NVIDIAn GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet saapuvat tänään 17. syyskuuta klo 16 myyntiin samalla hetkellä, kun tämä artikkeli julkaistaan. io-techissä julkaistiin eilen NVIDIAn omasta GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimesta testiartikkeli, josta löytyy kattavat testitulokset 4k-, 1440p- ja Full HD -resoluutioilla sekä useita näytönohjaimia vertailukohtina. Vuorokautta myöhemmin media saa julkaista testitulokset näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvilla ”custom-malleilla”.
GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet saapuvat Suomessa myyntiin alkaen 739 euron hinnalla. Edullisimmat mallit kyseiseen hintaan ovat NVIDIAn oma Founders Edition, jota ei pysty ostamaan kuin yhtiön omien verkkosivujen kautta ja Asuksen TUF Gaming GeForce RTX 3080, jota löytyy ainakin Jimm’siltä. Muiden GeForce RTX 3080 -mallien hinnat sijoittuvat 739 ja 950 euron välimaastoon.
Tässä artikkelissa tutustumme Asuksen, MSI:n ja Gigabyten 739-840 euron hintaisten GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien ominaisuuksiin ja ajamme pikaiset suorituskykytestit sekä tehonkulutus, lämpötila- ja melumittaukset. Mukana on myös ylikellotustestit.
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
Asuksen TUF Gaming GeForce RTX 3080:stä on myynnissä kahta eri mallia eli 739 euron hintainen perusmalli ja meille testiin saapunut 20 euroa kalliimpi tehdasylikellotettu OC-malli.
Jäähdytysratkaisu on yli kahden korttipaikan korkuinen eli se haukkaa emolevyltä kolme korttipaikkaa ja on 30 cm pitkä. Painoa näytönohjaimella on 1,4 kg ja se on varustettu kolmella alumiinikehikkoon upotetulla 90 mm:n Axial-tech-tuulettimella, jossa lavat on yhdistetty ulkokehältä toisiinsa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 1925 RPM:n kierrosnopeudella ja pysähtyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila laskee alle 55 asteeseen.
Näytönohjain on varustettu kahdella HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä. Näyttöliittimien vieressä olevan tuuletin puhaltaa puoliksi lämmintä ilmaa myös ulos kotelosta.
Jäähdytysrivasto on pidempi kuin piirilevy ja takimmainen tuuletin puhaltaa ilmaa NVIDIAn Founders Editionin tavoin jäähdytysrivaston läpi kohti keskusmuistia ja prosessoria. Takapuolen alumiinilevy on lämpötyynyjen kautta kontaktissa piirilevyyn muistipiirien ja virransyötön kohdalta.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja niiden kohdalla piirilevyllä on ledi ilmaisemassa punaisena tai valkoisena, onko virtaliitin kytketty paikoilleen. Virtaliittimien viereinen TUF-logo on RGB-valaistu. Näytönohjaimen vakio TDP-arvo on 340 wattia ja se on mahdollista nostaa 375 wattiin.
Näytönohjaimesta löytyy kytkin, josta voi valita käyttöön Performance- tai Quiet-tilan. Vakiona käytössä on Performance-tila, jolloin grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 63-asteisena. Quiet-tilassa näytönohjain oli desibelin hiljaisempi, mutta lämpötila nousi seitsemällä asteella 70 asteeseen.
Asus on asettanut GA102-grafiikkapiirin toimimaan 1440 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1710 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa kellotaajuus oli 3D-rasituksessa keskimäärin n. 1900 MHz.
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G
Testiin saapunut GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G on 820 euron hinnalla kalliimpi aluksi kahdesta myyntiin saapuvasta Gigabyten malliista. Edullisemman Eagle OC -mallin hinta on alkaen 749 euroa.
Jäähdytysratkaisu on yli kahden korttipaikan korkuinen eli se haukkaa emolevyltä kolme korttipaikkaa ja on 32 cm pitkä. Painoa näytönohjaimella on 1,35 kg ja muovikehikkoon on upotettu kolme 90 mm:n tuuletinta, jotka pyörivät toisiinsa nähden eri suuntaan. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 60 asteeseen. 3D-rasituksessa tuulettimet pyörivät 1930 ja 1830 RPM:n kierrosnopeudella.
Näyttöliittimien vieressä olevan tuuletin ei juurikaan pysty puhaltamaan lämmintä ilmaa myös ulos kotelosta. Näytönohjain on varustettu kahdella HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä. Näyttöliittimet on kullattu.
Jäähdytysrivasto on pidempi kuin piirilevy ja takimmainen tuuletin puhaltaa ilmaa NVIDIAn Founders Editionin tavoin jäähdytysrivaston läpi kohti keskusmuistia ja prosessoria. Suuri osa alasta on kuitenkin onnistuttu tukkimaan PCIe-lisävirtalittimien johdoilla ja alumiinisella taustalevyllä, joka ei ole edes kontaktissa piirilevyyn, jotta se jäähdyttäisi muistipiirejä tai virransyöttöä.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja ne on kiinnitetty takalevyyn ja liitetty piirilevylle johdoilla. Gigabyten-teksti on RGB-valaistu. Näytönohjaimen vakio ja maksimi TDP-arvo on 370 wattia, eikä sitä ole mahdollista korottaa.
Näytönohjaimesta löytyy kytkin, josta voi valita käyttöön OC- tai Silent-tilan. Vakiona käytössä on OC-tila, jolloin grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 66-asteisena. Quiet-tilassa näytönohjain oli desibelin hiljaisempi, mutta lämpötila nousi kuudella asteella 72 asteeseen. Lisäksi näytönohjaimen Power Limit -tehonkulutusrajoitus laski 370 watista 345 wattiin ja Boost-kellotaajuus 1800 MHz:stä 1770 MHz:iin, mutta suorituskyky ei käytännössä laskenut oikeastaan lainkaan.
Gigabyte on asettanut GA102-grafiikkapiirin toimimaan vakiona OC-tilassa 1440 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1800 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa kellotaajuus oli 3D-rasituksessa keskimäärin n. 1945 MHz.
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
MSI:ltä testiin saapui kolmikon kallein näytönohjain eli 840 euron hintainen GeForce RTX 3080 Gaming X Trio. Edullisempi vaihtoehto on 780 euron hintainen Ventus 3X OC -malli.
Jäähdytysratkaisu on yli kahden korttipaikan korkuinen eli se haukkaa emolevyltä kolme korttipaikkaa ja on 32 cm pitkä. Näytönohjain on selvästi 1,56 kg:n painollaan testijoukon painavin. Se on varustettu kolmella muovikehikkoon upotetulla 95 mm:n Torx Fan 4.0 tuulettimella, joissa kaksi vierekkäistä lapaa on yhdistetty ulkokehältä toisiinsa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä avoin ja kaikki tuulettimien puhaltama lämmin ilma palaa takaisin kiertoon koteloon. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 60 asteeseen. 3D-rasituksessa tuulettimet pyörivät 1480 RPM:n kierrosnopeudella.
Näyttöliittimien vieressä olevan tuuletin ei juurikaan pysty puhaltamaan lämmintä ilmaa myös ulos kotelosta. Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä.
Piirilevy on samanpituinen jäähdytysrivaston kanssa, eikä takimmainen tuuletin puhalla umpinaisen rakenteen läpi ilmaa, kuten NVIDIAn Founders Edition sekä Asuksen ja Gigabyten näytönohjaimet. Takalevy on valmistettu grafeenista, jonka lämmönjohtavuus on erinomainen ja se on muistipiirien ja virransyötön kohdalta kontaktissa piirilevyyn.
Piirilevy on varustettu muista testissä olleista 3080-malleista poiketen kolmella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Päädyssä on RGB-valaistu valolista ja samoin tuulettimien vieressä on pienet valaistut alueet. Näytönohjaimen vakio TDP-arvo on 340 wattia ja se on mahdollista nostaa 350 wattiin.
Toisin kuin Asuksen ja Gigabyten näytönohjaimissa, MSI:stä ei löydy BIOS-kytkintä, jolla käyttöön voisi valita suorituskykyisen tai hiljaisen tilan, vaikka piirilevyltä löytyy kyseiselle kytkimelle tyhjä paikka.
MSI on asettanut GA102-grafiikkapiirin toimimaan vakiona 1440 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1815 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa kellotaajuus oli 3D-rasituksessa keskimäärin n. 1930 MHz.
Suorituskykytestit
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 3900XT -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 3900XT (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,7 GHz)
- Asus ROG Crosshair VII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 16 Gt G.Skill Trident Z 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Suorituskykytestit
4k-resoluutiolla Tomb Raiderissa MSI:n ja Gigabyten näytönohjaimet olivat 80 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella 4 % suorituskykyisempiä kuin NVIDIAn Founders Edition.
1440p-resoluutiolla Tomb Raiderissa MSI:n Gaming X Trio oli 146 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella 4 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn Founders Edition.
1080p-resoluutiolla Tomb Raiderissa MSI:n Gaming X Trio oli 206 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella 2,5 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn Founders Edition.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
Gigabyten Gaming OC -mallilla kokoonpanon mitattiin korkein tehonkulutus eli 525 wattia, joka oli 30 wattia korkeampi kuin NVIDIAn Founders Editionilla.
Vakiona Gigabyten Gaming OC -mallin Power Limit -tehonkulutusrajoitus on asetettu korkeimmaksi 370 wattiin, mutta Asuksen TUF Gaming OC -mallilla sen saa manuaalisesti nostettua 375 wattiin.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
NVIDIAn Founders Editionilla grafiikkapiiri toimi lämpimimpänä eli 76-asteisena. Testijoukon viileimpänä eli 13 astetta Founders Editionia alhaisemmalla 63 asteen lämpötilalla toimi Asuksen TUF Gaming OC -malli Performance-tilassa. Gigabyten Gaming OC:n lämpötila OC Mode -tilassa oli 66 astetta.
Hiljaisemmassa Quiet-tilassa Asuksen TUF Gaming OC toimi 70- ja Gigabyten Gaming OC 72-asteisena. MSI:n Gaming X Trion grafiikkapiiri toimi 75-asteisena ja lämpötilan laskemiseksi tuuletinprofiilia täytyy säätää manuaalisesti.
Kirjasimme 3D-rasituksessa ylös myös keskusmuistin eli Corsairin DDR4-muistikampojen raportoiman lämpötilan. Edellisen sukupolven Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen tehonkulutus oli 265 wattia eli noin 60-90 wattia alhaisempi kuin uusilla GeForce RTX 3080 -näytönohjaimilla. Asuksen 2080 Ti:llä muistikampojen lämpötilaksi mitattiin 50 astetta, jota käytetään vertailukohtana.
NVIDIAn Founders Edition puhalsi takaosastaan 36-asteista ilmaa koko tuulettimen alalta jäähdytysrivastonsa läpi, joka jäähdytti muistikampoja kahdella asteella.
Asuksen TUF Gaming OC puhalsi takaosastaan 45-asteista ilmaa noin puolen tuulettimen alalta jäähdytysrivastonsa ja lämpöputkien läpi, joka nosti muistikampojen lämpötilaa kahdella asteella.
Gigabyten Gaming OC puhalsi takaosastaan 49-asteista ilmaa alle puolen tuulettimen alalta jäähdytysrivastonsa ja lämpöputkien läpi, joka nosti muistikampojen lämpötilaa kolmella asteella.
MSI:n rakenne on takapuolelta umpinainen, joten kaikki lämpö säteilee ympäristöön ja puhalletaan takaisin koteloon näytönohjaimen kyljistä. Muistikampojen lämpötila nousi MSI:n ratkaisulla 7 asteella.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
MSI:n Gaming X Trion grafiikkapiirin 75 asteen lämpötilan taustalta löytyy testijoukon hiljaisin 36 desibelin melutaso, johon ylsi myös Asus Quiet-tilassa ja jopa 5 astetta alhaisemmalla eli 70 asteen grafiikkapiirin lämpötilalla.
Korvakuulolla kaikkien näytönohjaimien melutaso oli miellyttävän hiljaisella tasolla. MSI:n Gaming X Trio ja Asus TUF Gaming OC -malli Quiet-asetuksella olivat lähes äänettömiä. Ainoastaan Gigabyten Gaming OC -mallissa tuulettimien alkoivat olla selvästi kuultavissa 38 desibelin melutason lähestyessä.
Varsinaista kelojen vinkumista kuin sikaa tapettaisiin ei yhdessäkään näytönohjaimessa havaittu, mutta korvakuulolla NVIDIAn Founders Editionilla oli kuultavissa 3D-rasituksessa Tomb Raiderissa alle 100 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella vaimeaa korkeataajuista sirinää. Asus, Gigabyte ja MSI olivat alhaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla sirinän osalta äänettömiä.
Kun testipeliksi vaihdettiin Doom Eternal 4k-resoluutiolla ja ruudunpäivitys hyppäsi yli 150 FPS:ään, Founders Editionin sirinä voimistui entisestään. Asuksella, Gigabytellä ja MSI:llä korkeataajuista sirinää ei ollut 150 FPS:llä kuultavissa kotelon läpi tai korva kiinni näytönohjaimessa. Kun resoluutio vaihdettiin Full HD -tarkkuuteen ja ruudunpäivitysnopeus hyppäsi 380 FPS:ään, Founders Editionilla korkeataajuinen sirinä oli selvästi kuultavissa ja nyt myös Asuksella, Gigabytellä ja MSI:llä havaittavissa, mutta hyvin vaimeasti ja eroja niiden välille oli mahdoton julistaa.
Kaikilla näytönohjaimilla oli kuultavissa matalataajuisempaa ”sirkutusta” pelin latailujen yhteydessä ja matalaa korkeataajuista sirinää, kun The Witcher 3 -pelin alkuvalikossa taulussa oli yli 2500 FPS:n lukemat.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet olivat asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
Asuksen TUF Gaming OC ylikellotettiin vakio- eli Performance-tilassa. Power Limit -tehonkulutusrajoitus nostettiin 340 watista 375 wattiin.
Grafiikkapiiri ylikellottui +100 MHz eli 1885 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa vaihteli noin 1965-1995 MHz:n välimaastossa. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 509 watista 534 wattiin. Kokoonpanon melutaso nousi 37 desibelistä noin 37,5 desibeliin ilman suurempaa vaikutusta melutasoon (tuulettimet 1925 -> 2030 RPM).
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G
Gigabyten Gaming OC ylikellotettiin vakio- eli OC Mode -tilassa. Power Limit -tehonkulutusrajoitusta ei pysty nostamaan vakiosta eli 370 watista ylöspäin.
Grafiikkapiiri ylikellottui +25 MHz eli 1825 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa vaihteli noin 1920-1965 MHz:n välimaastossa. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 67 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 525 watista 536 wattiin. Kokoonpanon melutaso nousi 37,5 desibelistä noin 38,5 desibeliin ja tuulettimet alkoi olla selvästi kuultavissa (tuulettimet 1830 -> 1980 RPM).
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G
MSI:n Gaming X Trion Power Limit -tehonkulutusrajoitus nostettiin 340 watista 350 wattiin.
Grafiikkapiiri ylikellottui +50 MHz eli 1865 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa vaihteli noin 1920-1980 MHz:n välimaastossa. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +750 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 76 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 520 watista 532 wattiin. Ylikellottamisella ei ollut vaikutusta kokoonpanon erittäin hiljaiseen 36 desibelin melutasoon (tuulettimet 1480 RPM).
Suorituskyky ylikellotettuna
Kuten tuloksista näkee, näytönohjainvalmistajien omilla malleilla hyöty ylikellottamisesta jäi varsin vähäiseksi. Suurin hyöty saavutettiin 4k-resoluutiolla Tomb Raiderissa NVIDIAn Founders Editionilla, jolla suorituskyky parani 6 % ja Asuksella 5 %. MSI:llä ja Gigabytellä parannus jäi 2,5 %:iin.
Loppuyhteenveto
Näytönohjainvalmistajien GeForce-mallien testi osoitti, että NVIDIA on puristanut GeForce RTX 3080:sta jo lähes kaiken irti, eikä siitä ole tehdasylikellotuksilla tai manuaalisesti ylikellottamalla otettavissa juurikaan enempää tehoja irti. Näytönohjainvalmistajien malleista vakiona suorituskykyisin ja 100 euroa NVIDIAn Founders Editionia kalliimpi MSI:n Gaming X Trio onnistui olemaan 4k-resoluutiolla vain 4 % suorituskykyisempi, grafiikkapiirin lämpötila oli sama ja tehonkulutus 25 wattia korkeampi. Manuaalisesti ylikellotettuna kaikki GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet venyivät käytännössä samoille kellotaajuuksille ja suorituskykyyn.
Positiivisin yllättäjä testijoukosta oli Asuksen TUF Gaming RTX 3080 OC, joka käyttää paranneltua versionta yhtiön ROG Strix 2080 Ti:n jäähdytysratkaisusta. Osa tuulettimien ilmavirrasta pääsee näyttöliittimien yläpuolelta ulos kotelosta ja takimmainen tuuletin jäähdytti muita paremmin keskusmuistia.
Suorituskyky oli vakiona ja ylikellotettuna samalla tasolla MSI:n ja Gigabyten kanssa, mutta tehonkulutus ja grafiikkapiirin lämpötila olivat testijoukon alhaisimmat. Quiet-tilassa melutaso oli yhdessä MSI:n Gaming X Trion kanssa lähes äänetön, mutta Asuksella lämpötila oli 5 astetta alhaisempi kuin MSI:llä. NVIDIAn Founders Editioniin verrattuna TUF Gaming OC tarjosi marginaalisesti paremman suorituskyvyn, mutta jopa 13 astetta alhaisemman grafiikkapiirin 3D-rasituslämpötilan samalla melutasolla. Merkittävä ero oli myös kelojen korkeataajuisessa sirinässä, joka Founders Editionilla oli kuultavissa alhaisillakin ruudunpäivitysnopeuksilla, kun taas TUF Gaming OC oli äänetön ja ensimmäiset havainnot tehtiin vasta yli 300 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Kun vielä huomioidaan testikolmikon edullisin hinta, Asuksen TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC saa io-techin Toimituksen valinta -maininnan.
GeForce RTX 3080 -mallien hintahaarukka Suomessa on 739-950 euroa, mutta ensimmäisten testien perusteella edullisemman pään mallit, kuten NVIDIAn Founders Edition ja Asuksen TUF Gaming OC tarjoavat niin hyvän suorituskyvyn ja jäähdytystehon, että 100-200 euron lisäpanostusta on vaikea perustella.
Itsellä oli korissa kl 16:00 mutta maksuun asti pääsin vasta kymmenen minuutin jälkeen kun sivu kaatuili koko ajan. Nyt lukee "odottaa tuotteita" eli ei ainakaan normaalia "varattu tilaukselle" statusta >_<
ps. kiitos artikkelista vaikka sen kerkesinkin vasta jälkikäteen lukemaan. ihan tätä varten piti rekata sivuille
Itseäni häiritsee noissa Zotacin ja Gainwardin malleissa se, että tuulettimien eteen on tungettu kaikenmaailman muovilärpäkettä ilmanvirtausta vähentämään. Ihan siitä syystä raakkasin ne heti pois mahdollisten 3080 kandidaattien joukosta, kun näin niiden kuvat. Olis toki kiva nähdä että minkä verran tuo vaikuttaa lämpöihin ja meluntuottoon.
TPU on testannut Zotacin
Lataa
http://www.techpowerup.com
Oispa tää ny hassua vaihtaa yli kolme vuotta wanha 1080Ti tähän RTX 3800:een, jossa onkin vähemmän VRAM muistia! Kummalinen ”päivitys” se olisi…
Riittääkö 10gigaa VRAM muistia seuraavaksi kolmeksi vuodeksi uusimmilla AAA-luokan peleille 4k-resoluutiolla, se vähän epäilyttää. Pitääkin odottaa AMD:n vastine ennen kuin päivitän. AMD on yleensä tarjonnut enemmän muistia kuin NVIDIA.
No hemmetti, muistinkin väärin. Ne olikin Palitin ja Gainwardin mallit joissa on sitä muovitauhkaa tuulettimien edessä. Zotacin cooleri näyttää ihan asialliselta. Tosin kun pläräsin läpi ton TPU:n artikkelin niin aika tuhnun oloinen kortti, kun FE:kin on nopeampi.
Tuosta muistin käytöstä on esim. Gamers Nexus usein muistutellut, että jos jollain softalla seuraa näyttiksen muistin "käyttöä" pelin aikana, niin se ei todellisuudessa kerro paljonko sitä muistia oikeasti on käytössä. Se kertoo vaan sen että paljonko peli varaa itselleen muistia. Ei sitä, että paljonko muistia on aktiivisessa käytössä. Ja se, että muistin käytössä ainoa ero eri resoluutioiden välillä on frame bufferissa. Samat tekstuurit ja roippeet sinne muistiin pitää ladata resoluutiosta riippumatta. Eli muistin käytössä on eri resoluutioiden välillä eroa varsin vähän.
Ootko ajatellut että tekeekö ja optimoiko kehittäjät pelejä mieluummin näyttikselle jossa on enemmän muistia, vai sellaiselle joka on tehokkaampi?
On ne Palitinkin testanneet
Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro OC Review
http://www.techpowerup.com
Gainwardihan on Palitin brändi joten ei ihme että usein on sama kortti eri tarroilla.
On ne Palitinkin testanneet
Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro OC Review
http://www.techpowerup.com
Gainwardihan on Palitin brändi joten ei ihme että usein on sama kortti eri tarroilla.
Eiköhän OC ja normi ole vain binnattu eri tavalla. Normista huonoiten kulkevat piirit tuf OC keskikasti ja strix syö Asuksen parhain kulkevat piirit… Siksi strix kortteja ei vielä varmaan myyntiin, kun priima piiriä ei ole vielä järkeviä määriä kertynyt Asuksen käsiin.
Tilanne paranee varmaan kevään kuluessa kuten aina, eli parempien piirien saannot suurenevat pikkuhiljaa.
Mutta joo.. kiinnostaa nähdä kuinka paljon heikompia nuo perus amperat on tähän keskikastiin… eli kannattaako maksaa extraa. Yleensähän hinta ei ole ollut extra nopeuden väärti. Mutta ennakkojen mukaan erot ainakin näin aluksi ovat aika isoja parhain binnattujen ja ”rupu” piirien välillä… mutta voihan se olla taas vain hevosmiesten juttuja…
Joo, tosin on niissä ainakin jotain ulkonäöllistä eroa keskenään. Ei tuo Palitin korttikaan kovin kummoiselta vaikuta TPU:n artikkelissa. Sekä Zotac että Palit syö enemmän virtaa kuin FE ja suorituskyky on silti FE:n tasolla. Palit vielä yhtä äänekäs kuin FE. Noh eipähän ainakaan yhtään kaduta että tuli pistettyä se Asuksen TUF OC tilaukseen.
Kyllä tossa TUF :ssakin on vielä ilman kierron osalta parantamisen varaa. (Laitoin ne aiemmat 2004 "testit" sulle, kun uskoin sinua asian teoriassakin kiinnostavan). Minusta noissa on pääosin turhaan sormisuojat "takapaneelissa" ilmavirtausta estämässä.
Kun lämpöputket on noin (syyn kyllä ymmärrän) tekee se ilman ohjauksen suoraan ulos haastavaksi. Ehkä tossa voitais tehdä vielä jotain taivuttamalla jäädytysripoja ohjaamaa paremmin ilmaa ulos???
TUF:ssa on takimmaisen tuulettimen läpipuhallus aika hyvin toteutettu, pääsee aika vapaasti läpi.
ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC Review
http://www.techpowerup.com
Isompihan toi aukko olisi saanut olla (komponettien sijoittelu?).
Se sitten miten se siitä etenee lämmittämään muita komponetteja ollee pitkälti myös kotelokohtainen asia.
"Kun vielä huomioidaan testikolmikon edullisin hinta, Asuksen TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC saa io-techin Toimituksen valinta -maininnan. "
Jos tässä samassa testissä olisi ollut mukana myös FE, niin olisiko TUF pitänyt edelleen piikkipaikan ja Toimituksen valinta -leiman?
Kaikissa AIB-korteissa on sama juttu, että ne ei puhalla näyttiksen jäähdytysrivaston läpi kulkenutta lämmintä ilmaa ulos kotelosta. Vaikka joissain korteissa osa ensimmäisestä tuulettimesta onkin "tyhjän päällä" (kuten TUFissa) ja osa ilmavirrasta saattaa ohjautua ulos kotelosta, niin tämä ilma ei ole sellaista joka olisi lämmennyt jäähdytysrivaston läpi kulkiessaan, vaan sellaista joka puhalletaan rivaston ohi. Eli ei sillä ole mitään merkitystä. 3080 FE:ssä eka tuuletin puhaltaa jäähdytysrivaston läpi muuten umpinaiseen tilaan, jonka ainoa avoin osa on näyttiksen io-liitinpaneeli. Ilmeisesti GN:n virtaustesteissä myös osa tuosta lämpimästä ilmasta kulkee rivaston läpi toiseen suuntaan takaisin koteloon, josta näyttiksen tuulettimet imee sen takaisin rivaston läpi.
Eiköhän. TUF OC on hiljaisempi, suorituskykyisempi ja käy huomattavan paljon viileämpänä kuin FE. Ja hintaeroa on vain 20€. Perus TUF on saman hintainen kuin FE ja ainakin cooleri on sama kuin TUF OC:ssa, joten sekin on varmasti erittäin hyvä kortti. Tehtaalta vaan matalammat kellot kuin TUF OC:ssa.
Kattelin Jimmsistä noita hintoja. Siellä Asuksen perus TUF malli on halvin. Pari kymmpiä lisää ja saa TUF oc -mallin. Revikoissa aina TUF oc -malli. Itseä hieman epäilyttää että revikoihin on laitettu hyvä oc -malli ja ostajat päätyvät sitten tuohon perus TUF -malliin joka sitten olisikin kustu huolella. Jos siis itse ostaisin, niin ostaisin tuon oc -mallin, enkä arvelisi olisiko tuo perus TUF yhtä hyvä.
Mielenkiintoista on myös että Strix oc -malli on 190 euroa kalliimpi. Kuitenkin aikalailla samat roinat sisässä. Onko toi oikeasti tuon hintaeron verran parempi kortti?
Gigabyten malli koneessa kiinni, kaikki toimii mainiosti, ostopäätöstä tuki +1v lisätakuu eli 4v yhteensä, aiemmat Gigabytet mm 970 ollut luotettava työjuhta, tehot hyvät ja melu/lämmöt kohtuulliset ollut aina, 2x HDMI, tuplaBIOS ja itselläni PSU jossa vain 2x8pin eli MSI jäi pois listalta.
Overclock3d.net testasi samat kortit kun Sampsa ja OC3D valinta päättyi juurikin Gigabyteen 🙂
Totuus on monimutkaisempi. Jos pelissä katsotaan samaa kappaletta yhtä kaukaa eri resoluutioilla niin pienempi resoluutio käyttää pienempää mipmap tasoa tekstuurista. Käytössä oleva mipmap taso valitaan sen mukaan, että se vastaisi ruudulla olevien pikseleiden määrää. Jos näin ei tehdä niin liian pieni mipmap taso johtaa suttuiseen kuvaan ja liian iso taas aliasointiin.
Kun mennään lähemmäs katsottavaa kappaletta niin kappale täyttää enemmän pikseleitä ruudulla ja kaivetaan käyttöön isompi mipmap taso. Jos peli on tehty tyhmästi niin se voi ladata kaikki mahdolliset mipmap tasot kerralla muistiin eikä tarpeen mukaan. Tällöin muistinkulutus olisi kaikilla korteilla sama. Toisaalta sillä pienemmällä resoluutiolla ei välttämättä koskaan käytetä isoimman mipmap tasoa aliasoinnin takia, Esim. jos joku kappale sisältää 4k tekstuurin ja voi olla vain 2k koossa ruudulla niin sitä 4k tekstuuria ei käytetä koskaan 2k näytöllä vaan käytetään sitä 2k kokoista mipmap versiota. 4k resoluutiolla taas se 4k tekstuuri käytettäisiin ja se täyttäisi tarkalleen koko näytön.
DirectStorage on kova juttu, kun ei tarvi enää jemmata kaikkea muistiin varmuuden vuoksi. Unreal5 engine demo lienee se hienoin esimerkki mitä saadaan aikaan striimaamalla. Samalla putoaa latausajat minimiin, kun ei tarvitse ladata kaikkea mahdollista ennakkoon ennen pelin aloittamista.
Kyllä.
Tuskin on hintaeron verran parempi. Strixissä on isompi cooleri, mutta TUFin cooleri näyttää jo olevan todella hyvä, joten en tiedä mitä hyötyä tuosta Strixistä on. Jonkin revikan mukaan TUF-malleissa on muokattu Asuksen 2080 ti -mallien cooleri, kun Strixissä on ilmeisesti täysin uusi cooleri. Suurin osa hintaerosta taitaa olla vaan jotain Asus Strix -lisää jostain lisävaloista jne.
Ainoa ero numeroissa oli että Gaming oli muistaakseni 40-50hz korkeammalle kellotettu eli hyvin marginaalinen.
Tuuletinsijoittelukin näytti kuvassa samalta, jäähyä oli "koristeltu" eri tavalla.
Aika monta asiaa pitäisi kyllä olla etusijalla ennen ulkonäköä..
Niinhän sitä luulisi, mutta nykypäivän RGB ja muut hirvitykset kertoo jotain aivan muuta. Ainakin itse haluan sen komponentin olevan sellainen että se kestää katseet. Aivan sama homma vaatteissa, autoissa, huonekaluissa jne.
Tätä en ymmärrä. Miksi pitäisi jättää löysää? Sehän on hemmetin hyvä, että nämä kortit rupeevat olemaan valmiiksi revitty kaikki irti. Siitä ainakin itse maksan. Minua ainakin ketuttas, että ostaisin puolivalmiin tuotteen minkä itse valmistelen loppuun. Sama kun menisin kotipizzasta hakeen lätyn, mutta joudun sen paistaan ite kotona.
Hauska tuossa on lähinnä tämä:
korkeat vakiokellot saa plussaa hyvästä vakiosuorituskyvystä mutta miinusta heikosta ylikellotuspotentiaalista
matalat vakiokellot saa plussaa hyvästä ylikellotuspotentiaalista mutta miinusta heikosta vakiosuorituskyvystä
TÄMÄ.
Ei siinä kyllähän itsekkin välillä innostuu kelloja sääteleen, mutta sen takia, että kortin saa viileämmäksi/hiljasemmaksi. Ostaessa pitää olla max. tehot jo.
Jos taas puhutaan jostain välimallin vehkeestä niin silloin on mukava jos sitä voi ylikellottaa ja saada sen vastaamaan tehoiltaan jotain kalliimpaa laitetta.
Olisko mahdollista saada testiä kolmella näytöllä tai 49 widescreenillä?
Gaming-malliin saa valmistajalta +1v lisätakuun joka oli itselleni tärkeä jälleenmyyntiä varten, näitä näyttiksiä kun tulee vuosittain vaihdettua.
Eli tuolle 4 vuotta. Noh itselleni Eaglessa 3 vuottakin jees, vaihdan yleensä 2 vuoden sykleissä rautaa.
Tosin tämän kortin tehoilla…noh aika näyttää, turha ennustaa mitään
katso liitettä 447372
Kortteihin "jätetään löysää" siksi että kaikki sirut eivät pysty samoihin kelloihin mutta myydä ei oikein voida sanomalla että kortti kulkee jossain 1700-1800 MHz välissä riippuen siitä mikä sattuu käteen tulemaan. Jos ei pysty juuri ylikellottamaan niin se kertoo enemmän kai tuotannon tasalaatuisuudesta kuin mistään muusta. Tässä 3080:n tapauksessa voisi olla kyse paristakin asiasta.
Ensinnäkin voi hyvin olla että nämä ensimmäiset myyntiin tulevat siruerät on niitä mitkä ei kellotu mahdollisen 3080Ti/Superin tarpeisiin, koska sama siru on 3090:ssäkin niin selvää on että nämä on alempaa binniä muutenkin.
Toisekseen onhan näilläkin päästy (juuri ja juuri) kahteen gigahertsiin, mutta siitä ei vaan ole juuri löytynyt suorituskykyboostia varsinkaan alemmilla resoluutioilla. Tähän voisi vaikuttaa itse arkkitehtuurikin, Hardware Unboxed vähän spekuloi että Amperen arkkitehtuuri olisi iso syy miksi parannukset jää suhteellisen heikoiksi alemmilla resoluutioilla, kortti tavallaan ei pysty käyttämään kaikkea potentiaaliaan jos ei ole tarpeeksi tekemistä kerralla. Tämä saattaisi selittää matalat lämmötkin. Olisikin mielenkiintoista nähdä stock vs OC testejä 8k resoluutiolla (jos ei natiivisti niin DSR:n kanssa), että skaalautuuko ylikellotus vielä siellä vai onko 8k jo liikaa. Teidä tosin alkaako siinä vaiheessa tulla muisti vastaan.
P.S. pakastepitsa on ihan hyvää, siihen voi itse laittaa lisää juustoa tai vaikka BBQ kastiketta päälle kun paistaa
En tiedä oliko suomihintoja vielä ollut esillä mutta kyllähän 3090 tuli spekseineen, hintoineen ja myyntiaikoineen samassa julkaisussa eli mitään lipsumista ei havaittavissa.
Haistelen edelleen 3080 Ti:ä tuona mahdollisena 20GB korttina eli muistiväylä jätetään 320-bit mutta shadereita löytyy enemmän kuin 3080:ssa. Puhdasta spekulaatiota siis.
Kuuluisi enemmän tuonne Ampere threadiin..
Hmm käyköhän tuo EKWB:n blokki tuohon Asuksen malliin? En löytänyt nopealla etsiskelyllä tietoa että onko puhdas referenssi pcb vai ei.
Jos ei niin pitänee katsella joku noista muista yhteensopivuuslistan tuotteista.
Ennakkoon oli olevinaan tieto että Asuskin olisi varmistanut että referenssi pcb:llä tulisi nämä kortit ulos mutta eipä ole yhtään asuksen korttia ekwb:n yhteensopivuuslistalla.
Melko varmasti kun noita vuotoja on ollut jonkin verran. Tosin lähtöhintakin varmaan sitten alkaa ykkösellä.
Hyvää contenttia silti
der8auer sai tuolla pelkällä shuntilla lähinnä taajuudet tasoittumaan, olivat hyvin tasaiseen 1950 MHz ilman vaeltelua. Mutta lupaili rääkätä lisää korttia kunhan vain ehtii jossain välissä nukkumaan välillä
Oli positiivisen oloinen että vielä irtoaa kulkuja tosin voi olla että keinot ei enää ole ihan "kotikäyttäjälle" järkeviä
Eivät ole referenssejä, eivätkä sovi tuon EKWB:n refublokin kanssa. EKWB lupaili TUF ja Strix -malleille piakkoin omat blokkinsa tosin, joten nämä ihan hyviä valintoja siltikin.
Todennäköisesti saat blokin ennen korttia vaikkeivat olisi edes niitä suunnitelupöydälle vielä saaneet…