AMD:n uusi Zen-prosessoriarkkitehtuuri ja ensimmäiset Ryzen-prosessorit julkaistiin reilu vuosi sitten. Kulunut vuosi on ollut prosessorimarkkinoilla erittäin kiinnostava ja tapahtumia on riittänyt enemmän kuin useampaan viime vuoteen yhteensä. Nyt vuorossa on Zen+-päivitys eli 2. sukupolven Ryzen-prosessoreiden julkaisu.
Zen+ ei ole varsinaisesti arkkitehtuuripäivitys, vaan siinä on keskitytty optimoimaan alkuperäistä Zen-arkkitehtuuria ja käytössä on Globalfoundriesin päivitetty 12 nanometrin valmistusprosessi nopeammilla transistoreilla.
Tutustumme tässä artikkelissa Zen+-arkkitehtuurin uudistuksiin, Pinnacle Ridge -koodinimellisten Ryzen 7 2700X- ja Ryzen 5 2600X -prosessoreiden ominaisuuksiin ja suorituskykytesteissä mukana ovat 1. sukupolven Ryzen 7 1800X- ja Ryzen 5 1600X -prosessorit sekä Intelin leiristä 6-ytimiset Coffee Lake -koodinimelliset Core i7-8700K- ja Core i5-8600K -mallit.
AMD julkaisi neljä uutta 2. sukupolven Ryzen-prosessoria eli kaksi 8-ytimistä Ryzen 7 -sarjan mallia ja kaksi 6-ytimistä Ryzen 5 -sarjan mallia. Uutuusprosessoreiden ennakkotilaukset alkoivat 13. huhtikuuta ja varsinainen myynti alkaa tänään 19. huhtikuuta.
Ryzen 7 2700X -lippulaivamallin veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 329 dollaria ja Suomessa alveineen noin 335 euroa. Ryzen 5 2600X on hinnoiteltu Yhdysvalloissa 229 dollariinja Suomessa hinta on 229 euroa. Molemmista prosessoreista tulee saataville myös 30 dollaria edullisemmat ei-X-mallit, jotka ovat myös kerroinlukottomia ja soveltuvat ylikellottamiseen, mutta toimivat hieman alhaisemmilla kellotaajuuksilla ja niiden mukana toimitetaan X-malleja tehottomampi jäähdytys.
2. sukupolven Ryzen-prosessoreiden myötä AMD karsii ja yksinkertaistaa mallistoaan ja jatkossa neliytimiset mallit ovat integroidulla Vega-grafiikkaohjaimella varustettuja Raven Ridge -koodinimellisiä Ryzen APU-piirejä.
Ryzen 2 -prosessorit käyttävät edelleen tuttua AM4-kantaa ja AMD aikoo jatkaa sen käyttöä myös tulevissa Zen-sukupolvissa. Yhtiö julkaisi 2. sukupolven Ryzen-prosessoreiden kaveriksi myös uudet 400-sarjan piirisarjat ja io-techin testiin saapui Asuksen ja MSI:n X470-piirisarjaan perustuvat lippulaivamallit, joihin tutustumme tarkemmin hieman myöhemmin.
1. sukupolven Ryzen-prosessorit toimivat suoraan uusissa 400-sarjan emolevyissä ja uudet Ryzenit vastaavasti vanhemmissa 300-sarjan emolevyissä, mutta ne vaativat BIOS-päivityksen toimiakseen. Jos emolevyn myyntipakkaus on varustettu yllä olevan kuvan kaltaisella AMD Ryzen Desktop 2000 Ready -tarralla niin silloin emolevyssä on jo sisällä päivitetty BIOS ja se on yhteensopiva Ryzen 2 -prosessoreiden kanssa. Jos kuluttaja joutuu ongelmiin, eikä saa millään keinolla päivitettyä emolevynsä biosia, AMD on luvannut lähettää hätätapauksissa veloituksetta lainaan prosessorin sisältävän boot kit -pakkauksen, jonka avulla emolevyn BIOS-päivitys varmasti onnistuu.
Zen+-arkkitehtuuri
AMD on kertonut avoimesti tulevaisuuden suunnitelmistaan Zen-arkkitehtuurin suhteen ja tulevista päivityksistä vuoteen 2020 asti.
Ensi vuonna uuteen Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvat ja Globalfoundriesin 7 nanometrin prosessilla valmistettavat Ryzen-työpöytäprosessorit on nimetty Matisse-koodinimellä. Vuonna 2020 on odotettavissa siirtyminen 7 nm+ valmistusprosessiin ja optimointipäivitys, jota AMD kutsuu mitä ilmeisimmin Zen 3:ksi ja prosessoreiden koodinimi on Vermeer.
Arkkitehtuuritasolla Zen+:n suurimmat uudistukset liittyvät keskusmuistin ja välimuistien latenssien viilaamiseen, joiden ansiosta AMD ilmoittaa Instructions Per Clock- eli IPC-suorituskyvyn parantuneen noin kolme prosenttia (Cinebench R15 1T). Lisäksi kaksikanavainen muistiohjain tukee nyt virallisesti DDR4-2933-nopeutta.
AMD:n mukaan keskusmuistin latenssia eli kuinka kauan kestää, kun prosessori pyytää (read command) ja hakee tietoa keskusmuistista on saatu viilattua 11 % paremmaksi. Suurin parannus on saatu aikaiseksi L2-välimuistin latenssissa, jonka kerrotaan laskeneen 34 %.
io-techin testeissä prosessori vakiona ja muistit DDR4-2933-nopeudella keskusmuistin latenssin mitattiin laskeneen AIDA64:n muistitestissä -9 % ja L2-välimuistin -33 %.
2. sukupolven Ryzen-prosessorit valmistetaan Globalfoundriesin 12 nanometrin 12LP-prosessilla (leading performance), kun 1. Ryzen-sukupolvi valmistettiin 14 nanometrin LPP-prosessilla. Vaikka käytössä on uudempi ja nimeltään pienempi prosessi, 2. sukupolven Ryzen-prosessoreiden Pinnacle Ridge -piisiru on edelleen samankokoinen 213 neliömillimetriä ja rakentuu 4,8 miljardista transistorista kuin Summit Ridge. AMD:n mukaan pienemmän pinta-alan sijaan 12LP-prosessi tuo mukanaan nopeammin toimivat transistorit, joiden myötä prosessorin kellotaajuutta on saatu korotettua noin 250 MHz ja käyttöjännitettä laskettua noin 50 millivolttia.
This process offers transistor performance that is 10-15% better than preceding nodes, which extends the clock speed range of the Ryzen design and reduces required current at all points along the V/f curve.
Ryzen 2000 -sarjan prosessoreihin AMD on päivittänyt Precision Boost -ominaisuuden toiseen sukupolveen. Automaattisesti toimivaa ominaisuutta on päivitetty käytännössä siten, että Boost 2 kykenee mukautumaan joustavammin rasitettavien ytimien lukumäärään, kun 1. sukupolven Ryzen-prosessoreissa kellotaajuus nousi kunnolla vain 1-2 ytimen rasituksessa.
Eri parametrien, kuten lämpötilan ja virrankulutuksen, mukaan toimiva algoritmi on aiempaa optimistisempi, eikä se ole enää sidottu rasitettavien ytimien lukumäärään. Sen sijaan, että kellotaajuus laskettaisiin välittömästi perustaajuudelle, se pysyy pidempään mahdollisimman korkealla paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi. Kellotaajuutta säädetään edelleen 25 MHz:n askelin.
Myös Extended Frequency Range- eli XFR-ominaisuus on päivitetty toiseen sukupolveen ja lämpötilan salliessa kellotaajuus voi nousta 25-50 MHz yli Precision Boost 2 -taajuuden. Samalla XFR-ominaisuus on Precision Boostin tavoin päivittynyt tukemaan 1-2 ytimen sijaan kaikkia ytimiä. Käytännössä mitä viileämpänä prosessori toimii, sitä herkemmin se pystyy hyödyntämään XFR2-ominaisuuden tarjoamaa kellotaajuuslisää.
Prosessoreiden esittely
Ryzen 7 2700X
8-ytiminen Ryzen 7 2700X on uusi lippulaivamalli ja sen mallinimi vastaa numeroinniltaan Intelin Core i7-8700K:ta. 2700X tukee SMT-ominaisuuden ansiosta 16 säiettä, ilmoitettu perustaajuus on 3,7 GHz ja Precision Boost 2 -ominaisuuden myötä maksimitaajuus yhdellä ytimellä on 4,3 GHz.
Jokaisella ytimellä on oma 512 kilotavun kokoinen L2-välimuisti, kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 16 megatavua ja prosessorin TDP-arvo on nostettu 105 wattiin. Prosessorin myyntipakkauksen mukana toimitetaan RGB-valaistu Wraith Prism -vakiocooleri.
Käytännön testeissä kaikkien ytimien rasituksessa Ryzen 7 2700X toimi 4025 MHz:n kellotaajuudella ja yhden ytimen rasituksessa XFR2-ominaisuuden ansiosta kellotaajuus nousi 4350 MHz:iin.
Ryzen 7 1800X:ään verrattuna Ryzen 7 2700X:n kellotaajuus kaikkien ytimien rasituksessa on 325 MHz korkeampi ja yhden ytimen rasituksessa 250 MHz korkeampi.
Ryzen 5 2600X
6-ytiminen Ryzen 5 2600X tukee myös SMT-ominaisuutta ja sen ansiosta 12 säiettä. Ilmoitettu perustaajuus on 3,6 GHz ja Precision Boost 2 -ominaisuuden myötä maksimitaajuus yhdellä ytimellä on 4,2 GHz.
Jokaisella ytimellä on oma 512 kilotavun kokoinen L2-välimuisti, kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 16 megatavua ja prosessorin TDP-arvo on 95 wattia. Prosessorin mukana toimitetaan Wraith Spire -vakiocooleri.
Käytännön testeissä kaikkien ytimien rasituksessa Ryzen 5 2600X toimi 4050 MHz:n kellotaajuudella ja yhden ytimen rasituksessa XFR2-ominaisuuden ansiosta kellotaajuus nousi 4225 MHz:iin (teoreettinen maksimi 4250 MHz).
Ryzen 5 1600X:ään verrattuna Ryzen 5 2600X:n kellotaajuus kaikkien ytimien rasituksessa on 350 MHz korkeampi ja yhden ytimen rasituksessa 125 MHz korkeampi.
Testikokoonpano
Ryzen-prosessorit testattiin X470-piirisarjaan perustuvalla Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevyllä. Vertailukohtina Intelin leiristä testeissä olivat 6-ytimiset Coffee Lake -koodinimelliset Core i7-8700K- ja Core i5-8600K -mallit, jotka testattiin saman hintaisella Asuksen Z370-piirisarjaan perustuvalla ROG Maximus X Apex -emolevyllä. Molemmilla alustoilla käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2933-nopeudella toimivaa muistia 16-16-16-36-latensseilla ja molempiin emolevyihin päivitettiin ennen testejä tuorein BIOS-versio. Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15-coolerilla.
Hintataso Suomessa 19.4.2018
- Ryzen 5 1600X: alkaen 189 €
- Ryzen 5 2600X: alkaen 229 €
- Core i5-8600K: alkaen 249 €
- Ryzen 7 1800X: alkaen 306 €
- Ryzen 7 2700X: alkaen 335 €
- Core i7-8700K: alkaen 342 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition -näytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro-käyttöjärjestelmä ja testiohjelmat oli asennettuna Corsairin 250 gigatavun Force GT SSD:lle. Virransyötöstä vastasi Seasonicin 650-wattinen SS-650KM-virtalähde.
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 5 1600X (6/12 ydintä/säiettä)
- AMD Ryzen 5 2600X (6/12 ydintä/säiettä)
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä)
- AMD Ryzen 7 2700X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus Crosshair VII Hero (Wi-Fi) (X470-piirisarja, BIOS: 0505)
- 16 Gt G.Skill Sniper X @ DDR4-2933 (16-16-16-36)
Socket 1151-alusta (Z370):
- Intel Core i5-8600K (6/6 ydintä/säiettä, Turbo 4,3 GHz)
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- Asus ROG Strix Z370-F (Z370-piirisarja, BIOS: 1301)
- 16 Gt G.Skill Sniper X @ DDR4-2933 (16-16-16-36)
Muut komponentit:
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC
- Corsair Force GT 250 Gt SSD
- Seasonic SS-650KM (650 W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessorisäikeillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30 -presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin (lataa lähdevideo).
Enkoodasimme Handbrakella myös H.265 MKV 1080p30-presetillä ja x265-koodekilla 410 megatavun kokoisen 3840×1608-resoluution videon .mkv-containeriin (lataa lähdevideo).
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
AIDA64:n Memory Benchmark mittaa keskusmuistin muistiväylän kaistanleveyttä megatavuina sekunnissa luku-, kirjoitus- ja kopiointitesteissä.
AIDA:n muistitesti ilmoittaa myös latenssin eli kuinka kauan kestää, kun prosessori pyytää (read command) ja hakee tietoa keskusmuistista.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjain. Mukaan on valittu pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Pelitestit näyttävät ja antavat suuntaa, jos peli skaalautuu ja hyötyy prosessorin suorituskyvystä niin silloin erot ovat testien tasoa.
Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
The Witcher 3 testattiin Ultra ja High -kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Novigrad-kaupunkikentässä.
Counter Strike: Global Offensive testattiin alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla mahdollisimman korkean ruudunpäivitysnopeuden saavuttamiseksi. Peliä pelattiin 60 sekunnin ajan ja tallennettiin OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Dust II -kentässä.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Kuten 1. sukupolven, myös 2. sukupolven Ryzen-työpöytäprosessoreissa piisiru on juotettu indiumilla kiinni lämmönlevittäjään.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittauksissa prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95-ohjelmalla, Handbrake-ohjelmalla 4k-videota enkoodaten ja Battlefield 1 -pelillä.
Ryzen 7 2700X:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 3-11 wattia korkeampi kuin 1800X:llä ja Ryzen 5 2600X:llä 16-21 wattia korkeampi kuin 1600X:llä.
Ryzen 7 2700X:llä lämpötila oli rasituksessa 5-8 astetta korkeampi kuin 1800X:llä ja Ryzen 5 2600X:llä 8-13 astetta korkeampi kuin 1600X:llä.
Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla. Tulokset ovat ainoastaan suuntaa antavia.
Huom! Tuoreimmilla BIOS-päivityksillä Intelin prosessorit toimivat Turbon osalta niiden spesfikaatioiden mukaan toisin kuin julkaisun yhteydessä 6kk sitten. Siinä missä Coffee Lake -prosessoreilla pysyi julkaisun yhteydessä Turbo-taajuudet maksimitaajuuksissa TDP-arvosta välittämättä, uusimmat BIOS-päivitykset rajoittavat kellotaajuutta ja käyttöjännitettä, jotta prosessori ei ylitä 95 watin TDP-arvoa kuin hetkellisesti.
Ylikellotustestit
Kaikki AMD:n prosssorit ovat kerroinlukottomia ja edullisemmissakaan piirisarjoissa ei ole rajoituksia ylikellottamisen suhteen.
Testasimme 2. sukupolven Ryzen-prosessorit avonaisessa testipenkissä Noctuan järeällä NH-D15-coolerilla. Prosessoriytimien ylikellotuspotentiaalia haettiin erikseen Handbrake-ohjelmalla ja kaikki testiohjelmat läpäisten sekä maksimitaajuus Cinebench R15 -testissä.
Huom! io-techin testiprosessorit ovat AMD:n lähettämiä testikappaleita, eikä kaupasta ostettuja retail-versioita, joten ylikellotustesteissä saavutetut tulokset ovat suuntaa antavia. Kannattaa huomioida, kun kokoonpano siirretään avonaisesta testipenkistä kotelon sisälle, lämmöt nousevat useammalla asteella.
Ryzen-prosessoreiden ylikellottamiseen ja virittelyyn tarkoitettu Ryzen Master -ohjelma on myös päivitetty uusilla ominaisuuksilla. Ytimet on jaettu CPU-kompleksien mukaan kahdeksi neljän ytimen ryppääksi ja kummankin kompleksin oletettavasti parhaiten ylikellottuva ydin on merkitty tähdellä ja toiseksi paras pallolla. Lisäksi ohjelma näyttää prosessorin toimiessa vakiona prosentteina Package Power Tracking- (PPT), Thermal Design Current- (TDC) ja Electrical Design Current -arvot.
Ryzen 7 2700X
8-ytimisellä Ryzen 7 2700X:llä Handbrake rullasi vakaasti 4,225 GHz:n kellotaajuudella, kun prosessoriytimille syötettiin käyttöjännitettä 1,45 volttia. Prosessorin lämpötila nousi maksimissaan 84 asteeseen ja pelkän prosessorin tehonkulutus 164 wattiin.
Pelkkä Cinebench R15 -testi saatiin ajettua läpi vielä 4,3 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännite nostettiin 1,55 volttiin. Näin korkeaa käyttöjännitettä ei kuitenkaan voi suositella arkikäyttöön, vaan kyseessä oli pelkkä maksimitaajuuden kokeilu testiolosuhteissa.
Ryzen 5 2600X
6-ytimisellä Ryzen 5 2600X:llä Handbrake rullasi vakaasti 4,225 GHz:n kellotaajuudella, kun prosessoriytimille syötettiin käyttöjännitettä 1,45 volttia. Prosessorin lämpötila nousi maksimissaan 82 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 192 wattiin ja pelkän prosessorin tehonkulutus 135 wattiin.
Pelkkä Cinebench R15 -testi saatiin ajettua läpi vielä 4,275 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännite nostettiin 1,5 volttiin. Näin korkeaa käyttöjännitettä ei kuitenkaan voi suositella arkikäyttöön, vaan kyseessä oli pelkkä maksimitaajuuden kokeilu testiolosuhteissa.
Suorituskyky ylikellotettuna
Cinebench R15 -testissä molempien prosessoreiden tulos parani ylikellotettuna noin 4 %.
Myös The Witcher 3:ssa molemmilla prosessoreilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotettuna noin 4 %.
Loppuyhteenveto
Zen+ on odotetunlainen päivitys vuosi sitten julkaistuun Zen-arkkitehtuuriin ja puristaa uuden Globalfoundriesin 12 nanometrin prosessin ja nopeampien transistorien avulla viimeisetkin tehot irti. Arkkitehtuuritasolla näkyvin uudistus on keskusmuistin ja välimuistien latenssien viilaus, virallisesti tuettu DDR4-2933-nopeus ja kellotaajuuksia on saatu nostettua parilla sadalla megahertsillä.
Siinä missä Ryzen 7 1800X julkaistiin noin 499 euron hinnalla, Ryzen 7 2700X maksaa 339 euroa eli se on hieman edullisempi kuin Intelin tämän hetkinen 6-ytiminen Core i7-8700K -lippulaivamalli. 6-ytiminen Ryzen 5 2600X irtoaa 100 euroa edullisemmin noin 229 eurolla.
Ryzen 7 2700X oli hyötyohjelmissa noin 10 % ja peleissä 5-7 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 7 1800X. Core i7-8700K:hon verrattuna Ryzen 7 2700X voitti lähes kaikki prosessoritestit, mutta erittäin prosessoririippuvaisissa peleissä kuten ARMA 3:ssa ja The Witcher 3:ssa 8700K vei pidemmän korren noin 20 % erolla.
Tehonkulutuksen suhteen 2. sukupolven Ryzen-prosessoreilla kokoonpanon tehonkulutus oli rasituksessa 10-20 wattia ja ytimien lämpötila noin 10 astetta korkeampi kuin ensimmäisen sukupolven Ryzeneilla.
Intelin 6-ytimisiin Coffee Lake -prosessoreihin verrattuna uudet Ryzenit toimivat selvästi lämpimämpinä, jonka huomasi käytännössä muun muassa siitä, että Ryzeneilla Noctuan NH-D15-coolerin tuulettimet pyörivät rasituksessa täysillä, kun Intelin prosessoreilla melutaso oli selvästi hiljaisempi.
Ylikellotettuna molempien prosessoreiden suorituskyky parani vain noin 4 %, joten AMD on repinyt jo vakiona lähes kaiken irti Zen-arkkitehtuurista ja Globalfoundriesin 12LP-valmistusprosessista.
Kaiken kaikkiaan Ryzen 2 on optimointipäivitys Zen-arkkitehtuuriin ja sen avulla AMD voi jatkaa markkinaosuuden kasvattamista siitä, mihin se 1. sukupolven Ryzenilla jäi.
Tuhnu :smoke:
Juustoa;) Intelin vuosittaiset 2-3% nousut sitten ei vissin ole tuhnuja…Aika oletettu tehonlisäys tämä nyt näyttäis olevan.
Ehkä se oli sarkasmia? Paljon odotettua suurempi tehonnousu! Ei paha ollenkaan!
Ostohousut ollu jalassa jo hetken. Innolla odotellaan artikkelin valmistumista
Noh, seuraavaa Zeniä odotellessa. 🙁
Hyvät muistit taas Sampalla.
Testit ajettu myös DDR4-2933, DDR4-3200, DDR4-3400 ja DDR4-3600 ja tulokset julkaistaan kunhan tämä artikkeli nyt saadaan tästä alta taistelua valmiiksi 🙂
Jep, toisaalla oli ajettu 3533C14 muisteilla
Meinasin just sanoa, että koitappas niitä yli 3000 nopeuksisia muisteja kans.
Asialliselta vaikuttaa, eli hyvästä paranneltu. Odotellaan artikkelin päivittymistä.
En jaksanut erikseen raportoida typosta, mutta "Virransyötöstä vastasi Seasonicin 620-wattinen SS-650KM-virtalähde.", josko kuitenkin 650-wattinen. 🙂
Ihan mainiosti kelpaavat :tup:
Eikä kelpaa kun Intel saa 3 FPS enemmän keskimäärin CeeÄssässä! 😀
Noihin pelitesteihin liittyen:
Tämähän tarkoittaa käytännössä teknisesti mahdollisimman huonojen pelien valitsemista. CS:GO:n engine vm. 2004 ja ARMA 3 on teknisesti todella surkea viritys. Teknisesti paremmilla peleillä ei saataisi isoja eroja aikaan mutta entäs sitten? Jos eroja ei käytännössä ole, on turha alkaa niitä tarkoituksella hakemaan. Kyllähän eri valmistajien muisteillekin saa samoilla asetuksilla eroja kun aletaan oikeasti hakemaan. Eri asia onko niillä eroilla mitään käytännön merkitystä.
CS:GO on juurikin prossupeli. Ihmettelen vaan tuota 8700k:n FPS CS:GO:ssa, että yleensä tolla prossulla saa paljon enemmän irti. Jotain asetuksissa? Sekä CS:GO tykkää nopeemmista muisteista joten olisi kiva nähä testiä vähän nopeammilla muisteilla.
Computerbasen peleissä on avg fps täsmälleen sama kuin i7 7700k, jää 11% 8700k:lle. Minimi-fps jopa vähän parempi kuin 7700k. Löytyy myös eri timingit intelille, amd:lle. Testattu myös X370 vs x470 eikä löydetty mitään eroa nopeudessa.
Oliko Spectre ja Meltdown patchit Intelillä?
Vieläkö noissa nVidian ajureissa on se käpy, että Ryzenin kanssa tulokset tipahtavat omituisesti?
Toivoin kyllä kieltämättä enenmmän tuolta..
Asteikolla: Hyvä – välttävä – heikko
menee PELIkoneen ostajan tapauksessa "välttävä" kohtaan tuo ryzen näköjään edelleen.
Jossain muussa käytössä voi olla "Hyvä".
—————–
Voisitko huvikseen testata samat pelitestit jollakin AMD:n sorituskykyisimmällä näyttiksellä ja puolella FHD resosta. Näkisi, onko se miten Nvidian ajurit toimii edelleen myrkkyä tuolla AMD:n ryzenille..
Lämpöisiä ja poweria imee aikalailla, ja intelin 8600k ja 8700k selkeästi edelleen peleissä nopeampia. Mutta kaikessa muussa kovaa jälkeä eli hyvä julkaisu kyllä mielestäni. :tup:
Kyllä, tuorein BIOS ja Windows-versio:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4093112
Voi pitää paikkansa, mutta ei tuolla ole mitään merkitystä. Kukaan muu, kuin krooninen foorumivänkääjä ei valitse pelattavaa peliä sen vuoksi, että se peli on teknisesti mahdollisimman hyvä vaan sen takia, että tykkää pelistä. CS taitaa olla luokkaa kolmanneksi suosituin tietokonepeli pelaajamääräisesti, niin luonnollisesti se löytyy myös testipaletista. Kai ihmisiä nyt enemmän kiinnostaa ne testit sellaisista peleistä, mitä ihmiset myös pelaavat vai pitäisikö jotain Ashes of Singularityä painottaa maksimit vaikka se ei mikään oikea peli edes ole.
Nuo pelitestit näyttävät ja antavat suuntaa, että JOS peli skaalautuu/hyötyy prosessorin suorituskyvystä niin silloin erot ovat testien tasoa.
Noissa muistitesteissä tulee kyllä todella suuria eroja vakion ja säädetyn muistin kanssa. esim. keskiarvollinen ruudunpäivitys on Kingdom Come: Deliverancessa tuossa Computerbasen jutussa vakiona 2700X:llä 71 FPS ja sitten kun muistit ovat 3466 ja kireillä säädöillä niin FPS 81,7.
Tuleeko clock for clock testejä eri ryzen versioiden välille?
Vau… eli näitä Most Popular Core PC Games | Global | Newzoo pitäs käyttää eikä edes yrittää mitää komeaa sinne tunkea.
Näin on, mutta kyllä i7 8700k:kin hyötyy kovasti samasta.
Pitäiskö joskus tutkia, että poimisko mukaan pelejä sen mukaan, että miten ne skaalautuvat ? Koska selkeästi on meneillään murrosaika siihen että pelit säikeistyvät paremmin, joten olisi hyvä olla testeissä mukana molempien osastojen edustajia: perinteisiä yhtä tai kahta ydintä hyövyntäviä sekä uudemman polven pelejä, jotka skaalautuvat moniytimisille prossuille hyvin. Vaikka sitten 50:50 ratiolla noita ottais testeihin mukaan.
”suorituskykytesteissä mukana ovat 1. sukupolven Ryzen 7 1800X- ja Ryzen 5 2600X -prosessorit”. Pitäisi olla vissiin 1600X
Pelikäytössä kieltämättä melko huonoja nämäkin Ryzenit.. Sisällöntuotantoon kuitenkin näyttäisi olevan rahalle vastinetta.
Voi taas jäädä odottamaan seuraavaa AMD julkaisua.
Agreed. Valitettavasti moni ei osaa lukea asiaa noin (kuten tästä ketjusta voi helposti huomata). Voisiko artikkeliin lisätä asiasta maininnan?
Toisaalta jotkut uudemmat pelit käyttävät jo niin paljon CPU:ta että 4-coren i5:t ei enää riitä, edes 60fps pelaamiseen. Tällainen peli olisi hyvä testi siitä miten prossut toimii tulevaisuudessa, kun pelitkin alkaa syödä säikeitä välipalakseen.
Lisätuloksia odotellessa.
On aika paljon tutkittu, myös ehdotuksia hyvin skaalautuvista peleistä voi laittaa tulemaan 🙂
Lisätty, käsittääkseni CS:ssä mitä isompi FPS sitä parempi.
Parhaimmat esimerkit näistä lienee Crysis 3, Assassin's Creed: Origins, Battlefield 1 ja Ashes of the Singularity. Grand Theft Auto 5 myös, kunhan testaan varsinaisen pelikentän kohdalla, eikä siinä sisäänrakennetussa benchmarkissa.
Parempi joo mutta jossakin kohtaa menee raja minkä jälkeen tarvitaan todellinen superpro pelaaja huippunäytöllä jotta siitä korkeammasta FPS:sta oikeasti hyötyy. Enemmistö taitaa CS:a pelata 60 Hz näytöllä kuitenkin.
Crysis 3 tosin vain paikoittain. Jos kenttä ei ole täynnä ruohoa, niin skaalautuminen romahtaa ja pelin nopeus riippuu taas yhden ytimen suorituskyvystä.
BeamNG.Drive niminen peli on suunniteltu tykkäämään moniydinprosessoreista ja siitä löytyisi semmoinen penkityssofta kuin BananaBench, jolla mittaillaan prosessointikykyä kun ympäristöön lisätään autoja. Kyseinen penkkiohjelma on ihan vaan komentorivi-ikkunassa toimiva, mutta jo sillä saa jonkinverran osviittaa pelillisestä suorituskyvystä (keskiarvon saa laskettua, kun vetää sillä testiä 3-5 kertaa peräjälkeen, yleensä sillä määrällä saavutetaan piikkitulos). Ja toki, pelin sisäistä FPS:ää voi myös testailla jollain tietyllä kaavalla, vaikka sitten ite luodulla replayllä, jonka peli suorittaa reaaliajassa. Suosittelen tutkaisemaan tapausta, vaikka tuotos onkin vasta Early Access, ni jo nyt se on erittäin kehittynyt tapaus ja vaativa peli raudalle ku raudalle, ja nimenomaan prosessoreille.
CS:GO on siltikin 100% prossupeli, aivan kuten Sourcekin. Eli varsin pätevä testipeli, koska mitä korkeampi FPS, sitä parempi. 🙂
Millähän perusteella välttävä? Mulla on itellä i7-7700K ja todennäköisesti en huomaisi mitään eroa jos olisi joku 6- tai 8-ytiminen Ryzen pellin alla.
Kyllä, ihan Source enginen ominaisuus. Vielä kun mulla oli Pentium G3258 @ 4.7GHz niin pyöritti paremmin mitä G4560, vaikka tuo AE-pena onkin vain 2c/2t.
Näytön hertsit voi juu olla enemmistöllä 60Hz, mutta tuossa tosiaan mainitsinkin, niin Source engine kusee pahasti matalalla FPS:llä. Itselläkin 60 @ 74Hz ja CS GO:n olisi suotavaa pyöriä yli 200+ fps.
BF1 64p MP. Mahdoton vaan benchmarkata.
Jep, sitä kun ei saa koskaan samanlaista matsia vedettyä, joten tulokset olisivat lähinnä suuntaa antavia. Kävi itsellä mielessä mainita, mutta tosiaan..
Mikäköhän näiden Ryzenien järkevä ylikellotus arkikäytössä sitten olisi? Jos vaikka lähdetään 1.35 – 1.375V jännitteellä kokeilemaan, niin maksitaajuus taitaa olla siellä 4.0 – 4.1GHz tuntumassa. 4.2 ja sitä suuremmat näyttäisi vaativan aivan liikaa jännitettä ja sekä lämmöt että tehonkulutus karkaa nopeasti.
Joku 4,1 GHz varmaan semmoset järkevät arkikellot ja ne saavuttaa tosiaan alle 1,4 voltilla, jolloin lämmöt pysyy vielä kurissa.
Lainaan @The Stilt :n kommenttia hänen Ryzen technical säikeestään Anandin foorumilta:
Linkki oheiseen analyysiin, hyvää luettavaa:
Ryzen: Strictly technical
Tähän voisi lisätä omia kokemuksia. R5 1600 samoilla jänöillä menee sen 3.8 GHz 24/7, joten karheasti sanottuna näissä uusissa parannusta samoilla jänöillä on tullut 0.3 GHz verran. :think:
Eli jos on ensimmäisen sukupolven R7 käytössä 8c@4Ghz ja muistit >3200LL niin ei kyllä mitään isoja eroja tule. Ellei tuolta sitten tule mitään ylläriä kun muisteja ajetaan 3400-3600Mhz.
The Stiltin raportti Pinnacle Ridgen testituloksista AnandTechissä: Ryzen: Strictly technical
Muistien vaikutusta olis kiva jos testaatte tulevaisuudessa. Ihan kivastihan tuo 3600 ja 3866 muisteilla pelaa ainakin parin revikan perusteella. Toki latenssit vaikuttaa myös paljon.
Missä testissä oli saatu ajettua 3866MHz muisteilla? The Stiltin testin mukaan 3600MHz on jo vaikea saada oikeasti 24/7 vakaaksi (rankempi testi kuin näissä revikoissa)
Jos oikein kuulin striimissä, niin level1 tech sai ajeltua, mutta ehkä kuulin sitten omiani.
Kiinnostaisi tietää millainen ero on ryzen 2700x vs intel 8700 32Tib par tiedoston verifiointi ajassa :think:
Tai ihan vaikka 1Tib par tiedoston verifiointi aika :think:
Kai nyt 8700K eikä tuota lelumallia? 😉
Ajelin itsekin AMD:n tilaisuudessa tuolla MSI:n X470-lankulla ja noilla G.Skillin Sniper X -muisteilla DDR4-3866, mutta kotona Crosshairilla ei kulkenut yli DDR4-3600. Pitää kokeilla kotona tuota MSI:n lankkua.
Onko muuten tiedossa olisiko AM4:lle tulossa APEX-mallia? Eikös noilla muistit kellotu melko hemmetin hyvin.
Vois vetästä ostohousut jalkaan! :love: :cigar2: