
NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli 7. tammikuuta CES 2025 -messujen keynote-esityksen yhteydessä uudet Blackwell -grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisenä myyntiin saapuvat suorituskykyisimmät GeForce RTX 5080- ja 5090-mallit. Kaksi muuta ensimmäisessä aallossa julkaistua näytönohjainta ovat RTX 5070 Ti- ja 5070-mallit, jotka saapuvat myyntiin myöhemmin helmikuussa.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin, jolla testitulokset saa julkaista tänään 23. tammikuuta eli viikkoa ennen kuin myynti alkaa 30. tammikuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oman GeForce RTX 5090 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä sekä kokeilussa on myös uusi DLSS 4 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 5090:stä tulee myyntiin NVIDIAn oma Founders Edition -malli yhtiön kotisivujen kautta 2455 euron hinnalla sekä näytönohjainvalmistajien omat mallit jälleenmyyjien kautta. Edullisimmat mallit kustantavat heti julkaisun yhteydessä 2455 euroa ja kalleimmat AIO-nestejäähdytetyt mallit oletetttavasti yli 3000 euroa.
Siinä missä 3090 ja 4090 Founders Edition -mallit olivat ulkonäöltään ja rakenteeltaan hyvin lähellä toisiaan, NVIDIA on suunnitellut 5090:n kokonaan uusiksi.
Näytönohjain on ainoastaan kahden korttipaikan korkuinen ja 30,4 cm pitkä. Painoa on 1,82 kg ja rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun alapuolella on kaksi 115 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa.
4090 Founders Editioniin verrattuna 5090 Founders Edition on 2 cm ohuempi ja 360 grammaa kevyempi.
Alapuolen molemmat tuulettimet puhaltavat ilmaa näytönohjaimen läpi ja kaikki lämmin ilma jää kotelon sisälle. Neliön muotoinen piirilevy on sijoitettu keskelle, eikä se blokkaa ilmavirtaa. Grafiikkapiirin, muistien ja virransyötön jäähdytyksestä vastaa isokokoinen höyrykammio, josta lähtee jäähdytysrivastoilla varustetut lämpöputket molemmille puolille.
Näytönohjain on varustettu kolmella uutta DisplayPort 2.1b -standardia tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1 -liitännällä. Uuden DisplayPort 2.1b -standardin myötä kaistaa (UHBR20 80 Gbps) riittää maksimissaan 4k-resoluutiolla 480 hertsin ja 8k-resoluutiolla 120 Hz virkistystaajuudelle, kun DSC- eli Display Stream Compression -pakkaus on käytössä (12-bit HDR).
5090:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 575 wattia eli 125 wattia korkeampi kuin 4090:llä. Näytönohjain on varustettu yhdellä ATX 3.1 -standardin mukaisella 16-pinnisellä PCI Express 5.0 12V-2×6-lisävirtaliittimellä, joka on nyt käännetty näytönohjaimen päädyn suuntaisesti ja kulmaan, kuten RTX 30 -sarjan Founders Editioneissa. Myyntipakkauksen mukana toimitetaan uudistettu adapteri punotuilla kaapeileilla ja vahvistetulla liittimellä, johon liitetään neljä 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. Päädyn GeForce RTX -teksti on valaistu.
GeForce RTX 5090:ssä on käytössä ominaisuuksiltaan hieman karsittu GB202-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 4 nanometrin N4-prosessilla. Käytössä on 21760 CUDA-ydintä, 680 teksturointiyksikköä, 680 tensoriydintä, 170 RT-ydintä ja 192 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 92,2 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 744 neliömillimetriä.
Muistiväylä on kasvatettu 512-bittiseksi ja sen jatkeena on 32 gigatavua 28 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR7-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 1792 Gt/s.
GeForce RTX 4090:een ja TSMC:n N4-prosessilla valmistettuun AD102-grafiikkapiiriin verrattuna GB202:ssä on 21 % eli 15,9 miljardia transistoria enemmän ja piisirun pinta-ala on 22 % eli 136 neliömilliä isompi. 5090:n käytössä olevassa grafiikkapiirissä CUDA-ytimiä, RT-ytimiä ja Tensor-ytimiä on käytössä 33 % enemmän kuin 4090:ssä. L2-välimuistin koko on kasvanut 72 megatavusta 88 megatavuun, näyttömuistin määrä 24 gigatavusta 32 gigatavuun ja 512-bittisen muistiväylän ja nopeampien GDDR7 ansiosta kaistanleveys on noussut jopa 78 % eli 1008 -> 1792 Gt/s.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2410 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2440 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 5090 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven 4090-malliin, mutta mukana on tulokset myös 3090- ja 2080 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä mukaan ajettiin tulokset Radeon RX 7900 XTX -lippulaivamallilla.
Hintataso Suomessa 23.1.2025
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen 980 €
- GeForce RTX 2080 Ti: Ei enää myynnissä, suositushinta oli 1299 €
- GeForce RTX 3090: Ei enää myynnissä. suositushinta oli 1589 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 2500 €, suositushinta oli 1999 €
- GeForce RTX 5090: alkaen 2455 €
Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.
- AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
- Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
- Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
- Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
- Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
- Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutioilla ilman DLSS-ominaisuuksia
Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5090:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 37 % parempi kuin 4090:llä.
Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli 30 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Indiana Jonesissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Very Ultra -asetuksilla, joilla 5090 oli 17 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Black Myth: Wukongissa Cinematic-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli 16 % suorituskykyisempi kuin 4090.
S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli 22 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Star Wars Outlawsissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Ultra-asetuksilla, joilla 5090 oli 27 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli 30 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Assetto Corsa EVO:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli 25 % suorituskykyisempi kuin 4090.
3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli 5090:llä 33 % parempi kuin 4090:llä.
3DMark Steel Nomad -testin tulos oli 5090:llä 52 % parempi kuin 4090:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 5090 oli 12 % suorituskykyisempi kuin 4090 ja Full HD -resoluutiolla ero kaventui yhteen prosenttiin, mutta 5090:llä oli 1% minimi 22 % parempi kuin 4090:llä.
Counter-Strike 2:ssa Full HD -resoluutiolla ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla molemmilla 5090- ja 4090-näytönohjaimella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 763 FPS, joten Ryzen 7 9800X3D oli pullonkaulana korkeammille lukemille.
DLSS 4 -suorituskyky (Multi Frame Generation)
Edellisen sukupolven GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla DLSS 3 kykeni generoimaan yhden keinotekoisen ylimääräisen ruudun jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. GeForce RTX 50 -sarjan uuden DLSS 4 -ominaisuuden ja Multi Frame Generation -teknologian avulla pystytään generoimaan kolme keinotekoista ruutua jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. NVIDIA on korvannut Blackwell-arkkitehtuurissa Optical Flow Generator -yksikön käytön tekoälymallilla ja lisännyt tuen Flip Metering -teknologialle, mikä mahdollistaa ruutujen tahdistuksen aiempaa paremmin. DLSS 4:n Multi Frame Generation on käytettävissä vain GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla.
Aiemmin DLSS käytti konvoluutiohermoverkkoja (Convolutional Neural Network, CNN) luodakseen uusia pikseleitä analysoimalla paikallista kontekstia ja seuraamalla muutoksia näillä alueilla peräkkäisten ruutujen välillä. Nyt yhtiön mukaan kuuden vuoden kehityksen jälkeen se on saavuttanut DLSS CNN -arkkitehtuurin mahdollisuuksien rajat.
DLSS 4 tuo tullessaan uuden etenkin tekoälyn kuvanluonnissa suosiotaan nostaneen Transformer-mallin, joka mahdollistaa itsetarkkailutoiminnot arvioidakseen kunkin pikselin suhteellista tärkeyttä koko ruudulla ja useiden ruutujen yli. Uusi malli käyttää kaksinkertaisen määrän parametrejä, mutta on toisaalta samalla jopa nelinkertaisesti aiempaa raskaampi. Uuden mallin pitäisi tarjota tietyissä tilanteissa aiempaa parempaa laatua, kuten haastavissa valaistusolosuhteissa, ja käytännön esimerkkeinä on mainittu liikkuvat objektit, kuten tuulettimet ja voimalinjoissa hohdon väheneminen.
DLSS 4:n keinotekoisesti luotujen ylimääräisten ruutujen rinnalla oleellinen apu on uusi viivettä vähentävä Reflex 2 -teknoiogia. Se tuo virtuaalitodellisuuden puolelta tutun Frame Warping -teknologian mahdollistaakseen mahdollisimman matalan viiveen käyttäjän syötteestä ruudulle. Käytännössä ruudut renderöidään niin myöhään kuin mahdollista, kuten ennenkin, jonka jälkeen luetaan viimeiset käyttäjän syötteet ja ”warpataan” renderöity ruutu vastaamaan niitä.
Testasimme keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden Cyberpunk 2077 -pelillä ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta Ultra-tasolla sekä miten eri DLSS-asetukset vaikuttavat suorituskykyyn. DLSS 4 Multi Frame Generation- ja DLSS 3 Frame Generation -ominaisuuksien kanssa on lisäksi käytetty Super Resolution Quality -skaalausta.
Mittasimme myös viiveen eli kuinka kauan pelissä käyttäjän syötteestä kestää, että näytöllä tapahtuu. Ultra-kuvanlaadulla ilman säteenseurantaa ja DLSS-ominaisuuksia viiveeksi mitattiin 27,5 millisekuntia. Säteenseuranta käytössä Ultra-tasolla ilman DLSS-ominaisuuksia keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 49 FPS ja viive 43,2 millisekuntia. DLSS Quality -skaalaus ja DLSS 4 kolmella ylimääräisen ruudun generoinnilla ruudunpäivitysnopeus oli 259 FPS ja viive 40,7 millisekuntia eli 2,5 millisekuntia alhaisempi.
NVIDIAn mukaan DLSS 4:sta eli Multi Frame Generation- ja Super Resolution -ominaisuuksia käytettäessä 16 pikselistä jopa 15 on tekoälyllä luotuja, joten pelaajalle näytöllä näkyvä kuva on lähes kokonaan tekoälyn luoma. Valitettavasti tämä jättää mahdollisuuden virheille eli artifakteille, joita peleissä saattaa näkyä.
Bongasimme nopealla kokeilulla DLSS 4 tai DLSS 3 Frame Generation päällä Cyberpunk 2077:stä ongelmakohdan, jossa ilmassa leijailevat paperipalat aiheuttivat kuvaan liikkuvia artifakteja. Samoin Alan Wake 2:ssa ilmassa leijuvien tekstien ympärillä oli liikuttaessa havaittavissa ylimääräisiä pikseleitä. Vastaavia artifakteja tulee varmuudella vastaan, kun ylimääräisiä ruutuja generoidaan joten jää käyttäjän harteille, pystyykö niiden kanssa peliä pelaamaan vai ei.
Testitulosten taulukoissa käytössä olevat DLSS-ominaisuudet on merkitty seuraavasti:
- DLSS 4 = Multi Frame Gen (4X) + Super Resolution Quality
- DLSS 3 = Frame Gen (2X) + Super Resolution Quality
- DLSS Quality = Super Resolution Quality
Cyberpunk 2077:ssa Ray Tracing Ultra -asetuksilla 5090 oli DLSS 4:n ansiosta 123 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -asetuksilla ja Path Tracing käytössä 5090 oli DLSS 4:n ansiosta 144 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Star Wars Outlawsissa Ray Tracing High -asetuksilla 5090 oli DLSS 4:n ansiosta 132 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Säteenseuranta & DLSS -suorituskyky
Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ja Full Ray Tracing -säteenseurannalla 5090 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 31 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Indiana Jonesissa Supreme-asetuksilla ja Path Tracing Full RT -säteenseurannalla 5090 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 30 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-asetuksilla 5090 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 38 % suorituskykyisempi kuin 4090.
S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5090 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 28 % suorituskykyisempi kuin 4090.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla.
GeForce RTX 5090 -kokoonpanolla tehonkulutus nousi yli 800 wattiin ja 174 wattia korkeampi kuin 4090:llä, joten NVIDIAn 1000 watin virtalähdesuositus on kohdillaan.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla
GB202-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn omalla Founders Editionin jäähdytyksellä 80-asteisena ja GDDR7-muistit 96-asteisena. Yhden korttipaikan korkeammalla jäähdytysratkaisulla varustettuun GeForce RTX 4090 Founders Editioniin verrattuna grafiikkapiirin lämpötila oli 7 astetta ja näyttömuistien lämpötila 12 astetta korkeampi.
GeForce RTX 5090 Founders Editionin jäähdytysratkaisussa tuulettimet puhaltavat näytönohjaimen läpi kaiken lämpimän ilman kohti prosessoria ja kotelon kattoa. Jos prosessoria jäähdytetään AIO-nestejäähdytyksellä, jonka jäähdytin on asennettu kotelon kattoon, suurin osa GeForce RTX 5090:n tuottamasta lämmöstä työnnetään katosta ulos jäähdyttimen läpi.
io-techin testikokoonpanossa käytössä olevan Ryzen 7 9800X3D -prosessorin lämpötila nousi pitkäkestoisessa 3D-rasituksessa 70 asteeseen ja Corsairin AIO-nestejäähdytyksen nesteen lämpötila 50 asteeseen, kun GeForce RTX 4090 Founders Editionilla prosessori toimi samoissa olosuhteissa keskimäärin 60-asteisena ja nesteen lämpötila oli 40 astetta. Lämpötiloja analysoimalla pystyttiin toteamaan, että 4090:n tapauksessa kotelon takatuuletin poistaa suurimman osan lämpimästä ilmasta kotelosta, kun 5090:n tapauksessa lämmin ilma poistuu ensisijaisesti kotelon katosta. GeForce RTX 5090 Founders Editionin kanssa kotelojäähdytykseen on syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ja optimaalisin jäähdytys prosessorille on todennäköisesti tehokas ilmajäähdytys.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
GeForce RTX 5090 Founders Edition ei ollut 40 desibelin melutasollaan 3D-rasituksessa lähelläkään äänetöntä, vaan selvästi kuultavissa. 4090 Founders Edition oli hieman hiljaisempi desibelin alhaisemmalla melutasollaan.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 5090 Founders Edition oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power Limit -tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin eli +4 %:iin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Näytönohjain ylikellottui GB202-grafiikkapiirin osalta +275 MHz eli 2682 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan 2947 MHz ja Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta käytössä noin 2580 MHz. GDDR7-muistit venyivät vakaasti +2000 MHz eli 32 Gbps:n nopeudelle (2000 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 80 asteesta 82 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus nousi 810 watista 824 wattiin ja melutaso pysytteli 40 desibelissä.
Ylikellotettuna RTX 5090 Founders Editionilla 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 26741 pisteeseen eli noin 5 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 5090 on uusi kukkulan kuningas ylhäisessä yksinäisyydessään. AMD:n leiristä kilpailua ei ole edes luvassa, joten suorituskyvyn osalta ainoa kysymys kuuluu, kuinka paljon suorituskykyisempi se on kuin yhtiön oma edellisen sukupolven lippulaivamalli RTX 4090.
GB202-grafiikkapiiri valmistetaan edelleen TSMC:n 4 nanometrin prosessilla, joten laskentayksiköiden lisääminen tarkoittaa lisää transistoreita ja aiempaa suurempaa piiriä. Tämä näkyy myös näytönohjaimen noussessa hinnassa. CUDA-ytimiä on käytössä 33 % enemmän, muistiväylä on 512-bittinen, näyttömuisti on kasvattu 32 gigatavuun ja nopeampien GDDR7-muistien ansiosta kaistanleveys on kasvanut lähes 80 %. Koska kaikkea on enemmän, tehonkulutus on samalla noussut 575 wattiin.
Tarkastelimme io-techin testeissä GeForce RTX 5090:n suorituskykyä 4k-resoluutiolla puhtaan rasterointisuorituskyvyn näkökulmasta sekä säteenseuranta ja DLSS-ominaisuudet käytössä. Ilman DLSS-ominaisuuksia GeForce RTX 5090 oli pelistä riippuen noin 16-37 % suorituskykyisempi kuin 4090. Kun DLSS 4 ja uusi Multi Frame Generation kytkettiin 5090:llä käyttöön, ero kasvoi 123-144 %:iin, kun 4090:llä oli DLSS 3 ja yhden ruudun Frame Generation käytössä.
Kokeilimme DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuutta testien ohessa kolmella pelillä (Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 ja Star Wars Outlaws) ja se toimi, kuten on luvattu. Ruudunpäivitysnopeudet nousivat kaikki mahdolliset kuvanlaatuasetukset ja säteenseuranta täysillä 150-300 FPS:ään ja pelit tuntuivat todella sulavalta.
Pelikokemuksen arvioiminen DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuus käytössä on hyvin subjektiivista, mutta allekirjoittaneen mielestä hitaampitempoisissa yksinpeleissä huomattavasti parantunut ruudunpäivitysnopeus oli positiivisessa mielessä selvästi havaittavissa, kun taas jonkin verran kasvaneeseen viiveeseen ei kiinnittänyt huomiota. Kilpailullisiin moninpeleihin ylimääräiset ruudut eivät ole ensisijaisesti edes tarkoitettu. Frame Generation -ominaisuus käytössä suurin miinus peleissä ovat mahdollisesti satunnaisesti ilmenevät artifaktit, jotka saattavat häiritä pelikokemusta.
5090-kokoonpanolla tehonkulutus nousi yli 800 wattiin, joten NVIDIAn 1000 watin virtalähdesuositus on paikoillaan. NVIDIAn oma Founders Edition -jäähdytys on vain kahden korttipaikan korkuinen, mutta se kostautui lämpötila- ja melutesteissä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousi 80 asteeseen ja näytönohjaimen melutaso oli mielummin hieman äänekäs kuin äänetön. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua noin 5 % lisää suorituskykyä, jolle ei käytännössä kuitenkaan varsinaisesti ole tarvetta.
Lopuksi voidaan keskustella GeForce RTX 5090:n 2455 euron suositushinnasta ja onko siinä mitään järkeä. Ei ole, mutta silloin kun halutaan markkinoiden parasta ja kilpailua ei ole, niin lopputulos on tämä. Nahkatakkimies kävelee nauraen pankkiin.
266 kommenttia
Loading new replies...
Sysop
Sysop
Sysop
Sysop
Sysop
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Sysop
Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Sysop
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
For You
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Näytetään 50 ensimmäistä kommenttia. Lue kaikki kommentit ja keskustele aiheesta foorumilla TechBBS →