AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Radeon Software 21.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. AMD on tiputtanut julkaisun myötä tuen vanhemmille näytönohjaimilleen ja ajurit tukevat nyt Radeon-näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista (Radeon RX 400) lähtien.
Radeon Software 21.6.1 -ajureiden merkittävin uudistus on tuki tänään virallisesti julkaistavalle FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille sekä Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintaa.
Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Anno 1800 -pelin mahdollinen kaatuilu käynnistyksessä DirectX 12 -rajapinnalla, säteenseurannan käyttöönoton aiheuttama kaatuilu Ring of Elysiumissa sekä tietyillä näytönohjaimilla esiintynyt odotettua heikompi suorituskyky Destiny 2 -pelissä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Resident Evil Village -pelin kaatuilut Radeon VII -näytönohjaimella pelin ensimmäisessä tehtävässä, Oculus-palvelussa esiintyvä virhe RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla, mikä voi estää Oculus Linkin asentamisen, sekä Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessoreilla esiintyvät odotettua suuremmat akun kulutukset unohtamatta vanhaa tuttua eli liian korkeita muistikellotaajuuksia Radeon Performance Metrics -välilehdellä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
Oho, ei ollut mitään erillistä ilmoitusta, korjataas vähän uutista.
Onkohan tuosta julkaisusta joku oma info tulossa?
Tulee siitä jotain muutakin vielä
Taisi siinä "Pian Tulossa"-listassa olevan sentään pari peliä.
Joku Fortnite olisi kyllä ehdottomasti pitänyt olla heti kättelyssä tuettuna.
No, en tiedä onko Epic tehnyt edes paljon optimointia AMD:n suuntaan, mikä tuntuu oudolta ottaen huomioon konsolit. Mutta tällainen kuva ainakin minulle on jäänyt.
Nooh, katsotaan rauhassa
data-unfurl="true" data-result-id="197368" data-url="https://community.amd.com/t5/blogs/product-and-os-support-update-for-radeon-software-adrenalin-21-6/ba-p/477423" data-host="community.amd.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
community.amd.com
Tuolla on iso lista. GCN1-3 siis käytännössä legacyyn.
Öh, Nävidia yritti vaikuttaa Hardware Unboxedin arvostelukäytäntöihin ja sai aikaan uskomattoman paskamyrskyn. Eiköhän piakkoin saada ne ensimmäiset vertailut.
Joo, tuossa on typo mutta on niin hauska, että saa jäädä
Eikös tuolle FSR:lle ole ihan suora tuki jo UE:ssa?
No, anyway. Mieleen on vain jäänyt, että esim. tuo Fortnite pyöri todella pitkään hemmetin paljon huonomman AMD:n näyttisraudalla.
Tiedä sitten, oliko kyse AMD:n ajureista vai siitä ettei Epic pistänyt tikkua ristiin AMD:n näyttiksille optimoinnissa (ainakin muistan lukeneeni jotain sen suuntaista sieltä alkupuolelta, että Epicin poikia ei paljon napannut. Vissiin Nvidia maksanut paremmin…)
Jossain välissä sitten, luultavasti AMD:n poikien suurella ajurioptimoinnilla, saivat tuon pyörimään paremmin.
Tuntuisi nyt vähän oudolta, kun kuitenkin (melkein) kaikki konsolit on AMD:n raudalla…
Mutta tosiaan. Mitä sitä turhaan hermoilee, eiköhän kohta ala tulemaan testiä YT-porukoilta
Vaikka tuki olisi mukana enginessä, niin se tuskin ilmestyy mukaan peliin pelkällä pelin uudelleenkääntämisellä eli tekijäporukan on tehtävä työtä sen tuen käyttöönottoon.
Juu, ei. Vaatii enemmän duunia, kuin pelkän täpän muuttamisen ja uudelleenkääntämisen.
No, ehkä jotain tapahtuu tuon Fortniten suhteen siinä vaiheessa, kun pullauttavat UE5-version ulos.
Huonolaatuisella kannettavankin 1080p IPS-paneelilla pystyi samantien kertomaan missä järjestyksessä toi GN:n Godfall(?) sokkotesti oli :beye:
Vaikuttaisi siltä, että tuo toimii parhaiten nopeatempoisissa peleissä joissa et muutenkaan kerkiä juuri näkemään pieniä yksityiskohtia (heikentää kuvan laatua, tosin high quality on minusta aika hyvä). Ja bonuksena se ilmeisesti toimii kortilla kuin kortilla valmistajasta riippumatta kunhan se on peliin laitettu ja tuo on tosi hyvä asia nVidian DLSS:ään verrattuna.
Ja kuten tukkajeesus totesi: jos eroa natiivin ja fsr:n välillä ei huomaa ilman vertailukuvaa, niin se toimii kuten pitääkin.
Ei huono kun otetaan huomioon lähtökohdat (ei temporal-dataa käytössä) mutta ei paini samassa sarjassa DLSS 2.x:n kanssa. Etuna sitten luonnollisesti laajempi GPU-tuki. Vähän semmoinen ”minimum viable product” -fiilis tickboksin täyttämiseen ettei näytä niin ikävältä että NVIDIA:lla on ominaisuus jota AMD:n kortit ei tarjoa. Toivon mukaan jatkokehitetään ja saisi sitä pelitukea enemmän – lupauksia on, mutta vain julkaistut lasketaan…
Kun teette testiä tehkää myös ihan ns. rehellinen pelitesti missä laitatte esim. Vega56 tai vastaavan ja esim. 4k tai luultavimmin 1440p resoluution ja Sampsa saa pelata peliä ”normaalisti” ilman mitään pysäytyskuvien 400% katselua.
Eli rehellinen testi siitä huomaako eroa ja onko sitten se natiivi pelaaminen vai quality / ultraquality paremman tuntuista.
Koska ainakaan itse en nyt usko että moni tulee tätä käyttämään niillä markkinoiden parhailla korteilla 1440p tms. resoluutiolla saadakseen 200FPS nousemaan 350FPS:n.
Yhdessä nyt tuetuista peleistä pitäisi DLSS:n alkaa myös jossain vaiheessa toimia, ei toimi vielä. Oliko se nyt Kingshunt muistaakseni. Sitten pääsee raati suurennuslasin kanssa näitä kuvanpaskonta tekniikoita arvostelemaan omenoita omenoihin tyyliin.
Aa, meinasit siis samassa pelissä vertailla DLSS ja FSR? Joo, siihen voi mennä hetki. Tosin HUB:in Timin kommenttien mukaan FSR ultra quality olisi silmämääräisesti suunnilleen DLSS 2.0 -tasoa, eri pelit oli tosin kyseessä. Ja eihän tätä olisi kauheasti kannattanut julkaista, jos olisi jäänyt DLSS 1.0 -tasolle kuvanlaatu.
En tiedä onko oikea paikka kysyä mutta ajurien mainitsema tuki RX 6800m -näytönohjaimelle herätti kysymyksen, että onko io-techiin lähiaikoina tulossa noita täydellä AMD -raudalla (cpu/gpu) varustettuja läppäriarvosteluja ?
Jatketaan täällä oikean ketjun puolella.
En tiedä mitä oikein tarkoitat, AMD:n lataussivut tarjoavat ihan sitä mitä kuuluukin, eli non-whql-radeon-software-adrenalin-2020-21.6.1-win10-64bit-june21.exe mikäli olet valinnut listasta näytönohjaimen, jota ajurit tukevat.
Mikäli olet valinnut jonkun mitä ei tueta, tarjotaan radeon-software-adrenalin-2020-21.5.2-win10-64bit-legacyasics-june21-legacy.exe eli viimeistä sitä tukevaa ajuria.
Vaan kun ei tarjonnut tuolta AMD:n oman sovelluksen kautta. Joku hikka täytyy olla kyseessä, korjaantuu varmasti joskus. Eikä mitään väliä lataako adrenalinen kautta minkä noista niin errorin saa aina. Sitten kun manuaalisesti palauttaa sen 21.5.2 niin ei ongelmia. Tosin eipä tuolla nyt ole väliä kun ei ole mitään noista peleistä, että voisi edes testata.
Mikset vain lataa sitä AMD:n sivuilta sitten jos Radeon Softwaren kautta ladattaessa on häikkää?
Latasin ja se toimi. Loput tuolla toisessa ketjussa, kun sinne kuuluu. Kuten sanoin jotenkin tuntuivat rikkoneen systeeminsä. Lisäksi löysin pelinkin mikä toimii.
FSR varmaan toimii vanhemmillakin ajureilla, kun se on saatu toimimaan haswell ajan IGP:lla. FSR on pelimoottorissa oleva härveli joka ei käsittääkseni sen kummosempaa ajuritukea vaadi. Riittää kun on tietty minimi dx feature set näytönohjaimessa niin tuntuisi toimivan.
Kyllähän sen nyt tietää, mutta kuten tuossa fidelityfx uutisessa kerrottiin, että miten se toimii vain sillä ja tällä ja samaa kertoi isot uutissivustot. Minä olen testit tehnyt, että jos joku haluaa koittaa millä kaikella se toimii, niin testaamaan. Minulla vain oli ongelmia noiden ajurien kanssa, kun heitti ajurien ihmettelyt sikseen ja vain testasi, niin hyvin toimi. Aka ei miettinyt, että pitääkö olla se tai tää ajuriversio. Mutta ne tulokset on tuolla toisessa ketjussa, jos et lukenut.
Itseasiassa ei sanota ja siinä uutisessa mistä asiasta on puhe, mikä tukee ja mikä ei, puhutaan virallisesti tuetuista/testatuista, ei siitä millä se saattaa toimia tai olla toimimatta.
Tässä ihan vielä suora lainaus
Vähän tsemppiä sitten suomentamiseen.
Supported ei ole sama kuin virallisesti toimivaksi testattu. Vaan tuettu vielä lukee, että doesnt provide technical support or warranty support for enablement. Mutta kyllähän sen arvasi, tee pari tuntia töitä ja saat jossain mussa ketjussa vittuilut siitä kun menit ja testasit. Kiitos molemmille.
Vieläkö nvidia tukee 900 sarjaa ja alle uusimmissa ajureissaan? Että perustuisiko toi AMD:n testaus siihen mitä kortteja viimeisimmillä ajureilla tuetaan? Eikös kaikki polarista edeltävät menny AMD:llä juuri legacyyn?
Ei tässä kukaan nyt vittuillut ole ainakaan tarkoituksella ja vielä vähemmän yhtään mitään kriittistä kommentoinut testituloksistasi.
En kirjoita uutisiani suomentamalla valmistajan materiaalia suoraan sanasta sanaan, vaan esimerkiksi tässä sanavalintoihin vaikutti mitä esimerkiksi haastatteluissa on sanottu. Testattu toimiviksi = tuettu. Myöskään tuo AMD:n lausunto ei sano etteikö toimisi muillakin Radeoneilla (tai muilla kuin testatuilla geforceilla)
Me voidaan toki vaikka koko ilta käydä vääntöä siitä, että miten suomennos sitä tai tätä. Minusta ei vaikuttaisi kauhean hedelmälliseltä. Yksikään isompi uutissivusto sivusto ei ole julkaissut sitä, että miten se toimii vanhallakin raudalla ja ajureilla. On joku reddit juttu missä yksi kuva. Täytynee jatkossa muistaa, että jos viitsii itse tehdä tutkivaa hommaa, niin ennemmin redditiin, niin ei joku tule itkemään.
Olen kyllä nyt yhtä Kukaan ei ole mitään kriittistä tai muuta sellaista sanonut testituloksistasi, korjasin vain mielestäni virheellisen väittämäsi io-techin uutisoinnista aiheesta.
Kuten sanoin, niin turha tästä alkaa vääntämään. Mitä se auttaisi? Ette ole "väärin uutisoineet" riippuen siitä miten englantia tulkitsee jne. Mitä sitten? Toistaiseksi on redditissä yksi juttu ja minun testitulokset ns. vanhalla raudalla. Tarkoittaa se supported sitten mitä vain. Ihan väärässä asiassa nyt se mielenkiinto. Ainakin allekirjoittanutta kiinnnosti enemmän, että toimii myös dx11 korteilla ja vanhoilla ajureilla kuin se mitä on supported.
Onko kokemuksia ultrawide 3440×1440 144 Hz näytöistä? Tippuuko muistikellot työpöydällä? Omalla AOC:lla on muistikellot on tapissa, jos virkistystaajuutta ei tiputa 100 Hz lukamaan (120 Hz ei riitä).
Vastaavalla resolla olevalle näytölle on raportoitu muistikellojen tippuminen: r/Amd – Comment by u/vegamanx on ”New AMD 21.6.1 Radeon drivers finally fixed 144Hz consuming 31W while on desktop, now it just uses 6W to 8W ( LG 27GL850 ). This was my main issue.”
Mulla on Fujitsu 1920x1080p60hz ja aoc 2540x1440p144hz ja tiputtaa kellot. Joskin kun ajuritiedotteessa ei ollu mainintaa tästä ni voi olla ettei kaikilla näyttö komboilla toimi vielä
Näin ainakin Vegan kanssa.
This release contains stability improvements for end user reported issues.
Software blogs: OS Support Radeon Software Adrenalin | Why Update Your Radeon Driver?
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä