Radeon Software 17.7.2 ajurit tuovat mukanaan mm. Enhanced Sync -teknologian, parannellut Radeon Chill- ja WattMan -ominaisuudet ja paljon muita parannuksia.

AMD on julkaissut uudet Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2 -ajurit. Yhtiö kuvailee ajureita vuoden suurimmaksi ajurijulkaisuksi, joka on pakattu täyteen uusia ominaisuuksia ja suorituskykylisiä. Tuttuun tapaan ajurit tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia kuluttajanäytönohjaimia ja ne ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmälle.

AMD on julkaissut kuluvan vuoden aikana 16 eri ajuripakettia, jotka ovat tuoneet virallisen tuen ja optimoinnit 20 pelille. Nyt julkaistavat Radeon Software 17.7.2 -ajurit keskittyvät parantamaan suorituskykyä, latausaikoja, vasteaikoja, jonka lisäksi ne tuovat mukanaan joukon uusia ja paranneltuja ominaisuuksia.

Radeon Software -hallintapaneeli on saanut osakseen kysyttyjä päivityksiä. Ajurit poistavat viimeinkin vanhaan Catalyst Control Centeriin pohjanneet lisäasetukset, jotka löytyvät nyt suoraan Radeon Software -hallintapaneelista. Ajureissa on nyt myös näyttökohtaiset väriasetukset, mikä on AMD:n mukaan ollut toiseksi kysytyin uusi ominaisuus heti CCC-pohjaisten lisäasetusten poiston jälkeen.

Radeon WattMan -ylikellotussovellus tukee jatkossa muistien alikellottamista, jonka lisäksi käyttäjälle annetaan mahdollisuus hallita grafiikkapiirin power state -tiloja. Ensin mainittu ominaisuus on tuettu Radeon RX 500 -sarjan ja jälkimmäinen RX 400- ja RX 500 -sarjan näytönohjaimilla.

Radeon Chill on asetus, joka mahdollistaa näytönohjaimen tehonkulutuksen laskemisen rajoittamalla suorituskykyä pelaajan liikkeiden mukaan. Ominaisuus on tuettuna 17.7.2 -ajureiden myötä yli 30 pelissä ja se tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden asettaa pelikohtaiset minimi- ja maksimiruudunpäivityslukemat. Uusia ominaisuuksia ovat tuet DirectX 12- ja Vulkan-rajapinnoille, useamman grafiikkapiirin kokoonpanoille, ulkoisille näytönohjaimille ja kannettavien näytönohjaimille. Myös Frame Rate Target Control on saanut tuet DirectX 12 -rajapinnalle ja useamman grafiikkapiirin Multi-GPU-konfiguraatioille.

Täysin uusi ominaisuus ajureissa on Enhanced Sync. Enhanced Sync on kehitetty korvaamaan perinteinen VSync. Ruudunpäivityksen ollessa korkeampi kuin näytön virkistystaajuus, ominaisuus ei VSyncin tapaan rajoita FPS:ää, vaan varmistaa että näytölle piirtyy viimeisin valmis ruutu. Tämä poistaa ilman VSynciä nähtävän repeilyn sekä VSyncin mukanaan tuoman kasvavan vasteajan. AMD:n testien mukaan VSync päällä Overwatch-pelissä vasteaika oli noin 128,8 millisekuntia, Enhanced Syncillä 84,7 millisekuntia ja ilman mitään synkronointia ja sitä kautta repeilevällä kuvalla 72,7 millisekuntia.

Tilanteissa, jossa ruudunpäivitys tippuu kyllin alas, Enhanced Sync poistaa synkronoinnin käytössä parantaakseen vasteaikoja vaikkakin se sitten aiheuttaisi repeilyä. Ominaisuus toimii kaikilla näytöillä ja FreeSync-näyttöjen tapauksessa se otetaan käyttöön, mikäli pelin suorituskyky on korkeampi kuin näytön maksimi virkistystaajuus FreeSync käytössä.

Suorituskyvyn saralla AMD on keskittynyt etenkin vasteaikojen parantamiseen. Vasteaika tässä yhteydessä tarkoittaa aikaa käyttäjän antamasta syötteestä siihen hetkeen, kun se näkyy ruudulla. Ajurioptimointien myötä AMD on saanut vähennettyä vasteaikaa parhaimmillaan Tom Clancy’s The Divisionissa 50 millisekunnilla eli 31 prosentilla, mutta useimmissa tapauksissa erot ovat selvästi pienempiä – pelistä riippuen 10 – 17 millisekuntia.

Pelien suorituskyvystä puhuttaessa AMD on parantanut suorituskykyä viime vuoden ensimmäisestä Crimson Edition ReLive -ajurista tähän päivään 12 – 13 % testatuissa kolmessa pelissä. Linux-puolella avoimen lähdekoodin ajureiden suorituskyky on parantunut selvästi enemmän. Linux 4.7 -kerneliin ja Mesa 13.0 LLVM 3.9 -julkaisuun nähden tuorein Linux 4.12 -kerneli ja Mesa 17.2 LLVM 5.0 -julkaisu on nostanut suorituskykyä DOTA 2:ssa 23 %, DiRT Rallyssä ja Metro Last Light Reduxissa 27 % ja Deus Ex: Mankind Dividedissä peräti 122 %.

Radeon ReLive -nauhoitus- ja striimausominaisuudet saavat ajureissa niin ikään joukon päivityksiä. AMD on esimerkiksi tuplannut videoiden maksimi bittitaajuuden 100 megabittiin sekunnissa ja lisännyt läpinäkyvyysmahdollisuuden pelikuvaan liitettävälle webbikamerakuvalle. Radeon Software -hallintapaneeliin on lisätty nauhoituksessa käytettävälle mikrofonille oleellisia asetuksia äänenvoimakkuudesta push-to-talk-näppäimiin.

Myös Radeon ReLive -nauhoitusominaisuuden suorituskykyä on optimoitu ja AMD:n mukaan esimerkiksi Call of Duty: Infinite Warfaressa Radeon ReLive -nauhoituksen aiheuttama tehohävikki on pienentynyt 6.3 FPS:stä 4.2 FPS:ään.

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä AMD on julkaissut Radeon Software Vanguard -ohjelman. Vanguard tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden testata Radeon Software -ajureihin kehitettäviä ominaisuuksia ennakkoon, ehdottaa uusia ominaisuuksia ja kommunikoida suoraan AMD:n kanssa ajureiden ongelmista.

Lataa AMD:n ajurit täältä

This site uses XenWord.