Vaikka AMD:n tämänpäiväinen julkistustilaisuus koski nimenomaan Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvia Ryzen-prosessoreita, käytti yhtiö tilaisuuden hyväkseen ja julkaisi pieniä lisätiedonmurusia tulevista RDNA2-näytönohjaimista. AMD tulee pitämään RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjainten julkistustilaisuuden 28. lokakuuta eli vajaan kolmen viikon kuluttua.
Lisa Su esitteli Ryzen-julkistustilaisuudessa tänään ensimmäistä kertaa pelikuvaa Radeon RX 6000 -sarjan ”Big Navinakin” tunnetulla näytönohjaimella. Borderlands 3 -pelin benchmarkista nauhoitettu pätkä pyöri AMD:n mukaan yli 60 FPS:n nopeudella. Pian demon jälkeen yhtiö antoikin virallisen lukeman: 61 FPS 4K-resoluutiolla, DirectX 12 -rajapinnalla ja BadAss-asetuksin. Lisäksi yhtiön mukaan näytönohjain saavuttaa 4K-resoluutiolla Call of Duty: Modern Warfare -pelissä 88 FPS:n ja Gears of War 5 -pelissä 73 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Molemmissa käytettiin DirectX 12 -rajapintaa ja Ultra-tason asetuksia.
Ensimmäiset viralliset suorituskykytiedot käynnistivät luonnollisesti keskustelupalstoilla välittömästi kiivaan keskustelun siitä, miten suorituskyky vertautuu NVIDIAn uusiin näytönohjaimiin. Valitettavasti testejä on kuitenkin mahdotonta vertailla suoraan muiden sivustojen ajamiin testeihin, sillä käytetty testialusta on eri. Lisäksi ainakin Call of Dutyn tapauksessa pelistä puuttuu standardoitu testi, mikä tekisi vertailusta turhaa jopa samalla alustalla, ellei pelin testiin käytetty kohta ole tiedossa. Lähin vertailukohta tällä hetkellä lienee Eurogamerin DigitalFoundryn ajama Borderlands 3 -testi, jossa oli niin ikään käytössä DirectX 12 -rajapinta ja BadAss-asetukset. Eurogamerin testin mukaan GeForce RTX 3080:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on pelissä samat 61 FPS, kuin AMD:n ilmoittama lukema Big Naville. Myös tässä testissä on kuitenkin syytä huomioida korkeasta resoluutiosta huolimatta eri testialustat, jotka voivat vaikuttaa tulokseen jonkin verran.
Päivitys: PCWorldin mukaan AMD:n Radeon-puolen johtaja Scott Herkelman olisi painottanut ennen julkaisutapahtumaa pitämässään lehdistöpuhelussa, että yhtiö ei halua tarkentaa millä tulevista Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimista julkistustilaisuudessa nähtävät tulokset olisi ajettu. Jotkut alan sivustot ovat tulkinneet tämän tarkoittavan suorituskykylukujen olevan jollain muulla, kuin huippumallilla. Herkelman mainitsi myös, että yhtiö tekee vielä viime hetken viilauksia lopullisiin kellotaajuuksiin ennen julkaisua.
Luonnollisesti se hinnoitellaan mahdollisimman järkevästi ja hitaampi tuote luultavasti hieman alle Nvidian hintojen.
No hinnoiteltiinhan 5700XT alemmaksi kuin 2070 ja nvidian piti alentaa hintoja ja julkaista super kortit että saivat jonkun syyn korkeammalle hinnalle.
No onhan tuossa eroa reilusti yli 50%, aika merkittävästä erosta on siis kyse.
Amd leikkasi hintoja just ennenkuin tulivat myyntiin..
Tämäkin taisi olla vain Amd hyväntekeväisyyttä eikä liittynyt ollenkaan Nvidian Supereihin eli ns.kilpailulliseen tilanteeseen
Amd varmaan laittoi Bios päivityksenkin 5600XT vain koska haluavat pelaajille parasta mahdollista ilman lisäkuluja,eikä tämäkään liittynyt mitenkään 2060 valmistajien hinnanleikkaukseen.
Toivotaan!
Lopputuolos oli kuitenkin se että hinta/fps laski molemmilla valmistajilla. Normaalissa kilpailutilanteessa tasapainottelevat hinnan, tehon ja haluttavuuden suhteen kaikilla tuotteilla. Nvidia teki sen kun AMD julkaisi oman hintansa ja AMD alensi hintojaan nVidian tuote/hintapäivityksen jälkeen.