NVIDIA esitteli viime viikolla kolme uutta RTX 4060 -sarjan näytönohjainta, joista ensimmäisenä myyntiin saapuu huomenna 24. toukokuuta 459 euron suositushintainen ja 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu GeForce RTX 4060 Ti. Myöhemmin heinäkuussa myyntiin saapuu tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu 559 euron hintainen versio 4060 Ti:stä ja edullisempi 339 euron hintainen 4060-perusmalli. NVIDIA markkinoi 4060-sarjan näytönohjaimia ensisijaisesti Full HD -resoluutiolla pelaamiseen.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4060 Ti:n ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition tulee myyntiin NVIDIAn omien kotisivujen kautta 459 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
RTX 4060 Ti Founders Edition käyttää samaa jäähdytysratkaisua kuin aiemmin julkaistu RTX 4070 eli se kahden korttipaikan korkuinen, 24,2 cm pitkä ja se painaa 1027 grammaa. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa. 4060 Ti:ssä jäähdytysrivastoja ympäröivät kehykset ovat kiiltävää metallia, kun 4070:ssä ne ovat väritykseltään mattaharmaat.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri yhdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 160 wattia ja se on mahdollista nostaa 175 wattiin. NVIDIA suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 550-wattista virtalähdettä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4060 Ti:ssä on käytössä Ada Lovelace -arkkitehtuuriin pohjautuva hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 5 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 22,9 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 190 neliömillimetriä.
Käytössä on 4352 CUDA-ydintä, 128 teksturointiyksikköä, 128 tensoriydintä, 34 RT-ydintä ja 48 ROP-yksikköä. NVIDIA itse alleviivaa 4060 Ti:n ominaisuuksista 32 megatavun kokoista L2-välimuistia, joka on selvästi suurempi kuin edellisen Turing-sukupolven 3060 Ti:n TU104-grafiikkapiirin 4 megatavua.
Muistiväylä on vain 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 gigatavua 18 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 288 Gt/s, mutta NVIDIA itse mainostaa 32 megatavun L2-välimuistin myötä efektiiviseksi kaistanleveydeksi 554 Gt/s. Huomionarvoista on myös PCI Express 4.0 -väylän kuristaminen 16 linjasta 8:aan.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa 2535 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1080p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2745 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4060 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen RTX 30 -sukupolven 3060 Ti -malliin sekä mukana on myös tulokset pykälän kalliimmalla 4070-mallilla sekä kaksi sukupolvea vanhalla RTX 2060 Superilla.
AMD:n vastine GeForce RTX 4060 Ti:lle on edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT, jonka hinta on Suomessa laskettu 459 euroon eli 4060 Ti:n suositushintaan. Testissä oli käytössä Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC -malli, jonka hinta on 475 euroa.
Hintataso Suomessa 23.5.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3060 Ti: alkaen 399 €
- GeForce RTX 4060 Ti: alkaen 459 €
- Radeon RX 6750 XT: alkaen 459 €
- GeForce RTX 4070: alkaen 669 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 11 % parempi kuin 3060 Ti:llä ja 3 % parempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 4 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli parin prosentin erolla lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan 13 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
The Witcher 3:n next-gen-versiossa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 4 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti oli 18 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja lähes tasoissa Radeon RX 6750 XT:n kanssa kolmen prosentin erolla.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli puolestaan lähes tasoissa 3060 Ti:n kanssa parin prosentin erolla.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli 10 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6750 XT oli 17 % suorituskykyisempi kuin 4060 Ti, joka oli tasoissa 3060 Ti:n kanssa.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla
3DMark TimeSpy -testissä 2560×1440-vakioresuluutiolla Radeon RX 6750 XT:n grafiikkatulos oli 3 % parempi kuin 4060 Ti:llä, jonka tulos puolestaan oli 15 % parempi kuin 3060 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p- ja 4k-resoluutioilla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4060 Ti ja Radeon RX 67950 XT olivat tasoissa.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4060 Ti oli 39 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 78 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti. DLSS 3 on tällä hetkellä tuettuna yli 50 pelissä ja seuraavaksi tuki on tulossa pluginin muodossa Unreal Engine 5 -pelimoottorille.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuus käytössä 4060 Ti oli DLSS 3:n avulla 83 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 165 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2.1:llä.
4060 Ti:ssä riitti puhti vielä 2560×1440-resoluutiolla ja säteenseuranta käytössä DLSS 3:n voimin noin 60 FPS:n tienoille.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4060 Ti oli 15 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti ja 21 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
DLSS 3 -ominaisuuden avulla 4060 Ti oli 50 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 38 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 38 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 81 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4060 Ti ja 3060 Ti olivat lähes tasoissa neljän prosentin erolla ja 4060 Ti oli 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta ja DLSS 3 käytössä 4060 Ti oli 70 % suorituskykyisempi kuin 3060 Ti DLSS 2:n voimin ja 142 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 6750 XT FSR 2:lla.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:ssä uuden 4060 Ti -kokoonpanon tehonkulutus oli testijoukon alhaisin 300 wattia eli 59 wattia alhaisempi kuin 3060 Ti:llä ja 135 wattia alhaisempi kuin Radeon RX 6750 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
4060 Ti:n hieman karsittu AD106-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimessa 64-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja 11 astetta alhaisemmat kuin 3060 Ti:llä ja 6 astetta alhaisemmat kuin Sapphiren Radeon RX 6750 XT Pulse OC:lla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4060 Ti Founders Editionin tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 33 % eli 1500 RPM:n kierrosnopeudella ja melutaso hiljainen eli 37,5 desibeliä. Korvakuulolla mainittavaa kelojen vinkumista ei ollut havaittavissa.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4060 Ti Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +9 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 160 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 175 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD106-grafiikkapiirin osalta +200 MHz eli 2735 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli ilman säteenseurantaa noin 2940 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti +1250 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 2563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteesta 65 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 300 watista 310 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1500 -> 1566 RPM melutason säilyessä hiljaisena 37,5 desibelissä.
Ylikellotettuna 4060 Ti:n 3DMark Time Spyn grafiikkatulos parani 8 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 5 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4060 Ti on suorituskykyinen, mutta 459 euron suositushinnallaan myös todella kallis näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Käytännössä varsinkin DLSS 3:n avustuksella siinä riittää puhti useissa peleissä parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja jopa säteenseurannalla myös korkeammalle 1440p-resoluutiolle. 128-bittinen muistiväylä ja 8 gigatavun näyttömuisti jarruttavat kuitenkin menoa joissain tilanteissa korkeammilla resoluutioilla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, joten puhtaaksi 1440p-näytönohjaimeksi sitä on vaikea suositella ainakaan tulevaisuutta ajatellen.
AMD:n vastaus 4060 Ti:n julkaisulle oli tiputtaa edellisen sukupolven Radeon RX 6750 XT:n hinta samalle tasolle. Hieman erikoisesta markkinatilanteesta ja viimeaikaisesta suuntauksesta uusien AAA-pelien suhteen kertoo jotain, että molemmat 3060 Ti ja 6750 XT lanseerattiin ja testattiin io-techissä alunperin 1440p-pelaamista ajatellen, mutta nyt niitä testataan ja vertaillaan 4060 Ti:n kanssa Full HD -resoluutiolla.
4060 Ti:n ruudunpäivitysnopeudet olivat io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla, parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, säteenseurannalla ja DLSS 3:lla erinomaiset, mutta pelit pyörivät pääosin mainiosti yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ilman säteenseurantaa pari sukupolven vanhemmalla 2060 Superillakin. AMD:n Radeon RX 6750 XT pärjäsi 4060 Ti:lle hyvin rasterointisuorituskyvyssä, mutta säteenseurannnan kanssa se jäi rumasti jalkoihin ja tehonkulutus oli 135 wattia korkeampi.
Suurin kysymys testien jälkeen oli, onko vuonna 2023 järkevää investoida 459 euroa näytönohjaimeen suorituskykyisempää Full HD -pelaamista, Ultra-kuvanlaatua ja säteenseurantaa ajatellen? Allekirjoittaneen mielestä kuvanlaadun suhteen Full HD -resoluution pullonkaulaksi muodostuu pikselimäärä ja järkevämpää olisi panostaa kunnolla päivitykseen isommalle 1440p-resoluutiolle, jolla saavutetaan selkeä harppaus kuvanlaadussa ja tarkkuudessa, jolloin myös Ultra-kuvanlaatu ja säteenseuranta pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Toisaalta nykyiselle Full HD -pelaajalle päivitysvaihtoehto voi olla myös noin 500 euron hinnalla uuden sukupolven Playstation 5- ja Xbox Series X -pelikonsoli, jolla pelaaminen onnistuu televisiolla 4k-resoluutiolla.
NVIDIA ilmoitti jo etukäteen tuovansa heinäkuussa myyntiin 339 euron hinnalla 4060-perusmallin sekä tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustetun 4060 Ti:n. Näistä kahdesta 4060-perusmalli kuulostaa paperilla järkevältä Full HD -näytönohjaimelta, mutta 559 euron hintaisesta 16 gigatavun 4060 Ti -mallista on vaikea povata myyntimenestystä.
kahdesti 3080FE Ti 4k cyberpunk benchmarkis?
data-unfurl="true" data-result-id="467131" data-url="https://www.jimms.fi/fi/Product/Search?q=4060+ti" data-host="www.jimms.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Tuotehaku – Jimms.fi
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.jimms.fi
Näyttää minun silmiin siltä, että on Nvidian sponssaama pieni erä 460€ hintaan ja sitten hinnat karkaavatkin jo yli 500€.
Sehän tulee.. huomenna?
katso liitettä 1104310
data-unfurl="true" data-result-id="467133" data-url="https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4060-ti-review" data-host="www.tomshardware.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia GeForce RTX 4060 Ti Review: 1080p Gaming for $399
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.tomshardware.com
Kyllä se hiipuu ja siinä lienee yksi syy, että markkinointimateriaali ei korkeammista resoista puhunut juuri mitään.
Toki ero ei nyt noilla muilla merkittävä ole, mutta tuon 4K kanssa kehitystä ei raa’assa tehossa tapahtunut käytännössä yhtään. Mutta eipä tuota sinne ole tarkoitettukaan.
4070 ja 4070 Ti olleet molemmat hyvin saatavilla suositushintaan eli kyse ei niiden kohdalla ole ollut pienestä erästä. En tiedä miksi 4060 Ti:n kohdalla tilanne olisi toinen, kun rahalle saatava vastine ei päätä huimaa.
Niin…… ero tippuu 1080p 14%:ta, 4K:n 1%:iin vs 3060ti. Eikö tuo nimenomaan ole se mistä puhuttiin?
Voit olla oikeassa, tunnut seuraavan hintoja enemmän kuin minä.
katso liitettä 1104313
Tuossa kuitenkin Jimm’s. Minä tulkitsin tuota niin, että ei voi olla +60€ pelkkä väri, niin tuon hinta pitäisi olla 500€. Ja sitten TUF:inkin hinnassa on enemmän järkeä – en minä nyt maksa +100€ paremmasta jäähystä tämän hintaluokan kortissa!
Laskepa tässä tuo 1% auki..
32/30 = 6.7%
40.5/38.8 = 4.4%
Mitä kaavaa sinä käytit?
Juu. Paholainenhan siellä.
Mut ei tämä omasta mielestä nyt niin paska julkaisu ole kuin noissa tekniikkasaittien videoissa on murjottu.
Toki hwunboxed keskittyi lähinnä lyttäämään tuota 8 gigan muistia ja sen ongelmia.
Nurkista löytyy vielä pari käytettyä 3060ti:tä. Eipä näköjään tarvitse saada edes myytyä kun arvo ei laske koskaan tätä menoa.
Hardware Unboxed myös tuskaili 8GB-muistin kanssa useissa peleissä jopa 1080p-resoluutiolla. Frametimet menivät aivan miten sattuu. DLSS 3 nostaa vielä muistin kulutusta lisää, eli sen varaan ei voi laskea paljoa. Aika naurettava kortti, kun huomioi, että suomihinta huitelee 500€ tuntumassa. 16GB-malli voi olla järkevämpi varsinkin suuremmalla resoluutiolla, mutta sitten tulee 100€ lisää hintaa. Ja samaan hintaan saa esimerkiksi jo RX 6800 XT:n.
Tuskin hupenevat kauppojen hyllyiltä tällä hintatasolla kovinkaan nopsasti.
Nvidian puolella ehkä huonoin, mutta AMD:llä taitaa olla ennätys tässä kun 6500xt oli hitaampi kuin 5500xt.
Jos tuo 4060Ti olisi julkaistu 4060-nimellä(ja halvemmalla hinnalla) tai 12gt:n muistilla olisi varmaan vastaanotto ollut hieman parempi
Tätä menoa ei näitä kortteja kannata AIB-kasaajien tehdä enää ollenkaan. En ihmettele että EVGA hettikin jo pyyhkeen kehään. Samalla hieman kulmakarvaa nostaa tarjota korttia vain yhden "paikallistoimittajan" kautta (ProShop). Aika hyvin Nvidia kusee toiminnallaan nykytoimitusketjun muroihin.
Esim. 1440p resoluutiolla The Last of Us Part 1 pelatessa minimit 5FPS ja maksimit 44. Kun joku 6700XT antaa tuloksena 46 ja 54FPS.
Jopa joku 3060TI antaa tuloksena paremmat lukemat eli: 7 ja 49.
Mikäli vertaa 3070 se saa 7 ja 51 FPS.
Jos on pakko ostaa Nvidian kortti niin joku 3060 (EI TI) antaa sentään 31 ja 40 tulokseksi jolloin voi edes teoriassa pelata jos 30FPS riittää.
Tuota kohtaa pääsee katsomaan videolla 12minuutin kohdalla.
RX 7600 kilpailee RTX 4060:n, ei RTX 4060 Ti:n kanssa
Kyllä, mutta RTX 4060:n puutteessa ja siihen hintaluokkaan, mihin aleksejjj olisi tämän RTX 4060 Ti:n halunnut, se on hyvä kortti.
En usko, että AMD:ltä tulee muita vastineita ennen heinäkuun julkaisua.
Onnistui olemaan vielä huonompi kuin vuodetut benchmarkit antoi olettaa. Melkoinen jumalkortti kyllä Nvidialta. Toivottavasti mätänevät hyllyihin ja Nvidia saa pikkuhiljaa järkeä päähänsä.
Voihan turkanen sentään:) Tulipa taas semmonen veretseisauttava pökäle että ei mitään rajaa. Miksi edes vaivautua tekemään tommosen tuotteen? Ketä se palvelee? Kuka ostaa oikeasti tuohon hintaan? Ihmettelen suuresi sitä että jos kortti ei jaksa edes 1080 resoilla ilman DLLS3:sta ja feikkiruutuja pyörittää pelejä niin pitäisikö testata vanhalla VGA resolla:)
LOL, ei todellakaan käy!!
Äh.. mikä siinä on, kun nykyään tekkivideoissa pitää haukkua ja nauraa tuotteille? Lisäksi nuo käytännössä haluaa, että tuo olisi RTX 4060 16GB ja $399. Mutta pysyvät siinä RTX 4060 Ti-nimeämisessä , vaikka suorituskyky ei käytännössä ilman DLSS:ää ole parantunut.
Tuo Last of Us PC pitäisi vaan hyväksyä, että 8GB korteilla tai alle sitä ei ajeta ULTRA-asetuksilla. Sitten sekin varmaan toimisi ok. Ei Crysiskään toiminut hyvin oman aikansa raudalla. Minusta olisi ihan ok, että keskitason korteilla ei ajeta ULTRAa kaikissa peleissä. Siitä ne high-endin ostajat maksaa enemmän. Näitä pelejä , jotka ei toimineet kunnolla, oli kuitenkin monta, ja edelleen: niitä kannattaa sitten pelata HIGH tai muilla asetuksilla, eikä testata tarkoituksella ULTRAlla.
Nytkin haukutaan ja revitään negatiivisia asioita vaan tuosta muistin määrästä. Se ei ole ongelma, jos odottaa heinäkuulle. Tai säätää niitä grafiikka-asetuksia vähän kevyemmälle. Sitten valitetaan hinnasta. Tässä on kyllä perää, mutta kuten täälläkin lukee kommenteissa, tuossa ei vaan ole tarpeeksi tehoja ja generaatioiden välistä parannusta. Sitten aika käytetään muistin määrän haukkumiseen, eikä käytetä juurikaan aikaa sen miettimiseen, että ilman DLSS:ää, tuo on käytännössä 3060 Ti:n tasolla.
DLSS:stä puhutaan kyllä lopussa, mutta yli puoli tuntia on sitä ennen haukuttu kortin VRAM:ia ja se toistaa itseään jo ensimmäisen 5minuutin kohdalla. Eiköhän kaikille tullut selväksi.
Enkä nyt muista, oliko tämä nyt niin iso asia, kun RTX 4070 ja RTX 4070 Ti julkaistiin.
—
Kaveri miettii juuri, ostaako tämän kortin. Aion suositella, että ostaa. Näillä testeillä RTX 4060 ei tule olemaan RTX 3060 Ti:n tasolla ja se on se midrange nykyään. Sitten on se VRAM:in määrä, mutta se on nyt mielestäni tekemällä tehty ongelma – ilman ULTRAa toimii pelit kuitenkin.
Ostaisin sitten varmaan käytetyn 3060TI vaikka tältä foorumilta, eka osuma olisi 300€
data-unfurl="true" data-result-id="467240" data-url="https://bbs.io-tech.fi/threads/zotac-rtx-3060-ti-forssa.467877/" data-host="bbs.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Myydään – Zotac RTX 3060 Ti Forssa
bbs.io-tech.fi
Tai omasi mitä olet myymässä myös foorumilla, siitä osaisit sanoa miten on käytetty jne. Kun eroa on muutama FPS esim. tämän videon mukaan:
Mulla jää 40×0:aan päivittämättä. Munkilla sain 3070fe:n msrp:lla julkaisussa. Jos on pakko ostaa ja budjetti tuo niin tuskin parempaa uutena saa tuolla rahamäärällä. Ehkä syksyllä hinta tippuu tai tulee pelibundlea kylkeen.
Joku sai thumbnailin talteen.
katso liitettä 1104458
Toki, mutta lähes kaikki jotka moittivat tuota 8Gb muistimäärää toteavat myös että JOS hinta olisi luokkaa 200-300$ se olisi silloin OK, se voitaisiin hyväksyä.
Eli jos 280€ hintaan (suomihinta) saa vastaavan kortin vastaavalla määrällä muistia silloin täytyy vaan hyväksyä että esim. Plague Tale: Requiem pelkällä High asetuksilla ja säteenseurannalla tökkii ja pykää (ei siis maksimeilla).
Koksa noin 280€ sen voi ehkä vielä hyväksyä mutta jos puhutaan käytännössä 500€+ hintaisesta uudesta kortista ja 1080p resoluutiosta se että haluaa säteenseurantaa ja edes high asetukset mutta ei vaan voi koska muistin määrä ei riitä tuntuu aika tylyltä.
Eli kyse ei ole vain yhdestä tai kahdesta pelistä ja se tulee jatkumaan. Jos sijoittaa nyt jonkun 280€ sen voi hyväksyä mentaliteetilla "nyt on pakko saada kortti, käytän sitä ehkä sen max 2 vuotta ja sitten ostan uuden" mutta jos maksaa vaikka sen 500-550€ "Asus on varmaan hyvä merkki, tätä käytän 3-5 vuotta ainakin" ei ehkä ole niin mukava tunne kun huomaa että tosi moni peli tulevaisuudessa ei toimi edes high asetuksilla 1080p (tai toimii mutta pysähtelee ja pätkii, jos edes vaan vähän hidastelisi luokkaa 30fps se ehkä voisi toimia mutta useamman sekunnin täysi pysähdys ei ole kenestäkään pelattavaa), puhumattakaan 1440p resoluutiosta.
En ole itse vielä katsonut mutta tuossa linkki. https://files.catbox.moe/sj5upu.mp4
Tässä olet valitettavasti oikeassa. 2023 ULTRA voi olla helposti olla 2025 HIGH ja sitten 2026 MEDIUM. Kuitenkin sillä pelaa, mutta jos on vanhassa kortissa 8GB VRAM, kannattaako päivitys?
Ja 500€ kortin kyllä pitäisi kestää 5 vuotta. Tai no, se voi olla viime vuosikymmentä – nykyään keskihinta on 400-500€.
Ainoa parannus on pienempi virrankulutus, muuten täysin hyödytön ja nimenomaan pahasti ylihinnoiteltu julkaisu.
Mutta samaan hengenvetoon että kun kortti on tosiaan satasen tai ehkä enemmänkin liian kallis niin ehkä se on vaan hyvä että ihmiset sumutetaan uskomaan että tällä ei voi pelata mitään niin saadaan hintaa ehkä alas jollain aikavälillä.
Jos nimittäin hinta valahtaa sopivammaksi niin tämähän olisi ihan oiva 2060 Super korvaaja esimerkiksi, tehonkulutus lähes puolet ja suorituskykyä saman verran enemmän. Ai mutta muisti loppuu kesken hyi hyi mitä meninkään sanomaan.
Kyllä tuolla NVIDIAn kaupassa luvataan niitä varastossa olevan?
Aika kädenlämpöinen julkaisu parhaimmillaankin. 16GB versio ei juurikaan auta kun lähinnä poistetaan 8GB pullonkaula mutta suorituskyky ei nouse samalla (mutta hinta nousee). 1080p resolla parempi kuin 1440p resolla, mutta hintaa on kyllä ihan liikaa. Dlss3:lla tätä käytännössä myydään jos myydään. 16GB versiolla saattaa olla annettavaa softakäytössä muistinsa takia, mutta sekin jää nähtäväksi kuin muistikaistaa on kuitenkin kuristettu.
No sillä muistin loopumisella on sellainen aika ruma sivuvaikutus että alkaa aiheuttamaan framedroppeja. 1440p resolla noita saa jo nyt useassa pelissä aikaiseksi. Tilanne tulee lähivuosina vain pahenemaan, joten ihan oikeutettua tuo kritiikki.
Voisi sitä silti tuotteen arvostelun tehdä asiallisesti, mutta tämä on kyllä ollut suuntaus jo vähän aikaa että kun ihmisiä ei muuten kiinnosta ylikalliit tuotteet niin laitetaan klovnimoodi päälle ja yritetään tehdä standuppia tai jauhetaan omia agendoja redditiä/kommentoijia vastaan.
Mutta en tiennytkään että nykyään on tullut ulos pelejä jotka ei nyi kortilla kun kortilla, mitä olen analyysejä katsonut niin ei ole silmiin sattumut yhtäkään. Pitää vissiin katsoa tarkemmin jatkossa.
Ei ole pakko heivata niitä asetuksia ULTRAlle..
Tosin, kuten minulle on sanottu, parin vuoden päästä voi HIGH-asetuksetkin olla saavuttamattomissa 8GB kortilla, mutta on se vähän liiottelua sanoa, että tuolla ei voi pelata pelejä. Vähän vaan laskee asetuksia ja hyvin pelaa.
Kyllä mä ajattelen että Nvidia edelleenkin osaa luukuttaa näytönohjaimia. Ei näiden tarvitse mennä kaupaksi samaa tahtia kuin pari vuotta. Jos halvemmista hinnoista haaveilee niin se edellyttäisi kunnollista kilpailua.
En ole seurannut tilannetta mutta ainakin selvästi viime sukupolvessa AMD:lla oli sinänsä hyviä malleja, mutta ongelmia vastata Nvidian volyymiin.
Sama hinta.
Sama suorituskyky.
6,5 vuotta aikaa julkaisujen välillä.
1080ti enemmän muistia.
Voihan sen toki muotoilla niin, että suunniteltu 1080p pelaamiseen..
Ei se ihan näin mene:
data-unfurl="true" data-result-id="463108" data-url="https://www.tomshardware.com/news/nvidia-boss-gets-10-performance-related-pay-cut-probably-doesnt-care" data-host="www.tomshardware.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Nvidia CEO Gets $2.5 Million Pay Cut, Probably Won't Notice
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.tomshardware.com
Nahkatakkimies leikkasi palkkaansa enemmän kuin suorituskykyero tuon ja 3060 Ti:n välillä..
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä