x3d ei välttämättä ikinä tipu hinnassa. Niitä tehdään vähän, joten hinta ei tipu, kun kutakuinkin kaikki mitä tehdään menee myyntiin.
Mutta jep 5800x3d kiinnostaa, mutta en ikinä usko saavani sitä edullisesti, jollei sitten joku, joka vaihtaa kyseisestä 7000 sarjalaiseen, luopuisi omastaan edullisesti. Mutta luultavasti myy koko settiinsä, pelkä prossan sijaan.
Tämän sivuston 12900K ja 12600K testeissä näytti olevan mukana vastaavat 10. ja 11. core-sukupolven 1X900K ja 1X600K(F) mallit, eli sieltä voi katsoa helposti noiden välisen eron
Vaan kuinka moni 1800X:n pelikäyttöön ostanut sinnitteli? Eiköhän miltei kaikki ole jo päivittäneet, jotkut ehkä jopa alaspäin 5600X:ään.